Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Harrastepeli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kävin viemässä tuon imusarjan sovitettavaksi ja sitäkin hiukan siivotaan tuolta sisältä päin. Tässä muutama kuva kannesta:

    Pestynä ja vanhat ohjurit poistettuna:

    https://picasaweb.google.com/Ikonen....54724023836194

    Imupuolen ohjurit muotoiltuna, vertaa pakopuoleen:

    https://picasaweb.google.com/Ikonen....54450219765634

    Hiukan eri kulmasta:

    https://picasaweb.google.com/Ikonen....54449902602226

    Venttiilien muotoilua aloiteltu:

    https://picasaweb.google.com/Ikonen....54393262518562

    Tuo kulma ei ole oikea vielä, mutta sovitetaan aina välillä jotta saadaan paras mahdollinen. Yli 30 asteen ei kuitenkaan mennä.

    Kuten noista kuvista näkee niin kantta itsessään ei ole vielä aloitettua työstämään, mutta tästä se lähtee.

    EDIT. Päädyttiin pakopuolella ihan vakioventtiileihin. Mietittiin tuota ylikokoa ja lopputulos oli, että seetien kanssa olisi tullut hankaluuksia ja hommasta olisi tullut taas kertaluokkaa kalliimpaa.
    Viimeksi muokannut Jari74; 14.3.2011, 23:03.

    Comment


      Viime päivät on mennyt oikeastaan osia hakien ympäri pääkaupunkiseutua. Melko turhauttavaa koota autoa ja huomata kuinka puuttuu pieniä osia, mutta kuitenkin kokonaisuuden kannalta tärkeitä. Näitä on mm. vetareiden tiivisteen, erilaiset klemmarit, kiinnikkeet, suodattimet yms. Pitää jo pistää ylös, että mitä puuttuu mistäkin. Nyt kun jostain puuttuu joku pikku juttu niin joutuu siirtymään seuraavaan vaiheeseen.

      Tuli "korjattua" tuo hammastankokin eli purin sen osiin ja vaihdoin kaikki tiivisteet. Ei tuo vielä vuotanut, mutta vaihdoin kuitenkin stefat yms. kun tuo sarja hyllyssä oli. Tämäkin oli melko turhauttavaa, sillä tuosta korjaussarjasta puuttui iso läjä tarvittavia stefoja yms, joten ei auttanut kuin keskeyttää hommat ja lähteä kauppaan hakemaan sopivia. Mullahan tuo hammastanko vaihtui nyt servotronic versioon.

      Muutoinhan tuon kasaaminen on rentouttavaa puuhaa. Uutta/pestyä/kunnostettua osaa on mukava heitellä paikoilleen. Kävin tänään hakemassa osin läjän osia pesusta, tässä osa niistä:

      https://picasaweb.google.com/Ikonen....98923399389618

      Samalla kuulin, että uudet pakovenat olivat tulleet, mutta jostain kumman syystä ne eivät mahtuneetkaan ohjureihinsa. Venat olivat mitoissaan ja oli hyllyssä vielä irtonaisia ohjureita ja kyllä ne irrallaan toisiinsa sopivat, mutta kun nuo ohjurit lyötiin kanteen niin ne ei enää mahtuneetkaan. Melko tiukka sovitus siis jos noin paljon puristuivat kasaan. No ohjurit hoonattiin ja taas mahtuu.

      Tältä tuo auto näyttää nyt:

      https://picasaweb.google.com/Ikonen....96102783798514

      Juttelin aikoinaan noista HP2 jarruista ja kuinka nuo 323mm levyt ei mahdu pyörimään kunnolla (satula ottaa kiinni). No nyt mahtuu, muutin noiden kiinnityksiä hivenen ja vapaata tilaa on nyt noin 4mm.

      Comment


        Liian pienillä välyksillä varret sitten hirttävät herkästi kiinni ohjureihin, varsinkin ahdetussa. Seuraukset varmaan arvaat kun mäntä liikkuu ja vena ei liiku..
        Viimeksi muokannut hoff4; 17.3.2011, 00:38.

        Comment


          Kellään käryä, mikä sen välyksen pitäisi olla?

          Comment


          • Voisko olla niin yksinkertainen homma että paineilma tuurnalla paukutettu ohjurit sisään ja samalla menny ohjurin yläpää kasaan. Kouluaikoina noita kansiremppoja tehtiin liukuhihnatyönä ja aina kalvaimella avattiin ohjurit asennuksen jälkeen.

            Comment


              Paineilmaa ei tuossa kannessa käytetty. Juuri sen takia, että ei ole tuntumaa siihen miten tuo ohjuri uppoaa kanteen. Ernst ei käytä ilmaa noissa hommissa ollenkaan, koska kiireessä nuo vain painetaan "väkisin" sisään ja tulos on joskus täyttä sutta. Taputteli nuo sisään ihan perinteisellä menetelmällä. Voimaa ei paljoa tarvinnut (suhteellinen käsite, sillä mun mielestä sovitus oli hyvin tiukka) ja silti ihmetytti kun vena ei mahtunutkaan enää paikallaan olevaan holkkiin...tai no meni se sinne mutta ei se kovin hyvin liikkunut

              Välyksen suuruudesta en hoksannut kysyä, mutta hyvin nuo siinä holkissa hoonauksen jälkeen liikkuivat.
              Viimeksi muokannut Jari74; 17.3.2011, 11:53.

              Comment


                Tänään on kai jonkinlainen merkkipäivä sillä "poika" seisoo jälleen omilla tassuillaan =) Renkaat harottavat minne sattuu, mutta eipä tuo nyt haittaa sillä pyörien suuntaus on muutenkin tehtävä ennen kuin autolla lähtee ajamaan.

                Kokoaminen edistyy melko hyvin, ongelmana on nyt nuo miljoonat eri O-renkaat joita noissa putkissa (hydrauliikka yms) on. Kävin läpi ensin omat varastot ja sopivia ei löytynyt ja sen jälkeen kävin läpi K.nummen varaosapajat ja niilläkään ei ollut sopivia (lähellä mutta ei 100% sopivia). Täytyy tehdä lista noista ja tilata marmorilta.

                Comment


                  Tarvitsisin hiukan raatilaisten apua. Mulla oli kuvia tästä alipainehässäkästä:

                  https://picasaweb.google.com/Ikonen....03868340217890

                  mutta nyt en löydä niitä mistään, eli tarvitsisin kuvia/infoa minne nuo kaikki letkut oikein kytketään. Koetin etsiä jotain kaaviokuvaa tuosta alipainejärjestelmästä, mutta tiukassa tuntuu olevan.

                  Tuli haettua Terholta nuo uudet penkit (sähkösäätöiset/muistilla) ja aloittelin järjestelmän kokoamisen testejä varten:

                  https://picasaweb.google.com/Ikonen....03871201916466

                  Terho on "vaarallinen" kaveri, sillä mukaan tarttuu aina kaikkea muutakin mukavaa mm. intensive "lisäpissapoikajärjestelmä" ja ajovalojen pesurit tykötarpeineen. Näihin varusteisiin en ole osannut varautua joten joutuu hiukan askartelemaan taas noiden sähköjen kanssa.

                  Sähköistä puheen ollen. Penkkien mukan tuli eräänlainen johtosarja. Tämä on erinomainen esimerkki siitä miten homma voidaan tehdä väärin. Nuo penkit oli lisätty luovutta-autoon myös jälkikäteen ja johtosarja lisätty samassa tohinassa. Tosin into oli loppunut kesken ja mm. muistitoiminto kokonaan kytkemättä. Penkkien virransyöttö tulee normaalisti releeltä, mutta johtosarjasta oli tyynesti vedetty iso nivaska piuhoja yhteen ja tuota nippua pitkin toimitettu virta suoraan penkeille, sulakkeista nyt puhumattakaan. Meni tovi aikaa ennen kuin tajusin mitä tuolle sarjalle on oikein tehty. Silvottu melko pahasti...harmi sinänsä, sillä jotta tuosta saa toimivan niin joutuu uusimaan ison läjän liittimiä ja johtoja.

                  Penkit muutoin on oikein hyvässä iskussa ja ne odottavat puhdistusta ja Leathermaster käsittelyä kuhan olen ensin purkanut/testannut nuo.

                  Autossahan on jo nahkapenkit ja hyvässä kunnossa olevat sellaiset, juuri kunnostetut jne. Jos tarvetta niin kyselkää lisää, lähtee edullisesti.

                  Koneen alakerta on kuulemma toimitettu nyt takaisin tuonne Virtauskanteen. Pitää huomenna käydä katsomassa sitä ja ottamassa muutama kuva. Eniten kiinnostaa tuo tasapainotuksen toteutus. Joskus oli puhetta, että nuo kanget olivat eripainoisia ja sen takia niistä jouduttiin ottamaan siivua pois, mutta suurempi yllätys oli, että männissäkin oli eroja.

                  Comment


                    Noi mitkä menee kahden kimpassa oikealle menee imusarjaan, se mistä pidät kiinni bensapaineensäätimeen ja jäljelle jäävä tosta haarahässäkästä tohon vedenerottimeen mihin se on oikeastaan jo menossa. Erottimen toisesta päästä taas tohon vihreeseen muoviletkuun. :)

                    Vähän vaikea selittää, voisin muuten ottaa kuvan mutta mulla on custom letku siinä välissä kun katkesi imusarjasta yksi tutti.

                    Edit. Voisin ton vielä tarkistaa että meni varmasti oikein, ettei jää mun piikkiin tässä hienossa projektissa virheitä. ;)

                    Comment


                      Mihin tuo ohut musta putki oikein menee ( kuvassa tuossa vihreän letkun päässä). Lisäksi mistä ilmastoinnin alipaine otetaan? Saattaishan nuo selvitä jos olisi kone paikoillaan ja saisi mallailla hiukan noita letkuja...

                      Comment


                        Olisko kusipojan muoviletku?

                        Comment


                          Ei nyt sentään =) Putki menee tulipellin läpiviennistä sisään (siitä ohjausakselin vierestä olevasta) ja muistelisin, että olisiko mennyt ihan taakse asti. Nyt on vain sisusta paikoillaan niin en pysty seuraamaan. Lisäksi tuon putken halkaisija on liian pieni millekään nesteelle...
                          Viimeksi muokannut Jari74; 22.3.2011, 08:14.

                          Comment


                            Alipaineletku perän lukolle? Ohjausboksi on takapenkin alla.

                            Comment


                            • Lainaan nyt tätä viestiä mutta mikä on tuon kampiakselin hihnapyörän kiilan mitat? Olen itse onnistunut sen hävittämään.

                              Comment


                                Tuota perän lukkoa itsekin epäilen, mutta mihin tuo tulee kiinni? Jos jollakulla olisi aikaa ottaa pari kuvaa tuosta letkuhässäkästä omasta autosta niin helpottaisi asiaa kummasti.

                                Toinen mietinnän alla oleva asia on, että mistä vakkari ottaa oman alipaineensa? Mullahan ei ollut tuotakaan varustetta, joten lähtöä tuolle ei löydy eli pitää moinen värkätä.

                                Comment


                                  Tuli käytyä katsomassa tuota kampuraa ja tältähän se näytti:

                                  Kanki1
                                  Kanki2
                                  Kanki3
                                  Kanki4

                                  Itseasiassa juuri noin ajattelin painotuksen menevänkin eli tässä kohtaa teoria ja käytäntö törmäsi. Joku saattaa huomata, että jos tuohon vaihdetaan vauhtipyörä niin tasapainotus menee pieleen (tai dampperi). Tuo on vedetty könttinä 0:iin.

                                  Muutama osa tuli myös matkaan (pesty):

                                  Osia

                                  Laitoin tuonne kansioon myös muutaman kuvan kun ala-/yläkerta tuli pesusta. Tuon alakerran maalaus jää muuten mun vastuulle ja onhan tuossa hiukan rapaamista:

                                  Kone1
                                  Kone2
                                  Kone3

                                  Iso muutos siihen missä kunnossa tuon koneen tuonne vein...ei paljonkaan metallia näkynyt sen öljy/moska kerroksen alta. Kone on valmis ~viikon päästä.

                                  Comment


                                    Paineasetelman pulteissa on ainakin riiittävästi pituutta ;)

                                    Comment


                                      Nooh...ne on siinä vain pitämässä tuota asetelmaa paikoillaan =)

                                      Comment


                                        Täällä on ollut puhetta noiden nokka-akseleiden ajoituksesta:

                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=76875

                                        ja erityisesti nyt kiinnostuin tuosta väittämästä, että nuo rattaan lukituspultit ovat liian pitkät. No pitihän tuo tarkastaa ja perskules...ei mahu pyörimään ei. Pulttien kovuus on 8.8 ja en meinaa vaihtaa noita kovempiin. Tosin pultit vaihtuu matalempiin ja leveämpi kantaisiin, sillä onko kukaan muu huomannut, että nuo pultit hikiseen edes lukitsee tuota ratasta?

                                        Nuo pultin kannat on todella kapeat, jos oikein tiukkaan vääntää niin nehän uppoavat sinne hahloon? Eilen vasta aloin ihmettelemään tuota vai onko tuo ongelma vain minulla? Esim pulteissa oleva prikkahan uppoaa suoraan sinne hahloon, tuon prikan pitäisi omalta osaltaa estää pulttia aukeamasta, mutta tuo ominaisuus ei taatusti toteudu ainakaan noissa.

                                        No löysin hyllystä matalemman (pallokanta, kuusiokolo, ruostumaton, kovuus 8.8) ja tuon pultin leveys on juuri passeli eli mahtuu juuri ja juuri siihen tarkoitettuun tilaan. Puristus pinta-ala kasvaa huomattavasti alkuperäiseen verrattuna.

                                        Katsokaapa noita omia rattaitanne eli onko tuossa vain sattunut hiukan liian kapeat pultit tulemaan mukana. En ole kuullut vielä kenenkään moisesta valittavan, mutta onko näin että kaverit on vain suoraan vaihtaneet nuo pultit toisiin, kun ei ne siellä muutenkaan mahdu pyörimään.

                                        Comment


                                        • Sais kannat olla leveämmät. Huomasin itsekin että aika hilkulla ovat. Pitää nyt miettiä vaihdanko ne. Pitää eka löytää jostain muitten osien mittoja osien haalimiseksi.

                                          Comment


                                            En itse laittaisi ruostumattomia pultteja moottoriin sisälle. Ruostumaton teräs lämpölaajenee nopeammin kuin tavallinen teräs, josta saattaa aiheutua ruuvin löystyminen. Lisäksi ruostumaton on herkempää murtumaan, ilmeisesti aineen työstökarkenevuuden takia.

                                            Comment


                                              Jari, Espoon Pultti Oy:stä, Masalassa, kantsii käydä kyselemässä sopivia pultteja, löytynee kovempiakin kun 8.8 :)

                                              Comment


                                                Pitääpä käydä kyselemässä sopivampia pultteja tuohon =) Tarkkaa homma näemmä, ajatuksena oli myös käyttää lukitetta noissa, mutta miten moinen kestää öljyn yms.

                                                Comment


                                                  Lukite on ihan ok, yleensä kestävät kuivuttuaan öljyä. Mutta kierteet pitää puhdistaa huolella öljystä ennen lukitteen asentamista. Toisaalta eikö siinä vähän mene se säädettävän nokkapyörän funktio, jos laittaa ruuvit lukitteella paikalleen? :)

                                                  Comment


                                                    Geir ainakin suositteli lukitteen käyttöä noihin sen pyöriin. Tietysti eka säädetään kohdalleen ja sit vasta lukitaan. Ja ehkäpä noihin kannattaa laittaa semmosta lukitetta minkä saa joskus vielä auki...

                                                    Comment


                                                      Tosiaan toivon, että noita rattaita ei tarvitse kovinkaan montaa kertaa ottaa auki/säätää =)

                                                      Tänään puuhastelinkin lempihommieni kanssa eli sähköjen. Aiheena nuo uudet penkit. Purin johtosarjan ja poistin kaikki "ylimääräiset" johdot:

                                                      https://picasaweb.google.com/Ikonen....41489670223874

                                                      Tuossa on siis piuhat penkkien lämmitykselle, peilien säätö jne eli kaikki ne piuhat jotka on jo autossa kiinni. Jäljelle jäi ainoastaan virransyöttö ja muistia/säätöä varten tarvittavat.

                                                      Hiukan meinasi tunnelma laimentua, kun muistit ei lähteneet toimimaan, penkit itsessään kyllä toimivat manuaalisesti oikein hyvin. Penkistä kuului vai julmettu pärinä ja syyksi paljastui rele 443951254A joka on penkin sisuksissa kiinni. Ei sattunut juuri tuollaista olemaan hyllyssä, joten pieni väliaikainen ohitus "patentti" ja kas kummaa penkki alkoi tottelemaan muistipaikkojakin =)

                                                      Tyttö toimi koekaniinina, kun ajoin eri muistipaikkoja =)

                                                      https://picasaweb.google.com/Ikonen....41468195675234

                                                      Tosin en keksinyt miten nuo paikat saa tallennettua tuohon vermeeseen, vinkkejä? En nyt sen enempää ehtinyt ihmettelemään.

                                                      Tuossahan on valmius myös peilien ohjaamiseen. Tarvitsisin "vain" peilien ohjausyksikön ja peilit (eroavat tavallisista sillä ne ilmoittavat asentotietonsakin samaan tyyliin kuin nuo kuuluisat läppämoottorit) Jos nyt sattuu olemaan hyllyssä niin kiinnostusta löytyy.

                                                      Voisiko joku käydä ottamassa muutaman kuvan siitä alipainehässäkästä koneen takaosassa? Olisin kovasti kiitollinen....

                                                      Comment


                                                        Muistipaikat tallentuu painamalla sitä "ei nappia" missä lukee memory, ja muistipaikan numeroa yhtä aikaa ;)

                                                        Itselläni oli ainakin sama johtosarja ja ohjauspurkki peileille ja penkeille. Eli joku on telonut tehokkaasti peilien johdot ja liittimet irti sulta. Peilien sisuskalut on tosiaan erit, eli ilmoittavat asennon (potikka käsittääkseni) purkille ja sen mukaan sitten purkki ohjailee.

                                                        Comment


                                                          Niin, nuo peilien johdot yms. oli melko tehokkaasti katkottu sivuleikkureilla. Takapenkin alle menevä piuha oli ainoa ehjä. Joudun vaihtamaan tuohon johtosarjaan (se miitä nyt on jäljellä) muutaman liittimen ja sitten se onkin asennuskunnossa.

                                                          Noita peilejä tuntuu olevan melko vähän tarjolla missään (siis jotka toimivat myös muistilla). Uuden hinta on normaaliin tapaan "suolainen".

                                                          Huomenna pitää vielä testata miten nuo grillit toimivat, mutta yleismittarilla katsottuna näyttäisi olevan kunnossa.

                                                          Kuhan olen saanut nyt nuo penkit kasaan/puhdistettua, niin pääsen hitsailemaan noita uusia kiinnikkeitä autoon. Onneksi noiden asentaminen ei kovin kummoiselta hommalta näytä, mutta noiden vanhojen kiinnikkeiden poisto saattaakin olla se isompi juttu.

                                                          Comment


                                                            Parempaan kuvaan en pysty. :(
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                              Tuli käytyä taas tuolla armeijan vihreissä, joten autoa en juuri ole päässyt kasaamaan. Lähinnä mitä tässä on tapahtunut viime aikoina niin olen tilannut uusia osia noihin penkkeihin jonkin verran (liukupaloja, puslia, muutamia liittimiä (entiset rikki) jne) Noiden lisäksi Leathermasterilta uuden hoitokitin (musta). Entinen kun sattui loppumaan noita vanhoja käsitellessä.

                                                              Vanhat ovipahvit irroittelin ja aloin jo suunnittelemaan uusia kaiuttimia tuonne. Vanhatkin soivat kohtuu hyvin (Pioneer TS-C1320) takaovissa ja edessä Sony Xplod XS-K1350, mutta ei noista oikein saa ulos mid bassoa. Ovien vaimennus auttaa tuohon, mutta katsotaan jos löytyisi jostain samaa kokoluokkaa olevat hiukan "puhdikkaammat" ämyrit.

                                                              Niin ja pakosarjan kanssa on ongelmia. Ostin tuohon siis sen Wagnerin RS2 Evo sarjan ja maksoin tuttuun tapaan Paypal:n kautta. Ihan hyvä, mutta meni tovi ja Wagner lähetti laskun (sama summa kuin mitä maksoin Paypal:lla) Nyt selvitellään missä nuo rahat on sillä vaikka Paypal näyttää, että maksettu on niin Wagner ei ole rahoja saanut....eiköhän tuo selviä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X