Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AMK-lootan remontti (valmis)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AMK-lootan remontti (valmis)

    Aikeissa olisi kunnostaa varaosavaihteiston kuoriin toimiva paketti ja vaihtaa se sitten alkuperäisen tilalle. Tavoitteena olisi että itse auto seisoisi korkeintaan viikon verran.

    1. Vaihe: Varaosavaihteiston purku

    Alku on varsin suoraviivaista torxien ruuvailua, joten ei siitä sen enempää (vielä). Vaihteisto on nyt tässä vaiheessa:
    Kuva06

    Kaikki näyttäisi olevan erittäin hyvässä kunnossa itse vaihteiston puolella. Valitettavasti tasauspyörästön puolella tilanne on hieman toinen:
    Lautaspyörä
    Pinjonipyörä (tarkka kuva)

    Pinjoni- ja lautaspyörän hampaista on suuresta osasta lohjennut pieniä ja vähän isompia palasia. Täytyy toivoa ihan tosissaan että toisessa laatikossa nämä ovat kunnossa!

    Ensimmäinen hankintalistalle päätyvä työkalu on suurempi Torx-avain. Käytössä olevan sarjan suurin TX 55 ei ihan riittänyt välitangon irroittamiseen:
    Välitanko

    Tässä vielä kuvia osista jotka on jo irroitettu:
    Anturit, pultit yms. (uusi kuva)
    Tasauspyörästön kansi

    Eli keskellä on lukitusyksikkö (012 311 691), sen ympärillä monitoimianturi johtoineen ja ohjausholkki tjms. (012 141 180 B). Lisäksi toinen kuva tasauspyörästöstä. Tuolla monitoimianturilla on nimestään huolimatta vain yksi tehtävä: Peruutusvalon kytkeminen päälle! X)

  • #2
    Tämmöisestä projektista jää takuuvarmasti paljon käyttökelpoista osaa ylimääräiseksi. Jos tarvetta on, niin kannattaa kysellä osia.

    Comment


    • #3
      Eilen oli "pakko" jatkaa projektia vaikka sitten ilman oikeita työkaluja ;)

      60:n Torxien avaaminen onnistui kokoa pienemmillä kärjillä, kun varovasti pitkällä varrella väänsi. Eikä tankojen pois saanti sen jälkeen ollut ongelma.

      Lukkorenkaan irroittaminen ilman kateissa olevia lukkorengaspihtejä osoittautui mielenkiintoiseksi askareeksi. Lopulta onnistui teräväkärkisten pihtien ja erikokoisten ruuvareiden avulla kammeta rengas pois paikaltaan:
      Kuva02
      Kuva04

      Akselit kiinni nippusiteillä ja nostamalla pois...
      Akselit
      Nippusiteet

      ...paitsi että aiemmissa kuvissa hyvin näkyvä kuulalaakeri on tiukasti kiinni akselissa. Ilmeisesti tarvitsee kehittää jotain puristussysteemiä akselille, koska lyömällä ei edes liikahda :(

      Comment


      • #4
        Tarpeiston kasaamisessa on riittänyt sen verran askaretta että varaosalaatikko on saanut olla rauhassa.

        - Iso Torxi mallia hylsy löytyi lopulta kolmannesta liikkeestä, josta kävin kysymässä ~4?
        - Laakereista löytyi toinen poskilaakeri Porvoon Laakeripesän hyllystä 19? ja tilaamalla toinen pinjonilaakeri 49?
        -> loput laakerit joutuu merkkiliikkeestä tilaamaan, jonka hinnat on tuplasti kalliimmat kuin AKTEssa!
        - Kunnollinen ulosvetäjä lainassa kuten myös lukkorengaspihdit

        Tarkistan vielä noiden laakereiden sopivuudet ja postaan nuo SKF:n koodit sitten tänne. Varmaan joku niistä hyötyy jatkossakin eikä tarvi selailla koko yötä laakeriluetteloita netissä #-)

        Comment


        • #5
          Viikon linkkivinkki: Timken Automotive Part e-WebCatalog

          Tuolta löytyy joitain laakerien koodeja. Oikean poskilaakerin koodi täsmää, muita en ole vielä tarkistanut. Ainoa löytämäni auton merkin ja mallin mukaan sopivia laakereita etsivä palvelu.

          Hyödyllistä luettavaa:
          MANUAL TRANS OVERHAUL - TYPE 012
          transmission, disassembling and assembling

          Erikoistyökaluja:
          Volkswagen & Audi Special Service Tool Reference

          Comment


          • #6
            Poskilaakereiden irroitusta. Kuvassa saksalainen Kukko-ulosvedin. Tähän tarkoitukseen reilusti ylimitoitettu, mutta tulee tarpeeseen pinjonilaakereita irroitettaessa. Huomaa hieno muoviholkki + hylsy -viritys ;)

            Kuva19

            Poskilaakereiden koodit ovat:
            LM501349 (vasen)
            LM300849 (oikea)



            Timkenin ja SKF:n valikoimista löytyy molemmat.

            btw. Tuo LM300849 poskilaakeri löytyy myös 087 automaattilaatikoista.

            Comment


            • #7
              Tekispä kaikki muutkin projektinsa tällätavalla informoiden, niin kohta ei tarvita edes perhealbumia eikä senpuoleen korjauskäsikirjaakaan, saati merkkihuoltoa. =)

              Comment


              • #8
                No meinaa se minullakin tämä raportointi jäädä, kun ei malta autotallista poistua ;) Raportointi-intoa vähentää myöskin oman digikameran puute. Niin, ja ilman perhealbumia ei pärjää vaikka mikä olisi. Tuo "merkkihuolto" on minulle aivan uusi käsite -- onko sillä jotain tekemistä valohoidon kanssa? :p

                Tiedän muuten aivan sikahalvan paikan ostaa alkuperäisosia vaihteistoihin. Laakereita, öljytiivisteitä yms. Kerron nimen sitten projektin loppupuolella, jos kaupat onnistuu. Pikkasen motivoi etsimään halvempaa ostopaikkaa, kun pinjonilaakereiden hinnat merkkiliikkeessä on kaksinkertaiset jopa AKTEen verrattuna!

                Comment


                • #9
                  Varaosavaihteisto on viimein purettu atomeiksi. Akselit tosin ovat vielä yhtenä kappaleena. Tuskaa tuotti kuulalaakeri, jonka sisäkehä oli juuttunut akseliin melkolailla pysyvästi. Tuskin olisi lähtenyt edes VAG 1582 ulosvetäjällä. Eli tässä "the hard way":

                  1) "Kuulanpidin" pois paikaltaan
                  2) Kaikki kuulat samalle puolelle laakeria
                  3) Hiontaterällä kuulan mentävä laakerin sisä- ja ulkokehään
                  Kuva33
                  4) Kuulat yksitellen reiästä pois, jotta akselia saa liikutettua taaksepäin
                  Kuva34
                  Kuva35
                  5) Pinjoniakseli yms. rompe pois paikaltaan
                  6) Nyt pitäisi kuulalaakerin sisäkehän reunaa hioa niin paljon että se menee laakerin takana olevasta reiästä läpi
                  7) Akselia taaksepäin että sisäkehä ja lukkorengas tulee näkyviin tasauspyörästön puolelle
                  8) Laakerin sisäkehä Dremelillä (tai Proxxon, Bosch jne) poikki ja taltalla kehä irti akselista
                  9) Lukkorengas pois urasta
                  10) Pujotetaan laakerikehä ja lukkorengas pois akselilta vetämällä akselia
                  11) Vielä laakerien ulkokehät irti, jos koppa jää käyttöön

                  Jäljellä on enää akselien purku ja osien putsaus. Projektin jatko riippuukin sitten, paitsi laakereista, niin ennen kaikkea Fast Orangen riittävyydestä :)

                  Comment


                  • #10
                    Jäi tuosta välistä tasauspyörästön purkaminen, joten annetaan kuvien kertoa.

                    Kuva22
                    Kuva24
                    Kuva26
                    Kuva27
                    Kuva28
                    Kuva29
                    Kuva30
                    Kuva31

                    Tasauspyörästön osat

                    Comment


                    • #11
                      Pinjoniakseli on purettu ja laakerien merkinnät tiedossa:

                      FAG 568331 (012 311 220 A)
                      FAG 562190B (012 311 375 C)



                      ...ja eikun noita metsästämään.

                      Comment


                      • #12
                        Myös pääakseli purettu. Tässä hieman kuvia:

                        Kuva37
                        Kuva59
                        Kuva60
                        Kuva61

                        5.vaihteen ratas älyttömän tiukassa. Vaikka ratas oli jo liikahtanut akselilla, niin silti sai vääntää ihan tosissaan.

                        Ja pinjoniakselin purku:

                        Kuva41
                        Kuva43
                        Kuva44
                        Kuva45
                        Kuva47
                        Kuva48
                        Kuva51
                        Kuva52
                        Kuva54
                        Kuva56

                        Ulosvetäjä on yhtä kokoa suurempi kuin olisi tarvis, mutta silti jatkopalaa tarvitsee loppuvaiheessa. Akselien kiinnitys tukevasti on hankalaa ja lukkorenkaita on melkein joka välissä.

                        Comment


                        • #13
                          Laakerien ulkokehät on perän pinjonia lukuunottamatta irroitettu, joten lisää kuvia:

                          Kuva72
                          Kuva73
                          Kuva36
                          Kuva66
                          Kuva67
                          Kuva68
                          Kuva69
                          Kuva70

                          Ensimmäisessä kuvassa oikean poskilaakerin ulkokehän irroitus. Toisessa kuulalaakerin. Kolmannessa kuvassa näkyvä neulalaakeri lähtee lyömällä hylsyllä ja jatkovarrella (kuva 4).

                          Sitten kaiken välineurheilun vastapainoksi "ghotto-style"-ulosvetäjä, joka kuitenkin toimi loistavasti ja pinjonilaakerin ulkokehä lähti kevyesti. Viimeisessä kuvassa shimmi, joka kasausvaiheessa osaltaan ratkaisee tuleeko korjauksesta pitkäikäinen. Pelottaa ajatellakin sitä säätämisen määrää ;)

                          Comment


                            #14
                            Tuossa tosiaan tarvii noita kuvia että muistaa mikä meni mihinkin. ;)

                            Mulla tahtoo yleensä olla kädet liian paskassa että tulee otettua välivaiheista liian vähän kuvia.

                            Hieno lukea tällaisia, lisää vaan tarinaa.

                            Comment


                            • #15
                              Ei noita kuvia oikeastaan siihen tarvitse, kun räjäytyskuvia löytyy monet kappaleet. Lähinnä sitä että muutkin näkee mitä on edessä, kun tämmöiseen projektiin lähtee (lue: karsii vähemmän hullut yksilöt :>

                              Motivoi käyttämään hanskoja, kun tietää että se mönjä ei lähe kännykästä kuin kuoria vaihtamalla. Toimiva tämä 6260, kun ei tarvitse itse näppäimistöä sotkea missään vaiheessa, ja kuvaaminen onnistuu tarvittaessa myös yhdellä kädellä. Pieni iskunkestävä digikamera kuvanvakaimella olisi tässä hommassa tarpeellinen... saisi noista kuvista jotain selvääkin.

                              Eiköhän sitä "tarinaa" tule lisää, kun vasta ollaan tässä aloiteltu. Toistaiseksi aikataulussa sujuu ja laakerit on kerätty tunnistamista varten. Huomenna laakeriliikkeisiin kiusaamaan ihmisiä :D

                              Comment


                              • #16
                                "Välipäivää" projektista. Laakeriliikkeet käyty läpi -- tuloksena:

                                - 1 aikaisemmin tilattu SKF:n laakeri mallia BT1B 332987/CL7C/VQ 060 hallussa. Lunnasrahoja joutui maksamaan 47?

                                - SKF:n valmistama kuulalaakeri oli korvattu toisella mallilla, joka -- ylläri, ylläri -- oli poistunut valikoimista

                                - FAG:ilta löytyi tuumakoon pinjonilaakeri -- Saksasta. Hinnat yli merkkiliikkeen, ei kauppoja

                                Loput laakerit ja stefat Lentoaseman Stockmann Autosta tilaukseen. Vielä pitää miettiä shimmien hankkimista ja periaatteessa myös lukkorenkaat pitäisi uusia, mutta ehtiihän noita miettiä (kuulalaakeri tulee Saksasta asti viikon toimitusajalla).

                                Viimeisiä laakerikehiä pitäisi irroitella, mutta pakin kierretanko liian lyhyt. Huomenna rautakauppaan.

                                btw. Kiitokset Kalsille pioneerityöstä: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...?p=14197#14197

                                Comment


                                • #17
                                  Viimeisiä laakerikehiä viedään:

                                  Kuva76
                                  Kuva78

                                  Ulosvetäjän leuat teki aika ikävät jäljet tasauspyörästön kanteen, mutta sinällään tuolla ei ole suuremmin väliä. Kyseinen kansi ei muutenkaan ollut ihan ehjä ja ainahan tuota voi kemiallisella metallilla paikata, jos tulee tarvetta.

                                  Kuva80
                                  Kuva82
                                  Kuva83
                                  Kuva84

                                  Takimmaisen pinjonilaakerin ulkokehä lähti oikein mukavasti. Hylsyä pyörittelin ihan sormin, joten kaiketi irroitusöljy oli hoitanut tehtävänsä yön aikana. Enempää en tuota varaosalaatikkoa pura vaan kuoret menee pesuun ja muut osat likoamaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hieman listaa lopuista laakereista:

                                    Kuulalaakeri:
                                    012 311 445 G
                                    25 x 58 x16
                                    FAG:n valmistama
                                    [color=#3333FF]563466AC[/color]

                                    Pinjonilaakeri (tuumakoon):
                                    012 311 375 C
                                    31,7 x 76,2 x 25,4
                                    FAG:n valmistama
                                    [color=#3333FF]568331[/color]

                                    Neulalaakeri
                                    012 311 123
                                    29 x 41 x 22
                                    Torringtonin valmiste
                                    [color=#3333FF]310-6608[/color]

                                    Eli kaikki laakerit ja tiivisteet haalittu kasaan. Parisataa maksoivat yhteensä.

                                    Öljynä Castrolin TAF-X, jota foorumilla on kovasti kehuttu. Aiemmin oli käytössä Mobilin täyssynteettistä (ei VS200), joka väliaikaisratkaisuna on toiminut yllättävän hyvin.

                                    Nyt pitäisi vain keksiä sopiva väli laatikon kunnostukselle ettei tarvi bussilla kulkea ;)

                                    Comment


                                      #19
                                      Mites synkronointirenkaat?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei ole suurempia ongelmia ollut tuon ulisevan vaihteiston synkkien kanssa, joten en ostanut uusia etukäteen. Joutuu vielä shimmejä ja ehkä lukkorenkaita ostamaan -- synkronointirenkaat tulee tarvittaessa siinä samalla.

                                        Pitäisi mitata nuo varaosalootan renkaat. Siitä saisi koko satsin, jos eivät ole liian kuluneet.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vaihteisto on nyt irti pitkällisten "neuvottelujen" jälkeen. Vaihteiston tukikumit menee vaihtoon samoin muutama pultti, joihin joutu käyttämään rikkovaa voimaa. Loctiten Freeze&Release(?) pelasti työsylinterin letkun (~40?) ja pari pulttia, joten aine maksoi itsensä takaisin nopeasti.

                                          Työsylinterin olisi tietenkin saanut irti ilman letkun irroitusta, mutta allaolevassa kuvassa näkyvä kiinnityspultti oli kaiken paskan alla piilossa. Luonnollisesti AKTEn kuvassa ei ko pulttia näy kuten ei myöskään Haynesin kirjassa :|

                                          Kuva85

                                          Kunhan sää tästä joskus huononee, niin malttaa ottaa tuon vaihteiston auki. Autotallissa kykkimiseen liian hienot säät...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vaihteisto oli vuotanut hieman öljyä ja 4-5dl oli karannut vaihteensiirtimen stefasta. Mitään ei kuitenkaan talven aikana ollut hajonnut -- öljy oli kirkasta ja akselit pyörivät kevyesti. Kuitenkin kotelo on saanut jossain vaiheessa siipeensä, joten varaosalaatikko tuli tarpeeseen.
                                            Kuva92
                                            Kuva93

                                            Ilmeisesti kytkin on levinnyt jossain vaiheessa?

                                            Lisäksi tuli kammettua nuo laippa-akselit irti ja siitä muutama kuva, kun viimeksi unohtu.
                                            Kuva86
                                            Kuva89
                                            Kuva90
                                            Kuva91

                                            Eli kahdella pultilla laippa ylös niin paljon kuin kierrettä riittää ja kolmatta pulttia kampeammalla akseli irtoaa jo melko helposti. Kirjan tyylillä ei irronnut, joten siksi tämä oma menetelmä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Otin sitten tasauspyörästön irti, kun piti päästä tarkistamaan pinjonipyörien kunto.
                                              Kuva94
                                              Kuva98
                                              Kuva99
                                              KuvaA0

                                              Lautas- ja pinjonipyörä on molemmat kuin pakasta vedetyt ja poskilaakerit on jossain vaiheessa uusittu, kun niissä ei ole kulumisen merkkejä. Helpolla olisi päässyt, jos olisi vain vaihtanut vuotavat stefat ja luottanut parempilaatuisen öljyn hiljentävän pinjonilaakerit.

                                              Seuraavaksi koppa auki ja pinjonilaakerien tarkastus. Tai sitten ei.
                                              KuvaA5
                                              KuvaA3
                                              KuvaA4
                                              KuvaA6

                                              Voimallakin pärjää, mutta Bilteman työkaluilla ei. 10 vuoden takuulla myytävän torx-sarjan kaksi palaa meni peräjälkeen ja homma keskeyty siihen. Puolet pulteista oli jo irti, kun pitempi torxi otti ja halkesi ja lyhyempi vääntyi kieroksi toisessa pultissa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Minun torx -sarjani näytti ihan samalta vastaavanlaisen laatikon kanssa askartelun jälkeen.

                                                Ilmainen vinkki : ota kunnon kokoinen pajavasara ja sopiva esim umpitangon pätkä ja anna niille vielä kiinni oleville torx-ruuveille pari terävää napautusta suoraan ruuvin kantaan (ruuvin pituussuunnassa siis). Sen jälkeen ruuvit aukeaa pienellä voimalla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuon kantaan napautuksen tiesin jo, mutta ei auttanut tässä tapauksessa. Olet toinen tai kolmas joka sitä on jo ehdottanut, mutta ilmainen neuvo kelpaa aina :D

                                                  Varaosalaatikon torxit aukesi nätisti joten ei ollut tarvetta säästellä pahiten jumiutuneita ruuveja. Dremelillä kantaan kolo ja taltalla sekä vasaralla nopeita napautuksia pyörimissuuntaan, niin loputkin ruuvit lähtivät. Torx-hylsyjä tuli pari ostettua varastoon, kun tuntuvat olevan kertakäyttöisiä.

                                                  Laatikko on nyt purettu ja pääakselikin irtosi melko kivuttomasti, joten hyvällä mallilla ollaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Monitoimianturin palautusjousi oli katkennut, joten peruutusvalot jäivät päälle. Varaosalaatikosta toimiva anturi tilalle.
                                                    KuvaA8

                                                    Kulunut synkrorengas ja varaosa. Ero on aika selvä, joten en alkanut mittailemaan. Tuon raon pitäisi kuitenkin olla väh. 0,5mm, muuten rengas on vaihtokunnossa.


                                                    2. Vaihe: Vaihteiston kokoaminen

                                                    KuvaB0
                                                    KuvaB1

                                                    Purin pinjoniakselin ja aloin samantien kasaamaan sitä. Uutta laakeria kehiin ja vähemmän väsynyt lukkorengas varaosalaatikosta.
                                                    KuvaB2
                                                    KuvaB3
                                                    KuvaB4
                                                    KuvaB5
                                                    KuvaB6
                                                    KuvaB7
                                                    KuvaB8
                                                    KuvaB9
                                                    KuvaBA
                                                    KuvaBC
                                                    KuvaBD
                                                    KuvaBE
                                                    KuvaBF
                                                    KuvaC0

                                                    Tuossa on vain muutama kohta, jossa tarvitsee olla tarkkana että osat menee oikein päin. Kaikki osat kannattaa viimeistään tässä vaiheessa tarkastaa murtumilta/kulumiselta. Itse löysin halkeaman 5. vaihteen hammasrattaasta, joten sekin meni vaihtoon.


                                                    Halkeama

                                                    Kamerakännykän makrokuvausominaisuudet on aika olemattomat, mutta eiköhän noista jotain selvää saa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Muutama päivitys jäänyt väliin, joten...
                                                      KuvaD1
                                                      KuvaD2

                                                      Tässä välissä on hyvä mitata onko pinjoniakseli takakoppaan nähden samalla korkeudella kuin purkuvaiheessa. Itse kasasin molemmat kopat ja vuorotellen mittasin tiivistepinnasta pinjoniakselin päähän.
                                                      KuvaD3
                                                      KuvaD5
                                                      KuvaD6
                                                      KuvaD8
                                                      KuvaD9
                                                      KuvaDA

                                                      Etummaisen pinjonin shimmin vaihdoin 0,05 mm ohuempaan kuin mitä tässä kopassa aiemmin oli ollut. Neulalaakeri tulee 39,5 millin syvyydelle tiivistepinnasta mitattuna. En tiedä miksi se noin tarkasti on määritelty, kun laakeri ei kuitenkaan rajoita akselin liikettä pituussuunnassa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vaihteensiirtomekanismi oli yhtä hankala kasata kuin sen purkaminen oli. Tangon päihin tulevat T60-pultit väännetään 40Nm tiukkuuteen.
                                                        KuvaDF
                                                        KuvaE0

                                                        Sen jälkeen koekasaus ja pinjonipyörien testaus haittavärillä. Kun näyttivät osuvan melkolailla hyvin toisiinsa, niin en lähtenyt vaihtamaan poskilaakereiden shimmejä.
                                                        KuvaE2
                                                        KuvaE3

                                                        Sen jälkeen koppa taas auki, tasotiiviste väliin ja torxit kiinni. Pultteja ei tarvitse vääntää hampaat irvessä kiinni, 25Nm riittää. Vaihteensiirtotangon ruuviin kannattaa laittaa kierrelukitetta ja alutahna estää kiinnijuuttumisen.
                                                        KuvaE4
                                                        KuvaE5

                                                        Pääakselin kuulalaakeri paikoilleen kierretangon ja 15cm pitkän putken avulla. Ohjainholkki ja muut kytkimen romppeet paikoilleen. Työsylinterin putsasin jo aiemmin hytikkaöljyssä.
                                                        KuvaE9
                                                        KuvaEA
                                                        KuvaEE
                                                        KuvaEF

                                                        Tällä hetkellä laatikko on vetoakseleiden öljytiivisteitä ja öljyjä vaille valmis. Ajattelin puhdistaa vaihteiston ensin mobilin öljyillä ja vaihtaa castrolit tilalle muutaman sadan km jälkeen, jos laatikko pelaa hyvin.

                                                        Comment


                                                        • #29


                                                          Nopeusmittarin rinkulan kun vielä muistaa, niin ei tarvitse kantta enää (toivottavasti) avata.



                                                          Onkohan tuosta tehty tarpeettoman monimutkaisen näköinen?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            "Loppuraportti"

                                                            Eli ensimmäiset koeajot tehty ilman suurempia ongelmia. Vaihdetankoa täytyy vielä säätää että vaihdekeppi olisi keskellä. Kaikki vaihteet kuitenkin pelaavat ja menevät myös hyvin päälle. Vaihteistosta ei myöskään kuulu enää mitään sivuääniä.

                                                            Pitää vielä öljyvuotoja etsiä, mutta tällä hetkellä näyttäisi siltä että korjaus onnistui vaikka "palikkaa" vaihtui aikalailla.

                                                            - öljyt Castrol TAF-X 3prk:
                                                            [color=#3333FF]53,70?[/color]
                                                            - laakerit:
                                                            [color=#3333FF]196,40?[/color]
                                                            - öljytiivisteet:
                                                            [color=#3333FF]27,20?[/color]
                                                            - tukikumit:
                                                            [color=#3333FF]31,60?[/color]
                                                            - pultteja:
                                                            [color=#3333FF]~2?[/color]
                                                            - pakoputken tiiviste:
                                                            [color=#3333FF]~2?[/color]
                                                            - kemikaalit, rasvat ja pesuaineet:
                                                            [color=#3333FF]~70?[/color]
                                                            - työkalut (hylsyjä, lenkkiavain, yms):
                                                            [color=#3333FF]~30?[/color]
                                                            - varaosavaihteisto:
                                                            [color=#3333FF]70?[/color]
                                                            - yhteensä:
                                                            [color=#3333FF]~480?[/color]

                                                            Koko homma ei enää olisi kannattanut, jos olisi pitänyt synkrot, murtunut hammasratas, monitoimianturi, torx-pultteja, yms. ostaa varaosatiskiltä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X