Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Cargraphic TT -99, (huolto-ja korjausohjeita)

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Ei tarvinnut tehdä artikkelia pumpun korjauksesta, 80tkm ajettu pumppu jonka ostin oli niin paskassa kunnossa, että sen sai purkaa ja heittää roskiin samantien. Stefa oli porsinut, öljyt moottoriin sisälle ja hiilet kulunu silmissä. Tämä taas johtanu kollektorin järkyttävään kulumiseen, reipas 2mm kuluma joka on noin pienelle kollektorille jo aivan liikaa... :(

    Jäi muutenkin TT:n korjaus nyt, click! alle vuosi, 30tkm ja autoon on saanu erilaisiin korjauksiin yms. laittaa rahaa ihan liikaa... Voitas puhua ihan maanantaikappaleesta mikä omalle kohdalle sattui. Toivottavasti uudella omistajalla vähän parempi tuuri.

    Comment


    • #92
      Myit sitten pois kun sait sen just priima kuntoon! :-) Tuo on se surullisen tavallinen kiertokulku haldex-pumpun tuhoutumiselle. Jos sen stefan vaihtais ennakoivana huoltona ennenkun se antautuu, pidentäis se varmaan pumpun ikää huomattavasti.

      Comment


      • #93
        Täällä on todella hienoa ja laadukasta tekstiä. Oliko siulla tuo apurunko kokonaan irti turbon vaihdossa ja oliko vaihteiston kulmavaihde paikallaan? Ei sattus olemaan mitään videoa jossa ajat tällä autolla? Ne dynovideot katoin.

        Comment


          #94
          Ei apurunkoon tarvitse koskea turbon vaihdossa, alta ei tarvitse tehdä muuta kuin laskea öljyt ja nesteet pois sekä ottaa öljynpaluu irti. Loput hommat saa tehtyä yläkautta jos ei satu omistamaan valtaisia käsiä :)

          Comment


          • #95
            Tämä on ilo kuulla.

            Comment


            • #96
              Kas, täälläkin tapahtuu jotain! :-) Ei oo kyllä tullut videoita kuvattua millonkaan. Ehkä sitä vois ottaa kaverin jääradalle kuvailemaan joku kerta. Jahka saan tuon vehkeen raapimaan taas myös takaa...siitä on tullut nyt TTRS. (TTRuopiiSutii) Niin ja mjkorhoselle kiitokset positiivisesta palautteesta! :-)

              Comment


              • #97
                Haldex gen1 pumpun purku

                Kävi sitten niin että TTq vetää vaan edestä. Ensin takaveto tippui vain silloin tällöin pois, kunnes se sitten meni siihen pisteeseen että saattoi se joskus hetkeksi kytkeytyäkkin. Luin vikakoodit ja sain tulokseksi tuon perinteisen 01155 - clutch mechanical malfunction - intermittent, eli pumppu ei toimi.

                Päätin sitten paneutua kunnolla aiheeseen ja tehdä yhteenvedon aiheesta. Tässä seuraavaksi on tämänhetkiset keinot saada takaisin vetävät takapyörät:

                1. Osta uusi pumppu merkkiliikkeestä hintaan noin 650e.
                2. Osta uusi pumppu nettikaupasta hintaan noin 530-580e.
                3. Osta käytetty pumppu. On vaan tosi vaikeeta löytää enää vähän ajettua pumppua, joka vielä toimisi pitkään. Viimeiset VAG:n Haldex gen1:set ovat valmistuneet vuonna 2005.
                4. Etsi jostain uudet tiivisteet ja sähkömoottori pumppuun, jotta saat sen taas toimimaan. Sähkömoottoria ei ole missään jälkimarkkinoilla myynnissä, joten on todella vaikea löytää sellainen. Pumpun akselitiivistekkin on aika harvinainen, mutta löytyy niitä. O-renkaat löytyy helposti.
                5. Osta uusi Volvon pumppu hintaan noin 360e, ja vaihda siitä sähkömoottori ja tiivisteet VAG:n pumppuun.
                6. Osta käytetty Volvon pumppu, josta vaihdat sähkömoottorin ja tiivisteet, tai sitten uudet tiivisteet VAG:n pumppuun. Volvo on käyttänyt vastaavanlaista pumppua malleissaan vuosimalliin 2009 asti, joten parempikuntoisen pumpun löytäminen on todennäköisempää.
                7. Vaihda Volvon pumppuun VAG:n liitin ja pistä paikalleen sellaisenaan.

                Näitä vaihtoehtoja pari päivää puntaroituani päädyin vaihtoehtoon 6. Tilasin Ruotsin bildelsbasenista(vastaava kun Suomen varaosahaku) käytetyn Volvon pumpun. Jönköpings Bildemontering näyttää erikoistuneen AWD-volleihin koska siellä pumppuja on myynnissä useita. Kohteeksi valikoitui -08 V70 20tkm ajettu pumppu. Tilasin pumpun maanantaina ja herätys saapui vapaapäivänä torstaina oven taakse klo 9. Lysti maksoi 205e.

                Mulla oli jo hyllyssä yks VAG:n pumpunraato, joten pääsin sitten korjaamaan sen jo valmiiksi. Tässäpä se:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360368933

                Kannattaa katkaissa johdot aika läheltä liitintä niin ne on helpompi tinata takaisin:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360369074

                Pumpun kotelo on kiinni yhdellä pienellä torx-ruuvilla:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360369153

                Nyt sain kotelon vetämällä irti. Kotelon sisällä näkyy ylimääräistä kamaa vaikka kotelon o-rengas on selvästi tiivis. Haisee kitkerälle sähköpalolle:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360369380

                Sähkömoottorin pinta on myös öljyinen:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360369429

                Sähkömoottorin pääty lähti auki kääntämällä pidikkeet sivuun:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360369492

                Miksei mun Haldex toimi? :-D
                http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360369577

                Sitten pumpun päästä kolme torx-ruuvia auki:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360369700

                Pumpun puolikkaan alta paljastui kolme ruuvia lisää. Sähkömoottori on niillä kiinni:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360369819

                Ja sieltä löytyi viimein tuo pumpun tuhoutumisen aiheuttava pääsyyllinen; vuotava akselitiiviste:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360369927

                Nyt on pumppu purettu, seuraava viesti käsittelee sitten sen kasausta. Ja täytyy tällain viksusti jakaa tää kun ei tähän yhteen viestiin saa sovitettua kun 10 kuvaa.
                Attached Files
                Viimeksi muokannut Mörssäri; 10.2.2013, 10:59.

                Comment


                • #98
                  Haldex gen1 pumpun korjaus

                  Tässäpä sitten Volvon pumppu:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360370547
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360370667

                  Katkaisin johdot liittimen juuresta ja vedin kuoren väkivalloin pois paikaltaan. Aika kovassa istui, vaikka tuo muovikuori on vaan o-renkaan takana:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360370696

                  Sieltähän paljastui samanlainen sähkömoottori kun VAG:n pumpussa. Kuori on eri matskua, mutta ei se mitään haittaa:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360370798

                  Päätin irroittaa moottorin päädyn nähdäkseni että se on varmasti kunnossa. Alles klar! :-) Sain oikeasti 20tkm ajetun pumpun:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360370991

                  Koska en ollut vielä saanut tilaamiani uusia tiivisteitä ja hinku baanalle kova, päätin että käytän kaikki tiivisteetkin tuosta Volvon pumpusta. Uskoisin sen kestävän vielä pitkään. Saadakseni akselitiivisteen ehjänä irti laitoin pylväsporakoneeseen jyrsinterän ja painelin varovasti ruotsalaisittain takaapäin läpi:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360370991

                  Kaikki tiivisteet ovat samoja Volvon pumpussa kuin VAG:nkin:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360371316

                  Laitoin tiivisteet paikalleen ja kasailin pumpun. Tinasin vielä liittimen kiinni ja kutistesukkaa liimalla päälle:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360371479

                  Kun sain pumpun kasaan päätin testata sitä vetämällä auton akusta suorat piuhat siihen. No eihän se lähtenyt pyörimään. Virta selkeesti kummiskin kulki, joten syy oli oltava itse pumpussa. Olin kasannut sen liian tiukkaan. Rattaalle täytyy jäädä välys että se suostuu pyörimään. Ruuvailin sen sitten sopivaan rannemomenttiin ja pistin pumpun paikalleen. Poistin vikakoodit ja kävin vetäsemässä pari pitkää luistoa. Tein itse, säästin, sanon mä! :-D Tommin naputtelemat ohjeet pumpun vaihdosta löytyy ylempää.

                  Löysin netistä kaksi kokemusta siitä että Volvon pumppu oli laitettu sellaisenaan VAG:hen paikalleen. Ja kovasti kehuttiin että toimii. Jotta sen saa toimimaan on vaihdettava liittimet keskenään(musta-musta ja ruskea-keltainen) ja pumpun koteloa on käännettävä hiukan ettei johdot osu kardaaniin. Se onnistuu ihan käsivoimin, Volvon pumpun kotelohan ei ollut kun o-renkaalla kiinni. Tässä on sitten se suurin ero noiden pumppujen välillä. Kukin voi päätellä siitä sitten oman mielensä mukaan toimiiko se vai eikö. Pumpun imu on noin 120 astetta "väärässä" kulmassa:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1360372390

                  Technische data:

                  VAG:n pumpun osanumero: 02D 525 557
                  Volvon pumpun osanumero: 30783079
                  Bühler sähkömoottorin numero: 1.13.054.304, akselia on muokattu
                  Akselitiiviste: 4 x 12 x 6 (Viton)
                  O-rengastiivisteet: 1kpl 29,2 x 3, 1kpl 32 x 2, 1kpl 37 x 2, 3kpl 3 x 1mm
                  Kahdelle ensimmäiselle löytyy VAG:n osanumerot koska ne ovat pumpun ulkopuolella: N90295401 ja N90464201

                  Vielä loppukaneettina pitää sanoa että noin yksinkertainen pumppu kyllä toimii vaikka maailmantappiin asti kunhan siellä vaan vähänkin kiertää öljyä. On harmi että se lakkaa toimimasta vaan tiivisteen pettämiseen.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Mörssäri; 9.2.2013, 03:48.

                  Comment


                    #99
                    Noniin nyt onkin ohjeet joita apinoida tuon toisen TT kanssa. Siitä kun yllättäen löytyy sama koodi ja samat oireet :)
                    Onneksi ei tullut heitettyä pois oman vanhaa pumppua joten siitä rakentamaan uusi toimiva.

                    Comment


                    • Aika monta talli-iltaa ja -yötä on tullut taas vietettyä näiden kanssa:

                      http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1364764047

                      Kyllähän se on niin että musta vanne näyttää läheltä hyvältä, mutta kauempaa...no, mustalta. Puolat häviää ja näkyy vain musta kiekko. Ja kun noita mustia vanteita on tullut vaan enemmän liikenteeseen, tuntui että ne näyttää ihan tusinavanteilta. :) Joten katsellessani duunikaverin hopeisen Volkkarin kultaisia vanteita, päätin vähän apinoida.

                      Joten menin paikalliseen rengasmarkettiin ja otettiin kumit pois vanteilta. Jokainen vanne käytettiin sitten tasapainotuskoneessa ja tarkasteltiin löytyykö silmällä mitään heittoja. Ei löytynyt, ei kyllä ole ajossakaan tuntunut mitään ylimääräistä, mutta halusin varmistua asiasta. Purin sitten vanteet ja päätin tehdä niille kunnostuksen viimesen päälle. Kiikutin vanteiden keskiöt maalarikaverille. Vesihioin ulkokehät karkeuksilla 240-320-400-600-800-1000-1200-1500-2000. Sain siten kaikki kiveniskut niistä pois ja lopputulokseen mahdollisimman vähän hiontajälkiä. Sitten kiillottelin Motonetin Menzernoilla. Ensin esikiillotusaineella ja sisal-laikalla ja perään vielä lumppulaikalla. Sitten loppukiillotusaineella ja lumppulaikalla. Kiilto ei ollut tämän jälkeen oikein tasainen, joten viimeistelyn sai hyvin aikaiseksi Mother`sin Mag & Aluminium polishilla. Sitä hinkkasin mikrokuituliinalla käsin.

                      Lueskeltuani netistä paljon siitä miten tuon kiillon saisi vielä parhaiten säilymään, vakuutuin eniten Qtechniq C5-pinnoitteesta. Tilasin sitä sitten 30ml pullon. Putsasin huolella jarrukliinerillä kehät ja vetäsin pinnoitteen pintaan. Siitä jäi onneksi vielä toiseenkin käsittelyyn, aika kallis puteli kummiskin(50e). Se tasoitti kiiltoa vielä entisestään, mutta ehkä se vei pienen hitusen kiillosta pois. Tai ehkä se vaan vaikutti siltä koska kiillosta tuli nyt tosi tasainen. No, toivottavasti on hintansa arvoista tököttiä ja ens keväänä riittäisi vaikkapa pelkkä kiillotus.

                      http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1364765249

                      Kunnostin myös sisäkehät hiomalla ja maalamalla ne mattamustalla ja mattalakkaa päälle. Alkuperäiset M7 laippamutterit olivat myös surkeessa kunnossa, joten päätin uusia myös ne. Ruuveille riittäisi putsaus. No eipä tollasia oikein mistään sitten saanutkaan, joten laitoin ihan tavalliset M7 mutterit ja alle M8 Nordlock-aluslevyt. Eiköhän ne noilla pysy kasassa, tai enemmän epäilyttää että mitenkähän ne joskus saa vielä auki... :-D

                      http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1364765562

                      Täytyy ottaa parempia kuvia kun saa renkaat vanteille ja auton alle. Ehkä tuolle stancellekkin tulee vielä tässä kesän korvalla tehtyä jotain. Jakopääkin pitäis laittaa. Mistäköhän sais lisää tunteja päivään?
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut Mörssäri; 12.4.2013, 20:25. Perustelu: typo

                      Comment


                        Nuo Motonetin Menzernathan tarkoitettu rosterille. Olisko siinä syy että et saanut tasaista kiiltoa? Saitko sen kuitenkin kiiltämään hyvin pelkästään niillä? Sillä kyselen kun omatkin pitäisi hinkata jos olisi aikaa.

                        Vanteiden kullitus näyttää kyllä hienolta!

                        Comment


                        • Joku oli kiillottanut kehänsä noilla Motonetin Menzernoilla ja kehui tulosta. Sillä ajattelin itsekkin kokeilla. Tosiaan kiiltoa niillä sai hyvin aikaan, mutta pintaan jäi sellainen "väreily". Mutta se lähti pois sitten tuolla Mother'silla ja kiilto vielä parani vähän. Multa saat Menzernat lainaan jos haluat kokeilla. Äiti on kaverilta lainassa. :)

                          Comment


                            Sitä vahaa ei taida kauheasti kulua? Ostin jonkin muun paketin motonetista joka sisälsi pari vahatankoakin, ajattelin josko ne olisi paremmin toimivia. Voisin kyllä Menzernaa lainata kunhan vaan joutaisin kiillotttamaan.

                            Comment


                            • Tilasin tuossa palikkaa pariksi tallipäiväksi. Jakopäällä tuli 80000km täyteen, joten eiköhän se tällasessa harrastepelissä riitä. Joten tilaukseen lähti remmisarja, vesipumppu, moniurahihna ja kiristin. Vaihdan samalla termarinkin vaikka entinen ei oo kun pari vuotta vanha. Ilmastoinnin kompurallakin on tunnit täynnä, pitää helteellä helvetinmoista kolinaa, joten tilasin senkin. Tepolta nää kaikki. Sitten se mitä kieli pitkällä oottelee: tilasin modificarsilta H&R twintube-coiloverit ja powerflexin puslat eteen. Jos näillä sais vähän lisää tarkkuutta ohjaukseen kesän ratapäiville. Ja kai se vähän alemmaksikin tipahtaa. :-) Uudet TRW:n valmistamat alapallotkin oottelee jo hyllyllä, tuleepahan tehtyä etualatukivarsille perusteellinen kunnostus.

                              Ja edelliseen vastaten: Sitä vahaa käyttää helposti ihan liikaa, se vaan palaa lippiin kiinni ja sitten saa laikata sitä siitä irti. BTDT :-)

                              Piakkoin tulee myyntiin hyvät Lowtecin 40/30mm madallusjouset, niitä voi kysellä jo YV:llä jos jollakulla tarvetta. Pelaa ihan ok vielä vakioiskareilla, niiden kanssahan ne mulla on olleet.
                              Viimeksi muokannut Mörssäri; 12.4.2013, 20:30. Perustelu: Lisäys

                              Comment


                              • Hienoa kerrontaa projekteista! Ja komeet vanteet tuli!

                                Comment


                                • Kiitokset palautteesta! :-)

                                  Tällanen siitä nyt tuli.

                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1366631115

                                  Otetaan parempia kuvia vielä kun saa uuden alustan alle ja johan tuo kerkesi vähän pölyyntymään. :-)
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • Laittelen Lowtecin vieterit toiseen TT:seen kunhan saan ne ensviikonloppuna irti ja uutta palikkaa tilalle. Että niistä on jo kaupat sovittu, tuossa pari viestiä aiemmin kun niitä kaupittelin.

                                    Comment


                                      TT Roadsterin katon öljyntäyttö

                                      Jos kattomekaniikka on hidasta ja nykivää, todenäköinen syy on että neste vaje on päässyt yllättämään.
                                      Elsa neuvoo purkamaan kohtuullisen paljon, sisältäen katon, takaverhoilun yms. Hetken googlailtuani löysin TT-Forumilta ohjeet täyttöön.
                                      Nesteenä on käytössä perusvihreäkulta eli ohjaustehostimen öljy. Tilaa tässäkään hommassa ei ole yhtään liikaa, joudut pujottautumaan kaarien välistä takatilaan.. Jopa minulla 178cm/82kg oli oikeasti jo ahdasta.

                                      Tässä nyt suomennettu versio.

                                      Esivalmistelut. Pumppu löytyy kuljettajan takaa katon pinkkaus kotelosta. Kotelon etukulmassa on läppä jonka alla pumppu majailee. Katon tulee siis olla ylhäällä.

                                      1. Poista repsikan penkki jotta saat paremmin tilaa työskennellä. 8mm kuusiokolot joka kulmassa.

                                      2. Avaa luukku kevyesti kampeamalla oikeasta (lähempänä reunaa) kulmasta.

                                      3. Leikkaa mattoveitselä aukko pumpun päällä olevaan äänieristeeseen. Paksuutta matolla on n. 10mm.

                                      Click image for larger version

Name:	WP_20130513_001.jpg
Views:	1
Size:	634,9 Kt
ID:	1612465

                                      4. Pumpun kyljessä on täyttötulppa. 13mm lenkillä saa auki kivasti.

                                      Click image for larger version

Name:	WP_20130513_002.jpg
Views:	1
Size:	92,8 Kt
ID:	1612466

                                      5. Tee kuvan mukainen ruisku/letku yhdistelmä.

                                      Click image for larger version

Name:	WP_20130513_003.jpg
Views:	1
Size:	595,9 Kt
ID:	1612467

                                      6. Nyt ruuttaile öljyä pikku hiljaa säiliöön niin kauan että täyttöaukosta tulee tavaraa pihalle.

                                      7. Kasaile osat takaisin päinvastaisessa järjestyksessä ja ajele kattoa edestakaisin muutaman kerran jotta järjestelmä ilmaantuu.

                                      Öljyhän ei luonnollisesti haihdu eli jos joudut lisäämään suhteettoman paljon öljyä kannattaa etsiä vuoto kohtaa. Yleinen paikka josta mehut tulevat pihalle on sylintereiden alapään liitos. Tämän korjaus vaatiikin sitten jo hieman enemmän jumppaamista. Siitä myöhemmin tarinaa jos joudun noihin puuttumaan.

                                      Comment


                                      • No niin, perkele! :-) Eipä menny kun puol vuotta kun tämäkin päivittyy. On ollutkin varmaan elämäni kiireisin puol vuotta. Viime vuonna jo aloin etsimään sopivaa omakotitaloa, missä olisi sitten myös mahdollisesti omaakin harrastetilaa, kun pääsääntöisesti kaikki ropailut on tullut tehtyä isäukon tai kaverin tallissa. Etsintä loppui maaliskuussa ja nyt mulla on 100 m2 piharakennus! :-) Ja on siinä joku töllikin vieressä. Tuohon piharakennukseen sitten muokkautuu aikanaan 65-70 m2 kahden auton talli. Toiselle paikalle tilan korkeus mahdollistaa vielä nosturin asennuksen. Ensikertaa asun myös Jyväskylän ulkopuolella, raja on kahden kilsan päässä. On tullut sitten tölliä rempattua sen verran tässä kesällä ja tehtyä töitä että on pitänyt karsia aika paljon muusta. TT:tä on kyllä tullut laiteltua, mutta tästä päivittämisestä päätin luopua hetkeksi. Nytkin tätä yöllä tässä naputtelen. :-)

                                        Tuossa keväällä jo tilasin aikamoisen kasan tavaraa TT:seen ihan siihen nähden ettei sitten tarvitsisi taloremontin keskellä alkaa sitäkin laittamaan. Tosiaan laitoin uusiksi jakopään, moniurahihnan+kiristimen, vesipumpun, termostaatin, ilmastoinnin kompuran ja kuivaimen. Alustaan tuli uutta osaa korkeussäädettävä alustasarja, alapallonivelet, etuiskareiden yläpäiden tukikumit ja etualatukivarsiin uretaanipuslat. Tämän kaiken turasin työkiireiden takia yhdessä 24h sessiossa, eli jätin siis yhden yön nukkumatta kokonaan! Ei voi suositella kyllä kenellekkään. Ihme ettei mennyt muuta perseelleen kun etutolppien yläpäiden asennus. Pikkusen ihmetytti kun jouset paukkuu käännellessä, mutta eipä tuota sitten kauaa tarvinnut ihmetellä kun totesin että olin jättänyt vanhat jousilautaset rakenteeseen...No eihän siinä, otin ne välistä pois ja vehkeet rokkaa. Valitettavasti tästä sessiosta jäi aika niukasti kuvia, joten jakopään laitosta ei kyllä pysty tarinaa iskemään, mutta kerrotaan nyt muutama sana sentään.

                                        Netistä löytyy kattavia ohjeita jakopään laittoon. Esim. tämä:

                                        http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=1961739

                                        Tuo ohje käsittelee vähän uudempia TT:itä joissa on erilainen hihnan kiristin. APX moottorin hihnan kiristimeen tarvitsee M5 55mm pitkän ruuvin (voi olla vähän pitempikin, muttei lyhyempi) jolla sen saa löysättyä ja taas kiristettyä. Tärkeintä kummiskin on saada jako kohdalleen takaisin, joten pitää tarkastaa jako myös kun uus hihna on jo paikallaan. Tuossa ohjeessa irroitetaan paisari ja ohjaustehostimen nestesäiliö kokonaan pois, mutta minä en niitä ottanut kokonaan pois. Riittää kun ne irrottaa ja kääntää pois tieltä. Ja ehdottomasti vaihdetaan se vesipumppu samalla.

                                        Ilmastoinnin kompuran jos vaihtaa itse kannattaa tiedostaa että kun laskee paineet järjestelmästä, syyllistyy ympäristörikokseen. Voivoi... Mun kompura alotti aina helteellä auton ollessa tyhjäkäynnillä melkoisen kolinan. Ihan ok se toimi muuten, mutta ei tuota kolinaa jaksanut kuunnella, joten vaihtoon vaan. Tilasin tarvikekompuran tepolta speed-autoteilestä. Siinä ei tule sitten putkien tiivisteitä mukana, joten ne kannattaa tilata erikseen samalla. Ehkä joskus päivitän tähän osanumerot kun jaksan ne kaivella. Otin Motonetistä vielä tarvikekuivaimen. Oikeastaan vaihdossa ei ole mitään ihmeempiä, laturin joutuu ruuvaamaan pois tieltä. Tilaa ei ole taaskaan ihan liikaa. Melkein kannattaa sitten aukaista entinen kompura ja kattoa kuinka pahassa kunnossa se on, jos näkyy metallisilppua niin järjestelmä on huuhdeltava ennekuin uuden kompuran laittaa paikalleen. Korjaamoilla on siihen laiteet. Mun kompurasta ei metallisilppua löytynyt, vaan ihan selkeä mekaaninen vika:

                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379718530

                                        Tollainen jousilevyn sakara oli mennyt poikki. Jos joku joka noista kompuroista enemmän tietää niin selventäis mitä, miksi ja kuinka? Kiinnoistaisi vaan tietää.

                                        Pistetäänpäs nyt poikki ja jatketaan taas kohta. Jos silmät pysyy auki...

                                        Niinjoo, päivitin jo tuon edellisellä sivulla olevan jousten vaihtoropauksen etutolppien osalta. Se kun aikanaan jäi vaiheeseen.
                                        Viimeksi muokannut Mörssäri; 21.9.2013, 04:09.

                                        Comment


                                        • H&R twintube-coiloverit ja alatukivarsien kunnostus

                                          KW, H&R, Koni vai Eibach? Siinäpä vasta pulma. Eli autoon piti saada kunnon alustasarja. Tieliikennekäyttöön vieläpä hyväksytty. Kyllä näitä tuli pitkään vatvottua ja tuumailtua. Päädyin sitten lopulta tilaamaan H&R twintube-coiloverit Modificarsilta. Tähän päätökseen vaikuttivat nämä seikat: Positiivinen palaute kauppiaasta, mahdollisissa takuuasioissa olisi myyjä lähellä, KW:n sarjan hinnan erotuksella sain Powerflexin puslat vielä etualatukivarsiin, ja tuskin tuo sarja siltikään muille häpeäisi.

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379720568

                                          Tuolla jo aikaisemmin topicissa on sepustusta jousien ja iskunvaimentimien vaihdosta. Joten eihän siinä ihmeellisempiä kun alle vaan. Tarkkana pitää olla että kasailee etutolppien yläpäät vaan oikein. Alkuperäisiä yläjousilautasia ei jätetä sinne väliin...

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379720882
                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379720882
                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379720882

                                          Viimeisessä kuvassa pieni jousivertailu: vasemmalla OEM-jousi(ei sport), keskellä Lowtec -30mm ja oikealla H&R. Aika jännä että materiaalin vahvuus vaan ohenee siten että orggis on paksuin ja H&R ohuin.

                                          No sitten pitää kertoa omat perstuntumat alustasarjasta. Parannus oli kyllä huomattava verrattuna entisiin madallusjousiin. Ei se paska ollut niilläkään ajella, mutta kyllä nyt veti taas naamaa kummasti hangon keksille. Aina vähän jännittää autoissa missä on lyhyt akseliväli että tuleeko pompotusefektiä, mutta ei kyllä ole yhtään. Sarja on niin yhtä mukava kuin jämäkkäkin. Ainut mitä voisi mielestäni parantaa on takaiskunvaimentimien takaisinjousto yhden miehen kuormalla. Tämä siksi koska ajaessa kaksin ja kontti täynnä mätkatavaroita on alusta kaikkein parhaimmillaan. Lienee varmaan suunniteltu sellaiseksi. Siksi joskus vaihdan taakse säädettävät vaimentimet. Olisihan tämän sarjan saanut säädettävillä vaimentimilla, mutta hinta olisi taas pompsahtanut. Täytyy tässä vielä korostaa että etupää on kyllä ihan mahtava. Niin ja ei tuota peräpäätä saa korkeudeltaan säädettyä ihan tonttiin tälläkään sarjalla. Etupään kyllä saa melkein maahan kiinni. Voishan tuolta takaa ottaa nuo säätöpalikat kokonaan pois, sillä perä tippuis melkein 20mm, mutta sitten jousen yläpää jäis aika horoksi. Ajatuksena onkin pyöräyttää kaverin sorvissa alumiinista sopivat sovitteet ettei jousi pääse siellä elämään ja saadaan perää vielä se reilu sentti alemmaksi. Sitten se on omiin mieltymyksiin sopiva. Toki se on hienonnäköistä että autot on ihan tontissa, mutta mä tykkään vetää mutkapätkää huolehtimatta pienistä montuista. Siihen TT on mun mielestä tehty. Nyt se onnistuu vielä hienosti, auton alla on alimmillaan 6cm maavaraa.

                                          Samalla kun laitoin alustan paikalleen kunnostin myös etualatukivarret. Kuskin puolen alapallonivel alkoi kolisemaan jo talvella, joten tilasin tepolta TRW:n valmistamat nivelet. Modificarsilta tuli sitten Powerflexin puslat. Alatukivarret on helppo irroittaa, pultit vaan sisäpäästä irti ja alapallosta mutteri irti. Saa sitten nostettua koko varren pöydälle niin ei tarvii auton alla tuusata.

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379723219
                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379723219
                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379723219

                                          Taitaa olla jo vaihdon tarpeessa kun irvistelee...

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379723378

                                          Alapallonivel on kolmella mutterilla kiinni varressa. Varressa on säätöä camberille, on pitkät reiät.

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379723549

                                          Vanhat puslat lähtivät irti poraamalla, hakkaamalla ja rukoilemalla. Uskoa tarvittiin että irtosi. :-) Usko on se naapurin painonnostaja...

                                          No ei siinä että sai vanhat irti mutta uudet tilalle! Uskokin meinas loppua, mutta Toivo tuli apuun. Saatiin porukalla puslat puristettua liukkarin kera reikään.

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379723887
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • Jatkoa vielä...

                                            Tässä koko varsi valmiina.

                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379724216

                                            Edelleenkään ei näköjään sovi yli kymmentä kuvaa viestiin.

                                            Puslat toivat kyllä paljon tarkkuutta ohjaukseen, joka oli kyllä kaukana täsmällisestä vanhoilla. Mutta edelleenkään ei ollut kaikki kunnossa. Joku vaan perkele vieläkin nitisee ja jotain on auton tuntumassa pielessä - siitä kerromme ensi jaksossa...hyvää yötä.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • Vaihteiston yläkannakkeen vaihtoa

                                              TT:seen ilmestyi pikkuhiljaa useita oireita, joita en ensin aluksi ymmärtänyt koska ne tulivat vaivihkaa, joten tilanteeseen pääsi tottumaan. No viimeistään siinä vaiheessa kun pakoputki alkoi kolahtelemaan apurunkoon tiedostin että nyt on jotain oikeesti rikki. Muita oireita oli nitkahtava ääni aina liikkeelle lähtiessä, mutkassa nopeasti ajaessa jos yritti vaihtaa vaikkapa kakkoselta kolmoselle, löytyi laatikosta vaan ankka. Lisäksi keppi heilui kiihdytysten tahdissa ja auton sammuttaessa tuli viimeisillä moottorin kierroksilla melkoinen "vavahdus".

                                              Irroittelin sitten ilmansuodatinkotelon. Maffista piuha irti, imuputki irti ja kotelon kannen kaksi kiinnitysruuvia auki. Sitten suodatin pois, lisäilmapumpun putki irti ja kotelon pohjan kiinnittävät kaksi ruuvia pois niin pääsee nostamaan pohjan pois ja käsiksi vaihteiston kannakkeeseen. Niin joo, autoissa joissa on jälkiasennettu ESP, on tuo ohjainlaite nippusiteellä kotelossa kiinni, kuten mulla on. Senkin joutuu sitten toki irroittamaan.

                                              Katselin netistä kuvaa ehjästä kannakkeesta ja vertasin sitä omaan niin kyllähän tuo oli jotenkin päässyt nyrjähtämään. Keskellä oleva varsinainen kannatinosa pitäis olla keskellä. Mulla oli toisella puolella puoli senttiä enemmän rakoa. Lisäksi isolla meisselillä kampeamalla kannake antoi mielestäni aika paljon periksi.

                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1380304054

                                              Aloin sitten metsästämään uutta osaa tilalle. Halvin minkä löysin oli virolaisesta nettikaupasta Lemförderin valmistama kannake hintaan n. 110e. Mutta satuinpa vilkaisemaan huvikseen ffp:n myyntiosastoa ja siellähän oli myynnissä just mulle tarkoitettu ratkaisu. Myynnissä oli englantilaisen THS Performancen valmistamat kannakkeet, sekä vaihteiston- että moottorinkannake. Vaihteistonkannake oli käyttämätön ja moottorinkannake ollut paikallaan parituhatta kilsaa. Se vähän ihmetyttikin mutta hinta oli ihan kohdillaan niin lunastin palikat pois. No, osat saapuivat niin pääsin niitä tutkimaan. Moottorinkannake oli omituisesti haljennut parista kohtaa, ihan kuin moottoria olisi roikottettu pelkästään sen varassa. No jotain tällaista vähän oottelinkin. En mä kyllä tuota kannaketta autooni laita. Mutta onneksi se vaihteiston kannake oli tosiaan käyttämätön niin pääsin laittamaan sen autooni.

                                              Alkuperäinen kannake sisältää hydraulipanoksen, nämä THS:n ovat ihan kokokumia. Lupaukset olisivat että ovat 50% alkuperäisiä jäykemmät. Vasemmalla THS, oikealla OEM.

                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1380304886
                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1380304886

                                              Sitten vähän irroitusta. Aluksi tunkkasin auton pukeille ja otin alasuojamuovin pois. Sitten tuin tunkilla vaihteiston alapuolelta. Sitten irrottelin johtokourusta kannen. Se on vaan klipseillä kiinni. Tai mulla kiinnitys oli varmistettu kolmella nippusiteelläkin, lienee peruja tuosta ESP jälkiasennuksesta.

                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1380305109

                                              Aukaisin sitten kaksi kannakkeen vaihteistoon kiinnittävää pulttia ja ruuvasin ne pois. En sitten ihan tiedä kuinka tärkeää olisi saada uusi kannake samaan asentoon kuin entinen, mulla tuo uusi asettui samaan asentoon kyllä ihan itsestään. Mutta voihan siihen vähän jotain merkkiä tehdä että uusi tulisi sitten kohdalleen. Kannake on auton korissa kiinni kolmella ruuvilla. Kaksi isompaa sivuilla ja yksi pienempi keskellä. On suoranainen ihme että Audin insinööri on suunnitellut sentään reiät johtokouruun että ruuveja pääsee irroittamaan. Olin jo ihan varma että saa repiä johtokourun piuhoineen kokonaan pois.

                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1380305914
                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1380305914

                                              Olihan tuo entinen vähän ottanut itseensä:

                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1380305914

                                              Eipä tuolla paljoa virkaa varmaan ole ollut kun sen tuollaisella otteella sai jo tuohon asentoon. THS:n vastaavaa ei saanut kaksin käsin kunnon otteella ja väännöllä liikkumaan kun korkeintaan muutaman millin. Eipä siinä sitten kun uusi paikalleen ja kasailut. Pistän joskus tähän momentit kun ne on nyt hukassa.

                                              Sitten fiiliksiä. Kaikki aikaisemmin mainitut oireet poistuivat. Uusi kannake vaikutti tosi paljon koko auton ajofiilikseen. Olihan multa nyt periaatteessa poistunut auton keulalta parisataa kiloa "jousittamatonta massaa". Nyt on jämäkkä. :-) Omituiset heilahtelut ajossa poistuivat ja TT on nyt tosi tarkka ohjata. Vaihteet menee päälle joka tilanteessa kuin isi äitiin. Sitten on vielä tämä seikka joka jakaa mielipiteitä varmasti sen mukaan mitä autoltaan haluaa. Eli nyt ohjaamoon kantautuu tosi selkeästi voimansiirron äänet ja moottorinkin äänet kantautuu kovemmin. Lisäksi ilmaantui pieniä värinöitä, mutta ei mielestäni häiritsevästi. Sellainen "kilpurifiilis" kyllä kasvoi 100% näiden äänien myötä. Itse pidän sitä vain positiivisena asiana, sellaiseen suuntaanhan tämä TT kokoajan pikkuhiljaa jalostuu. Eli jos haluat TT:ltäsi mukavuutta, jätä THS:n tuet hyllyyn.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • Hienoa nähdä sinut taas autoprojektin kimpussa / päivittämässä sivuja. Huhut ovat kertoneet, että nyt on "huoltotilat" uusissa puitteissa - onnittelut siittä ja onnea muille projekteille.

                                                Comment


                                                • Kiitokset vaan! Kyllähän tässä autoprojektin kimpussa on oltu melkein kun ennenkin, mutta ei oo vaan kerennyt tänne naputtelemaan, :-) TT ei päästä helpolla! On tuossa vielä lisää matskua kesältä, mutta ei nyt kaikkee syödä kerralla! :-D

                                                  Comment


                                                  • Ovipahvin irrotus ja lasinnostimen moottorin vaihto

                                                    Ovipahvin irrotuksestakin löytyy netistä varsin yksityiskohtaisia ohjeita, mutta naputellaan nyt siitäkin vähän kun piti tuo lasinnostimen moottori vaihtaa. Ja kun on lomaa ja lahjatkin ostettuna.

                                                    Tapahtui eräänä syksyisenä päivänä kun aukaisin TT:n oven. Lasi ei tippunutkaan senttiä alas, vaan oven sisästä kuului vaan naksutusta. Naksutusta sai aikaseksi myös painamalla nostimen nappia. Luin vikakoodit eikä siellä ollut mitään. Joten tyypillisen mikrokytkinvian sai sulkea pois. Joten moottori oli sitten todennäköisesti simahtanut.

                                                    Tilasin uuden nostimen moottorin Tepolta speed-autoteilestä, mistään muualta sitä ei oikein löytynyt. Hintaa sillä noin 250e. Saatanan kallis on. Vanhat on korvattu uudella osanumerolla joka on: 8N7 959 801 D.
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387484179

                                                    Ovipahvi alkaa irtoomaan tämän koristeen alta:
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387484335

                                                    Tiukka ote, painaa ja kääntää vastapäivään. Kansi jää käteen ja alta paljastuu torx-ruuvi. Sen ruuvailee sitten pois.
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387484449

                                                    Sitten nykäsee etunurkasta kumin irti ovipellistä.
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387484575

                                                    Ja sitten takanurkasta.
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387484635

                                                    Menee sitten takasin nuo kumit paljon helpommin kun ruikkasee mitä tahansa rasvaa niihin kiinnikkeisiin. Vaikka hierontaöljyä. Sittenhän tuo ovipahvi alkaa olemaan irti. Varmalla ottella vaan nykäisee koko pahvia ylöspäin niin siitä se lähtee.
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387485101

                                                    Nyt on pahvi sylissä. Sitten kahvasta vaijeri irti.
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387485287

                                                    Sitten liittimet irti pahvin etu-alanurkasta. Nyt on pahvi kokonaan irti. Tässä vaiheessa voi jo kaivella ovipahvista tuon muovisen listan ikkuna-aukon ylälaitaan. Ei tule muuten mitään takasin laitosta. Tai minä en ainakaan onnistunut vaikka yritin.
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387485679

                                                    Nyt pääsee sitten rauhassa irrottamaan nostimen moottoria. Liitin irti ja kolme torx-ruuvia auki. Sitten seuraavan opin todella kantapään kautta. Kannattaa työntää joku ohut esim. kuvassa näkyvän veitsen tapainen kalu moottorin taakse, ettei vaan missään nimessä pääse vaijerin rulla tulemaan moottorin mukana pihalle kolostaan. Sen takaisin saamiseen paikalleen tarvitaan kolme tuntia ja kolme miestä. Vaijeri on uskomattoman tiukalla tuossa hississä. Piti irrottaa koko nostin ja pöydällä saatiin sitten porukalla ährättyä rulla takaisin vaijereineen.
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387486122

                                                    Ja tässä moottori irti ja rulla kolossaan:
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387486212

                                                    Sitten ei kun uusi moottori paikalleen ja kasailua. Tässä hommassa pärjää tosi vähillä työkaluilla. Tarvitsee Torxit: T30 ja T20, niin ja se veitsi tms.
                                                    Attached Files
                                                    Viimeksi muokannut Mörssäri; 21.12.2013, 12:06. Perustelu: typo

                                                    Comment


                                                    • Qtechniq C5 ylistystä :-)

                                                      Pari aikaisempaa kesää on mennyt noiden vanteiden kanssa jynssätessä millon milläkin että sais kehissä edes jotain kiiltoa säilymään. Tänä kesänä olen pessyt vanteeni Bilteman autoshampoolla.

                                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1387487533

                                                      Tuo kuva on siis hetkeä ennen talvisäilöön laittamista. Tähän vois kirjottaa kaikki ylistys sanat mitä keksin. On toki hieman kiilto kesän aikana himmentynyt, mutta siistissä käyttökunnossa edelleen. Ihan koko hintansa arvoista tököttiä. Onneks sitä on vielä jäljellä enskesäksikin! Varauksetta suosittelen kaikille paljaalla vetäville! :-)
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • Mites toi lasinnostimen vaijerin rasvaus, pitää vissii ottaa tuo nostimen moottori irti jos meinaa rasvata?

                                                        Kitisee nimittäin ikävästi ikkunaa laskettaessa, vai kuuluuko kitinä yleensä tuosta vaiko siitä "hissistä"?

                                                        Kaikin puolin noheva ketju tämä!! Hyviä ohjeita! :)

                                                        Comment


                                                          Kitinä kuuluu yleensä niistä muoviohjureista siinä hississä. Jotain vähän sitkeempää liukastetta kiskoihin niin pitäisi kadota.

                                                          Artolle pitää kyllä nostaa hattua kun on nämä ohjeet tänne jaksanut ylös kirjailla. Varmasti monia auttanut eikä ole heti tarvinnut huoltoon lähteä kiikuttamaan.

                                                          Comment


                                                          • Ja muutenkin pitää nostaa herralle hattua kun viitsii tulla auttamaan remontissa tuiki tuntematonta henkilöä 30km päähän, eikä edes suostu ottamaan bensarahaa tai mitään muutakaan korvausta vastaan. Kiitos Arto.
                                                            Viimeksi muokannut okkim; 26.12.2013, 11:03. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                            Comment


                                                            • Nooh, ihan täällä korvat punottaa... :) Rakkaudesta lajiinhan tätä tehdään. Ja onhan täällä Tomminkin naputtelemia ohjeita.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X