Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rosteri pakoputkiston tekoa S4:ään

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Rosteri pakoputkiston tekoa S4:ään

    Tarkoituksena on tehdä koko putkisto itse, myös downpipet. Aikani etsin sopivia vaimentajia tuohon, mutta en löytänyt. Päätin sitten tehdä ne itse niin saa juuri sellaiset kuin haluaa. Elikäs aloitin projektin teettämällä reikälevyt rosterista kun muuten sitäkin olisi pitänyt ostaa kaksi neliötä kerralla.

    Saan vielä oikeaa vaimentimissa käytettävää basalltikivivillaa ettei tarvitse tunkea sisään mitä tahansa karhuvillaa.

    Täällä on kuvia ja vähän selostusta hommasta: http://www.valitalo.org/true_dual_stainless_exhaust.htm

    Katit vielä puuttuu, niitä kun on vaikea tehdä itse ;)

    Lisää tulee kunhan ehdin taas tekemään...

    #2
    ei kyllä ole paha loppupeleissä tehdä jos vaan on pelit ja vehkeet, eikä haittaa jos on vaikkapa firman "ylijäämävarasto" mistä hakea tarpeita ;)
    kaverin kanssa rakentelin rst putken valmiilla vaimentajilla, ja rst puikoilla. Sen verran hommasta opin että ensikerralla TIG tai paremmin toimiva muuntaja...

    Comment


    • #3
      Eikös noiden vaimentimien tekemisessä tarvita hieman tietotaitoakin eli laskea virtausnopeudet jne?

      Comment


        #4
        Mikko ainakin yrittää! Propsit siitä.

        Kai niitä mitotuksiakin vois laskea, mutta voihan sitä vetää perstuntumaltakin. Ei kai se niin tähtitiedettä ole. Ja jos ei toimi, ni korjaa =)

        Comment


          #5
          No mitoituksesta sen verran että ne on niin isot kuin sinne mahtuu, ja suunnilleen saman kokoiset kuin alkuperäiset. Tiedä sitten miten ne vaikuttaa kun AWE-tuningkin tekee putkistoja missä on kaksi vaimenninta ja toisessa yksi. Toisesta se takimmainen vaan on pois, muuten ne on identtiset. Ihan varma olen siitä että ei noilla tehot ainakaan vähene. Ja sitten menee todella vaikeaksi jos pitää kaupasta vielä ensin ulkomittojen mukaan etsiä ja lisäksi vielä virtausnopeuksia arpoa.

          Kaikki putkiston osat vielä hapotetaan kun ne on valmiit niin ei pitäisi jäädä mitään p*skaa niihin.

          Niin, ja pelit ja vehkeet ja ylijäämävarastotkin onneksi on :) Kaverilla kun on metallityöfirma niin tuskin parempaa paikkaa noihin vaikeimpiin hommiin tarvii. Ja siellä voi tehdä hommia muiden seassa tai "yövuorossa" ;) Loput voikin sitten tehdä kotipuolessa. Kaiken lisäksi tuo on niin pirun hauskaa räveltää aina jotakin :) (nimim. isyysloma menossa...)

          Comment


            #6
            Mitäs tonne vaimentimen sisään oikeen laitetaan? Ei ole koskaan tullut rälläköityä auki, mutta eikös joku reikäputki ja karhuvillaa suunnillee siellä ole?

            Kato vaan ettei tule liian hyvää, saat tehdä kohta muillekkin :()


            Edit: Hemmetti sisäänlukutaito on kadonnu, selkeestihän tossa se selostetaan :P

            Comment


              #7
              Sain vielä inspiraation tehdä putkenpäätkin itse kun tuli hyvä idea mieleen. Minä tykkään sellaisista paksuseinämäisestä päästä missä on kartio. No, pari aivosolua kohtasi toisensa ja laitoin kaksi putkea sisäkkäin joista sisemmän reuna on käännetty ulospäin. Tein tuota varten oman työkalun jolla se oli helppo tehdä. Kunhan saan ne hitsattua ja kiilloitettua niistä pitäisi tulla "tehtaanvertaiset".

              Lisäilin kuvia ja selostusta tuonne sivuilleni.

              Comment


              • #8
                Käsityötaidot kunniaan!

                Itellä menee sormet suuhun bolt-on osienkin kanssa ja toiset tekee äänäritkin ite. Hienolta näyttää ja saa ainakin sellaista mitä haluaa...

                Comment


                • #9
                  Ja kaupan päälle tietää aina itse mistä korjata kun jotain hajoaa ;)

                  Comment


                  • #10
                    Jossain Bilsport lehdessä oli vuosia sitten esittely jostain pajasta joka teki pakoputkistoja rosterista, he tekivät vaimentimetkin itse.
                    Vaimennin tehtiin mutkalle väännetystä reikäputkesta jonka ympärille kerittiin rosterivillaa aika tiukkaan. Oisko sitten loput vaimentimen tilavuudesta täytetty hieman höllemmin. Tuo vaimenninhan oli aikalailla samanlainen kuin esim. simonsin vaimentimet, mutta materilaali oli villaa myöten rosteria ja sisällä oleva reikäputki oli mutkalla joten pakokaasu kimpoili paremmin reikäputken seinämiin.

                    Comment


                      #11
                      Älkääs nyt yllyttäkö vielä parempia noista viilaamaan, pian ei ehdi saamaan valmiiksi ollenkaan! ;)

                      Siis rosterivillaa? Siis sitä samanlaista kuin teräsvilla? Se tavallinen ei taida olla rosterista?

                      En minä taida mutkia alkaa tekemään niihin reikäputkiin, tulee pian hengenahdistusta ;) Turbot kun vielä osaisi tehdä niin sitten olisi koko matka kannesta taaksenpäin omatekoista...

                      Comment


                      • #12
                        Näyttää tosi hyvältä! Minkälaisia materiaalivahvuuksia olet käyttänyt vaimentimissa, entä itse putkistossa? Tuleeko muu putkisto valmiista mutkista vai meinaatko taivutella jollakin konstilla?

                        Comment


                        • #13
                          itsellä ollut paikoillaan pari vuotta omatekoinen rosteri putki siis ankkärit ja muut. ei ole mistään halkeillut ja hyvin on toiminut. joku teräsvilla kannattaa laittaa reikä putken ympärille tai tiheä sihtiverkko muuten villat lentää pikku hiljaa pois.

                          Comment


                            #14
                            Vaimentimissa taitaa olla millistä peltiä, putkistossa 1.5mm. Putkisto tulee valmiista mutkista kun ei noita oikein missään taivuteta. Eurostainlesskin tekee ne valmiista käyristä. Taivutuskonekin olisi, mutta ei sillä noin ahtaisiin paikkoihin saa mitään eikä rosteriin...

                            Mistä saa tuollaista teräsvillaa? Vai käykä siihen se ihan tavallinen teräsvilla? Mitään ruostuvaa ei viitsis laittaa.

                            itsellä ollut paikoillaan pari vuotta omatekoinen rosteri putki siis ankkärit ja muut. ei ole mistään halkeillut ja hyvin on toiminut. joku teräsvilla kannattaa laittaa reikä putken ympärille tai tiheä sihtiverkko muuten villat lentää pikku hiljaa pois.
                            Minkälainen rakenne noissa vaimentimissa sinulla on? Läpivirtaava, mitä on sisällä, pellin paksuus, millä on hitsattu ym? Minkälaiset äänet tuli?

                            Comment


                            • #15
                              Rosteri pakoputki

                              Tein noin 15v sitten datsun 2.8d rosteriputket pönttöjä myöten.Toimi hyvin ja käynti äänessä metallinen.Tunnusti vetävän paremmin,tein hiukan isoimmat pöntöt,ei villaa ,levyjä siten että pakokaasut törmää puoliksi aina poistuessaan kammiosta toiseen kammioon.Kesti hyvin auton käyttöiän.Teen silloin kun tarpeelliseksi omiin autoihin pakoputkia ja aina rosterista jo äänen vuoksi.Sitten saa viimeiseen pöntöön kunnon tuutit ulos,on näköä.

                              Comment


                              • #16
                                sisällä on tulenkestävää villaa ja reikäputken ympärillä rosteri sihtiverkkoa tai toiselta nimeltä suodatinverkkoa. putkisto on 76x1.6mm tavaraa ja vaimentimet ovat vaippa 1.2mm ja päädyt 1.5mm peltiä. vaimentimet on läpivirtaus mallia(2kpl) takimmassa on tiheä reikä levy putkiston tukkona. hiljentu äänet ja vaihdejarrutuksella harvoin kuuluva poksahdus poistui kokonaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Tulipa sitten vietettyä vappu auton alla! :)

                                  Meinasin että käyn "äkkiä" sovittamassa vaimentimia alle, ja teen samalla muutaman mutkan. No aikaa menikin sitten 12 tuntia ja nyt on vähän väsy.

                                  Aika pirun hankala on saada mahtumaan kaksi 63mm putkea rinnakkain siitä missä ne normaalisti yhtyy. Siinpä se suurin aika menikin. Hauskaa oli nähdä että vaimentimet mahtuvat hienosti paikoilleen.

                                  Sain kokonaisen laatikon tuota villaa, jäi vähän ylikin. Aika reilua toimintaa Fennosteeliltä, toimittivat sitä ilmaiseksi! Laitoin tiheää verkkoa reikäputken ympärille kun en muuta löytänyt.

                                  Yllättävän hiljaiset äänet on muuten pelkillä kateilla autossa :) Pakko oli kokeilla minkälaiset pörinät tulee, aika paljon nuo turbot ja katit vissiin vaimentaa. Kuvia taas laitan kunhan jaksan...

                                  Comment


                                  • #18
                                    nyt menee itsellä alkupätkä uusiksi. tämän päivän sitä rakentelin siis downpipea. aamulla takas tallille rakentelemaan

                                    Comment


                                      #19
                                      Nyt olis sivuja päivitetty. Kävin eilenkin vielä "säätämässä". Tuli vapunaattona väsyneenä heftattua takapöntön laippa ja putket 180 astetta väärinpäin :(. Onneksi kävin vielä kokeilemassa auton alle niin huomasin ennenkuin kaikki saumat olis vetäisty kiinni.

                                      Nyt on koko takaputki hitsausta vaille valmis. Pirun tarkkaa säätämistä tuo kyllä on että saa kummatkin putket kolisematta kohdilleen. (miksihän sitä pitää aina tehdä kaikki niin vaikeasti, kun yhdellä isollakin putkella pärjäisi...?)

                                      Torstaina pitäis TIGgailla ja hapottaa.

                                      Vieläkin mietin noita downpipen kokoja, meinasin tehdä kolmetuumaisesta mutta onkohan se turhan iso? Ahdasta sen kanssa kyllä tulee, mutta meneekö se liioitteluksi? Toisaalta, eipähän ainaan ahdistaisi... Iso lähtöhän siinä on turboilla, ainakin se kolme tuumaa suoraan kattiin. Kommentteja?

                                      http://www.valitalo.org/true_dual_stainless_exhaust.htm

                                      Comment


                                      • #20
                                        kannattaa jostain noista mutkista sitoa putki yhteen ja muutenkin ottaa huomioon että rosteri putki elää reilusti kun se lämpiää ja jäähtyy.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tarkoitatko hitsauksen aikana vai sitten kun ne on käytössä?

                                          Comment


                                            #22
                                            Olen itse nähny A4 1.8t rosteriputkiston venyvän pari senttiä kylmä versus 300km ajettu.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ihan käytössä venyy. Siksi ei kannatakaan lian jämptiksi tehdä mutkapaikkoja. Periaatteessa pari-kolme senttiä saisi kai joka suuntaan olla tilaa (ainakin etu-taka suuntaan), ettei ajossa ala kolista.

                                              Comment


                                                #24
                                                Omakohtaisesti olen huomannut tän venymisen siitä, että BN-Pipes kunnolla lämmitessään rupeaa kolisemaan takaa ja jonkin verran lämmitessään ääni muuttuu "terävämmäksi".

                                                Comment


                                                • #25
                                                  itsellä jyrkät mutkat on lukittu latakoilla ettei lämpölaajenemisesta johtuen ota paikkoihin kiinni. koska mutkat aukiaa lämmetessään.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No kunpa voisikin valita kuinka "jämptisti" nuo mutkat tekisi... Ne vaan on tehtävä sinne mihin ne mahtuu eikä tilaa siellä ole ylimääräistä muutamassa kohdassa. Onneksi pituussuunnassa on tilaa paljon enemmän, siinä ei pitäisi tulla ongelmaa. Täytyy katsoa kun ne saa paikalleen että miten äijän käy ;)

                                                    Vielä kaipaisin kommentteja tuosta downpipen koosta.

                                                    Edit: nyt on putkiston takaosa hitsattu, tuli kyllä hapottamalla aika siistin näköinen! :) Nyt pitää pestä aina myös auton putkistokin, ei sitä kärsi sotkea ;) Seuraavaksi tarvii löytää ne katit ja sitten teen loputkin. Lisäsin kuvia sivuille.

                                                    Tuli myös kokeiltua TIGgiä, aika hieno peli on! Pitää alkaa varmaan hommaamaan tuollaista itsellekin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Katit tuli USAsta. Enää puuttuu päätös siitä teenkö downpipet KKK:n vai Garrettien laippoihin. Saa muuten "hivenen" halvemmalla noita katteja USAsta, täällä pyytävät Magnaflown 3" rosterikateista 280?, siellä samasta osasta 80$...

                                                      Lisätään nyt vähän tietoa mistä noita saa kun kiinnostuneita tuntuu olevan.

                                                      Eli tuolla on joitakin nettikauppoja ketkä ovat "virallisia" myyjiä: http://www.magnaflow.com/03buyonline.asp Noista melkein kaikki myyvät samaan hintaan.

                                                      Jotkin kaupat ottavat yli 200$ lähetyskuluja (esim performancecenter.com ) Minun lähetys Airmail Parcel postin kautta maksoi 37$ ja tuli kymmenessä päivässä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Nyt on putkisto valmis ja kiinni. Olen kyllä todella tyytyväinen siihen, onnistui mielestäni mainiosti toiminnan ja äänien kannalta! :)

                                                        Äänistä tuli pienillä kierroksilla matalat murinat, eikä ollenkaan kovat. Sitten kun kone kiertää 6000 kierrosta minuutissa, "laulu" on kuin Nightwishin konsertissa ;)

                                                        Putkisto ei kolise mihinkään, sekin vielä ;)

                                                        Oli nimittäin niin hyvä fiilis kun tuota ekaa kertaa ajoin ja menin Prismaan, ettei hymyä saanut pois ollenkaan, ja hävetti oikein kun yksin kävelin pitkin käytäviä koko ajan hymy korvissa :D

                                                        Täytyy vielä ottaa valmis kuva auton alta, mutta täällä on kaikki muut: http://www.valitalo.org/true_dual_stainless_exhaust.htm

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hyvältä näyttää. Mistäs tuollaista rosteriputkea saa ja mitä hintaluokkaa se on? Mites mutkat?

                                                          Edit: eurostainlessilla näyttäs olevan, mutta on aika suolaisen hintaista.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ostin mutkat ja putkea Kuusakoski Oy:ltä Jyväskylästä. Tuo oli siis käytettyä tavaraa, mutkat maksoi kymmenesosan siitä mitä ne olisi olleet Eurostainlessilla. Ihan uuttakin putkea piti ostaa kun siellä ei ollut sitä tarpeeksi. Tuurilla sieltä löytää oikeaa, itse kävin muutaman kerran ennenkuin siellä oli sopivia mutkia.

                                                            Onniseltakin saa, mutta eivät myy yksityisille.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X