Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100, varaosa-autosta käyttöautoksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100, varaosa-autosta käyttöautoksi?

    Koitetaas kepillä jäätä tämän kanssa.

    Nettiautossa huomasin tämän vanhan autoni myynnissä edullisesti, joten en voinut vastustaa kiusausta ostaa sitä takaisin.

    Kyseessä vm.88 100:n rt-koneella. Varusteina mainittakoon manuaali-ilmastointi ja veivi-kattoluukku.
    Auton huolloista on tietoa vuodesta -03 lähtien, nyt satuin löytämään huoltomuistion jemmasta. Auton mukana meni iso kirjekuori täynnä kuitteja/dokumetteja autosta, mutta nekin ehtivät häviämään 1.5 vuodessa.

    Auton tullessa minulle mittarilukema oli 423tkm ja minulta lähtiessä oli lukema 451 tkm. Nyt "vain" 487tkm.

    Muutaman pienen osan on jo luovuttanut tuohon turboquattroon, mutta suurinpiirtein kaikki osat löytyy kuitenkin.
    Heräsi visio siitä, jos rupeaisin rauhassa rakentamaan tästä autoa ehjillä purkuosilla.

    Saahan näitä leimassa olevia etuvetoisia halvalla nyt, mutta ei sitten jää sitä harrastamisen iloa.
    Ja vielä unohtamatta sitä, mistä näihin lötköihin tuli kipinä: tämä autohan on se ensimmäinen Audini :)



    Oli aika mielenkiintoinen reissu ajaa auto n.30 km päästä tähän säilytyspaikalleen... hyvä että tiellä pysyi.

    Eli laittamista autossa on/olisi/on tehty(kerrottu alempana):

    - Iskarit (joka kulmaan mahdollisesti)
    - Raidetangon päät
    - Pyörän laakeri vasemmalla edessä (ehkä)
    - Takajarrut
    - Käsijarrukahva
    - Takakontin luukun lukitus (Menty sorkkaraudalla sisälle edellisen omistajan toimesta)
    - Takavalopaneelin uusinta.
    - Keula tökätty johonkin.
    - Takahiekkapelti ihan rutussa.
    - Pintaruostetta ilmestynyt pelteihin
    - Mittariston ihmeellinen toiminta
    - Sisustan kasaus
    - Sisustan perusteellinen siivous
    - Konehuoneen puhdistus öljyistä yms
    - Kilpien haku konttorilta
    Viimeksi muokannut Härski; 9.5.2010, 11:36.

  • #2
    Käy hakemassa multa samanlainen varaosa-autoksi? Halvalla lähtee.

    Comment


      #3
      Autossa oli tosi paljon hiekkaa takakontissa ja ihmettelin mistä se oikein on tullut sinne.
      Syy selvisikin oikein nopeasti, kun purin kaikki verhoilut pois takakontista.



      Bensantäyttöputken takaa oli sinkitty pelti hävinnyt pois. Ja nyt sitä kautta puhaltaa hiekan/kuran/paskan takakonttiin.
      Se säilytyslokero siinä oikealle, niin oli puolillaan märkää hiekkaa.

      Sisustaa purkanut ja huomannut, että käsijarrukahva-systeemi menee kokonan uusiksi. Sitten autossa on mielenkiintoinen ominaisuus,
      valot pitää olla päällä että mittaristo rupeaa toimimaan ja luultavasti lataus toimii myös sitä kautta. Edellisen omistajan tuotoksia tuo...

      Comment


        #4
        Keula oikaistiin kaverin kanssa ja samalla varastosta löytynyt kromikehys sai paikkansa maskissa.
        Tankin täyttöluukku oli ruosteessa, niin tein sitten ylimääräisestä luukun kannesta tuollaisen (väliaikaisen)lipullisen. Takavalopaneelin vaihdoin ehjään ja samalla korjasin takakontin luukun lukon. Jonkin verran jo suoristeltu tuota takapäätä, mutta tekemistä vielä "vähän" :P



        Alkuperäisiä pölykapseleita löysin 3kpl varastosta ja sitten Nikke_ sponssasi kohtalotoveria puuttuvalla kapselilla. Kelpaavat tuollaiset tässä tarkoituksessa täysin.
        Viimeksi muokannut Härski; 21.7.2010, 20:19.

        Comment


          #5
          Nämä on hienoja prokkiksia tämmöiset. Ei sillä ettäkö voimanhakuisessa, kaunistelussa tai muuten vaan varustelevassa harrastamisessa olisi mitään vikaa, mutta tällainen entistäminen on noihin muihin nähden vähän vähemmän yleistä, mutta vähintään yhtä haastavaa.

          Mulla saattaa muuten olla tuohon sopivat etupyörän laakerit kaapissa.

          Comment


            #6
            Tykkään kans. Tuo lötkön takahiekkapelli on omasta mielestä huonosti suunniteltu. Takapuolella on oikein hylly jossa paska pääsee makaamaan ja sen peseminenki on suht. hankalaa. Mut eiköhän tuosta vielä kalu tuu. Teet vain kunnolla ja ajan kans :)

            Comment


              #7
              Taitanee etuiskarit olla loppu, niin voi olla helpompi vain vaihtaa kokonaan ehjät tolpat.
              Takahiekkapelti menee mitä luultavammin kokonaan uusiksi, niin solmussa ettei tuosta itse suorista. Ellei sitten käytä irti ja tarjoa lekaa...
              En ymmärrä miten se on saatu noin kieroksi. Noissa kuvissa kun ei vielä näy kokonaisuus.

              Auton hankintahinnan (halpa) huomioon ottaen ei tässä vaiheessa ole tarkoitus mahdottomia rahasummia laittaa kiinni.
              Täytyy sitten uusia osia katsella, kun niitä oikeasti tarvitsee.

              Kiitti palautteesta, meneehän tuo tuollaisena pihaprojektina :) Huomaa miten hyvin osaa nukuttaa illasta, kun usemman tunnin päivällä ulkona jotain tekemässä.

              Comment


              • #8
                Hyvä, että Audi on päässyt hyvään kotiin. Tuotakin on ilmeisesti hetken aikaa melko kaltoin kohdeltu.
                Näiden perään tullaan vielä tulevaisuudessa monet itkut itkemään ja kaiholla muistelemaan, kun on bitit poikittain väylässä ja öljysihdit tukossa uudempien rimpula-Audien kanssa. :)

                Pitäisi kai hamstrata piha täyteen näitä. :D

                EDIT: Iskarit vaihtaa nopeasti yläkautta, tolpat paikoillaan. Hommaat vaan tolppaan sopivan erikoisavaimen. Olikohan Biltemassa sellaisia myynnissä.

                Comment


                  #9
                  Eihän tuossa ole muuta vikaa, kuin facelift. Pre-faceliftissä alkaa olla jo vähän historian havinaa. Hyvin vähän, mutta silti. Faceliftit on sisältä niin C4:ää, niin C4:ää... :)

                  Perä näissä hapertuu ensimmäisenä, kun muualla ei vielä ole kuin korkeintaan pintaruostetta. Juurikin tuo tankkausluukun sisäpelti, jota ennen tietysti ne takakontin reunojen helmakupit.

                  Comment


                    #10
                    Edellinen quattro oli tuollainen pre-facelift, mutta olen itse enemmän mieltynyt facelift-malliin.
                    Esim. talvella nuo ovenkahvat ovat mielenkiintoiset :)



                    Juu, tein huomion, että tq:ssa on takana sisälokasuojat ja puolestaan punaisessa ei ole milloinkaan kai ollut. Luulisi sillä olevan vaikutusta korroosioon.

                    Harmi, kun minulla on rajalliset säilytystilat, muuten näitä saattaisi olla useampi pihassa :P

                    Comment


                    • #11
                      Yhden quattron sisälokareiden alle kurkanneena sanoisin, että sisälokarit eivät ole ihan ensimmäisenä hankintalistalla. Ei se sen pahemmalta näyttänyt kuin omanikaan, jossa ei ole "lokareita", mutta eipä juuri sen paremmaltakaan.

                      Comment


                      • #12
                        kiva

                        pumpula penkissä..ollut varmaan naisen käytössä?..

                        ni oikeesti..komee auto!!!

                        Comment


                          #13
                          En sitten tiedä miten on päässyt noin pahasti syöpymään tuo, liekkö jäänyt törky muhimaan pitkäksi aikaa tjsp. Ja sitten ei pestessä ole noita pyöräkoteloita huuhdeltu samalla...

                          Satanen, meinaat nyt kai tuota mustaa lötköö?
                          Jos niin, ihan omassa käytössäni oli miltei 1.5 vuotta ja tuo tuli eräältä audiharrastajalta tästä läheltä...
                          Hieman tuon myyminen harmittaa nyt, mutta ei sitä niinkään rautaan sovi kiintyä.

                          Löysin pari vanhaa kuvaa autosta;



                          Edit:
                          Tutkailtiin kaverin kanssa mittaristoa tarkemmin. Sen jänniteregulaattorin yhteen nastaan tuli 12volttia sulaketaululta mitä luultavammin jonkin sulakkeen kautta. No otin johdon irti sulaketaululta ja siitä regun jalasta. Sitten eristeltiin ne johtojen päät, mitä oli keskikonsolissa irtonaisena.
                          4 sulaketta puuttui taulusta ja ne kun laittoi paikoilleen, niin rupesipa mittaristo ja laitteet (töötti, takasumari, hätävilkut) toimimaan oikein.
                          Öljynpaineen merkkivalon polttimo oli palanut ja yksi polttimo puuttui, mutta ne kun laittoi paikoilleen, niin kaikki oikeat merkkivalotkin toimivat.
                          Vielä pitää vain keksiä trippimittarin nollaustappi jostain ja liimata lasi kiinni, sittenpä mittaristokin on korjattu.
                          Viimeksi muokannut Härski; 9.5.2010, 11:39.

                          Comment


                            #14
                            Tänään edistystä projektiin. Eilen illalla patentoin trippimittarin nollaustikun ja liimasin mittariston kasaan.
                            Äsken poistin tukiteipit ja hyvin näkyi lasi olevan kiinni. Taustavalot voisi olla fiksua uusia, mutta eipä ole juuri nyt kauhean ajankohtaista.

                            Sisustan ilme muuttui parempaan suuntaan, kun tarjosin reilullä kädellä harjaa ja imuria. Lähti eläinten karvatpallot pois.
                            Jossain vaiheessa tekstiilipesua penkeille ja muille verhoiluille. Kuskinpenkin etäisyyden säätövipu sanoi itsensä irti kesken leikin;
                            Penkki ulos autosta ja meisseli käteen. Eikä tullut penkin alla mitään muuta vastaan kuin noita karvapalloja :P

                            Takapää sai hieman uutta peltiä, kohta sitten olisi jäljellä tuon pyöräkotelon tilkkiminen.
                            Hiekkapelti lähti pois nopeasti rälläkkää tarjoamalla. Kuvassa näkyy ainoa "suora" osa siitä, muuten se olikin tosi kiero.
                            Tallin lattialla sitten suoristeltiin se kaksin miehin ja hiekkapellin "takapuoli" sai kiveniskumassan pintaansa.
                            Ei siitä enää uudenveroista tule, mutta tuohon autoon asiansa ajava.



                            Nyt kun saa takapään fiksattua ja sisustan korjattua/niputettua, niin voi sitten siirtyä alustan ja konehuoneen puolelle näpräämään.
                            Toisaalta hyvä kun on jokapuolella tekemistä. Jos rupeaa jokin kohta nyppimään, niin siirtyy tekemään jotain toista kohtaa.

                            Comment


                            • #15
                              Tällaisia "raadosta autoksi" projekteja on aina ilo lukea. Joskus kun on itsekin sotkeentunut hieman kulahtaneeseen yksilöön ja saanut sen kohtuulliseen kuntoon, siinä tuntee onnistumisen iloa.

                              Comment


                                #16
                                Nono, takapää rupee näyttämään suoralta. Siitä se auto tulee.. =)

                                Comment


                                  #17
                                  Keskikonsolin hinkkasin puhtaaksi ja siitäkin tuli sellanen siedettävä. Vielä pitäisi etsiä peitelevy nappiriviin.
                                  Motonetissäkin tuli pyörähdettyä viime viikolla ja mukaan tarttui oem-tyyliset kirkkaat sivuvilkut polttimoineen.

                                  Tänään hommasin puuttuvia osia ja ehjiä osia rikkinäisten tilalle;
                                  Takakontin tiivistenauha, lukkosalpa, korin vastakappale, ovikytkimien kumihattuja, mittaristoon taustavaloja ja varamittariston,
                                  puuttuvan orggis-roiskeläpän eteen, toisen kirkkaan etuvilkun, oranssi/punaisen valopaneelin ja tietysti käsijarrukahvan.
                                  V8:sta peräisin, mutta eiköhän sen saa käymään sinne :)

                                  Löysin myös puhallinkaukalon peittävän muovin. Ja tulipa huomattua, että ilmastoidussa autossa ja raitisilmasuodattimella olevassa on erilainen muovi.

                                  Hieman varustetason kohotusosia löytyi myös, valot taka ja vänkärin roikuntakahvoihin. Katsoo nyt, rupeaako niitä johtoja vetelemään kattoon.
                                  Eihän se sinäänsä mahdoton homma olisi. Huomannu tuossa tq:ssa valojen käytännöllisyyden iltaisin ja öisin.

                                  Tässä lähipäivinä tulee ehjät etu- ja takatolpat ja jarruosia eteen ja taakse. Takajarruille olisi tarkoitus tehdä ehostusta budjetin salliessa :P
                                  Peltityöt ovat seisoneet hieman toisen (nopeamman) projektin takia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Näihin saa vielä aika mukavasti osia Suomestakin ja kun meiltä loppuu, niin Saksasta saa lisää.

                                    Comment


                                      #19
                                      Juu kyllähän tiedossa on, että osia saa hyvin uutena. Mutta se nyt ei ole tarpeellista juuri nyt. Pyrin tässä autossa käyttämään ehjiä ja toimivia purkuosia :)

                                      Kävin tänään purkamassa ja hakemassa osia lisää; etu- ja takatolpat, etujarrut täydellisenä, takajarrut täydellisenä, vähän ajetut takapyörän laakerit molemmille puolille, uudehkot käsijarruvaijerit, kamein valmistamat muovihelmat ja jotain pientä nippeliä.

                                      Edistystä siinä mielessä, sain äsken maalattua kertaalleen takatolpat ja takajarrurummut. Samalla ruiskuttelin reilulla kädellä irrotusöljyä kaikkiin etutolppien
                                      pultteihin ja muttereihin.

                                      Kuvissä näkyy etutolpissa vielä kiinni kallistuksenvakaajan pätkät, alatukivarren pätkät, raidetangon päät ja vetarin tumpit.
                                      Kätevästi oli irronnut pillin kanssa tolpat; alhaalta pilliä ja yläpäästä 3 mutteria auki.

                                      Etujarrulevyistä tulee käyttökelpoiset puhdistuksella ja uskoisin jarrusatuloille riittävän ihan vaan herkistelyn. Helppo nyt kunnostella/huoltaa, kun osat irtaalleen.

                                      Osat tulivat vastikkaan katsastetusta lötköstä, joka oli kolaroitu oikeaan etukulmaan. Hommatut osat auttavat kummasti eteenpäin projektia,
                                      kun ei tarvitse erikseen rueta etsimään osia. Nyt on kaikki "yhdessä" paketissa. Taitanee toinen kirkas etuvilkku olla nyt isoin puute :P



                                      Tuossapa lähtökohtaa osista.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ostin tänään Ronalin vanteet autoon (Nikke_ :lle kiitos) ja valojenkin tyylin löysin.

                                        Mittaristo tosiaan ollut korjattuna jo tovin jemmassa, mutta nyt sain paikoilleenkin senkin ja hyvin pelaa...
                                        Keskikonsolin kaapeleiden läpikäyminen vielä ohjelmassa, kun joskus palaa tuo mittariston 5A sulake.



                                        Pystyykö nuo manuaali-ilmastointiin liittyvät kaapelit yms ottamaan pois autosta, kun meinasin muutenkin heivata ilmastoinnin osat pois?
                                        Viimeksi muokannut Härski; 21.7.2010, 20:32.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X