Kyllä ne osaa alkaa vuotamaan kun auto seisoo kauan. Omasta toisesta ässästä oli vuotanut myös. Joku paikka ruostuu ja alkaa vuotamaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Jeps, korroosio söi tuon ilmastoinnin kennonkin. Ne kiinnikeraudat oli aika karusti pultattu jo tehtaalta läpi kennon ja ne oli sitten syövyttäneet pienen vuodon itse kennoihin. Nyt kyseessä ei ollut kuitenkaan korroosio. Huomasin ettei auto hävittänyt yhtään nestettä lämpimänä vaan se hävisi kun auto viileni/jäähtyi ja heti tuli mieleen, että onko kannentiiviste mennyt jostain ihmeen syystä. Sitten aloin muistelemaan, että teinkö koskaan sitä kannen jälkikiristystä/tarkastusta josta oli puhe koneistamon kanssa ~11v sitten kun tuo kone tehtiin. Autolla on nyt 11v aikana ajettu ~10tkm ja en ole muistanut yhtään tarkastaa kannen tiukkuutta. No nyt tarkastin ja "löysällähän" se oli. Vuoto loppui siihen eli aineet pysyy säiliössä. Tilaan tuohon uuden tiivistesetin ja vaihdan uuteen ihan varmuudeksi. Kannen voisi samalla tarkastuttaa, ei tuo mitenkään muutoin kyllä oireillut...
Comment
-
Hallia siivotessa, törmäsiin tähänkin autoon taas pitkästä aikaa. Uinunut peitteen alla niin jäänyt hiukan unohduksiin koko laite. Pitihän se kaivaa esille ja laitella käyntiin, viime kerrasta onkin jo yli 2v, kun autolla ajanut tai se on edes käynyt. Tänä aikana autosta oli tullut "bokseri" eli kävi kuin Subaru konsanaan. Sain sen ajettua kuitenkin talliin, mutta kohtuu heikosti oli vääntöjä laitteessa. Tuttuja oireita eli oikeastaan kaksi vaihtoehtoa, joko MAF tai puola mennyt. Molemmat löytyi varastosta uudet eli ensin kokeilin MAF:n vaihdolla, ei auttanut ja sitten hain toisen puolapaketin. Aikoinaan tein tuollaisen toisen täydellisen puolakannen uusilla osilla varalle, sillä ei ole vallan kuulumatonta, että nuo puolat antaa periksi ja sen viallisen etsiminen ottaa aikansa. Vaihdossa meni 10min ja auto alkoi taas käymään niin kuin pitää. Täytyy tutki tarkemmin mikä puola sieltä nyt on mennyt.
Muutoinkaan nämä ei parane seisotessaan, autoa pihalla käyttäessa, että sai lämpimäksi avasin konepellin niin aloin ihmettelemään miksi oikealla puolella pääsylinterin alla on öljyä ja aloin etsimään vuotoa, mutta syyllinen olikin antautunut konepellin kaasujousi...roiskaisi nesteet ulos. No kaasujousikin löytyi suoraan varastosta. Jarrut oli hiukan tahmean oloiset, mutta kohtuu hyvin herkistyi. Viimeksi katsastanut auton vuosia sitten eli tielle sillä ei vielä päässyt, mutta nyt olisi tarkoituksena laitella tuo ns. ajokuntoon ja takaisin tien päälle. Täytyy noita aina silloin töllöin liikutella. Kaivoin varastosta talvirenkaatkin esille. Tuossa on melkein ajamattomat talvirenkaat, valitettavasti jo ~15v vanhat Hakkapeliitta viitoset, jööses, että aika kulkee nopsaan. Renkaat kuitenkin varastoituna säilyneet oikein hyvän näköisenä ja jokaisessa oli jopa 1,5bar painettakin vielä. Täytyy hiukan tunnustella miten noissa on pitoja jos tämän talven ajaisi ja vaihtaisi uusiin. Näitä renkaita ihmetellessä niin huomasin, että kesärenkaissa sama juttu, ikää jo vuosia, mutta ei kilsoja juurikaan. Samalla tarkastin jakohihnan ja sen olen vaihtanut 2019 ja sen jälkeen kilometrejä tullut 2200.
Tuli jo mietittyä (mikä lie tilapäinen mielenhäiriö), että joutaisiko tämä jo jollekin muulle harrastelaitteeksi. Puskuriakaan en ole saanut paikoilleen tuon ilmastoinnin kennon vaihdon jälkeen (vaihdoin 2020), tosin nyt kävin sen varastosta hakemassa ja pitää se laitella kiinni.
- 4 tykkäystä
Comment
-
Poika katsastettu moitteitta, täytyy sanoa, että kyllä jännitti sillä auto tosiaan maannut paikoillaan vuosia ja en saanut edes uusia etanoleja tankkiin ennen konttorille viemistä eli vanhat "jankit" tankissa ja tämä kyllä hiukan näkyi päästöissä, mutta yllättävän vähän. Pieniä poikkeamia mittaustuloksissa varsinkin kaasulla ja tuntui kuin joku sylinteri pätkisi eli meni rikkaalle. Jarrut oli mitä eniten pelkäsin, mutta onneksi tänne pohjoiseen tuli tuo talvi ja pystyi hyvin lumisella tiellä "rynkyttämään" ABS:llä jarruja ja ne herkistyikin niin, että dynossa oikein hyvät tulokset, ei eroja etu ja taka-akseleilla (alle 3% kaikissa) Katsastuksen jälkeen kävin tankkaamassa tankin täyteen tuoreella aineella ja käynti yms. muuttui tasaisemmaksi. Täytyy laitella tankkiin vielä tuollainen etanolille tarkoitettu puhdistus ym. aine. Taisin mainita joskus, että auton multivika anturi on "taas" rikki, ei kestä edes kymmentä vuotta. Osa on jo hyllyssä, mutta jäänyt laittamatta eli pitää laitella paikoilleen (mittari nousee hyvin hitaasti ja ajossa ei edes 90 asteeseen). Muista mittareista (esim. ilmastoinnin paneeli) katsottuna lämmöt normaalit.
Jakohihnallekin on tullut vuodet täyteen, kilsoja ~2500km. Pitää kuitenkin laittaa vaihtoon.
Katsastushallissa kävi yksi omituinen juttu. Ajettiin nosturille, ovet auki, parkit päällä ja kaiken katselun yms. jälkeen koetettiin käyntiin. Startti ei pyörinyt (ei edes napsunut). Heti tuli mieleen, että akku mennyt, mutta auton valot ym. oli kirkkaat ja kaikki muu toimi. Tuota ihmetellessä laitoin auton oven kiinni ja avasin niin sen jälkeen lähti käyntiin. Autossa on siis alkuperäinen varashälytin ja oli mennyt tuo "immobilizer" päälle. Kotona piti asiaa tutkia ja tosiaan jos V94 mokkula ei anna nastasta 1/16 maata tuolle "back-up light" releelle J219 niin 50A väylä jää ilman virtaa ja startti ei pyöri. Tuossahan on myös Defa:n aftermarket hälyt sun muut laitettu eli saattaa olla joku "sekaannus" missä tilassa auton tulisi oikein olla. Huomasin nimittäin, että jos auton ovet auki ja vahingossa kaukosäätimestä painaa ovet lukkoon niin tuo "immo" menee päälle vaikka itse ovet ei lukkoon menekään.
Pitää nyt ajella tuolla ettei ihan maadu paikoilleen.
- 3 tykkäystä
Comment
-
Ajelin hallille tuossa yksi päivä ja aloin kuuntelemaan, että mikä ihme kolisee voimakkaasti alustassa. Auto nosturille ja vasen pyöränlaakeri sökö, mennyt melko pahasti. rikki. Onneksi nyt ei missään kauempana mennyt. Yhtä laakeria ei kannata vaihtaa niin purin koko etuakseliston pois. Piti vaihtaa vain laakerit, mutta homma laajeni eli vaihtoon menee alatukivarret, puslat, raidetangon päät yms. Osatkin löytyi suoraan hyllystä, aikoinaan ostanut noita varastoon. Autossa on nuo K-Sportin Big Brake Kit jarrut (8-mäntäiset) ja purin nekin herkistelyä varten. Tuossa on tajuttoman kovat jarrupalat rata-ajoa varten, mutta tuo auto ei ole radalla käynyt. Kerran Pudasjärvellä lentokentällä nopeutta haettu ja siinä se. Laitan tuohon nyt paremmin katuajoon soveltuvat palat, luultavasti EBC:n Red tai Yellow stuffia sillä ne on hiukan lompakkoystävällisemmät kuin esim. Fedoro:n palat.
Laitoin jo muutama vuosi sitten viestiä (taisi olla 2021), että laitan autoon nuo orkkis UrS Sportti jouset, löysin ne(kin) varastosta. Melkoinen ero etujousissa eli tuo H&R:n jousi on lyhyempi ja materiaaliltaan aika paljon ohuempi. Muutama kuva liitteenä. Koetin löytää nuo jousten värikoodit jostain, mutta eipä löytynyt noita mitä minulla noissa jousissa on. Onneksi jousissa on vielä stansattuna ja luettavissa orkkis osanumero ja sillä löytyi tiedot, että millä configuraatiolla nuo on alunperin olleet (AAN, Sport, ilmastoinnilla, manuaali, Avant).
Comment
-
Alusta vaihdettu ja autolla ajettu jonkin verran vaihdon jälkeen. Auto on ollut minulla vuodesta 2009 ja nyt ensimmäistä kertaa tuolla on ns. mukava ajaa. Jousitus on sopivan sporttinen ja samaa aikaa mukava. Auton kun hankin niin alle ei mahtunut tulitikkurasia kunnolla, vaihdoin jouset Eibach:iin ja alusta nousikin sopivasti eli arki-ajo onnistui, mutta ei siitä mikään mukava tullut. Auto nousi nyt orkkisjousilla taas sen ~20mm joka kulmasta ja oikein harmittaa miksi en ole laittanut noita orkkis Sport jousia jo ~10v sitten. Kuoppaisetkaan tiet ei aiheuta selkärangassa tärinää, auto hiljeni ja maavaraakin on niin, että nosturille voi ajella ihan huoletta niin ettei pohjaraudat ota kiinni. Vanhaksi tässä on tullut =) Jarruista sen verran, että nyt pysähtyy. Aivan älytön ero tuollaisissa "race" paloissa vs. normaaleihin. Ei normiajossa nuo "race" palat koskaan edes lämpeä tarpeeksi.
Olen nyt muutaman viikon etsinyt auton "papereita" ns. huoltokansiota. Tähän autoon on tehty vuosien aikana vaikka mitä ja kaikki dokumentoitu, mutta niin vain on kansio hukassa. Muistelen nähneeni sen viimeksi vuosia sitten eli varmasti jonkun muuton yhteydessä johonkin laatikkoon jäänyt. Aloin etsimään tuota, että olisin saanut dokumentoitua nyt nämä viimeiset osat ja remontit. Aika paljon on tullut taas osia vaihdettua. Koetan saada noita varastoja hiukan siivottua ja survoa noita uusia osia autoon kiinni.
Autossa on edelleen 2000 luvun Alpinen huippusoittimet kiinni, löytyy DVD soitinta, kattonäyttöä, TV-viritin ja kaikki jopa toimii. Tosin hiukan hassua katsella DVD:tä jollain 800x600 tarkkuudella 10" monitorista, jossa paras katselukulma on max 10 astetta ja TV-viritin ei enää noita DVB-T taajuuksia tunnista. Aloin suunnittelemaan noiden riisumista. Hyllyssä on 2kpl Bosen alkuperäisiä settejä, löytyy myös iskemättömät ovipahvit, mutta nuo kaiuttimet ajattelin jättää ja suurin ongelma taitaa olla tuon kattonäytön poistamisessa sillä katossa reiät. Löytyisi myös ehjä kattopahvikin, mutta se on luukuttomasta autosta. Täytyy tuota hiukan miettiä, mutta eipä taida olla vaihtoehtona kuin paikata reiät ja verhoilla paneeli uudestaan. Tämä Alpinen systeemi on vielä sellainen jossa noita erilaisia boxeja on vaikka kuin monta ja ne eivät ole mitään pieniä eli saa "siivottua" paikkoja tuollakin saralla.
- 1 like
Comment
-
Näitä päivityksiä on mukava lukea :)
Olen myös vähän pohtinut, että mihinköhän suuntaan tuota oman alustaa lähtisi viemään. KW V1 on ollut paikoillaan noin 6-7 vuotta ja iskarit ovat kyllä päästäneet mehunsa jo pihalle. En ihan täysin vakuuttunut myöskään sen korkeudensäädöstä, kun jäykkyys menee "väärään" suuntaan, eli korkeammaksi säädettynä alusta on kova. Lisäksi se yläasentoon ruuvattunakaan takaa ei ihan mahdottomasti tuonut korkeutta. Ihan noin vanha en kuitenkaan vielä ole, että olisin valmis vakiojousia metsästämään, kun kiihtyvyyttäkin saattaa olla tulossa reippaasti lisää keskipitkällä aikavälillä.
Minulla oli myös pitkään soittimena joku Pioneerin tingeltangeli, ja muutama vuosi takaperin vaihdoin sen Blaukkarin retroimitaatioon (Bremen SQR 46 DAB) missä on bluetooth ja se toimii kyllä tosi näppärästi. Ei näin mainosradion kuuntelun vihaajana tarvitse paljoa säätää kun spotifyn lista lähtee pyörimään. Istuu kivasti tähän ja moneen muuhun aikakauden laitteeseen. Ei tuo silti ihan entisajan Blaupunktin veroinen ole, mm. volumenappi hölskyy kummallisesti mutta tuntuu olevan mallin ominaisuus.
Tämähän taisi olla etanolisoftalla, niin kuinkas on tykännyt pakkasilla lähteä käyntiin?
Comment
-
Mikä malli nuo Eibach:in jouset (osanumero)? Noin vuosi sitte vaihdoin omaan s6:een etu iskarit ja kaikki kolo tiessä tuntuu paljo herkemmin. Eibach:in jouset mullakin ja Konin säädettävät iskarit oli eessä. Nuo iskarit tuli Bilstein:in B6:set. Miettinyt onko nuo jouset mitä mallia pro vai sport? Pohjan ne U alumiinit otti yhteen katukivetykseen aina kiinni jos ajo suoraan siitä liittymästä. Vähän mukavempi jousitus ois hakusessa.
Soitin on ihan alkuperänen. Onneksi löyty vanhoja kasetteja saa lapset kuunnella satuja. CD- vaihtaja ei toimi, tosin ei lue MP3 levyjäkään. Saiskohan puhelimen liitettyä kuulokeliittimestä CD vaihtajan johtoon. Meneekö "ääni" siinävaiheessa semmosesssa muodossa että soitin ymmärtää.
Comment
-
Etanolillahan tämä. Talvella "huijaan" hiukan eli ajan sekoituksella. Tankissa on 5-10 litraa bensaa etanolin seassa, laitan siis hiukan 98:ia joukkoon, kun tankkaan tankin täyteen. Lähtee kovallakin pakkasella laakista tulille. Jos ajan 100% puhtaalla talvella niin kovilla pakkasilla tuo menee tolkuttoman rikkaalle ja auto ei tahdo lähteä hyvin käyntiin...etanoli tulee putken päästä roiskeina ulos. Lähtee kyllä, mutta ei parane sen jälkeen ihan heti puhallustestiin joutua, koko tienoo haisee alkoholille =) Isot suuttimet ja hurja syöttö ei ole paras yhdistelmä kylmänä. Tosin ei autoa nykyaikana kovinkaan usein ulos jätetä vaan saa tallista käynnistää. Pienelläkin bensanmäärällä ongelma katoaa.
Pitää katsoa nuo jouset kuhan käyn tallilla. Olen aika varma, että nuo on Eibach Sport sarjaa.
Comment
-
Franky ajossa, ihan vain sen takia, että perheen sähköautoissa ei ole koukkua ja pitää hiukan kuljetella kärryä perässä. Hyvää tuo liike tekee tuollekin. Palataan taas tähän "vanhuuteen", autohan on nyt mukavan "korkea" ja leppoisa ajaa noilla alkuperäisillä sport-jousilla, mutta muutoinhan tuo on melko karu ns. kaupunkiliikenteessä.
Silloin +10v sitten, "hullun kiilto" silmissä, piti autoon saada tiukempaa kytkintä ja kevyin vauhtipyörä mitä vain löytyy. No kaikki tietää, että autosta tulee hyvin kierrosherkkä, mutta tyhjäkäynnin ja kierrosten alapään ominaisuudet katoaa kohtuu tehokkaasti. Lisäksi tuollainen sintterikytkimen painaminen ei kauhean kevyttä ole verrattuna ns. normaaliin. Kaikki nämä yhdistettynä tilanteeseen Prisman parkkipaikalla kaikkein kiireimpään aikaan jolloin autoja tulee eteen vasemmalta/oikealta/edestä ja takaa ja pitäisi saada vielä kammettua se ahtaaseen ruutuun aiheuttaa jonkin verran ylimääräistä hikoilua ja nolotusta kun koettaa kaasutella niin, että auto liikkuisi mahdollisimman hitaasti ja kierrokset tahtoo herkästi nousta. Ei auta sekään ominaisuus, että auto ei varsinaisesti ole se kadun hiljaisin. Tuli ikävä sähköautoa tai oikeastaa ihan mitä vain muuta autoa.
Ihan siis tuon takia olen alkanut katsomaan tuota hyllyssä olevaa käyttämätöntä RS2 kytkinpakettia, vielä en löytänyt tuota ADU:n vauhtipyörää ja nyt pelkäänkin, että olen saattanut sen myydä joskus vuosia sitten. Voisin tehdä "vuosihuollon" eli kone pois ja uutta osaa tilalle. Jakohihnalla ajettu alle 1tkm, mutta ikää tulee se 5v niin voisi vaihtaa nuo romppeet samalla. Jos nyt jollakulla hyllyssä AAN tai ADU koneen vauhtipyörää niin tarjoa. Nuo oli ennen ihan kaatopaikkatavaraa, kun viisaudessaa kaikki vaihtoivat "parempaa" tilalle =)Viimeksi muokannut Jari74; 12.2.2025, 14:26.
Comment
-
Käyntiongelmat alkoivat uudestaan. Nyt olin palauttamassa autoa Oulusta Pudasjärvelle ja raskas kärry perässä. Kutosvaihteella ajaessa Kuusamontiellä hävisi kipinä yhdestä sylinteristä ja tuttu tärinä ja tehonpuute iski. Vaihdoin vitoselle ja ajelin autolla hiukan kevyemmällä rasituksella jonkun minuutin ja auto alkoi käymään kaikilla. Hiukan ennen Yli-Iitä rasitin autoa taas ihan tarkoituksella eli isolle vaihteelle ja sillä jyrryytin menemään ja taas hävisi yhdestä sylinteristä kipinä. Ajoin Yli-Iin Salen parkkipaikalle ja annoin jäähtyä auton hetken aikaa ja taas toimi kaikilla. Tuntui siis ihan selkeältä puolavialta...taas, vaikka autossa on ihan uudet/käyttämättömät.
Hallille päästyä kärry pois ja koeajolle, vikaa ei saa päälle millään eli ei ilmeisesti kuumene/rasitu. Kärry takaisin perään ja kokeilemaan ja ei aikaakaan niin ongelma palasi. Auto talliiin ja purkuun. Mittasin puolanhatut, puolat ja ne on kaikki samoissa arvoissa, ei heittoa, mutta asia saattaa olla ihan eri jos noita olisi pystynyt mittaamaan ns. kuumana. Piti alkaa rakentamaan jonkinlaista testisysteemia johon olisi helppo vaihtaa puola yksi kerrallaan ja aina välillä käydä ajamassa autolla. Tuon puolakannen ollessa paikoillaan puolan vaihto on melkoista värkkäystä eli piti poistaa kansi kokonaan ja tehdä tilapäinen rakennelma. Yksi kuva tuosta viritelmästä, puolien "tuki" puuttuu eli metallitanko joka tulee noiden päälle (kiinni kahdella pultilla alkuperäisissä rei'issä).
Vaihdoin sytytystulpat uusiin varuiksi ja aloin käymään läpi puolia (vanhat ja uudet, 10kpl), vaihdoin yksitellen siis kaikki ja välillä autolla ajoon. Ei löydy vikaa...tässä vaiheessa oli mennyt jo päivä noiden kanssa värkkäämiseen ja katse siirtyi noihin POS moduuleihin. En ole vain kuullut, että noissa olisi tuon tyylistä vikaa, ne tahtoo mennä kerrasta rikki eikä oireilla noin. Minulla ei noita hyllyssä uusia ole, käytettyjä on mitä on purkuautoista jäänyt talteen, mutta en jaksanut vielä alkaa noita etsimään ja vaihtamaan. Pitää nuo nyt tilata uudet.
Auto jäi nyt kesken, kun piti palata Ouluun. En kyllä keksi mikä muu tuolla voisi olla rikki enää, puolat vaihdettu, uudet tulpat ja niiden hatut, piuhat/liitimet tarkastettu. V..mäinen tuo vika, kun sitä ei esiinny paikallaan ollessa vaan ainoastaan silloin kun autoa rasitetaan reilummin. Tätä ei ilmene edes tyhjällä kärryllä ajaessa. Jos jollakulla ideoita niin laitelkaa toki. Vika tuli tosiaan ns. lennosta. Koko edellisen viikon kuskaillut kuormia sinne ja tänne.
Comment
-
Pidän tuosta "orkkis" ulkonäystä eli kannet yms. paikoillaan. Mulla oli aikoinaan tämä autossa:
https://www.034motorsport.com/034mot...fsi-coils.html
ja pitäisi olla edelleen jossain tuo johtosarja, noista puolista en ole varma, sillä taisin ne myydä (punaiset).
Konetila vain siistimpi...ja nykyään noiden puolien hinta ei ole enää niin tähtitieteellinen kuten oli aikoinaan mikä oli se suurin syy muutokselle. Muistaakseni ne oli vajaa 200€/kpl vuosikymmen sitten...nyt saa jo alle satasella.
Comment
-
Itsekin kipuilin silloin ulkonäön kanssa kun vaihdoin 034 motorsportin puolat.
Oliko tietoa mikä sylinteri kyykkää? En keksi syyksi mitään muuta kuin lämmön tekemät muutokset joko resistanssissa tai joku suojavaippa on pettänyt. Etkös kirjoitellut että auto seisoi pitkään? Niksipirkkana tulee mieleen että laita puolat uuniin 150 asteeseen ja mittaat sitten onko ehjät…
Comment
Comment