Noinhan se menee. Jos olisi pienemmät jarrut vielä voisin kokeilla miltä tuo tuntuisi, mutta on tullu kaikki myytyä. Näillä mennään. Muistutetaan vielä, että jarrut on hyvät ja eniten tässä kiinnosti mistä tuo "boost" oikein tuli kylmänä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Sieltä pommista tulee tyhjäkäynnillä se virtausmäärä mitä tarvitaan jos ei tyhjäkäynnillä pumpun virtaus riitä. Eikä se virtaus riitä pumpusta pelkästään otettuna vaikka kierrokset olisi rajoittajalla, kyllä sitä ainetta sieltä paineakusta tulee kiertoon. Eli paineakun kanssa saadaan pidettyä tehostimen virtaus aina vakiona. Pumppuhan on ihan älyttömän pieni, koska järjestelmä on todella yksinkertaistettu. Mikäli pumppu olisi niin iso että pelkästään sen virtauksella toimisi jarrut moitteetta, keittäisi se hydrauliöljyt ilman latausventtiiliä.
60bar on paineakun esitäyttöpaine, sen takia paine romahtaa siinä kohtaa nollille. Tolla pumppaustestillä saa selvitettyä pommin kunnon, jos paine ei romahda kunnolla jossain kohtaa, on kalvo mennyt rikki ja paineet pois. Toki kyllä kaikki hieman vuotaa aikaa myöten, ja mitä alempi romahduspaine sitä vähemmän pumppauksia kestää.
Paineakun tehtävänä näissä siis ei ole pelkästään toimia hätävarana jos moottori sammuu, vaan se on tarpeen myös moottorin käydessä.
Comment
-
Totta tuokin, mutta ei se pommi voi tyhjästä lisää virtausta nyhjästä...rimmaa =) Jos ei ole tuottoa niin ei se pommi voi sitä varatakaan sen enempää. Se kyllä tasaa piikkejä ja homma toimiikin oikein hyvin korkeilla kierroksilla kun on "reserviä" tallentaa sinne pommiin.
Tyhjäkäynnillä saattaa pommissa olla reserviä (pitää muuten testata) yhteen ja kahteen "boostattuun" jarrutukseen, mutta jos se ei saa lisää "voimaa" varattua niin ei se sitä saa mistään tehtyäkään.
Yksi todettu huomiohan on sellainen, että tehostus toimii paremmin, kun on hiukan kierroksia. Silloin pumppu tuottaa niin paljon virtausta, että se kompensoi lisääntyneen tuoton tarpeen (isompi tilavuus jarrujen männissä). Pommi on mitoitettu ilmeisesti niin, että vaikka se on uusi niin se ei moiseen pysty. Siksi tehostus ei ole niin "vahva" tyhjäkäynnillä.
Tätä ominaisuuttahan ei ollut vanhalla pumpulla. Jarrut oli paljon tehottomammat ja silloinkin käytössä oli sama pommi. Jos tuo pommi pystyisi varamaan ns. extraa niin se olisi silloin kenties voinut kompensoida pumpun heikentynyttä tehoa. Nyt en tosin pysty sanomaan oliko vanhassa vika tuotossa vai paineissa. Tuo vanhakin on iskussa, tosin en ole ehtinyt sitä vielä kokeilemaan.
Kävin tuossa testaamassa (taas). Nyt kun hiukan (ehkä) tajuaa mistä homma johtuu niin kokeilin jarruja ns. moottorijarrutuksessa eli vaihde päällä ja jarrua kehiin. Tehostus on silloin ns. boost modessa. Jos päästän rullamaan niin jarrut on ns. normaalit. Itsellä normaali ajotapa on aikalailla sellainen, että käytän mahdollisimman paljon moottorijarrutusta eli en koske jarruun ollenkaan. Kun jarrua pitää painaa niin vaihdan vapaalle. Tällöin vauhtia on jo muutoinkin niin vähän, että vaihde tulee luonnollisesti otettua pois.
En koe tätä enää vikana tai ongelmana. Tyhjäkäynnillä jarrut ei vain ole yhtä ärhäkät kuin kierroksilla, mutta silti paljon paremmat kuin ennen. Kuhan saan K-Sportilta tietoja niin voin laskea eron noihin orkkis satuloihin. Lonkalta voisin heittää, että noiden mäntien pinta-ala on noin kaksinkertainen verrattuna vanhaan.
Comment
-
Kävin tuossa ruokatunnilla viemässä myytyjä osia postiin. Tuli mentyä kaikkein pienimpiä teitä mitä löysin ja rynkytin jarruja oikein kunnolla (lukkojarrutuksia jotta ABS sai hakata sielunsa kyllyydestä).
Tuo ilmeisesti teki hyvää jarruille. Poljintuntuma muuttui kovemmaksi, jarrut hivenen herkemmäksi. Käsijarrustakin hävisi yksi "naksahdus" ennen oli 3 että piti ja nyt on hyvä kun 2 saa vedettyä. Nuo kelluvat levytkin varmasti saivat "liikuntaa" siihen malliin että eivät taas ihan heti jumiudu. Tosin viime episodin jälkeen tehty kiinnitysten rasvaus/herkistely on tuntunut vieläkin toimivan eli levyt ei täristä missään olosuhteissa.
Tänään töiden jälkeen vielä kierrän kaikki kulmat läpi ja ilmailen jarruja jos siellä olisi mahdollisesti ilmaa jossain. Poljin on kyllä kova ja ei uppoa juurikaan eli tuskin siellä kovin paljoa ilmaa on jos ollenkaan. Katselin vanhoja logeja ja jarruneste alkaa olla siinä iässä (hiukan yli 2v), että pitäisi vaihtaa. Tuossahan se menisi samalla. Täytyy zoomailla paljonko mulla on nestettä varastossa.
Comment
-
No nyt on jarrunesteet vaihdettu. Ilmaa ei ollut missään vaikka kuin yritin katsoa tuleeko kuplia. Koikka vahvisti asian, ei mitään muutoksia tuntumaan.
Hyvät jäljet jääneet levyihin tuosta rynkytyksestä =)
Vanha jarruneste oli täysin kirkasta eli ihan 100% varma en voi olla tuliko joka ikinen tippa otettua vanhaa nestettä pois. Noin 3 säiliöllistä vedin läpi (toki varoin ettei säiliö mennyt liian tyhjäksi =)
Comment
-
Katselin tosiaan noita ja hiukan ruuvarilla koetin kuinka jankkia tuo töhnä rei'issä on. En jaksanut vielä alkaa noita puhdistamaan. Suunnitelmissa on vielä purkaa nuo ja maalata nuo ruostuvat osat. Puhdistetaan sitten samalla. Mulla on tuohon jossain kätevä "piippurassi" jolla nuo olen aina silloin tällöin käynyt läpi. Aika turhaa hommaa, ne on ummessa heti kohta uudestaan...mutta jos niitä ei puhdista niin tuosta töhnästä tulee kivikovaa.
Comment
-
Jep, porakone on paras. Paineilman kanssa jos edes lähteekään, niin ainakin se töhnä on sitten lähinnä omassa silmässä ja muutoin ympäri tallia. :)
Comment
-
Täällä tallilla ollessa kävin läpi näitä Urssin osia. Pakko tehdä inventaario jossain vaiheessa. Osia on melko paljon mm. Löysin 3 kpl noita servotronic releitä. Laiton uuden paikoilleen ja hyvin rokkaa taas.
Ohjausvaihteita on 4 kpl, 2 normaalia ja 2 servotronic. Onneksi tuo ratkesi noin niin ei tarvitse alkaa noita vaihtamaan.
Comment
-
Tuli tehtyä melkoinen moka eilen. Tuli pidettyä ns. quattro kivaa ja jätin auton ulos. Tänään sitten ihmettelin miksi auto ei liiku mihinkään suuntaan. Rengaskotelot täysin ummessa ja tietenkin umpijäässä. Eilinen sohjo/vesi jäätynyt.
Tuntitolkulla sitten autoa sulateltiin, että saatiin renkaat pyörimään edes sen verran että saatiin talliin. Jööses mikä homma...
Comment
-
Totaalinen jäätyminen tosiaan, meni 8h että sain auton ajokuntoon (pääsin Ouluun asti) ja nyt aamulla tyhjensin ~30l vettä tallin lattialta/kaivosta. Pohja yms. sulaneet yön aikana. Ihme ajatuskatko tuli tuolloin illalla ja en ajanut autoa talliin. Kai se oli kiire saunaan.
Kerran aikaisemmin käynyt noin ja sekin moottorikelkalle. Oli joelle noussut vesi jään päälle ja jäin kiinni sohjoon. Kelkan ylös saaminen oli niin kova urakka, että jätin sen rannalle (oli jo yö) ja seuraavana päivänä oli tietysti taas ~-10 astetta pakkasta ja koko laite umpijäässä. Traktorilla piti käydä nostamassa ja viedä talliin sulamaan. 2pv se taisi silloin olla sulamassa.
Comment
-
Nyt kun auto taas sulana niin ajattelin pyyhkäistä pölyt kojelaudasta. Purin hälyttimen ja Bluetooth yms. mokkulat pois. Hälyttimen asennan toiseen paikkaan ja tuo vanha Bluetooth mokkula saa mennä kierrätykseen.
Niin tuo ratti-akseli joka näkyy tässä kuvassa. Mulla on noita 2kpl ja tuo on tietenkin se joka on UrS6 mallista. Viikset ei käy tuohon. Jää homma nyt tällä kertaa tekemättä =(
No laitetaan sentään nuo kääntyvät peilit. Joutuu hiukan purkamaan oviakin. Vaihdan nyt samalla nuo ovien saranat (hiukan väljyyttä vanhoissa). Kuvassa muuten näkyy nuo lämpeävät ovenkahvat, toimivat edelleen, tosin tarvetta noille ei ole ollut vuosiin.
Nuo äänieristykset laitoin vuosia sitten ja silloin en halkaissut ovia, siksi nuo on hiukan hassun näköiset. Joutui ahtaasta välistä noita tuonne survomaan...Viimeksi muokannut Jari74; 9.2.2015, 20:23.
Comment
-
Huh, olipas pieni yhteispinta-ala noissa männissä, laskin 32,16cm2. En nyt muista minkä kokoiset männät urssin HP2 satuloissa, mutta jos olis vaikka 2x38mm männät(voi olla isommatkin) ja kelluvasta rakeenteesta johtuen pinta-ala kaksinkertaistetaan(laskennallinen pinta-ala 45,34cm2), niin vakiot ovat aika selvästi tehokkaammat. Eli nämä K-Sportin satulat vaatisivat pienemmän poljinliikkeen.
Esim. UFO satulassa on 60mm männän pinta-ala 28,26cm2, kertaa 2 ku on liukuva satula, eli 56,52cm2, joka on itse asiassa enemmän kuin Brembo 18z satulassa(54,98cm2).
Comment
-
Minä taas olisin sitä mieltä, että satulan liukuvuus tai liukumattomuus ei vaikuta voimiin millään tavalla. Jarrusylinterit on joka tapauksessa hydraulisesti yhteydessä toisiinsa, joten satulan aseman kompensointi tapahtuu kiinteässä satulassa hydraulisesti ja kelluvassa vähemmän hydraulisesti. Jarrupalojen kannalta on sama että minkälainen satula niitä puristelee.
Comment
-
Ihan mielenkiintoista, koska itsekään en ole varma miten se oikeesti menee. Noin vaan kuullu perusteltavan et jos vertaa kelluvaa ja kiinteää niin pitää joko tuplata kelluvan mäntä-ala tai vastaavasti puolittaa kiinteän. Tiedä sit pitäkö paikkansa, ja toki näiden suhteen pitää huomioida levykoko, tasaisempi paine palassa jne. monia muita asoita jotka vaikuttavat jarrun tehokkuuteen.
Comment
-
Niin kauan kun joku laskee sen mulle tähän auki ja todistaa väitteeni vääräksi, väitän että jarrusatulan aiheuttama voima on paine x mäntien yhteenlaskettu pinta-ala, tuentatyypistä riippumatta. :)
Comment
-
Eikös kelluvassa satulan rakenteessa sylinterin pohjaan kohdistuva paine pyri liikuttamaan satulaa ja näin ollen painamaan vastapuolen palaa levyä vasten...? Eli laskuissa männän pinta-ala x 2 koska pohjan pinta-alakin osallistuu puristamiseen.
Comment
-
-
Voimia laskettaessa pitää tuplata liukutappisatulan männän pinta-ala. 3. Newtonin laki mikä vaikuttaa liukuvassa satulassa
Eli yksinkertaistettuna laskee vain satulan yhden puolen mäntien ala, jos vertailussa on kiinteitä satuloita.
Niinkuin Sioptechin linkissä sanotaan :the one-sided linear mechanical force generated by the caliper
Total piston area is the area of one
piston multiplied by the number of
pistons for a fixed-mount caliper. If
you have a floating caliper, multiply
the area of one piston by twice total number of pistons
to get the total effective piston area.
Polkimen liikeratoja laskiessa sitten todelliset alat/tilavuudet.Viimeksi muokannut Sleepy2; 10.2.2015, 22:13.
Comment
-
Tuo mäntien koko selittää sen miksi tuo poljin ei painu juuri yhtään. Jarrut on tosin paljon paremmat kuin millään aikaisemmilla kokeiluilla vaikka noissa HP2 seteissä mäntien pinta-ala onkin isompi.
Joku saattaa muistaa tämän episodin:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=1541
Tarkoitan tuota akun jäätymistä/halkeamista. Silloin pikaisella katselulla ei näkynyt vuotoa missään, mutta nyt kun purin keskuslukituksen pumpun pois niin paljastui totuus. Happoa on vuotanut jonkun verran. Alkoi siis koko sisustan purku. Otan lattiamatonkin pois, sillä nestettä oli mennyt hitusen myös matkustamon puolelle. Soodalla pesen koko alueen, uudet pohjamaalit pintaan ja äänieristykset.
Tuo akkuneste oli jäänyt keskuslukituksen pumpun alle "jemmaan". Tuon pumpun vaahtomuovinen suojus oli onneksi estänyt pahimmat vuodot matkustamon puolelle. Täytyy ottaa muutama kuva jossain vaiheessa (lisätty).
Kotelo
Matkustamon puoli
Comment
Comment