Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin vaihto -00 Passat V6 TDI 4Motion

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin vaihto -00 Passat V6 TDI 4Motion

    Terve!

    Alkamassa koneen vaihto projekti passattiini, vanha pois ja uusi samanlainen tilalle, mutta vähemmän ajettu.

    Iloinen yllätys tapahtui muutama viikko sitten, kun avasin venttiilikopat ja huomasin, että jokaisesta nokasta kulunut 2-3mm. Nokat aivan loppu. Ei muutaku auto talliin. Nokat oli sen näköiset, että ne eivät olisi koskaan öljyä nähnykkään, eli totesin, että jokin öljy kanava tukossa tai öljypumpun venttiili jumissa?? Otin koneesta öljyt ulos ja dippasin magneetin ämpäriin. Magneetissa oleva "öljy" täynnä metallipurua. Öljy oli kuin hiekan ja öljyn sekoitus. Päätös oli kohtalaisen helppo.

    "Uuden" koneen tilasin saksasta ja sitä odottelen, että rahti tuo koneen. Onko joitain ideoita ja mielipiteitä, miten aloittaa tämä projekti? Onko joitain toimenpiteitä, joita kannattaa ehdottomasti tehdä uudelle koneelle tai tarkistaa?

    Kaikki kommentit ja mielipiteet ovat tervettulleita ja niitä myös toivon. Onko joillain aikaisempaa kokemusta samankaltaisesta projektista? Onko joitain spesiaali hommia, joita tulisi ottaa huomioon ja miten eteneminen pääpiirteittäin kannattaisi tehdä? Kiitos!

  • #2
    Foorumillakin vaikuttava kaverini oli jäänyt miettimään kuvien mukaista erittäin kuivaa venttiilikoneistoa etsien tietysti ongelman lähdettä. Sylinteriryhmän keskellä suojakannen alla on pari banjopultein liitettyä öljyputkea. Yksi venttiili säätelee öljytykeille menevää painetta ja kaksi muuta venttiilikoneistojen voitelua - yksi kummallekin kannelle. Katso mielenkiinnosta näiden venttiilien kunto sekä uudesta että vanhasta moottorista.

    Comment


      #3
      Mikäli oon ymärtänyt oikein, niin tuo on melko yleinen ongelma noissa koneissa. Kai oot varmistanut, ettei uuden koneen nokat oo samassa hantissa. Tuttu automyyjä juuri jutteli, että yhteen heidän myymään A4 audiin vaihdettiin nokat kaksi kertaa. Oli vaihdettu 50tkm ennen auton saapumista liikkeeseen ja myynnin jälkeen sama homma oli taas edessä alle puolen vuoden. Öljynpaineet ja muu semmoinen oli ollut ihan kohdallaan, mutta jostain syystä noi vaan syö niitä.

      Comment


      • #4
        on yleinen ongelma mutta 2001 heinäkuu kun ongelma poistuu rullakeinujen myötä kai nyt topiikin aloittaja ostit "B alkuisen" moottorin???

        Comment


        • #5
          Eikö rullakeinut tulleet vasta '03 vuosimalliin, eli elokuusta 2002 lähtien? Sitä ennen kerkesivät kertaalleen parantamaan edellisten nokkien materiaalia, saattoi olla juurikin 2001 alkaen. Noista jos varmennuksia haluaa, foorumilta löytyy kyllä. Kaikki B-alkuiset V6-TDI:t ei sitten ole rullilla.

          Comment


          • #6
            . Oli vaihdettu 50tkm ennen auton saapumista liikkeeseen ja myynnin jälkeen sama homma oli taas edessä alle puolen vuoden. Öljynpaineet ja muu semmoinen oli ollut ihan kohdallaan, mutta jostain syystä noi vaan syö niitä.
            Nokat kuluu, jos eivät saa voitelua. Vaikka öljynpainetta onkin ei se kai varmista nokkien voitelua.

            Jotenkin tuntuu, että näitä nokkia vaihdetaan "ku ne syö niitä" tutkimatta ongelman todellista syytä. Sama kuin vaihtaisi reunasta sileäksi kuluneita renkaita uusin suorittamatta nelipyöräsuuntaista.

            Comment


            • #7
              On se geometria siellä ihan älyvapaa. Joka toista keinua painetaan melkein juuresta, joten varmaankin joka toinen kuluu enemmän. Kaverille kun nokkia vaihdettiin, tuli todettua ettei moista keksintöä kyllä omaksi ikinä :)

              Comment


              • #8
                tuli todettua ettei moista keksintöä kyllä omaksi ikinä :)
                - Juu, ei ole paininkuppien voittanutta, se on totta.
                Ja mitä niihin rullanokkiin tulee, eivät ole lainkaan niin huolettomat kuin auliisti annetaan ymmärtää. Netistäkin löytyy kuvia hajonneista rullanokista ja taisipa taannoin joku kirjoitella foorumillakin asiasta. Alunpitäenhän rullanokkiin siirryttiin päästöluokituksen (euro4) takia. On senverran pienempi kitka vissiinkin. Ei niinkään kestävyyssyistä...

                Comment


                • #9
                  Näinpä on, rullat vaan rullailee pidemmälle ilman öljyä, siksi ne tuntuu kestävän. :)

                  Comment


                  • #10
                    BDG-moottorimalli pitäis kestää

                    Itse vaihdatin -00 mallin audiini BDG-mallin koneen. Ammattilaiset olivat sitä mieltä, että vasta tämä malli kestää (BAU-mallin koneessa oli vielä ongelmia) Kone on paljon hiljaisempi kierrosaluella 1500-3000 kierrosta/min kuin AFB kone.

                    Comment


                    • #11
                      Terve!

                      Projekti on edistynyt. "Uusi" kone jo keulilla ja tänään koitettiin jospa olisi käyntiin lähtenyt, mutta ei. Hehkut toimii ja naftaa tulee putkista. Onko ideoita? seuraavaksi vaan piuhan päähän ja kattelemaan vikakoodeja, jos niistä jotain selkoa. Ensiksi tietenkin olisi kiva saada kyseinen piuha.

                      Kerran tuosta vehkeestä loppui nafta reissun päällä ja sitä ilmatessa meni 6h. On pieni aavistus, että tuossa se sama ilma vika, vaikka sitä tuossa 2h tuli ilmattua.

                      Tuosta voitelu ongelmasta. Vanhasta koneesta tuli tarkastettua nämä öljynpaine venttiilit ja suuttimet, jos ne olisivat menneet tukkoon tai jumiin, mutta kyllä ne oli kunnossa. Tiedä sitten mikä siinä voitelussa menee pieleen.

                      Oisko neuvoja miten tuo ilmataan parhaalla mahdollisella tavalla, tai ideoita missä vika?

                      Comment


                      • #12
                        Me yleensä ilmataan suodatin täyteen ja sitten kaikki suutinputket irti ja starttia kunnes kaikista roiskii hieman ainetta. Sit kaksi keskimmäistä putkeä jätetään auki ja starttia, kunnes lähtee käymään neljällä...tietty sit stoppii ja ne kaksi kiinni ja käyntiin. Ekan kerran meni kans jokunen tovi ihmetellessa, mut nyt kun ton tietää niin menee muutama minuutti. :)

                        Suodatintaki kantse kurkkia, sieltäki se monesti sitä ilmaa imee.

                        Comment


                        • #13
                          Helppistä helppistä. Tänään taas tullut tuota ilmattua ja painettakin on tankkiin laitettu, mutta ei edes hörähdä. Naftaa tulee putkista ruikkimalla ja suodattimen ilmaus ruuvista lentää 10cm korkea kaari. Onko siellä jokin ajonesto päällä? mittaristossa ei ainakaan pala avaimen kuva.

                          Mikä voi estää käynnistymisen?

                          Comment


                          • #14
                            Pumpun ajoitus pielessä ? Miten on asetettu ? Minkä ikäinen moottori/ruiskupumppu ?

                            Muussa tapauksessa piuhan päähän ja koodinlukuun.

                            Comment


                            • #15
                              Pumpun ajoituksesta ei tietoa, koska vaihto moottori. Myyjän mukaan ajettu 101tkm kone on -01. Pumpussa maalisinetit ehjät, ei ikinä avattu. Pitääkö niistä nafta putkista lentää sitä naftaa oikein kunnolla vai ruikkimalla?

                              Comment


                              • #16
                                Myyjän mukaan ajettu 101tkm kone on -01.
                                Siis koneen vuosimalli ei tiedossa ? Mikä versio AFB/AKE/AKN ?

                                Helpoimmalla varmaan pääset kun otat pumpun vanhasta moottorista. Ei välttämättä toimi ecu/pumppuyhdistelmät ristiin jos eri ikäisiä laitteita.

                                Comment


                                • #17
                                  vanha kone akn ja "uusi" afb

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eri päästönormit, luultavasti ei tule toimimaan tuolla pumpulla, myös suuttimet erilaiset. Tehtiinkö AFB:ta edes enää -01 ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jaa et siinä on sellainen homma, no ei auta muutaku vaihtaa vanhasta koneesta naftapumppu uuteen. Eli suuttimetkin täytyy vaihtaa. En noista vuosiluvuista tiedä.

                                      Sitten seuraavaan aiheeseen. Miten tuo visko tuuletin lähtee irti? 32mm pultit siinä näyttäis olevan, siitäkö se aukee? Piukassa ovat ainakin, onko oikeen vai vasen kätiset kierteet?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Suuttimista en mene varmaksi sanomaan, sen tiedän että ovat erilaiset mutta saattavat toimia.

                                        Vietin vastaavan projektin vianhaussa taannoin useampia työtunteja vain todetakseni ettei AKN ecu hyväksy AFB pumppua. Toivottavasti sen auton omistaja tämän lukee ja tulee maksamaan velkansa...

                                        Viskossa ihan normaali oikeakätinen kierre, saattaa olla tiukassa.
                                        Viimeksi muokannut TDIq; 27.11.2009, 18:16. Perustelu: lisäystä

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tämä selvä. Onko sinulla tietoa tuosta visko tuulettimen irroituksesta?
                                          Kiitoksia paljon TDIq avusta, nyt tietää mitä seuraavaksi rupeaa tekemään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Suuttimet tosiaan ovat erilaiset. Suuttimien part numberit; AKN:059 130 201 B ja AFB:059 130 201 E. Etkasta katsoin, niin siellä ei edes ollut tuollaista part numberia, jossa on E. Mahtaakohan nuo suuttimet toimia? AKN:n suuttimien rungoissa on kolme reikää tiivisteen ja kohdistus tapin välissä ja AFB:ssä ei ole reikiä ollenkaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Minkä valmistajan suuttimia nuo ovat? Kaverin T4 '00 suuttimen päivitys tyssäsi Stanadynen suuttimiin, joita ei myyjäliikkeen mukaan voinut vaihtaa Boschilaisiin. Itse en ole muualla törmännyt vastaavaan, joten en uskalla väittää vastaankaan.


                                              Stanan avautumispaineet oli penkissä kuulemma jotain 300 bar luokkaa, kun Boschilaiselle speksi oli tuossa hölöautoon asennetussa 5-pyttyisessä 190 bar.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noniin, kone hörähti tulille, mutta todella kova käyntiääni ja pikkasen aikaa joutuu sahaamaan, että lähtee käyntiin. Ilmeisesti naftapumpun ajoitus pielessä? mites tuo säätö tapahtuu?

                                                Elikkäs koneeseen laitettiin vanhasta koneesta suuttimet ja naftapumppu. Ei paljon tarvinnu ilmailla kunnes lähti käyntiin.

                                                Olen harkinnut tuon VAG COM:in ostoa. Mikäs piuha tuohon menee ja mistä saa ohjelmat? Voisiko joku antaa suoran linkin sivuille. Läppäri löytyy.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Esim. tämä voisi käydä. Löytyyhän noita. Itse käytän USB-väylään liitettävää, mutta RS232-liitäntä on kuulemma ollut ongelmattomampi. Tiedä sitten miten nykyään..

                                                  Ohjelman (ja lisenssin) saat suoraan Ross-Techin sivuilta. Siellä neuvotaan kylä, mikä on sopiva versio. Ross-Techiltä voit tilata koko paketinkin kaapeleineen päivineen ja yhteensopivuus on taattu. Hintaa vaan tulee yli tuplaten. Jos ei ota lisenssiä, hinta on tuon kaapelin hinta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Terve!

                                                    Piuha tuli hommattua ja koodeja lueskeltu ja pähkäilty. Lista oli tuon näköinen. Voisiko joku kertoa mitäs nuo tarkoittaa.

                                                    VCDS Version: Beta 812.4
                                                    Data version: 20090214
                                                    Niko
                                                    Thursday,01,January,2009,19:49:28:26365

                                                    Chassis Type: 31 - VW Passat B3
                                                    Scan: 01 02 03 08 15

                                                    -------------------------------------------------------------------------------
                                                    Address 01: Engine Labels: 059-907-401-AKE.lbl
                                                    Part No: 3B1 907 401
                                                    Component: 2.5l/4VTEDC G000AG D02
                                                    Coding: 03016
                                                    Shop #: WSC 53141

                                                    Part No: 00008059
                                                    Component: 130 106CC150_1.V5A956634085
                                                    00008059 130 106CC150_1.V5A956634085

                                                    5 Faults Found
                                                    01318 - Control Module for Injection Pump (J399)
                                                    37-00 - Faulty
                                                    00546 - Data wiring faulty
                                                    35-10 - - - Intermittent
                                                    01376 - Engine Speed Signal for Injection Pump
                                                    37-10 - Faulty - Intermittent
                                                    00777 - Accelerator Position Sensor (G79)
                                                    28-00 - Short to Plus
                                                    00628 - Positioning Level Monitoring
                                                    28-00 - Short to Plus
                                                    Readiness: N/A

                                                    -------------------------------------------------------------------------------
                                                    Address 02: Auto Trans Labels: 8D0-927-156.lbl
                                                    Part No: 8D0 927 156 CR
                                                    Component: AG5 01V 2.5lTDI RdW 3131
                                                    Coding: 00101
                                                    Shop #: WSC 05311

                                                    No fault code found.

                                                    -------------------------------------------------------------------------------
                                                    Address 03: ABS Brakes Labels: 8D0-907-389.lbl
                                                    Part No: 8D0 907 389 E
                                                    Component: ABS/ESP allrad D46
                                                    Coding: 04257
                                                    Shop #: WSC 76000

                                                    No fault code found.

                                                    -------------------------------------------------------------------------------
                                                    Address 08: Auto HVAC Labels: 3Bx-907-044.lbl
                                                    Part No: 3B1 907 044 D
                                                    Component: CLIMATRONIC D2.3
                                                    Coding: 05000
                                                    Shop #: WSC 05311

                                                    2 Faults Found
                                                    01273 - Fresh Air Blower (V2)
                                                    35-10 - - - Intermittent
                                                    01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time
                                                    35-10 - - - Intermittent

                                                    -------------------------------------------------------------------------------
                                                    Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
                                                    Part No: 6Q0 909 605 C
                                                    Component: 05 AIRBAG VW6 0003
                                                    Coding: 12341
                                                    Shop #: WSC 05311

                                                    No fault code found.

                                                    End ---------------------------------------------------------------------

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ross-Techin wikistä löytyy noille vikakoodeille selvennöksiä ja mahdollisia syitä. Voi hyvin olla, että kaikki nuo selviää samalla kertaa.

                                                      Kokeile ensiksi nollata koodit ja katso mitä tulee takaisin. Saapahan ainakin vanhat pois kummittelemasta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Lähtisin kaasupolkimen anturista G79 liikkelle. Veikkaan, että koodit nollaamalla ainakin "intermittent", eli satunnaiset koodit häviävät.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X