Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Harrastepeli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kuikuilin nuo pyörät läpi, kaikki näyttää normaaleilta (laturi, visko, ohj. tehostin, ilm. kompura jne.) ja hihnassakaan ei ole mitään kulumisen merkkejä. Kiristimen rulla pitää käsissä pyöritettäessä kitinää eli se tuon äänen taisi aiheuttaa. Pyörittelin noita muitakin rullia ja kaikki tuntuu pyörivän nätisti ja ilman välyksiä. Vaihdan tuon hihnan ja kiristimen ja kokeillaan miltä tuo sitten kuulostaa.

    Btw. Onko se vieläkin niin, että pitää ostaa koko kiristinpaketti ja pelkkää rullaa ei saa mistään?

    Edit. Saahan sitä osanumerolla 059145276
    Viimeksi muokannut Jari74; 3.1.2015, 20:08.

    Comment


    • En oo vielä tämmösen kiristimeen tutustunu, mutta ainakin b5/c5:seen pystyy laakerit vaihtamaan ja saa laakeri liikkeestä uudet.

      Comment


        Turbo pakattu ja huomenna maailmalle. Tutkiskelin tuota Volvo ratkaisua ja mielenkiintoinen setuppi. Täytyy hiukan odotella tuloksia mikä tuota nykyistä RS2 hyrrää vaivaa ja voiko sitä mitenkään modernisoida.

        En löydä mistään mun työkaluja 3312 ja 3212. Noilla siis irroitetaan visko. Noita olen viimeksi käyttänyt vuosia sitten eli saattaa olla hyvässäkin piilossa. Hyllyssä oleva 32mm avain ei tietenkään mahtunut tuonne väliin eli pitää huomenna lähteä katselemaan varaosa/työkalu putiikkeja ja kysellä löytyiskö tuonne sopivaa avainta. Samoin tuo haka-avain olisi kätevä. Tuota viskoa en ole koskaan oikein saanut lukittua paikoilleen muutoin (kokeiltu on ne nahkaiset öljynsuodattimen irroittimet yms.). Tahtoo olla melko tiukassa. Oisko jollain Oulussa lainata noita työkaluja?

        Sama "vika" koskee tuota multivika-anturia. Ostin aikoinaan tuota varten ison hylsyn, mutta ei sitäkään enää löydy mistään. Täytyy hommata uusi =(

        Comment


          Olinkin jo unohtanut kuinka kalliita osat tähänkin autoon oikein on. Iso läjä pientä romua tuli taas hommattua. Samoin tuumailen parhaillaan ostaisinko käytetyn tehostajan pumpun vai kunnostetun. Järki sanoo, että osta "uusi", mutta kukkaro sanoo toista. Tosin yleensä näiden kanssa menee vikaan jos ostaa käytetyn/halvan.

          En ole tainnut mainitakaan, että autossa on ollut jo kauan eräs mielenkiintoinen piirre. Ohjauksen tehostus toimii aina, mutta jarruista lähtee "tunto" välillä eli poljinta saa polkea tosissaan jos pysähtyä haluaa. Tätä ongelmaa on ratkottu pitkään, mutta koska tuolla ei oikein ajeta niin se on jäänyt ja se esiintyy harvoin. Vaihdettu on kaikki mahdollinen (pääsylinteri, pommi, putket, jarrut yms.) ja syytä ei ole löytynyt, mutta sitten törmäsin täälläkin samanlaiseen ongelmaan ja syynä oli tuo pumppu. Vaikka ohjaus toimii aina niin jarrut saattaa olla puolitehottomat tai kokonaan tehostamattomat. Auto on toiminut hyvin viimeiset muutamat vuodet, mutta nyt taas kun ajoin sitä talliin ennen purkua, jarrut hävisi kokonaan...tai siis tehostus.

          Comment


            Turbo on nyt analysoitu. Kunnossa se oli, tosin 2 pientä jälkeä päätylaakereissa, mutta ne pystyi laskemaan ns. normaaliin kulumiseen. Nyt kun tuo hyrrä on Fin-Turbolla niin samalla se "modernisoidaan". Tarkemmat speksit on vielä hämärän peitossa, mutta eri vaihtoehtoja on esitetty ja nyt katsotaan mikä olisi se sopivin.

            Tepolta on tulossa uusi hydraulipumppu, tai no siis kunnostettu. Uutta ei taida edes saada. En uskaltanut ostaa käytettyä, mun tuurilla olisi taas ollut sekin viallinen ja mennyt rahat hukkaan. Käytetyistäkin pyydetään aika summia.

            Kysymys. Pumpulta lähtevässä (jarruille) putkessa on hiukan erikoiset banjopultit (osanumerot 443612275C ja 443612275E). Erikoiset siinä mielessä, että niissä on sihdit. Onko kukaan koskaan kuullut, että voiko nuo mennä ns. tukkoon? Onhan nuo olleet tuolla yli 20v. Noilla banjoilla on melko suolainen hinta, mutta mietin, että kannattaisiko nuokin vaihtaa.

            Purin autosta jo vanhan pumpun pois. Öljyt oli kirkkaan vihreät, mutta pumppua kun tyhjentelin niin sieltä sisältä tuli lopuksi hiukan sellaista mustaa töhnää/hilettä, kun sitä akselia käsin pyöritin. Vain hitusen, mutta kumminkin. Siksi aloin miettimään noita sihtejä. Kuhan uusi pumppu on tullut niin ihan piruuttaan kunnostan tuon vanhan. Laitan siis uuden tiivistesetin yms. mitä tuohon nyt saa.

            Comment


            • Kai ne voi mennä tukkoon, mutta en ole edes paljon ajetussa lötkössä nähnyt että olisi tukossa. Sihti voi olla rikki toki. En näkisi syytä vaihtaa ns. varmuuden vuoksi.

              Comment


                Olisit kysynyt, olishan mulla sulle hydepumppu ollut ja kohtuuhintaan vieläpä. :) Toki arpaosastollehan sekin olisi mennyt, että fifti siksti.

                Comment


                  Voihan ne mennä tukkoon, mutta ne voi myös putsata.

                  Comment


                    Sitä siivilää ei saa pois otettua kovinkaan helposti. Puhtaitahan nuo on päällisin puolin. Ei vain näe sinne sisälle.

                    Noilla banjoilla on näemmä useampi tehtävä. En ole aikaisemmin noita niin kuikuillut, mutta tuossahan on ilmeisesti joku paineensäädin/rajoitin (kiinteä). Reikä josta nesteet pääsee pommille on vain sellainen parsinneulan kokoinen. Ohjaustehostimen banjossa on ihan kunnon reikä joka ei paljoa paineita estele...

                    Comment


                      Paineilmalla puhaltelu ja bräkleen on riittävä putsaus.

                      Comment


                        Jos on vielä tämä 443612275C pumpun pään banjo hyppysissä, niin voisitko mitata jengan, että onko 10 vai 12 mm.

                        Comment


                          Jengan pituus on tuo 10mm, onko noita 2:ta eri versiota?

                          Comment


                            Halkaisijaa olisin vailla. Eli jenka lienee joko 10x1 tai 12x1.

                            Olin muistelevani että urssissa olisi eri banjo pommin päässä. C ja E lopuisen välillä taitaa vaihtua vaan tuo sihdin paikka.

                            http://www.ecstuning.com/ES263000/

                            http://www.ecstuning.com/ES263009/

                            Comment


                              Ok, 10x1 näyttäisi olevan

                              Comment


                                Joo kiitoksia. Etka sanoo tosiaan tuon 10x1, mutta omassa varapumpussa on 12x1. Joku lienee tehnyt siihen vissiin sitten uudet jengat.
                                Viimeksi muokannut Sleepy2; 14.1.2015, 16:06.

                                Comment


                                  Mielenkiintoista, toivottavasti tuossa Tepolta tilaamassa on 10x1 myös...

                                  Onkohan tuossa E-loppuisessa samankokoinen reikä banjon pohjassa kuin muissakin...luultavasti.

                                  Edit. Huomasin tuon porauskommentin vasta nyt. Mielenkiintoinen homma löytää tuohon sopiva banjopultti jos siihen uudet kierteet on tehty (10mm -->12mm)
                                  Viimeksi muokannut Jari74; 15.1.2015, 09:53.

                                  Comment


                                    Turbosta jotakin. Se valmistuu luultavasti ensi viikoksi. Siihen nyt tulee seuraavanlaiset modit:

                                    K26 akseli + koneistus, kompurasiipi Garrett (49mm billett, 70mm jättö) + koneistus ja huolto

                                    Ei siis järin ihmeitä, mutta ei tuosta aihiosta voi oikein ihmeitä taikoa. Olisi pitänyt laittaa aikoinaan se Wagnerin pakosarja T3 laipalla. Tosin sitten tuokin olisi saattanut lähteä lapasesta. Hyvä syy pitää tämä nyt sellaisena peruskiesinä =)

                                    Comment


                                      No eihän se enää vaikee oo vaihtaa myös pakosarja kun on jo ahdinkin purettu irti? Eikun mopo vaan yhelle renkaalle :D

                                      Comment


                                        No en kehtaisi taas ostaa uutta Wagnerin sarjaa, nuo kun ei ilmaisia ole =( Kyllä mä jo sitä hiukan mietin, mutta en usko että saisin tuota KKK wagneria kovin helpolla kaupaksi ainakaan hyvään hintaan, joten päätin antaa olla paikoillaan.

                                        Comment


                                          Jari, sit on näitä tälläisiä vaihtoehtoja: Adapter-kkk-to-t3

                                          Comment


                                            Toi adapteri on muuten kyllä mahtava, mutta se taitaa siirtää turboa lähemmäs runkopalkkia vakio/RS2-sarjalla. Vakiota isommalla turbolla voi tulla ongelmia.

                                            Mm. saksasta saa garretteja K24/K26 laipalla, klik.
                                            Viimeksi muokannut Kaitzu; 16.1.2015, 07:35.

                                            Comment


                                              Sain tänään tuon "uuden" pumpun. Kiitoksia Tepolle taas ripeästä toiminnasta.

                                              Kun pyörittelin tuota vanhaa pumppua niin se vaikutti ihan hyvältä, ei välyksiä yms. ja muutoinkin tuntui ns. hyvältä. No nyt kun sain tuon uuden niin ero on huomattava. Tuossa uudessa on kunnon "puristukset" verrattuna vanhaan. Tuo vanha tuntuu nyt löysältä/väsyneeltä. Tilaan tuohon kunnostus setin ja pitää sitten kokeilla saako tuosta vanhasta kalua.

                                              Nyt täytyy taas todeta, että kannatti ostaa suoraan kunnostettu. Pitää alkaa nyt kasata tuota autoa (keulaa) ja kuhan turbo saapuu niin pääsee testaamaan.

                                              Comment


                                                Olisko siellä sitten männän palautusjouset poikki/väsyneet. Löytyy noitten X-tulppien alta.

                                                Comment


                                                  Kasasin auton tänään "valmiiksi" eli odottaa turboa. Tänään on kuulemma lähtenyt tulemaan eli hyvällä tuurilla saattaa olla huomenna täällä. Saa viikonloppuna auton kasaan.

                                                  Kävin läpi nuo kaikki turbon letkut/tiivisteet yms. ja varmistin, että kaikki tarvittava löytyy. Tiivisteet yms. tilasin suoraan marmorilta ja niitäkin piti hommata moneen kertaan, kun unohtui aina joku. Aina moititaan marmoria, mutta sen etuna on erinomainen palvelu ja nopeus. Hinnat on mitä on, mutta ei nuo tiivisteet yms. ihan mahdottomia olleet.

                                                  Yksi letku hiukan arveluttaa ja se on tuo turbolle menevä vesiletku. Siinä koneen päässä oleva "muoviholkki" on kyllä melko kovaksi muuttunutta tavaraa, mahtaako enää pitää. Melko suolainen hinta tuolla putkella eli toivotaan parasta. Muistelisin, että tuon kanssa oli aikoinaan myös ongelmia, mutta silloin auttoi kiristys.

                                                  Uusin nuo lämpöanturit, 3kpl yhteensä. Multivika, jälkijäähy ja jäähdyttimessä oleva. Aika paljon tuossa meni noita osia uusiksi taas vaihteeksi. Mielenkiintoisinta on saada kokeilla noita jarruja eli miten tuon pumpun vaihto vaikutti asiaan.

                                                  Comment


                                                    Koskas on uusittu kannen takapäässä oleva lämpöanturi?

                                                    Comment


                                                      Jeps, arvasinkin että joku saattaa mainita tuosta =). Sitä ei tosiaan ole vaihdettu. Anturihan on G62 joka mittaa jäähdytinnesteen lämpötilaa Motronic:lle? G110 anturin ostin uuden kun laitoin tuon automaatti-ilmastoinnin eli tuo anturi on ainoa alkuperäinen. Kai sekin on nyt sitten vaihdettava...

                                                      Comment


                                                        Vaihda toki samoilla kiroiluilla, vaikeusaste ei ole suuri työlle. Ja tosiaan G62, ja mittaa ECUlle lämpöä, ja sen kautta ECU sitten voi kiroilla mittaristolle, että sytytäppäs liiallisesta lämmöstä infoa kuljettajalle. (Urssissa ylilämpötieto ei tule multivika-anturilta, vaan tosiaan ECUlta)

                                                        Comment


                                                          Zoomailin tuon G62 toimintaa, siinä on "safety" mekanismikin eli vikakoodin tullessa:

                                                          - Jäähdytysnesteen lämpötilaksi oletetaan 70 astetta, jos imuilman lämpötila on yli 20 astetta ja G62:lta ei tule signaalia
                                                          - Kun imuilman lämpötila on alle 20 astetta, jäähdytysnesteen lämpötilaksi oletetaan samaa arvoa. 3:n minuutin kuluttua se muuttuu taas 70 asteeksi

                                                          Jos G62 on viallinen, lambda säätö ja joutokäynninvakautus ei toimi eli tuon kyllä luulisi huomaavan helposti.

                                                          Comment


                                                            sytytäppäs liiallisesta lämmöstä infoa kuljettajalle. (Urssissa ylilämpötieto ei tule multivika-anturilta, vaan tosiaan ECUlta)
                                                            Tulee kyllä kaavioitten mukaan ihan multivialta, kun siis puhutaan varoitusvalosta. Ylilämpötietohan ei ole AAN koneessa käytössä.

                                                            Comment


                                                              No niin, tässä se nyt on. Kiitokset jälleen kerran Fin-Turbolle. Heitin sen paikoilleen ja uskalsin jopa käynnistää auton. Meinasi hiki tulla otsalle sillä jarruja ei meinannut tulla millään. Ajoin auton ulos ja kääntelin rattia useamman kerran laidasta laitaan ja pikkuhiljaa alkoi ilma poistumaan järjestelmästä (alkoi pinta laskea hydraulisäiliössä) melko paljon sai tuota ilmata ja ilmestyi tehostus jarruihinkin.

                                                              Jarrujen tehosta on vaikea mitään sanoa, sillä en voinut pihalta poistua. Autossa on keula vielä ihan auki ja ei minkään valtakunnan valoja. Jarrupoljin on ihmeen "kumimainen". Ihan kuin olisi vielä ilmaa jossain. Täytyy huomenna vielä koettaa ilmailla tuota.

                                                              Uusi visko on kyllä melkoinen tuuletin, kunnon puhuri konehuoneessa. Ihmettelin mistä kuuluu outo kahina, mutta syyllinen löytyi nopeasti eli tuo alkuperäinen jakohihnan suoja otti hiukan nokkapyörään kiinni. Säädöllä hiljeni. Nyt tuo hyrisee nätisti ilman mitään kitinöitä.

                                                              Turbosta ei pysty myöskään mitään sanomaan. Toisen kerran meinasi kakat tulla housuun, kun siinä autoa lämmitettäessä/ilmatessa alkoi nousta käry sieltä turbon kulmilta. Asennusrasvat yms. siellä vain kärysi. Tuli zoomailtua taskulampun avulla melko tarkasti paikkoja, mutta ainakin vielä kaikki näyttää tiiviiltä.

                                                              Huomenna loppu auto kasaan ja testaamaan miten tuo kulkee.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X