Maalaukseen vaan, taitaa olla aika hävitty peli tuo "kevyt käyttökunnostus" tässä vaiheessa. Alkaa kuitenkin jälkeenpäin harmittaa jos jättää tekemättä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Ugemi..jeps tottahan tuo ;-) ja onnea muuten uuden pirssin johdosta. Mä olen jotenkin hairahtunut näihin vanhoihin vehkeisiin (tämän Urssi projektin jälkeen etsin luultavasti jostain RS2:n) mutta käyttöautoksi pitäisi etsiä jostain uudehko A6 nelari. RS6:sta olen miettinyt, mutta sitten mentiin taas ohi tuon "Käyttöauto" termin. Muutaman vuoden vanha 3.2 tai 4.2 A6 quattro hyvillä varusteilla olisi juuri passeli...
Comment
-
Tänään kävin aamulla hammaslääkärissä poistattamassa viisaudenhampaan eli tyhmyys kasvaa =) Särkee niin pirusti, joten oli pakko keksiä jotain tekemistä, että saa ajatukset muualle. No aloin sitten purkamaan tuota R134 ilmastoinnin kompuraa.
Mainitsin aikoinaan, että melko hankala avata tuota ilman ulosvetäjää. No mikä sattuma sillä kun pääsin talliin soittivat Suomenojan Audilta, että tervetuloa tänne niin otetaan hyrrä irti. No ilmeisesti tuo hampaan poisto ei tehonnut älyllisessä mielessä vaan satuin näkemään työkalujen joukossa pienen ulosvetäjän ja sitä muokkaamalla sain kuin sainkin osat irti eli keikkaa Suomenojalle ei tarvittu. Kiitän kuitenkin mahdollisuudesta tuoda kompura sinne, loistavaa palvelua...
Osat irti
Kuten näkyy niin umpiruosteessa kaikki joten alkoi Dremelin yms. kanssa puunaaminen:
Putsausta
Osan laitoin sitruunahappokylpyyn:
Sitruunaa
Ne mitkä sain hiottua puhtaaksi yms. niin maalasin ensin sinkillä ja sitten mustaa päälle. Onko mitään hyötyä, enpä tiedä ja varsinkaan kun nämä osat ei paljon edes näy ulospäin.
Osia1
Osia2
Vinkki, jolla säästätte satoja euroja. Eli kompurahan ei normaalisti hajoa vaan tuo magneettipyörän laakeri. Laakeri on helppo vaihtaa ja se on tyyppiä NSK 35BD6224DU.
Tässä vielä kokonainen R12 kompura ja tuo puhdistettu R134:
Kompurat
Comment
-
Ei nyt sentään =) (oli tuo tiedossa) lopputulos on tässä:
Kehä
Loppuillasta irroittelin pakoputken. Joutuu muuttamaan suunnitelmia jälleen. Toinen katalysaattori on vaihdettu, mutta toinen joutaa jollekin hiukan isommalle lapselle helistimeksi =( Ihan tohjona. Vois nyt miettiä DB modia ja jotain katalysaattori ratkaisua esim. 2 --> 1 Toinen on uusittu ja hyllyssä on ihan uusi jo varuiksi, joten pitää katsoa jos vain hitsaisi tuon uuden toisen rinnalle.
Putki
Hiukan on pohjan alimmaiset saaneet iskua, tässä esimerkki:
Osumaa
Comment
-
Onko se orig. katti vai joku kisakatti mikä siellä hyllyssä makoilee? Jos aftermarket katti niin samalla menis vähän isompi db alle kuten jo risassakin on. :)
Comment
-
Ei ole orkkis ja kisaa se ei ole nähnytkään...joku aftermarket purkki se on (tuli auton mukana).
Jeps, pitääpä nyt miettiä joskus tuohon nyt heittäis jonkun paremmin virtaavan DB:n ja kokonaan uuden katin(t)...
Oisko ehdotuksia moisista, vai ovatko kaikki väsänneet nuo ite, jos niin mistä olette hommanneet noita laippoja?
Comment
-
Juuri tuota pähkäilin tallissa. Onko joku oikein mitannutkin, miten tuo DB:n vaihto esim. tuosta alkuperäisestä 3" putkeen vaikuttaa? Tuo laippa joka tulee Turboon kiinni on jo hyödynnetty melkein kokonaan eli siihen ei isompaa reikää hevillä saa. Tarkoitan tällä, että jos tuohon laitetaan 3" rööri niin se on jo isompi reikä mitä turbolta lähtee...
Ahdistaako tuo alkuperäinen tosiaan niin paljon? Lisäksi ihmetyttää nuo katalysaattorien ahdistukset. Niitä on selkeästi 2kpl juuri sen takia, että läpivirtaus olisi kohtuu joutuisa. Ensimmäiset ahdistuksen paikat tulevat vasta kattien jälkeen, johon markkinatkin on tarttuneet eli väljempää satsia tarjotaan.
Nyt siis puhuttaessa varsin vakiovehkeistä. Tajuan kyllä DB:n muutoksen tarpeellisuuden kun aletaan puhua jo kunnon Turbo yms. päivityksistä, mutta jotenkin tuntuu ettei tuolla pikkupuhurilla saa tuota orkkis systeemiä "tukkoon"...(siis DB/katit yhdistelmä). Saatan toki olla väärässäkin =)
Mietin tällaista vaihtoehtoa. Orkkis DB ja siihen perään (alkuperäisille paikoille) 2kpl varsin läpivirtaavia katteja. Noita tuntuu löytyvän netistä vaikka kuin paljon ja kohtuu hintaan vielä. Mainitaan vielä, että katit kiinnitän noudattaen alkuperäistä kiinnitysmallia eli ne voidaan vaihtaa helposti, ilman laikkakonetta.
Comment
-
Eikö joku maininnu et vakioputki katteineen kestää ottaa 400hv..? Ite meinaan laittaa ton katin koska vakiokattiputki ei enää oikein istu kunnoll tonne alle(ottaa runkoon) koska toi DP:n laippa on hieman eri asennossa kuin vakio DP:ssä. Ja muutenkin toi vakioputki painaa syntisesti...
Eli vain yks tollanen 3" ränniin:
3" Jalometallinen katalysaattori - 239e
- Mitat: kokonaispituus 330mm(pit), 130mm halkaisija - profiili pyöreä (kummassakin päässä 40mm 3" putkea)
- Suositeltu maksimiteho 450hp
- Ei EU-hyväksyntää.
- Kennotiheys 200cell, virtaa erittäin hyvin
- Materiaalitakuu 1v
- Materiaali rosteri.
Comment
-
Tuolla kartiolla saadaan pakokaasun virtaus paremmin ja nopeammin laminaariseksi verrattuna tilanteeseen että turbon aukko 2" ja siitä suoraan muutos 3" DP:ksi!
Comment
-
Kyllä kai joku on oikeasti jopa mitannut tuota. Turbon jälkeen ilma on melkoisessa turbulenssissa ja sen saaminen laminaariseksi noin lyhyellä matkalla (varsinkin virtausnopeuden ollessa suuri) on melkoinen suoritus, mutta kartio luultavasti helpottaa asiaa...
Aikamoista tiedettä tämäkin, mutta näillä tehoilla mitä haetaan ei taideta puhua monestakaan karanneesta hevosta, jos edes joku tovi on mietitty tuon pakosarjan kanssa.
No laitetaan tuo pakosarja nyt mietintämyssyn alle...kallista tämä rakentaminen, hiukan alkoi jo ahdistamaan kun ynnäsi lukuja yhteen, paha virhe...ei pitäisi moisia tehdä =)
Comment
-
Olen nyt seurannut tuota välijäähykeskustelua ja mieleni tekevi myös tiputtaa noita ahtoilman lämpöjä, mutta tajunta ei anna periksi tuollaisen möhkö coolerin asentamiseksi keulille. Kova homma ja usein lopputulos on kaikkea muuta kuin silmiä hivelevä.
No vaihtoehdot on vähissä, mutta yksi varteenotettava on vesiruiskun asentaminen. Täällä palstallakin on juttua aiheesta paljon. Hinnat on tuolla Katuautossa kohtuulliset. Tuon saisi varsin nätisti asennettua. Huonona puolena on, että vettä/metanolia joutuu lisäämään säännöllisesti.
Kuinka usein tuollaisen säiliön joutuu täyttämään? Tuossahan ei ole pakko pitää koko ajan aineita sisällä (esim. normiajossa). Riippuu tietenkin ajojen määristä jne. mutta jos kokemuksia laitteesta niin kertokaa toki.
Vieläkö tuota metanolia saa jostain kohtuu helposti?
Comment
-
Jostain on tarttunut mieleen kuva, että ovat käyttäneet pissapojan säiliötä avuksi noissa. Puhdistuuhan se lasikin siinä samalla kamalla.. =)
Yksi vaihtoehto voisi kuulemma olla faceliftin (A/S6) puskuri, joka on hieman tilavampi.
Comment
-
-
Tuli tänään mallailtua tosiaan tuota toista cooleria (täytyy tosin vielä ostaa se toinen jostain) mutta kyllä kai tuon saisi asennettua. Letkuja joutuu hieman miettimään. Onko kukaan tehnyt tuota aikaisemmin, jotta ei tarvitsisi pyörää keksiä uudelleen (letkujen vedot, kiinnitykset jne).
Niin ja taas tuli jotain uusittavaa. Purin etupäästä tolpat yms. pois ja eihän ne perskuleen jarruputket ehjänä irronneet, poikki meni =( No jostain kumman syystä ei tuo edes hämmästytä/harmita. Laitetaan uutta putkea tilalle ABS purnukalta asti. Olin oikeastaan positiivisesti yllättynyt kuinka halpoja nuo nipat/letkut yms on. Tosin ilo hiukan laimentui kun huomasin, mitä tuo kartiotyökalu maksaa...käyn hakemasta tuon Biltemasta niin ei kovin paljoa kukkaro kevenny.
Näin aikoinaan täällä palstalla jutun, jossa joku oli laittanut normi jarruletkujen tilalle teräskudoksesta tehdyt ja muistelisin tekijän kehuneen, että tuntuma oli huomattavasti parempi. Muistaako kukaan mistä noita sai tilattua?
Työkaluista puheen ollen. Ei taida olla päivääkään kun tallissa olen ollut, etten ole joutunut ostamaan mitään työkalua tuohon pirssiin. Taitaa olla kohta mennyt enemmän rahaa noihin kuin itse osiin =) No melkein tyhjästä lähdettiin, joten pakkohan niitä on ollut hommata ja nyt jo huomannut, että kunnon vehkeillä homma luonnistuu, ei tarvitse kehitellä mitään "patentteja".
Comment
-
-
-
Kiitoksia vinkeistä. Laitoin juuri kyselyä tuonne UK:n suunnalle noista letkuista. Jos ei noista muuta hyötyä onpahan siistin näköiset =)
Jos jollakulla UrS4/6:n alkuperäinen ja ehjä cooleri niin saa tarjota. Kiinnostaa myös ne yläpään kiinnitykset (se levy missä on ne reiät coolerille)
Comment
-
Uk:sta vastattiin noiden letkujen suhteen etteivät enää suoraan toimita tuohon malliin, koska mitat hukassa. Pitää toimittaa nuo mitat niin katsovat löytyykö.
Koetin ottaa vaihdelaatikosta veto-akselit irti. Eipä onnistunut tuo temppu, sillä ei ollut taaskaan oikeita työkaluja. Mikä on tuo avaimen tyyppi jolla nuo pultit on kiinni? Se ei ole Torx vaan huomattavasti tiheämpi (saman tyylinen kuitenkin) Nuo pultit on julmetun lujaa kiinni ja ne olisi pitänyt avata jo siinä vaiheessa kun akselit olivat kiinni renkaissa ja renkaat maassa. Nyt on melko hankalaa pitää tuota akselia niin ettei se pyöri kun yritin avata noita pultteja. Torx antaa periksi ja jouduin luovuttamaan nopeasti ettei mene pinnat pilalle.
Kun en tuota voinut tehdä niin aloin purkamaan jarrusatuloita, jotta olisin voinut laittaa ne happoon. No eipä onnistunut sekään vaan noissa satuloissa on käytetty samaa pulttityyppiä kuin noissa vetareissa eli nekin jäi kasaan...no onhan tuossa autossa muutakin puuhaa joten sopivaa avainta odotellessa, aloin puhdistamaan konetilaa (sitä maalausta varten). Osat lähtivät helposti pois, mutta aina pitää olla joku poikkeus ja tällä kertaa se oli ABS yksikkö. Tosin itse purkki oli helppo irroittaa, mutta kaikki jarruletkut olivat jumiutuneet täydellisesti (meni kaikista kannat) joten leikkasin kaikki nipukan juuresta poikki. Purkin ollessa pöydällä sain avattua nuo, mutta julmetun tiukassa oli.
EDIT: Millä nuo ABS anturit on kiinni noissa tolpissa? Ne ei hievahdakaan vaikka mitä yrittäisi, taitaa olla 18v sulauttanut nuo melko lujasti kiinni noihin tolppiin:
AnturiViimeksi muokannut Jari74; 20.7.2010, 20:52.
Comment
-
XZN8. Kaveri painamaan jarrua samalla.
Suosittelen hakemaan bilteman sellasen palasarjan, jossa on torxit, kuusiokolot ja xzn:t. Laatu on kotitarvesepälle hyvinkin riittävä. Kestää jopa aika hyvin torxien takomista pyörähtäneisiin kuusiokoloihin jne.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri....tm&tuote=10982
ABS-anturit on ruosteella.
Comment
-
se vetoakseleihin sopiva avain avain on xzn (toivottavasti muistin kirjaimet oikein) ja olisikohan ollut numeroltaan 12. On muistaakseni kaksitoistakulmainen tähti eli siis eri kun torx ;)
Ja nuo abs anturit on mielestäni kiinni vain painamalla ja ajan kanssa tietty ruosteella ja paskalla että voivat olla hankalat irrottaa ehjinä. ;)
EDIT: Porkkis oli nopeempi. Muistelin vain isommaksi omassa autossa tuon avaimen kun 8? Mutta sarjan ostamista kannatan minäkin.
Comment
-
Jeps, huomenna hakemaan taas läjä työkaluja...ei nuo enää mahdu mihinkään. Pitää hommata sellainen työkaluvaunu..
Searchiä käytin ja löysin infoa ettei noita ehjänä saa irti. Osanumero on ilmeisesti 4A0927803. Onko tuossa Tepon varaosalaskurissa joku kämmi, kun se näytti hinnaksi 128,80 euroa kappale..suolaista sanoisinko. Ebaystä tilasin jo 2kpl uusia alkuperäisiä huimaan 18 euroa/kpl hintaan. Tosin eihän sitä tiedä mitä tuolta loppujen lopuksi tulee.
Oisihan noi voinut jättää kylvyn (happo) ajaksi paikoilleen. Tiedä jos ne olisivat jopa lähteneet irti helpommin viikon liuotuksen jälkeen. Voisihan tuota vielä kokeilla, sillä vielä en ole noita murjonut rikki. Tiedä sitten kuinka tuo sitruunaliemi tunkeutuu tuonne anturin sisälle.
Laakerit pitäisi nyt irroittaa ja arvatkaa onko prässiä kotona. Noissa ei tuntunut yhtään väljää yms. mutta järjetöntä jättää noita vanhoja nyt tuonne kun kaikki on muutenkin irti ja helposti vaihdettavissa. Taidan käydä paikallisessa pajassa tolpat kainalossa, jos ne työntäisivät nuo vanhat irti ja laittaisivat uudet sisään. Onko noissa jotain muuta kiinnitystä kuin tiukka sovitus? Mitään sokkaa en löytänyt yms.
Niin, kun olisikin autossa jossain kulmassa jarrut paikoillaan...joka kulmasta tolpat irti, lisäksi ABS yksikkö pöydällä ja letkut suurimmaksi osaksi poikki. Pakko keksiä joku muu keino että saa jumiutettua tuon akselin paikoilleen.
Comment
Comment