Mikähän laatikko mulla tuolla autossa oikein on. Tuo JHM:n taulukko ei ainkaan mun tapauksessa pidä paikkaansa ollenkaan. Mulla on 100km/h vauhdissa kierroksia ~3000 (6:lla) kun tuon taulukon mukaan vakiossa olisi vain 2300 (olisin jo tyytyväinen tuohon). Taulukon mukaan jos mulla olisi tuo .68 välitys niin 3t:lla vauhtia pitäisi olla jo lähemmäs 130km/h. Muutoinkin tuon laatikon välykset tuntuvat oudoilta esim. 1 vaihe on ihan turha jos tyhjänä ajelee. Sitä ei ehdi kuin näyttää kun pitää jo vaihtaa 2:lle.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Jos olet auton alle menossa kömpimään, niin kurkkaa koodi laatikon pohjasta. Se on siinä suurinpiirtein etuakselilinjalla.
Comment
-
Jahas, ei tuossa mun laatikossa kuulukaan olla noin harvaa välitystä, löysin tällaisen sivun:
http://www.elektro.com/~audi/01e/
eli mulla on varmaankin tämä:
3.50 1.89 1.32 1.03 0.86 0.73
Pitääpä käydä katsomassa
EDIT. Mitenkäs muuten noiden 01e laatikoiden kanssa, käykä nuo kaikki suoraan paikoilleen esim. jos laitan tuohon uudemman RS4:n 01e laatikon niin miten mahtaa äijän käydä?
Comment
-
Juuri katselin samaa, mutta mahtaakohan olla jo liian pitkä. En ole koskaan moista dieseliä ajanut. Tuo 0.68 saattaisi olla juuri se kaivattu muutos. Voisi ensin etsiä tuollaisen V8 laatikon ja kokeilla sillä. Jos vieläkin tuntuu liian lyhyeltä niin dieselin välityksiä sisään. Taitaa olla helpoin tosin ostaa erilliset laatikot, yksi V8 malli ja toinen diesel välityksillä oleva. Vaihtelee sitten noita tilanteen mukaan =)
Täytyypä alkaa katselemaan tuota ebaytä sillä silmällä jos tulisi sopivia laatikoita vastaan...
Comment
-
Askien vertaaminen moottoritilavuuksien kautta ei ole oikein hyvä, liikaa vaihtoehtoja, Pitää tietää askin koodit jotta voi tehdä mitään muuta kuin mutuja. Esim CMG aski (urS4/6V8) aan jatkeena on aika kiva, tuoden muutaman satasen rpm alaspäin. Regastusten ja ahtimien vaihtojen jälkeen autot on niin eriluonteisia että saman tilavuuksisetkin pelit on erilaisia.
Comment
-
Pitää saattaa tuo auto ensin säätöihinsä (käyttää Porkkiksella) ja katsoa miltä nuo vääntö yms. lukemat tuon jälkeen näyttää. Jos tuon .56:n laittaa alle niin 6:lla ajettaessa 80km/h kiekkoja on vain ~2000. Talvella 80km/h on yleisrajoitus eli ei jaksaisi kauheasti jurinoita yms. kuunnella jos autosta loppuu hönkä noin matalalla.
Oisiko muuten kokemuksia/käyriä RS2 setupista. Voisi jo hiukan miettiä/tarkastella asiaa?
Comment
-
On aivan liian pitkä dieselin välitys. Satkun vauhdissa 1800-1900rpm kutosella. Se on jo dieseliinkin hiukka pitkä, tasan 80 ei oikein vedä sillälailla reippaasti, pieneenkin nyppylään joutuu polkemaan reippasti lisää kaasua. 90-100kmh ihan ok ajella kyllä.
Comment
-
Jep, eipä toi vedättäminen tunnu hyvältä eikä kuulosta kivalle, lisäksi vie polttoainettakin huomattavasti enemmän matka-ajossa. Semmonen välitys et auto kulkee vielä kevyesti ihan pintakaasulla. Huomannu tossa omassa dieselissä, et matka-ajossa alle satasen nopeuksissa vie vähemmän löpöä kun käyttää yhtä pykälää pienemmällä vaikka kierrokset on hivenen kovemmat. Saksan autobaanalla sit suurin vaihde on se taloudellisin.
Comment
-
Muutama viikko sitten lueskelin vanhoja Bilsporteja, eräässä nro:ssa oli juttu Ace Competition viripajasta. Pajan tavallisin toimenpide, RS2:een, oli virittämisen ohella 5:n ja 6:n välityksen pidentäminen ~15 %:lla, eli menee ko. välitysmuutos suht lähelle dieselin vastaavia.
Tässä olen jo tunnin verran kaivellut kyseistä nro:a "arkistoista" vaan eipä tietenkään löydy nyt.
Comment
-
Pakko sanoa, että RS2 kutonen on aika maukkaasti sovitettu täysin RS2 tekniikkaan. Sehän on siis kansien välissä olevien dokumenttien mukaan sen 0.71. Jaksaa 80km/h vauhdissa pitää nätisti vauhdin, mutta ei siitä kyllä ohitusvaihteeksi ole lossin korissa... sitten taas kun lataa kolmosta sisään, niin V8 urssi edessä on tulppana, vaikka välikaasun kautta pistelee samoilla vaihteilla ;)
Toki omaa kokemusta hiukan hämärtää tuo alle 9 paunan alsamiittivauhtis.
Tokihan nämä testit, varsinkin kolmosella, on suoritettu suljetulla alueella.
Comment
-
Eikö dieselin välityksillä sitä 80 kmh vauhtia sitten voi ajella vitosella ja satasen kieppeissä vaihtaa kutoselle? Onhan se toki käytöstä kiinni, mikä on sopivin. Itseäni keljuttaa nuo liian lyhyiksi välitetyt laatikot, kun tulee ajettua paljon motaria, mutta enemmän maantietä päästelevälle lyhemmät vaihteet voi olla jopa parempi ratkaisu.
Comment
-
Kuhan nuo auton vääntö/teholukemat selviää niin pitää laskeskella mikä sopisi tuohon autoon parhaiten.
Tuo välityshomma on vähän hankala juttu tehdä tosi hyvin. Joo, kiva että voi ajella motaria suht pienillä rundeilla. Mutta entäs kun tulee vastatuuli/ylämäki? Ikävä haeskella pienempää pykälää kun vehkeet puutuu, tai survoa max ahdoille jotta saadaan vauhti pidettyä. Maantiellä sama juttu, vielä hieman korostuenkin koska motarit on yleensä suht tasaisia. Lisäksi jos vaihteiden välit menee liian isoiksi ja vehkeet tippuu alueelta vaihdossa, on sekin epämiellyttävää.
Comment
-
Omasta kokemuksesta täytyy todeta että 5:s vaihteella ei tule ajettua oikeastaan koskaan, on pelkkä "läpikulku" vaihde, useimmiten tulee nakattua 6:n pesään suoraan 4:n jatkoksi.
6:sen välitys sopisi hyvin vitosen tilalle ja kutonen voisi hyvinkin olla ns. loikkari jolla nautiskelisi motarinopeuksilla, kiäntöähän ursseissa piisaa ;)
motarit on yleensä suht tasaisia
Comment
-
Tämä projekti on tosiaan opettanut ettei tuon auton suunnittelu ole tosiaan mikään läpihuuto juttu. Koneen, vaihdelaatikon ym. sovittaminen yhteen vaatii mietintää.
Eilen laskeskelin noita välityksiä ihan paperilla ja enää en ihmettele miksi noissa nykyisissä autoissa on 7-8 vaihdetta ja tulevaisuudessa kenties vielä enemmän. Oikeastaan se on jo pieni kummastuksen aihe miten joskus aikoinaan on tultu toimeen 3-4:llä vaihteella. Sähköautoilla joissa on melkein "rajaton" vääntö (vääntöä rajaa oikeastaan enää paikkojen kestävyys) ongelmaa ei ole ja se että kaikki vääntö on saatavissa koko kierrosalueella auttaa paljon. Joskus ihmettelin myös, että miksi esim. Audi on halunnut kokeilla tuota variaattori tyylistä ratkaisuakin, mutta en enää.
Taidan pitää homman yksinkertaisena ja tyytyä nyt ainakin kokeilemaan tuota 0.68 välitystä. Ihan vain nykyisten kokemusten pohjalta, sillä jo ilman säätöä autossa on sopivasti voimaa tuolla 2300 kiekan hujakoilla (ei jurnuta vaikka ajaa 6:lla tasaisella tiellä). Jos oikein siltä tuntuu niin nykyisen 6:n voisi siirtää 5:n paikalle ja kutoseksi virittää tuo dieselin loikkari.
EDIT. Jos nyt voimansiirrosta puhutaan niin onko kukaan kokeillut modata tuota keskitasauspyörästöä? JHM:n sivuja tutkiessa huomasin mielenkiintoisen muunnelman noihin hiukan uudempiin autoihin eli JHM 4:1 Center Diff Upgrade:
Center Diff
Comment
-
Ei auennut kirjautumattomalle sivu, mutta vastaako tuo nyt sitten sitä torsenin prikkamodia? Osat ei ilmeisesti jää kauheita maksamaan, jos haluaa itse harrastaa. Tuosta oli joskus jotain läpinää täälläkin. Niissä keskusteluissa voisi hyvinkin olla tarkempaa dataa aiheesta.
Comment
-
Tuli viisumi afrikkaan odotettua nopeammin eli pitäisi olla jo menossa sinne suuntaan. Tuli siis kiire ja päätin vihdoin ja viimein missä ja miten tuota autoa säilytän. Lähden huomenna ajamaan kohti pohjoista, 800km on matkaa edessä. Täytyy myöntää, että enemmän jännittää nyt kuin aikoinaan kun tuon auton Rovaniemeltä hain. Mittarissa on nyt 560km eli täyttä luottamusta pirssiin ei ole vielä muodostunut.
Reitti kulkee Kirkkonummi-Mikkeli-Kuopio-Iisalmi-Kajaani-Puolanka-Pudasjärvi ja varsinkin loppumatkasta ei olisi kovinkaan kiva jäädä tien päälle =) Lastasin auton täyteen tavaraa ja sovitin jopa tuon suksiboxin katolle...ei ole tuotakaan tullut käytettyä sitten sen jälkeen kun auton sain.
Lastissa
Peräpää ei nyt normaalisti noin alhaalla ole, mutta melko paljon tuli sullottua tavaraa kyytiin. Jos satutte näkemään liikenteessä niin vilauttakaa valoja ja jos sattuu olemaan tienposkessa niin pysähtykää toki auttamaan ;-)
Comment
-
Comment
-
Nyt on auto "säilössä". Matka meni hyvin, mutta tuli huomattua muutamia seikkoja jotka vaativat "korjausta". Yksi jo tiedossa olevista on nuo renkaat, nuo on vain todella huonot. Kyllä alkoi ottamaan aivoon melko huolella ajelu tuolla pohjoisessa ei päällystetyillä teillä, jotka nyt sattui olemaan äärettömän huonossa kunnossakin. Melkoinen tärinä/ravistelu päällä ja tuntui, että koko auto hajoaa liitoksistaan. Kokeilin ajaa noilla talvirenkailla saman pätkän ja auton luonne muuttui täysin. Renkaat (205,55,16) tuntuivat huomattavasti mukavemmilta niin asfaltilla ja noilla huonoilla sorateillä.
Vaihdelaatikon 6:n menee uusiksi. En tajua miksi tuohon konemalliin on laitettu noin harva.
Kulutus auto täyteen ahdettuna suksiboxi katolla oli 880km matkalla 9.1 litraa. Tänään kun ajettiin Oulun lentokentälle (155km) kulutus oli 7.7 litraa (ilman suksiboxia ja kuormaa).
Ajaessa pohjoiseen huomasin monta kertaa ajavani 100km/h alueella 80km/h kuorma-auton perässä ja kiroavani, että hitto kun noista ei pääse mitenkään ohi, kunnes tajusin, että en olekaan Puntolla liikenteessä vaan alla on muutama hevosvoima enemmän. Nopeasti sitä on tottunut tuohon Puntoon ja sitä ajelee kaikilla autoilla sen mukaisesti. Puntolla kun ei pääse kuin polkupyörästä ohi sujuvasti ja sekin vain jos sattuu olemaan myötätuuli. Mukavahan tuolla Audilla oli ajella pidempää matkaa, mitä nyt vain nuo renkaat pilasi kokemusta melko paljon. Ei ainakaan vielä nuo kinukit osaa tehdä kunnon renkaita. Kuhan taas joskus otan tuon auton liikenteeseen, niin ensimmäinen reissu suuntautuu rengas/vanne kauppaan.
Harmittavasti tuo auto jäi nyt hiukan kesken. Auto on vielä täysin säätämättä ja ulkokuoreen ei ole tehty mitään. Sen verran puuhastelin noiden ovien kanssa, että apukuskinpuoleiset ovet purettiin ihan osiin ja säädettiin tarkasti paikoillensa. Melkoinen homma, sillä ovet on joskus koottu hätäisesti eli sieltä puuttuivat kaikki säätöprikat/kiilat. Koko päivä tuossa meni, mutta tulipahan testattua, että nuo ovet saa tarkalleen kohdalleen. Kuskinpuoleisia ei jaksettu enää purkaa, sillä auto joudutaan kuitenkin paloittelemaan uudestaan maalausta varten. Oli nätti päivä ja ei ollut muutakaan tekemistä niin tulipahan kokeiltua.
Comment
-
Auto on nyt taas seisonnassa. Ensi kesänä kenties taas ajoon, saapa nähdä jos ehtii lomien aikana tuolla ajella. Nyt alan hommaamaan noita seuraavan vaiheen osia varastoon, tosin niitä ei paljoa tarvita lähinnä vaihdelaatikon suuntaan uutta ratasta ja tietenkin auton rengastus pitää saada toimivaksi. Seuraavaksi kun on vuorossa tuo ulkokuoren ehostus ja kenties sisustan uudelleen verhoilu. Tuohan jäi, kun sain autoon sähkö-/muistipenkit jotka olivat oikein hyvässä kunnossa.
Niin, en toki ole unohtanut tuota ilmajousituksen mahdollisuuttakaan. Pitää tutkailla saisiko tuosta laillista vehjettä tuon kanssa ja miten nuo jälkiasenteiset mahtaa toimia talvella.
Palaan Afrikkaan tällä viikolla ja paluusta suomeen ei ole takeita ihan heti (tai no ainakin ensi kesänä viimeistään lomille =) Nyt olisi hyvää aikaa hoidella noita maalaus ym. asioita kuntoon, joten täytyy katsoa josko saisi noita hoidettua "etänä" tuolta käsin.
Comment
-
Pakko sanoa ääneen. Omat jarrunikin olen takavasemmalta pariin kertaan purkanut ja nyt perän kimpussa touhutessa vasta huomasin, että itsellänikin on kuskin puolella ollut ilmausnippa alempana, kuin itse jarruletku.. Tuli semmoinen facepalm olo, kun ei ollut ikinä huomannut tuota aiemmin :) Ilmankos sen toiminta onkin ollut vähän heikompaa aina(meinannun hieman laahata).
Comment
-
Terveisiä täältä Lagosista...
Katsos vain, joku sentään bongannut tuon auton liikenteessä =)
Kuulostelin tänään mitä autolle kuuluu. Sehän on mulla tuolla säilytyksessä kotiseudulla ja mikäpä sille. Talvirenkaat on kuulemma alla ja käyttäytyy nyt paremmin kuin koskaan. Mukava ajaa ja rengasmelu hävinnyt täysin. Tosin osaan suhtautua varauksella moisiin kommentteihin sillä alla on nyt nastarenkaat ja kuskit jotka tuolla on ajaneet on lievästi sanottuna puolikuuroja vanhoja herrasmiehiä =)
Sen myönnän itsekin, että noilla 18" vanteilla ja Kiinan "mitkälie" kumit oli kyllä melko kauhea kokemus, kuten jo aikaisemmin totesin.
Kovasti olisi haluja jatkaa auton kehittelyä vaikka en ole maisemissa. Ensimmäinen tekniikan osalta olisi saada auto säätöihin. Tuossahan on RS2 tekniikka paikoillaan, mutta säädöt vakiot. Tai no korjataan, että nuo RS2 suuttimet on irrallaan, sillä jos ne laittaa tulee heti "adaptation limit exceed error" vikakoodi eli vakioilla mennään.
Lisäksi autoa pitäis alkaa ehostaa muutenkin kuin tekniikan osalta. Maalaus tulee heti ensimmäiseksi mieleen ja sitten hiukan sisustusta rukata uuteen uskoon. Näitä joutaisi hyvin tekemään, kun autolla ei ole nyt mihinkään kiire...
Moni muistaakin, että autossahan on "uusi" poppijärjestelmä eli Alpinen kosketusnäytöllä oleva soitin, 5.1 äänijärjestelmä yms. mutta sitäkin voisi jo hiukan päivittää. Mulla jäi tuo hiukan kesken eli suunnitelmissa oli mm. vaihtaa kattonäyttö hiukan parempaan ja isompaan. Nyt tuolla roikkuu edelleen vanha 7,7" tuumainen jonka katselukulma on melko huono (katselukulmaa ei oikeastaan ole eli jos et ole suorassakulmassa niin ei juuri näe mitään)
Olen tainnut mainitakin, että olen kuikuillut RS2:sta sillä silmällä. Mikä lie inflaatio iskenyt, mutta noita saa jo AAN koneen rempan hinnalla. Kohta pitää ihan tosissaan ostaa tuollainen varastoon seisomaan. Nooh kuhan tämän Urssin saa ensin kuntoon niin mietitään sitten seuraavaa projektia....
EDIT: Huomasin vasta nyt, että ollaan menty yli 100t rajan lukijoissa...hieno saavutus =)Viimeksi muokannut Jari74; 2.11.2011, 20:25.
Comment
Comment