Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Cargraphic TT -99, (huolto-ja korjausohjeita)

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Moikka,

    Hommasin pistokkeellisen autopaikan syksyllä ja nyt ensimmäisten kovempien pakkasten yhteydessä huomasin, ettei autosta (TT vm. 07) löydy paikkaa johdolle. Derp!

    Paljonko veikkaisit, että tuollaisen moottorinlämmittimen (lohkolämmitin?) jälkiasennuttaminen kustantaa? Mietin vaan, että onko hinta/hyöty akselilla fiksua hommata, kun tulee talvisin ajettua vaan n. 2-3x viikossa. Muutoin auto seisoo tallissa.

    Minkälaiset pakkaset alkaa jo oikea rasittamaan moottoria vai näkyykö se ainoastaan bensankulutuksen lisääntymisenä? Talli on katettu ja lämpötila n. 3-5 astetta ulkoilmaa korkeampi.

    Comment


      #32
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...8&postcount=21
      Siinä omien sälöjen hinnat. Asennustyön hinnasta en tiä, mut voisko olla jotain satasen luokkaa.
      Sekin vielä, että käytetäänkö noissa uudemman mallisissa TT:eissä letkulämmittimiä vai jotain muuta ratkasua.

      Comment


      • #33
        Viime vuonna kun lämmittimen asennusten hintoja kyselin niin paikallinen merkkiliike ilmotti hinnaks n. 650e, paikallinen AD n. 450-500e. Siis kaikkineen. Mä laitan tollaseen MK1 TT:seen 380e kaikkineen. Tosiaan ei oo kyllä tuosta uudemmasta korimallista mulla mitään kokemuksia.

        Mun TT on päivittäisessä käytössä, joten kyllä siinä näin talvella on pakko olla moottorin- ja sisätilanlämmitin. Ja tuo letkulämppäri on paras vaihtoehto heti eberin jälkeen. Päädyin siihen koska saan autoni kotona, töissä ja emännän luona roikkaan ja onhan se paljon halvempi.

        Täytyy jossain vaiheessa päivittää tätä topikkia ku kerkee. Tuli tuossa asenneltua ahtopainemittari ilmasuulakkeeseen, sit pitäis se downpipe nyt väsätä, vaihtaa Forgen imuputki ja ahtoputkia ja sit kai se ois vietävä johonkin ohjelmoitavaks.

        Comment


        • #34
          Forgen imuputken asennusta

          Tuli loman aikana laiteltua foorumin myyntipalstalta hankittua palikkaa paikalleen. Sain tuollaisen Forge intake hosen tai kotoisemmin imuputken kohtuulliseen hintaan niin pitihän se saada paikalleen. Jos nyt joku ei tiedä niin sen parempi virtaavuus parantaa ahtimen ilman saantia. Lisäksi ahtimen imu saattaa lastutetuissa TT:issä vetää vakio imuputken luttuun.

          Kuva itse putkesta:
          http://i290.photobucket.com/albums/l...orgeintake.jpg

          Ensin irrottelin ilmansuodatinkotelon kannen ja itse suodattimen pois tieltä. Kannattaa irroittaa myös kotelon pohja, se on kahdella ruuvilla kiinni. Lisäilmapumpun liitin lähtee irti ihan puristamalla ja vetämällä. Sitten irrottelin kaikki venttiilit ja letkut jotka putkeen kiinnittyvät. Tilaa on, niinkun lähes aina TT:tä rassatessa, todella rajoitetusti.
          http://i290.photobucket.com/albums/l...kiasennus1.jpg

          Putken alapäätä ei yletä millään ottamaan irti tuolta ilmansuodatinkotelon puolelta. Se on ahtimessa kiinni ihan normi klemmarilla. Otin sitten tuon alumiinisen ahtoputken irti ja kokeilin sitä kautta moottorin takaa.
          http://i290.photobucket.com/albums/l...kiasennus2.jpg

          Asettumalla makuuasentoon moottorin päälle ja työntämällä vasemman käteni tuolta moottorin takaa sekä oikean käteni ilmansuodatinkotelon puolelta, pääsin pikkuräikällä irrottamaan klemmarin paikaltaan. Mulla on kyllä aika iso syli... :-)
          http://i290.photobucket.com/albums/l...kiasennus3.jpg

          Imuputki irti:
          http://i290.photobucket.com/albums/l...kiasennus4.jpg

          Ja Forgen tekele paikallaan:
          http://i290.photobucket.com/albums/l...kiasennus5.jpg

          N75 venttiilin asentoa jouduin muuttamaan hieman ja vetämään yhden letkun eripuolelta by-pass venttiiliä, muuten asennus oli bolt-on.
          Viimeksi muokannut Mörssäri; 17.5.2011, 20:50.

          Comment


          • #35
            3" Relentless downpipe

            Seuraava asennus ei sitten ollutkaan ihan bolt-on, tosin nettisurffailun perusteella asia oli jo tiedossa, joten eipä se pelottanut kun on tuttuja jotka kyllä osaa hitsata. Sain mielestäni tämän jenkkitekeleen niin edullisesti että luovuin kokonaan ajatuksesta teettää ihan custom-downpipe kaverillani. Tämä kyllä laitettaisiin sitten sopimaan.

            Kuvassa on itse downpipe, katalysaattori-osa ja Marteliukselta tilaamani universaali putki, jolla saadaan uusi putkiston etupää sovitettua jo olemassa olemaan Cargraphic cat-back-putkistoon ilman mitään ylimääräisiä supistuksia.
            http://i290.photobucket.com/albums/l.../Downpipe1.jpg

            Myyjän mukaan putket olivat olleen paikallaan jo muutaman tuhannen kilometrin ajan jossain kulkineessa. Netistä foorumeja tutkiessani selvisi että ko. downpipe on kyllä tarkoitettu nimenomaan TT225/S3, mutta ei se paikalleen kummiskaan sopisi ilman tiettyjä muutoksia. Ahtimen laipan kaksi reikää olisi suurennettava ja yhdestä nurkasta leikattava pala pois, jotta se ei osuisi pakosarjaan. No, nämä muutokset oli varmaan jo tehty:
            http://i290.photobucket.com/albums/l.../Downpipe2.jpg

            Itse katalysaattori on kyllä melko pieni, täytyy käydä koeponnistamassa se jossain testerissä ennen katsastusta. Suunnittelin putkiston liitokset niin että sen tilalle on helppo hitsata parempi.
            http://i290.photobucket.com/albums/l.../Downpipe3.jpg

            Otin alumiinisen ahtoputken ja sen telineen pois konehuoneesta, jotta pääsin käsiksi downpipen ahtimen laipan muttereihin:
            http://i290.photobucket.com/albums/l.../Downpipe4.jpg

            Se on kiinni kolmella 17mm mutterilla. Räikän jatkovarsien pituuksilla joutuu aika paljon kikkailemaan että saa tarpeeksi tilaa kääntää:
            http://i290.photobucket.com/albums/l.../Downpipe5.jpg

            Irroitin sitten lambda-anturin dp:stä. Käytin siihen hahlolla varustettua lenkkiavainta. Nämä on monesti jumissa, mutta tämä irtosi ihan kohtuullisella voiman käytöllä. Otin sen myös poikkituen alla sijaitsevasta liittimestä kokonaan irti, ettei se vaan vahingoitu asennushommissa.

            Seuraavaksi irroitin ohjausnivelen raidetangosta. Tapahtuupi kuljettajan jalkatilasta. Laitan loppuun linkin jossa on hyvät kuvat tästä touhusta.

            Ja sitten auton alle makoilemaan koko päiväksi. Selkä tykkää! :-) Otin ensin alkuperäisen katalysaattoripaketin pois. Onneksi autoni ei ole rypenyt suolateillä vuosikausia, joten pultit aukesivat ihan aukaisemalla:
            http://i290.photobucket.com/albums/l.../Downpipe6.jpg

            Jotta alkuperäinen dp mahtuu tulemaan pois ja uuden saa paikalleen on etuapurunkoa laskettava alas. Apurunko on korissa kiinni neljällä pultilla. Laskin sen tunkin varassa alas. Irroitin myös raidetangon apurungosta, mutta se ei liene välttämätöntä. Se on kiinni neljällä pultilla. Apurungon irroittamisesta on enemmän loppuun laittamassani linkissä.
            http://i290.photobucket.com/albums/l.../Downpipe7.jpg

            Otin rälläkällä ylimääräisen supistuksen pois:
            http://i290.photobucket.com/albums/l.../Downpipe8.jpg

            Kun olin saanut dp:n ja katalysaattorin suurinpiirtein paikalleen autoon, pääsin mittaamaan tuon Marteliukselta tilaamani putken katkaisupituuden. Katkaisin sen ja kävin hitsauttamassa entisestä holkista siihen jatkeen:
            http://i290.photobucket.com/albums/l.../Downpipe9.jpg

            Lisäksi olin jo netistä lukenut ettei dp:n alakiinnike sovi sellaisenaan. No sitä muutosta ei oltu edelliseen autoon tehty. Teetätin senkin sitten samalla:
            http://i290.photobucket.com/albums/l...Downpipe10.jpg

            Tässä asennusvalmiina koko paketti:
            http://i290.photobucket.com/albums/l...Downpipe11.jpg

            Ja auton alla:
            http://i290.photobucket.com/albums/l...Downpipe12.jpg

            Nyt putkisto on 3" tuohon Cargraphicin putkistolle, mikä on halkaisijaltaan 2,75". Ja putkisto kokonaan rosteria, klemmareita myöten. Luin myös nettifoorumeilta että putkisto jää hieman liian alas. No niinhän se teki, mutta ei vielä tee ongelmaa kun mun TT on vakiokorkeudella. Keväällä käyn kyllä kaverini pajalla ja hitsatataan putkisto kulkemaan ylempänä.

            Äänet!!! Ne on nyt semmoset mistä tykkään! Diggailin jo ton Cargraphic-putkiston matalaa saundia, mut nyt se meni vaan matalemmalle! Mitä enemmän polkee niin sitten tulee sellasta rosteriputkistolle ominaista metallista pörinää mukaan. Arkiajossa äänet sisälle kasvoivat vain hieman, paitsi jos alkaa polkemaan. Just niinkun pitääkin! :-)

            Yllätyin suuresti kuinka paljon vaikutusta tällä muutoksella oli moottorin käytökseen. Moottorin käytös on paljon herkempää ja noin 2200 kierr./min kohdalle tuli selkeä tehopiikki. Vääntöä ja tehoa tuli selkeästi lisää läpi koko kierrosalueen. Hieman säikähdin aluksi kun kulutuslukemat pomppasivat luokkaan 14 l/100km ja pakokaasun haju kieli tosi rikkaasta seoksesta. En tiedä johtuiko se kokonaan irti käyneestä lambdasta vai muuttuneista pakokaasuvirtauksista, mutta onneksi pikkuhiljaa kulutus asettui normiin 9 litraan satasella. Vikakoodejakaan ei ole ilmestynyt.

            Tässä vielä linkki etuapurungon irroittamisesta. Se käsittelee ensisijaisesti raidetangon vaihtoa, mutta samaa asiaa siinä on paljon hyvillä kuvilla:
            http://forums.audiworld.com/showthre...t=tie+rod+ends
            Viimeksi muokannut Mörssäri; 20.8.2011, 00:20.

            Comment


            • #36
              Jos jotain hyvää niin toki pahaakin. Pääsi näiden asennusten yhteydessä tarkastamaan ahtimen kunnon, niin akselissa on välystä kumpaankin suuntaan ja pakopesä on perinteisesti halki. Hienosti kuuluu nyt uudesta dp:stä kun ahtimen akseli vibraa. Alkuperäisestä downpipestähän ei kuulunut mitään. Eli seuraavaksi on sitten luvassa ahtimen vaihtoa. Mieli tekisi kovasti hybridiä vakion tilalle, mut saa nähä venyykö lompakko. Ja ei päässy sitten Tahkollekkaan, toivottavasti hyrrä vielä kestää hetken ajella duuniin. :/

              Comment


                #37
                Hienot tarinat, varsinkin putkistotarina. Oli ilo lukea.
                Näköjää yllättävän paskamaista toi intake hosekin vaihtaa.

                Comment


                • #38
                  Laitoin Englantiin Turbodynamicsille sähköpostia tilatakseni uuden ahtimen. Laittoivat palautteeseen kysymyksen: "Onko ahtimessani EGT plugi?" Kun joissain kuulemma on. Ei kai sitä ole? Tietääkö joku?

                  Comment


                  • #39
                    Täytyy myöntää että tämän tarinan jälkeen lopahti kyllä tehokkaasti mielenkiinto dp:n vaihtoon, näytti sen verran mielenkiintoiselta paikalleen sohittavaksi :D

                    Comment


                      #40
                      Ei tuon ikäisessä ole vielä EGT anturia. Se tuli vasta BAM koneeseen eli 2001->

                      Comment


                      • #41
                        Jeps. Näin ajattelinkin asian olevan. Kiitos varmistuksesta!

                        Comment


                        • #42
                          Tilasin uuden vakioahtimen tuolta: http://www.turbodynamics.co.uk/ Kyllä kauan mietin että laittaisinko samalla hybridin, mutta koska se vaatisi oikeestaan heti ohjelmoinnin ja tuskin kytkinkään kestäisi, niin päädyin uusimaan vakion.

                          http://i290.photobucket.com/albums/l...siturbo010.jpg

                          Jospahan sitä jo viikonloppuna sais sen paikalleen. Entinen rämisee kun siivet hipoo kotelon pintaa! :)

                          Suomen turbopajat tarjosivat uutta vakioahdinta hintaan 1100-1150e. Tuolta tilaamalla listahinta on jotain hieman alle 825e. Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä mistä sen ostan! Lisäksi tilatessani liikkeen uusi webshoppi tökki, joten hoidettiin asia sähköpostilla ja lopulliset kaupat tehtiin puhelimessa. Webshopin tökkimisen takia sain vielä tuosta listahinnasta tuntuvan alennuksen. Että kyllä kannatti! Suosittelen muillekkin! Hyvää palvelua ja pakettikin tuli viikossa perille. Toimituskulut suomeen oli noin 25e.

                          Comment


                          • #43
                            TT ahdin/turbo vaihto APX (yläkautta)

                            No niin nyt on selvästi hyvä päivä päivittää tätä kertomusta upean jääkiekon maailman mestaruuden siivellä. Ja pikkusen on pöly laskeutunut tämän projektin osalta. Tuli sitten harjoteltua tätäkin kahteen kertaan. Laitoin uuden ahtimen paikalleen ja hyvin pian totesin että jotain on taas vialla. Otin sen irti ja vein Fin-Turbolle Kuopioon. Jotain ylimääräistä oli päässyt jossain vaiheessa öljykanavaan ja särkenyt painelaakerin. No, onneks palvelu pelas ja ahdin kunnostettiin pikaisesti. Samalla kunnostettiin entinenkin ahdin. Vaikka siinä oli pieni halkeama pakopesässä(ei oo läpi), se kannatti kunnostaa. Pistin sen myyntiin jos joku sattuu tarviimaan. Siitä on ilmoitus myynti-osiossa. Siitä voi myös esittää tarjouksia jos hinta ei miellytä. Voin myös laittaa sen tarvittaessa paikalleen.

                            Itse asiaan:

                            Purin pois tieltä ilmansuodatinkotelon, imuputken ja downpipen (Riittää kun irroittaa ahtimesta ja katalysaattorista sekä laskee alas pois tieltä.). Näiden purkamisesta on asiaa aiemmin tässä topicissa. Lisäksi irroitin konehuoneesta pois poikkituen ja ahtimelta lähtevän ahtoputken, sekä valutin jäähdytysnesteet pois. Sen jälkeen näyttää tältä:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus1.jpg

                            Öljyn tuloputki on kiinni ahtimessa. Alkuperäinen kuusiokolopultti nyölääntyi, taistelin sitä irti ainakin tunnin, kuvassa paikallaan miljoonalaatikosta löytämäni kuuskantainen pultti:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus2.jpg

                            Seuraavaksi irroittelin kolme tähtikantaista ruuvia, joilla ahdin kiinnittyy pakosarjaan:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus3.jpg

                            Sitten löysäsin ahtimen alatuen pultin(13mm). Harmiksi en tajunnut tästä ottaa kuvaa. Käänsin sitten ahdinta sen verran sivuun että sain irroitettua öljyn- ja jäähdytysnesteentuloputket ahtimen päältä:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus4.jpg

                            Irroitin sitten tuon ahtimen alatuen pultin pois kokonaan. Ensimmäisellä kerralla kun vaihdoin ahdinta otin öljyn- ja jäähdytysnesteen paluuputket irti ahtimesta. Niiden irroitus ja varsinkin paikalleen saaminen tilan puutteen vuoksi oli äärimmäisen hankalaa. Päädyinkin sitten toisella kerralla irroittamaan nuo putket toisesta päästä. Irroitin öljyn paluuputken öljypohjasta. Se on kahdella kuusiokolopultilla kiinni:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus5.jpg

                            Öljyn paluuputki on myös moottorin lohkossa kiinni yhdellä kuusiokolopultilla:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus6.jpg

                            Seuraavaksi irroitin jäähdytysnesteen paluun lohkon kyljestä. Ja lisäksi sen yläpuolella näkyy teline johon jäähdytysnesteen tuloputki kiinnittyy(10mm pultti). Irroitin myös sen:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus7.jpg

                            Sitten hukkaportin ohjausletkun irroitus. Kuvassa paikallaan jo laadukas tarvikeklemmari:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus8.jpg

                            Pikkusen kääntelyä niin ahdin tulee pois paluuputkineen:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...inasennus9.jpg

                            Tässä ahdin valmiina paikalleen asennettavaksi:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus10.jpg

                            Moottoriöljyt on toki valutettava pois ennen kun ahtimen irroittaa paluuputkineen. Mutta voin vakuuttaa että se kannattaa. On aivan mahdotonta sovittaa ahtimen jäähdytysnesteen paluuputkea ahtimeen takaisin kiinni, kun se on jo paikallaan. Ja vielä siten että banjoliittimen tiivisteet ovat varmasti paikallaan. Lisäksi noita paluuputkia ei pysty kiristämään momenttiin ellei ahdin ole irrallaan. Peili on välttämätön tässä asennuksessa, kenelläkään ei oo niin pientä pälliä että mahtuis sen tuonne väliin työntämään:
                            http://i290.photobucket.com/albums/l...nasennus11.jpg

                            Mummun vanha meikkipeili joutu tositoimiin ja minä sain epäonnea seitsemäks vuodeks. Peili on vähintään välttämätön siinä vaiheessa kun asentaa öljyn- ja jäähdytysnesteen tuloputkia ahtimeen takaisin paikalleen. Sen avulla voi varmistaa että banjojen tiivisteet on varmasti paikallaan. Toki kun pari kertaa tätä harjoittelee niin homma hoituu käsikopelolla! :-) Peilin avulla kannattaa myös tarkistaa pakosarjan kunto halkeamien varalta. Nyt se on helppoa kun ahdin ja muut kamat on pois tieltä. Sitten asentelin takaisin käännetyssä järjestyksessä.

                            Muista tarkistaa uuden ahtimen hukkaportin tangon tehdassäätö. Tangon liikkumavaran tulee olla 5,5mm 0,5barin paineella. Itse jouduin jälkeenpäin kiristämään säätöä noin 3mm.

                            Kiristysmomentit:

                            Ahdin pakosarjaan: 30Nm (Laitoin kuparitahnaa, kun pyörivät niin nahkeesti.)
                            Öljyn paluuputki, molemmat päät: 10Nm (Käytin myös ruuvilukitetta.)
                            Öljyn tuloputki ahtimeen: 30Nm
                            Jäähdytysnesteen tuloputki ahtimeen: 35Nm
                            Jäähdytysnesteen paluuputki ahtimeen: 30Nm
                            Jäähdytysnesteen paluuputki lohkoon: 35Nm
                            Ahtimen alatuen pultti: 30Nm (Tähän ei saa yläkautta vaihtaessa mitenkään sopimaan kovin isoa avainta, joten vedin kiinni fiiliksellä.)

                            Vaihdoin toki kaikki mahdolliset tiivisteet. Ahtimen mukana tuli kaikki muut tiivisteet, paitsi banjo-liittimien tiivisteet. Niitähän saa joka varaosaputkasta. Ja suuri kiitos räikkälenkkien keksijälle! :-) Vielä mainostan että mulla on ylimääräinen kunnostettu ahdin hyllyllä ja voin sen laittaa paikalleen halvalla. Tarjouksia saa aina esittää! Ja jos löytyy tilat niin voin ajella kohtuullisen matkan päähän hoitamaan homman. On ihan kiva saada kunnostetulla ahtimella moottorin herkkyys ja alavääntö sille tasolle mitä sen kuuluukin olla.
                            Viimeksi muokannut Mörssäri; 5.11.2011, 01:34.

                            Comment


                              #44
                              Joku moderaattori vois ottaa noi Arton työselustukset "varmaantalteen" on meinaan hyvin dokumentoitua ropaamista, varmasti hyödyllistä tietoa ja opastusta tuleville sukupolville.

                              Comment


                                #45
                                Asiallisesti dokumentoitu kyllä. :)

                                Comment


                                  #46
                                  Hyvät ohjeet on kyllä Arto kirjotellu erinäisistä askareista TT.n kanssa.

                                  Yksi merkittävästi helpottava homma tossa imuputken vaihdossa on kun ottaa tuon ilmanputsarin pohjankin pois -> mahtuu koura suht hyvin välistä ja saa putken suht kivuttomasti putsarin puolelta irrotettua

                                  Comment


                                  • #47
                                    Kiitokset vaan kannustavista kommenteista! :-) Toivottavasti näistä edes joku hyötyy. Juu totesin saman tuossa ahdinta vaihtaessani, että tuo suodatinkotelon pohja kannattaa ottaa ehdottomasti tieltä. Eihän se ole kun kahdella ruuvilla kiinni. Muokkaan tuota imuputken asennusta siltä osin. Kiitokset Tommille myös vinkeistä jälkijäähdytyspumpun kanssa. Purin sen palasiks ja putsasin kunnolla, niin se lähti vielä toimimaan. Hiilet siitä on kyllä aika finaalissa, mutta toimii nyt niin kauan ku sattuu toimimaan. Täytyy sitten kysellä jossain jos siihen sais hiilet vaihdettua. Täytyy tässä päivitellä lisää kun innostuu. Otin öljypohjan irti ja putsailin öljypumpun sihdin, tai eipä siellä nyt mainittavasti mitään putsattavaa ollut. Siistissä kunnossa oli kone sisältä, on joku muukin pitäny tästä autosta huolta. Vaihdoin myös venttiilikopan tiivisteen ja sytytystulpat. Huomenna pitäis olla matkahuollossa tepolta tilatut raidetangonpäät ja iskarin yläpään laakerit. Madallusjousetkin on tilattu, kaippa nekin joskus tulee. Nyt ei oo ahtimen vaihdon jälkeen varaa laitella säädettävää alustaa, pompotellaan nyt noilla jousilla jonkun matkaa. Pakko saada autosta liika käytännöllisyys pois! :-D

                                    Comment


                                      #48
                                      Haldex ohjainyksikön vaihto

                                      Artolta luvan kysyneenä laitan ohjeet haldex ohjainyksikön vaihtoon.

                                      Oireina auto antoi vikakoodia control module not found sekä takaa puuttui veto kokonaan. Tähän lääkkeenä oli Performance controllerin vaihto.


                                      Aikaan vaihtoon kannattaa varata muutama tunti sekä joku kaveri rauhoittelemaan (verrattavissa termostaatin vaihtoon).


                                      Tarvittavat työkalut:
                                      Pienet kädet =)
                                      Autonosturi
                                      4mm kuusiokolo hylsy (kuvassa)
                                      4mm kuusiokolo avain pituus n. 50mm (kuvassa)
                                      Lyhyt 1/4 jatko (kuvassa)
                                      Pitkä 1/4 jatko
                                      1/4 räikkä
                                      10mm hylsy
                                      8mm lenkkiavain

                                      1. Nosta auto ylös ja irrota oikean puolen tankin alla oleva suojamuovi edessä 2 10mm mutteria takana 1 mutteri. Puhdista alue hyvin esim. paineilmalla.

                                      2. Totea että saksalainen insinööri on keksinyt mahdollisimman v*ttumaisen paikan ohjainyksikölle ja irrota ohjainyksikön kyljessä oleva esipainepumpun liitin.
                                      http://kauhanet.kuvat.fi/kuvat/Audi%...to/.JPG/medium

                                      3. Nosta auton takana oleva haldex liitin pois telineestään ja aukaise liitin, sekä irrota teline: 2kpl M5 ruuvia.
                                      http://kauhanet.kuvat.fi/kuvat/Audi%...048.JPG/medium

                                      4. Johto on kiinni takana näkyvän palkin päällä ja irtoaa ihan painamalla ylöspäin. Pujottele johto perän yli odottamaan.

                                      5. Irrota ohjainyksikön alempi pultti lähes kokonaan: 4mm kuusiokolo hylsy ja n. 150mm jatko.
                                      http://kauhanet.kuvat.fi/kuvat/Audi%...049.JPG/medium

                                      6. Nyt tarvitset sen kaverin rauhoittelemaan: Ota 4mm kuusiokoloavain ja laita avain pitempi puoli edellä kiinni ylempään pulttiin.
                                      Ota lyhyt 1/4 jatko tai joku lyhyt putki jatkoksi kuusiokoloavaimeen ja aukaise ylempi pultti. Ota kuusiokolo avain pois ja laita hylsy kiinni pultin kantaan, kierrä pultit pois käsin.
                                      http://kauhanet.kuvat.fi/kuvat/Audi%...051.JPG/medium

                                      7. Pujottele ohjain yksikkö pois tankin ja tuen välistä (menee hetki) öljyä tulee pois noin ruokalusikallinen mutta siitä ei tarvitse huolestua.

                                      8. Puhdista pinta puhtaalla rätillä ja valmistele uusiohjain yksikkö laittamalla tiiviste paikoilleen uusilla pulteilla.

                                      9. Pujottele uusi ohjainyksikkö paikoilleen ja kierrä pultit kiinni. (6Nm)

                                      10. Pujota ohjainyksikön johto takaisin perän yli ja kytke liitin sekä kiinnitä liitinteline ja pujota liitin telineeseensä.

                                      11. Kytke esipaine pumpun liitin.

                                      12. Käynnistä auto ja tarkkaile vuotoja.

                                      13. Kiinnitä suojamuovi ja onnittele itseäsi sillä olet juuri vaihtanut haldexin ohjainyksikön =)

                                      Summa summarum: Takaa löytyy vetoa jälleen ja perän liikkeet ovat helpompi kontrolloida, mutta talvella vasta nähdään kuinka suuri ero vakiolla ja päivitetyllä on.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Muokkasin tuota koko topicin otsikkoa, jotta etsivät löytäisivät paremmin. Mulla ei oo jatkossakaan mitään sitä vastaan jos joku haluaa tehdä asiallisia ohjeita TT:n ropaamisesta ja laittaa tähän saman otsikon alle. On mukava istahtaa omien ropailujen lomassa hetkeksi ja miettiä että kyllä siellä joku muukin kiroilee TT:n pellin alla! :-D Jaksaa sitten taas.

                                        Comment


                                        • #50
                                          TT Jousien ja raidetangonpäiden vaihtoa

                                          Kirjotellaanpa nyt tästäkin rassuusta jotain. Aika basicci juttujahan nämä, mutta jospa jollekkin hyödyksi.

                                          Kuljettajan puolen sisempi raidetangon pää oli jo edellisessä katsastuksessa pikkusen väljä, meni kummiskin suullisella huomautuksella läpi. Alkoivat sitten jo molemmat kolisemaan sen verran että olihan ne vaihdettava. Tilasin speed-autoteilestä täydelliset raidetangonpäät ja etuiskareiden yläpään laakerit. Raidetangot olivat pikkusen vajaa 100e/puoli ja laakerit jotain 6e/puoli. Lisäksi laitoin paikalleen jo reilun vuoden varastossa majailleet KW säädettävät taka-alatukivarret. Tilasin myös FK:n madallusjouset completokselta, mutta sainkin Lowtecin vieterit. No saksalaisia molemmat, eikun alle vaan! Madalluksen tulisi olla edessä noin 40mm ja takana noin 30mm.

                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia006.jpg

                                          Aloittelin takajousien vaihdolla. Tunkkasin takapään pukkien varaan. Ensin irrotin ABS-jarrujen liittimen. Bentleyn manuska suositteli niin tehtäväksi, en tosin tiedä oliko siitä mitään hyötyä. No 15sek homma per puoli, niin aika sama.

                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia010.jpg

                                          Laitoin sitten tunkin alatukivarren alle tueksi ja irroitin iskunvaimentimen alapäästään. Kallistuksenvaimentimen yhdystanko on myös saman pultin alla kiinni.

                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia011.jpg

                                          Laskin sitten tunkin pois. Alkuperäistä jousta piti jousipuristimilla ruuvata vähän tiukemmalle, jotta se mahtui tulemaan pois.

                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia013.jpg

                                          Uusi jousi meni paikalleen kun otin kiinni ja laitoin. :-) No, onhan se vähän lyhyempi, mutta ei se irvistelemättä paikalleen mennyt.

                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia016.jpg

                                          Samaan rytäkkään vaihdoin sitten nuo takatukivarret. Pultit vaan päistä auki, sillähän ne lähtee.

                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia014.jpg

                                          Xenon-valojen korkeudensäätöanturin varsi on kuljettajan puoleisessa takatukivarressa kiinni kahdella mutterilla. Ennen kuin irroitin sen, mittasin sen etäisyyden tukivarren päästä. Näin sain sen kiinnitettyä uuteen tukivarteen oikealle kohdalle.

                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia017.jpg

                                          Säädin uudet tukivarret suurinpiirtein samaan mittaan entisten kanssa. Lopullinen säätö tehtäisiin sitten laitteiden avulla. Ruuvailin palikat paikalleen ja löin pyörät paikalleen sekä laskin peräpään alas.

                                          Seuraavaksi etupään kimppuun, alottelin raidetangonpäistä. Tunkkailin auton pukkien varaan ja otin etupyörät pois. Irroitin ensin ulomman nivelen pyörännavan ohjausvarresta.

                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia018.jpg

                                          Aukaisin alkuperäiset klemmarit ja heitin 6km päähän, no eikun roskiin. Näin pääsin käsiksi sisemmän nivelen kiinnitykseen. Mokkulan koko on 33mm, joten ihan perustyökaluista sen kokoista kiintoavainta ei saata löytyä.

                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia019.jpg

                                          Sain sitten raidetangonpään kokonaisena pöydälle. Aukaisin ulomman pään kiinnitysmutterin. Irroitin sitten ulomman pään pois, jotta sain suojakumin vaihdettua uuteen raidetangon päähän. Laskin samalla kierrokset jotta tietäisin säätää uuden nivelen suurinpiirtein samalle kohdalle. Pyöränkulmien säätö oli varattu seuraavalle päivälle joten pienet heitot eivät vielä kuluttaisi renkaita pilalle. Sitten paikalleen asennus uusilla klemmareilla.

                                          http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia020.jpg

                                          Seuraavaksi etutolpan irroitusta. Ensin löysäsin tolpan yläpään mutterin.

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379711623

                                          Irroitin kallistuksenvakaajan yhdystangon, sekä jarruletkun iskunvaimentimesta. Letku irtoaa kampeamalla klipsi irti tolpasta. ABS-anturin johto on myös tolpassa kiinni.

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379711894

                                          Tolppa on kiinni pyörännavassa puristusliiitoksella. Aukaisin liitoksen kiristysruuvin ja laitoin reilusti ruosteen irroitinta liitokseen. Liitoksessa on hahlo johon asettuu vaimentimessa oleva peltilipare. Käänsin sen pois ja hakkasin vasaralla 7mm voimahylsyn hahloon. Vasaralla hakaten navan yläosaan ja samalla painaen napaa voimakkaasti alaspäin sain tolpan viimein irti navasta. Viimeiset millit tarvitsivat vähän ratin kääntelyä ja voimakkaita otteita, tämä varsinkin vakiomittaisten jousten kanssa.

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1379712232

                                          Sitten ei muutakun tolpan yläpäästä jo löysätty mutteri pois ja tolppa pöydälle. Jousi kasaan jousipuristimilla ja paketin kasassa pitävä mutteri tolpan päästä pois. Vanha jousi pois ja uusi tilalle. Kannattaa olla tarkkana tolpan yläpään osien kanssa että tulee oikeeseen järjestykseen. Vaihdoin myös kääntölaakerit, kun meni samassa hommassa. Suosittelen vaihdettavaksi jos ei oo tietoo millon on vaihdettu.

                                          Tolppaa takasin asennetaessa laitoin tunkin navan alle ja nostin sillä pikkuhiljaa tolpan paikalleen. Vasaralla vähän naputtelin reunoilta.

                                          Nyt on jouset kokeiltu, muutoskatsastettu ja sisään ajettu. Ensimmäinen positiivinen asia oli että madallus piti paikkansa, eli auto laskeutui edestä 40mm ja takaa 30mm. Toinen että vakiojousiin verrattuna auto kallisteli mutkissa nyt huomattavasti vähemmän. Sitten hieman ristiriitaisempia aistimuksia. Nyt tuntui että auto on edestä ja takaa eriparia. Takana iskunvaimennus vielä riittää ja jonkilainen mukavuus säilyi. Etupää on taas tosi napakka jäykkien jousien ansiosta, mutta vakioiskarit eivät millään riitä jousien ominaisuuksiin. Varsinkin ulosjousto tietynlaisissa tien heitoissa saa aikaan kuvitelman raskaan yhdistelmän etuilmajousituksesta. :-) Jossain vaiheessa on iskarit ainakin vaihdettava, kattoo nyt.
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut Mörssäri; 21.9.2013, 00:39.

                                          Comment


                                            #51
                                            Eikö ookkin kiva saada ne takajousien puristimet mahtumaan sinne siten, että ne voi avatakkin kun uuden jousen pistää. :D Saa kyllä niin monet kerrat ruuvata eestaas puristimia, että ne on just oikeissa kohdissa jotta mahtuvat aukeemaan tarpeeksi. Varsinki ekan jousen kans meni törkeesti(=tuplasti) aikaa sovitellessa. Ainakin ihan orkkis pitusilla jousilla oli tuskaa. Kyl on taas jaksettu nähä vaivaa kun otettu kuvat ja kertomus kans ku ite hommassakin on jo niin paljon tuskailua. :)

                                            Comment


                                            • #52
                                              Mä en laittanu uusia jousia paikalleen puristimilla. Ihan käsin vaan. Aattelin että se käy niin paljon helpommin, just ton takia että niiden pitäis olla tosi tarkkaan oikeessa asennossa. Joutuhan siinä vähän irvistelemään niinkun tuossa jo kerroin. Saatto tulla paha sanakin. :-)

                                              Comment


                                              • #53
                                                Kirurgisessa toimenpiteessä suoritettiin elimensiirto ko. potilaalle. Vakavista rytmihäiriöistä kärsinyt taotao palautettiin elämän syrjään kiinni mun entisellä kunnostetulla sydämentahdistimella. Pikkusen jäi harmittamaan ettei kukaan bongannut tätä meidän yhdistelmää bongausketjuun. Huomioarvo oli kyllä kohdallaan! :-D

                                                http://i290.photobucket.com/albums/l...iakuvia022.jpg

                                                Kuvassa näkyy nyt hyvin tuo madallus, musta TT on sport jousilla. Mun TT:n takapää on tosin vähän normia alempana kun kontissa on työkaluja ym.

                                                Käytiin tänään räpsimässä sateen jälkeisessä maastossa utuisia kuvia kaverin kanssa. Katotaan ny millaisia sieltä tulee. Perkule, ekan kerran elämässä mun auto pomppas katsastuksesta. Päästöistä jäi kiinni, sitä osasin kyllä epäillä. Okkimin kanssa tilailtiin uusia katteja Saksasta, jospahan ne ens viikolla ois perillä. Hitsaillaan sitten paikalleen ja nostetaan samalla putkee auton alla hieman ylemmäs. Päivittelen sitten siitä lisää.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Nyt kun on alustan balanssi kohdillaan niin mikäs on teippitilanne? :D

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Just eilen kyselin kaverilta joka tuntee teippimiehen paremmin. Se on nyt ainaski tän viikon lomilla ja kuulemma pitää aika kosteeta keliä sillä...mut kyllä se mielessä on! :-)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      3" Relentless downpipe vol2

                                                      Täytyy kyllä sanoo että ei todellakaan kannata hommata tällasta Relentless downpipea, ellei ole tuttuja jotka osaa hitsailla! No mulla onneks on, eihän tästä muuten mitään tuliskaan.

                                                      Noita ahtimen laipan reikiähän oli jo suurennettu aikaisempien omistajien toimesta. Eli tuota koko downpipen asentoa pääsi muuttelemaan hiukan. Mutta parhaassa asennossa lambda-anturi ottikin sitten kiinni pakosarjaan. Muutettiin sen paikkaa jo tuossa pari kuukautta sitten:

                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ipe/Lambda.jpg

                                                      Jo alkuun epäilin että ei tän downpipen katti riitä päästöistä menemään läpi ja niinhän siinä sitten kävi. Päästöarvot oli yli kaksinkertaiset verrattuna sallittuun, vaikka katsastusmies huudatti autoo ainakin vartin testissä. Kyllähän tuo auto onkin haissut nenään lähinnä vanhalta jenkkiautolta. :-) Tilattiin sitten Saksasta okkimin kanssa katteja ja vaihdettiin yks mun autoon.

                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ntless2013.jpg

                                                      Entinen katti oli halkaisijaltaan 100mm ja tämä uusi 120mm. Uusi katti on 100cell ja varmaan tuo entinenkin oli, mutta kai se oli vaan niin paskana tai jotain. Nostettiin kissa pöydälle:

                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ntless2005.jpg

                                                      Kunnon vehkeillä tämmöset hommat onnistuu aika kivuttomasti. Sittenkun laittaa vielä oikeen miehen käyttämään niitä niin priimaa tuppaa tulemaan! ;-) Ajatuksena oli että saataisiin tässä samalla liian alhaalla roikkunut putkisto vähän ylemmäksi. Aloitettiin kursimaan uutta putkee kasaan leikkamalla laippa katista irti. Leikattiin se hieman vinoon, jotta saataisiin jo uutta kattia käännettyä pohjaan päin ja siitä sitten muutettua tuota putken asentoa.

                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ntless2007.jpg

                                                      On tärkeää pukeutua näihin hommiin oikeilla kuteilla.

                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ntless2008.jpg

                                                      Uuden katin kartiot piti leikata 3" putkelle. Laippa hepissä:

                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ntless2009.jpg

                                                      Leikattiin sitten vanha katti kokonaan pois putkesta. Mallailtiin auton alla välillä ja käytiin taas vähän sahailemassa. Aika kivuttomasti homma kävi. Uusi katti hepissä:

                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ntless2010.jpg

                                                      Ja valmiina paikalleen asennettavaksi:

                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ntless2011.jpg

                                                      Ja paikallaan:

                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ntless2016.jpg

                                                      Putkiston asento muuttui hienosti. Se nousi noin 5cm ylemmäksi.

                                                      Ennen:
                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ntless2002.jpg

                                                      Jälkeen:
                                                      http://i290.photobucket.com/albums/l...ntless2017.jpg

                                                      Nyt auto ei ainaskaan käryä enää kuin vanha jenkki ja uus katti virtaa hieman paremmin niin persdynon mielestä aasilaumaan on tullut jälkikasvua. :-) Ahdot nousee paljon herkemmin. Nyt tuo kyllä suorastaan huutaa lastua! No sais sen nyt maanantaina läpi päästöistä. Pitäis sen nyt mennä. Siitä lähtien kun tuon koko downpipen asensin paikalleen on putkistosta kuulunut pieni resonointiääni. Nyt sekin pieneni huomattavasti eikä rassaa enää mieltä. Kyllä siitä vielä hyvä tulee, perkele!

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ja tossa muutama uusi otos kulkineesta:

                                                        http://s1120.photobucket.com/albums/...aveijola/audi/

                                                        Ja saahan täällä toki kommentoidakkin! :-)

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Aika hölmön alhaalla tuo putki kulki vanhalla versiolla, näin kuvasta kun katsoo. Kävipä tuuri että nyt se on paljon parempi ;)

                                                          Joo vaatetus oli kunnossa, mutta kiire kun on niin ei ehdi muuta kuin juoksemaan paikasta toiseen :) Eipä tainnut isompia reikiäkään vaatteisiin tulla vaikka vähän kuumottikin auton alla.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Kiitokset Artolle hyvin tehdystä työstä, laitteli TT:ni viikonloppuna, eli lohkari sisäpistokkeella, vaihteli öljyt ja jäähdytin nesteet. Asiallista työtä ja erittäin loistavaa palvelua.

                                                            Kiitos vielä kerran

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kiitokset Artsin audipajalle myöskin täältä.

                                                              Vaimon pikkukakkonen sai perjantaina uudet kääntölaakerit, nyt pyörii rutisematta.

                                                              Kyllä melkein kannattaa harkita sitä alanvaihtoa.. :D
                                                              Viimeksi muokannut PH79; 25.9.2011, 19:56. Perustelu: ei autopaja vaan audipaja ;)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X