Yhtä hyvin vois laittaa übertyylikkäät 70/80-luvun aidot keltaiset huomiovalot ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
No hiukan itsekin karsastan noita "Corolla" virityksiä ja tosiaan noita saisi miettiä miten ne saisi nätisti sopimaan auton ilmeeseen. Jätetään nuo vielä kaupan hyllyyn...
Sisusta on taas kasassa ja aloin taas ilmailemaan noita jarruja. On tuo hullun hommaa. En saanut tuota painekorkkia (ei ollut hyllyssä) eli jouduin ilmaamaan tuolla alipainehässäkällä ja kun emäntä tuli kotiin niin sai luvan istua jonkun tovin ratissa ja painella jarrua. Vedin jokaisesta nipasta ~0,5 litraa läpi ja silti poljin oli pehmeä. Ilmasin myös tuon pääsylinterin erikseen.
Sitten kyllästyin ja lähdin ajamaan pihatietä pitkin. Jarrut toimii, mutta vasta toisella polkaisulla, kolmannella tuleekin sitten äkkipysähdys ja ABS rutisee (hiekkatie). No pihatiellä sitten ajelin edes takaisin (noin 50m pätkä) ja jarrut alkoivat toimimaan koko ajan paremmin. Poljin menee silti pohjaan asti helposti. Otin keulasta renkaat pois ja ihmettelemään. Näyttää siltä, että ensimmäisellä polkaisulla palat kohdistuvat levyyn ja toisella polkaisulla tulee vasta riittävästi voimaa itse jarruihin. Polkimen kun päästää ylös palojen ja levyn väliin tulee selkeä rako. Kenties nuo osat vielä hakevat paikkojaan (kaikki kun on uutta)
Pitää huomenna vielä jatkaa tuota ilmausta ja koetan vielä metsästää tuota korkkia tai teen sellaisen itse...
Soitan myös huomenna läpi noita pakoputkipajoja. Melko miehekästä ajella tuolla autolla kun on vain downpipe kiinni. Edelleen otan vastaan vinkkejä hyvistä paikoista lähellä Kirkkonummea, ongelmana on se että joudun raahaamaan auton trailerilla pajalle, joten mitä lähempänä, sen parempi.
Lisäksi pitää alkaa paikkailemaan tuota takapuskuria. Eli tuo tuplahaaroituksen aukko umpeen. Jos saisi tuon edes aloitettua huomenna niin hyvä on. Riippuu ihan noista jarruista...
Nyt kun oikeastaan ensimmäisen kerran ajoin autolla pidempään niin huomasin, että flekti menee aika helposti päälle eli heti mittarin näyttäessä hiukan yli 90 astetta. Tosin aikoinaan tuota flektiä ei saanut mitenkään päälle, mutta mullahan oli kaikki mahdolliset anturit rikki. Nyt tuossa autossa ei ole ainuttakaan vanhaa ja hyvin tuntuu toimivan. Jälkijäähy toimii myös eli jos kone kuumana sammutan niin flekti lähtee päälle ja pyörii muutaman minuutin (Kuten pumppukin). Laitoin tuohon sen hiukan alemman lämpötilan anturin (en muista tähän hätään sen numeroa)
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jari74
Jos auto ei ole tullut tehtaalta päiväajovaloilla, ei niitä kuulu jälkikäteen laittaa, ainakaan tarvikkeita, ne ei ole koskaan hienot.
Comment
-
Kannattaa soittaa Espoon pakoputkihuoltoon, ainakin mitä on korviini kantautunut niin laatu on hyvää ja hinnat/osaaminen kohdallaan.
http://www.pakoputkihuolto.fi
Comment
-
No ei ole varmaan vaikea kenenkään arvailla mitä tänään olen auton kanssa puuhastellut. En löytänyt varakorkkia johon olisin saanut tuon venttiilin asennettua joten päädyin ostamaan tällaisen setin:
Ilmaaja
Toinen seikka mikä tuon ostamiseen ajoi on tuo vesivuodon paikallistaminen. Kone kun on kuumana ja paineet sisässä niin jostain imusarjan alta tippuu muutama tippa aina silloin tällöin. Melko hankala homma saada selville mistä tuo vuotaa kun kone hohkaa kuumuutta (nim. muutaman kerran käden polttanut). Nyt saan tuolla setillä painetta järjestelmään ja vuodon paikallistettua.
Setti sopii jarrujen ilmaukseen kuin nyrkki silmään:
Sovitin
Nyt on ilmaus helppoa, mutta arvatkaas onko autossa silti jarruja. No ei ole ei. Huomenna alan testaamaan missä tuota ilmaa on eli teen "tulppia" ja blokkailen noita piirejä yksitellen ja kokeilen milloin se polkimen painuminen loppuu.
Pesin auton tänään. Melko paljon pölyä ym. sontaa kertynyt muutaman vuoden aikana. Yllätys oli suuri kun juuri maalattu (siis maalattu juuri ennen kuin hain auton) konepelti onkin muuttunut moniväriseksi =)
Konepelti
Valokuva ei tee oikeutta, mutta näkeehän tuosta että kummallista raidoitusta esiintyy. Joku voisi jopa hermostua tuosta, mutta minulle yksi lysti kun auto menee muutenkin maalattavaksi. Kiinnostaa oikeastaa vain seikka joka moisen ilmiön on aiheuttanut. Auton kun on ollut tallissa koko ajan eli aurinkoakaan yms. ei voi syyttää.
Comment
-
Vesiharava on ehjä, vesi tulee sieltä lohkon vierestä jostain. Epäilen termarin takana olevaa putkihässäkkää.
Meinasin hakea tämän:
Endoskooppi
Jos ei muu auta niin tempaisen imusarjan pois ja laitan painetta systeemiin niin luulisi näkevän mistä se vesi tunkee ulos.
Comment
-
Jarrujen puutteen aiheuttaa takapää. Takapään kun sulkee pois kokonaan (tulppasin ABS purnukalta) niin johan pysähtyy ja poljin on kivikova.
Päättelin, että syypää on tuo jarrupaineensäädin 443614151J (toivottavasti). Se kun on vanha ja ilmeisesti se on edelleen jumissa vaikka koetin tuota herkistellä ym. Pitää hommata uusi asap.
Comment
-
Tein Bentleyn manuaalin mukaan eli laitoin tuohon poranterän jousen väliin jotta tuo venttiili pysyisi alhaalla. Tosin nyt kun aloin oikein katsomaan niin tuo tappi on jo valmiiksi alhaalla ja ei edes nouse ylös. Sökö koko purnukka. Nuo huomiseksi on tulossa uusi. Meinasi taas mennä herne nenään kun kuulin hinnan, mutta onneksi osalla on 2 hintaa. Osanumerolla 443614151 tulee malli joka on tarkoitettu automaattisella tasonsäädöllä varustettuun malliin (ilmajousitus) ja taas 443614151J on tarkoitettu normi malliin. Hinta on 450 euroa vs 210 euroa.
On tuo silti kallis...
Hyvänä uutisena voi pitää, että nyt kun jarrut pitävät edessä niin sain testattua pommin. Tuntuu olevan kunnossa, saa polkea tosissaan ennen kuin tehostus katoaa. Takajarrujen ollessa vielä kytkettynä niin ei tuota kovinkaan montaa kertaa voinut polkaista pohjaan, kun jo alkoi hälytykset ym. soimaan.
Comment
-
Jarruja kun en voinut enää jumpata niin päätin laittaa takapuskurin paikoilleen. Ajattelin ettei tuossa kauaa mene, mutta niin se päivä vain hujahti. Tosin piti ensin paikata se tuplaputkiston reikä ja irroittaa vetokoukku, että tuon puskurin sai siihen kiinni ja kun sain yhden reiän umpeen niin piti alkaa puhkomaan tuota puskuria niin että koukku mahtui. No onneksi tuota ei paljoa joutunut silpomaan ja koukku istuu oikein nätisti (Brink:n irroitettava).
Tuota reikää paikatessa huomasin, että varaosapuskurin alaosa on erivärinen (tummempi). Tuosta johtuen päätin "huijata" hieman ja leikkasin puskurista hiukan isomman palasen ja liimasin tuon muutamalla tipalla Sikaa kiinni. Tuli itseasiassa kohtuu siisti. Samanlaisia ratkaisuja näkee jossain autoissa, joissa mallista riippuen on tuplaputkisto, mutta kaikissa reikä valmiina ja sen päällä peitelevy. Ai miksi päädyin noin helppoon ratkaisuun, no syynä on ihan se, että koetan vielä metsästää täydellisen ehjää UrS4:n puskuria ja laitan sitten sen paikalleen.
Pitää huomenna käydä katsastuskonttorilla tilaamassa EU-kilvet. Vanhoissa ei mitään vikaa, mutta tuo Audiclub kilvenalusta ei sovi noiden vanhojen kilpien kanssa (vasen reuna tyhjä).
Comment
-
Nyt kun autoa voi käyttää ulkonakin niin huomasin, että on nuo lattiamatot melko huonossa jamassa, joten tilasin uudet kangasmatot ja kumimatot talveksi. Sisusta muutenkin kaipaa pesua/siivousta yms.
Jos saan jarrut huomenna (tai siis tänään) autoon niin pitää hommata traileri jostain niin saadaan putkisto kuntoon. Sitten jäljellä enää on nelipyöräsuuntaus ja ilmastoinnin täyttö. Noiden jälkeen voisi kokeilla katsastusta...
Comment
-
Pakko hiukan valittaa taas osien huonosta laadusta. Tällä kertaa kyseessä on Depo merkkiset sivuvilkut.
Pesin tuon auton painepesurilla ja kun suihku pyyhkäisi sivuvilkun yli niin vilkku lensi kauniissa kaaressa, lähti kuin talonmies jäiseltä katolta. Mainittakoon, että en tohottanut edes läheltä autoa.
Olin jo huomannut, että nuo sivuvilkkujen laatu näyttää huonolta/heppoiselta. Tosin eipä nuo maksaneetkaan kuin 19,90 pari. Kiinnikkeet näyttivät juuri sellaisilta, että kun kerran laitan paikalleen niin se on sitten siinä, ehjänä niitä ei saa pois. No kiinnike tuosta oli nytkin murtunut:
Vilkku
Toinen huomioitava seikka tuossa vilkussa on, että tuo tiiviste jonka tulisi olla jonkinverran koholla, ettei muovi olisi pelkästään peltiä vasten on niin syvällä tuolla ettei tuosta tiivisteestä ole mitään hyötyä. Täysin luokatonta tavaraa...
Laitoin tilalle alkuperäisen, joka istuu kuin tatti paikoilleen ja on huomattavasti laadukkaamman oloinen. No taas opittiin ettei halvalla voi saada laatua...
Comment
-
Ässässä samat ongelmat Depon tiivisteiden kanssa ja lukituksen kanssa. Laitoin silleen ettei tiiviste ole ihan pohjassa ja pysyvät melko hyvin paikoillaan parin yrityksen jälkeen. Satkussa kuitenkin jo pari vuotta ongelmitta roikkuneet mukana; eiköhän ne pysy S4:ssakin?
Kahdenkympin osiksi mielestäni silti kelvollista laatua. Alkuperäisissä kiinnitys vain hieman parempi ja tiiviste erilainen.
Löytyy ylimääräinen pari noita kirkkaita sivuvilkkuja, jos haluat kokeilla asennusta uudestaan :)
Comment
-
Nooh, jätetään nuo halpikset nyt hyllyyn ja laitetaan kunnon tavaraa tilalle =)
Kävin katsastuskonttorilla, tilasin uudet kilvet (EU), mutta tuli samalla puhetta siirtoluvista ym. Pitää saada tuo auto kulmien säädätykseen ja meinasin ensin trailerilla kuljettaa, mutta sain tuohon siirtoluvan. Mainitsin kyllä, että autosta puuttuu pakoputkisto melkein kokonaan ja että se on "melko" äänekäs, mutta se ei kuulemma vaikuta lupaan. Kuhan autossa on jarrut, valot ym. seikat kunnossa niin se on liikennekelpoinen. Pienoinen yllätys, mutta iloinen sellainen, sillä tuon kuskaaminen trailerilla olisi ollut hiukan haastavaa/hankalaa.
Eli ensi viikon tiistaina klo 12 eteenpäin liikkuu Kirkkonummella äänekäs Urssi, tosin vain Teboilille missä on kuulemma Knummen parhaat nelipyöräsuuntaus laitteet. Kuhan tuossa on kulmat kohillaan pitää anoa uusi lupa pakoputkiston laittoon.
Comment
-
Siirtolupa on kätevä ja halpa tapa siirrellä projektikulkineita kunhan auto on ajokunnossa. Tieliikennekäytössä olevilta muistaakseni vaaditaan voimassaoleva ajoneuvovero, tilapäisen vakuutuksen voi ottaa siirtoluvan yhteydessä. Omat vehkeet tietää mutta jonkun muun kilvettömiä räpellyksiä en lähtisi siirtämään ajamalla. Itsekin aikoinaan pulasin trailereiden kanssa kun piti omaa kalustoa siirrellä, olivat yleensä niin matalia ettei aina saanut kunnolla vuokrakärryyn ilman massiivista kikkailua. Olen siirtänyt viime vuosina säilytyspaikasta toiseen yli kymmenen vuotta sitten liikenteestä poistamaani katukilpuria, varovasti pitää ajella kun on kovettuneet renkaat alla ja äänet pudottaa linnut puista jos vähän polkaisee.
Comment
-
Teboilille missä on kuulemma Knummen parhaat nelipyöräsuuntaus laitteet.
Comment
-
Mulla ei ole kokemusta ollenkaan noista pyörien suuntauksista Knummella. Kyselin vain noilta paikallisilta ja Teboililla on kuulemma ainoat laitteet joilla pystyy tuon auton suuntaamaan (tiedä tuosta sitten). Kun kävin aikaa varaamassa niin tuon auton tiedot löytyi heti koneelta ja kaveri tuumasikin, että pitkään aikaa auto jossa saa säätää myös takapyörät. Nykyisissä kuulemma takapää on melko lailla kiinteä...
Soitin tuonne Espoon Pakoputkihuoltoonkin ja sovittiin, että kiikutan auton tiistai iltana tuonne ja tekevät sitten katit alle. Täytyypä kysäistä huomenna kuinka pitkän siirtoluvan sitä saisi..
Comment
-
Urssi näyttää taas autolta, kaikki ulkoiset osat on paikoillaan, myös etupuskuri. Nuo puskurit pyörivät tuolla takapihalla yli vuoden ja ilman minkäänlaisia suojia yms. joten ovat kärsineet hiukan maalipinnaltaan vaurioita. No eipä tuolla juuri merkitystä ole. Tallia olen koettanut siivoilla, julmettu määrä UrS sisustusosaa, on paneelia, listaa yms. monta säkillistä, saati sitten muut osat. Löysin sattumalta keulaan nuo kadonneet ilmanohjaimet ja toki siinä vaiheessa kun keula oli kasattuna. No harjoittelin taas puskurijumpaa eli pois, listat paikoilleen ja koko komeus taas kasaan.
Autohan on muutenkin melko tilkkutäkki, konepelti kun tuntuu vaihtavan väriä kerran kuukaudessa, keulassa on painepesurien suuttimien suojat mustat, noiden pesurien takia jouduin vaihtamaan myös ne lamppujen alapuolella olevat metallilistat ja ne on taas tumman vihreät. Mulla on hyllyssä kilikali maalia joka on edes jonkinverran lähempänä auton sävyä (ainakin jotain sävyä mitä autosta lötyy) niin ajattelin hiukan kaunistella noita osia. Tätä se teettää kun kasaa autoa 4-6:sta eri autosta.
On tuo koripaneeleiden (konepelti, lokarit), puskurien sovitus melko puuhaa. Ei oikein tiedä minkä kohdistaisi mihinkin. On nuo nyt kohtuu hyvin eli saumat kohdallaan, raot pienet ja konepelti sulkeutuu nätisti (kuten myös avautuu)...
Niin, joku saattaa miettiä onko autossa jo takajarrut. Eipä ole ei. Piti tässä laatoittaa rappuset, remontoida kodinhoitohuonetta, leikellä nurmikkoa (yhden päivän homma) jne. Iltaisin olen laitellut noita puuttuvia osia paikoilleen, mutta huomenna on vakaa tarkoitus tunkata tuo ylös ja vaihtaa säädin. Nythän mulla on (ensimmäistä kertaa tämän projektin aikana) ihan deadline. Ensi viikon tiistaina on päästävä ihan ajamalla liikenteeseen. Eipä tässä enää sen ihmeempiä olekaan, takajarrut puuttuu ja tuo pieni vesivuodon tutkiminen. Tosin huomasin, että vuoto pieneni huomattavasti (kenties jopa loppui) kun tajusin vääntää ilmastoinnin lämmityksen täysille (kuumaa ilmaa kabiiniin). Ilmeisesti lämppärin kenno ei ollut kierrossa mukana ja siellä ilmaa ja painetta kertyi jonnekin liikaa. En ole tuota nyt juurikaan käyttänyt, mutta vettä ei näytä tippuvan ainakaan samaan tahtiin kuin ennen. Ei tuo vuotanut ennenkään kuin muutaman tipan (ja vain kun auto käynnissä ja täysin lämmin), mutta yksi päämäärä tässä autossa on, että se ei vuoda mistään mitään...ainakaan hetkeen. Tiiviiksi noita Ursseja ei taida saada mitenkään, ainakaan pysyvästi.
Comment
-
Tänään tosiaan jumppasin koko päivän jarrujen kanssa. Uusi painesäädin kiinni eli nyt linjastossa ei ole mitään muuta vanhaa kuin se keskipakoiskytkin taka-akselilla. Mistään ei vuoda mitään, mutta autoon ei saa jarruja. Ensin ilmasin noita pari tuntia ihan yksikseni, sen jälkeen emäntä istui autossa pari tuntia ja polki poljinta, mutta jarruja ei löydy. Poljin painuu pohjaan ihan kuin takana ei olisi jarruja ollenkaan. Se on ihan sama onko nipat kiinni vai auki, aina sama tuntuma polkimessa.
Jossain siis vikaa ja linjan pätkä kerrallaan blokkasin piirin. Vika on satuloissa. Otin satulat irti levyistä ja emäntä painoi poljinta, mäntä ei liiku mihinkään. Ei vaikka kuinka polkisi. Ilmausnipasta tulee kuitenkin nestettä jos sen avaa. Alkoi tuntua melko kummalta, kunnes satuin ottamaan vanhan satulan viereen. Siinä oli ilmausnippa eri reiässä. En ole noihin kiinnittänyt mitään huomiota sillä nuo nipat oli satuloissa paikoillaan ja en ole niihin koskenut. Vaihdoin letkun ja nipan paikkaa ihan kokeeksi toisella puolella ja mäntä alkoi liikkumaan. En ehtinyt testailla sen enempää sillä oli pakko lopettaa, sillä kädet ei enää tahtoneet kestää tuota jarrunestettä. Päivä käsiä tuossa nesteessä liuotettuna ei näemmä tee hyvää.
Kysymys, kumpaan reikää tulee tuo nippa, alempaan vai ylempään? Noissa uusissa nippa on alhaalla, kun taas vanhoissa se on ylempänä eli jarruletku menee alempaan reikään. Tosin en mene takuuseen noista vanhoistakaan, sillä satulat on olleet täysin atomeina ja kuhan olen ne johonkin reikään tunkenut.
On se kumma jos autoon ei saa enää takajarruja. Jos kohta ei ala jarrut toimimaan niin heitän nuo rojut pihalle ja pistän nykytekniikkaa kehiin..eikö tuonne jotkut Porschen jarrut menneet suoraan?
Comment
-
Kirurgin käsineet suojaa paljon noissa. Eli mitä tahansa kumikäsineitä vaan käsille. Kun nuo kääntää, niin todennäköisesti jarrut löytyy piankin ;)
Onhan käsijarrun vaijeri alaalla satulassa? Mikäli ei, on nipat oikein, mutta satulat väärillä puolilla. Sekin käsittääkseni on mahdollista.
Comment
-
Vieras
Laita kuvia putkesta kun auton saat. Tarvetta on saada kaverin Mersuun uusi putkisto mutta paikka puuttuu. Eurostainless kun pyytää putkesta 1700e...
Comment
-
Kojepajassa, herttoniemessä, saa teetettyä juuri sellaisen putkiston kun haluaa. Tiittaselta kannattaa myös kysäistä.
Comment
-
No niin, Urssissa on jarrut ja melko hyvät sellaiset =). Nuo vielä paranevat kuhan osat löytävät paikkansa ja palat kuluvat levyn mukaisiksi. Nyt nuo ottavat kiinni vain yläosaltaan, tästä näkee (heikosti tosin) mitä tarkoitan:
Jarrut
Vanne on kiinni vain 3:lla pultilla (joka saattaa huomauttaa asiasta =) mutta olen jumpannut noiden renkaiden kanssa melko paljon viime päivinä, joten laitoin vain muutamalla kiinni.
Tuli testattua pommikin eli kun auton sammuttaa tehostus toimii tasan 45 polkaisun verran, sitten menee poljin kovaksi. Sinänsä jännä luku, että vaikka testasin tuon useamman kerran niin luku on ja pysyy 45:ssä.
Uudet matot tuli. Nyt pitää vielä puunata tuo auto sisältä kuntoon ja viimeistellä auto muutenkin ensi viikkoa varten. Ihan siistiltä tuo jo nyt näyttää (kun kaukaa katsoo =)
Urssi
Noita uusi kylki- ja alalistoja en laita paikoilleen ennen kuin auto on uudessa maalissa.
Comment
Comment