LY5Q on virallinen värikoodi, jolla pitäisi kunniallisista maaliliikkeistä löytyä. Sikkens on ilmeisesti tuon originaalin tekijä, joten luulisi niiden valikoimasta löytyvän myös koodit.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Värikoodillahan tosiaan maalisävyt tunnetaan, ei nimellä.
Ellet ole ikinä ennen paineilmaruiskulla maalannut niin voi 2 kerros- vai liekö tuo olla peräti 3 kerrosvärin (massa + helmiäinen + lakka) suhauttaminen siistiksi ensiyrittämällä olla "hieman" haastavaa, ja huonolla ruiskulla saat sitten takuuvarmasti 2-laatua aikaiseksi... Kannattaa varmaan harjoitella ensin johonkin irralliseen pystypeltiin ennenkun hyökkäät autoa värjäämään, niin säästyt suurimpien valumien hiomisen riemulta, ehkä.
Comment
-
Niin..ei mitään paineita =) Taitaa olla tuo vaihtoehto, että perusmustaksi tuo konetila kaikkein paras. En näe kovinkaan tärkeänä tuota, että konetila olisi sävy sävyyn ulkokuoren kanssa, tosin mukava detailihan se olisi. Katsotaan nyt miten noiden pohjien kanssa menee...
Comment
-
Korisaumojen vahvistushitsaus tuskin tekisi liion pahaa tuon keulan osalta, kun olet jo noin paljon purkanutkin niin pääsisit hyvin käsiksi sitäkin tekemään. Kun katsot tarkemmin pistehitsien määrää tolppien ympärillä, ja muutenkin, niin peltejä ei ole kovin häävisti sähköliimattu tehtaalla kasaan. Itse ainakin tekisin niin mikäli tuonkaltaiseen projektiin ryhtyisin, saisi reilusti enemmän jäykkyyttä koriin.
Comment
-
Oletko miettinyt hiekkapuhalluslaitteiden hommaamista?
Itse ostin jonkun bilteman (~50e) puhalluspistoolin. Sillä pääsee nätisti pahimmatkin paikat putsaamaan maalausta varten, ilman että sormet menevät verille. Työskentelyn nopeus vaan ei ole mikään huippu, mutta harrastajalle riittää. Tuo touhu vaatii vaan vähän reippaamman kompuran. Itsellä puhalluksen/putsauksen alla on nyt urssin pohja/konetila:)
Comment
-
Hmm..ei hullumpi ajatus tuo vahvistusten hitsaaminen. Pitääkin katsella paikkoja tuota silmällä pitäen.
No kyllä, tuolla alhaalla tuntikausia pohjaa jynssäten/puunaten/hieroten kävi kyllä mielessä useammin kuin vain kerran hiekkapuhaltaa koko roska. Tosin auto olisi pitänyt purkaa pellille asti jokapaikasta ja laittaa koripukkiin, että saisi pyöritellä vapaasti. Hyvä tuosta tuli manuaalisestikin tehdessä...työtunteja se vain vaati. Jotkut on myös hiukan tuota hiekkapuhallusta vastaan, kuluttaa, vie sinkin yms ja oikea vaihtoehto olisi soodapuhallus tai vastaava.
Minkälainen projekti sulla on muuten itselläsi? Kuulostaa myös melko perusteelliselta.
Tänään oli muksujen jumpat yms, joten en päässyt auton kimppuun. Tuli sen sijaan päivitettyä projektidokumentteja (lue=kustannukset Excel taulukkoon). Paha virhe =( Päässä olin mukamas pitänyt kirjaa kuluista, mutta lopputulos oli karua luettavaa. Tulee helposti tilailtua tavaraa ja vaikka summat ei kertalaakista ole suuria niin äkkiä noista kertyy.
Comment
-
Tarkoituksena on pohjan käsittely, alustan täydellinen uusiminen, sisustan fiksaus, moottorin täyshuolto + pieni piristys ja korin uudelleen maalaus.
Ja tällä kertaa tuo tehdään aikaa ja vaivaa säästämättä:)
Ja tuota puhallusta käytän vain niihin paikkoihin, mihin on yksinkertaisesti mahdoton päästä käsiksi rälläkän, teräsharjan ym. kanssa.
Comment
-
=) Kuulostaa tutulta...et meinannut projektia tuolle avata täällä?
On tullut pienoinen tarve saada parempi käyttöauto talveksi, nelari tietenkin. Tuo Urssi nyt ei liiku tallista mihinkään vähään aikaan, tavoitteena on että ensi talvena se on 100% iskussa (mielellään siis toki jo aikaisemminkin, mutta viimeistään silloin).
Jostain kumman syystä, kun noita ilmoituksia katselee alkaa taas himottamaan tuo RS2, klassikko mikä klassikko. Toinen vaihtoehto on tuo vanha öljynpoltin joka tottelee nimeä V8. Aivan järjetön idea tiedän, mutta joskos kunnostaisi tuollaisenkin joskus tulevaisuudessa. Tässä työpaikan pihalla kävi tuollainen musta V8 kääntymässä ja jotain siinä on, että moinen kiinnostaa. Nuo uudet kipot ei kiinnosta enää laisinkaan.
Talvi tuloillaan ja töiden osalta alkaa jo valmistautumiset MWC2011 ja Vegasin yms. mittelöihin, joten tulee varmaan oltua joulu/tammi/helmikuu pois suomesta. Tuona aikana kone ja sisusta (varauksella) on maailmalla. Sisusta on vielä autossa paikoillaan johtuen ihan siitä syystä, että se on niin hyvässä kunnossa, että sisustajakin ihmetteli miksi haluan sen pilkkoa. Leathermaster käsittely (mustalla värjäys) yms. teki ihmeitä. Toinen seikka on tietenkin budjetti...tuo kun ei ollut 100% välttämätön niin olen hiukan miettinyt tuota. Koneeseen uppoaa nyt sen verran tuota käyttövoimaa, joten pakko hidastaa jostain muusta kohtaa projektia.
Comment
-
Jostain kumman syystä, kun noita ilmoituksia katselee alkaa taas himottamaan tuo RS2, klassikko mikä klassikko.
Tätä projektiasi seuratessa ennakkokäsitykseni oli aika kateissa kohdallasi, juuri tuollaista perusteellisuutta klassikkoautot tarvitsevat ja RS2 voisi olla hyvinkin sopiva siinä mielessä. Omassakin on jo vaihtunut palikkaa toisensa perään mutta se on ollut lähes päivittäin kevyessä ajossa joten ollut lähinnä ylläpitoa ja pientä parantelua.
Tuolla tyylillä kun laitat urssin kuntoon niin ruvetaan hieromaan vaihtokauppoja... :)
Comment
-
Itseasiassa hainkin RS2:sta pidempään ja olihan mulla sellainen koekäytössäkin vähän aikaa, mutta se oli myös suurimmalta osalta "pilattu". Ajattelin ostaa "helpon", halvemman ja hiukan massasta poikkeavan Audin (kuten tämän ketjun ekassa viestissä todetaan), sitten tämä räjähtikin käsiin...
Kyllä mä luulen, että tämä UrS4 pysyy isältä pojalle myös tässä perheessä...
Comment
-
No niin, Intian savut/pölyt on taas jätetty taakse ja suomessa taas. Ensi viikko menee kertausharjoituksissa vaihteeksi, mutta viikonloppuna olisi tarkoitus saada vaihdelaatikko takaisin paikoilleen yhdessä kardaanin kanssa. Saisi hivenen tilaa taas talliin.
Teppo oli taas toimittanut reissun aikana mukavasti osia, joten saan jatkettua projektia. Samoin posti oli tuonut tuon uuden RS2:n vauhtipyörän. Helkutinmoinen mötikkä tosiaan, vakiopyörä on melko lelun näköinen tämän rinnalla:
Vauhtipyörä
Toivottavasti tuo laatikon ja koneen välinen adapteri vielä löytyisi jostain sopivasti.
Muuta viikonloppuna meinasin tehdä, on nuo apurungon yms. puunaus/maalaus . Lisäksi jos aikaa jää ihmettelen noiden konehuoneeessa olevien saumojen vahvistamista.
Tuli tänään taas ihmeteltyä auton sisätiloja pitkästä aikaa, kun nimimerkillä Jarkkolah kävi hakemassa tuon clubin kilvenalusen. Melko ummehtunut haju tuli vastaan...pitää näemmä jättää ikkunaa tai ovea hiukan raolleen niin ilma kiertää paremmin.
Comment
-
Malttia sitten sen korin vahvistehitsauksen kanssa. Tyyliin 10mm saumaa, 30mm väliä. Jos hulvattomasti alkaa tuollaiseen rakenteeseen kemppaamaan, on riski että se vetää itsensä kieroon.
Comment
-
RS2 vauhtis tulee ihan paremman väännön kestävyytensä takia. Tuolla hiukan taaempana onkin jo pohdittu tuota, että miksi moinen kannattaa laittaa #646. Koetan välttää (jos noita tehoja tulee vielä joskus suunniteltua enemmän), tätä ns. iskuefektiä (vauhtis ei ns. pohjaa)
Moni vaihtaa tuon pois ja laittaa kevyemmän "umpikiekon". Tällä ratkaisulla halutaan korostaa kierrosherkkyyttä yms. mutta pitää muistaa, että tästä minun autosta on tarkoitus tehdä erinomaisen mukava auto ajaa normiteillä. Hiukan enemmän voimaa, tukevuutta yms. Ei kierrosherkkää, testostereonia uhkuvaa voimapesää jota on hieno ajaa radalla, mutta jos kaupassa pitää lähteä käymään niin hampaat irvessä ottaa auton esiin =)
Lisäksi tuo vauhtipyörä tuo mukavuutta (normi) lähtöihin ihan jo massansa puolesta. Selkeästi painavempi kuin alkuperäinen eli kierrosherkkyys alkuperäiseen verrattuna heikkenee, mutta lisääntynyt koneen voima/vääntö kompensoi sitä.
Maksoihan tuo, uusi kun on, mutta ei sentään sitä mitä se olisi maksanut Tepolta tai marmorilta tilattaessa.
Tästä RS2:sta, siitäkin on ollut jo aikoinaan puhetta, mutta lyhyesti. Se oli viritetty hyvin ylävireiseksi. Normiajossa hirveä, mutta radalla taatusti omassa elementissään.
Jeps, Terho on oikeassa tuosta hitsauksesta. Olen nyt imuroinut tuosta hitsauksen jalosta taidosta infoa ja varsinkin korin tukevoittamisesta. Nyt joku saattaa heti miettiä, että miksi vahvistaa jos auto tulee ns. normikäyttöön. Hyvä kysymys, johon itsekin etsin vastausta, mutta pääsyy on kai kokeileminen ja samahan se on tehdä kun kori on edestä puhtaana.
Vaikuttaako tuo hitsaaminen noihin liimattuihin saumoihin? Eli heikentääkö lämpö liimausta? Tästä en löytänyt oikein infoa...
Comment
-
Sinänsähän painava vauhtis ei lisää mitenkään koneen tehoa taikka vääntöä, mutta estäähän se paremmin koneen stumppaamisen kun on suuret hyrrämassat liikkeessä. Ite kyllä tykkään kierrosherkkyydestä. Aikoinaan oli yks vapari Foortti jossa oli sorvattu vauhtis joka ehkä painoi 1/3 orkkiksesta ja se oli aivan mahtavan tuntuinen. Ite tulen jossain välissä laittamaan omaan urssiin mahdollisimman kevyen yksmassapyörän.
Comment
-
Ei se kevyt vauhtipyörä välttämättä käyttöominaisuuksia stumppauksina ym pilaa. Itselläni on alsapyörä urssissa ja porkkiksen käpistelemän softan jäljiltä on itseasiassa mukavampi liikkeellelähdöissä kuin vakio. Tyhjäkäynti asetukset on vieläpä stetsonharrison menetelmällä arvotut :D
Noilla porkkiksen asetuksilla voi nostaa kytkintä aika surutta ja auto lähtee ryömimään. Tuo ei vakiona tuntunut tulevan kysymykseen missään tapauksessa, edes Motronicin kanssa. Tokihan tuo ravistelee varmasti eritavalla kuin vakio/RS2 kamat, mutta vaikea arvioida, kun samalla tuli laitettu kone ja laatikko tukevasti paikoilleen. Lisättäköön, että urssi on kauppakassikäytössä tällä hetkellä ;)
Comment
-
Niin, en siis toki arvostele kenenkään muun toteuttamia ratkaisuja. Niitä on monia ja jokainen tekee autosta juuri sellaisen kuin haluaa, mutta mä olen aika varma että mun makuun tuo Gedun auto olisi kaikeka muuta kuin mukava..ei siis millään pahalla =)
Jos mulla ei tämä setuppi toimi (pitää taas muistaa, että hiukan hankala on noita ratkaisuja kokeilla kun auto seisoo) niin tehdään sitten tarpeelliset muutokset. Nyt ratkaisu perustuu osittain mietittyyn teoriaan, osittain kokemuksiin sillä vakio RS2 tuntuma on aikalähellä sitä mitä haetaan. Tosin koppa on kokolailla eri eli heti ollaan pielessä sen suhteen.
Pitäisi joskus päästä mukaan noille rata yms. päiville niin pääsisi kokeilemaan ihan käytännössä näitä erilaisia ratkaisuja ja saisi rehellistä feedbackiä miltä muista tuntuu oma setuppi. Kuhan oma auto on iskussa niin tätä saa kyllä tulla kokeilemaan ja palautetta otetaan ilolla vastaan.
Comment
-
Juu, ei tuota omaa nyt "mukavaksi" voi sanoa, sen myönnän itsekkin. Käyttökelpoinen päivittäisessä ajossa ennemminkin olisi oma luokittelu. Se, että urssi joutui nyt ihan kauppakassikäyttöön oli vähän pakon sanelema, kun perhelossi meni lunnaiksi. Tuo nyt on tällä hetkellä vähän sellainen rytökasa erinäköisiä osia, mitä halvimmalla sai kasaan haalittua ;)
Comment
-
Kyllä tuo ADU/ABY vauhtiskin pohjaa jo alle 500Nm väännöillä. Mitä alempaa sitä kovemmin. Uusi voip tietenkin kestää enemmän ja pidempään. Riippunee varmaan tosin käytöstäkin, itselläni rupes tutistamaan yhden rata session jälkeen:) Ja silloin ei ollut kääntöjä kun +400Nm.Viimeksi muokannut VilleP; 12.11.2010, 14:23.
Comment
-
Juu no ei se yläkierroksilla jyristänyt. 2000-3000 välillä ku rupes isolla vaihteella vedättämään. RS aika lailla hengetön tuolla alueella, verrattuna lastutettuun S:sään. Jyrinä väheni tolla RS setupilla ku rajuin vääntö siirtyi ylöspäin. Muissakin vastaavissa kokoonpanoissa saman huomannut.
Comment
-
Yllättävää tuo väännönkesto (jos sen 400nm), kun lastutettunahan esim. AAN koneessakin mennään yli tuon 400nm rajan.
Luulisi olleen enemmän keskustelua/varoittelua tuosta 5-pyttysten yhteydessä, jos olisi yleinen ongelma? Uudemmissa 1.8T koneisissa tuota ilmeisesti lastutuksen yhteydessä esiintyy enemmänkin. (Mutuilua)
Comment
-
AAN vauhtipyörä kuulemma pohjaa siellä 500Nm kantturoissa, ei siis ole ihan ensimmäisten vaihdettavien komponenttien listalla yleensä.
Comment
-
Syytä lienee huomioida myös kierrosalue, jolla vääntö otetaan. 500 Nm jossain 4000 rpm kohdalla on vauhtipyörälle (ja kytkimelle) ihan eri kuorma, kuin jossain 2000 rpm kohdalla. Taas on välitykselläkin (vaihteella) osuutta asiaan, mutta noin periaatteessa.
Comment
-
Tuota iskupulssiksi nimittämääsi tarkoitin itse.
Jostain syystä varsinkin dieseleissä rajataan vääntöä isoilla vaihteilla, jotta vauhtipyörä ei pääse pohjaamaan. Oletukseni on, että tähän liittyy liike-energian muutoksen aiheuttaman vastuksen ja moottorin epätasaisen (iskevän) vääntökuorman välinen suhde.
Eräs 2-massa vauhtipyörän tehtävistä lienee tasata tuota moottorista voimansiirrolle menevää momenttia?
Toki sanottakoon samaan hengenvetoon, että sillä liikutettavalla kuormalla (auton massa + välitys eli siis vaihde) on varmaan suurempi merkitys, kuin moottorin käyntinopeudella. Siinä mielessä ymmärrän tuon porkkiksen 'kritiikin'.
eipä sillä, ei mulla mitään mustaa valkoisella väitteeni tueksi ole. Kunhan toistelen, mitä olen lukemastani ymmärtänyt.. =)
Comment
-
Mielenkiintoista keskustelua ollaan saatu aikaan, kuten taasen huomaamme, mielipiteitä on joka lähtöön =)...mukava huomata, että siellä on muitakin, jotka on oikeasti miettineet miten homma toimii.
Mullahan on tuo alkuperäinen AAN vauhtipyörä kulunut, joten vauhtipyörän vaihto oli mietinnässä senkin takia. RS2:n oli tietenkin luonnollinen jatke tälle parannustyölle (tai no riippuu siis mielipiteestä =)
http://picasaweb.google.com/Ikonen.J...25005010381218
Kuvassa ei oikein näy, mutta tuossa on ikäviä uria melko paljon ja uusi levy ei olisi ottanut tasaisesti kiinni. Olisi tuon kai saanut sorvattua iskuun jos olisi pitänyt säästää, mutta tuo näytti/tuntui muutenkin melko "väsyneeltä".
Comment
-
Jostain syystä varsinkin dieseleissä rajataan vääntöä isoilla vaihteilla, jotta vauhtipyörä ei pääse pohjaamaan.
Voitais taas ajautua raiteilleen itse projektin suhteen... Vaikkakin varmasti Jarille hyödyllistä tietoa eri kokemukset.
Comment
Comment