Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Harrastepeli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nyt on tullut ajettua Franky:llä useampi viikko. Pakko kai se on todeta, että on tainnut mies tulla vanhaksi. Mukava tuolla on ajella, liikkuu herkästi jne, mutta onhan tuo melko "karua" verrattuna uudempiin. On suhinaa, murinaa, jäykkää jousitusta ja alusta ottaa kiinni joka paikaissa varsinkin tähän aikaan vuodesta, kun kauheat polanteet. Ajokin on sellaista "nykivää" kun nilkkaa tulee suoristettua turhissakin tilanteissa =) Entinen Risa tuli mieleen, mukava ajella pyhäisin kauniina päivänä, mutta ei sillä pitkään jaksanut pöristellä. Ihmettelin yksi päivä, että miten olen joskus aivan luontevasti jutellut puheluita auton handsfreen kautta, kun nyt tuntuu että ihan turhaa touhua. Putkisto yms. on kuitenkin ihan sama ollut vuosia. Kai sitä vertaa tuota tuohon superhiljaiseen E-troniin. No ajat muuttuvat ja harrastelaite tuo on eli saa se muristakin...

    Auto toimii moitteetta, pari pientä vikaa eli akku meni (taas). Toinen "vika" on, että tuo Alpinen TV yksikkö toimii vain jonkin aikaa kun virrat käyttää päällä ja sitten menee mykäksi. Ihme ylipäätään, että tuo edes toimii...sentään 2000-luvun tekele koko laite. Kohtahan nuo DVB-T lähetykset loppuu anyway (tarvitaan DVB-T2) Akku ei näemmä kestä seisomista. 2:n vuoden välein saa hakea uuden kaupasta. Nytkin meni aivan mykäksi yllättäen.

    No, olen nyt kerännyt tuohon B7:aan läjän osia. Se on jo purettuna tallissa eli pitäisi nyt kehittää aikaa, että pääsisi kasaamaan. Perä kasaan, uusi putkisto (Simons), koneeseen päivitystä eli imuilman läpät pois, uudet ruutat alas, sihti, bypass ja mitä nyt tuolla hyllyssä olikaan. Perushuoltoa siis.

    E-tron olisi vaihto-iässä, jouduin jopa katsastamaan sen=) Ei vain ole mitään vaihtoehtoa marmorilla tilalle, tosin nythän niitä olisi tulossa vuoden parin sisään. Uusi A3 E-tron vai onko se nyt tfsi-e (mikälie) tulee ehkä/kenties kesällä. Siinä olisi huhujen mukaan hiukan isompi akkupaketti (huhuttu ~12kwh). Audi Q4 vaikuttaa lupaavalta myös, mutta tulossa joskus...

    Comment


      Franky ja B7 myyntiin ja ilma-alustainen maasturi tilalle, pappa :)

      Comment


        Niin, kehtaako tässä edes mainita enää, että Q7:sta neuvotellaan parhaillaan ;-) ilmajousilla tietysti

        Comment


          Toivottavasti vanhuus ei iske minuun koskaan :) E-tron suv olisi varmasti hyvää lääkettä tuohon mukavuuskuumeeseen. Parin vuoden päästä hinnat laskeutunee vähän inhimillisemmiksi.

          Comment


            Sitä on liikkeellä. Rehellisesti kyllästyin ajamaan urssilla arkiajot ni jätin sen välillä lepäämään ja hommasin A8:n pehmeillä nahkapenkeillä, tuplalaseilla, vakioalustalla ja vakiorengaskoolla. Ilmajousia ei sentään ole, ehkä tulee niillekin vielä tarve sitten kun tästä setääntymisestä selviää ja alkaa ukkoontumaan.

            Comment


              Ai sitä helpotusta kun A4 Allroadin mukana hävisi kaikki stance-, rengasprofiili-, offset ja vanneleveyspohdinnat. Samalla hävisi myös kaikki hidastetöyssytkin, rajoituksen mukaan saa ajaa kaikkialla. On käytännössä madallettua tai S-line korkeuksista autoa nopeampi.

              Comment


                A4 taas ajossa. Perä kiinni ja huollettuna. Vaihdoin myös tuon by-passin joka osoittautui turhaksi sillä vanha oli ehjä vaikka alkuperäinen. Tosin ei tuo edes osoittanut tehonpuutoksen merkkejä. Olipa muuten melkoinen homma vaihtaa tuo keula paikoillaan... sai sovitella vaikka minkälaista avainkombinaatiota, että sai pultit auki.

                Laittelin samalla tuon Simons:n putkiston kiinni. Tuolla on aika tiukka sovitus sillä sen verran kookkaampi kuin vanha. Onneksi tuo on useassa osassa niin sovittaminen kävi kätevästi ja putkisto on nyt paikoillaan ja ei ota mihinkään kiinni. Äänimaisema on hyvin maltillinen, olen positiivisesti yllättynyt. Ei kumise eikä murise turhia. Hiukan "miehistyi" nuo käyntiäänet (tummeni), mutta muutoin oikein sivistynyt. Positiivinen yllätys oli, että autossa tippui kulutus ~litralla matka-ajossa. Ajoin tallilta kotiin (matkaa ~105km) ja auton mukaan kulutus oli 6,8l/100km. Alla kitkarenkaat ja aikaisemmin kyseisellä matkalla kulutus on ollut 7,8 päälle. Kitkoilla tuo on kuluttanut aina jonkinverran enemmän kuin kesäkumeilla.

                Kulusta on hiukan vaikea sanoa, mutta perstuntuman mukaan hiukan saattoi tuokin piristyä, vastaa hiukan nopeamman kaasuun. Tämä saattaa olla ihan mutuakin. Pitää käyttää tuo penkissä muutoinkin ihan huvin vuoksi, että mitä tuolta nyt irtoaa. Eihän tuohon mitään isoja ole tehty, mutta jos ei paljoa vakiota vähemmän niin viritys voidaan katsoa onnistuneeksi =)

                Frankyn jälkeen, on tuo B7 melkoisen sivistynyt laite

                Tuo vanha putkisto on melkoinen järkäle, kai tuo pitää paloitella ja laittaa kierrätykseen. Jos jollakulla tarvetta tuolle niin saa ilmaiseksi. Toimitus ei tosin koon takia mahda onnistua.
                Attached Files
                Viimeksi muokannut Jari74; 9.4.2019, 08:29. Perustelu: Poistin jo edellisissä viesteissä mainittuja asioita (toistoa)

                Comment


                  Likalla on ajossa B7 1.8t (etuveto, pthyi) joka luonnolisesti mun huoltovastuulla. Sisäänajo kun on jo suoritettu (425Mm) niin kaikenlaista alkaa ilmenemään. Viime viikolla alkoi laturi vittuilemaan. Sitä kun herättelin niin koeajolla polaksin kaasua vähän enemmän josta seurasi pakoputken irtaantuminen jatkomuhvista. Siinä kun pari kertaa kiihdyttelin niin kyllä se ripeämmältä tuntui, voi toki olla että tukeva pakoääni vain stimuloi kuljettajan kehon G-vitamiinireseptoria.

                  Comment


                    Urssi on seisonut vuosia hyvin lyhyillä ajoilla ja huomasin tuossa, että olen vaihtanut hihnan 2011. Kilsoja siitä on tullut vajaa pari tuhatta, mutta ikä alkaa hihnoja vaivata. Tilasin uudet rojut Tepolta ja purin keulan pois. Täytyy tehdä jotain noiden ajoitusmerkkien suhteen. Autossa on billet vauhtipyörä, säädettävät nokka-akselin rullat ja missään niistä ei ole ole ajoitusmerkkejä. Tai no tuossa hihnapyörässä on, mutta merkit on ainakin 2 hammasta sivussa. Otin kannen kopan auki ja nokat on oikeassa asennossa kun kampura 0-kohdassa. Melko ikävä ajoittaa, kun ei merkkit miten sattuu. Pitää nyt jossain vaiheessa ottaa ja laittaa tuo säädettävä rulla niin, että ainakin siinä olisi tuo merkki kohdallaan. Saahan tuon kun tietää, mutta melko pitkään piti ihmetellä, että miten tämä nyt oikein menee. Ajoitus on kyllä kohdallaan, Porkkis sen aikoinaan viilasi kuntoon.

                    Seisominen kylmässä varastossa ei tee oikein hyvää, aika paljon hapettumaa yms. alumiiniosissa ja turbostakaan ei uskoisi, että se on kunnostettu (sen verran ottanut jo väriä).

                    Comment


                      Tulikohan mun historian aikana Urssiin ensimmäinen "vika". Siitä tuli "boxeri" eli käy ja kuulostaa ihan Subarulta. Täristää kun vähänkään antaa kaasua. No syttöpuolella vika on, mutta en ole ehtinyt vielä syvällisemmin kaivaa mikä hajosi, tuo meni ns. lennossa eli ihan cruisella ajelin ~80km/h nopeutta kun ensin alkoi täristämään, vika katosi päiväksi ja nyt tekee koko ajan kuormalla, tyhjäkäynnillä käy hyvin ja tasaisesti. Hihnanvaihdon jälkeen olen ajanut nyt ~200km. Sen verran katsoin, että kun otin kopan pois niin olin unohtanut puolien maadoitusjohdon irti (oli pahus mennyt piiloon letkujen alle) eli hajosiko tuolta nyt puola. Laitoin maadoitusjohdan takaisin, mutta vika ei poistunut. Pitää nyt hakea tuonne uudet tulpat, tarkastaa kaivot (ettei ole päässyt öljyä) ja vaihdella viallinen puola tai puolat.

                      Jos jollakulla vastaavia kokemuksia niin mielelläni kuulen neuvoja. Itseltäni ei esim. ole mennyt koskaan puolaa rikki eli en tunne oireita. Puolat vaihdoin kaikki uusiin 2011 ja niillä on ajettu ~2tkm tähän päivään mennessä. Berun tekeleet.

                      Comment


                      • Äkkiseltään kuulostaisi puolalle. Ainakin kaverin B7 käyttäytyi hyvin vastaavalla tavalla puolan pimennyttyä, ja oma entinen Pösönen vasta olikin mielenkiintoisesti käyvä kun puola sanoi sopimuksensa irti.
                        Viimeksi muokannut Kukke; 17.9.2019, 10:18. Perustelu: Typo fiksattu.

                        Comment


                          Vika korjattu, hyllyssä oli ex-RS4:n tulpat jotka eivät ehtineet olla käytössä montaakaan päivää aikoinaan niin olin säilyttänyt. Vaihdoin kokeeksi ja vika korjautui, auton käytös myös muuttui huomattavasti. Piristyi selkeästi vaikka ei se nuhapumppu ollut alunperinkään, lähtee eikä meinaa ja etanolikaan ei haise enää niin vahvasti kylmänä käynnistettäessä. Oiskohan nuo vanhat hiipuneet vuosien aikana ja nyt yksi antautunut kokonaan. Tulpat oli laadukkaaksi todetut F5DP0R:t, mutta eihän mikään ikuisesti kestä. Olleet vuosia autossa, en ole vaihtanut, kun ei tule kilometrejä. Tilasin uudet tulpat, tosin tilasin tuohon jo eilen illalla vikaa arvuutellessa lisäksi uuden MAF:n, puolat ja sytytysyksiköt. Onpahan varuilla...

                          Comment


                          • Hyvä että vika löytyi. Onhan ne vanhat tulpat voineet ottaa itseensä puolan maadoittamattomuudestakin, mistäpä näistä tietää. Laatukamppeillakin on elinkaarensa. Ja onpahan uudet osat varalla tilanteen niin vaatiessa. :)

                            Comment


                              Nyt on tullut ajettua Frankyllä ~2000km joka on enemmän kuin moneen vuoteen. Auto alkaa "notkistua" eli vuosien säilytys varastossa ei oikein hyvää noille autoille tee. Autohan on aika karun näköinen ulospäin sillä siinä on peltiosia nyt sovitettuna useammasta autosta mm. etulokasuojat ja takaluukku on UrS6:sta ja mustat. Autohan katsastettiin etanolille syksyllä, tosin onhan tuo softa ollut autossa jo pidempään. Porkkis tekaisi tuon bensasoftan perusteella aikoinaan ja ei ole tullut sitä koskaan ihan lopullisesti tullut viilattua kohdilleen ja talvella sen kanssa on muutamia ongelmia. Jos auto jää ulos pakkasella (~10 astetta tai enemmän) niin autoa on vaikea saada käyntiin. Se menee liian rikkaalle ja tukehtuu (ainetta tulee jopa putkesta ulos). Toinen ongelma on myös kesällä eli jos matkavauhdista laittaa vapaalle ja nostaa kaasun nopeasti ylös niin auto sammuu. Laitoin tuossa joku aika sitten toisen ECU:n Porkkikselle jos hän ehtisi siitä modata entisenlaisen bensaboxin niin voi sitten talveksi aina vaihtaa ainetta. Kulutus kaupunkiajossa on myös aika rouhea eli ainetta menee sellaiset ~20l satasella, matkalla pääsee 12-13l lukemiin.

                              Ilmeisesti auton osilla on taipumus hajota vuosien mukaan eikä kilometrien. Ihmettelin tuossa yksi päivä kun lämmöt ei nouse autossa eli lämpömittari jää muutaman milliin normaalista. Epäilin termostaattia yms. mutta tuli sitten katsottua veden lämpötila ilmastoinnin näytöltä ja siellä oli ihan normi 90 astetta. Vuosia sitten vaihtamani multivika-anturi oli antautunut vaikka kilsoja sille ei ole tullut juurikaan. Hyllyssä sattui olemaan uusi ja sillähän tuo taas tokeni. Muutoin tuo on toiminut hyvin. Hiukan tuo on vanhanaikainen ja laiska verrattuna esim. tuohon A3 E-troniin ja käsitys siitä, että tuleeko meidän talouteen enää koskaan uutta täysin bensakoneista laitetta on vahvistunut. Kyllä meillä vannotaan jo täysin sähkön nimeen.

                              Yksi syy miksi olen tuolla nyt taas ajellut on tuo auton tarvitsema maalaus. Käytin sitä jälleen näytillä maalareilla. Olen tainnut marmatella jo vuosia noiden hintojen karkailusta (maalauksen siis). No nyt tuota ei enää Oulussa saa edes maalattua, ei kuulemma ehdi tai kannata. Pudasjärvellä yksi putiikki antoi vaovaisen arvion, että jos tekevät muiden töiden ohella niin ylimaalaus 6-8t euroa. Halpaa. No päätin, että maalaan tuon itse. Olen tässä nyt laitellut vehkeitä ja opetellut ruiskumaalausta jo jonkin aikaa kaikenlaisten ei niin vaativien laitteiden kanssa ja pikkuhiljaa alkaa tuntumaan, että voisin kokeilla kokonaisen auton maalausta. Tallissa on yksi UrS6 kori purettuna ja sen ajattelin maalata ensin harjoitukseksi.

                              Vanhuksen (100 ls) jarrutehostin sanoi sopimuksen irti. Kalvo ilmeisesti antautui ja jarrujen tehostus on lähinnä nimellinen. Uuden etsiminen olikin sitten oma harjoituksensa, tuohon olisi varmastikin sopinut joku saman ikäkauden VW passat yms. osa, mutta sattumalta löysin ebaysta oikealla osanumerolla ehjän. Sen saaminen suomeen olikin monen kuukauden projekti, sillä firma joka otti tuon toimituksen kontolleen, hukkasi lähetyksen. Ensimmäinen ongelma oli löytää joku yhteystieto mistä tuota voisi kysellä sillä firmat ovat hyvin tehokkaasti piilottaneet kaikki yhteystiedot yms. sivuiltaan. Seurantanumero ilmoitti vain että jotain mennyt vikaan ja pyysi ottamaan yhteyttä asian selvittämiseksi, vain yhteystiedot puuttuivat. Lopulta tuon myyneen kaverin oli mentävä itse paikalliseen toimipisteeseen ja sieltä sitten alkoivat selvitellä asiaa. Lopulta tuo taisi löytyä jostain lentokentältä ja laittelivat sitten takaisin myyjälle joka sitten laittoi paketin DHL:llä ja tehostin saapui parissa päivässä kotiovelle.

                              Tallissa on myös tuo 100GL automaattilaatikolla. Sen kanssa en ole oikein ehtinyt tekemään mitään. Uusia osia tilaillut (mm. lattiamatot), mutta valitettavasti aikaa tuon kanssa ropaamiseen ei löydy. Mietinkin jos laittaisi myytiin niin tuosta saisi joku hienon projektin. Autohan on käyntikuntoinen ja liikkuu omin voimin.

                              E-tron kävi "akkuhuollossa" eli siitä otettiin akku pois ja tarkistivat/uusivat kannen liimauksen. Pari päivää tuossa meni. Antoivat sijausautoksi Audi A6 quattro 45TDI:n. Kävin vain kaupassa tuolla ja hyvältähän tuo tuntui. En oikein jaksa ollenkaan innostua dieseleistä ja siksi ei tuolla sen enempää tullut ajeltua. Emäntä kirosi syvimpään koloon, sillä tuo ei kovin kätevä kaupungissa tai parkkihallissa pyörittelyssä kuulemma ollut. Oli hyvin tyytyväinen kun sai kolmosen takaisin ja kuulemma vahvisti käsitystä, ettei meillä yhtään isompaa autoa tarvita. Itse asiassa tuo A3:nkin on liian "Iso". Ostetiin nimittäin joku aika sitten Oulun keskustasta tuollainen vanhempi kaupunki-asunto ja sen mukana tuli "autotalli" no juuh, kyllä tuo sinne mahtuu pituuden puolesta hyvinkin (menee pidempikin reilusti), mutta autosta ei pääse ulos =) liian kapea jopa kolmoselle. On tuolla myös ulkopaikka, mutta en ole vuosiin säilyttänyt autoja ulkona niin hiukan ahdistaa ajatuskin. Tosin ei me tuolla vielä asuta ja katsotaan josko laittaisi esim. vuokralle tuon, tosin emäntä on vakaasti sitä mieltä, että omakotitalossa asuminen saa riittää ja tämä meidän nykyinen talo on myydään. Menee tuo pienikin talli sitten alta =( Tosin eipä täällä Oulussa oikein pysty tuossa nykyisessäkään tallissa mitään isompaa tekemään.

                              Comment


                                Porkkis laitteli tuon bensa ECU:n ja heti innolla sitä vaihtamaan. Eihän tuo toiminut ollenkaan. Olin kokonaan unohtanut, että tuo bensasofta on tehty RS2 suuttimille ja nyt autossa Deca 630:t etanolille. Minulla piti olla vielä yksi setti RS2 suuttimia hyllyssä, mutta en löytänyt niitä mistään. Yhden setin myin joku aika sitten, mutta minulla on (tai ainakin oli 2). Pitäisi taas tehdä siivous varastossa. Ei auttanut kuin vaihtaa takaisin etanolille, mutta ongelmaksi tuli, että auton tankki täynnä bensaa. Auto käy ja toimii hyvin, mutta ei parane juurikaan kuormittaa sillä ennakot on aika rajut bensalle. Olen nyt ajellut tuolla hyvin rauhallisesti ja koettanut saada tankkia tyhjemmäksi, että saisi etanolia tilalle. Ei vain tunnu kuluvan tuota ainetta juurikaan, erikoinen ongelma, sillä normaalisti tuntuu että tankki tyhjenee silmissä =) Voisin toki tyhjentää tuon tankin muutoinkin, mutta kaikki Jerryt, säiliöt jo täynnä bensaa tai etanolia ja en kehtaa (taas) ostaa lisää noita purnukoita, kun nytkin bensaa on ~200l ja etanoliakin ~60l kannuissa. Bensaa on muutoinkin paljon, kun nuo kelkat, mönkijät yms. laitteet vie sitä aika paljon talven aikana ja hallilta lähemmälle asemalle on ~35km niin ei aina jaksa lähteä hakemaan bensaa.

                                Comment


                                  Kauan ne kestikin, nimittäin polttoaineletkut. Autohan on ollut etanolilla jo vuosia ja alkuperäiset letkut. Eilen aloin siirtämään autoa tallista toisen projektin tieltä ja annoin auton käydä pitkään tyhjäkäynnillä (tuota kun ei ihan joka kuukausi käynnistellä). Ihmettelin voimakasta etanolin hajua, mutta tuo käy julman rikkaalla kylmäkäynnistyksen aikana eli en sen kummemmin huolestunut. No autoa siirtäessä huomasin lätäkön auton alla ja ihmettelin, että ei tuo ilmastoinnista voinut tulla. Lähempi tutkimus paljasti nopeasti, että se on polttoainetta. Konepelti auki ja vuoto löytyi heti eli tippasee voimakkaasti siitä suodattimelle tulevasta metallipunotusta putkesta. Tuohan on lähellä pakosarjaa/turboa eli äkkiä auto sammuksiin.

                                  Uudet putket siis laittoon, minulla on UrS orkkis linjastoja varastossa, mutta nuo ei ole pysyvä ratkaisu sillä ei nuo etanolia näytä loputtomasti kestävän. Monikin on noita vaihtanut eli olisiko vinkkejä mahdollisista valmiista seteistä vai onko kustannustehokkaampaa vääntää nuo itse? Mitkä liittimet noissa polttoainesuodattimissa ja kiskoissa on?

                                  Comment


                                    Tuosta polttoainelinjojen kestävyydestä jauhettiin minunkin ketjussa. Ja se on juuri noin, et saa alkuperäisiä ikuisesti kestämään - hyvän tovin toki. Tuota kustannusta itsekin laskin. Tulin siihen tulokseen itse tehtynä olisi halvempaa, mutta saatavuus millikoon osilla oli silloin ainakin heikompi kuin tuumakoon. Sitten järkeilin asiaa siten, että sovituksia tulee vähemmän jos menee millikoon osilla - sopii suodatin, kisko, pumppu jne yhteen. Ja lopputulema minun kohdallani on se etten vaihda bensasta etanoliin. (Olipas avulias kommentti). Etkan mukaan sisähalkaisijat ovat 12 mm paine puolella, avainkoot 15 ja 17 mm.

                                    Comment


                                      Jeps, muistankin tuon kuinka kehuin linjojen kestävyyttä tuossa, niin sitä taas oppii. Täytyy selvitellä nuo liittimet yms. ja mistä niitä saa irrallaan tai valmiiksi teetettynä. Tarkoituksena olisi pitää tuo vakiona, mutta "pahimmassa" tapauksessa joutuu vetämään uudet linjat tankilta asti erillisellä suodattimella kiskolle (tosin suurin osa putkista on metallia). Tuo olisi varmaan se helpoin tie ja poistaisi kaikki nuo "ylimääräiset" höyry yms. systeemit. Tämähän ei ole mikään museoauto eli sinänsä ei ole tarvetta pitää vakion oloisena.

                                      Edit. Ilmeisesti tämä onkin helpompi homma kuin luulin. Nyt näyttää siltä, että tuosta orkksi putkesta (metalli) leikataan vain tuo jousto-osa pois ja paikalle laitetaan uusi putki joka kestää etanolia.
                                      Viimeksi muokannut Jari74; 6.11.2020, 11:47.

                                      Comment


                                        Enpä olisi uskonut tätä päivää tulevan, mutta autoa kaivaessa varastosta niin alkoi harmittamaan tuon seisottaminen joutilaana sen verran, että kokeillaan josko tälle projektille olisi jatkajaa eli laitetaan myyntiin.

                                        Comment


                                          Kävin eilen pitkästä aikaa katsastamassa auton, läpi meni moitteetta. Jarruja joutui hiukan herkistelemään pitkän seisonnan jälkeen (lähinnä pintaruosteen poistoa), mutta pesun ja nahkojen hoidon jälkeen ajoin asemalle leimaa hakemaan. Nahat tuntui kuivilta ja hyvinhän nuo imi hoitoainetta, mutta nyt on taas pehmeät. Muutamia huomioita tuli tehtyä. Ilmastointi ei toiminut tai no kompura pyöri, mutta ei tule kylmää ilmaa nimeksikään. Ilmeisesti pitkä seisominen kuivattaa tiivisteitä ja ainetta pääsee vuotamaan. Tänään on täyttö ja samalla testataan systeemi vuotojen varalta ja laitetaan väriaineet sisään. Kävin kaupoilla ja heti joku oli peruuttanut keulaan, peräkoukku ottanut kiinni etukilpeen, kyllä sylettää moinen. Tuon kolauksen näki sivullinen, mutta kauempaa ja kolhija ehti poistua paikalta eikä saanut rekkaria ylös. Laillista kolarointia nykyaikana...

                                          Täytyy nyt ajella tuolla hetken aikaa niin saa liikuntaa. Muut Audit onkin enemmän ja vähemmän nyt telakalla. Allroad:n kone/laatikko on lattialla ja odottaa turbojen huoltoa/päivitystä, A3:n riisuttu myöskin (vaihdelaatikon huolto menossa, 6v Tiptronic, alkoi vaihtamaan karkeasti ja syynä viallinen anturi), vanhus (100ls) sai vihdoin ja viimein uuden tuulilasin Kuttilan Autolasin toimesta eli projektia riittää. Olisi vain pitänyt tehdä nuo yksi kerrallaan sillä nyt on kaikki paikat täynnä purettuja osia/autoja.

                                          Comment


                                            Ensimmäistä kertaa koskaan Franky jäi "tien päälle". Tarkalleen ottaen Tuiran ABC:lle pumpun viereen. Kävin tankkaamassa ja autosta meni akku kertalaakista. Valot syttyi, mutta mitään muuta ei sitten tapahtunutkaan. Akku vuodelta 2018 ja ollut säilytyksessä ja ylläpitolaturin päällä melkein koko elinikänsä. Autollahan ei ole juurikaan ajeltu. Soittelin emännän paikalle ja apuvirralla auto käyntiin.

                                            Tästä tulikin mieleen, että nämä akut alkaa olla melko iso kuluerä vuosittain. Tänä vuonna olen vaihtanut akun 4:ään autoon, 2:een kelkkaan ja traktoriin eli puhutaan useista sadoista euroista. Olen suosinut Exide:n tekeleitä lähinnä sen takia, että tuttu myyjä/liike, mutta olisiko porukalla suosituksia muista akuista. Frankyn akku on jo "vanha" eli ne näköjään hiipuu vaikka niitä ei käytä ja koettaa pitää ne hyvässä kunnossa. Kestikö nuo akut ennen pidempään? Meillä on Nuffield traktori tallissa ja siinä on joku jumalattoman iso akku paikoillaan ja valehtelematta se on ollut siinä >20v ja edelleen täydessä iskussa. Tyhjenee kyllä kun tuolla ei ajeta, mutta ei muuta kuin laturi kiinni ja 1-2vuorokautta niin taas potkua piisaa. Tämä on mallia "huollettava" eli siihen pystyy ja pitää aina välillä lisätä akkuvettä.

                                            Comment


                                              Taannoin tuli huudeltua käyttisbemari Japanista ja tänään pisti akun ikä silmään kun tein vähän huoltohommia. Terminaalissa stanssi 10/14. Laivassa ja huutokaupan phalla tuo kerkesi seisomaan kuukausia ilman mitään latureita ja niin se lähti Hangossa tulille, joskin vähän raskaanpuoleisesti. Akku oli BMW:n "oma".

                                              Comment


                                                Tänään huomasin uusia ongelmia autossa. Nyt kun on satanut pitkästä aikaa Oulussakin ja tuli tuossa oltua ulkosalla ja märkänä sitten istuin autoon. Ikkunat huurtui tietysti ja koetin sitten säädellä ilmastointia niin, että puhaltaisi lasille. No eihän tuo paneeli toiminut, osa nappuloista vastasi (muistaakseni lämpöä sai pienemmälle, mutta ei suuremmalle jne.) Ei ole tullut koskettua tuohon paneeliin vuosiin (ei tarvetta). Arvasin/tiesin missä vika sillä korjasin tuon jo >10v sitten eli nuo surullisen kuuluisat jänniteregut oli rikki (tai no toinen niistä). Auto seisonut kauan ja ilmeisesti nuo läppämoottorit rasittaneet sen verran (jumahtaneet käytön puutteen takia), että tosiaan toinen oli pimeänä. Alkuperäiset on kummalliset L4940V85 malliset eli 8,5voltin. Laitoin aikoinaan (kun noita ei löytynyt) normi 7808:t eli 8V regut. Nyt vaihdoin toiseen suuntaan eli laitoin 7809:t ja taas paneeli toimii ja läppämoottoritkin lähti toimimaan sutjakasti eli adaptaatiot yms. meni virheittä läpi.

                                                Toinen ongelma on, että tuo mittariston "monitoiminäyttö" sekoilee joskus eli pixelit mössönä. Huomasin tuon ekaa kertaa pari viikkoa sitten ja tänään taas kylmänä. Täytyy ottaa kolvi käteen ja käydä mittaristo läpi (tai sitten vaihdan vain koko mittariston). Noita kun on hyllyssä useampikin.

                                                Comment


                                                  Autohan on aina ollut mallia "matala". Oli paljon matalampi kun sen aikoinaan ostin ja silloin jo nostin alustaa normaalimpaan suuntaan eli Eibach Sport jouset ja se paransi asiaa hiukan. Nyt alla on 18" 40 sarjalaiset renkaat niin alusta on pintakova ja korkeuttakaan ei ole ytään liikaa. Katsastuksessa pitää hiukan avittaa, että saa nosturille (alla on nyt ne raudat jotka ottaa ensimmäisenä kiinni) ja suurimmat hidasteet pitää ajaa varovasti (mm. Oulussa kansainvälisen koulun ja Tuba ravintolan välissä oleva hidaste aiheuttaa suuria murheita --> ottaa melkein aina kiinni vaikka kuin ajaa varovasti). Tuota tulee ajettua sentään useasti sillä asun vieressä. Auton mataluus pääsee unohtumaan sillä muissa vehkeissä kyseistä ongelmaa ei ole ja eilen ajoin auton kiveen. Soratiellä ajelin ja keskellä tietä oli kivi "pystyssä", sehän otti pakoputkeen kiinni ja tietysti matalimpaan kohtaan eli v-pantaan. Oma vika sillä olin laittanut tuon pannan kiinnityksen ajattelemattomuuttani alimmaksi. Repi/taivutti tuon irti (kuva), oikaisin tuon ja matka jatkuu...

                                                  Tästä ajatus siitä, että nostan autoa taas hiukan voimistui. Heivaan nuo Eibach jouset pois ja tilalle orkkis Sport sarjan jouset (näitä pitäisi olla varastossa useampikin sarja, tosin viime aikoina olen heittänyt melko paljon romua keräykseen eli toivottavasti joku setti vielä löytyy). Auto nousee ~15-20mm ja renkaiksi 17" hiukan korkeammalla profiililla olevat. Mukavuuskin paranee. Ongelmaksi tulee nuo K-Sportin 8-mäntäiset jarrut. Vielä en ole löytänyt 17" vanteita joiden sisään nuo mahtuisi. Tosin hyllyssä on HP2 jarrut eli voisin nekin vaihtaa samalla. Normiajossa noiden K-Sportin jarrujen hyöty on vain kosmeettinen (komean näköiset =), kyllä kai sitä on tullut vanhaksi, kun autokin alkaa palautua normikuosiin...vieläköhän hyllyssä on nuo UFO-jarrut ;-)

                                                  Comment


                                                    Juuri ajeli kaveri viikonlopun yli V8:n BBS RG:t urssinsa alla ja on kuulemma 19" Dotzit vähän väärän näköiset nyt. Renkaat siinä kombossa oli 4F kokoiset, eli 225/55/16. Jos sulla nykyinen on 225/40/18, tulisi 245/40/18 renkaalla sentti lisää maavaraa.

                                                    Comment


                                                      Nuo 245 kokoiset ei vain oikein kulje kovin vakaasti näillä suomalaisilla teillä, tahtoo vedellä pahasti (ainakin Risa teki noin) sillä ne ei mahdu uriin...

                                                      Mainitsin, että oli ilmastointi tyhjentynyt, nyt löytyi se vuoto. 2:ssa viikossa tyhjeni systeemi, mutta merkkausaineen takia vuoto oli hyvin helppo paikallistaa. Kuvassa näkyy tuo nykyinen kenno (Valeon tekele). Tuossa jo hyvin ruosteessa olevat pultit on nirhanneet kennon rikki ja sieltä tihkuu. Kuvasta voi jopa huomata vihreää merkkausainetta, valolla näkyy todella hyvin. Referenssinä orkkis kenno (UrS6) eli siinä on 2kpl noita kiinnitysruuveja ja ne on melko keskellä kennojen välissä eli ei ihan heti pääse nirhaamaan noita rikki.

                                                      Taidan heittää tuon UrS6 kennon kiinni. Se on hyväkuntoinen muutoinkin kauttaaltaan (siksi sen aikoinaan varastoinkin).

                                                      Comment


                                                        Pitäisi siivota vaihteeksi tallit ja varastot. Minulla on jossain noita 034:n hukkaportin jousia, mutta en löydä niitä mistään (ainakin 1,9 ja 2,2 bar). Laittelin aikoinaan vakio jousen sisälle ja nyt kun tuo on muutettu etanolille ja softattu niin nelosella (tai isommalla) jos vedättää kunnolla niin jousi antaa periksi ja ryminä alkaa. On ollut tuo jo jonkin aikaa "ongelmana", mutta aina unohtuu vaihtaa tuo jousi, sillä moista ei tapahdu usein. Ohittelin tuossa kuorma-autoa ja kesken ohituksen tuli auto näkyviin niin vaihdoin neloselle ja kaasu pohjaan. Kyllähän tuo lähti, mutta kierrosten noustessa tarpeeksi ahtopaineet nousi yli vakiojousen kyvyn pitää paineet kuosissa ja meno hyytyi siihen ryminän ohella. Melko karua tuon jousen avautuminen...jos ei tiedä mistä tuo johtuu niin luulisi jotain isompaa menneen rikki.

                                                        Laitoin ostoilmoituksen eli jos on hyllyssä niin tarjotkaa noita jousia...

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viesti
                                                          Ensimmäistä kertaa koskaan Franky jäi "tien päälle". Tarkalleen ottaen Tuiran ABC:lle pumpun viereen. Kävin tankkaamassa ja autosta meni akku kertalaakista. Valot syttyi, mutta mitään muuta ei sitten tapahtunutkaan. Akku vuodelta 2018 ja ollut säilytyksessä ja ylläpitolaturin päällä melkein koko elinikänsä. Autollahan ei ole juurikaan ajeltu. Soittelin emännän paikalle ja apuvirralla auto käyntiin.

                                                          Tästä tulikin mieleen, että nämä akut alkaa olla melko iso kuluerä vuosittain. Tänä vuonna olen vaihtanut akun 4:ään autoon, 2:een kelkkaan ja traktoriin eli puhutaan useista sadoista euroista. Olen suosinut Exide:n tekeleitä lähinnä sen takia, että tuttu myyjä/liike, mutta olisiko porukalla suosituksia muista akuista. Frankyn akku on jo "vanha" eli ne näköjään hiipuu vaikka niitä ei käytä ja koettaa pitää ne hyvässä kunnossa. Kestikö nuo akut ennen pidempään? Meillä on Nuffield traktori tallissa ja siinä on joku jumalattoman iso akku paikoillaan ja valehtelematta se on ollut siinä >20v ja edelleen täydessä iskussa. Tyhjenee kyllä kun tuolla ei ajeta, mutta ei muuta kuin laturi kiinni ja 1-2vuorokautta niin taas potkua piisaa. Tämä on mallia "huollettava" eli siihen pystyy ja pitää aina välillä lisätä akkuvettä.
                                                          Olen itse käyttänyt nyt tämän kesän ajan tuollaista ebaysta ostettua (käytettyä) A123 Systemsin LiFePo4 akkua. Tähän mennessä en ole nähnyt ongelmia käyttää akkua suoraan lyijyakun tilalla A3 8L:ssä - oikein käytettynä laturin välissä pitäisi kai olla jotain. Tämän akun pitäisi kennojen puolesta kestää useamman vuosikymmenen vaikka sen ajaisikin joka viikko tyhjäksi. koska akussa on BMS suoja-ominaisuuksineen. Huonona puolena on tietenkin se, että pakkasessa akkua ei tulisi ladata ollenkaan, joten se ei sellaisenaan sovi talvikäyttöön ollenkaan. Muitakin litium-kemiaan perustuvia vaihtoehtoja on jo olemassa. Olen harkinnut tavallisen lyijyakun kanssa käytettäväksi tälläistä kontaktoria niin ei ainakaan se vahingossa päälle jätetty valo tai radio tuhoa vahingossa akkua: https://www.aliexpress.com/item/4000176520985.html
                                                          Toinen vaihtoehto olisi tietenkin asentaa Defan johtoon Multicharger ja käyttää sitä säännöllisesti...

                                                          Comment


                                                            Franky:ssä on ollut viime aikoina sähkömurheita. Siis anturivikoja...noilla on ilmeisesti joku vakio kestoikä vuosissa. Joku aika sitten meni tuo "multivika" anturi, sitten meni tuo ilmastointilaitteen ohjauspaneeli mykäksi ja viimeiseksi nyt tuo EGT:n K-anturi (kuva) eli lämmöt alkoi -28 asteesta ja ne nousi sitten tuohon maksimiin 1150. Kaikki on korjattu toki, tuo VEMS:n alkuperäinen K-anturi oli muuten aivan naurettavan hintainen ja en sitä hommannut vaan ostin nohevasti Ebay:stä ihan samanlaisen 9:llä eurolla (tuli Saksasta). Noilla ei tosiaan ollut minkäänlaista eroa ulkoisesti ja lukematkin on kohdallaan. Tuo edellinen kesti ~11v eli ei ihan huono. Auto on nyt taas hallissa säilössä ja tarkoituksena on nyt vihdoin ja viimein aloittaa nuo maalaushommat...

                                                            Comment


                                                              Viime päivityksestä onkin aikaa. Mainitsin viimeksi, että aloittelen noita maalaushommia ja nyt eilen kaivoin auton tuolta varastosta. Sillä ei ole ajettu tänä vuonna metriäkään (oli vielä talvirenkaatkin alla viime vuodesta). Akku paikoilleen ja autohan hörähti heti käyntiin, mutta samalla ruutuun iski jäähdytysjärjestelmän valo. Konepelti auki ja paisuntasäiliö ihan tyhjä...ei siis mitään sisällä. Käsittämätön juttu sillä auto ei ole vuotanut tippaakaan ainetta aikaisemmin ja ehjänä sen säilöön laitoin. Täytin säiliön ja eilen käytin autoa nosturilla ja koetin paikallistaa mahdollisia vuotoja huonoin tuloksin. Mitään näkyvää vuotoa autosta ei löydy. Pitää tänään jatkaa tutkimuksia ja ajaa autolla hiukan jos syy löytyisi. Sisällä ei haise glykoli ja lämmintäkin tulee. Melkoinen mysteeri, mutta eiköhän se selviä. Onko jollakulla mahdollisia vastaavia kokemuksia?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X