Eli tuollaiset BBS Motorsport E75 10x15 vanteet ovat olleet minulla jo pitkään audin kesävanteina. Keskireikä on 57,1 ja ET muistaakseni -15. Yksi vanne painaa ~6,8 kiloa, eli ovat siis varsin kevyet. Vanteista löytyy merkintä 9/82, ovat siis luultavasti tuolloin valmistetut.
Vanteissa oli reilusti kiveniskemiä ja ne olivat muutenkin hieman huonokuntoiset, joten ajattelin kunnostaa ne nyt samalla kun noista menevät renkaat vaihtoon. Nämä ovat tietääkseni samat vanteet joita Audin tehdastalli käytti B-ryhmän aikaan asfalttiralleissa.
Suurin osa kuvista on valitettavasti huonoa nokia laatua mutta eiköhän noista selvän saa.
Kuva lähtötilanteesta:
Aluksi vein koko sarjan suoristettavaksi ja korjattavaksi Lappeenrantaan L-weldille. Yhden vanteen ulkokehässä oli halkeama viime kesäisen kiveenajon seurauksena ja sitä jouduttiin hitsaamaan. L-weld hoiti homman kyllä erittäin siististi ja huokealla hinnalla. Nyt vanteet ovat purettuna. Keskiöt käytin hiekkapuhalluksessa, ulkokehiä olen hionut ja kiilloittanut, sisäkehät hiottiin ja maalattiin mustaksi.
Keskiöiden väriksi halusin hieman puhtaamman/kirkkaamman kullan kuin ennen ja ne maalattiinkin aluksi hiekkapuhalluksen jäljet peittävällä harmaalla pohjamaalilla, jonka päälle tuli kerros valkoista maalia ja sen päälle ohut kerros kultaväriä. Näin sai vaaleamman, hieman läpikuultavan sävyn keskiöihin.
Kehien kohdalla joutuikin tekemään aika reilusti enemmän töitä. Aluksi poistin maalit Nitro Morsella, tämän jälkeen hioin 180, 320 papereilla, jonka jälkeen 400, 600, 1200 ja 2000 vesihionnalla. Ja kiillotus Autosolin Metal Polish hiomatahnalla. En kyllä rupea ihan heti toiste vastaavaan urakkaan, oli sormet välillä hieman hellänä.
Uusia kehäpultteja etsin pitkään, tuo M6x30 kun ei ole ihan se yleisin pulttikoko, esimerkiksi bbs rs:n kehäpultit ovat M7, ja niitähän olisi löytynyt vaikka mistä. Mietin pitkään että hankkisiko kultaiset vai kromiset pultit, mutta päädyin ainakin näin aluksi hakemaan paikallisesta ruuviliikkeestä ihan normaalit haponkestävät kuusiokolopultit, kuten noissa oli aiemminkin. Pultithan ovat kuitenkin suht helppo homma vaihtaa jälkikäteen.
Vielä pitäisi jatkaa kehien kiillottelua ja vahata ne. Myös kehien väliin tiivisteeksi pitäisi miettiä jotain, kun ei noita ohuita tiivisterenkaitakaan tunnu löytyvän oikein mistään, toimisikohan ohut kerros sikamassaa tiivisteenä? Keskireikiin olen yrittänyt etsiä jotain peitelevyjä, mutta reikä on hieman kartio ja siis 60mm halkaisijaltaan ulkoreunasta, joten ei tahdo oikein minkään vanteen keskikupit sopia suoraan. Jotain tuontapaista siis etsin -> Kuva
Muutamia kuvia eri vaiheista:
Sivuprofiili
Suoristuksesta tulleena
Korjattu halkeama
Hiottu kehä
Kiillotusta
Ensimmäisen kiillotuksen jälkeen
Keskiö valkoisena
Keskiöt maalattuna
Sovittelua
Sisäkehät juuri maalattuna
Lisää kuvia Täältä.
Vanteissa oli reilusti kiveniskemiä ja ne olivat muutenkin hieman huonokuntoiset, joten ajattelin kunnostaa ne nyt samalla kun noista menevät renkaat vaihtoon. Nämä ovat tietääkseni samat vanteet joita Audin tehdastalli käytti B-ryhmän aikaan asfalttiralleissa.
Suurin osa kuvista on valitettavasti huonoa nokia laatua mutta eiköhän noista selvän saa.
Kuva lähtötilanteesta:

Aluksi vein koko sarjan suoristettavaksi ja korjattavaksi Lappeenrantaan L-weldille. Yhden vanteen ulkokehässä oli halkeama viime kesäisen kiveenajon seurauksena ja sitä jouduttiin hitsaamaan. L-weld hoiti homman kyllä erittäin siististi ja huokealla hinnalla. Nyt vanteet ovat purettuna. Keskiöt käytin hiekkapuhalluksessa, ulkokehiä olen hionut ja kiilloittanut, sisäkehät hiottiin ja maalattiin mustaksi.
Keskiöiden väriksi halusin hieman puhtaamman/kirkkaamman kullan kuin ennen ja ne maalattiinkin aluksi hiekkapuhalluksen jäljet peittävällä harmaalla pohjamaalilla, jonka päälle tuli kerros valkoista maalia ja sen päälle ohut kerros kultaväriä. Näin sai vaaleamman, hieman läpikuultavan sävyn keskiöihin.
Kehien kohdalla joutuikin tekemään aika reilusti enemmän töitä. Aluksi poistin maalit Nitro Morsella, tämän jälkeen hioin 180, 320 papereilla, jonka jälkeen 400, 600, 1200 ja 2000 vesihionnalla. Ja kiillotus Autosolin Metal Polish hiomatahnalla. En kyllä rupea ihan heti toiste vastaavaan urakkaan, oli sormet välillä hieman hellänä.
Uusia kehäpultteja etsin pitkään, tuo M6x30 kun ei ole ihan se yleisin pulttikoko, esimerkiksi bbs rs:n kehäpultit ovat M7, ja niitähän olisi löytynyt vaikka mistä. Mietin pitkään että hankkisiko kultaiset vai kromiset pultit, mutta päädyin ainakin näin aluksi hakemaan paikallisesta ruuviliikkeestä ihan normaalit haponkestävät kuusiokolopultit, kuten noissa oli aiemminkin. Pultithan ovat kuitenkin suht helppo homma vaihtaa jälkikäteen.
Vielä pitäisi jatkaa kehien kiillottelua ja vahata ne. Myös kehien väliin tiivisteeksi pitäisi miettiä jotain, kun ei noita ohuita tiivisterenkaitakaan tunnu löytyvän oikein mistään, toimisikohan ohut kerros sikamassaa tiivisteenä? Keskireikiin olen yrittänyt etsiä jotain peitelevyjä, mutta reikä on hieman kartio ja siis 60mm halkaisijaltaan ulkoreunasta, joten ei tahdo oikein minkään vanteen keskikupit sopia suoraan. Jotain tuontapaista siis etsin -> Kuva
Muutamia kuvia eri vaiheista:
Sivuprofiili
Suoristuksesta tulleena
Korjattu halkeama
Hiottu kehä
Kiillotusta
Ensimmäisen kiillotuksen jälkeen
Keskiö valkoisena
Keskiöt maalattuna
Sovittelua
Sisäkehät juuri maalattuna
Lisää kuvia Täältä.
Comment