Tuo takavalopaneeli on A6:sta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Franky2:
Mittari näytti aamulla -37 astetta ja auto ulkona. Tietysti unohdin myös lämmityspiuhat yms. Ouluun (auto normaalisti tallissa eli ei tarvetta kovin usein). Lähtihän tuo käyntiin, mutta kovin nihkeästi. Puolituntia annoin käydä ihan itsekseen ennen kuin edes yritin liikuttaa.
Takaluukun ja konepellin kaasupumput oli jo ennestään ns. väsyneet, mutta nyt ne sanoivat sopimuksensa kokonaan irti. Takaluukkuun kun heitin tavaraa niin molemmista pumpuista kaasut ulos sihisten. Samoin konepellin pumpun kanssa (kun katselin tuliko vaurioita tuosta käynnistyksestä).
Jarrunesteet menee nyt heti vaihtoon. En tiedä milloin nuo on vaihdettu(jos koskaan), mutta vettä on niin paljon että jarrupoljin on kivikova ja jarrut jää päälle. Palautuu hitaasti, kun antaa olla. Muistaakseni oli tuosta edellisessä ihan sama juttu eli vanhat nesteet oli kyllästyneet niin paljon vedellä että talvella tahtoi olla hiukan jäykkää tuo toiminta. Muutoinkin käyn kaikki satulat ym. läpi ja huollan ne. Taakse taidan laittaa suosiolla hyllyssä olevat kunnostetut, kun ei kaupaksikaan ole menneet.
Kaivelin varastosta "uudet" säätömoottorit. Pakko korjata tuo ilmastointi vaikka meinasin vain vaihtaa kokonaan koko purkin uuteen. Ei jalat tarkene näin pakkasella kun juuri tuo moottori on pimeä joka ohjaa ilmaa alas.
Comment
-
Franky2:
Laittelin noita puuttuvia pisteosia autoon tänään mm. vaihdoin tuon sulaneen johtokaukalon penkin alle, ECU:n suojamuovit ja paljon muita pikkunippeleitä ympäri autoa. Alkaa olla noilta osin kohtuu kunnossa.
Nuo kun sain tehtyä niin aloin katselemaan jarruja. Ensimmäinen vaikeus oli saada renkaat autosta pois. Jööses ne oli vedetty tiukkaan, metrin jatkolla joutui vetämään hampaat irvessä pultteja auki. Sama homma jarrusatuloiden pulttien kanssa. meinasi jo että jää avaamatta, mutta sitten sama metrinen jatkovarsi ja hullunkiilto silmissä väntämään. Kauhea napsaus ja luulin että hylsy meni halki, mutta antautui nuo lopulta.
Takana liuku-osat aivan jumissa. Niissäkin meni tunti jos toinenkin, että sai irti. Kuskinpuolen toinen jarrupala mielenkiintoisen näköinen (kuva). Edessä palat loppu ja se selittää välillä vilkkuvan keltaisen jarruvalon mittaristossa. Levyt on pahasti hapettuneet. Etulevyistä saattaa saada vielä kohtuulliset ja laitoinkin ne happokylpyyn ja katsotaan mitä sieltä tulee.
Muutoin satulat ym. oli oikein hyvässä kunnossa. Pientä pintaruostetta, mutta kaikki liikkui hyvin. Nuo ei autoon jää niin eipä noilla väliä, mutta pitää kunnostaa nuo jossain vaiheessa ja laittaa hyllyyn.
Comment
-
Franky2:
Jarrut olisi nyt läpikäyty. Uudet palat edessä ja takana. Levyt on vanhat, mutta olivat muutaman päivän hapossa ja niistä tuli ihan kohtuulliset. Jarruneste oli todella vanhaa ja mustaa (kuva). Vaihdoin nesteet ja ilmasin hyvin. Mukavia nämä jarrurempat sillä tuloksen näkee ja tuntee heti. Auto pysähtyy nyt ihan erilailla ja tuntuma hyvä.
Vaihdoin vakkarin boxin ja nyt toimii sekin. Piti vielä aloittaa tuon ilmastoinnin säätömoottoreiden vaihto, mutta iski laiskuus =)
Comment
-
Franky2:
Tänään sitten purin tuon ilmastoinnin puhaltimen autosta pois. Löytyi taas uusia virityksiä eli tämänpäiväinen "Darwin Awards" menee tuon patentin tekijälle. Idea ihan hyvä, mutta helpommalla olisi päässyt kun olisi kävellyt marmorille ja ostanut tuon muutaman euron osan uutena. Tuo roikkui irtaaltaan, mutta eipä tuon moottorikaan toiminut. Laitoin uuden moottorin ja tuon ohjaimen.
Kävin kaikki moottorit läpi ja testasin ne vielä tuon ilmastoinnin ohjaimen kanssa. Nyt toimii kaikki. En vielä kasannut laitosta, sillä mietin raaskisinko laittaa tuohon uuden puhaltimen moottorin vai laittaisinko ehjän käytetyn. Uusisin tuon ilman muuta, mutta tarkoituksena on laittaa Franky1:stä kokonaan uusittu boxi tuonne. Tuo laitos on muutoinkin kärsinyt vuosien varrella eli kaikenlaisia kiinnikkeitä poikki yms. eli ei oikeastaan pelastamisen arvoinen.
Suodatinta autossa ei ollut, lian määrästä päätellen useampaan vuoteen. Putsailin tuota mitä siitä raosta pystyy ja ihan hyvä tuostakin tuli. Täytyy ajaa sinne nuo ilmastoinnin puhdistusvaahdot yms. niin alkaa olla kohtuullisessa iskussa.
Alkaa jalatkin tarkenemaan tuossa autossa, tosin ilman ohjaimet puuttuu, mutta ainakin sitä lämmintä ilmaa alkaa tulla alaskin.
Edit: Tilasin Sedaniin ja tähän kaikki uudet kaasujouset niin samalla nakkasin tuon puhaltimen moottorinkin koriin eli laitetaan uusi.Viimeksi muokannut Jari74; 9.1.2017, 21:34.
Comment
-
Sedan:
Olen tuolla nyt ajellut kun Franky2 tallissa purettuna, ei ole osat vielä tulleet eli homma ei edisty. Moni karsastaa tuota automaattilaatikkoa, mutta on se vaan leppoisa värkki ajella verrattuna tuohon manuaaliin verrattuna. Hauskanpitokin helpompaa, kun ei tarvitse huolehtia kytkimestä/vaihtamisesta =)
Franky2:
Edelleen telakalla, hommat seisahtui, kun päätin uusia tuosta noita osia eli niitä odotellaan. Kiinasta tuli eilen pieni pussi ja ihmettelin mitä siinä oikein on ja siellä oli tuo keskuslukituksen ohjausboxi tykötarpeineen. Ihmeesti oli ehjänä pysynyt vaikka muovipussissa tuli. Täytyy tänään laittaa paikoilleen. Eilen tallissa lähinnä putsailin osia ja korjailin noita muoveja sen mitä pystyi. Laitoin myös sisätilan lämmittimen piuhan takaisin autoon. Tuo oli revitty pois koska piuhan läpivienti oli todella nerokkaasti vedetty vesikaukaloon ja vielä kaikkein matalimpaan kohtaan eli taatusti tuli kaikki vedet siitä läpi suoraan sisälle. Laitoin tuohon oikean läpivientikumin ja tiivistin vielä saumat liimamassalla. Siistiltä tuo nyt näyttää.
E-tron:
Edelleenkin mobiili aplikaatiot mykkänä =( ei ole nyt kuulunut hetkeen Audilta mitään. Pitääkin hätistellä. Samoin tuossa on paljon pikkubugeja ohjelmistossa esimerkiksi ajotietokoneen kulutus ei pidä paikkaansa. Se mittaa ainoastaan kulutusta, kun ajetaan bensalla ja ei ota huomioon sähköllä ajettuja kilometreja. Nollasin tuon joku aika sitten ja ajoin bensalla pienen mutkan. Kulutukseksi mittari näytti 4,2l/100km. Nyt emäntä on ajanut viikon pelkällä sähköllä (~200km) ja edelleen samaa lukemaa näyttää ajotietokone. Jos oikea lukema haluttaisiin niin tuon pitäisi ottaa huomioon myös nuo e-kilometrit. Tuota ei ne edes auton MMI-valikosta vaikka kaikkea muuta infoa se länttää tuutin täydeltä (päästöt, bensa/e-kilometrit yms.)
Muita bugeja on mm. että Navi "jäätyy" eli ruutu ei päivity ja mikään nappi ei toimi. Pitää sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Ovenkahvat (avaimeton systeemi) toimii joskus miten sattuu (ei avaa tai lukitse) ja joskus tuota saa "startata" nappulasta useampaan kertaan ennen kuin suostuu menemään "ready" tilaan. Tätä se teettää, kun nuo autot menee enemmän ja enemmän tietokonepohjaiseksi.
Pahin ominaisuus taitaa kuitenkin olla, että kestää 10-20s virtojen laiton jälkeen, että kaikki auton systeemit tulee "Online". Tämän huomasin jo ensimmäisillä koeajoilla, mutta pikkuhiljaa tuo on alkanut ärsyttämään enemmän. Ei haittaa jos lähtee vain ajamaan, mutta jos pitää muuttaa mitään säätöjä/asetuksia niin ei auta muuta kuin odotella.
Kivisydämessä kävin kokeilemassa tuota type-2 latausta (lähin ja ainoa paikka missä tuota voi kokeilla). Puolessa tunnissa sai "tankin" puolilleen eli melko nopsaan tuo puskee. Pitää harkita kotiinkin tuota latausasemaa, mutta ei ainakaan vielä ole tarvetta saada nopeasti tuota ladattua. Tallissa kun tuo makaa yöt muutoinkin niin hitaammallakin pärjää.
Comment
-
Franky2:
Kävin nakkaamassa tuon keskuslukituksen ohjaimen kiinni. Eipä tuossa sen ihmeempää, mutta avaimen tyypin olisin voinut valita hiukan erilaiseksi. Ainakin nyt tallissa kyykkiessä ja avaimet taskussa meni ovet kiinni/auki (nappulat painuivat). Tosin housut oli kohtuu tiukat (farkut) eli saattaa toimia normikäytössä ihan hyvin (en pidä housujen taskussa avaimia normaalisti).
Tuota testatessa huomasin, että tässä yksilössä ei vilkut välähdä, kun ovet laittaa kiinni. Tuossa sedanissa vilkut välähtää. En tiedä onko tuo vika/ominaisuus vai mikä, mutta kokeilen tuolla sedanin keskuslukituksen pumpulla jos vilkutkin alkaisi toimimaan. Pitää tuota hiukan katsella onko siellä edes kytkentöjä yms. noille. Jos ei ole niin ne kyllä saa toimimaan tuolla jälkiasennetulla ohjaimella (liitännät vilkuille).
Comment
-
Franky2:
Auto taas kasassa. Melkoinen muutos lämpeämiseen, kun kaikki toimii niin kuin pitää. Jalatkin tarkenee ja takamatkustajat ei valita kylmyyttä. Tosin nyt takanakin toimii myös istuinlämmittimet eli sekin auttaa asiaan. Parasta on ettei tuo puhaltimen moottori enää vikise/kitise vaan on täysin hiljainen (puhisee vain). Vaihdoin nuo kaasujouset eteen ja taakse eli luukutkin toimii hyvin. Alkaisi auto olla nyt kohtuu käyttökunnossa. Emäntäkin uskalsi jo istua sisään ja ihmetellä. Onhan tuo nyt kaikinpuolin siisti sisältäkin, kun kaikki muovit yms. paikoillaan ja mikään ei repsota.
Nyt ei ole tarkoitus enää tehdä tuolle mitään sen suurempaa. Etulokasuojat saatan käyttää irti ja katsoa mitä sieltä alta löytyy. Laitoin auton tänään seisontaan odottamaan seuraavia toimenpiteitä. Nyt on tiedossa taas tiukka työrupeama maailmalla ja en kaikilla autoilla ehdi ajella eli joutaa seisomaan tallissa. Sedan on yllättävää kyllä paljon mukavampi ns. käyttöautona. Tuo manuaali on jopa hiukan rasittava kaupunki yms. pyörityksessä. Meinasin tuossa vaihtaa putkistoja ja laittaa tuon mörisevän BN-pipes tekeleen tuohon Frankyyn ja orkkisputkiston sedaniin niin kyydistä tulee entistä mukavampaa =) Vanhaksi kai sitä on tullut, kun ei jaksa moita murinoita enää kuunnella. Osaako joku kertoa mistä saisi toimivan, mutta hiljaisen putkiston? FOX yms. on jo kokeiltu ja ne on melkoisia kuminapönttöjä myös...
Comment
-
Sedan:
Auto on nyt "ulkoruokinnassa", kun ei talliin sisälle mahdu =( Sain vihdoin ja viimein aikaiseksi tilata tuohon uuden peilin kuskinpuolelle. Laitoin tuohon vanhan toimivan, mutta ei aivan priima ollut sekään ja tuo vanha oli ns. ei asfäärinen. Peili tuli nopsaan eli täytyy tänään napsauttaa paikoilleen. Tosin pitää ajaa tuo talliin lämpeämään niin saa ehjänä vaihdettua. Kylmänä tahtoo paikat hajota.
Autosta on nyt molemmat katit muuttuneet ns. helistimiksi kylmänä. Mietin tuossa jos ottaisi Franky2:sta tuohon ehjät katit tai koko putkiston. Toinen vaihtoehto on teettää/tehdä tuohon kokonaan uusi rööri, mutta katsotaan nyt.
Laittelin tuohon joku aika sitten kaikki ovivalot yms. ledeiksi. Nuo ovivalot ei tunnu kestävän juurikaan vaikka olin ostavinani hiukan laadukkaampia. Onko vinkkiä mistä saisi oikeasti laadukkaita/kestäviä ledivaloja?
Suunnitelmat on jo valmiina tuon Franky1:n purkamiseksi. Siitä jää melkoisesti hyväkuntoista osaa yli mm. sähköpenkit muistilla ja ne nyt meinasin sitten asentaa tähän sedaniin. Noita sähköpenkkien kiinnikkeitä ei saa muuten enää mistään eli täytyy nekin purkaa autosta toiseen.
Edit. Laitoin peilin paikoilleen ja samalla aloin miettimään mitä ihmettä tekisin tuon irtokoukun kanssa. Sille kun ei autossa oikein paikkaa ole ja irtaallaan kolisee ympäri takakonttia. Muutaman kerran käynyt niin, että kun olisi tarvinnut koukkua niin se on ollut tallissa säilössä. Ostin tuossa uuden telkkarin ja se oli vuorattu tuollaiseen 5cm paksuun vaahtomuovin tapaiseen ja tein sitten siitä tuollaisen sopivan "telineen" mihin koukun voi laittaa. Mahtuu sopivasti vararenkaan sisään. Ei tuo nyt mikään mahdottoman hieno ratkaisu ole, mutta toimiva ja eihän tuo edes näy mihinkään.Viimeksi muokannut Jari74; 23.1.2017, 20:52.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari74Suunnitelmat on jo valmiina tuon Franky1:n purkamiseksi. Siitä jää melkoisesti hyväkuntoista osaa yli mm. sähköpenkit muistilla ja ne nyt meinasin sitten asentaa tähän sedaniin. Noita sähköpenkkien kiinnikkeitä ei saa muuten enää mistään eli täytyy nekin purkaa autosta toiseen.
Comment
-
Liu'ut on toki samat. Etukiinnike pitää leikata pois. Sähköpenkki on kiinni edestä 2:lla pultilla ja manuaalipenkeillä varustetusta autossa ei ole noita kiinnikkeitä. Noita sai aikoinaan ostaa erikseen osanumeroilla 443803151A ja 443803152A. Nyt sanotaan normaaliin tyyliin, että "ei oo, eikä tuu"
Ebayssä joku myy purettuna:
http://www.ebay.de/itm/Audi-C4-A6-S6...cAAOSw5cNYSGIY
Tilaa äkkiä pois =) Itselle otan omista romuista pihalta eli ei ole tarvetta.
Comment
-
Franky2:
Olisin siirtänyt Frankyä hiukan kun piti puuhastella tallissa muuta. Akku irtaallaan ja oli laturissa ennen kuin laitoin "säilöön". Mulla on autoista aina akut pois säilytyksen aikana. No nyt auto ei inahtanutkaan jota suuresti ihmettelemään. Mittasin akun jännitteen ja oli hiukan yli 10v. Tuo siis purkaa itse itseään. Leimoista näki, että ikää tuolla hiukan yli 3v. Äkkiä nuokin menee, tiedä sitten millä käytöllä ollut. Pitää käydä hakemassa uusi.
E-tron:
Kuskinpuolen kahva on rikki tunnistimen osalta. Oli pitkään niin ettei reagoinut mitenkään ja joskus se toimii niin, että vilkauttaa vaan hälyttimen valoja, mutta mitään ei tapahdu (ei mene lukkoon tai aukaise). Mitään koodeja tuo ei ole tuottanut, kun lukaisin vikakoodit. No täytyy vaihdattaa seuraavassa huollossa. Eivät ole saaneet noita kahvoja vieläkään kestämään ja tämä on sentään uusi auto.
Vielä en ole oikein sisäistänyt mikä vaikuttaa noihin sähköllä ajettaviin kilometreihin eli miten se laskee ne. Joskus aamulla se näyttää 51-53km ja toisinaan vain 31-32. Lämpötila ei juurikaan tunnu tuohon vaikuttavan, kun viikolla seurasin ja sää pysyi suunnilleen samanlaisena. Auto on lämpimässä tallissa niin kotona kuin emännän töissäkin. Kilometrit kyllä tippuu heti kun laittaa penkinlämmitintä yms. päälle.
Niin, yli 20 asteen pakkasessa tuo auton ilmalämpöpumppu ei enää kauheasti tuota lämpöä. Pakko käyttää konetta, että tarkenee. Tosin nuo lämpötilat alkaa olla täällä Oulussakin harvinaisia.
Sen verran innostunut tuosta sähkömaailmasta, että on herännyt ajatus jos tekisi jostain noista Ursseista sähkökäyttöisen. Täytyy tutkia aihetta tarkemmin ja miettiä miten se onnistuisi. Suomessakin on palvelu joka muuttaa vanhoja autoja sähköisiksi ja heiltä voisi kysellä palvelua sovittimien valmistamiseksi (skannaavat laipat, ripustukset yms. niin saa helposti rojut kiinni)
Comment
-
Jeps, seurattu tuota jo pidemmän aikaa =) Nyt kun on itse päässyt ajamaan sähköllä niin tullut itsellekin mieleen jos kokeilisi. Nämä polttomoottoriviritykset on jo nähty/koettu eri projektien suhteen. Ei tuo halvemmaksi tulisi, mutta olisipahan jotain uutta ja oma koulutus tukee paremmin.
Comment
-
Näissä vanhoissa C4 malleissa on melkein aina joku penkinlämmitin rikki. Joko vika penkin piuhoissa tai sitten tuo säädin palanut. Noita rikkinäisiä säätimiä on kertynyt laatikollinen eri autoista ja nyt purin muutaman ja ihmettelin mitä ne on syönyt. Rakenne on hyvin yksinkertainen ja näyttää siltä, että näistä pettää tuo MOSFET (IRFZ40). Ainakin näistä mitkä purin, on kummastakin tuo rikki.
Pitää tilata noita ja vaihtaa jos ne tuosta vaikka elpyisivät.
Comment
-
E-tron
Taas kotona ja heti uudet ongelmat. Tuo E-tron ei lataudu aina pistokkeesta. Latausyksikkö kyllä näyttää "Plugged in and charging" mutta virtaa ei siirry mihinkään. Sama homma vaikka käy esim. Valkeassa kokeilemassa pikalataustolppaa (oli tunnin tolpassa ja lataus lähti "päälle", mutta virtaa ei ollut siirtynyt yhtään). Auto kyllä lataa itseään koneella jos laittaa moisen option päälle.
Törmäsin itse ongelmaan vasta nyt viikonloppuna, mutta emäntä sanoi asiasta kysyttäessä, että ongelma on ollut jo pitkään. Ei vaan ole muistanut moista pikkujuttua sanoa. Niinpä...
Putsailin pistokkeet/piuhat (ei niissä edes näyttänyt olevan mitään likaa), mutta viime yönä oli taas auto piuhassa ja aamulla "tankki" tyhjä edelleen. Ei auta kuin tilata huoltoon aika. Onhan tuossa tosin jo noita muitakin "pikkubugeja" joita ihmetellä.
Vikakoodit kävin lukemassa uudelleen:
1 Fault Found:
26717 - Battery Charger Input
P0D80 00 [032] - Open Circuit
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 2
Mileage: 9023 km
Date: 2017.01.28
Time: 16:51:28
Pack Voltage: 388.4 V
Pack Current: -0.00 A
Isolation Resistance: 5080 KOhm
Maxumum charge current limit: 2 A
Maximum discharge current limit: 330.0 A
Contactor Voltage: 0 V
OBD unlearned counter: 27
Crash status: 00
Pilot Line Status: 00
Fuse Status: 00
(Minus) Contactor Status: 00
(Plus) Contactor Status: 00
Terminal 15 status: 00
Max Cell Temperature: 20 °C
Min Cell Temperature: 18 °C
Air inlet temperature: 17 °C
Air outlet temperature: 17 °C
LV Battery Voltage: 12.1 V
Min.cell voltage: 4.038 V
Max.cell Voltage: 4.046 V
Max.cell SOC: 95 %
Min.cell SOC: 94 %
Hybrid Battery Pack Remaining Life: 94.9 %
Max Charge Pack Current(10s duration): 0 A
Max Discharge Pack Current(10s duration): 0.0 A
Max Pack Voltage(10s duration): 388 V
Min Pack Voltage(10s duration): 388 V
Max.cell Voltage(10s duration): 4.047 V
Min.cell Voltage(10s duration): 4.037 V
Accelerator Pedal Position D: 14.5 %
Calculated LOAD Value: 0.0 %
Engine coolant temperature: 12 °C
Engine RPM: 0.00 /min
Vehicle Speed Sensor: 0 km/h
Ambient Air Temperature: 215 °C
Hybrid Battery Pack Remaining Life: 94.90 %
control module system voltage: 12.140 V
absolute load: 0.0 %
Time After Engine Start: 0 s
ja olihan tuolla vaikka mitä muita. Huoltoon laitettua anomus sisään..Viimeksi muokannut Jari74; 12.2.2017, 17:54.
Comment
-
Franky2:
Seisoo lähinnä tallissa. Akun vaihdoin uuteen ja nyt ei enää purkaudu. Aki (Malinen) korjasi tuon vanhan Concert radion eli siitä innostauduin katselemaan noita Bosen systeemeitä hiukan tarkemmin. Mainitsinkin joskus, että tuon johtosarja on mallia "tee-se-itse" ja tilailin tuohon uudet liittimet yms.
Tuo takapään vahvari/subi ei toiminut eli purin sen ja testasin irtaallaan. Hyvin rokkasi. Johtosarjan epämääräisyys oli tuossakin syynä kun ei toiminut (ei saa herätettä). Oli tuo 0,75mm kaapeli loppu tallista eli en saanut noita johtosarjoja vielä ehjättyä. Sen verran kokeilin, että kytkin kaikki kaapelit oikein väliaikaisesti niin kaikki myös toimii.
Sedan:
Tällä on vain ajettu, hyvin rokkaa. Nyt on suunnitelmissa ottaa tuon BN-Pipes putkisto autosta pois ja laittaa vakio tilalle ainakin toistaiseksi (ennen kuin keksin paremman tilalle). Samalla vaihdan nuo katit toisiin, nuo kun helisee kivasti ja ilmeisesti tukkii virtausta aika tehokkaasti. Katsastusta varten pitää nyt hoitaa kuntoon.
E-Tron:
Tämä jatkaa temppuiluaan, lataa ja ei lataa ja jos lataa niin max. kilometrit vaihtelee 12-24km välillä. Lisäksi MMI kenkkuilee eli saattaa resetoida vauhdissa itsensä. Pahinta tuossa on, että auto haisee välillä ns. sähkölle eli aivan kuin toimintasavut olisi tulleet jostain ulos. Ihan liikaa vikoja uudessa autossa ja vaikka tuolla on toimiessaan mukava ajaa niin mennyt maku koko vehkeestä. No maanantaina on aika huoltoon, saapa nähdä mitä ne sille keksii. Itseä ei oikein jaksa enää kiinnostaa.
Niin ja nyt se herjaa vielä ABS jarruista....
Comment
-
Franky2:
Ilo oli ennenaikaista tuon akun purkautumisen suhteen. Äänilaitteisto kuluttaa melko paljon virtaa koko ajan eli ei mene lepotilaan. Radion kun ottaa piuhoista pois niin virrankulutus tipahtaa. Akku ei purkautunut ollenkaan, kun radio oli Akilla huollossa. Vielä en ole joutanut noita kytkentöjä uusimaan eli pitäisi nyt ryhdistäytyä tuon kanssa. Tosin vielä painiskelen ajatuksen kanssa, että pitäisin nuo alkuperäiset humppavehkeet autossa vai laittaisinko kaikki uutta. Tuossa on ollut "parempi" laitteisto kiinni joskus ja johtoja pätkitty huolella aikoinaan ja nyt parsittu kasaan jotenkin niin siksi tuo nyt ilmeisesti kuluttaa virtaakin melkoisesti.
Paljon kuitenkin pientä tullut tuohon laitettua. Lähinnä muovi yms. osien vaihtoa parempikuntoisiin ja rikkonaisten vaihtoa ehjiin. Melko paljon tuosta on löytynyt noita purkkavirityksiä, mutta alkaa kohta olla nekin vähissä.
Maalinkoodi pitäisi nyt löytää niin voisi alkaa hieromaan noita korin pieniä ruostekohtia. Uskoisin tuossa olevan ihan Audin oma RS sininen väri, mutta pitää käydä maaliliikkeessä tutkailemassa liuskoja.
Sedan:
Tämä se vain porskuttaa. Tuossa huomasin, että takaluukkuun kondensoituu kosteutta jonkinverran. Auto on nyt valitettavasti ulkona parkissa, kun talliin ei mahdu. Pieniä ajoja aina silloin tällöin niin kosteutta tuntuu keräävän paikkoihin. Nyt kun säät lauhtuu niin kiikutan tämän tuonne isommalle tallille ja otan koneen keulilta pois ja kunnostelen sen. Franky1:stä voisin napata jo valmiiksi laitetun koneen keulille niin ei tarvitse seisottaa. Tosin pitäisi vaihtaa suuttimet orkkiksiin että se toimisi tuon orkkis ECU:n kanssa.
E-tron:
No tämä nyt tuntuu toimivan ihan ok. MMI Connect ominaisuudet ei toimi, mutta tämä on joku "esisarjan proto" ja ei kuulemma saa edes toimimaan. Tästä tulee mielenkiintoinen keskustelu maahantuojan kanssa, että miten ne tälläisen laitteen edes myi. Kaikki ohjekirjat yms. mainostaa isolla noita ominaisuuksia ja muissa ne toimiikin, paitsi tässä. Sattuman oikusta olen ammatin puolesta paljon tekemisissä noiden IoT juttujen kanssa ja sen verran tutkin tuota , että syy on Audin IoT palvelun tarjoajassa. Tässä esisarjan autossa on erillinen SIM paikka johon voi läntätä oman simmin. Uudemmassa versiossa on ns. kiinteä simmi laitettu tehtaalta joka on provisioitu Audin palveluntarjoajan palvelimille ja vain nämä toimii nyt tuossa Audin MMI Connect palvelussa. Ratkaisu olis helppo eli Audi toimittaisi autoon uuden simmin, mutta koetappa selittää tätä maahantuojalle jolla ei ole hajuakaan koko asiasta =(
AX-10:
Vanhuksen kone sanoi vihdoin sopimuksensa irti. Sen alakerta nakutti jo pahasti viime kesänä ja nyt tallilla koetin liikuttaa sitä hiukan kelkkaremontin edestä pois niin siihen se kone jymähti. No eipä tuossa sen kummempaa. Vaihtokone odottaa auton vieressä paikalleen laittoa. Samalla toinen vaihdelaatikkokin (tuossa vanhassa 1-2 vaihteen synkat jumittaa), jarrut yms. Katsotaan mitä kone on syönyt ja jos vahingot ei kovin pahoja niin laitetaan kuntoon.
Comment
-
Franky2:
Kuka muistaa/tietää paljonko Urssin virrankulutus on normaalisti kun auto ns. lepotilassa (ovet lukossa, hälyt päällä jne)? Tuli tutkailtua tuota akun tyhjentymistä ja kun irroittelin radion pois niin kulutus tippui ~350mA -->~135mA joka on edelleen mielestäni aika paljon. Irroittelin hälyt/keskuslukituksen pumpun yms. pois ja ei auttanut). Itse muistelisin, että Franky1 olisi vienyt ~30-40mA. Pitää huomenna mitata paljonko sedan kuluttaa (siinä pysyy akku kunnossa kuukausia).
Täytyy irroitella osa/piiri kerrallaan pois niin eiköhän tuo selviä.
Comment
-
Tehdas ohjearvo on alle ~25mA ...Mutta itse pidä tosi hyvänä alle 50mA sillä kestää akku jo jonkun aikaa.Katotko muuten radiosta onko traffic program päällä eli Tp se käy ainakin uudemmissa kattoo tiedotteita jopa 2 tuntia virran katkaisun jälkeen ennenkuin menee nukkumaan ja sitä kautta on korotettua virran kulutusta...Mittaristo on tietty mihi saattaa mennä kanssa.
Comment
-
Franky2:
Virtasyöppö löytyi helposti. Aloin katselemaan releitä, että mitä alkaisin ensiksi kiskomaan pois. Huomasin, että relepaikassa 6 "Intensive Washer Pump Relay J75" on rele, mutta autossa ei edes moista ole. Kiskaisin releen (numero 319) pois ja ihmettelin ettei tuo edes ole oikea siihen kantaan.
Laitoin virtamittauksen päälle ja katsos vain nyt lepovirta olikin enää ~30mA. Jätin releen pois ja aloin testaamaan auton toimintoja, kaikki toimii. Nyt pitäisi jaksaa purkaa sen verran ja katsella mihin tuon releen piuhat oikein menee. Nyt ei ole mitään hajua mikä meni mykäksi. Rele 319 on normaalisti "Fan timer relay".
Jätin releen pois autosta ja täytyy nyt jossain vaiheessa ihmetellä mitä tuossa paikassa oikein on tarkoitus olla. Itse olen noita sähköjä rakentaessa aina laittanut sulakkeet/releet niille kuuluville paikoilleen eli helppo sitten tulevaisuudessa katsoa mikä on missäkin.
Comment
-
Franky2:
Sähköjä taas ihmetellyt eli vihdoin ja viimein innostuin noista radion kytkennöistä. Korjasin jo aikaisemmin takapään eli subbarin yms. kytkennät väliaikaisesti. Tänään sitten otin radion pois ja aloin tarkastamaan kytkentöjä. Homma tykkäsi alkuunsa siihen, että mistään kaavioista ei löytynyt sopivan värisiä johtoja sopivalla liitinyhdistelmällä. Hetken ihmettelyn jälkeen huomasin, että radiokin on eri mallista eli Audi Concert A8. Tässä kuuluisi olla Gamma. Nyt pystyikin hakemaan oikeat piuhat oikeisiin kohtiin. Tosin Gammassa on Data, Clk ja Ena piuhat ja niille ei ole vastinetta Concert radiossa eli täytyy jättää edelleen kytkemättä.
Uusin nuo radion kaikki liittimet samalla sillä vanhoja oli liitelty moneen kertaan.
Comment
-
Franky2:
Sähköjen ihmettely radion suhteen on jatkunut tässä muutaman päivän. Melko erikoiset kytkennät kaiken kaikkiaan (on yhdistetty osittain aktiivista Bosea täysaktiiviseen jne.) mutta nyt on sävelet selvät. Ei onneksi tarvinnut uudelleen purkaa sisustaa pois. Kaivelin jo "uuden" johtosarjan esille, että vaihdan koko systeemin, mutta ei tarvitse noin radikaaliin hommaan ryhtyä.
Tässä ihmetellessä kiinnitin taas huomiota autossa olevaan "massiiviseen" kojelautaan. Tämä on huomattavasti järeämpää tekoa mitä missään aikasemmin on tullut vastaan. Eristeet ainakin tuplasti paksummat ja mm. kuljettajan jalkatilan "peitemuovi" on kunnon metallia. Onko tähän laitettu mahdollisesti V8 mallin kojelauta, kävisikö se suoraan C4 korimalliin?
Mulla on hyllyssä UrS4/6:n useampiakin kojelautoja ja kaikki on huomattavasti heppoisempia rakenteeltaan. Rakenne on sama, mutta tuossa on tosiaan paksut vaimennusmatot ja kunnon metallinen runko.
Eilen ajoin auton ulos tallista ja kuuntelin mikä siellä konehuoneessa oikein "kihnuttaa". Moniurahihnan kiristin on nyt alkanut pitämään ääntä. Ostin aikoinaan noita irtolaakereita/rullia ja nyt pitäisi vain muistaa mihin ne olen tunkenut. Koko kiristin on melko arvokas muistaakseni.
Sedan:
Pitäisi katsastaa tämä laite, mutta molemmat katit on ns. helistimiä eli saattaa olla heikkoa viedä asemalle. Jos jollakulla vielä tallessa ehjät UrS4/6 katit niin saa tarjota. Mietin tuossa jos ottaisi tuosta Franky2:sta "lainaan" katit niin saisi leiman haettua. Pitää miettiä tuota Sedanin putkistoa muutoinkin sillä olen lopen kyllästynyt noihin murinoihin.
E-tron:
Alkanut temppuilemaan taas, lataa/ei lataa. Kävin marmorilla juttelemassa ja aikoivat tutkia asiaa. Logeissa näkyy "emergency off" herja joka kaiketi liittyy jotenkin lämpötilaan yms. Maahantuojalle tehty virallinen reklamaatio noiden E-tron applikaatioiden poistamisesta yksipuolisesti joten saapa nähdä mitä ne siihen vastaa.
Comment
-
Minulla on kanssa uudemmassa Urssissa tuollainen vankka alasuoja kuskin polvissa, erilainen kun vanhempi. Muuten en ole verrannut, mutta tämä on ihan Originaali kojelauta.
Just vaihdoin kiristäjän laakerin, SKF 6203-RS/C3, kannastaan kavennetuilla pulteilla, nylockeilla ja locktitellä kasaan, helppo homma ja 7,70€.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari74Tässä ihmetellessä kiinnitin taas huomiota autossa olevaan "massiiviseen" kojelautaan. Tämä on huomattavasti järeämpää tekoa mitä missään aikasemmin on tullut vastaan. Eristeet ainakin tuplasti paksummat ja mm. kuljettajan jalkatilan "peitemuovi" on kunnon metallia. Onko tähän laitettu mahdollisesti V8 mallin kojelauta, kävisikö se suoraan C4 korimalliin?
Comment
-
Kyllä tuo tuon kuvauksen mukaan on ihan ehta C4 kojelauta. Jännä sinänsä sillä mulla on 2kpl 1996 mallin UrS6 mallin kojelautoja ja ne molemmat on ns. normaalia mallia. Oisiko sitten ihan viimeiset yksilöt saaneet hiukan jykevämpää tilalle. Pitäisi kaivaa osanumero tuosta esille niin näkisi tarkemmin. Tuo F2 on perimätiedon mukaan tehty 1996 vuosimallin autosta.
Tuossa kojelaudan päällä on noin puolen sentin viilto ja siksi nyt sitä olen tarkemmin katsellut. Meinasin vaihtaa tuon ehjään samanlaiseen. Eroja noiden kojelautojen välillä on muitakin. Tuossa jota mietin tilalle on mm. ilmastoinnin suuttimet myös vasemmalla päädyssä alhaalla (en ole aikaisemmin huomannutkaan) ja autossa nyt olevassa on peitelevy (samoin Sedanissa on peitelevy tuossa kohtaa).
Comment
Comment