Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Harrastepeli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Laakerit on ihan perinteisellä grymppisovitteella. Joissain tapauksissa, esim. V8, laakerin mukana tulee myös napa. Tuossa omassa C4:ssä ne olivat erikseen, mutta onko se jako sitten tuo korimalli, vai jarrutyyppi. Urssissahan on ollut V8:n tapaan ufoja..

    Siitä huolimatta, että sinulla tämä varmaan olikin jo tiedossa, mainitsen että kotiseppä saa laakerit paikoilleen, kun kylmentää ne pakkasessa. Mahtumista voi vielä helpottaa, kun lämmittää laakeripesän johonkin 60...80 celsiusasteen tuntumaan. Nuo temput siltä varalta, jos haluaa vaikka hapottaa ne nilkatkin ilman laakereita tai vaikka maalata tms.

    Taitaa ne uudet saada paikoilleen ihan taputtelemallakin ilman lämmöllä kikkailua, mutta silloin saa olla tarkkana, ettei taputtele siitä vapaasta koolista.

    Comment


    • Ei ne tuossa omassa passatissa olleet kovinkaan tiukalle laitettu :) Mutta ekaks mieleen tulis pitää vaikka putkipihdeillä varovasti kiinni vetoakselista ja laittaa vaikka jotain vällyä vähän putkipihtien ja akselin väliin ettei kärsi irrotuksessa. Tai jollain järeällä suodatinavaimella koittaa pitää kiinni siitä akselista.

      EDIT: Niin ja tuo arton viestin kun luin niin tuli vielä mieleen, että eikö nuo kannata hapottaa ja maalata vanhat laakerit paikallaan? Ei tarvii erikseen suojata sitä laakerin paikkaa ja saat kerralla prässättyä vanhat pois ja uudet laakerit tilalle ;) Eikä tarvitse yhtä laakeria taputella harjoitellessa vinoon ja entiseksi :D
      Viimeksi muokannut mikas; 20.7.2010, 21:55. Perustelu: lisäilyä

      Comment


        Aikoinaan vanhaan Nuffield traktoriin vaihdettiin takapyörän laakeri juuri tuolla kylmä/kuuma metodilla. Voisihan tuota kokeilla. Tässä on nämä HP2 jarrut ja näyttäisi siltä, että tuo laakeri on yhtä palaa tuon navan kanssa. Katsotaan miltä ne näyttää kuhan saadaan irti.

        Pitääpä muistaa ostaa noita ämpäreitä enemmän niin saa kaikki rojut uimaan.

        Ajattelin kokeilla tällaista tuon vetarin kanssa. Laitan sen vetarin kiinnityspultin paikoilleen ja siihen hylsy päähän pitkän jatkon kanssa. Sidon akselin kiinni apurunkoon ja näin se ei pääse kääntymään kun tuo hylsy/varsi yhdistelmä on maata vasten. Saapa nähdä...

        Comment


        • Jarrupuolesta sen verran että teräspunosletku ei jousta eli pullistu samalla tavalla kuin orkkismallinen kumiletku joten poljintuntuma tulee täsmällisemmäksi.

          Kyllä kannattaa hankkia jarruputkille työkalusetti, kieppi putkea ja riittävästi liittimiä. Pitkällä kokemuksella eri harrasteautoista voi sanoa etten edes epäröisi kaikkien putkien uusimista, sen verran ovat jo paikoin huonoja yli 15 vuotta vanhoissa autoissa. Koskaan ei tiedä miten joku muu on niitä väännellyt ja turha edes yrittää avata liitoksia niin että putki säilyisi ehjänä.

          Aikoinaan homma usein keskeytyi kun piti lähteä hakemaan sopivaa jarruputkea. Hankittuani työkalut on tullut uusittua kaikkiin suoraan ja yllätyksiäkin on löytynyt. Usein putki possahtaa juuri katsastuksessa jos on ollut kevyessä ajossa eikä poljinta ole pahemmin ajossa runtattu. Olen muidenkin autoja katsastukseen vienyt ja tuntuu tosi hölmöltä jos siellä posahtaa kun pitäisi olla ainakin jarrut kunnossa.

          Pieni vinkki jos ostaa vaikka Motonetistä työkalusetin, kannattaa tarkistaa että kaikki osat ovat paikoillaan sillä omasta oli joku pöllinyt juuri sen tärkeimmän ja huomasin vasta kotona. Myyjän kanssa huomattiin että parista muusta oli viety sama palikka. En tuota ihmettele kun sen saa luultavasti kokematon turaaja helposti rikottua.

          Comment


            Pitää yrittää saada nuo teräspunos letkut jostain. Yllätyksiä tosiaan löytyi noiden jarruputkien osalta. Takapäässä ne on vedetty miten sattuu (joskus näemmä uusittu) Putket on ottaneet parista kohtaa kiinni vääristä paikoita runkoon ja hankautuneet melkein puhki. Otin kuvia noista, mutta en saa niitä nyt koneelle.

            Tänään aloin järjestelemään noita tilaamiani osia. Suurin osa on vielä avaamattomissa paketeissa ja huomasin, että olisi pitänyt tarkastaa lastit aina niiden saapuessa. Osa tavarasta puuttui ja osa oli väärää...nooh niitä pitää nyt selvitellä.

            Kävin hakemassa Biltemasta tuon palasatsin, erinomainen ostos...taas pääsi hiukan pidemmälle. Tosin homma tykkäsi nyt siihen, kun en muistanut ostaa tuota iskarin irroittamiseen tehtyä hylsyä. Eihän ne etuiskarit mihinkään irronneet normi työkaluilla (vaikka annoin lämpöä).

            Olen manaillut jo monesti täällä kuinka tuo auto oli tontissa. Tulipa tänään sitten vertailtua tuota vanhaa jousta uuteen H&R:n. Hitto tuo uusi on monta senttiä matalampi kuin alkuperäinen. Pitää vain toivoa, että tuo tosiaan nostaa autoa eikä laske entuudestaan, vanhat siis kuoleentuneet ajan saatossa. Maavaraa oli hurjan 70mm, tuosta ei voi enää kuin nousta.

            Jouset

            Huomatkaa pieni "tuning" detail. Nuo jouset on tosiaan maalattu samalla sävyllä auton kanssa =)

            Illan päätteeksi laitoin tavaraa happoon, tässä oikea jarrusatula romuineen:

            Kylpy

            Comment


              Täytyy hiukan nopeuttaa tätä projektia. Suurin syy siihen ettei mitään tapahdu on osien puute. No helppohan tuo on korjata ja Tepolle lähtikin iso lista osia toimitettavaksi. Hirvittää hiukan tuo lasku, mutta saapahan ainakin alustan kasattua kokonaan. Tulossa on ainakin Bilstein Sprint iskarit ja kaikki mahdolliset alustan puslat yms. lisäksi päälle uusi kytkin asetelmineen, Fedoran levyt joka kulmaan ym. pientä.

              Eilen tuli harjoiteltua jarruputkien tekoa. Kävin hakemassa kaikki uudet jarrunipat ja kiinnikkeet. Oikeastaan jarruista puuttuu ainoastaan nuo teräspunosletkut.

              Vanhoista satuloista sen verran, että ne oli melko jumissa. Ihme että tuota ei juurikaan ajossa huomannut. Oikeanpuoleisen toinen sylinteri ei liikkunut mitenkään, melkoinen urakka saada se pois. Lisäksi se liukukisko oli molemmissa aivan juntturassa. Mahtaa olla ihan eri tuntu jarruissa kuhan saa tuon kasaan uusilla osilla. Tosin koko auto saattaa tuntua melko erilaiselta tän remontin jälkeen.

              Tätä autoa kun on nyt uusittu oikein urakalla niin mietin mittarin nollaamista. Käytännössä autossa ei ole käytettyjä liikkuvia osia kuin vaihdelaatikossa ja perässä. Nekin huolletaan/tarkastetaan. Kaikki muu on uutta. Ei se tarkoita, että auto olisi uusi ja tuolla mittarin nollaamisella ei taida olla kuin symbolista merkitystä. Onko mielipiteitä tuosta? Itselle tuosta eniten iloa on tyyliin, noin monta kilometriä ajettu sitten pienen käyttöehostuksen =)

              Comment


              • No jos et meinaa autoa ikinä myydä niin eipä luulisi nollaamisesta haittaa olevan?

                Comment


                  Ei tätä autoa ole järkevää myydä, tähän autoon menneillä rahoilla saa jo nyt uuden henkilöauton, saati sitten kun sisusta on uusittu ja auto maalattu. Tokihan nollaus tulisi documentoitua hyvin ja katsastushistoriasta tuohon selviää äkkiä. Tavallaan ihan turha toimenpide, mutta kävi vain mielessä.

                  Comment


                    Fischer-hydraulik.de toimittaa myös teräspunosletkut urssiin. Ovat toki hintavammat kuin goodridget, mutta kumpiakin hypistelleenä on nuo Fischerit jotekin laadukkaamman oloiset. Ajokokemuksia ei ole tarjota näistä, urssi kun on seissyt sen reilun 2 vuotta tallissa, pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.

                    Comment


                      Laitoin kyselyä tuonne saksanmaalle noista letkuista...

                      Tänään purin edelleen autoa ja seuraavaksi puhdistamaan rengaskoteloita yms. Sitten kotelonsuojaa päälle ja kuhan se kuivuu niin massa kruunaamaan kokonaisuus.

                      Tänään tuli ihmeteltyä noita ässän jarruja. Etulevyjen halkaisija on 320mm, takalevyt on jäähdytetyt normi AAN 269mm. Täytyy ilmoittaa Tepolle, että tarkastaa tuon levyn koon (taisi olla tulossa 314mm levyt)

                      On se hurjaa ainetta tuo sitruunahappo. Satulat on kuin uudet, annan vielä päivän olla ja maali pintaan. Tolppia en vielä katsonut missä hapessa ne tuolla liemessä on (vesi niin mustaa ettei läpi näe) pitää huomenna kurkata niitäkin.

                      Minkälaista vahvuutta olette tuolla sitruuna liemellä pitäneet? Itse laitan n. 0,5 desiä /10l. Saattaisi vahvempikin mennä, mutta tuollakin saa hyviä tuloksia.

                      Comment


                      • Laitoitko jarrusatulat kokonaisena vai osina (männät paikoillaan) happokylpyyn. Mietin että miten käy tiivisteille.

                        Vetoakselin saa lukittua kun laittaa kaksi vanteitten pulttia paikoilleen ja rautakanki pitään niistä paikoillaan.

                        Comment


                          Purin nuo aivan osiksi ja kaikki tiivisteet yms. pois. Etupään jarrujen sylinterit oli enemmän ja vähemmän jumissa, mutta ei vetäneet vertoja takapäälle. Ne olivat totaaliset juntturassa ja oli melkoinen työ saada ne irti. Onneksi oli tuohon tarkoitukseen tehdyt työkalut...ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia muutoin.

                          Tosin tuo sitruunahappo on hyvä aine siinäkin mielessä, että se ei vahingoita mitään muuta kuin ruostetta...olen joskus kylvettänyt osia kumit yms. paikoillaan ja hyvin on mennyt.

                          Tehokasta on aine:

                          Ennen
                          Jälkeen

                          Mitenkäs muuten tuon jarrupaineen säätimen tulisi toimia. Purin alustasta kaikki pois ja tuota nyt ihmettelen, kun systeemissä ei ole painetta niin kuuluuko tuon paineensäätimen pysyä alhaalla:

                          Säädin

                          En saa sitä edes vedettyä ylös, liekö jumissa?

                          Takapään puslat oli osittain todella huonossa kunnossa:

                          Pusla

                          Kun aikoinaan ostin tuota niin tämä yksilö oli kuitenkin yksi parhaista/tukevimmista ja kävin sentään ajamassa näitä melko paljon. Voin vain kuvitella, miltä auto tuntuu uusilla iskareilla/jousilla/puslilla yms. Takaiskarit olivat aivan loppu. Merkki noilla on Boge Turbo..mitkä sitten lienevätkään.

                          Etulevyt aiheuttavat edelleen hiukan harmia. Niiden koko on jokseenkin outo eli 320mm. Teppo epäili, että ne saattaisi olla S4 biturbosta. No tilalle tulee nyt 323mm sillä nuo 314mm näyttäisivät hiukan pieniltä ja jarrupalat olisivat isommat kuin itse levy...toivottavasti nyt sopivat tuohon ympäristöön.

                          Ai niin, tässä lupaamani kuva noista jarruputkivedoista, tässäpä yksi esimerkki:

                          Putki

                          Tuo putki on hinkannut tuohon pultinkannattimeen, tästä kuvakulmasta ei näy hyvin, mutta putki oli kulunut noin puoleenväliin alkuperäisestä paksuudesta. Muutoinkin tuo kiinnitys on hiukan kyseenalainen. Toisella puolella oli tuo kohta vedetty hyvin, leineekö alkuperäinen setti siellä vielä.

                          Tuolla Picasan kansiossa on muitakin kuvia. Lisäilen niitä sinne tasaisin väliajoin, joten kannattaa käydä aina kuikuilemassa vaikka en tänne niistä linkkejä laitakaan.

                          http://picasaweb.google.fi/Ikonen.J/UrS4

                          Comment


                            Boge on kokolailla sama asia kuin Sachs eli ihan laatukamaa, ensiasennus kamaa.

                            Comment


                              Jeps, googletin nuo. Tuli vain mieleen, ettei nuo vain olisi alkuperäiset iskarit siis melkein 19v vanhat...ei kai sentään. Huonossa kunnossa ne kuitenkin oli. Takaiskarit eivät edes palautuneet ylös itsestään kun ne painoi pohjaan.

                              Auto ui niin matalalla, että tukivarret oli pahasti "negatiivisella" kulmalla eli sojottivat ylöspäin. Tuo on osaltaa aiheuttanut noiden puslien hajoamisen, sillä ne on olleet melko mutkalla. Tuosta johtuen auto ilmeisesti tuntuikin varsin tukevalta ajaa sillä liikkumavaraa ei ollut mihinkään suuntaan.

                              Comment


                                Takaiskarit eivät edes palautuneet ylös itsestään kun ne painoi pohjaan.
                                Ei kaikkien iskareiden kuulukaan. Ainoastaan ns. "kaasu"iskarit tekevät noin. En tosin tiedä ovatko boge turbot ko. tyyppiä. Konithan ei esim. koskaan nouse itsekseen koska ne ei ole "kaasuiskarit".

                                Comment


                                  Tarkka tyyppi noille on "Boge Turbo Gas" eli kaasuiskarit on. Etupään iskarit oli vielä jossain mallilla, sillä ne nousivat ylös ja vaste oli kohtuullinen. Tosin vaikka ne on kaasuiskarit niin kun niitä heilutteli kuului/tuntui niiden sisältä "hölskyntää". Takaiskareissa ei ollut oikein minkäänlaista tuntumaa mihinkään suuntaan.

                                  Ei ole alkuperäiset iskarit nuo. Tuota iskarimallia ei vuonna 1992 taidettu edes tuntea.

                                  Tuota pohjaa/alustaa riisuessa ei ole onneksi tullut esille mitään yllätyksiä. Ihmeen siisti alusta kun miettiin auton ikää. Tankki on vielä paikoillaan, mutta ajattelin huomenna ottaa sen alas. Se on ylhäällä oikeastaan vain sen takia, että siellä on ~40l polttoainetta eli melko raskas paketti. Pitää valuttaa aine jollain lailla pois. Tuota tankkia olen kuikuillut ja kuten kaikki c4 quattron omistajan tietävät niin on se melko hurjan näköinen. Ei kuitenkaan vielä vuoda ja kuhan saan sen irti niin näkee todellisen kunnon. Tuo lika/ruoste yms. monesti näyttää paljon pahemmalta kuin mitä se todellisuudessa on. No hyllyssä on jo valmiiksi kunnostettu tankki, joten saa laitettua sen suoraan paikalleen.

                                  On muuten melko hintava tuo takajarrujen paineensäädin. Pieni alumiiniboxi, tuskin tulitikkuaskia suurempi, maksaa hiukan vajaa 200 euroa uutena. Pakko yrittää avata tuo vanha ja katsoa saako siitä kalua. Jos menee pilalle niin ostetaan sitten uusi.

                                  Comment


                                    Tuohon iskariasiaan sen verran vielä, että kaikissa iskareissa on toki nestettä. Ns. kaasuiskareissa on sitten sisällä korkeapaineinen kaasu, minkä tarkoitus on estää iskariöljyn vaahtoamista.

                                    Itse ostin muistaakseni motonetista sellaisen kaksitoimisen, käsikäyttöisen pumpun tuota tankin tyhjennyshommaa varten. Ei ollut kovin kallis, siitä yksi erikoistyökalu lisää valikoimiin. :)

                                    Comment


                                      Mulla oli kanssa takapään iskarit aivan loppu kun ne vaihdoin uusiin, niitä pystyi painamaan ilman suurempaa voimaa ihan pohjaan ja sinne ne myös jäi. Oli pakko vetää ne käsivoimin sieltä taas ulos. :) Tätä ihmettelin että miten olen pystynyt urssilla ajamaan noilla vanhoilla, koska mitään aivan kauheeta käytöstä en ollut huomannut.

                                      Liekö noilla h&R mad.jousilla ollut jotain asiassa korvaavaa, koska ei se esim. jäänyt mitenkään keinumaan tössyissä tai muuta sellaista. Vaimo vaan totesi kun seurasi auton ulkopuolelta kun vähän reippaammin lähdin että auton perä osui melkein maahan lähdössä. ;)

                                      Comment


                                        Tuo perseellä maan tapailu nyt vaan kuuluu urssin käytökseen :P

                                        Comment


                                        • ...koska ei se esim. jäänyt mitenkään keinumaan tössyissä tai muuta sellaista
                                          Kuten aikaisemmin totesin yllättävää että kerroit takaiskareiden olevan ihan lopussa, perässä ajaessani toimi mielestäni oikein hyvin töyssyn kohdalla.

                                          Eikös kaksitoimiset nesteiskarit uutena jääkin pohjaan ja aika voimalla saa vetää ulospäin, vaimennus erilainen ulos ja sisään mutta riippuu mihin autoon on suunniteltu. Toisen merkkisen autoni Koni Sportit ovat ainakin jäykät molempiin suuntiin ja ne on säädetty autokohtaisesti iskaripajalla ratakäyttöön, hyvin ainakin toimivat käytännössä. Ainoa ongelma on kun sisäkaarteen puoleinen tassu nousee irti radasta Quaifen nestelukko lyö tyhjää ja pitää pelata sopivia säätöjä vakaajalla sekä jousien jäykkyydellä.

                                          Comment


                                            En ole aloittanut tuota koneen purkua vielä, kun yritän saada auton takaisin tassuilleen sitä ennen (ettei kaikki paikat olisi auki yhtäaikaa). Kuitenkin alan nyt jo varautumaan tuohon eli puhutaan taas työkaluista...huoh.

                                            Onko kannet kiinni pulteilla jotka vaativat HAZET 2579-9 avaimen? DA ilmeisesti myy noita, tosin luin että toimitukset saattavat viedä tovin jos toisenkin. Mistä muualta noita saa? Torx:stahan saa väännettyä (hiottua) sopivan avaimen hätätapauksessa, mutta koetetaan nyt ensin löytää oikea.

                                            Huomasin tallissa pyöriessäni toisenkin lieveilmiön, kun tekee kaikkea yhtäaikaa. Vaikka olen yrittänyt documentoida/pussittaa/säilöä osat edes jossain järjestyksessä niin nyt jo huomaan ihmetteleväni, että mihinköhän tämäkin osa mahtaa kuulua =) Tulee kasauksesta mielenkiintoinen urakka. Onneksi on sentään Bentley/ETKA yms apuna eli näkee edes suurin piirtein mitä kuuluu olla missäkin. Sitä ei tajuakaan kuinka paljon osia on esim. auton alustassa ennen kuin ne kaikki on hyllyssä irti.

                                            Comment


                                              Hetkinen, kannet? Siis sylinterikansi vai mikä? Ei kylläkään tule mieleen mitään paikkaa urssissa tästä yhtäkkiä, mikä vaatisi jonkun spesifisen hazet-avaimen. Onko jo se bilteman bitsisarja hommattuna? Siitä löytyy xzn-bitsit vag-tarpeisiin kattavasti. Edullinen ja suht kestäväkin vielä.

                                              Comment


                                                =) Siis kansi...pahoitteluni. Luin juuri Audi V6:n kansiremontista ja siitä tuli mieleen tarkastaa tuo avain (ja "kannet" jäi kummittelemaan mieleen)

                                                Toki hommattu (kai mä kohta saan jonkin Bilteman kanta-asiakkaan kortin), pakkohan se oli. Lähti vetarit irti mukisematta ja jarrusatulatkin purettua. Sopivilla avaimilla homma hoituu leppoisasti.

                                                Vetarista tulikin mieleen. Kun irroitin apukuskin puoleista, niin vaikka pultit oli irti niin sai hakata melkoisesti ennen kuin tuo vetari irtosi. Meinasi usko jo loppua.

                                                Perämurikka vaatii huoltoa myös. Se hikoilee jo sen verran, että parempi ottaa auki ja vaihtaa tarvittavat osat ja katsoa, että se on muutenkin iskussa.

                                                Laskin vaihdelaatikosta öljyt pois, jessus että se haisi pahalle. Koko talli piti tuulettaa. Väri oli kahvin ruskeaa ja öljy oli kirkasta väristä huolimatta, mutta silti se haisi melko pahasti palaneelta. Liekö milloin vaihdettu. Öljyn mukana ei tullut mitään ylimääräsitä mm. metallia yms ja vaihdelaatikko on toiminutkin hyvin.

                                                Saan vihdoin myös vaihdettua tuon vaihdevivuston. Omassa joku on yrittänyt tehdä "short shifterin" ns. tee se itse miehen tyyliin eli hitsannut hiukan lisää pituutta varteen. Nyt tuon oikean 034 shifterin kanssa vaihtajan tanko ottaa runkoon tiukassa kuormituksessa kiinni (vaikka säädöt minimissä). Kaikenlaisia virityksiä sitä näistä vanhoista rojuista löytääkin.

                                                Comment


                                                  Tulipahan tapeltua tänään noiden takasatuloiden parissa. Toisessa oli kumi aivan tohjona ja sylinteri jumissa. Samoin käsijarrumekanismi ei liikkunut mihinkään suuntaan. Oli melkoinen työ saada tuo purettua. Toinen toimi oikein hyvin ja siitä huomasi, että se on huollettu joku vuosi sitten.

                                                  Nostin myös etujarrusatulat haposta pois. Tuli kuin uudet:

                                                  Satulat

                                                  Tuossa vieressä tämä murheenkryyni takasatula, Kuten näkyy melko hurjassa kunnossa osat. Puhdistuksen jälkeen noista tuli oikein hyvät ja itse satula on nyt vuorostaan kylvyssä.

                                                  En voi kuin ihmetellä, miten nuo jarrut tuntuivat toimivan ihan hyvin ennen tätä purkua. Olisikohan kuitenkaan mennyt katsastuksesta läpi...

                                                  Hapotuksen jälkeen nuo osat on syytä maalata heti. Ei mene kauaa kun ruoste iskee. Maalasin kaikki osat sinkkimaalilla ja täytyy myöhemmin heittää väri pintaan. Kai tässä pitää harrastaa hiukan tuunausta, joten jarrusatulat punaisiksi ja muut perusmustaksi...

                                                  Palautin Alpinen SWE 1000 subbarin, jotain kumman vikaa tuntui olevan ja otin tuon tilalle pari tuumaa isomman Ground Zero Uranium GZUP1000ACT:n. Kuulemma laadukkaampi niin ääneltään kuin rakenteeltaan. Saapa nähdä.

                                                  Comment


                                                    Hyvän näköiset tuli satuloista. Oliko kuinka tujua sitruunahapposekoitusta käytössä? Mistä tota happoa muuten saa hankittua?

                                                    Comment


                                                      Mulla on aika laimeat liemet. Laitan noin 0.5 desiä tuota happoa 10l vettä. Riippuen toki kuinka ruosteista tavaraa vedessä on.

                                                      Tuohan on eläinten ripulilääkettä Vitapol nimeltään, 99% sitruunahappoa. Jos ostat apteekista ns. puhdasta sitruunahappoa niin pieni purkki maksaa älyttömiä summia. Agrimarketit yms. myyvät tuota. Ostin työkavereiden kanssa kimpassa ison säkin ~25kg. Riittää pidemmäksi aikaa.

                                                      En voi muuta kuin kehua ainetta, se syö vain ruosteen, kun se loppuu niin metalli jää rauhaan. Lisäksi kumit/muovit yms. ei vahingoitu. Yksi huono puoli tuossa on. Se ei sovellu kiireiselle kaverille. Nuo satulat oli hapossa viikon.

                                                      Comment


                                                        Tuli eilen postissa myös toinen cooleri, on asiallisessa kunnossa kaikinpuolin, kiitokset toimittajalle =) Erona omaan huomasin, että tuossa turbo on huohottanut huomattavasti enemmän öljyä cooleriin, omani on melko paljon puhtaampi tuohon verrattuna. Ulkoisesti tuo on kuitenkin siisti. No huuhtelulla tuosta päästään.

                                                        Eli tuohan on suunniteltu kuskipuolelle ja kiinnitykset sen mukaan. Coolerin mukana tuli kiinnitysrojut, mutta niitä ei voi suoraan käyttää. Ongelmana on letkujen lähtö ja tulo. Hiukan hankala hamottaa mahtuuko niitä letkuja vetämään jos kaikki rojut paikoillaan jos letkuliitännät sojottavat väärään suuntaan eli lokasuojaan päin vai onko helpompaa vain kääntää tuo cooleri 180 astetta? Tällöin taas ei voi käyttää kiinnikkeitä sellaisenaan, koska niiden kulma muuttuu ja ne ei enää "pidä".

                                                        Helpointa taitaa olla tehdä tuo 180 asteen kääntö niin ainakin letkuliitännät on valmiiksi oikeaan suuntaan. Pitää ihmetellä kiinnityksiä kun saa keulaa sen verran kasaan, että tietää mistä voi vetää mitäkin. Ainakin koneen ilmanoton muoviputki joutaa romukoppaan, sillä tuo cooleri tulee juuri sille paikalle. Lisäksi pitää muokata tuota ilmaohjainta, se kun on muovattu sopimaan oikeanpuoleiseen asennukseen.

                                                        Pitää nyt aloittaa sopivan öljycoolerin metsästys. Noita löytyy helposti valmiita settejä, mutta kokoa on taas hankala hahmottaa kun keula on totaalisen auki. Mahdollisimman iso joka mahtuu paikoilleen sen enempiä paikkoja rikkomatta.

                                                        Vinkkejä otetaan taas vastaan. Vielä on aikaa kun tuota pääsee tekemään, mutta saapahan raavittua jotain suunnitelmia kasaan...

                                                        Comment


                                                          Ajettelin kysäistä neuvoa tähän seuraavaan:

                                                          Nyt kun tämä projekti alkaa laajentumaan hiukan alkuperäistä laajemmaksi (hymyilyttää tämän projektin ensimmäinen postaus =) niin tarvitse kunnon hitsausvehkeet. Tiedän, että tähän on oma threadinsä tuolla, mutta pikainen kyssäri.

                                                          Mun hitsaustaidot on aikalailla huonot, tuota ei ole tarvinnut aikaisemmin kovinkaan usein harrastaa, mitä nyt ruohonleikkurin yms kiinnikkeitä yms. yrittänyt kiinnitellä yhteen. Tarvitsen siis hiukan paremman koneen, mutta en mitään pro luokan vehkeitä (hinta aisoissa).

                                                          Kannattaako unohtaa MIG suoraan ja panostaa TIG koneeseen. Jotenkin kiinnostaa tämä:

                                                          http://www.jforce.fi/index_files/Page375.htm

                                                          ja malli Super200P. Olisi kaikki "herkut". Argoni pullo tuohon päälle joten kustannusket jäisi vajaaseen 1500 euroon?

                                                          Vai pärjääkö harrastelija noiden auto yms. kanssa MIG:llä? TIG kiinnostaa siksi, että saisi tehtyä nättejä saumoja putkistoihin yms. Tosin ei tällä kokemuksella, mutta kuhan olen pilannut muutama kymmenen metriä rautaa niin eiköhän se siitä =)

                                                          Niin ja taas, jos jollakulla tallissa tuollaiset vehkeet ylimääräisenä niin tarjotkaa. Kai mä perustan oman firman kohta, ei tästä enää paljoa puutu pienestä autokorjaamosta...

                                                          Comment


                                                          • Tigiä ei ole koskaan tullut kokeiltua mutta kyllä migilläkin saa ihan kelpo jälkeä aikaiseksi vaikkei mikään hitsari olekkaan. Ainakin itse olen saumoihini ollut tyytyväinen ;) Kovin ohutta peltiä sillä on vain hieman haasteellista hitsata (itse turaillut lähinna 3-10mm ainepaksuuksia) mutta kaikki on tullut yhteen saatettua mitä on alkanut liittämään.

                                                            Katsoinko oikein että tuossa ehdottamassasi laitteessa on plasmaleikkuri? Sitä ei tallilla ole mutta sen verran olen päässyt kokeilemaan ja isän työpaikalla leikkailemia kappaleita hypistellyt että melkein kannattaa jo sen takia ostaa tuo kone ;) Saa tosi hyvännäköistä leikkausjälkeä helposti aikaiseksi.

                                                            Comment


                                                              Osta kokeeksi joko ihan uusi tai vähän käytetty kempin minarcmiggi tms. Alle tonnilla pääsee käsiksi, siihen sitten seoskaasupullo vuokralle niin pääsee kokeilemaan. MIG on helppoutensa takia ylivoimainen kaikkeen yleishommaan sekä 90% autohommista. Saumatkin saa nättiä kun on hyvä kone ja vähän reenaa. Siksi minusta kannattaa aloittelijan ostaa nimenomaan parempilaatuinen kone, taitojen ja ymmärryksen karttuessa pärjää vähän halvemmallakin kalustolla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X