Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Nyt sai ahtovinkunatkin toistaiseksi katoamaan.
Syynä imusarjan ja välijäähyn letkun halkeama. Se kesti ilmastointiteippi patentilla siis vuoden verran.
Tilalle laitoin 58mm cooleri letkua noin 40cm pätkän. Vähän lyttyyn se menee, mutta tuskin isomaa haittaa siitä on. En tiedä onko 56:sta olemassa, mutta ehkä se olisi ollut vielä parempaa.
Kauan sitä iloa kestikin. Nähtävästi tuo temppuilevan ilmastoinnin kompura pitää ääntä. Tai sitten se hydraulipumppu.
Eli semmonen jurraava ääni tyhjäkäynnin tuntumassa, joka katoaa kun ottaa ilmastoinnin pois päältä. Ja lämpötilallakin on vaikutusta eli mitä kuumempi niin sitä raskaammin se jurraa
Ilmastointi jurrannut minulla jo 170 tkm, 430tkm mittarissa. Aika paljon taitaa haukata tehoa, kun muutaman kerran onnistunut sammuttamaan liikkeellelähdössä, kun kompura samaan aikaan käynnistynyt.
Tekipä se tossa sellasen, että ei mennyt enään ilmastointi päälle vaikka sammutti moottorin ja käynnisti uudestaan. Sata kilsaa ajelin hikoillen ja kävin appiporukoilla istuus hetken ja taas lähti päälle aivan kun mitään ei olis ollukkaan.
Edit: Kävinpä sitten ilmastointihuollossa ex tempore ja 400g aineita tuli ulos sekä 2g öljyä.
Sisään meni ny 770g tavara ja 12g öljyä.
Ei ole paras testipäivä, kun täällä ei aurinko porota tänään ja lämpöäkin on vain 23 astetta, mutta väittäsin että ihan selkeesti kevyemmin ottaa kompura. Ei jurraa enään.
Oma teki kovilla helteillä pariin otteeseen saman homman, eli ei lähtenyt päälle. Onneksi muutaman kilometrin jälkeen päätti kuitenkin startata kompuran, ei tarvinnut paistua. Ilmeisesti mulla sama homma, eli ilmastoinnin huoltoo/täyttöön saa varata aikaa. Jostain tainnutkin lukea täältä et on ylimääräiset äänet lähtenyt kompurasta kun käyttänyt täyttämässä.
Voi tosiaan ihan hyvin olla, että kompuran voitelu on aika huonolla tolalla, ellei kylmäainetta ole tarpeeksi.
Ihan mielenkiinnosta, tuliko puhetta, että millä perusteella öljyä lisättiin Puuhapetelle noinkin reilusti sisässä olleeseen määrään verrattuna? Itselläni oli viime vuonna kylmäaineet päässeet vuotamaan karkuteille melkein kokonaan, ja silloin taidettiin laittaa ihan vain näppituntumalla lisää öljyä. Hyvin on kuitenkin ilmastointi toiminut tähän saakka.
Automaatilla ja ihan oikean automallin mukaan ainakin lapun mukaan on homma hoidettu. Toki AAT:n mukaan, mutta sama ilmastointi näissä mun käsittääksen on.
En ole onnistunu löytämään mites toi mankka tosta C4:sta lähtee irti.
V8sta mankan aikoinaan vaihdoin, mutta enhän minä enään muista miten se lähti irti.
Enkä haluais rikkoa noita komeita muovijalopuukoristeita.
Aika olis ehkä päivittää raadio ja jotain pientä kaiutin puolellekkin voisi tehdä ennen talvea.
Eikös siinä raation etuseinässä molemmissa alakulmissa ole sellaiset noin millin korkeat ja sentin leveät kolot ulosvetoraudoille? Jossain täällä voorumilla näin kuvat niistä ulosvetoraudoistakin.
Tuonne litteään koloon pitää saada jotain, millä tuota liparetta saa painettua mankan keskilinjaa kohti. sisäänpäin. Taisin itse jollain hitsauslangan pätkillä ronkkia tuon tms.
Tuli putsailtua uudet satulat lakkaroippeista. Aika hanurista toi mun lakkaus, ei tule kestään kauaa. No iteppä tein, joten voi kattoa peilistä syyllistä.
Meinasin ne jo kasatakkin valmiiksi, mutta joku on nyysiny mun molybdeenirasvat.
Etusatulat tuli asennettua. Ei ne ihan bolt on ole, mutta ei nyt mitään hirveän isoa ongelmaa.
Mitkään vanteet omista ei mene ET:n puolesta paikalleen, joten joutuu etsimään spacerit jostain. 10mm riittää. Ehkä ET35 vanteetkin voisi mennä just ja just.
Jarruletkut on liian lyhyet, jos käyttää orggissatuloista niitä metalliputkia. Muutenkin metalliputket pitää muotoilla uudestaan, jotta ne istuisi edes jotenkin paikalleen. Onkohan ne ihan pakollisia vai voisko ne korvata ihan yksmittasilla jarruletkuilla?
Ilmauksen kanssa on myös ongelmaa. Laitoin satulat niin, että ilmausruuvi on alaspäin. Silti pukkaa jostain ilmaa vaikka kuinka ilmailee. 2,5l vasta menny nestettä.
Poljin menee heti pohjaan kun auto käy ja muuttuu kovaksi pumppaamalla.
Takasatuloiden kanssakin oli pieni episodi. Toiselta puolelta nimittäin tipahti runkopultti ajossa ja satula siten irti. Onneksi oli vielä toisella hieman kiinni. Pistinpä sitten sinne kierrelukitetta uusille pulteille. Toisella puolella oli pultit myös löystynyt. Syytä osaksi täryyttäviä renkaita. Samalla kun tuo tapahtui syttyi punanen jarrujen vikavalo. Ei vikakoodeja. En kerinnyt sitä tsekkaileen, mutta se poistui kun vaihdoin etusatulat ja ilmasin joka nurkan.
Ei siis ihan mene putkeen ton kanssa nyt. Pari kuvaakin on ja laitan ne jossain vaiheessa.
Käännä ne satulat ainakin ilmauksen ajaksi ilmausruuvi ylöspäin niin on mahdollisuuksia saada se ilma pois. Tavaraa sopivasti väliin niin ei pullahda mäntä pois paikoiltaan.
Jaa tulikos mulla ajatusfiba ton ilmausruuvin suhteen?
Lisäsin muutaman kuvan. Jotain kuvaa siitä paljonko uudet tulee ulos enemmän saanee noistakin. Kokeilen muistaa mitata jotenki eron. Sanosin kuitenkin että ehkä parikin senttiä ulommas.
Täytyy hakee porukoilta spacerit. Sattumalta oliko se V8:iin vai A8:iin tuli tehtyä olakkeella olevat 10mm spacerit jos ne sopis tuohon.
Itsekkin tuli jokunen viikko sitten samanlaiset etujarrut A6:een laitettua. Eivät tosiaan ihan heittämällä paikalleen menneet, mutta paikoilleen ne kuitenkin sain ilman ylimääräisiä osia. Lyhyttä putkea ja letkun kannaketta taivuttamalla orkkisletkut ylettivät, laitoin satulat ilmausproput ylöspäin. Ihmetystä aiheutti hieman satulan kiinnitys reiät, olivat nimittäin halkaisijaltaan 16mm kun alkuperäiset pultit ovat M14. En tiedä onko tuosta välyksestä haittaa. Satula kun on muotoiltu siten, että paikallaan ollessaan satulassa oleva erillinen ns. vastinpinta tulee tolppaan kiinni. Eli jarrutuksesta aiheutuvat leikkausvoimat eivät mene suoraan pultteihin, vaan vastinpintojen kautta tolppaan. Joka tapauksessa jarrut ovat olleet paikallaan jo jokusen tuhatta kilometriä ja hyvin ovat toimineet. Radallakin Alastarossa noilla tuli käytyä.
Vanteiden sopivuuden kanssa meinasi minullakin olla ongelmia. Ensimmäisellä sovituskerralla kahdet vanteet osoittautuivat käymättömiksi. Molemmat vanteista olivat ns. huulivannetyyppisiä joissa puolat kääntyvät hieman sisään päin. Luulen, että vanteen sopivuus ko. jarrujen kanssa on enemmän vanteen puolista kuin ET:stä kiinni. Esim. toiset käymättömistä vanteista on kooltaan 17x9.5 ET16 ja toiset taisivat olla 17x7.5 ET35. Kahdet vanteet jotka kokeilin käypäseksi, ovat kooltaan 18x8.5 ET32 ja 17x8 ET35. Puolat näissä sopivissa vanteissa tulevat ihan vanteen ulkolaitaan. Mittojakin satulan ulkonemasta leveyn pinnasta koitin ottaa. HP2:t tulivat noin 55mm levyn pinnasta ulospäin uudella jarrupalalla. Alkuperäisessa vastaava mitta oli jotakin 30mm luokkaa. Jarrulevyllähän on tietysti vielä oma vaikutuksensa satulan lopulliseen sijaintiin, mutta kaipa nuita mittoja voi suuntaa antavina pitää.
Ilmausruuvit pitää asentaa AINA ylöspäin. Ei ole pakko olla sitä jarruputkenpätkää välissä jos ei halua. HP2-jarrut ovat perinteisesti tuottaneet ongelmia noiden vanneasioiden kanssa muotoilunsa vuoksi. Asiasta löytynee jonkun verran keskustelua foorumilta.
Comment