Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Harraste / kakkosauto

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Jos ei tarvii tulla absoluuttisen paras niin kasaan vaan. Ihan vastaavassa tilanteessa mietin ite monta päivää ja päädyin ensin laittamaan kasaan ja sitten myöhemmin tekemään absoluuttisen parhaan :)
    Se päätös maksaa toista tonnia, jos päädyt samaan...

    Tottakai kevyt hooni uusille renkaille.

    Comment


    • #62
      Pitäsköhän tässä mennä kevyimmän kautta, eli läjään hoonauksella, alakerran tasapainotuksella, uusilla veiveillä, laakereilla ja renkailla. Tuo autossa oleva kone tuntuu hävittävän öljynpaineita, joten sen joutuu kuitenkin ottamaan auki vaihdon yhteydessä. Tekee siitä sitten sen parhaan, jos siltä tuntuu.

      Mitä vaivoja tuo kympin välys voisi sitten aiheuttaa? Öljyn syöntiä/savutusta?

      Comment


      • #63
        Renkaathan sen tiivistää, ainakin tiettyyn rajaan asti, mutta saattaa tuo aiheuttaa ainakin kilkatusta. Tunnetaan kai myös mäntäsinfoniana. Saattaa hämätä nakuanturia ainakin. Varmaan jotian muutakin, mutta siitä kertonee ne, jotka asiasta jotain tietää, toisin kuin minä..

        Comment


        • #64
          Minä kasasin viimeisen koneen 10-12 satkun välyksillä, vakiomännillä. Ei se mitään ylimääräisiä kilise, jätetään ne mäntäsinfoniat suosiolla vaikka datsuneille. Vakion tyyppinen pitkähelmainen mäntä sietää melko ison välyksen ennenkuin siitä alkaa haittaa olemaan. JE:t ja muut wisecot on sitten vähän eri asia jo erilaisesta alumiinilaadusta ja lämpölaajenemiskertoimista johtuen.

          Total Sealin renkaiden kanssa kävi vähän perinteisesti, neljä tiivistä ja viides sylinteri päästää öljyt läpi. Sylinterit mitannut ns. ammattilainen unohti mainita, että yksi sylinteri oli satkun puolitoista kartio ja se sama nyt sitten fuskaa. Rengasvälyksiä viilatessa huomasin sen heiton, mutta kiireessä löin koneen kasaan. Jos ei kasatessa tullut renkaisiin vaurioita niin sitten tuli ilmeisesti opeteltua kantapään kautta, että gaplessejä ei kannata muotovirheelliseen sylinteriin kasata. Purkuun se kuitenkin menee.

          Amerikan Joella on sanonta: Build it too tight and everyone will know it, build it too loose and only you will know it...

          Comment


          • #65
            Kyllä se välys siitä pienenee, kun männät lämpenee. Kuten sanottu se kolme satkua saattaa olla liiankin ahdas.

            En kyllä lähtis painottamaan, kun ei ole osia vaihdettu. Vaikka omat rojut onkin parhaillaan puntitettavana, mulla on erittäin merkittävän suuri epäluottamus sitä kohtaan että tässä maassa kukaan osais sitä vitoskoneelle tehdä vieläkään oikein. "Jotain" niille kyllä tehdään, mutta onko lopputulos parempi vai huonompi kuin alkujaan niin kukas sen tietää?
            Jotenkin itellä luotto tehtaan toimintaan on himpan korkeammalla kuin luotto suomikoneistamoihin...

            Comment


            • #66
              Vaihtuuhan siinä siis veivit(550g/kpl) ja vauhtis kevyempään.
              Missäs puntitat? R-koneistuksesta kyselin keväämmällä hintoja, mutta ne nähtävästi tekeevät sen "väärin"?

              Comment


              • #67
                Mulla on rojut gt-motorissa, mutta en minä sitä osaa sen paremmin suositella kuin mitään muutakaan paikkaa. Jännä nähdä miltä näyttää lopputulos ja siitäkään ei voi mun mielestä päätellä just mitään. Sopii vain toivoa, että tulee hyvä.

                Ärrän kanssa keskustelu alkoi heti oudosti, kun sieltä kyseltiin asiakkaalta eli minulta että olisko näkemystä miten se pitäs tehdä jne. Ajavat ilmeisesti sen dampperin möykynkin pois/tyhjäksi. Tuskin ne tehtaalla laittaa dampperiin sellaista klimppiä epätasalainottajaksi ihan vaan siksi, että saisi työkalulla pidettyä kiinni. Tai varmaan se työkalua varten lähtöjään on, mutta eiköhän se balanssissa kuitenkin ole. Ei löytynyt nyt rohkeutta meikäläisestä käyttää ärrää.

                Hiton hankala juttu kaikenkaikkiaan ja kiusannut minua jo kohta 10 vuotta.

                Comment


                • #68
                  Miten ne tekee sen väärin? R-koneistuksella ne tekee sen kahdella eri tavalla riippuen mitä asiakas haluaa. Samalla tavalla tehdään myös esim. Englannissa yhdessä arvostetussa pajassa. Joko ulkoinen tasapainotus jossa siis dampperin möykyt ym. jätetään jäljelle kuten tehtaalla on suunniteltu. 0-painotuksessa sit vedetään kaikki nollille erikseen, dampperin möykyt sileeksi jne. http://www.bassetdownbalancing.co.uk...er_engine.html

                  Mitenkään varma tasapainotuksen oikeellisuudesta en tietenkään silti ole. :D

                  Comment


                  • #69
                    Paljonkos orkkisveivit painaa? Jos veivien massa ei vaihdu, niin sittenhän tuolla ei ole niin väliä. Tekis mieli kuitenkin saada kone, joka kestää ja kiertää kiltisti sen 8krpm, mutta jos siihen päästään halvemmallakin, niin toki se kelpaa.

                    Edelleen, tuo toinen kone otetaan kanssa sitten auki ja ainakin laakeroidaan+jos on väljä, niin suosiolla ajan kanssa etsitään siihen sopivat kilkkeet sitten. Tuo puristussuhteen nosto kuulostaa aika mukavalta, kun tuolla aika paljon höylään työmatkoja. Sen aikataulusta en kyllä sano mitään, kun tuota veivien vaihtoakin olen suunnitellut ainakin pari vuotta :)

                    Pitäs vissiin hommata joku micra 0,9 koneella kalibroimaan välillä takapuolta, niin menis vähemmän näihin romuihin rahaa ja ainakin sais sit pitää projektit osina, kun ei olis kiirettä :)

                    Comment


                    • #70
                      Millaiset veivit tulee?

                      Onko sulla missä talli, voisi joskus tulla ihmettelemään jos passaa? :)

                      Edit. laita privaa jos et halua tutuille ja tuntemattomille huudella.
                      Viimeksi muokannut Jaymz; 4.4.2012, 07:46.

                      Comment


                      • #71
                        3B:n orkkisveivi painoi postivaa'alla 711 g, männän tappi 107 g ja mäntä 380 g. Thuppu taisi punnailla AAN:n osista kokolailla vastaavia lukemia, liekö jopa samat osat.

                        Comment


                        • #72
                          Itse näkisin ongelmana tehtaan tasapainotuksessa sen, että siitä tehdään "riittävän hyvä". Nythän pitäisi kuitenkin tulla ns. "paras". Tuo Thupun linkin tarina kuulostaa ihan loogiselta ja sitä lienee kysynytkin Petriltä siellä ärrällä. Eli laitetaanko tasapainoon pakettina, vai kaikki erikseen. Itse olen sitä mieltä, että jos kaikki pyörivät osat puntittaa nollaan, niin siinä ei voi mennä pieleen, mikäli puntitus onnistuu. On ilmeisesti eri tapa kuin tehtaalla tehdään tuotantoautoja, mutta siihen ei minusta kannata liikaa takertua.

                          Koko pakettina tasapainotetussa on kuitenkin jonkin verran toleranssia, kun dampperin asemaa rattaaseen nähden ei kovin tarkasti määritetä. Pienet välykset on myös rattaan ja kampuran välillä sekä vauhtiksen ja kampuran välillä, en tiedä onko niillä miten suuri merkitys. Kuitenkin jos jokainen komponentti on erikseen nollissa, silloin noiden keskinäisillä asemoinneilla ei ole enää väliä.

                          Comment


                          • #73
                            Sitähän se varmaan nykytiedon valossa juurikin lähti kyselemään, mutta en varmaan ymmärtänyt pointtia. Vastaukseni kysymykseen että miten tahtoisin tehtäväksi oli "oikein ja hyvin" :)

                            Perimmäinen ongelma kai on ettei sitä vitosen kampuraa oikein tahdo saada nollille, kun ei ole suoraan tosiaan kumoavia massoja kuten esim nelosessa vaan muoto on ns epämääräinen.

                            Comment


                            • #74
                              Omasta mielestänikin tuo kaikki erikseen nolliin pistäminen on mielekkäämpi, kun esim. vauhtis voi vaihtua eri tahtiin kuin tuotantopeleissä.

                              Jamekselle vastattu privaan tarkempaa sijaintia.

                              Iibein halvimmat veivit, ainakin ostohetkellä oli, saa nähdä saiko halvalla parhaan. Tein lähinnä tarjouksen, jota eivät voi hyväksyä(minun mielesätäni) ja sieltä tulikin välittömästä tarttuva tarjous.
                              http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-S2-RS...item19cf635881
                              Tais olla vastaava setti kuin yllä. Pitää töissä vielä punnata noiden kokonaispaino ja päittäin tsekata.

                              Comment


                              • #75
                                En tiedä meneekö jo liikaa offtopikiksi, mutta itse asiassa tuo 4cyl/5cyl kampura-asia taitaa olla hieman monimutkaisempi. Kampuraa ei voi puntittaa nolliin itsekseen, vaan mäntien ja kankien paino on otettava huomioon. Muutenhan moottori olisi epätasapainossa heti kun kanget ja männät lyö kiinni. Mäntien ja kankien kanssa neloskonekaan ei ole enää täysin tasapainossa, poislukien boxerit. Allaoleva linkki valaisee asiaa paremmin:

                                http://www.autozine.org/technical_sc...ne/smooth2.htm

                                Periaatteessa vitoskone on siis paremmin tasapainossa/värinättömämpi kuin neloskone, kun siinä on kaikki romut kiinni.

                                Comment


                                • #76
                                  OT ei haittaa ainakaan minua ja tämä painotuskeskustelu on aina yhtä mielenkiintoista :)

                                  Eli vitonen on helpommin tuon mukaan balansissa ylös/alas suunnassa, mutta päät värähtelevät eri tahtiin.

                                  Itse olen olettanut, että kun puhutaan kampiakselin nollaan painottamisesta, AINA tarkoitetaan kampiakselia, mäntiä ja veivejä laakereineen, koska muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oiskohan nuissa tehtaan tasapainotuksissa ekonomi ja koneinssi tehnyt kompromissejä?
                                    Tuskin ovat ajatelleet, että tehdäänpä kerralla priimaa jotta saavat poijaat pukata 2,5baria ja kierättää 8500 huoleta.
                                    Omat romut kävi sporttiautossa. Osat pantiin ekana erikseen nolliin ja sitten viimeistely nipussa.
                                    Omaan silmään ja korvaan näyttäs siltä, että jotain parannusta on tullut moottorin käyntiin ja värinöihin.
                                    Kampura mikä painotettiin oli ollut aikasemminkin itellä ajossa ja toimi ihan ok. Nythän tuosta akselista joutu rälläkällä vetämään siivuja jotta saivat tasapainoon. https://lh3.googleusercontent.com/-D...0/IMG_2523.JPG
                                    Lappujenkin mukaan värinävoimat on saatu pois. Tiiä sitte..

                                    Tuosta veivien vaihdosta jälkikäteen.. Mittailkaapa ylä-ja alapään painojen eroja vaikka kokonaispaino on sama, aika kovia eroja löytyy jos parasta aikoo tehdä.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Okkok, tuota veivien ala/yläpään painoeroa tarkoitin, kun sanoin mittaavani päittäin nuo, eli vertaan yläpäiden eroja toisiinsa ja alapäille samat.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Muistaakseni High power tuunaajat ketjusta löytyy repolaisen kommentti tasapainoituksista, joka meni suurinpiirtein näin: -kaikki tunnetut tasapainotustavat kokeiltu, kaikilla tavoilla koneet kiertää ja kulkee, mutta laakerit pysyy parhaan näköisenä ulkoisesti pakettina tasapainotettuna.

                                        Racer's place on hyvä paikka ulkoisen painotukseksen tekemiseen, ehkä hieman kallis, mutta työn laadussa ei ole valitettavaa. 8,3kg vauhtipyörän ja kevyempien veivien kanssa oli lähinnä hitsattu tavaraa muutamaan vastapainoon ja pienet kevennykset dampperiin, ei mitään silpomista kuten esimerkiksi tuossa sporttiauton versiossa.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Tuo kampuran silpominen johtui sporttiauton sanojen mukaan siitä kun se oli joskus muinoin sorvailtu kirveenteriksi. Ja näin ollen siitä ei ollut pystynyt ottamaan "oikeasta" paikasta pois tavaraa. Dampperista oli se pahka otettu pois, mutta teräsvauhtipyörässä ja asetelmassa ei ollu naarmuakaan.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Noniin. Nyt on sitten silvottu tallin lattialle läjä hiluja. Nyt pitää vielä tilailla tiivisteet ja laakerit, kunhan tili tulee. Tasapainotukseen lähtenee gt-motoriin, on niin suosiollinen hinta, että nuukuus vie voiton, kun ei kukaan ole kyseistä laitosta haukkunutkaan ;)

                                            Pari kysymystä leijuu ilmassa, ettei tarvitsisi moneen kertaan tilailla noita.

                                            Kaikki moottorin anturit kannattanee tilailla uusiksi, ettei niitä heti tartte alkaa ährätä konehuoneessa. Koneen ollessa käsittääkseni UrS6:sta, taisi näissä olla pientä eroa? Vahvistakaas joku muistikuvani, että ö-paineanturi puuttuu kutosesta?

                                            "Uudessa" lohkossa on joku alipainehässäkkä kaasuläpän lähettyvillä, joten oletan tuossa olleen vakkarin. Kannattanee purkaa pois, vai haittaako mitään tuolla?

                                            Onko järkeä hommata öljypumppuun se "parempi" ratas/pumpun pyörä? Vakiollakin pääsee 8000rpm käsittääkseni ja kun tuossa on edelleen hytikat(kevyet vakiojousilla), niin ei taideta saavuttaa tällä mitään?

                                            Teräksinen alapyörä. Mitä iloa tällä oikeasti saavutetaan, jos kiristetään alapää oikein? Lähinnä tuo julma hinnoittelu tökkii(ja ennen kuin joku sanoo, että kannattaako tuossa säästää, niin sitähän tässä kysyn. Pitäis kesää kohti saada auto auki ja läjään ja ikävä kyllä budjetti on rajallinen, kun rouva on keksiny, että lomaakin pitäisi viettää).

                                            Ostin nuukuuksissani fidanzan aluvauhtiksen Mulkilta(kiitosta vaan) ja mukana tuli käytetty 754 asetelma, sekä cerametallinen po-metallin tekemä levy. Itselläni jää virit varmaan niin maltillisiksi, että joku 600Nm kesto riittää, joten kannattaisiko tuohon väliin tumpata sittenkin uusi massalevy? Vauhtiksen pinta on hieman epätasaiseksi kulunut, joten sen hionta/vaihto pitäisi sitten tehdä. Mites tuo asetelma, siinäkin on kulumista näkyvissä, mutta haittaako tuo mitenkä? Luulisi massalevyn kuluvan melko nopeasti tuon pinnan muotoiseksi? Vai onko asetelmat niin kulutustavaraa, että joutaa roskiin, jos alkaa levyä vaihtamaan? Muutenhan tuo joutaisi lyödä noineen kasaan ja ajaa loppuun, mutta kun rouvankin pitäisi satunnaisesti sillä ajaa ja jotenkin tuo cera+kevyt vauhtis tuntuu hauskalta siihen tarkoitukseen :P Uusi painelaakeri lienee must?

                                            Öljytutin ja toisen peltisen kansipahvin oli aikanaan Teppo laittanut listaan yläpään tiivistesarjan kaveriksi, onko näille tarvetta, jos tutin vain pesee? Entä se yläkerran toinen pahvi, eikös yksi riitä?

                                            Tässä voisi nytten nuo pistää tilaukseen ja sitten saisi tasapainotukseen lähetettyä koko paketin.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Jos itse olisin nyt tilaamassa osia, katu/käyttöautoon ottaisin orkkismallin hihnapyörän, stripille tai muuten vaan mörkömoottoriin teräksisen. Teräksinen ei kulu sitäkään vähää, mitä orkkis, mutta se lienee ainut saavutettu hyöty. Siihen vielä se fakta, että orkkiksia saa vähintään 4 teräksisen hinnalla, niitä joutaa pari minusta jo vaihtamaankin.

                                              Tämä siis minun käsitykseni aiheesta. Muiden omia kuuntelen myös mieluusti. Itse tilasin teräsksisen taannoin, ikään kuin varaksi varmuuden päälle.

                                              Comment


                                              • #83
                                                No tavoite on 500+-100hv, eli aika laaja skaala. Käytettävyyttä kuitenkin haen, ettei liian yläkireäksi menisi. Katsellaan muiden mielipiteitä, mutta ehkäpä se vakio riittää.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Tuliskohan ton Fidanzan vahtiksen teräspinta olla jotain tiettyä terästä? Pehmeää vai kovaa? Luulis pehmeän pitävän paremmin..? Voisin kenties järkätä aihion kätevästi jos ite haluat porata ja senkata reiät.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Fidanzan sivuilla sanotaan sen olevan 1045 terästä. Saatko tehtyä myös poraukset ja senkkaukset, jos pistän orkkiksen sinnepäin? Hetki pitää tässä arpoa, miten etenee.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Vakio alahihnapyörä on jotain paskavalua. Kannattaa miettiä mitä sen pettäminen maksaa vrt hankintahinta.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Orkkis hihnapyörä ei kyllä taida olla mikään valamalla tehty osa vaan jotain aivan muuta. Asennusvirhe sen yleensä rikkoo.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viesti
                                                          Orkkis hihnapyörä ei kyllä taida olla mikään valamalla tehty osa vaan jotain aivan muuta. Asennusvirhe sen yleensä rikkoo.
                                                          Kyllä se jotain valukamaa on, ei taotut murru sellaiselle pinnalle.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            On nyt sitten miten vaan tehty niin ei ole häävi. Olen samaa mieltä kyllä, että tavallisesti ne rikotaan pulttimopolla tai muuten vääriä metodeja käytettäessä.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Sintraamalla tehtyjä nuo rattaat useimmiten on eli jauhemetallurgiaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X