Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Harrastepeli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jos löydät nuo pohjat niin ilmoittele, voin ostaa ne pois kuleksimasta...

    Joku jo ehti ihmetellä, että miksi en laittanut tuota vakkarin boxia alkuperäiselle paikalleen. No mulla menee juuri siinä kohdassa sisälämppärin johto ja tuo boxi ei enää mahdu siihen...

    Comment


      Sisustaa olen nyt puhdistellut, helppoa hommaa kun kaikki palaset on irrallaan. On se lian määrä uskomaton mitä noista paloista lähtee. 18 vuotta on tenhyt tehtävänsä, mutta hyvin tuo tuntuu irtoavan ja tulee siistin näköistä. Uusia kiinnikkeitä jouduin tilaamaan marmorilta säkillisen sillä osa muoveista oli suoraan sanottuna pyhällä hengellä kiinni. Joskus aikoinaan marisinkin asiasta, että joka tuon auton on joskus aikaisemmin purkanut (hifien yms. asentamisen yhteydessä) ei todellakaan ole tiennyt mitä tekee...harmittaa moinen ja ammattiylpeyden puuttumisesta kertoo sekin, että ei ole vaivauduttu laittamaan uusia kiinnikkeitä rikkoutuneiden tilalle kasaamisen yhteydessä.

      No asiaan. Osa muoveista on aika nuhjaantuneen näköisiä ja heräsi ajatus jos ne maalaisi.Kyselinkin asiasta erikseen tuolla "sisusta ja sähköt" puolella. Jos nyt kuitenkin jollain on kokemuksia noista muovien maalauksista niin laittakaa toki vinkkiä. Pohjat ja niiden tekeminen on se mikä mietityttää eniten.

      Kattopahvin puhdistus mietityttää myös. Noiden muovien alta paljastui suhkot puhdasta materiaalia ja hiukan koetinkin jo reunasta puhdistaa sitä verhoilunpuhdistukseen sopivalla aineella. Lika lähtee hyvin, mutta saako tuolla "spray/pyyhi" menetelmällä katosta laikutonta. Pinta-alaa on melko lailla, mutta ei kai se auta kuin hinkata. Vinkkejä tuon puhdistukseen? En ole vielä katsonut minkälainen homma olisi ottaa koko verhoilu katosta pois...pesu ainakin helpottuisi huomattavasti.

      Samalla tässä kiroilen tilojen pienuutta/puutetta...jos olis vielä yhdelle romulle tilaa tallissa niin käväisisin Saksan maalla hakemassa varaosa-auton. Tiedossa olisi yksi jossa kaikki mahdolliset varusteet (webasto, muistipenkit jne) Ulkona en raaski säilyttää mitään...

      Comment


        Itse putsasin C4 Avantin kattoverhoilun Auto Glymin sisustan pesuaineella ja pesusienellä. Kokeilin kevyesti harjallakin, mutta alkoi epäilyttää verhoilun kesto, joten vaihdoin vähän hellävaraisempaan työkaluun. Minusta siitä tuli ihan kohtuullisen siisti ja jotakuinkin tasainen lopputulos.

        Comment


          Jari, pistin eilen mailia, että mulla on kaksi iskemätöntä releenpohjaa. Tulihan se perille?

          Comment


            Tulihan se ja ehdin jo vastata. Laita tulemaan vain...

            Comment


              Nyt viikonlopun aikana tuli testattua lähinnä noita sähköjä sekä vedettyä audiopuolen piuhoja. Kojetaulun asensin jo takaisin paikoilleen.

              Hiukan tuli takapakkia tuon tilttiratin kanssa =( Rattilukko (missä on myös virtalukko) onkin erilainen tuossa ja virtalukko jää noin 3cm liian taakse kojetaulussa olevasta reiästä. Ei auttanut kuin laittaa alkuperäinen rattiakseli paikoilleen. No kuhan löydän jostain uuden tilttiratin niin pitää ottaa tuo rattilukon akselikin mukaan.

              Testasin ilmastointia. Toimii kyllä, mutta V85 ja V70 (Footwell/defroster ja central flap) moottorit on täysin mykkiä. Niitä ei voi liikuttaa ohjausyksiköstä (painamalla nuolia ylös tai alas). Testasin moottorit käsin (suoralla syötöllä) ja ne toimii. Lisäksi ohjausyksikkö lukee kyllä noiden asentotiedot yms. täysin oikein (kun liikuttaa käsin niin arvot muuttuu. Ohjausyksikössä on kaikki mahdolliset vikakoodit päällä (anturit, moottorit jne) ja ihan syystäkin sillä nuo oli kaikki irti. En saa noita vikakoodeja nollattua tällä hetkellä sillä VagCom kaapeli on lainassa. Diagnostiikasta selviää kyllä, että laite lukee kaikkien antureiden tiedot (lämpötila, asento, nyt kun ne on kaikki paikoillaan). Se ei vain nollaa noita muistissa olevia, joten se kai tekee sen tempun ettei se ohjaa noita moottoreita. Onko jotain vinkkejä tuohon? Ainoa moottori jonka saan tekemään jotain on tuo V68 (Temperature regulator flap motor), jos suljen sen käsin, niin kone avaa sen heti kun virrat laittaa päälle. Liekö joku vikatila päällä. Puhallin toimii aivan normaalisti...

              Jännä juttu sinänsä, sillä nuo toimivat kun testasin pöydällä...

              Toinen juttu mikä mietityttää ilmastoinnissa on anturi G110 (ECT), tarviiko tuon olla kiinni ja jos niin mihin se liitetään.

              Keulan purin autosta pois (syylarit yms) Sieltäkin löytyi pari yllätystä. Auton äänimerkki löytyi pienestä välistä täysin irrallaan (johdot oli sentään kiinni). Missä on tuon alkuperäinen paikka? Toinen yllätys oli, että ilmansuodatin on vuotanut koko ajan alhaalta, johtuen ihan siitä, että siellä ei ole ainuttakaan klipsua jolla se pysyisi kiinni. K&N suodatin oli kuitenkin hyvässä kunnossa, vaatii vain pesua ja uutta öljyä...

              Turboa hiukan katselin. Se on yllättävän hyvässä kunnossa, oisko joskus korjattu. Päittäisvälystä ei ole ollenkaan ja pitkittäistäkään ei ole kuin sen verran että juuri tuntee. Tosin tuossa RS2 turbossa joka on hyllyssä ei ole minkäänlaisia välyksiä mihinkään suuntaan (tosin se onkin melkein uusi (20tkm ajettu)) Kaikki letkut yms. olivat puhtaita, hämmästyin tuosta suuresti, olin varma että sieltä löytyy melkoista töhnää yms. mutta ei...

              Lisäksi ihmettelin alkuperäisen ilmastointikompuran ulkonäköä. Kun sain kaivettua sen esille niin sehän oli kuin uusi. Hyllyssä on vuosimallin 1996 R134 kompura ja se on tuohon verrattuna todella kurjan näköinen. Pitää katsoa jos sais jotenkin tuon pumpun käyttöön...

              Öljynjäähdytin on aika karun näköinen, tosin sehän on siellä maanrajassa, joten kai se 18v tekee tehtävänsä. Täytyy katsoa kehtaako tuota enää laittaa paikoilleen.

              EDIT: Täältä löytyikin paljon infoa noista ilmastoinnin ongelmista. Pitää purkaa vielä kerran nuo läppämoottorit ja tarkistaa että ohjausboxi on vielä täysin ehjä...
              Viimeksi muokannut Jari74; 21.6.2010, 07:11.

              Comment


                jonkin näköinen öljyn jäähdytys siellä on hyvä olla. Dieselissäkin alkoi öljyn lämmöt nousta päivityksen jälkee, eikä puhuta edes kovasta päivityksestä.

                Comment


                  Ei ollut tuttu, mutta tuttua asiaa =) Eli mullahan on ongelmana juuri tuo väärä lukkorunko. Mulla on juuri tuo "väärä" joka on näemmä sen 20mm liian lyhyt. Jos jollakulla on tarpeettomana hyllyssä tuo tilttiratin lukkorunko niin saa tarjota. Osanumero taitaa olla 4A0 905 851

                  Kaikki muut osat löytyykin. Jos jollakulla on purkuautossa täydellinen setti (kaikki osat, tiltti, muovit, ruuvit yms. niin sekin kiinnostaa).
                  Viimeksi muokannut Jari74; 21.6.2010, 09:48.

                  Comment


                    Siis tokihan jäähdytys tuolla pitää olla, tarkoitin vain, että laitan sinne uuden kennon tuon vanhan tilalle =)

                    Oisiko kenelläkään vinkkiä, missä tuon auton äänitorven tulisi olla kiinni (kuvaa yms)? Eihän tuolla nyt niin väliä ole kuhan jossain on, mutta koetetaan laitella noita osia kiinni sinne minne ne kuuluu...

                    Comment


                      Muistaakseni oikean runkoaisan alla pitäis roikkua.

                      Comment


                        Josko tästä olisi jotain apua:

                        Punaisella ympyröity kiinnitys pultti, torvet on sellaisella raudalla kimpassa keskenään.

                        EDit.Kuva otettu about suoraan alapuolelta.
                        Attached Files

                        Comment


                          Kiitoksia kuvasta, eiköhän tuolle paikka nyt löydy =)

                          Pakko alkaa tekemään ihan kirjallista projektisuunnitelmaa/aikataulua. Tällä hetkellä mulla on kirjaimellisesti koko auto työn alla. Eilen purin moottoria, ihmettelin audiopuolen sähköjä, rakensin vahvistimille/konkalle koteloa, suunnittelin subin paikkaa, mietin ilmastoinnin putkien paikkoja jne. Aina kun kävelee auton toiselle puolelle huomaan, että tuokin homma olisi tehtävä ja keskityn sitten siihen...muutaman hetken päästä jostain syystä kävelen takaisin ja muistan, että toihan jäi äsken kesken =)

                          Eipä ihme, että ulkopuolisen silmin auto näyttää lievästi sanottuna aika räjähtäneeltä. Anoppi kysyikin, että meinaatko ihan tosissaan saada tuon joskus kasaankin (vaikka mun mielestä se oli jo hyvällä mallilla =)

                          Täytyy tehdä nyt ensin yksi osa-alue valmiiksi ja keskittyä sitten toiseen. Saa jotain valmiiksikin joskus.

                          Sain eilen kuulla, että olisi mahdollisesti tiedossa UrS6:n täydellinen johtosarja. Itseasiassa sama sarja josta mun ilmastoinnin johdot on peräisin. Ongelmana on vain se, että sain juuri asennettua tuon alkuperäisen takaisin modifioituna ja nyt se on testattu. Pitää hetken miettiä, jaksanko tehdä tuota kaikkea nyt uudestaan. Tuo johtosarjan vaihto olisi vielä kohtuullisen helppoa, sillä auto on riisuttuna.

                          Joudun luopumaan ajatuksesta palauttaa oikea vararengas käyttöön. En saa mahdutettua mitenkään kaikki audijärjestelmän komponetteja muuten siististi, kuin asentamalla vahvistimen/konkan varapyörän tilalle. Subbaria sinne ei tule, sillä se mahtuu tuonne sivukoteloon.

                          Ostakaa joku noi vanhat audivehkeet pois, nyt lähtee halvalla (myyntipuolella lisää infoa). Muutoin mulle tulee autotalliin melkoisen järeä radiolaitteisto =)

                          Comment


                            Itse tein tuohon Kutoseen Subille (Peerless XLS 12") kotelon kuidusta varapyörän 'sisään' ja tavaratilan lattian kannen uusiksi. Kotelo tuli kuidutettua kiinni ja subi pultattua siihen kanteen. Vahvistimen laitoin varapyörän viereen jäävän 'hyllyn' päälle tuon kansilevyn alle. Tuo meikäläisen on kyllä aika kevyt laitteisto ja väähn fiksummin kun tekisi, jäisi vielä paremmin tilaa kannen alle. Varapyörä siis roikkuu edelleen messissä ja sen ympärille jää vielä tilaakin. Tosin tuon vajokin ja täysvetoisen takakontin lattiat taitaa erota sen verran, että tätä ylellisyyttä ei vissiin Ässässä ole.

                            Oma laitteisto lojuu nyt käyttämättömänä, kun autokin seisoo ja odottaa tiloja. Kolmosesta ei taida löytyä tilaa edes noille.

                            Comment


                              Ite tein joskus C4 avanttiin subikotelon noin:

                              Comment


                                Kiitos hyvistä vinkeistä. Pitääpä mallata vielä noita osia niin, että vararengas on paikoillaan. Tuo oli hyvännäköinen asennus..kelpais mullekin =)

                                Tänään pikaiseen purin tuon ilmastoinnin (tai otin kaikki 4 moottoria irti). On se aika vehje tuo VagCom. Sai ajettua ilmastoinnin kaikki komponentit läpi yksitellen (anturit, moottorit, releet yms). Ei paljon helpompaa vian etsintä enää voi olla. Piti jopa heittää jäähdyttimen flekti kiinni hetkeksi kun tuolla sai testattua sen 3:s asennon helposti (2 ekaa hoitaa termari)

                                No mulla on siis 3 kpl noita mykkiä. Ilmeisesti tuo vika on ollut päällä tuossa luovuttaja UrS6:ssa, sillä juuri nämä 3 moottoria on uusittu. Nämä ovat aivan käyttämättömiä, ei minkäänlaista kulumaa missään, moottorit ovat ulkonäöltäänkin uuden näköisiä, noita vain ei ole tullut aikaisemmin katseltua. No kaikki moottorit toki toimivat suoralla virralla, käytin matalaa jännitettä 4-6V aluksi ja kaikki jaksoivat pyöriä silläkin.

                                Siis boxi auki. Harmittavasti en nähnyt mitään haljenneita komponentteja (L4940V85 kuten joillain on), mutta toisen ympäristö oli hivenen tummunut ja elättelen nyt toiveita että se olisi rikki. En jaksanut testata tuota erikseen. Uudet 7808 piirit on jo postissa odottamassa noutoa.

                                Harmi kun ei ole schemoja tuosta AC boxista. Olisi hauska tietää miten tuo ohjaa noita, sillä yksi moottori (ilmansäätö läppä, se iso keltainen) toimii aivan moitteetta edelleen. Jokaiselle moottorille on oma vahvistin TCA 2465 ja pahoin pelkään, että jos ne ovatkin kärähtäneet, pirun kalliita komponentteja sillä yksi maksaa 22,50 euroa ja suomesta en ole vielä edes löytänyt noita. Tosin nuo kärähtävät paljon myöhemmin kuin regulaattori. Näiden virrankesto on 2,5A ja jännitettä sietää syöttää aina +48V:iiin asti..

                                Jos joku tietää mistä noita vahvareita saa niin ilmoitelkaa. Partco:lle laitoin jo tiedustelun...

                                Laitoin jo ostopuolelle ilmon, että jos jollakulla on ylimääräisenä ehjä ilmastoinnin ohjausyksikkö niin voin ostaa. Kiinnostaa myös rikkinäiset esim. näyttövialliset.

                                Ai niin ja vinkkinä kaikille noitten säätömoottorien kanssa leikkiville. Kaikki on 100% identtisiä, ei mitään eroa itse moottoriyksikössä. Kaikissa on sama osanumero, mutta kirjaimia perässä ja se taitaa tarkoittaa vain eroa liittimessä ja liittimen värissä (punainen/sininen ja musta) 4A0 820 511 on sininen, 4A0 820 511 B on punainen ja 4A0 820 511 A on musta ja erityyppinen liitin.
                                Viimeksi muokannut Jari74; 22.6.2010, 23:25.

                                Comment


                                  Ohjausvaihteesta vielä. Sain Tepon kautta tilattua uuden lukkosylinterin ja nyt autoon on tulossa vielä Servotronic ohjausvaihde muine hiluineen. Saapa nähdä minkälainen homma tuon asentamisessa on. Ohjausvaihde ei kuulemma vuoda, mutta pitää laittaa tuohon nyt uudet tiivisteet sun muut niin voi olla huoletta muutaman vuoden...

                                  Comment


                                    Jos hammastanko ei kerran vuoda niin itse antaisin sen kyllä olla rauhassa. Noiden tiivisteiden vaihto kun ei aina ole niin yksioikoinen juttu.

                                    Comment


                                      Jeps, tuossa jo tutkailin asiaa, korjaussarjoja näyttäisi saavan (tosin 100% varma en ole juuri tuosta vaihteesta, kun ei ole sitä käsisssä).

                                      Mun tuurilla se alkaa vuotamaan heti, kun koko auto on kasassa ja ajossa. Sen jälkeen tuo stefojen vaihtaminen onkin ihan eriluokan juttu. Nyt tuon akselin irroittaminen ei vie kuin muutaman minuutin.

                                      Onko siis kokemuksia, että noiden stefojen/tiivisteiden vaihtaminen olisi riskaapelia/turhaa hommaa?

                                      Comment


                                        Tämä taitaa päteä myös C4 ohjausvaihteeseen lähes sellaisenaan:

                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=61256

                                        Comment


                                          Hyvät on ohjeet ja tuo ei näytä kovinkaan hankalalta (jos vain tuo korjaus tosiaan kestää)...

                                          Pitää harjoitella tuota kuhan saan akselin talliin. Auton alkuperäinen on vielä ihan virheetön eli ei vuoda, pidä ääntä tai löydy välystä, joten sen voi pitää paikoillaan jos tuo senso ei pidä käpälöinnistä...

                                          Onko muuten kenelläkään infoa miten tuo sensotronic toimii? Mietin tässä juuri, että onko tuo hydraulipumppu samanlainen tavallisessa ja sensotronikilla varustetussa? Miten tuota tehostusta oikein ohjataan?

                                          Comment


                                            Servo-tronic. :) Itse olen siinä käsityksessä, että tuossa on painelinjassa propoventtiili, mitä erillinen ohjauspurkki avaa ja sulkee nopeustiedon mukaan. Liekö sitten sylinterin mitoitus normaalista poikkeava, että sillä on mahdollisuus tehostaa enemmän.

                                            Comment


                                              Hydraulipumppu on sama "kaikissa", se on tosiaan vaihteen sylinterit ja ohjauspurkki jotka tuon toteuttavat. Käyttää sitä samaa signaalia kuin kaikki muukin nopeustietoa kaipaava, eli mittariston generoimaa pulssia.
                                              Viimeksi muokannut gedu; 23.6.2010, 18:13.

                                              Comment


                                                It's a live =)

                                                Ilmastoinnissa regu oli viallinen ja sen vaihto korjasi kaikki ongelmat. Huh, jotain sentään oli helppoa korjata. Kyllä tästä on hyvä lähteä Juhannusta viettämään =)

                                                Kunnossa

                                                Senso...Servotronic, idea on ilmeisen yksinkertainen. Luin netistä, että moni on laittanut tuohon ns. tappokytkimen jolla tuon saa pois päältä. En kyllä tajua miksi, sillä suuremmilla nopeuksilla (esim. radalla) tehostus on muutoinkin minimaalista. Onhan se mukava kun sieltä radalta saapuu varikolle niin jaksaa vääntää sitä rattia =) Vai onko tosiaan niin, että kun tuosta Servosta nappaa virrat pois niin tehostus loppuu aivan kokonaan? Normaalissa vehkeessä kun tehostusta on hiukan hankalampi ottaa pois päältä...

                                                Mulla on nyt varastossa noita 7808 regulaattoreita. Näitä viallisia boxeja tuntuu olevan melko paljon liikenteessä, mutta aika helposti ja halvalla nuo saa kuntoon (ainakin suurimman osan). Ottakaa yhteyttä jos tarvetta ilmenee.

                                                Samalla vaivalla voisin mainostaa, että mulla on myös noita 14V pienoislamppuja hyllyssä (mm. siihen mittariston lämpömittariin)...

                                                Comment


                                                  Ei se ihan kokonaan poista tehostusta, mutta vetää huomattavan tiukaksi ohjauksen. Kyllä tuo omassa on aina välillä tuntunut liiankin heppoiselta vielä motarillakin kesärajoituksilla. Tappokytkin on siis modi listalla itsellä... vasta neljä ylimääräistä kytkintä pitäisi sovittaa paikoilleen siis ;)

                                                  Comment


                                                    Hmm...pitääpä tutkia tuota Servotronic:n boxia tarkemmin eli miten se ohjaa tuota tehostusta. Leikin ajatuksella, että jos tekisi väliin mokkulan jolla voi säätä tehostusta olosuhteiden mukaan tyyliin "race, city, normal"

                                                    Tuohon voisi vielä miettiä saisiko mitenkään moottorinohjausta mukaan =) Taitaa mennä jo melko pitkälle moinen ajatusleikki...jos joskus tulee aikaa niin pitääpä hetkinen miettiä...

                                                    Comment


                                                      Sehän olis hyvä kun sitä purkkia modailis silleen että jostain about 30kmh tiputtais sen ekstratehostuksen pois kokonaan, suht jyrkällä rampilla. Sitä en tiedä miten se käytännössä toteutettaisiin.

                                                      Comment


                                                        Niin, väliin pitäisi siis tehdä mutikka joka joko tietyn nopeuden ylityttyä katkaisee virrat boksilta, tai sitten rupeaa syöttämään sille yli 200km/h nopeussignaalia. Nopeus signaali on neljä pulssia per kuskinpuoleisen eturenkaan pyörähdys.

                                                        Comment


                                                          Gedu, mitkä 4 kytkintä meinasit oikein viritellä omaasi? Äkkiseltään tuli mieleen vain 2 ehkä tarpeellista (tuo servotronic ja takatasaupyörästön lukko).

                                                          Pitää ottaa tuo auton ominaisuuksien säätäminen elektronisesti erillisenä projektinaan. Tuota joutuu miettimään jo hiukan tosissaan. Tietoa kun ei ole vielä miten ja mitkä kaikki vaikuttavat mm. tehon säätöön. Jos ja kun tuota miettii saattaa tulla helposti lopputulokseen, että ostaa jo valmiin järjestelmän kaupasta, mutta mitäs kivaa siinä sitten olisi =)

                                                          Comment


                                                            2 lisää tulee etupenkkien "kuormaliinoista". Eli Schrothin kummankin olan yli tulevat vyöt, joissa kela jonka saa kytkettyä kiinteäksi kytkimellä.

                                                            Ku ei tälläne hernekeppi pysy noissa sporttipenkeissäkään muuten paikoillaan.

                                                            Comment


                                                              Nyt juhannuksen aikoihin oli hyvää aikaa (muun ohessa =) hiukan puuhastella auton kanssa. Sain konetta purettua niin paljon edestä pois, että sain vaihdettua kaikki ilmastoinnin putket/letkut yms. joten pääsin vihdoin ja viimein kasaamaan autoa taas sisustan osalta. Urssi alkaa taas näyttämään autolta sisältä päin, kuvia tuolla Picasassa:

                                                              http://picasaweb.google.fi/Ikonen.J/UrS4#

                                                              Ennen kasausta testasin vielä kokonaan auton sähköjärjestelmän, itse auton sähköt ja siihen päälle kaikki lisälaitteet (Bluetooth Handsfree, Audiojärjestelmä, kattonäyttö, Defa hälytin jne) Kaikki toimii ja itseasiassa nyt nuo on asennettu niin, että kaikki toiminnot ovat mahdollisia. Aikoinaan nuo on heitetty ns "osittain kiinni" eli puolet toiminnoista oli mykkiä. Hyvä esimerkki on tuo Defa...säästetty mukamas aikaa ja yksi ainoa silmukka oli kytketty sisävaloihin. Tuo aiheutti ongelman kattonäytön sisävaloihin joka toimi miten sattui (jäi päälle tai ei toiminu ollenkaan) jne. Nyt on konepelti, takaluukku ja ovet omissa silmukoissaan, lisäksi Alpine on kytketty lisälaiteliitäntään.

                                                              Vaikka jätin tuon 15" subin pois ja laitoin tilalle paljon pienemmän (aktiivi basso), niin kyllä toimii. Itse asiassa sointi on paljon tasapainoisempi kuin tuo valtava jyrinä mitä tuo vanha subi sai aikaan. 5.1 äänet toimii yllättävän hienosti, suuntaavuus toimii eli elokuvaa katsellessa hahmottaa hyvin äänien suunnat. Kattonäyttö on vain liian pieni, pitää vaihtaa isompaan jossain vaiheessa...

                                                              Vielä pitäis rakentaa noille laitteille kotelot yms...

                                                              Projekti suunnitelma menee nyt niin, että kokoan sisustan ensin 100% valmiiksi, sen jälkeen keskityn koneeseen ja kuhan se on alta pois niin alusta yms.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X