Kyllä, vääntö on juurikin se joka "hajottaa" paikat..ei ne hevosvoimat. Tästä saataisiin melkoinen keskustelu aikaan tuon väännön ja hevosvoimien suhteesta, mutta olkoon nyt. Minähän haenkin juuri käyttömukavuutta eli max vääntöä alhaisilla kierroksilla ja se huipputeho jätetään pois. Nyt joku kysyy, mikset ota dieseliä =)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Huonolla perusfysiikalla itse olen olettanut, että vauhtipyörän tärinä on pahimmillaan silloin kun kiihtyvyys muuten olisi kovimmillaan, jolloin pyörivien osien hitausmomentit aiheuttavat vastusta, samoin kuin koko auton massan hitaus ahdistaa ja vauhtipyörään kohdistuu suurin vastus.
Se ainakin selittäisi sen, että bensaturbossa värinät osuu paremmin sinne reiluun kolmeen tonniin, kun ahdot ja väännöt nousevat ja meno alkaa, kun taas omassa dieselissä tärinä alkoi ennen rajausta tuntua jo reilusti alle kahdessa tonnissa(rajauksesta kiitos TDIfreakille)
Lyhyesti siis kiihtyvyyden saavuttaessa korkeimman arvon, jyrinän ilmeneminen on todennäköisintä ;)
Joku fysiikkaa osaava saa korjata, jos olen ihan pihalla :)
Jarille vielä, että hevosvoimathan tulevat väännöstä, niinkuin tiedät. Pilkusta kun tykkään, niin saadaan se pienellä väännöllä ja suurilla hevosvoimillakin kone tuhottua, jos kierroksia tulee enemmän kuin pannu/kansi kestää ;)
Comment
-
Niin, kuten sanoin saadaan paljon mielenkiintoista keskustelua aikaan tuosta hevosvoimien ja väännön suhteesta, mutta noinhan se menee...
Jotta nuo adminit ei heitä minua pellolle täältä niin laitetaan hiukan statustakin. Intian aikaero on sellaiset leppoisat 3,5h joten tuli herättyä aikaisin ja kun ei muutakaan tekemistä ollut niin käväisin tallissa.
Kokosin vaihdelaatikon. Nyt on uudet stefat, uusi slave-sylinteri, öljyt ja laatikko käyty muutenkin läpi ja valmiina ajoon:
Laatikko
Tuli ruiskutettua tuo loppu pohjakin nyt, kun laatikko on pois paikoiltaan:
Pohja
Lisäksi asentelin noita uusi puslia yms. kiinni:
Apurungon kumi
Apurungon ajattelin pesaista samalla ja siinä menikin ajateltua enemmän aikaa. Hirveän jankin peitossa ja sai käyttää melkoisesti rasvanpoisto yms. aineita ennen kuin sen sai edes jotenkin puhtaaksi:
Apurunko
Tuossa apurungossa on muutama varsin ikävän näköinen painuma/naarmu eli kiinni on ottanut sekin. Terho, sullahan oli ylimääräinen kontissa...mitä pyydät siitä (jos se on virheetön).
Meinasin, että jos olisi laittanut laatikon jo paikoilleen, mutta se vaatii tuon apurungon ym. paikalleenlaiton ja tuo pitää vielä maalata. Tuli mieleen, että saisi koneen ja laatikon kasattua varmasti helpommin, kun ne on vielä autosta irti. Heittää sitten koko paketin kerralla kiinni...vai onko tuossa enemmän vaivaa noin? Onhan tuo melko painava paketti kokonaisena.
Comment
-
Niitä on kohta 2kpl... :) Varmaan 50e olis semmone sopiva hinta. Pitää kattoa tuo kunto vielä, en muista tarkalleen että millanen oli.
Comment
-
Taas on käyty harjoittelemassa armaan kotimaan puolustusta. Autossa ei luonnollisesti ole nyt viikon aikana tapahtunut mitään. Jotain hankintoja tuli sentään tehtyä tuolta maastostakin, lähinnä logistisia eli hommasin emännälle uuden läppärin, jotta saan talliin tämän "Audi" läppärin pysyvästi talliin. Onpahan ETKA ja toivottavasti ELSA:kin aina siinä käden ulottuvilla + tuo kaiken tietävä internetti. Sitä on tullu juostua talon ja tallin välillä monta monituista kertaa katsomassa jotain pientä detailia. Kaapista löytyy yksi ylimääräinen 17" monitorikin joka joutaa tallikäyttöön. Nyt vain pitää raivata tuollainen "toimisto" nurkkaus johonkiin soppeen.
Tänään käyn ostamassa pohjamaalit tuonne konetilaan. Pintamaalia en ole vielä päättänyt sillä ajatuksissa on pyörinyt myös maalata tuo konetila ihan puhtaasti mustaksi (johtuen minun rajallisista maalaustaidoista) Parempi nätti perusmusta, kuin huonosti maalattu RS6 sininen. Katsotaan nyt miltä nuo pohjat näyttää.
Lisäksi pitää tehdä taas listaa Tepolle. Kaikenlaista pientä sälää pitää hommata mm. noita johtojen, putkien yms kiinnikkeitä. Ne kun kaikki olivat melkoisen rapeassa kunnossa suurimmalta osin ja menivät rikki.
Tästä se taas lähtee etenemään...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari74Olen nyt imuroinut tuosta hitsauksen jalosta taidosta infoa ja varsinkin korin tukevoittamisesta. Nyt joku saattaa heti miettiä, että miksi vahvistaa jos auto tulee ns. normikäyttöön. Hyvä kysymys, johon itsekin etsin vastausta, mutta pääsyy on kai kokeileminen ja samahan se on tehdä kun kori on edestä puhtaana.
Vaikuttaako tuo hitsaaminen noihin liimattuihin saumoihin? Eli heikentääkö lämpö liimausta? Tästä en löytänyt oikein infoa...
Paloturvallisuutta ei voi myöskään koskaan painottaa liikaa sisätiloissa hitsatessa, sammutin kannattaa pitää käden ulottuvilla. Pienemmät leimahdukset ja kytemiset sammuu yleensä paineilmalla.Viimeksi muokannut hoff4; 21.11.2010, 07:56.
Comment
-
Nuo keulan koriosia tarkoitin. Eli onko nuo pelkästään pistehitsattu kasaan? Luulin, että nuo olisivat myös "koriliimalla" kiinni. En ehtinyt nyt viikonloppuna koskeakaan ässään. Meni suurin osa ajasta tuon 2:s auton parissa...heti kun tuli talvi, meni tarpeellisia sähköjä mykäksi mm. takaikkunan ja penkinlämmittimet. No tuli kuntoon, mutta vaati melkein 1,5 päivää vian löytymiseen. Oma moka sinänsä, sillä kennoa vaihtaessa olin laittanut kojetaulun hiukan huolimattomasti kiinni ja yksi johtonippu oli hivenen kärsinyt ja 2kpl piuhoja poikki. Uusin koko nipun...
Esson baarissa joku kyselee Simulan ja minun yhteystietoa koskien tuota minun edellistä 80:stä. Laitoin menemään, saapa nähdä mitähän sieltä udellaan.
Comment
-
Tallissa on nyt ollut hiljaista, mutta kyllä projekti on edennyt sinänsä. Inventaariota olen suorittanut eli mitä autoon löytyy ja mitä siitä puuttuu. Osatilaus lähti taas menemään eteenpäin eli noita pieniä osia joiden takia homma muuten seisoo. Vielä puuttuu joitain pisteosia, jotka unohtuivat listasta.
Auto pitää purkaa sisältä taas peltipinnalle. Sain Terholta hommattua autoon "uuden" lattiamaton ja muita sisustan osia. Nykyinen mattohan on tumman sininen ja kohtuu huonossa kunnossa alapuolelta (kosteus oli tehnyt tuhojaan). Muutoinhan tuo alkuperäinen on nyt hyvän näköinen hirveän jynssäyksen/puhdistuksen ja otsonoinnin jälkeen. No tuo uusi matto sopii hyvin (väriltään musta) nykyiseen ja tulevaan ympäristöön.
Kone on edelleen tallissa, mutta nyt täysin purettuna ja valmiina vietäväksi "hoitoon" samoin kuin sisusta. Tarkoitus on viedä nuo molemmat ennen joulua maailmalle ja saavat sitten puuhastella noiden kanssa ihan rauhassa omaan tahtiin. Maaliskuussa olen seuraavan kerran enemmän tai vähemmän maisemissa, joten noilla ei tosiaan ole mitään kiirettä.
Toivottavasti Gedu löytää sen koneen ja vaihdelaatikon väliin tulevan RS2 välikappaleen niin saa tuon joskus kasaankin =) Jos joltakulta muultakin moinen kehys löytyy niin ilmoitelkaa (ihan varuiksi).
Comment
-
Laitetaanpa muutama kuva tuosta konetilasta pohjamaalattuna. Mattamusta sopii tuonne oikein hyvin, todella siistin näköinen luonnossa, joten mielessä kävi ajatus jos maalaisi pintamaalin mustalla mattamaalilla, mutta pintaväri on jo hyllyssä (normi kiiltävä musta).
http://picasaweb.google.com/Ikonen.J...49470399120786
http://picasaweb.google.com/Ikonen.J...49473409370194
http://picasaweb.google.com/Ikonen.J...49479890662770
Apurunko, vasemmalla näkyy aika hyvin nuo pohjakosketusten aiheuttamat lommot:
http://picasaweb.google.com/Ikonen.J...49485023676930
Aikaisemmin oli puhetta jos jäykistäisi tuota keulan rakennetta, mutta se jäi tekemättä =( Tuon keulan puhdistaminen kaikesta möhnästä oli kammottava urakka, kun se piti tehdä ilman puhalluslaitteita yms. apuvälineitä. Keula on täynnä pienenpieniä rakosia yms. joita on todella hankala saada puhtaaksi tai edes mitään välineitä niihin millä rassata. Ei viitsinyt jättää tuota hinkkaamista puolitiehen vaan piti saada pinta puhtaaksi joka paikasta, että maali varmasti pysyy. Kun pinta oli hyvä niin oli melkoinen helpotus saada tuo pohjaväri pintaan.
Seuraavalla kerralla (jos sellainen tulee) niin puran suosiolla koko korin paljaaksi ja vesipesen sen heti ensimmäisenä. En edes viitsi laskea tunteja mitä tuon auton alla ym. on vietetty aikaa hioten/puunaten silmät ja korvat täynnä töhnää. No ekalla kerralla pitää kaikki tehdä vaikeimmalla tavalla...oppii hyvin =)
Comment
-
Nyt on konetila maalattu pintavärillä. Tuli siisti vaikka itse sanonkin, mutta jätän suosiolla nuo maalaushommat ammattilaisille. Hommana ei niin vaikea, mutta tuo vaatii puhtaat hyvät tilat, että saa sellaista jälkeä aikaan jota kehtaa muillekin esitellä. Nyt oli kyseessä vain konehuone, joten ei niin harmita vaikka märkään maalipintaan tarttui pöly yms hiukkasia (vaikka kuin yritin suojata tuota, matta pinta olisi ollut armollisempi tuossa suhteessa). Kuhan tuo on viikon/pari kuivunut niin vaha pintaan. Maalasin tuon siis tuollaisella pienellä harrasteruiskulla. Aivan loistava keksintö, jos ei ole kiire. Saa erittäin tarkasti maalattua kaikki pienet koloset yms. eikä valuamia tullut kun teki hitaasti kerroksittain. Tuollaisella "hehtaariruiskulla" olisin saanut aikaan vain sanomista vaikka nopeampi olisi ollutkin.
Kokoamaan pääsen kuhan saan seuraavan erän tavaraa. Puuttuu kiinnikeitä yms. sälää.
Asiasta toiseen. Pohdiskelua Molyrasvasta. Vaikka en itse tuota konetta kasaakaan (vain ylä- ja alakerta yhteen) niin olen tutkiskellut tuon koneen kokoamisen jaloa taidetta. Tarinoissa vilahtaa usein tuo molyrasva ja osa tunkee sitä joka paikkaan, jopa kampuran ja kankien liukupintojen väliin joka on hiukan arveluttavaa minun mielestä. Tuohan on painevoideltu ja jos ne pinnat on tukittu molylla tai vaseliinilla yms. niin eihän noissa pelaa voitelu yhtään eli hyvin lyhytikäinen remontti. Nuohan ei liukene normiöljyyn eli voitelu on noiden rasvojen varassa. Kasaamisvaiheessa pitäisi ilmeisesti tyytyä ihan normi öljyyn? Mollukkaa pitäisi käyttää vain ehkä jossain laakereissa ja pulteissa ja muut aineet sitten näihin liukupintoihin. Pulttien kiristysmomentti on kaiketi aina ilmoitettu kuivana? Vedättekö silti samaan momenttiin pultit vaikka rasvaa kierteissä?
Kertokaapa kokemuksia/neuvoja?
Toinen seikka joka koskettaa minuakin. Remontoidun koneen käynnistäminen. Tiedossa on, että öljynpaineet pitää saada ylös ennen ekaa starttia. Palstoilla puhutaan porakoneella pyörittämisestä (öljypumppu), mutta nämä kaverit jotka moista harrastavat eivät taida olla sinuja tuon AAN koneen kanssa vai millä ihmeellä tuota pumppua voi pyörittää porakoneella? Taitaa olla vain yksi keino eli tulpat pois ja pyörittää konetta startilla? Muita neuvoja? Ajattelin ensin pyörittää konetta startilla huolella ja kun alkaa paineet öljyt olla joka paikassa niin bensaa tankkiin ja kone tulille. Bensaahan ei kannata lisätä tuossa pyöritysvaiheessa, sillä muutoinhan se kone ui bensassa? Löysin jostain jopa mainintaa, että turbo pitäisi manuaalisesti täyttää öljyllä ennen ekaa starttia, no tuo kyllä onnistuu, mutta onko turha toimenpide jos konetta pyörittää hyvin ennen varsinaista starttia?Viimeksi muokannut Jari74; 29.11.2010, 11:38.
Comment
-
Pulteille olen nähnyt jossain momentit erikseen kuivana ja rasvattuna.
Työympäristössä olen taasen törmännyt siihen, että asennusrasvana käytetty Molycote lähtee voiteluöljyn mukana kiertoon ja kerääntyy suodattimeen. Tästä voisi nopeasti päätellä, että sen rasvan käyttö ei välttämättä ole haitaksi, jos vaihtaa öljyt ja suodattimen piakoin. En tosin keksi, miksi laakereita tarvitsisi rasvata Molycotella. Olen tavannut ISOJA rullalaakereita, joissa asennusta edeltävä voitelu on hoidettu käytönaikaisella voiteluöljyllä.
Comment
-
Laitoin tuonne osto-palstallekin, mutta mainostetaan täälläkin eli tarvitse tuon spacerin laatikon ja koneen väliin, osanumero on 01E103551. Jos sattuu moinen lojumaan varastossa niin nyt on mahdollisuus realisoida se rahaksi =) Siis 5-syl (AAN) koneen ja laatikon väliin.Viimeksi muokannut Jari74; 30.11.2010, 10:14.
Comment
-
Aloin kokoamaan noita konetilan osia kasaan ja tuli huomattua, että hyllyssä on edelleen nuo uudet apurungon etupuslat, no tallissa en ehtinyt oikein aikaa viettää (muksujen harrastukset yms. vie viikolla kaiken ajan) joten otin palikat olohuoneeseen ja tuossa kaiken muun ohessa vaihdoin puslat. Kukko ulosvetimessä on liian lyhyet nuo "haat", joten jouduin virittämään kierretangosta patentin:
http://picasaweb.google.com/ikonen.j...84805810004770
Laiska kun olin niin en kehdannut katkaista tuota täyttä tankoa (mitä turhia =). Tuossa apurungossa vielä kiinni vanhat ja ulosvetimessä uusi mallina.
Puslat lähti oikein näppärästi irti:
http://picasaweb.google.com/ikonen.j...84840895890978
Kuten näkyy, leikkasin ensin tuon yläpään tasaiseksi. Vaihdossa ei kauaa nokka tuhissut, joten nyt tuon voi heittää autoon paikoilleen.
Uusia/puhtaita osia on mukava työstää, mutta emäntä olisi saanut sydärin jos tietäisi, että alkaa auton osat löytää taloonkin sisälle =)
Niin, noita osia ihmetellessä niin katselin "pommiakin" sillä silmällä. Se kun ei ole osoittanut vielä väsymisen merkkejä, mutta ei kai tuota kannata laittaa enää paikoilleen? Kuluva osa ja historiassa ei ole mitään merkintöjä missään, että sitä olisi vaihdettu ihan lähiaikoina. Autossahan ei ole muutenkaan juuri mitään vanhaa (kuluvaa) osaa, joten sama kai tuokin olisi vaihtaa. Onpahan jarrupiiri kokonaisuudessaan uusi (tai no jos ihan tarkkoja ollaan niin ABS purkki on alkuperäinen).
Comment
-
Siis tiedossa tupenrapinat mikäli jälkikasvu kielii äiteelle iskän puuhista... ;)
Alakerran kasaamisessa olen käyttänyt kampuran ja mäntien voiteluun öljy+STP sekoitusta 50/50. Ei heti valu pois vaikka jäisi seisomaan vähän pidemmäksikin aikaa. Pultinkantoihin ja kierteisiin molyrasvaa.
Comment
-
Muksut on jo tottuneet siihen, että joko tallissa tai sisällä talossa on aina joku projekti meneillään niin eivät niin jaksa moista enää äidilleen hehkuttaa =)
Sain tuon kehyksen hommattua vaihdelaatikon ja koneen väliin. Meinasin jo huolestua, kun kävi ilmi että tuota ei enää saa edes uutena. Oli jo lähellä etten tilannut taas uutta vauhtipyörää (kiinteää) Tepolta.
Kävin hakemassa tuon kehyksen Pro-Mo:n tiloista niin huomasi kuinka pieni tuo oma projekti onkaan. Isot pojat pelaa ihan eri liigassa...mielenkiintoisia härveleitä sitä saakin kun oikein panostaa asiaan =)
Comment
-
Tuli käytyä tallissa viemässä noita auton osia hyllyyn ja tuli (onneksi) katsottua tuota vaihdelaatikkoa. Meinasin saada sätkyn kun huomasin, että laatikon alla on mukava öljylätäkkö. Silmissä vilisi heti ajatukset, että mikä stefa, tiiviste tai vastaava falskaa ja ei siinä auttanut kuin ottaa laatikko syliin ja kantaa pöydälle. Kirosin jo mielessäni tulevaa purku-urakkaa yms. ja mietin missä meni vikaan.
Onneksi homma selvisi nopeasti. Molemmat pohjaproput oli jääny multa kiristämättä. Kuhan olin joskus kiristänyt nuo vain sormilla kiinni ja sieltä oli päässyt öljyä tihkumaan ulos. Kiristin nuo ja samalla palautuikin mieleen, että eikö noissa pitäisi olla joku "prikka" tiivisteenä? Ei nuo kyllä olleet ennenkään vuotaneet, joten katsotaan nyt josko öljyt tällä kertaa pysyvät laatikon sisäpuolella.
Tuli sitten samalla sovitettua/varmistettua, että tuo kehys sopii laatikkoon ja sopihan se täydellisesti.
Comment
-
-
Jeps, kyllä ne oli tiukassa. Perästä en saanut edes auki sitä pirun pulttia, mutta ei se juurikaan haitannyt öljyn vaihtoa, kun koko purkki oli levällään pöydällä.
Kyllä tuon nyt saisi auki, kun on taas kiinni autossa. Irtonaisena koko hoito heilui avaimen päässä ja ei inahtanutkaan. Tuosta viisastuneena avasin nuo vaihdelaatikon proput jo siinä vaiheessa kun laatikko oli tukevasti autossa kiinni ja silti joutui käyttämään metristä jatkovartta.
Tämäpä palautti mieleen, että pitää tilata uudet proput tuohon laatikkoon (ja perään). Niitä on joskus avattu vuosien varrella (ties millä avaimilla) ja se alkaa näkymään...saattaa jonkin ajan päästä olla siinä kunnossa että ovat "lopullisesti" kiinni.
Comment
-
Nelipyttysen kankia tilattu viis niin johan on mennyt pakka sekaisin. Hyvä että tarkistit, ehdottomasti reklamaation paikka.
Comment
Comment