Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Harrastepeli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Itsellä on nuo laatikon tukikumit street densityä. Moottori on sivuilta sidottu harrastajatoverin tekemillä uretaanituilla, joissa ei pääse tapahtumaan metalli-metalli kosketusta. Edessä sitten tuo 034 poly snub mount. Eli ei kannata tuosta minun sepustuksesta vielä hirveän suuria johtopäätöksiä vetää pelkkien 034 tukien kanssa, vaikka laittaisi moottorinkin niillä ;)

    Ei paljoa kone heilu kun paikallaan kaasuttelee.

    Comment


      Kyllähän ne tottakai vaikuttaa. Omassa kun oli jokaikinen apurungon, tukivarren, moottorin ja vaihteiston kumi täysin vaihtovalmis. Paljon jäykempi mutkissa, kun pysyy apurungot paikoillaan.

      Pienenä miinuksena sitten tulee vaihteiston, perän, kardaanin ja vetareiden välykset, jotka tuntuvat selvemmin "veto pois-veto päälle" -tilanteessa. Saa nähdä paljon nuo trackdensity moottorin kumit vaikuttaa koriin siirtyvään tärinään.

      Vallilan takomo teki tuohon ässään myös 16mm paksun takavakaajan mallin mukaan 130 €. Tämä myöskin suositeltava parannus alustan jämäkkyyteen.

      Nuo alumiinipuslat sekä moottorin, vaihteiston ja perän kumit tilattu Janin kautta 034motorsportilta. Uretaanipuslat tukivarsiin ja vakaajiin uspartsilta.

      Comment


        Paksulla vakaajalla saa sitten varautua melko tail-happy -mallin käytökseen, mikäli jutut pitää kutinsa.

        Comment


          Ainakaan sadekelillä en vielä ole huomannut pahempia perän heittoja. Saa nähdä miten talvella käy. :) Eihän tuo kuitenkaan ole "kun" 4mm orkkista paksumpi.

          Comment


            Eihän tuo kuitenkaan ole "kun" 4mm orkkista paksumpi.
            Orkkis on kyllä melkoisen ohut, joten 4 milliä paksuuteen tekee kyllä erittäin paljon silloin kun puhutaan rautatangon jäykkyydestä (jos muuten aineen seos on sama).

            Comment


              Niin, mrcrossfirehän pisti tyynesti etuvakaajan taakse omaan typ89 koppaan, lopputulos ilmeisen onnistunut, kun vaimokekkin on tykännyt ;)

              Urssi on yllättävän tail-happy härveli jo ihan tehtaan vakaajalla, eli siinä mielessä ihan eri eläin pikkukoppaiseen nähden

              Comment


                Juuri sen takia tuo "kun" on heittomerkeissä. :) Lähinnä viittasin esim. H&R yms vakaajiin jotka ovat sitten vähän enemmän vakiota paksumpia.

                Comment


                  Niin, kaikki audia ajaneet varmaan tietävät että miten paljon noi aliohjaa, niin siinä ei ihan pienet konstit tunnu missään. Ei kannata yhestä vakaajasta paljo yöunia menetellä, se ei vielä sitä autoa takavetoiseksi muuta.

                  Comment


                    Tuo alkuperäinen vakaaja on tosiaan melkoista rautalankaa, joten pieni "terästys" ei varmaan pahaa tee. Minä laitoin tyynesti tuon vanhan kiinni, mutta katsotaan nyt miltä auto tuntuu kuhan saan sen ajokuntoon. Nyt on hiukan paha sanoa tuon auton alustasta juuta tai jaata, sillä metriäkään ei ole ajettu.

                    Niin, taas kotona. Tällainen 3:n viikon tauko ei tee hyvää projektille. Ajatus missä mentiin yms on kadonnut ja piti oikein miettiä, mitä sitä tekisi seuraavaksi, mutta tulihan ne kaikki taas mieleen.

                    Sisusta pitää purkaa pois, että saan osat verhoomolle talveksi. Tuon jälkeen taas kone nokalta, että saan maalattua tuon konetilan uusiksi ja kasattua tuon muilta osin valmiiksi. Servotronic odottaa myös asennusta pöydällä, en ole sitä ehtinyt vielä katsomaan ollenkaan, mutta heitän sinne uudet tiivisteet/stefat. Onhan tässä tätä puuhastelua vielä.

                    Täällä on varmaan paljon porukkaa jotka kuuluvat Autoliittoon ja sitä kautta Moottori aviisi pamahtaa kotiin? Siinä oli mielenkiintoinen juttu auton sisäpesuista yms. Siinä myös todettiin, että kun auto seisoo pitkiä aikoja kylmänä niin sisusta kerää väistämättä hometta yms. Kertokaapa mitenkä olette säilytelleet autojanne kylmissä talleissa? Onko kosteuden kerääjiä yms. kikkoja? Lämpimässä tallissa ei kaikkia näitä ongelmia ole, mutta itselläni on talli suurimman osan ajasta kylmillään talven yli. Mullahan on sisusta pääosin talven tuolla verhoojalla, mutta onhan tuolla vielä tekstiiliä jäljellä. Autoon jouduin jo teettämään "laajan" puhdistuksen kun puoli autoa ui vedessä ja takakontti oli homeessa (bassokotelo yms). Tuo projekti oli sen verran kallis ja isotöinen, että pienet käytännön vinkit on tervetulleita.

                    Varauduin jo tuohon kosteuteen siten, että ostin ison kosteudenpoistajan joka on tarkoitettu talojen alapohjiin tuonne talliin. Auton sisälle ajattelin ostaa noissa Blitema/Motonet liikkeissä myytäviä passiivisia kosteudenpoistajia.

                    Niin joku saattaa kysäistä , että miksi en pidä tallia lämpimänä (~6-10 astetta). Syynä on ihan se, että tuolla ei ole asennettuna vielä mitään lämmöntuotto järjestelmää. Leikin vielä ajatuksella ilmalämpöpumpusta tuolla, joku Ultimaten halpa ajaisi asiansa tallissa, kun siltä ei paljoa muuta vaadi.

                    Comment


                      Sanoisin että noiden kosteudenpoistajien pitäisi kyllä riittää. Erään harrastajatoverin Peugeottia säilyteltiin yksi talvi taivasalla ja siellä oli sisällä 2kpl tuollaista bilteman kosteudensyöjää, keväällä ajoon otettaessa ei ollut hometta eikä auto haissut ummehtuneelle tms.

                      Porukoilla oli yksi kakkoskoppagolffi 8 vuotta pellon laidassa taivasalla ilman mitään erikoisempia toimenpiteitä, eikä siinä sisusta ollut mennyt oikein miksikään. Penkit pesin painepesurilla kun sitä rakentelin mutta en muuta. Katon alla on jo heti parempi tilanne kuin taivasalla.

                      Comment


                        Kosteus tekee tuhojaan kun ilma ei vaihdu. Pari "räppänää" tallin seiniin, yksi alas ja toinen ylös (ellei jo ole), jotta ilma kiertää niin ei kosteusongelmia tule. Autosta myös ikkunat vähän raollen.

                        Comment


                          Tallissa toki ilma kiertää ja kosteudesta ei ole ongelmia, kun ei säilytetä mitään vaatteita yms siellä. Laitoin eilen tuon kosteudenpoistimen pöhisemään ja saa nähdä paljon tulee vettä päivän aikana (säiliön tilavuus 20l)

                          Laitoin eilen auton taas "huoltoasentoon" keskelle tallia. Kiristin kaikki laakerit (kuhan olin käynyt ensin ostamassa sen hormooneita nauttineen kuusiokolohylsyn, on muuten koko 17). Takanahan mulla on kaikki paikoillaan eli auton omat vetarit, piti vain kiristää nuo pultit. Eteen tein noista toisista vara vetareista "tumpit" eli otin nivelen akselista irti ja löin molemmilla puolilla paikoilleen ja kiristin kiinni (vanhoilla pulteilla). Onpa muuten huomattava ero auton käyttäytymiseen, nyt tuota siirtelee ilokseen tallissa ja rullaa hyvin ja ei heilu kuin heinämies kun hiukan kyljestä tökkää.

                          Noita MC.Crossfirelta saamiani vetareita eilen purkaessa huomasin, että osaan oli vaihdettu suojakumit, mutta siinä akselissa oleva sokka oli jätetty pois toiselta puolelta (edessä). Aloin tarkastelemaan noita Motonetista ostamiani suojakumisarjoja ja ei niissäkään tuota sokkaa ollut? Tuo ei ilmeisesti ole 100% pakollinen vaikka Bentley niin sanoo? Oletteko itse laittaneet aina tuon päätysokan vai ajeletteko tyytyväisenä ilman? Akselihan ei pääse tuolta poistumaan ja sovitus on muutenkin tiukka (ei tule ilman voimaa ulos vaikka sokkaa ei ole)

                          Päädyin eilen noita sarjoja tutkiessa (Motonet), että haen marmorilta alkuperäiset tai tilaan Tepolta...

                          Niin, oli aikoinaan puhetta noista automaattimaskeista. Kun kävin tuolla paikallisessa työkaluliikkeessä (tosin taitaa olla nimeltään AGA:n huoltopiste). Niin silmiin osui edullinen automaattimaski. Kyljessä Walliniuksen tarrat, mutta merkki oli joku aivan omituinen (en muista tähään hätään). Maskissa on kuitenkin herkkyyden ja tummuuden säädöt, sekä nappula josta maskin saa hionta moodiin. Hintaa alle 100 euroa, joten pakkohan se oli ottaa hyllystä pois pölyttymästä. En ehtinyt testaamaan, mutta katsotaan miten tuolla pärjää...

                          Huomasin eilen tallissa, että maalaushommat yms on nyt jäissä ellen laita talliin lämpöjä. Pitää miettiä tuota nyt syksyn aikana millä toteuttaisi.

                          Comment


                          • Tallin lämmitykseen varmaan edullisin ratkaisu on tuo lämpöpumppu. Jos ottaa huomioon työmäärän ja lämmityksen helppouden. Itsellä tällähetkellä rakenteilla Puilla lämpiävä lattialämmitys. Nesteenä kiertää glykoli.

                            Comment


                              Noita pumppuja olen ajatellut. Talossa on niitä 2kpl ja olen ollut äärettömän tyytyväinen noihin mitä ne on nyt 4v olleet (Mitsubishi).

                              Nuo on vain turkasen kalliit, joten talliin olen miettinyt näitä:

                              Ultimate

                              Tiedän toki, että noita on haukuttu jne, mutta kai nuo tallissa menisi? Kenelläkään kokemuksia? Laatupumppu olisi liian hieno tuonne talliiin ja sen hinnalla noita saisi 3kpl.

                              Tätä mallia siis ajattelin Ultimate 13 Pro Plus Basic FP

                              Comment


                                Tänään en oikein ehtinyt saada aikaiseksi paljoakaan, kun emännällä on Zumba jumpat, joten pitää katsoa lasten perään.

                                Tuli kuitenkin hiukan katseltua tuota moottoria. En ole katsonut missä kunnossa jakohihna yms on, joten otin kopan auki ja olihan siellä yllätys.

                                Hihna, kiristyspyörä ja vesipumppu oli ihan uuden näköiset, mutta hihna oli niin löysällä, että sain sen otettua paikoiltaan ihan nostamalla, ei siis tarvinnut käyttää edes voimaa, kuin olisi omenan nostanut korista??!! Pystyin pyörittämään moottoria edestakaisin ~7-10 astetta ilman, että nokkapyörä liikkui milliäkään. Autoon on ilmeisesti tehty hiljattain hihnanvaihto, mutta tekijä ei ole osannut tehdä hommaansa ihan oikein loppuun asti tai sitten unohti kiristää hihnan kun on saanut sen paikoilleen...melko hurjaa, oikein sydäntä kylmäsi. kaikkea sitä näkee. Kotelosta näkee, että hihna on yrittänyt luistaa pois paikoiltaan ja vain tuo muovinen kotelo on estänyt sitä luiskahtamatta pois. Bentley kertoo, että sopiva kireys on kun pystyy kääntämään hihnaa 90 astetta peukalolla ja etusormella vesipumpun ja nokan välistä. No tässä tapauksessa sitä pystyi vääntämään melkein 180 astetta.

                                Nyt tarvitsen jostain lainaan tuon kampuran lukitsimen. Sain aikoinaan mailitse infoa, että moinen joutaa lainaan, mutta olen vahingossa tuhonnut ne mailit. Jos jollakulla on nyt tuollainen pääkaupunkiseudulla lainaan, myytävänä niin ilmoitelkaa. Ohjeet myös tuon tekoon on tervetulleet.

                                Ajoituksen kanssa on myös hieman ihmettelemistä. Nokkapyörässä on selkeä merkintä, mutta TDC merkintä puuttuu vauhtipyörästä?? Etsin tuota kissojen ja koirien kanssa, mutta ei sitä löydy. Bentleyn manuaali näyttää selkeästi missä ja miten tuo pitäis löytää, mutta ei tässä vehkeessä moista ole. Merkintä läytyy kuitenkin ns. "Lower toothed belt guard" levystä, mutta voiko tuohon niin luottaa, varsinkaan kun alkaa irroittelemaan osia. No purkuun tuo menee muutenkin eli saan selville tuon 1:s sylinterin yläkuolokohdan tarkasti.

                                Tulpat oli myös uuden näköiset ja ihme ja kumma, ne oli myös ihan kuivat eli ei ollut vuotoa kannessa. Puolat oli myös hyvässä hapessa ainakin ulkoisesti.

                                Comment


                                • No, on kyllä melkoinen munkki käynyt tuon hihnan kanssa. Täytyy oikein onnitella, ettei käynyt pahemmin.
                                  Kokeile putsata sitä vauhtipyörää kunnolla. Kyllä siellä merkinnät on, jos orkkispyörä on.
                                  Peltilevyn merkkiin ei ole luottamista.

                                  Comment


                                    Laitoin heinäkuun helteillä Ultimaten 8 Pro plus invertterin makkareita viilentämään, ei pahaa sanaa sanottavana (ainakaan vielä), hiljainen ja toimii kaikinpuolin hyvin.

                                    Comment


                                      Pitää ottaa kuvia tuosta vauhtipyörästä ja kytkimestä ja laittaa tänne. Ne ei nimittäin vaikuta ihan alkuperäisiltä..siis ainakin kytkin eroaa jonkin verran tuosta hyllyssä olevasta Race sarjasta. Vauhtipyörästä mulla ei olekaan mitään kuvaa minkälainen sen pitäisi olla.

                                      Vauhtipyörä on ns. "puhdas" eli hankala sitä on tuosta enää puhdistaa/kiillottaa. Jos siinä olisi joku merkintä niin se taatusti näkyisi.

                                      Comment


                                      • Oliko sinulla jo teräksinen nokkahihnan alapyörä? Suosittelen sen hankkimista ja asentamista samalla kun aloitat jakohihnajumppaa...

                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=60281

                                        Comment


                                          Jeps, on hyllyssä. Teppo tuota suositteli heti alkuunsa kun tilailin aikoinaan noita koneen osia.

                                          Comment


                                            Gedulla tais olla kampuran lukitus työkalu. ;)

                                            Comment


                                              Jjep, kampuran lukituskalu löytyy työkaluvalikoimista. Ihan ehta VAG versio, toimii kuin se kuuluisa sinisen junan vessa ;)

                                              Comment


                                                Itse hain tuon yläkuolokohdan pukissa olevalla moottorilla paikalleen siten että ykkkösestä tulppa pois ja hitsauslanganpätkällä fiilistelemään. Heittokello olisi toki ollut oikeampi väline tuohon hommaan, mutta uskoakseni sain tuon kuitenkin kohdalleen. Tulkinnan varaa jää kuitenkin orkkismerkeilläkin ainakin sen puolen hampaan verran.

                                                Comment


                                                  Kertokaapa mitä hyötyä on tuosta säädettävästä nokkapyörästä? 034 myy tuollaista (kuten moni muukin) ja monet on noita laitelleet. Tuolla pystyy säätämään venttiilien ajoitusta muutamia asteita molempiin suuntiin, mutta kun en ole opiskellut moottorien sielunelämää sen paremmin niin mitä hyötyä tuosta on käytännössä?

                                                  Mietin, että laittaisinko tuollaisen...koristeeksi en jaksa tuota laittaa (jää muutenkin piiloon kopan taakse), mutta jos tuolla saavutetaan jotain hyötyä niin harkitaan.

                                                  Comment


                                                    No tässähän on selkeä opiskelun paikka sitten. Nokat ovat moottorin sielu. :)

                                                    Comment


                                                      Niinpä, oisko jossain materiaalia tyyliin "Nokat for dummies". Netistä löytyy kyllä aiheesta paljon, mutta hankala löytyy suhkot selväkielistä joka aloittaisi perusteista.

                                                      Pitäisi siis nyt ymmärtää tuon nokkien ajoituksen perusteet. Vakionokilla ei ilmeisesti tarvitse miettiä noita säädettäviä ketjupyöriä ja ajoitus on helppo tehdä, mutta jos nokkia ei vaihda (pitää alkuperäiset) ja vanhat ketjurattaat ja uusin vain ketjun niin onko tuosta säädettävästä nokkapyörästä mitään hyötyä?

                                                      Haen siis infoa, että jos tuolla nokkapyörällä hiukan aikaistaa tai myöhentää pako/imu venttiilien toimintaa niin mitä hyötyä tuosta saadaan?

                                                      Virinokissa ymmärrän noiden tarpeen sillä ajoitukset muuttuvat ja noiden avulla ne saadaan muokattua alkuperäisten speksien mukaiseksi. Alkuperäisten rattaiden säätövara kun ei taida riittää muuten.

                                                      Jos oikein ymmärrän niin virinokissa nousu ja laskukulmat on jyrkemmät eli pako/imu venttiilien toiminta on "äkkinäisempää/nopeampaa jne" mikä on tuon oikea termi? Toisin sanoen paineet pysyvät pidempään päällä ja hyötysuhde paranee.

                                                      Menikö jo ihan pieleen?

                                                      Comment


                                                        Aihe on laaja.

                                                        Hommaa joku kirja. Vaikkapa A Graham Bellin "Nelitahtimoottorin virittäminen" tai "Uusi moottoritekniikka". Molemmissa on käsitelty nokkiakin.

                                                        Comment


                                                          Tilasin tuon A Graham Bellin "Nelitahtimoottorin virittäminen" kirjasen. Ei muuta kuin opiskelemaan =)

                                                          Ymmärtää (toivottavasti) hiukan paremmin, mitä ne meinaa tuolla Kirkkonummen Virtauskannella tuolle kannelle tehdä. Luettelivat paljon optioita, joista en ymmärtänyt juurikaan mitään ja muutenkin tuon koneen toiminta kiinnostaa.

                                                          Comment


                                                            Vaikkapa A Graham Bellin "Nelitahtimoottorin virittäminen
                                                            Itse paraikaa lueskelen tuota nokkia käsittelevää osuutta. Tahtoo hiukan mennä hilseen yli välillä. Liian paljon lukuja pyöriteltävänä päässä. Pitäisi olla konkreettisesti nokka kädessä että pysyisi kärryillä.

                                                            Comment


                                                              Nokat on näkösällä ja näin Insinöörinä homma tuntuu paljon selkeämmältä kun kaikki on laskettavissa matematiikan avulla. Asiasta tuleekin huomattavasti helpompaa, kun homma ei olekaan ihan "mutu" perusteista.

                                                              Täällä tuntuu joskus olevan hiukan liikaa huhuja, perimätietoa tyyliin "Tee näin ja saat xx summan verran tehoa/vääntöä yms lisää", mutta harva osaa perustella miksi näin on. Siis tokihan täällä on myös oikeasti asiansa osaavia jotka on koulunsa käyneet tai itse opiskelleet tarvittavat tiedot. Myös löytyy niitä, joita asian tekninen puoli ei kiinnosta ollenkaan vaan lopputulokset puhuvat puolestaan. Minä taas haluan tietää tarkalleen, miksi kannattaa laittaa autoon x osa y:n tilalle, mitä hyötyä siitä on ja miksi.

                                                              Netistä olen nyt hiukan silmäillyt noita nokka yms. juttuja ja on selvinnyt jo aika paljon mm. miksi nuo vakionokat on tietynlainen kompromissi tehon/väännön ja käyttöiän suhteen. Kuten Porkkis totesikin nuo nokat on näköjään "se" juttu joka määrään koneen luonteen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X