Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Cargraphic TT -99, (huolto-ja korjausohjeita)

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Cargraphic TT -99, (huolto-ja korjausohjeita)

    Myytyäni edellisen Audini (A4 1.8T -95), oli tilalle löydettävä jotain vähän suorituskykyisempää ja nelivetoista. Elämäntilanteen muutoksen takia en tarvinnut paljoa tilaa ja merkin oli pysyttävä samana, tottakai. Ajatukset kääntyivät siten joko S2 tai TT Audiin. Pitkään vaihtoehtoja puntaroituani äänestin kumminkin TT:n puolesta, niiden ollessa uudempia ja tekniikaltaan nykyaikaisempia. Ja lisäksi kuulun siihen ihmisryhmään joka suuresti pitää sen ulkomuotoa varsin hienona. Ei sillä ettei äskakkosessakin oma viehätyksensä olisi. Eli päätös syntyi TT:n ostamisesta. Sen piti olla ehdottomasti 225 hv quattro, mielellään musta tai sininen, muunkin värinen tosi helmi kävisi myös. Sisustuksen väreistä kävisi vain musta nahka tai nahka/alcantara.

    Alusta asti oli selvää että hakisin auton Saksasta itse, koska olimme jo suunitelleet kesäksi lomamatkaa sinne. Lähdimme matkaan kaverin Passatilla ja aikaa oli 10 päivää etsiä sopiva yksilö, joten aikaa oli hyvin ja liikkumisemme paikasta toiseen helppoa. Muutamia yksilöitä tarkastettuamme ja koeajettuamme päädyimme Dusseldorffin vieressä sijaitsevan Neussin kaupungin turkkilaiseen autohäkkiin. Ajatuksena oli ensisijaisesti ostaa auto merkkiliikkeestä tai jostain ihan muusta kun tällaisesta missä nyt olimme. Mutta koska majapaikkamme oli Dusselissä ja tämä yksilö oli siinä aivan vieressä, päätimme sen käydä katsomassa. Eikä turhaan.

    Vuosimallin -99 APX moottorilla varustetulla yksilöllä oli ajettu 101000km. Päällisin puolin auto oli aivan toisessa kunnossa kun aikaisemmin näkemämme. Auton väri oli hopean harmaa, mutta nyt näytti siltä että käsissä on todellakin helmi. Ainoat virheet olivat pieni sormenpäälommo oikean takalokasuojan yläpuolella ja lähes näkymätön naarmu katossa. Sisusta oli mustaa nahkaa ja todella siistissä kunnossa. Lisäksi autoon oli jo lähes uutena asennettu saksalaisen Cargraphicin toimesta Riegerin korisarja, Cargraphic cat-back putkisto ja meidän leveyksillä suht harvinaiset ja arvokkaat vanteet, 18" Cargraphic Racing Wheelsit. Tästä siis otsikkoon hieman erottuva nimi. Auton oli omistanut uudesta asti samaisessa kaupungissa asustellut n. 50v-mies joka oli huollattanut auton aina samassa merkkiliikkeessä. Täten myös huoltokirja miellytti silmää siinä määrin että kauppoja alettiin hieromaan. Pienellä tinkaamisella auto lähti matkaan uuden omistajan hellittäväksi.

    http://photobucket.com/TTkuvia

    Nyt 10000 huoletonta kilometriä autolla hymyssä suin ajelleena on mieleen kehittynyt jos jonninlaisia suunnitelmia jotka nyt ajattelin tänne projektit-osioon sitten ulkoistaa. Talven suunnitelmissa on pakoputkiston alkupään muuttaminen, vanteiden maalausta/hinkkausta, kaikkien voimansiirron öljyjen vaihtaminen, ehkä valojen päivitystä ja keväämmällä sitten alusta laitetaan kesäkuntoon vaihtamalla alustasarja, kaikki puslat ja säädettävät takatukivarret mitkä tällä hetkellä makailee jo varaston hyllyllä. Ajatuksena on myös laittaa erinäisiä huolto- korjaus- ja asennusohjeita kuvineen.
    Auto on myös käyttöauto, joten projekti etenee omalla tahdillaan.
    Viimeksi muokannut Mörssäri; 30.5.2011, 19:03.

  • #2
    Täytyypä muistaa seurailla projektia! Hienon näköinen peli näyttäis olevan, komeat vanteetkin jo alla.

    Comment


    • #3
      TT Lämmitinasennus

      Moottorinlämmittimen, johtosarjojen ja sisähaaran asennusohje:

      Kohde: Audi TT 1.8T quattro vm-99, moottorikoodi APX

      Tarvikkeet ostin Motonetistä:

      Defa vaihtovastus
      Defa johtosarja
      Defa sisähaaroitussarja
      Defa 50cm jatkokaapeli
      1 kpl 16mm vesiletkulle käyvä jatkoskappale
      6 kpl laadukkaita klemmareita
      3 litraa jäähdytysnestettä, laimentamatonta
      Nippusiteitä

      http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus1.jpg

      Oikeat Defan tarvikkeet löytyvät Motonetistä hakemalla ensimmäisen korimallin Audi A3:sen osia. Tarvikkeet maksoivat yhteensä noin 320e.

      Tästä se lähtee:
      http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus2.jpg

      Poista kaikki moottorin yläpuoliset suojamuovit. Vihreällä ympyröidyt klipsit lähtevät painamalla keskellä oleva tappi sisään. Laita käsi toiselle puolelle alle niin saat sen vielä talteen. Sitten pidä klipsiä paikallaan ja nosta itse muovista niin se ei sinkoa paikkaan X. Etsin ensimmäistä tovin. :) Eli sitten näyttää tältä:
      http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus3.jpg

      Tunkkaa auto ilmaan pukkien varaan, ellei käytössäsi ole nosturia. Poista moottorin alasuojamuovi, se on noin kymmenellä torx-ruuvilla kiinni, sekä reunoiltaan sivusuojamuoveihin kahdella klipsillä puoleltaan. Poista myös moottorin sivuilla olevat suojamuovit. Ovat kiinni parilla 10 mm mutterilla puoleltaan. Kuljettajan puolelta jouduin irroittamaan ajovalojen säätöyksikön paikaltaan. Suojamuovi on sen alla. Tämä siis jos autossasi on Xenon-valot.

      Tyhjennä jäähdytysjärjestelmä. Eli avaa paisuntasäiliön korkki ja sen jälkeen autoa edestä päin katsottuna syylärin oikeassa alakulmassa sijaitseva proppu. Kannattaa laittaa alle joku min 5 litraa vetävä astia.

      Irroita välijäähdyttimet yhdistävä ahtoputki(1). Se on kummastakin päästä kiinni kolmella 13mm ruuvilla ja keskeltä kahdella. Irroita myös letkujen klemmarit. Samalla irtoaa myös ilmastoinnin lauhdutinputki(2), käännä se taakse auton alle pois tieltä. Seuraavaksi irroitin öljynsuodattimen, koska vaihdoin autoon samalla sen ja moottoriöljyt. Suositeltavaa ottaa sekin pois tieltä, tilaa ei ole liikaa.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus4.jpg

      Ahtoputki irrallaan:
      http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus5.jpg

      Irroita jälkijäähdytyksen pumpulta ylävesiletkulle tuleva letku(1) ja käännä se pois tieltä. On klemmarilla kiinni. Ota kokonaan pois tieltä välijäähdyttimeltä kaasuläpälle tuleva putki(2). Päistään klemmareilla kiinni.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus6.jpg

      Nyt pääset käsiksi öljynlauhduttimen letkuihin, joista takimmaiseen vastus asennetaan. Jos jollain konstilla onnistut irroittamaan vain takimmaisen niin hyvä. Etummaistahan ei tarvitse irroitaa. Koska nuo Audin vakioklemmarit ovat niin perceestä, jouduin ensin irroittamaan etummaisen, jotta pääsin käsiksi takimmaiseen.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus7.jpg

      Letkut irti:
      http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus8.jpg

      Letkut ovat toisissaan kiinni noin 20 cm:n päässä öljynlauhduttimesta. Ota ne toisistaan irti käyttämällä esim. mattopuukkoa. Ole varovainen että katkaiset vain kiinnikkeen etkä letkua. :)

      Aukaise Defan lämmitinpaketti ja ota sieltä kuvassa näkyvät osat. Lisäksi kuvassa näkyy tuo erikseen ostamani jatkoskappale.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus9.jpg

      Sinun pitäisi niistä kyhäilemän suurinpiirtein tällainen:
      http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus10.jpg

      Eli katkaise suora letkunpätkä noin 6 cm mittaiseksi ja lyhennä kiinnikkeen metalliosat kuvan osoittamalla tavalla. Lisäksi pannassa oleva reikä täytyy porata 8 mm kokoon. Sitten pientä hienosäätöä vielä hyvän paikan löytämiseksi vastukselle. Prikat kiinnikkeiden välissä ovat omasta miljoonalaatikosta.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus11.jpg

      Vaihdoin Audin omat klemmarit laadukkaisiin tarvikeklemmareihin. Letkut takaisin paikallaan lauhduttimessa:
      http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus12.jpg

      Kiinnitin vastuksen ohjaustehostimen öljynlauhdutinputken kiinnikkeen alle. Ruuvin koko 13mm.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus13.jpg

      Öljynlauhduttimeen ennen suoraan mennyt letku asennetaan sellaisenaan vastuksen yläpäähän.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus14.jpg

      Vastuksen osalta asennus on nyt valmis. Kiinnitä kaikki irroittamasi osat takaisin, lukuunottamatta suojamuoveja. Täytä jäähdytysjärjestelmä. Käynnistä auto ja tarkista mahdolliset vuodot.

      Seuraavaksi johtojen asennusta. Asensin lämmittimen pistokkeen omaan autooni Riegerin etuhelman alle piiloon. Tämänhän voi tehdä monella tavalla, kukin laittaa mieleiseensä paikkaan. Vaativimmillaan tämä tarvitsee puskurin irroituksen. Johdot vastukselta ja pistokkeelta vedin ylös syylärin ja moottorin välistä. Kuvassa näkyy myös lämmittimen maadoitusjohto(1). Asensin sen paisuntasäiliön etupuolelta löytyvän ruuvin alle.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus15.jpg

      Liittimelle löytyi hyvä paikka paisuntasäiliön ja metallisen ahtoputken välistä. Varmistin paikallaan pysyvyyden nippusiteellä. Toki useasta kohtaa muuallakin johdotuksessa.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus16.jpg

      Seuraavaksi irroita hanskalokero. Tästä nyt ei tullut kuvaa, mutta ei ole kovin vaikea homma. Kampea varovasti pois meisselillä tai käsin kojelaudan päässä oleva muovi. Irroita musta hanskalokeron valon liitin. Ruuvaa kolme alimmaista torx-ruuvia irti. Yksi ruuvi löytyy hanskalokeron vasemmasta alalaidasta. Ruuvaa se pois. Aukaise lokero. Ruuvaa pois ylälaidassa näkyvät kolme ruuvia. Nyt hanskalokero lähtee irti, voit auttaa vähän vetämällä lokeron päässä olevaa kehikkoa pikkuisen ulospäin. Kannattele lokeroa vielä käsissäsi ja irroita airbagin poiskytkennän liitin. Liittimen päällä on pikkuinen klipsi josta ohjaamoon päin vetämällä se irtoaa. Siirrä lokero syrjään. Nyt pääset käsiksi tulppaan josta saat vedettyä johdon sisäpuolelle. Poista tulppa. Laita sisältä tulevaan johtoon paketissa mukana tuleva reijällinen tulppa. Työnnä johto sisältä konetilaan ja paina tulppa samalla paikalleen. Suihkaus WD40:stä helpottaa kummasti.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus17.jpg

      Johto tulee tilaan jossa on raitisilmansuodatin. Sori vähän huono kuva.
      http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus18.jpg

      Johdon vienti konehuoneeseen:
      http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus19.jpg

      Liitä ohjaamosta tuleva johto liittimeen. Tässä asennuksessa normaalit sarjan johdot eivät riittäneet, joten jouduin ostamaan 50 cm jatkojohdon, jotta sain pistokkeen sisällä haluamaani paikkaan. Asensin pistokkeen jalkatilassa oikealla sijaitsevaan muovipaneeliin. Tässä vaiheessa kytke lämmitin verkkovirtaan ja kokeile että se toimii. Asenna hanskalokero takaisin ja moottorin suojamuovit paikalleen sekä laske auto alas. Asennus on valmis!

      Ohjeet perustuvat Defan omiin ohjeisiin, eräältä foorumin käyttäjältä saamiini ohjeisiin(kiitokset!), sekä omaan näkemykseen aiheesta. Jokainen TI-mies ottaa vastuunsa omista tekemisistään. Oma autoni ei ainakaan kahden viikon jälkeen ole palanut! :D
      Viimeksi muokannut Mörssäri; 9.9.2011, 15:27. Perustelu: Osien hintaa muutettu. Defan osat kallistuneet.

      Comment


      • #4
        TT Termostaatin vaihto

        Kovilla pakkasilla lämpömittari pysytteli tiukasti 70C tuntumassa, joten termostaatti oli vaihdettava. Varoituksen sana heikkohermoisille että ota edes lunkimpi kaveri viereen rauhoittelemaan. Tai vaikka kaljaa. Sormet tulee olemaan verillä ja peukussa rakko. :)

        Tunkkaa auto ilmaan pukkien varaan. Poista moottorin alasuojamuovi ja tyhjennä jäähdytysnesteet. Tästä aiheesta lisää tuossa "lämmitinasennus"-ohjeessa.

        Aukaise konepeitto. :)

        Poista imusarjan etupuolella oleva suojamuovi. Meisselillä pyöräyttää klipsit auki samalla nostamalla itse muovia. Poistin myös lisätilan saamiseksi kuvan alareunassa näkyvän suojamuovin. Tästäkin on juttua "lämmitinasennuksessa".
        http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1336776202

        Irroita letku asennuslevyn päästä (1). Ruuvaa asennuslevyn kiinnitysruuvit pois (2). Asennuslevy on nyt irti, vedä sitä ylöspäin jotta klipsi irtoaa öljytikusta (3). Tässä vaiheessa voit vain kääntää asennuslevyn pois tieltä tai irroittaa levyn takana olevan toisioilmapumpun ohjausventtiilin, joka on kahdella ruuvilla kiinni. Näin saat sen kokonaan pois tieltä.
        http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1336776202

        Seuraavaksi kun oikein tarkkaan kurkistelet niin löydät termostaattikotelon. :)
        Voisikohan se ollakkaan vittumaisemmassa paikassa? Irroita vesiletku kotelosta (1). Jäähdytysnestettä tulee valumaan ulos ehkä litran verran jos et ole tyhjentänyt itse moottoria. Itse varauduin tähän. Kotelo on kiinni moottorin sylinterilohkossa kahdella ruuvilla(2). Ruuvaa pois ne. :D (Tässä vaiheessa tarvitset sen kaverin rauhoittelemaan.)
        Itse hoidin homman pikkuräikällä ja sopivalla jatkolla jolla vielä juuri mahtui työskentelemään imusarjan alla. Ja nakkisormilla.
        http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1336776202

        Kun saat kotelon irti ota olut tai vaikka toinenkin.

        Laita uusi termostaatti ja tiiviste paikalleen ja kasaile päinvastaisessa järjestyksessä.

        Tässä lisää aiheesta:
        225hv
        http://www.tt-forum.co.uk/forum/view...change#p608431
        Mopot
        http://forums.audiworld.com/showthread.php?p=16925102
        Attached Files
        Viimeksi muokannut Mörssäri; 12.5.2012, 01:45.

        Comment


        • #5
          Kesällä pikkasen ulkokehästä kieroutunut vanne lähti hoitoon L-Weldille Lappeenrantaan. Toivottavasti saavat kuntoon. Tuo kesärengastushan koostuu Cargraphic Racing Wheelseistä ja renkaat ovat Dunlop SP Sport9000. Vanteet ovat 18" ja edessä 8,5" leveät ja takana 9,5". Renkaat edessä 225/40 ja takana 255/35. Tuon vanteen korjauksen tiimoilta olin yhteyksissä valmistajaan Saksaan ja vanne olisi pitänyt lähettää sinne korjattavaksi. Hintaa tuolle olisi tullut yli 500e. Se olisi kyllä sisältänyt kokonaan uuden ulkokehän. Ja kai tuon täytyy vielä olla vaihtoehtona jos vanne ei tule L-Weldillä kuntoon.

          Kuva etuvanteesta: http://i290.photobucket.com/albums/l...phic-vanne.jpg

          Ongelmana näissä vanteissa on harvinaisuus ja ikä. Ne ovat TUV-lappujen perusteella noin 10v vanhat ja niiden ulkokehä on alumiinia. Uudemmissa ulkokehät ovat kiillotettua rosteria. Eli noita kehiä ei ole missään. Ja vastaavia ei taida olla missään? Ne ovat 40-pulttiset. Cargraphicin ukkelin mukaan heilläkään ei ole kuin yksi alumiininen ulkokehä enää varastossa! Että peukkuja pitelee että Lappeenrannassa hommat hoituu! No kummiskin tilaan noiden ysäri-look-feikki-sokkien tilalle simppelit kromiset keskikupit. Ja tarkoituksena ois purkaa vanteet ja maalata keskiosa muulla värillä, joten vinkkejä 3-osaisten vanteiden purkamisesta otetaan vastaan! ...ja tuota väriä saattaa sitten päätyä muuallekkin autoon. :)
          Viimeksi muokannut Mörssäri; 2.2.2010, 02:24.

          Comment


          • #6
            Laittelin myös toiseen vastaavaan TT:seen lämmittimen. Sekään ei ole vielä palanut. :) Mutta jännä oli huomata että alkuperäisten vesiletkujen mitoitus oli hieman erilainen, joten sain asennuksen toteutettua hieman erilailla kuin tuo omani. Sen olisi voinut tehdä samoin kuin omaani, mutta siitä tuli parempi tekemällä letkutus öljynlauhduttimelta lämmittimen vastukselle, toisen lauhduttimelle tulevan letkun alitse. Tähän tarvitsi sitten jo Motonetistä haalimaani letkukasaa. Jos joku haluaa omaan TT:seensä lämmittimen, kannattaa kysyä tarjous. Se on varmasti kilpailukykyinen, vaikka tulisit hieman kauempaakin. :)

            Comment


            • #7
              Lisäilin vielä kesäisiä kuvia tonne: http://photobucket.com/TTkuvia

              Tulossa muutamia kuvia TT:n voimansiirron öljyjen vaihdosta ja varmaan jotain sepustusta. Tuli tuossa vaihdettua vaihteisto- perä- ja Haldex-öljyt. Lisäksi talvisia kuvatuksia.

              Ja jos TT-miehet tätä lukee, niin tuohon omaan kärryyn ois tarkoituksena tehdä 3" downpipe metallikatilla. Mun tuttu on velho noissa putkistohommissa, niin se tekis varmasti edullisesti niitä useamman samalla. Ne voitais vaikka tehdä valmiiksi ja kokeilla sopiviksi mun autossa ja sitten lähetellä ympäri Suomen. Tämmönen alustava idea vaan, jos saan kannatusta niin sittenhän tätä vois tarjota tonne yleisellekkin puolelle.

              Ja kauheesti anteeks tällanen päivitys-tulva. Lomalla on nyt aikaa naputella. Tahkoa odotellessa... :)
              Viimeksi muokannut Mörssäri; 2.2.2010, 02:46.

              Comment


                #8
                Jos on saatavana säteilylämmitintä, niin muille suosittelen semmosen hankkimista (ainakin BAMiin saa), on meinaan pikkuuuusen helpompi asennella :) "Ota pohjapanssari irti, avaa lämmitinpaketti, laita lämmonjohtotahna ja ruuvaa kii, sit kikkaile johto paikalleen :D

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Mörssäri Näytä viesti
                  Lisäilin vielä kesäisiä kuvia tonne: http://photobucket.com/TTkuvia

                  Tulossa muutamia kuvia TT:n voimansiirron öljyjen vaihdosta ja varmaan jotain sepustusta. Tuli tuossa vaihdettua vaihteisto- perä- ja Haldex-öljyt. Lisäksi talvisia kuvatuksia.

                  Ja jos TT-miehet tätä lukee, niin tuohon omaan kärryyn ois tarkoituksena tehdä 3" downpipe metallikatilla. Mun tuttu on velho noissa putkistohommissa, niin se tekis varmasti edullisesti niitä useamman samalla. Ne voitais vaikka tehdä valmiiksi ja kokeilla sopiviksi mun autossa ja sitten lähetellä ympäri Suomen. Tämmönen alustava idea vaan, jos saan kannatusta niin sittenhän tätä vois tarjota tonne yleisellekkin puolelle.

                  Ja kauheesti anteeks tällanen päivitys-tulva. Lomalla on nyt aikaa naputella. Tahkoa odotellessa... :)
                  Kiinnostaisi kyllä tuo downpipe, jos sille hintaa keksit? 0_o

                  Comment


                  • #10
                    Ongelmana näissä vanteissa on harvinaisuus ja ikä. Ne ovat TUV-lappujen perusteella noin 10v vanhat ja niiden ulkokehä on alumiinia. Uudemmissa ulkokehät ovat kiillotettua rosteria. Eli noita kehiä ei ole missään. Ja vastaavia ei taida olla missään? Ne ovat 40-pulttiset. Cargraphicin ukkelin mukaan heilläkään ei ole kuin yksi alumiininen ulkokehä enää varastossa!
                    Kyllä noita saat tilattua monestakin paikasta; esim Titanium-Touch.

                    Comment


                    • #11
                      OskuV: Profiilistasi päätellen autosi on etuvetoinen? Sen downpipe eroaa aika radikaalisti tuosta quattron putkesta. Että minun autosta ei ole hyötyä sen valmistamisessa. Toki jos oot valmis tulemaan tänne keskiseen suomeen asti niin se varmaan saadaan tehtyä ja vaikka asennettua suoraan autoosi. Mä otan tässä lähipäivinä yhteyksiä tohon kaveriin joka sen on luvannu tehdä. Hintaa en vielä osaa sanoa ennen kun puhun itse mestarin kanssa.

                      Mikko S. : Nyt kun laitoit tuon linkin niin sainkin flashbackin siitä, että olenkin joskus käynyt tuolla sivustolla ihmettelemässä. Kiitos! Onko henkilökohtaisia kokemuksia tuolta tilaamisesta?

                      Comment


                      • #12
                        Nyt kun laitoit tuon linkin niin sainkin flashbackin siitä, että olenkin joskus käynyt tuolla sivustolla ihmettelemässä. Kiitos! Onko henkilökohtaisia kokemuksia tuolta tilaamisesta?
                        Pari sisäkehää tilasin takavanteisiin ja homma toimi kaikinpuolin ihan moitteetta.

                        Comment


                          #13
                          Jos 180q malliin haluaa dp:n niin suosittelen lämpimästi tätä http://www.42draftdesigns.com/catego...s/tt180qdp.htm Jälki on todella hyvää ja sopii hyvin paikoilleen. Myöskään tuo katti ei aiheuta mitään vikavaloja tai koodeja vaikka kohtuu sporttinen paketti onkin.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Mörssäri Näytä viesti
                            OskuV: Profiilistasi päätellen autosi on etuvetoinen? Sen downpipe eroaa aika radikaalisti tuosta quattron putkesta. Että minun autosta ei ole hyötyä sen valmistamisessa. Toki jos oot valmis tulemaan tänne keskiseen suomeen asti niin se varmaan saadaan tehtyä ja vaikka asennettua suoraan autoosi. Mä otan tässä lähipäivinä yhteyksiä tohon kaveriin joka sen on luvannu tehdä. Hintaa en vielä osaa sanoa ennen kun puhun itse mestarin kanssa.

                            Mikko S. : Nyt kun laitoit tuon linkin niin sainkin flashbackin siitä, että olenkin joskus käynyt tuolla sivustolla ihmettelemässä. Kiitos! Onko henkilökohtaisia kokemuksia tuolta tilaamisesta?
                            On tuo quattro, mutta 180ponia tuossa vakiona tosin oli :/ ...Joten taitaa jäädä väliin x_0

                            Comment


                            • #15
                              Toisinaan on mukavaa kun pääsee harrastamaan tällaisiin olosuhteisiin varsinkin kun ulkona on -27C! :)

                              http://i290.photobucket.com/albums/l...osturikuva.jpg

                              Comment


                              • #16
                                TT Vaihteiston öljynvaihto

                                Nosta auto ilmaan pukkien varaan tai nosturilla. Olisi huomioitavaa että auto olisi suurinpiirtein vaaterissa, jotta öljyä vaihteistoon laittaessa sinne tulisi sitä oikea määrä. Poista moottorin alasuojamuovi.

                                Aukaise tyhjennysproppu(1) ja laita alle riittävän iso astia. Neljän litran muovipöntöstä saa tehtyä kelvollisen. Laita proppu takaisin paikalleen kaiken öljyn valuttua ulos. Suotavaa vaihtaa myös alumiininen tiiviste. Aukaise täyttöproppu(2). Täytä vaihteisto uudella öljyllä propun reijän alareunaan asti. Laita proppu paikoilleen. Käynnistä auto ja anna sen käydä tyhjäkäynnillä pari minuuttia. Sammuta auto ja tarkasta öljyn taso. Lisää jos tarvetta. Laita proppu paikoilleen uuden tiivisteen kera.
                                http://i290.photobucket.com/albums/l...Vaihteisto.jpg

                                Käytin vaihteiston täyttämiseen letkua ja rattia. Valuttelemisessa menee aikansa, mutta eihän mulla mihkään kiire! :)

                                Alkuperäiset propun avainkoot ovat: 16mm XZN Tamperproof tai 17mm kuusiokolo. Mulla tosin tyhjennysproppu on jossain vaiheessa vaihdettu 14mm kuusiokoloon. Sikäli iloinen asia että lienee joskus öljyt vaihteistoonkin vaihdettu. Kiristysmomentit: XZN 45Nm ja Kuusiokolo 30 Nm. Tiivisteprikan sisähalkaisija 25mm.

                                Öljyksi laitoin alkuperäistä öljyä osanumerolla G 052 171 A2. Vaihteiston tilavuus on 2,6 litraa joten tarve on kolme litran purkkia. Marmoritiskillä maksoi noin 28e/litra. Lienee kullasta tehty...

                                Comment


                                • #17
                                  TT Peräöljyn vaihto

                                  Nosta auto ilmaan pukkien varaan tai nosturilla. Olisi huomioitavaa että auto olisi suurinpiirtein vaaterissa, jotta öljyä perään laittaessa sinne tulisi sitä oikea määrä.

                                  Aukaise tyhjennysproppu(1) ja laita alle riittävän iso astia. Neljän litran muovipöntöstä saa tehtyä kelvollisen. Laita proppu takaisin paikalleen kaiken öljyn valuttua ulos. Aukaise täyttöproppu(2). Täytä perä uudella öljyllä propun reijän alareunaan asti. Laita täyttöproppu takasin paikalleen.
                                  http://i290.photobucket.com/albums/l...aisia/Pera.jpg

                                  Käytin uutta öljyä laittaessa letkua ja rattia.

                                  Proppujen avainkoko on 17mm kuusiokolo ja kiristysmomentti 25 Nm.

                                  Laitoin öljyksi Mobil Gearlube VS 200. Saamieni tietojen mukaan perän öljymäärä on 1 litra. Sitä meni sinne kummiskin 1,1 litraa. Kaippahan tässä hommassa yhdelläkin litran purkilla pärjää. Ei kai se niin justiinsa. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    TT Haldex-öljyn ja suodattimen vaihto.

                                    Valitettavasti ei tullut tästä kuvia kun olin niin tohkeissani.

                                    Nosta auto ilmaan pukkien varaan tai nosturilla. Olisi huomioitavaa että auto olisi suurinpiirtein vaaterissa, jotta öljyä Haldexiin laittaessa, sinne tulisi sitä oikea määrä.

                                    Poista taka-akseliston etupuolelta kartturin puoleinen suojamuovi. Aukaise Haldexin tyhjennysproppu(5mm kuusiokolo). Se sijaitsee kardaanin ja perän välissä haldex-yksikön pohjassa. Laita alle sopiva astia. Öljyä valuu ulos vain muutama desi. Seuraavaksi aukaisin suodattimen joka sijaitsee hyvin piilotettuna yksikön kyljessä kartturin puolella. Tähän tarkoitukseen on oma avaimensa T10066. Itse aukaisin suodattimen sopivalla meisselillä ja vasaralla. Kulmittain naputtamalla lähti suodatin helposti pyörimään. Uuden suodattimen tiivisteen voitelin vanhalla öljyllä. Naputtelin uuden suodattimen varovasti paikalleen samalla konstilla kun irrottaessa, kiristysmomenttiin 35 Nm :). Seuraavaksi valmistele Haldex-öljytuubi ja laita se rasvaprässiin. Varmista että tyhjennysproppu on helposti saatavilla esim. taskussa. Paina öljytuubi tyhjennyspropun reikään tiiviisti ja paina kaikki öljy sisään Haldexiin. Vaihda öljytuubi nopeasti proppuun, jottei öljyt kerkeä valua ulos. Öljytason tarkastusproppu(5mm kuusiokolo) löytyy Haldexin kyljestä kuljettajan puolelta. Öljyn tason tulisi olla suurinpiirtein reijän alareunan kohdalla. Kun taso on oikea, kiristä tyhjennys-ja täyttöproput 30 Nm. Laita alustan
                                    suojamuovi paikoilleen. Laske auto alas.

                                    Tilasin Haldex-huoltosarjan slamit.netistä.
                                    Viimeksi muokannut Mörssäri; 18.2.2010, 13:57. Perustelu: kirjoitusvirheen korjaus

                                    Comment


                                    • #19
                                      Soittelin tossa L-weldille. Niillä oli niin kiirettä kelkkojen osien kanssa etteivät olleet kerinneet kesävanteisiin vielä koskeakkaan. Vähän oli toiveissa että ois tähän lomalle saanu neljännenkin vanteen purkuun mutta eipä sitten. No, eihän tuo kesä ihan vielä näytä olevan. :)

                                      Kuva vääntyneestä ulkokehästä. Vihreällä rajatulla alueella kehä on vääntynyt sisäänpäin.
                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...annevaurio.jpg

                                      Irroitin sitten keskiosat muista vanteista ja puunailin sekä kiillottelin ulkokehät ja kiinnitysruuvit.

                                      Kuvia:
                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...teenpurku1.jpg
                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...teenpurku2.jpg
                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...teenpurku4.jpg
                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...teenpurku3.jpg

                                      Keskiosat täytyy sitten jossain vaiheessa kiikuttaa maalarille.

                                      Lauantaina tuli oltua Tahkolla jääradalla ajamassa. Hauskaahan se aina on, melkosen liukkaat radat vaan oli. Tulipahan penkkaankin kerran kokeiltua, mutta hyvinhän se sieltä kaivautu pois kun anto hanaa vaan! :) No onneks edellä menevä uus A6 Avant sen paikan jo valmiiksi pehmenti. Jotenkin vaan menin ku juna samoilla ajolinjoilla, niin päädyin sitten samaan penkkaankin! :)
                                      Muutaman tunnin ajelun jälkeen alkoi apukuskin penkistä kuulua jotain narinaa, niin oli lähdettävä korjaamaan sitä sitten Rauhalahden kylpylään. Mukava reissu kaikkiaan ja kelit kohdillaan!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Perjantai oli hyvä päivä! Sain viimein ehjän vanteen takaisin L-weldiltä. Hyvää työtä hieman kyseenalaisella aikataululla! (3kk). Purin sen sitten samantien. Samaten tuli Saksasta uudet keskikupit vanteisiin.
                                        http://i290.photobucket.com/albums/l...Keskikuppi.jpg

                                        No ei ne ihan suoraan sitten käyneetkään. Vanteen keskireiän profiili on vuosien saatossa vissiin vähän muuttunut. Nuo keskikupit on rosterista prässätty, joten niiden muokkaaminen on kokolailla poissuljettu ettei ne mene pilalle. Joten vanteiden keskiosat menee nyt sitten ensin koneistamoon ja sitten vasta maalarille. Tuota keskikupin upotusta pitää vaan syventää 2-3mm. Sitten ne alkaa istumaan.

                                        Joulukuussa ostin uudet kaasujouset takaluukkuun Varaosamaailmasta. No nyt ne on jo ihan vetelät. Ovat kummiskin Lesjöforssin tekeleet joten pitäisi olla laadukkaat. Lieneekö sitten kovilla pakkasilla ollut osuutta asiaan? No kummiskin tilattiin uudet takuuseen, ilman mitään ongelmia.

                                        Lisäsin tonne talvisia kuvatuksia:
                                        http://s290.photobucket.com/albums/l...30/Sekalaisia/

                                        Pakoputken etupään muuttamisen aion siirtää vähän myöhemmäksi. Kevätlookki on nyt etusijalla! :) Ja pukkaa kesäksi niin kovasti lomareissua ettei siellä viitti ihan perse auki oleilla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pieni välikyssäri yhteen aiheeseen..... Downpipe ? Mitäs sillä saadaan aikaiseksi.... oma sämpylä on lastutettu joten siihen sitä ajattelin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen pakoputken ensimmäinen osa joka lähtee ahtimelta ja tulee katalysaattorille(=downpipe), ahistaa. Samaten alkuperäinen katalysaattori, tai tässä tapauksessahan niitä on kaksi rinnakkain. Eli tarkotuksena on tehdä uusi halkaisijaltaan suuremmasta putkesta ja laittaa jatkeeksi yksi virtaavampi katalysaattori. Pelkkää downpipea ei ehkä kannata alkaa muuttamaan jos koko putkistoa takapuskurille asti ei ole tehty virtaavammaksi. Eli tarkotuksena on saada koko pakoputkisto virtaamaan mahdollisimman vapaasti. Paras tulos saavutetaan kun ohjelmakin(lastu) muutetaan putkistolle sopivaksi. Eli päällimmäinen tarkoitus on saada lisää tehoa! Ja jotkut tykkää äänistäkin. :)

                                            Kaveri koneisti vanteiden keskiosat, nyt istuvat uudet keskikupitkin paikalleen. Seuraavaksi sitten maalarille.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkoipa hieman lisää kiinnostamaan kun sämpylään on vaihdettu kyllä putket entuudestaan, mutta mistä saakka ? Täytyypä käydä nostamassa ylähä ja kurkata miltä näyttää.
                                              Olikos tuolla DP:lle jotain hintaa tiedossa ?

                                              Comment


                                              • #24
                                                http://i290.photobucket.com/albums/l...a/Newlook2.jpg
                                                http://i290.photobucket.com/albums/l...a/Newlook1.jpg
                                                http://i290.photobucket.com/albums/l...a/Newlook3.jpg

                                                Viimein vannerojektiin on lyöty parasta ennen päiväys ja kesätassut teeteeseen alle. Hioin ja kiillotin ulkokehät sitten ihan oikeesti kun kattelin netissä ja tälläkin foorumilla noita vanteen kunnostus topikkeja. Semmonen viisi tuntia meni per vanne niitä tuusatessa. Kiillottaessa käytin Autoglymin metal polishia. Aika näppäräksi osottautui vanha pulpetti pöytänä, vannetta pääsi hyvin kiertämään ympäri hiomisen aikana. Kiillottaessa käytin porakoneessa IKH:sta ostettua vaahtomuovilaikkaa. Oli erittäin sopiva juuri tähän hommaan. Tuota vanteen keskiosan väriä tuli arvottua tosi pitkään. Mielessä oli välillä jotain tummempaa harmaata, sampanjaa ja rohkeimmillaan jopa sinisen sävyjä tuli kateltua. Mutta päästin sitten itteni helpolla ja päädyin tuohon kiiltävään mustaan. Omaan silmään se kyllä toimii mainiosti. Kehäpultit tulee nyt hienosti esille verrattuna vanhaan hopeaan. Hämärässä toki puolat ei nyt näy kovin selkeesti. Mutta lopputulos on aika race! :)

                                                Tuota kuvaa kattoessa missä renkaat on auton alla lienee aika selvää mitä autolle on seuraavaksi tehtävä. Alustarojektia siivittää myös hieman kostunut takaiskari, jonka huomasin renkaita alle laittaessa.

                                                Ja tuota downpipe asiaa en oo kerinny kyllä selvittämään yhtään. Kaikki ylimääräinen aika mennyt näiden vanteiden kanssa. Kaupalliset downpipet maksavat jotain +650e. Kyllä sen hinta jää reilusti alle tuon, paljolti riippuu kuinka laadukas katti siihen laitetaan. Kyllä se alle 500 euron luulis onnistuvan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Varo ettei rengas räjähä! Aika pahasti jo pullistelee..(toinen kuva)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No voe paska! Ja kiitos! Empä tuota ois ite saattanu huomatakkaan. Sattupahan se onneks tuohon kuvaan! :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kävin laittamassa sitten uudet etukumit. Renkaaksi valikoitui nyt budjettisyistä Nexen N7000. Olihan nuo entiset ulkosyrjiltään jo hieman kuluneet muutenkin. Takarenkaat ovat paremassa kunnossa. Nyt tosin eroa kulutuspinnassa akseleiden välillä on jotain 4mm. Ei kai se tuota haldex-peliä hirveesti haittaa kun ei oo jatkuva neliveto?
                                                      Viimeksi muokannut Mörssäri; 11.5.2010, 00:20.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kulutuspinnan verranhan sitä eroa saa olla. Eli tuskinpa tuo haittaa vielä menoa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Peräpeilin fiksausta

                                                          Päivitelläänpäs vähän mitä kesälomalla sai aikaiseks. Saannokset jäi aika vähäisiksi kun tuli oltua reissussa mutta jotain kummiskin.

                                                          Takahelman verkon takaa pilkottava koripelti oli maalattu Saksassa mustaksi. Se oli tehty vetämällä mustaa maalia ilman mitään pohjatöitä alkuperäisen maalin päälle. Kyllähän se Saksan oloissa varmasti kestää varsinkin kun autoa pidetään tallissa eikä ajeta hiekkateillä. Täällä yksi talvi teki tehtävänsä. Samoin pakoputkenpäät alkoivat olla jo kymmenen vuoden jälkeen vähän rumassa kunnossa.

                                                          Tässä kuva alkutilanteesta:
                                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...us/TakaTT1.jpg

                                                          Takapuskuri pois ja hommiin. Kellastunut, paskainen ja päästään tummunut putkenpää:
                                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...us/TakaTT2.jpg

                                                          Seuraavaksi paskat pois. Laitoin Pinelineä suihkupulloon suhteessa 2 osaa vettä ja 1 osa pesuainetta. Sitten rätillä hinkaten:
                                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...us/TakaTT3.jpg

                                                          Seuraavaksi porakoneeseen lumppulaikka ja kiillotus Autoglymin Metal Polisihilla:
                                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...us/TakaTT4.jpg

                                                          Niistähän tuli kuin uudet:
                                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...us/TakaTT5.jpg

                                                          Seuraavaksi harjasin metalliharjalla enimmät vanhat maalit pois, sitten kevyt hionta, pohjamaali, muutama kerros matta mustaa ja lakkaa päälle:
                                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...us/TakaTT6.jpg

                                                          Lakattu pinta kiiltelee toistaiseksi verkon takaa mutta eiköhän tilanne parane kuhan se paskaantuu. Lopputulos:
                                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...us/TakaTT7.jpg

                                                          Jotain pitäisi ensi talveksi sitten keksiä tuon helman suhteen, se kerää todella tehokkaasti itsensä täyteen lunta ja jäätä. Ja nuo verkot vaihtuu varmaan jossain vaiheessa RS4-look verkoiksi, myös edessä. :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            TT ESP sivuttaiskiihtyvyysanturin vaihto (G200)

                                                            Keväällä alkoi ESP:n merkkivalo palamaan mittaristossa aika-ajoin. Vikakoodit lukemalla syylliseksi paljastui ESP:n sivuttaiskiihtyvyysanturi (G200). Tätä vikaa voinee kutsua tyyppiviaksi, niin yleinen se on Golf/A3/TT. Ajattelin sen nyt sitten katsastukseen vaihtaa. Mun mäihällä valo ois kumminkin killittänyt juuri katsastuksen aikana. Anturi maksaa merkkiliikkeessä noin 160e, Kalskeen Tepolta 127e, mä sain omani foorumin kautta yksityiseltä 100e. Tässä ohjeita osan vaihtoon:

                                                            Kuva itse osasta:
                                                            http://i290.photobucket.com/albums/l...ihto/G2001.jpg

                                                            Kampea kojelaudan kuljettajan puoleisesta päästä suojamuovi pois joko sormilla tai vaikka jollain pikkuruuvimeisselillä auttamalla. Lähtee ihan ulospäin vetämällä:
                                                            http://i290.photobucket.com/albums/l...ihto/G2002.jpg

                                                            Ruuvaa pois kuvassa vihreällä ympyröidyt 4 ruuvia:
                                                            http://i290.photobucket.com/albums/l...ihto/G2003.jpg

                                                            Ruuvaa pois ratin vasemmalta puolelta alhaalta yksi ruuvi:
                                                            http://i290.photobucket.com/albums/l...ihto/G2004.jpg

                                                            Ja oikealta puolelta kaksi:
                                                            http://i290.photobucket.com/albums/l...ihto/G2005.jpg

                                                            Nykäise paneelin yläreuna irti ohjaamoon päin vetämällä, jotta se irtoaa klipsistä(1). Ratin oikealla puolella on vielä kaksi klipsiä lisää. Sitten väännä kojelaudan päädystä muovia ulospäin(2) ja vedä paneelia ohjaamoon päin(3):
                                                            http://i290.photobucket.com/albums/l...ihto/G2006.jpg

                                                            Irroita valokatkaisijan liitin puristamalla klipsit ja vetämällä liitin irti. Irroita mittariston kirkkaudensäätimen liitin puristamalla klipsi ja vetämällä liitin irti:
                                                            http://i290.photobucket.com/albums/l...ihto/G2007.jpg

                                                            Irroita diagnostiikkaliitin puristamalla klipsejä ja vetämällä liitin irti:
                                                            http://i290.photobucket.com/albums/l...ihto/G2008.jpg

                                                            Nyt koko paneeli on irti ja voit siirtää sen pois tieltä. Anturi sijaitsee rattiakselin oikealla puolella telineessä. Purista anturin liittimessä näkyvää klipsiä(1) ja vedä liitin irti. Nosta anturin paikalleen lukitseva metallinen salpa(2) paikaltaan ja ota anturi irti. Uusi anturi paikalleen ja kasailut päin vastaisessa järjestyksessä:
                                                            http://i290.photobucket.com/albums/l...ihto/G2009.jpg

                                                            Anturin vaihdon jälkeen huomasin myös ESP:n toiminnassa muutoksen. Ennen kun lähti reilusti kiihdyttäen tiukkaan mutkaan kuivalla asvaltilla, puuttui ESP peliin mielestäni liian herkästi pudottamalla tehot pois. Näin siis vaikka valo mittaristossa ei palanutkaan. Nyt saa vetää mutkaan ihan reikä päässä eikä tapahdu mitään...! :D Nojoo, aivotoiminta onneks vielä rajottaa vauhtia mutkissa vaikkei ESP sitä tekisikään.

                                                            Tuli sitten käytyä katsastuksessa ilman huomautuksia. On se hyvä peli! :) Kop kop...
                                                            Viimeksi muokannut Mörssäri; 7.7.2010, 16:53. Perustelu: Viimeinen kuva jäi puuttumaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X