Jeps, alkaa pikkuhiljaa valkenemaan nämä asiat. Nuo lisäpainot mitä ne käyttää painotuksessa niin niidenhän tulisi olla samanpainoiset kuin koneeseen tulevat männät/kanget on. Kai ne mittaa nuo ensin ja heittää sitten vastaavasti painoa akseliin kiinni? Jos pilkkua viilataan niin kompensoidaanko männänrenkaiden kitkasta aiheutuvaa "häiriötä" mitenkään. Tuohan on helppo laskea, siis kitkakertoimen perusteella ja sen avulla saadaan helposti selville paljon pitää painoa muuttaa. Pieni juttu, mutta jos tehdään ihan viimeisen päälle =) Nooh epäilen vahvasti tuota, mutta on kai joku saattanut tuonkin joskus tehdä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Lisäpainot eivät ole samanpainoisia kuin mäntä ja kanki, vaan se lasketaan tietyllä kaavalla.
Täällä jotain asiaa, ja täällä on joku kaavakin.
"Calculating Bob Weights
Calculating bob weights isn't difficult, but it does require a little time at the scales. Here's the complete list for determining your bobweights for zero-balancing a crank.
Rotating Weight
* Big end of rod (including fastening hardware)
* Bearing
* Oil (normally estimated at four grams)
Reciprocating Weight
* Piston
* Wrist pin
* Pin locks (if used)
* Small end of rod
* Piston rings
Bobweight = Rotating Weight + (Reciprocating Weight x .50)"
Comment
-
Juuei, kun männässä ja kangessa on sekä pyörivää, että edestakaisin liikkuvaa massaa. Kangen alasilmä pyörii kampiakselin mukana ja vaikuttaa siis koko ajan pyörivään massaan. Kangen loppuosa ja mäntä vatkaa ylös-alas, mutta niillä on ainoastaan marginaalinen merkitys pyöriviin massoihin, lähinnä kai männäntapin kitkan kautta. Tuolla jossain threadissa oli jonkun postaama tasapainotuskortti, missä näkyi mitattuja painoja ja laskettuja tasapainotuspainojen massoja.
Comment
-
Silmäilin juuri noita linkkejä ja kaavoja. Nyt alkaa homma tuntua järkevältä (siis idea miten homma oikein toimii). Kuhan saan tuon oman alakerran takaisin niin pitääpä katsoa miten se on tehty.
Palataanpa projektiin. Pitää ottaa tässä hiukan lomaa jossain vaiheessa ja käyttää reilusti aikaa tuon auton kokoamiseen. Olisi kuulemma hyvä saada tuo kone käyntiin viimeistään viikon sisällä siitä, kun olen sen hakenut pajalta. Syynä on nuo suuttimet, ne kun testataan ja tarvittaessa säädetään niin ne tuppaa menemään helposti jumiin jos niitä ei oteta käyttöön mahdollisimman nopeasti.
Samalla tuli mieleen, että multahan puuttuu pätkä pakoputkistoa edelleen eli katalysaattorit. Lisäksi jos en laita tuota vakiopakosarjaa kiinni niin myös tuon turbon/hukkaportin kiinnitysten muuttuminen aiheuttaa päänvaivaa. Noiden murheiden lisäksi pitäisi ihmetellä vielä tuota Intercooler ratkaisua. Aluksi oli suunnitelmissa laittaa toinen orkkis cooleri vänskärin puolelle, mutta ajatus ei taida kauhean hyvä olla, sillä putkistosta tulee vähintäänkin "mielenkiintoinen". Liitännät yms. kun on kaikki "väärällä" puolella eli mutkaa tulee ja paljon. Jos tuon kääntää nurinpäin, niin kiinnityksestä tulee mielenkiintoinen. Tuo paikka kun tuppaa jo nyt olemaan hiukan ahdas niin öljycoolerikin kaipaa uutta sijaintia. Vanha on kyllä jo aikansa elänyt (hiukan hapan), joten uusi ja isompi hakusessa, vinkkejä otetaan vastaan mistä tuota kannattaa kysellä (cooleri + letkut)
Onhan tuossa hiukan tekemistä, mutta kuhan saa tuon koneen paikoilleen niin on paremmin hahmoteltavissa mitä mahtuu mihinkin. Nyt jos alkaa noita tuuppimaan paikoilleen niin taatusti joutuu repimään jotain auki..
Comment
-
Puntitustarinaa jatkettu HIPO ketjussa. Ettei olis liian helppoa tämä seuraaminen uusille käyttäjille =).
Öljyjäähystä sen verran, että jotkut isot pojat on ainaki käyttäny Setrabin jäähyjä niin ei se voi huono olla. Itekkään en orkkista meinaa enää käyttää kun siellä on moottorivaurion seurauksena mahdollisesti laakerisilppua sisällä niin ei kehtaa riskeerata. Setrabin meinasin tilailla. Esim. Harline noita myy. Googleen vaan setrab niin löytyy.
Comment
-
Ei vaikuta hullummalta, kennotkin nostatti heti luottamusta sillä niitä ei oltu elaksoitu "bling bling" tyylisiksi (kuten joskus näkee). Mattamusta siirtää tehokkaasti lämpöä pois.
Minkälaisen meinasit tilata, entä letkut?
EDIT: Niin noista letkuista. Nuo alkuperäiset on liian lyhyet jos meinaa lauhduttimen paikkaa vaihtaa. Saahan noita teetettyä juuri sopivan mittaisiksi (kuten teetin nuo jarruletkutkin), mutta jospa noita letkuja saisi jostain esim 10cm välein kohtuuhinnalla.
Osaako ketään kertoa, mitkä kierteet on tuossa AAN lohkossa/suodattimessa noille öljyletkuille?Viimeksi muokannut Jari74; 2.3.2011, 14:42.
Comment
-
Minkälaisen meinasit tilata, entä letkut?
Comment
-
Kiitoksia tiedosta, olisihan nuo alkuperäiset letkut olleet jossain tuolla hyllyssä josta katsoa mallia. Tuli tänään käytyä taas tallissa ja hiukan ihmeteltyä noita coolereita ja niiden mahdollisia paikkoja, mutta kyllä se on niin, että niitä voi ihmetellä tosissaan vasta kun kone on paikoillaan.
Pakosarja on nyt kummitellut viime aikoina. Se kun on seuraava "ongelma" joka pitäisi ratkaista. Hyllyssä on muutama hyvä vaihtoehto, mutta ajattelin että voisin panostaa nyt tuohon kuitenkin hiukan enemmän eli teettää se tuohon ihan "mittojen" mukaan. Mittojen mukaan meinaan, että se tehdään samalla kun tuota kanttakin ropataan. Imusarja kun saa jo saman käsittelyn eli sovitetaan kanteen mahdollisimman hyvin. Kuulostaa hifistelyltä, mutta eipä tuo nyt niin kovin iso homma ole. Katsotaan vain ettei pahempia kulmia/reunoja yms. tukkoja ole edessä ja että virtaukset olisivat mahdollisimman optimaalit. Tosin noiden käyrien mitoitus näyttää olevan oma tieteenhaaransa jota juuri nyt yritän saada edes jotenkin haltuun (pelkkää matematiikka onneksi =). No pitää jutella tuosta vielä tuon Virtauskannen kanssa. Josko näin aluksi tyytyisi ihan siihen että saa auton ajoon.
Comment
-
Itsekin tuota pakosarjaa pähkäilin, wagner vai tuubi. Wagner säilyttää alkuperäisen lookin konehuoneessa. Oikeastaan muuta etua en keksinyt tuubiin verrattuna. Tuubi virtaa paremmin ja on halvempi hinnaltaankin. Vielä kun foorumille tuli myyntiin uusi käyttämätön KKD:n tuubi niin sillä nyt olis tarkotus mennä.
Comment
-
-
Illalla tuli hiukan pähkäiltyä tuon öljycoolerin kanssa. Siis minkälainen sinne kannattaisi iskeä. Tuo alkuperäinen on aika pieni, mutta on ajanut asiansa joten pähkäilen nyt onko tuota mitään järkeä suurentaa kovinkaan paljon? Toki mitä tehokkaampi niin sen parempi, mutta keulalla oleva tila sanelee melko paljon.
Mietin nimittäin josko laittaisi tämän:
Setrab COM SE-500-10
Leveys siis on 50cm, rivejä 10 eli korkeus jäisi maltilliseen 125mm. Tuon saisi näppärästi asennettua sinne muiden jäähdyttimien alareunaan. COM sarja kiinnostaa noiden kiinnitysten takia. Helpompi kiinnittää kuin tuo STD. STD sarjaa katselinkin ekana mm. tämä kiinnostaa Setrab STD SE-116, mutta tosiaan noita kiinnityksiä joutuu hiukan miettimään että mihin sen saa oikein roikkumaan..
Comment
-
Taas reissun päällä, mutta ennen lähtöä ehdin puuhastella Urssinkin kanssa. Pääosin ihmettelin noita uusia bensalinjastoja. Ajattelin homman olevan melko (siis heittää paikoilleen) helppo, mutta eipä se mennytkään niin. Piti tovin tuumata mikä putki tulee mihinkin, että edes jotenkin järkevästi asettuisivat sinne pohjaan ja että saisi nuo konetilassa olevat linjat kohdalleen. Sen verran järeää putkea, että säätövaraa noissa ei paljoakaan ole.
Kardaaniahan ihmettelin jo aikoinaan ja se on kunnossa. Tosin koska kaikki muukin on alustassa uutta/uusittua niin tilasin tämän tuohon kardaaniin:
http://www.blauparts.com/proddetail....od=F5C1105%2DB
Onpahan sekin sitten iskussa. Kyllä se näyttää menevän niin ettei tuohon autoon jää ainuttakaan vanhaa kuluvaa osaa...
Koneesta en olekaan kuullut vähään aikaan mitään..hyvä juttu sinänsä. Yleensä kun soittavat niin jotain pitää vaihtaa yms. Kuhan palaan maisemiin kiikutan tuon imusarjan sovitettavaksi. Piti jo viedä, mutta näitä työkuvioita taas matkaan.
Terhokin on ollut kiireinen ja osaa olisi taas valmiina noudettavaksi. "Uusi" sisusta ja takapuskuri ainakin. Sain ne pitkään etsimäni "levityksetkin" noihin takakaariin.
Comment
-
Aikaisemmin tuskailin taas vaihteeksi tuon pakosarjan kanssa. Muutama tovi tuota on nyt tuumailtu ja päädyin tuohon Wagner Evo RS2 malliin (kuten moni muukin täällä). SQ olisi taas vaatinut muun putkiston muokkaamista jne.
Hiukan vain ihmetyttää tuo kiinnitys...K26 vai T3. T3 on neliskanttisella ulostulolla, kun taas K26 on pyöreä. Orkkis RS2 turbohan suosii tuota K tyyppiä, mutta onko tuolla suurempaa merkitystä kumpaa käyttää (muu kuin turbon käyttämä laippa). Nyt siis mietin virtauksia lähinnä...
Comment
-
-
Jeps, en uskonutkaan, mutta jäin vain ihmettelemään miksi noita yleensä on tehty 2:lla eri "aukolla". Kaipa siihenkin joku syy on aikoinaan ollut, nyt tuo vain aiheutti hämmennystä kun en ollut varma kumpaa laippaa sitä pitäisi nyt käyttää, mun tapauksessa homma oli helppo sillä tarkoituksena on käyttää tuota RS2 hyrrää, mutta ihan tulevaisuutta ajatellen (päivitystä) kumpi noista nyt olisi ollut helpompi.
Comment
-
Jeps, T3:n näyttää tosiaan olevan melko yleinen laippa. Onhan tuo RS2 jo hiukan "vanhahtava", mutta kun tuollainen jo nurkassa niin samahan se on sillä mennä ellei nyt joku halua ostaa sitä pois. Voisihan tuota kokeilla myydä ja jos laittais tilalle sitten hiukan modernimpaa...
Comment
-
Sen jonkin modernimman speksaaminen onkin sitten vähän hankalampi juttu. RS2 ahdin ei ole huono vitoskoneeseen noin niinkuin kokonaisuuden kannalta jos vaan se 350-370hv taso on riittävä.
Saa toki esittää dynolappuja T3-laippaisista jotka ovat hereillä aiemmin ja tuottavat vähintään saman tehon.
Comment
-
Varmaan dynolapusta katsottuna uudemmat ahtimet on samanlaisia, mutta eikö mahda kuitenkin kevyemmillä pyörivillä varustettuja pelejä olla jo markkinoilla? Tarkoittaa siis käytännössä nopeampaa vastetta rivakkaan kaasun poljentoon.
Comment
-
Niin aivan mutta kenellä sellainen on ja mikä se on? Se on nyt pointti. Aina puhutaan kkk:n antiikkiudesta mutta kenelläkään ei kuitenkaan ole sitä joka herää kuin itsestään ja silti kuljettaa kohtuullisesti.
Ja puhun nyt viisisylinterisestä turbomoottorista, en esimerkiksi eräästä kohtuullisesti onnistuneesta 1.8t:stä :)
Comment
-
Kai sellasen mitsubishin voi laittaa vitoskoneenkin kylkeen? Ja on kai joku ajellut kuulisgarreteillakin.
Comment
-
Aina puhutaan kkk:n antiikkiudesta mutta kenelläkään ei kuitenkaan ole sitä joka herää kuin itsestään ja silti kuljettaa kohtuullisesti.
Comment
-
Lähinnä kai se, että parissakymmenessä vuodessa aerodynamiikka ja materiaalitekniikka on kehittynyt siten että ymmärtääkseni modernit ahtimet toimivat paremmalla/laajemmalla hyötysuhteella ja hyötysuhdealueella ja reagoivat kevyempien pyörivien osien ja parempien laakerointien ansiosta nopeammin kaasuvirtauksen muutoksiin.
Comment
-
Tässä kun olen moneen kertaan kehunut kuinka hyvässä kunnossa tuo kone oikein onkaan niin tänään tuli takapakkia. Eli pakoventtiilit on eilistä tavaraa, ne on kuluneet varrestaan liikaa eli vaihtoon menee. Imupuolen venat oli taas ihan kunnossa. Kansi itsessään ei ole paljastanut mitään heikkouksia.
Vakio venat maksaa ~16 euroa kappale. En tiedä mistä tuo hinta on kysytty, mutta jos K.nummen Virtauskansi nuo ostaa niin hinta on tuo. Pyysi kuitenkin katsomaan saanko kenties parempia jostain sopu hintaan, joten jos on vinkkejä mistä kannattaa noita kysellä niin laitelkaa ihmeessä.
Voisin vaihtaa vain nuo pakopuolen venat, mutta sitten jäisi kaivelemaan nuo imupuolen eli jos jossain on tarjolla koko pakettia (hyvälaatuisia) niin vinkatkaa.
Kanteen piti tehdä vain kevyt kunnostus, mutta näyttää nyt siltä, että se uusitaan aivan täysin. Osien lisäksi piti tehdä kevyt porttaus, mutta nyt sekin on laajentunut jo melko paljon eli kansi saa täyden käsittelyn. Kone itsessään tulee siis olemaan valmis vaikka mille tehoille, mutta nyt nuo muut komponentit ahdistaa. Onpahan sitten tulevaisuudessa helpompi sitten nostaa tehoja kun perusta on iskussa. No en ainakaan nyt halua tuosta HIPO vehjettä, mutta eihäns itä tiedä jos vaikka sitten joskus eläkkeellä innostuisi =)
EDIT. Noita ventiileitä ei kovinkaan paljoa mistään löydy ja jos löytyy niin tuntuvat olevan aikalailla samoja. Rosten eli suomessa Repo/Promo myy 0,5mm ylikoolla olevia, kokemuksia noista? Hintahan ei vakiosta kauheasti nouse eli kustannukset pysyisivät kurissa (mitä nyt kannen muokkaus noille tulisi maksamaan).Viimeksi muokannut Jari74; 11.3.2011, 23:54.
Comment
Comment