Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

urs4 v8 tekniikkaswappi. abh -> akg. hitosti fotoi.

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • urs4 v8 tekniikkaswappi. abh -> akg. hitosti fotoi.

    Tjoo. Tuli tommoinen topikissakin lukeva swappi tuossa tehtyä yksin askarrellen paskarrellen. Ajattelin nyt julkistaa tämän tälläin jälkikäteen niin sain tehdä oman pääni mukaan kaiken, ja vasta tulla autotallista esille kun auto käy ja kukkuu.

    tästä :



    tähän :




    Dokumentoin mielestäni riittävästi, eli kuvia on, lähinnä että joku muu voi arvioida että kannattaako samanlaiseen hommaan itse ruveta - ja siksi että on helpompi selitellä että miksi tässä nyt meni niin vitusti aikaa :D

    Syynä swappiin oli tälläkin foorumilla puitu vanhan ABH-moottorin kaamea öljyn vienti - lisää öljy ja tarkista bensa... Sekä sain ABZ/AKG koneen todella edullisesti, taisi olla yhteensä 681e autotalliin tiputettuna imu&pakosarjoineen ja ruiskuineen. (maf ja suojamuovit tuli jälkikäteen)

    Käytin ABH-koneen motronikin jakajine kaikkineen, koska :
    -ei tullut immopalikoita johtosarjan mukana (olisi mennyt taas aikaa niitä etsiessä)
    -manuaalin vauhtipyörässä ei ollut 60-2 kiekkoa minkä uudempi motronikki olisi kaivannut.

    vanhasta ABH-moottorista implementoin hyötykäyttöön seuraavat osat :
    -jakajat (vaati modia)
    -tulpat
    -tulpanjohdot
    -vesipumpun
    -laturin
    -startin (vaati modia)
    -kuskin puolen koneenkorvakon (vaati lohkoon modia)
    -suihkutussuuttimet (vaati modia)
    -ruiskun anturit
    -öljynpaineanturit (vaati modia)

    ulkopuolelta piti hankkia (tai tehdä itse)
    -koneenkorvakko matkustajan puolelle
    -öljynpaineantureiden t-haara (kytkin & potikka) sekä öljynlämpöanturin paikka
    -korin puolella matkustajan puoleisen kumityynyn siirto


    Hommaan kannattaa varautua hyvin työkaluin, raaka-ainevarastoin sekä kohtuulliseen määrään työkaluja & luovaa hulluutta. Itseltä meni myös ministerisalkku olutta.

    Käyn päivä päivältä sepostuksia, kuvia katselemalla saa lisäinfoa mitä on missäkin vaiheessa harrastettu - kuvat on kommentoitu, kommentit näkyy kuvan alla.

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...h+swappi/day1/
    ensimmäisenä päivänä tuli vaan katseltua että mitäs se postipetteri toi talliin, sekä purettua audista konehuonetta vähän auki.

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...h+swappi/day2/
    toisena päivänä sain vanhan koneen nostettua lattialle ja vähän tsuumailtua koneiden eroja. olin vielä tällöin luottavaisin mielin liikenteessä ja ajattelin että tää on nopeasti ajossa...

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...h+swappi/day3/
    hieman tutustuin koneiden eroihin, kierteytin lohkoon vähän jenkaa koneenkorvakkoa varten, askartelin virranjakajalle pohjan jne.

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...h+swappi/day4/
    sain abh-suuttimet modattua abz-tukkiin, sekä tehtyä abz-lohkoon antureille paikat

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...h+swappi/day5/
    konetta vähän enemmän läjään, kuskin puoli oli ok, mutta matkustajan puoli rupesi vastustamaan

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...h+swappi/day6/
    laiskottelin ja en tehnyt muuta kuin parit työkalut, nokkien lukitukseen ja kampuran pääpultin aukaisuun.

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...h+swappi/day7/
    koneenkorvakon tekemistä ja öljynpainetiedon siirtoa antureille (lohkossa ei tarpeeksi m10x1 lähtöisiä öljynpaineaukkoja)

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...h+swappi/day8/
    koneenkorvakko olisi valmiina ja korissakin kiinnikettä siirretty. aloittelin myös jakopään vaihtosession.

    Hauskana datana voisin mainita eron vesipumpuissa.. ABH:n reilu 100e, ABZ reilu 300e. Erona on .. tsing tsing.. ABH = valurautainen pyörä, ABZ = muovinen pyörä. Käytin ABH vesipumppua.

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...h+swappi/day9/
    kasasin moottoria lisää ja nostin sen uuteen ympäristöönsä.

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...+swappi/day10/
    tappelin apulaitehihnan kanssa, abh ja abz ovat tältä osin erilaisia (abz:ssa laturi kiinni öljynsuodatinpakettihelvetissä, abh taas jakopään kopassa)
    kiinnittelin pakoputket jne jne. Aloitin myös sähköhommat.

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...+swappi/day11/
    sähköhommat jatkuu.

    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+abz...+swappi/day12/
    tein maffille kotelon, imuputkistoa jne.


    sana on vapaa.
    Viimeksi muokannut repsa; 3.11.2009, 14:50. Perustelu: added dataahh

    #2
    Olisit laittanu turbovitosen. Sen siitä saa, kun sana on vapaa :)

    Comment


    • #3
      Ei sulla ois enempää kuvia oikean puoleisesta pakosarjasta?
      Kuvat kertoo enemmän ku tuhat sanaa, kiva rojekti!

      Comment


      • #4
        turbofemma ois ollu ehkä liian helppo. :D

        oikeanpuoleinen pakosarja pitäs olla jossain kuvattuna, mutta normi ABH:n sarjat ne on.

        ainiin, ensistartissa kävi vain neljällä.. syynä oli tuon muokatun jakajan (kuskinpuoli) osuminen väärinpäin.. katsoin sen kohdalleen nokka-pyöriin tehtyjen merkkien perusteella, harmi vain kun osui väärälle työtahdille.

        vielä pitää tehdä myös muuttupituisen imusarjan käskytysyksikkö - joku fettilähtöinen vertailija maffin signaaliin riittänee ok.

        Comment


          #5
          Oo kova jätkä ja laita tohon vielä pari turboo...;)

          Comment


          • #6
            ei tartte turboja, tämänän ei ole mikään nöyrä 1.8 :)

            remmiä olen kyl miettinyt, mutta siitä juttu erikseen jos homma onnistuu.

            Comment


            • #7
              Noin, kuvat toivottavasti viimeiseltä tekniikkapäivältä ovat julki.

              http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi%20a...0swappi/day13/

              tuolloin tuli askarreltua tuo kaasuläppä-polkimen modi (ilman tuota kaikki "voima" olisi tullut käyttöön 3-4cm polkimen liikkeellä)

              sekä tuli myös puukotettua apurunkoa että on pieni mahdollisuus saada joskus öljyt vaihdettua lossiin.

              kiillotin myös imusarjan, tämä nostaa tn. paljon virtuaalilippistäni.

              Comment


              • #8
                Hieno projekti! Täytyy pitää tämä muistissa, mikäli itsekin joutuu tähän joskus maailmassa ryhtymään.

                Comment


                • #9
                  Onko tohon helppo sitten tehonnälässä vaihtaa tilalle esim. S8-mallin kiuas? Tulevaisuutta ajatellen. ;D

                  Comment


                    #10
                    Ei kai se tuon ihmeempi ole? Perusmoottori lie aika pitkälle sama. Tästäkin oli vast'ikään jotain juttua forumilla.

                    Comment


                    • #11
                      eos. jos on samaa gen4 sukupolvea mitä tuo abz/akg oli niin suosittelen hankkimaan hyviä teriä vinkuun... noissa gen1 koneissa ei taida olla vaihtoehtoina kuin aec mikä menisi ruuvit irtilaittamalla sekä ahk.

                      luulisi menevän samanlaisilla kikoilla, eli vittumaisesti hieroen.

                      Comment


                      • #12
                        Sikamakee prokkis ja hyvät kuvat ! V8:n vaivatonta vääntä ei voita mikään turbovitonen.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja audicpe
                          V8:n vaivatonta vääntä ei voita mikään turbovitonen.
                          Vastustan!

                          Comment


                            #14
                            Täysin erilaisethan nuo on luonteiltaan. Kummankinlaisella ajaneena sanoisin, että kasilla urssi on aika herrasmiesmäinen sportti, kun taas turbovitosella "teinimpi" turbo tempoiluineen. Kummassakin omat viehätyksensä, olisihan tuollainen avantti urssi kasilla, ehkäpä viel tomaatillakin aika makoisa käyttöauto.

                            Comment


                            • #15
                              Automaatilla ei pääse fiilistelmään sitä tunnetta, kun laittaa kutosta sisään sittarin parkkipaikalla eikä kone hyydy lainkaan. ;)

                              Comment


                              • #16
                                turbomiehiä risoo kun ei voi saada molempia, nimittäin isoa alavääntöä ja kohtalaista huipputehoa ;)

                                noh, sori jos provosoin.

                                mutta asiaan :


                                tein tuota kytkentää mukailevan jutun jolla ohjataan imusarjan pituuden muutosta.
                                Harmi kun ei ole mitään mittauslaitteita itsellä jolla voisi todeta että paljonka hyöty oikeasti on, joten heitän esson kehiin, taitaa olla loputkin hevoset pelissä (ehkä >300?)



                                ..siis 301hp..

                                Comment


                                • #17
                                  Kaveriani siteeraten, eikö olis kauhiaa jos olis tyhmä?

                                  Mistä toi akg pata muuten on? Etkasta kuvittelin, että se olis S8:sta mutta tästä ketjusta sain sellaisen käsityksen ettei olis kuitenkaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    no A8:sta miä sen ostin. Oiskin S-sarjan moottori - nostaisi jälleenmyyntiarvoa ;)

                                    En tiedä mitä eroa on ABZ ja AKG-moottoreilla, ei ole selvinnyt meikeläisellekään - eikä myös VV-autossa osanneet sanoa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Audilla on ollut tapana merkitä eri koodilla sama kone, jos sen ovat luokitelleet johonkin "parempaan" paikalliseen päästöluokkaan Saksassa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        voi olla jotain tuommoista.

                                        samat tehot/väännöt on abz ja akg-moottoreissa,
                                        abz tehty 95-98 ja akg 97-98, eli molempia on saanut rinnakkain.

                                        vv-auton todistuksen mukaan akg-täyttää euro2 normiston, epäilisin että abz menee samaan ?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ja urs4 muutoskatsastettu uudelle moottorille liehuvin lipuin, eli nou problemos.

                                          vv-auto toimitti moottorin tietojen lisäksi myös lapun jossa speksataan että tuo avant-S4 on mallisarjan tehokkaimmalla alustalla, joten ei tarvinnut häsläillä alustan osien kanssa.

                                          kestotesti on aluillaan ; ajokm ehkä joku 2-3tkm, eikä ole yhtään hävinnyt öljyä (vanhan abh-moottorin jakajan akseli hieman kyllä tihkuu, mut ei paha.)

                                          bensan keskikulutus on pienentynyt ka.kulutusmääristä ~13.5 (abh) lukemaan ~11,8(abz).
                                          Tämähän on siis oikea eko-auto. Motarilla menee reiskan satkun oikeaa nopeutta (120 mittarissa) lukemilla 8-9.

                                          Lastentauteja ei ole ollut, mikä on sinällään hyvä lopputulema tämmöisessä kokonaisessa sydämensiirto-operaatiossa ; ainoastaan apulaitehihnan taittorullan laakeri pitäisi vaihtaa, oli akg-moottorissa ilmeisesti päässyt kuivaksi ja nyt pitää ääntä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Itsellä menossa saman tyyppinen projekti muutamalla erolla eli autona V8 -92 ja vaihdettavana moottorina S8:n AHC. Moottorit toki ulkoisesti samat, joten sen puolesta ohje on yhteneväinen.
                                            Suuri kiitos Repsalle näiden ohjeiden laatimisesta - on todellakin säästänyt aikaa ja vaivaa!

                                            Muutamia omia muutossuunnitelmia em. ohjeeseen liittyen:

                                            1. Syl. 5-8 pakonokan ajattelin vaihtaa ABH:sta niin vältytään virranjakajamodilta. Ja koska 1-4 sylintereiden pakonokka on sama niin ABH:ssa kuin AKG, ABZ, AHC ja jokunen muukin konetyyppi, voidaan olettaa, että myös 5-8 sylitereiden pakonokassa ei ole muuta ero kuin tuo kepin peräosa.

                                            Edit: Nokan vaihto suoritettu ongelmitta. Nyt sopii oma virranjakaja suoraan kuten ennenkin.
                                            Viimeksi muokannut Tinke_J; 10.3.2010, 11:19.

                                            Comment


                                            • #23
                                              ei mitään, toivottavasti on ollut nopeuttavat nämä neuvot - tai ainakin antaa vähän miettimisen aihetta.

                                              tuo nenäkepin viahto ei tullu itelle mieleen, harmi :/
                                              jos sitten joskus kun ehkä innostun vaihtamaan neniin niitä säädettäviä pyöriä. ehkä ehkä ja ehkä...

                                              oman auton projekti-osuus moottorin osalta on toiminut niinkuin tommosen uudemman moottorin pitää toimia- eli projektina, hankkeena jolla on alku ja loppu. ei ole pahemmin ollut propleemeja ei, mitä nyt vanhan moottorin toinen jakaja edelleen välillä tiputtelee öljyä akselinsa läpi, alavesiletku pitäisi vaihtaa sekä vanhasta koneesta otettu apulaitehihnan taittopyörä samalla.

                                              benahassin kulutus on pienentynyt selkeästi vrt abh - puhumattakaan öljyn kulutuksesta :D

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nuo kulutusmuutokset kuulostaa kyllä erinomaiselle. Muistelen että tuolle AKG koneelle luvataan maksimivääntö myös reilusti ABH alemmas. Millaisia luonne-eroja noissa on käytännön ajossa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  melko paljon mukavempi ajaa tää uus kattila ku vanha öljypoltin. tiedä sitten kuinka paljon vaikuttaa ajokilometrit mitä on ollut vanhassakin moottorissa jo takana.
                                                  matkustajana ollessa (harvinaista) tuntuu melko kivasti motarinopeuksissa vielä tuo selkänoja ottavan vastaan ohitustilanteissa - kuskina on jo itse tottunut ja jotain lisää pitäisi saada.

                                                  viimeisimmäksi vaihdoin autoon ohj.teh.pumpun (kiitos gedu) ja rupes auto taas käymään vähän paremmin tyhjää, ja nyt se käy kuin kello kun on uudet possilaiset tulpat.

                                                  bensaa on taas ruvennut maistumaan, kun on noita ohitustilanteita kokoajan edessä - mutta hauskaa on ollut, ei tartte olla tien tukkona kertaakaan.

                                                  vuosikatsastus olisi taas edessä, mutta tuskin tulee kummempaa eteen, senkun laittaa vaan katin taas päiväksi auton alle kiinni.

                                                  harvinainen remppa, ei oo menny rahat ihan huorien perseeseen, kaikki on toiminut kuten pitää, oireet öljyn kulutuksesta ja bensan syönnistä jne muustakin ovat hävinneet. suosittelen jos on vaan tekemisen puutetta & aikaa & rahaa & työkaluja & talli & motivaatiota & olutta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eikös tuo AKG ole 320hp versio? Eroaako AKH/AHC (S8:n keulilla makoilee) tällaisen swapin kannalta mitenkään radikaalisti?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      AKG on 300hv kone. Swapin kannalta ei ole eroa S8-myllyihin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kuinkas tuo ilman kattia ajelu? Vaikuttaako olennaisesti motin luonteeseen, vai kuis?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          ei oo ihan niin tukkoisen oloinen - vastaa freesimmin kaasun paineluun. siis ilman kattia.

                                                          soundit on kanssa "mureammat" vakioputkistolla ilman kattia kuin katin kanssa.

                                                          tehoihin en rupea arvailemaan, mutta ensimmäinen rivi tässä postauksessa antaa jotain miettimisen aihetta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            sinällään ei ole projektille nyt tapahtunut kummempia, kuin kelattua kilometrejä. 15tkm taas viime öljynvaihdosta takana. miellyttävä peli.

                                                            Propsit ruåttin pojille, tekniikka oli juurikin siinä kondiksessa kuin sanoivatkin.. ei syö öljyä, ja bensankulutuskin on ihan kohtuullinen, sekakulutus melko raskaalla jalalla on ollut 12l/100km luokkaa ilmastointi päällä. Maantiellä pääsee (jos jaksaa ajaa jonkun perässä, harvemmin) kohtuulliseen 8-9 lukemiin.

                                                            pitää ottaa kuvatuksia taas kun on ö-suodattimen vaihto, samalla pitää nimittäin vaihtaa vesi/öljynvaihtimen väliset tiivisteet mitkä tuntuu näissä olevan tyyppivika, nimittäin talvella tiputti jäähtyessään välillä vähän nestettä, kesällä taas kaikki pysyy sisällä. hukkaus ei onneks mikään iso ollut, mutta silti.
                                                            varasin kanssa remppaan apulaitehihnapyörän taittopyörät, samalla katti mestoille ja ksenonit pois keulalta ja leimalle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X