Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

BBS E75 kunnostus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • BBS E75 kunnostus.

    Eli tuollaiset BBS Motorsport E75 10x15 vanteet ovat olleet minulla jo pitkään audin kesävanteina. Keskireikä on 57,1 ja ET muistaakseni -15. Yksi vanne painaa ~6,8 kiloa, eli ovat siis varsin kevyet. Vanteista löytyy merkintä 9/82, ovat siis luultavasti tuolloin valmistetut.

    Vanteissa oli reilusti kiveniskemiä ja ne olivat muutenkin hieman huonokuntoiset, joten ajattelin kunnostaa ne nyt samalla kun noista menevät renkaat vaihtoon. Nämä ovat tietääkseni samat vanteet joita Audin tehdastalli käytti B-ryhmän aikaan asfalttiralleissa.

    Suurin osa kuvista on valitettavasti huonoa nokia laatua mutta eiköhän noista selvän saa.

    Kuva lähtötilanteesta:

    Aluksi vein koko sarjan suoristettavaksi ja korjattavaksi Lappeenrantaan L-weldille. Yhden vanteen ulkokehässä oli halkeama viime kesäisen kiveenajon seurauksena ja sitä jouduttiin hitsaamaan. L-weld hoiti homman kyllä erittäin siististi ja huokealla hinnalla. Nyt vanteet ovat purettuna. Keskiöt käytin hiekkapuhalluksessa, ulkokehiä olen hionut ja kiilloittanut, sisäkehät hiottiin ja maalattiin mustaksi.

    Keskiöiden väriksi halusin hieman puhtaamman/kirkkaamman kullan kuin ennen ja ne maalattiinkin aluksi hiekkapuhalluksen jäljet peittävällä harmaalla pohjamaalilla, jonka päälle tuli kerros valkoista maalia ja sen päälle ohut kerros kultaväriä. Näin sai vaaleamman, hieman läpikuultavan sävyn keskiöihin.

    Kehien kohdalla joutuikin tekemään aika reilusti enemmän töitä. Aluksi poistin maalit Nitro Morsella, tämän jälkeen hioin 180, 320 papereilla, jonka jälkeen 400, 600, 1200 ja 2000 vesihionnalla. Ja kiillotus Autosolin Metal Polish hiomatahnalla. En kyllä rupea ihan heti toiste vastaavaan urakkaan, oli sormet välillä hieman hellänä.

    Uusia kehäpultteja etsin pitkään, tuo M6x30 kun ei ole ihan se yleisin pulttikoko, esimerkiksi bbs rs:n kehäpultit ovat M7, ja niitähän olisi löytynyt vaikka mistä. Mietin pitkään että hankkisiko kultaiset vai kromiset pultit, mutta päädyin ainakin näin aluksi hakemaan paikallisesta ruuviliikkeestä ihan normaalit haponkestävät kuusiokolopultit, kuten noissa oli aiemminkin. Pultithan ovat kuitenkin suht helppo homma vaihtaa jälkikäteen.

    Vielä pitäisi jatkaa kehien kiillottelua ja vahata ne. Myös kehien väliin tiivisteeksi pitäisi miettiä jotain, kun ei noita ohuita tiivisterenkaitakaan tunnu löytyvän oikein mistään, toimisikohan ohut kerros sikamassaa tiivisteenä? Keskireikiin olen yrittänyt etsiä jotain peitelevyjä, mutta reikä on hieman kartio ja siis 60mm halkaisijaltaan ulkoreunasta, joten ei tahdo oikein minkään vanteen keskikupit sopia suoraan. Jotain tuontapaista siis etsin -> Kuva

    Muutamia kuvia eri vaiheista:
    Sivuprofiili
    Suoristuksesta tulleena
    Korjattu halkeama
    Hiottu kehä
    Kiillotusta
    Ensimmäisen kiillotuksen jälkeen
    Keskiö valkoisena
    Keskiöt maalattuna
    Sovittelua
    Sisäkehät juuri maalattuna

    Lisää kuvia Täältä.
    Viimeksi muokannut MRaitoniemi; 21.4.2010, 08:30. Perustelu: Kuvien linkkejä korjailtu.

  • #2
    Hienoa hienoa!

    Ilmeisesti tuo ruuvikoko M6 ainakin tekee nannaa budjetille, sikäli kun nuo vakio ruuvit vaan sitten kelpaa. Noitahan saa kilon samalla rahalla kun jotain kullattuja bbs-ruuveja yhden!

    Tiivistys kannataa varmaan tehä silleen, että kun olet kasannu vanteen, niin sipaset sika-massan tai vastaavan siihen sauman päälle ja silität sormella tiiviiksi. Sinne kehien väliin sitä ei kait kuulu (eikä kannata) laittaa.

    Kiillotuksesta isot pojat on kertonu, että tuo autosolin tahnalla tehty pinta on ihan ok pohjatyö, kunnon himokiilto tehdään sitten muilla aineilla. Itelläkin ko. asia juuri parhaillaan selvityksessä, että mistä ja mitä kamoja pitäis hankkia...

    Vielä yksi ajatus, nimittäin venttiilit: olisko syytä harkita ns. piiloventtiileitä noiden vakio-törökkien tilalle?

    Comment


    • #3
      Kasasin omat BBS:t ihan moottorisilikonilla, ei siis sika-liimalla. Kyvin on pari kesää ja 15tkm kestäneet ilmat sisällä. Varsin helppo purkaa tarvittaessa..

      http://harrasteet.1g.fi/kuvat/Audi+q.../BBs15+003.jpg

      Comment


      • #4
        Niin kromisia ja kultaisia pultteja olisi saanut esimerkiksi tunershopista postikuluineen hieman alle 70 punnan, niitä kun ei näihin vanteisiin mene onneksi kuin 64 kappaletta. Tällä hetkellä opiskelija budjetti ei kyllä antanut periksi moisia hommata, mutta voihan ne vaihtaa kun alkaa nuo normaalit tympimään :)

        Niin ei sitä liimaa tosiaan ihan niiden kehien vastakkain tulevien pintojen väliin kannata laittaa, vaan juurikin siihen saumaan kasauksen jälkeen. Tuo Jukan ehdottama aine voisikin olla hyvä vaihtoehto siihen tarkoitukseen.

        Noista kiillotusaineista on kyllä lukenut ja kuullut monenlaista mielipidettä, ja eihän tuolla autosolin tahnalla kyllä mitään kunnon peilipintaa aikaiseksi saakkaan, mutta ihan hyvän pohjan tosiaan. Kannattaako siis käyttää rahaa esimerkiksi auto glymin tuotteisiin kun hakee parempaa lopputulosta? Niitä kun löytyy kuitenkin lähes jokaisesta autotarvike-liikkeestä. Noissa Jukan vanteissa on hyvä esikuva viimeistelyn ja kehien kiillon kannalta, ovat kyllä erittäin hienot!

        Piiloventtiileitä mietin itsekkin, mutta voi olla että tulee kuitenkin laitettua vain matalat kromi venttiilit, niihin voi sitten hankkia jotkut aiheeseen sopivat venttiilinhatut. :)

        Comment


        • #5
          Kannattaako siis käyttää rahaa esimerkiksi auto glymin tuotteisiin kun hakee parempaa lopputulosta? Niitä kun löytyy kuitenkin lähes jokaisesta autotarvike-liikkeestä.
          Oma käsitys (ei kokemus!) on että nuo autosol ja glymin vastaava painii samassa sarjassa. Jotain kiinteitä vahoja kait ne "oikeat" aineet on.

          Comment


          • #6
            Tällä: http://www.mothers.com/02_products/05100-05101.html saa jumalaisen kiillon ja tällä http://www.mothers.com/02_products/05106.html ilmeisesti vielä sairaamman säihkeen. En ole vielä kokeillut. Ainakin autonhoito.com myy. Janin vanteet hiplattiin tuolla ekalla mönjällä http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=126 . Kiiltää livenä paremmin kuin kuvissa. Ja lopuksi sinoli pintaan
            Viimeksi muokannut Japi; 19.4.2010, 19:29. Perustelu: 1 lause lisätty

            Comment


            • #7
              Noniin, nyt alkaa olemaan setti kasattu, vielä pitäisi tiivistää kehien saumat, hankkia venttiilit ja jonkinlaiset peitelevyt keskireikiin. Kehäpulttien kierteisiin laitoin tälläistä ainetta että saa joskus vielä irtikin, ja pultit kiristin 22-24Nm momenttiin.

              Tulihan noita mallailtua vanhoilla kultaisiksi maalantuneilla pulteillakin, eivät tietty ole samaa sävyä kuin tilaamalla saatavat pultit, mutta jonkin käsityksen saa. Tuossa pieni vertailukuva -> *KLIK*

              Pari kuvaa koko sarjasta kasattuna: Kuva1 , Kuva2

              Takaa vanteista tuli tuon näköiset -> Kuva

              Ja vielä pari kuvaa vertailuksi :)

              Before
              After
              After 2

              Comment


              • #8
                Aika hemmetin hienot. Tollaset mustilla keskiöillä menis omaankin. Ei puutu kuin rahat, mutta niinhän se aina.

                Comment


                • #9
                  Noniin, sain tuossa perjantaina renkaat vanteille. Sattui löytymään serkulta 235/55 R15 Good Yearit jotka olivat hänen urkkinsa ronaleilla. Aateltiin että laitetaan ne noille vanteille kun hänen auto on kuitenkin aika pahasti projektina ja olihan ne vähän turhan leveät 8'' vanteille. Olihan ne sen verran muotoaan hakeneet kapeammalla vanteella että rengasliikkeessä joutuivat ''räjäyttämään'' nuo renkaat päälle :)

                  Sainpa tänään aikaseksi vähän pesaistua kulkinetta niin otin pari kuvaa :)



                  Kuva 1
                  Kuva 2
                  Kuva 3

                  Autosta löytyy lisää kuvia tuolta -> MinunAuto.com

                  Comment


                  • #10
                    Siistit vanteet, mutta pakko kysyä mikä tuon takapuskurin kiinnityksen tarina on?

                    Comment


                    • #11
                      Se on kieltämättä kyllä tökerön näköinen, jäänyt edellisen omistajan peruilta eikä tullut silloin viimeeksi korjattua kun tuo auto purettiin ollessani 17... Oli kai kiire saada auto liikenteeseen ja nyt kyllä harmittaa moinen hätäily.

                      Mutta suunnitelmissa on pistää auto taas projektiksi tämän kesän ajojen jälkeen ja tehdä tällä kertaa kaikki hätiköimättä kunnolla alusta loppuun. Samalla värikin voisi vaihtua johonkin hieman vaaleampaan.

                      Comment


                      • #12
                        On muuten urkissa melkoisen miellyttävä äänimaailma kun satuin bongaamaan viime vuoden puolella Kaukaan Teboilin lähistöllä. =) Jälkeen jäi sellainen "tahtoo"-fiilis, joka ei ole hälvennyt vieläkään...

                        Comment

                        Working...
                        X