Lyhyesti: Ostin TT:n maaliskuussa 2009 autoliikkeestä. TT:ni on tuontiauto ja myyntiliike on tuonut sen ulkomailta alkuvuodesta 2009. Auto vaikutti hyvin pidetyltä, eikä mittarissakaan ollut liikaa kilometrejä, joten toteutin varsin pitkäikäisen haaveeni ja ostin Audi TT:n. Muistan vielä elävästi, kun armeijassa poikien kanssa katselimme autolehdestä, että kylläpä Audilta on tulossa upean näköinen uutuus markkinoille. Siitä asti olen TT:stä haaveillut. Mahtavalta tuntui saada avaimet käteen ja kaasuttaa liikkeestä baanalle.
Tarkempia tietoja:
Malli: Audi TT Coupe 1.8T 132kW / 180 hp
Moottori: AJQ
Vaihteisto: DZF
Maali: LY7W/LY7W eli hopea (erittäin hyvässä kunnossa 10 vuotiaaksi, yksi kiveniskemä muistona kesästä)
Sisustus: N5D/JN eli mustaa nahkaa
Kesävanteet: EtaBeta 8,5x18" (hienot, mutta erittäin raskaat & ehkä takaa liian kapeat)
Talvivanteet: Alkuperäiset aluvanteet
Luovutuspäivämäärä: 12.4.1999
Huoltohistoria Suomessa:
Luovutushuolto: 3.3.2009 (jolloin auto tuotiin Suomeen), mittarissa 129 tkm
Vuosihuolto: 13.3.2009, jossa jakohihna+vesipumppu+kiristimet vaihdettiin, mittarissa 129 tkm (autoliike ei teetättänyt huoltoa merkkiliikkeessä)
Vuosihuolto: 2/2010 Laakkonen, vaihdettiin myös tulpat ja ilmansuodatin, mittarissa 145 tkm
Vuosihuolto: 10/2010 Pirkanmaan autohuolto, lähinnä vaihdettiin öljyt (pitäydyin Shellin Helix Ultrassa) ja korjattiin muutama selkeä vika, mittarissa 161 tkm
Viat ja puutteet:
- Bensamittari näyttää lähes 1/4-osan pieleen (toivottavasti tämä mittarivika ei lähde ihan lähivuosina laajenemaan, hieman viallisen bensamittarin kanssa vielä elää)
--> kerran on kierrosmittari näyttänyt ihan omiaan (palautui seuraavalla käynnistyksellä) ja kerran nopeusmittari päätti aloittaa 60 km/h kohdalta (palautui n. viikon jälkeen normaaliksi)
- Kuljettajan istuinta ei voi taittaa oven puoleisesta kahvasta, koska se on rikki
- Keskikonsolin alaosassa oleva musta "jalkatuki/-pehmike" puuttuu pelkääjän puolelta (varaosan hinta oli liian suolainen, että olisin sitä tähän hätään hankkinut)
- Sähköikkunoiden automaattinen "1cm auki kun oven avaa ja automaattisesti kiinni kun oven sulkee" -mekanismi kääntyi toimimaan juuri päinvastoin kuskinpuoleisesta ikkunasta. Vika poistui nollaamalla useaan otteeseen ikkunat ja toisaalta oivaltamalla, että kun oven melkein sulkee, ikkunan saa reagoimaan suuntaan tai toiseen.
- Kesällä alkoi kuulumaan hihnojen tienoolta zikz-zikz-zikz ääntä, kun auton starttasi kylmänä. Moottorin lämmettyä ääni poistui. Useimmat autoharrastajat olivat sitä mieltä, että ääni tulee joko apulaitehihnasta tai jakopäänhihnasta. Epäilin apulaitehihnaa, koska jakopäänhihna oli juuri vaihdettu. Lopulta Audi-huollossa sanoivat, että se on sittenkin jakopää. Vein auton liikkeeseen, jossa jakopää oli huollettu ja siellä sanoivat, että kyse on apulaitehihnasta. Vaihtoivat siis apulaitehihnan ja ääni hävisi., kesä 2009
- Ystäväni havaitsi jäähdytysnestevuodon. Vuotokohta oli kohdassa, jossa jäähdytysneste menee/tulee moottorilohkoon edestä katsottuna oikealla puolella moottoria. Jäähdytysnestettä pääsi tippumaan vaihteiston päälle. Audi-huolto korjasi vian vaihtamalla viallisen letkun (tietenkin minun täytyi maksaa osakokonaisuudesta, johon kuului koko joukko muitakin osia kuin vain tuo yksi letkunpätkä.... ja hintaa tuli)
--> kun sitten auto oli toisen syyn takia Audi-huollossa hieman myöhemmin, havaittiin, että edelleen vuosi samasta paikkaa. Todettiin, että letkun lisäksi myös vesioksassa oli halkeama, joten se täytyi uusia., syksy 2009
- TT alkoi nykimään, kun antoi kaasua. Ensin vähän väliä ja sitten melkein koko ajan. Sain auton juuri ja juuri ajettua huoltoon. EPC- valo paloi. Todettiin, että hall-anturi oli mennyt rikki. Anturi uusittiin., syksy 2009
- hall-anturia uusiessa huoltomies huomasi, että jakopäässä on jotain epäilyttävää. Asia tarkistettiin ja havaittiin, että hihna oli öljyyntynyt, koska vuotoa oli ketjunkiristimen tiivisteestä sekä jakopään stefoista. Vuodot tukittiin ja uusi jakohihnasarja sisään. Tämä harmitti, sillä jakohihnahan oli huollon yhteydessä vaihdettu juuri puoli vuotta sitten. Ei siinä huollossa ollut kuitenkaan tehty öljyvuodolle mitään (myyjäliike halusi siis päästä halvalla ja jättää öljyvuodon tulevan omistajan huoleksi...Huonoa toimintaa heiltä)., talvi 2010
- etuvalon korkeudensäätömoottori uusittu, kevät 2010
- viallinen airbag-ohjainlaita vaihdettu uuteen (Paikallinen korjaamo löysi käytetyn osan ulkomailta huokealla hinnalla. Osaa ei kuitenkaan koskaan kuulunut Suomeen, joten vaihtoivat samalla hinnalla uuden. :D), kevät 2010
- kierteet olivat menneet takaa oikeasta pyörännavasta. Napa uusittiin. (mukana tuli myös pyränlaakeri), syksy 2010
- oikea alapallonivel väljä sivuttaissuunnassa. Vaihdettiin uusi, syksy 2010
- etuiskarien laakerit pitivät ääntä. Vaihdettiin uudet, syksy 2010
--> Vaikka ostin käytetyn auton, olen ollut yllättynyt kuinka paljon on ilmaantunut vikoja ja korjattavia asioita. Kyllä nämä käytetyt ja etenkin tuontiautot kannattaa siis syynätä todella, todella tarkkaan ennen kuin ostaa. Pintapuoleinen tarkistus ei välttämättä kerro lähellekään koko totuutta. Itse toivon, että nyt olisi edessä kosolti vikavapaita kilometrejä.
Täydennän tätä postausta vielä kunhan ennätän ja liitän kuvia autosta.
Tarkempia tietoja:
Malli: Audi TT Coupe 1.8T 132kW / 180 hp
Moottori: AJQ
Vaihteisto: DZF
Maali: LY7W/LY7W eli hopea (erittäin hyvässä kunnossa 10 vuotiaaksi, yksi kiveniskemä muistona kesästä)
Sisustus: N5D/JN eli mustaa nahkaa
Kesävanteet: EtaBeta 8,5x18" (hienot, mutta erittäin raskaat & ehkä takaa liian kapeat)
Talvivanteet: Alkuperäiset aluvanteet
Luovutuspäivämäärä: 12.4.1999
Huoltohistoria Suomessa:
Luovutushuolto: 3.3.2009 (jolloin auto tuotiin Suomeen), mittarissa 129 tkm
Vuosihuolto: 13.3.2009, jossa jakohihna+vesipumppu+kiristimet vaihdettiin, mittarissa 129 tkm (autoliike ei teetättänyt huoltoa merkkiliikkeessä)
Vuosihuolto: 2/2010 Laakkonen, vaihdettiin myös tulpat ja ilmansuodatin, mittarissa 145 tkm
Vuosihuolto: 10/2010 Pirkanmaan autohuolto, lähinnä vaihdettiin öljyt (pitäydyin Shellin Helix Ultrassa) ja korjattiin muutama selkeä vika, mittarissa 161 tkm
Viat ja puutteet:
- Bensamittari näyttää lähes 1/4-osan pieleen (toivottavasti tämä mittarivika ei lähde ihan lähivuosina laajenemaan, hieman viallisen bensamittarin kanssa vielä elää)
--> kerran on kierrosmittari näyttänyt ihan omiaan (palautui seuraavalla käynnistyksellä) ja kerran nopeusmittari päätti aloittaa 60 km/h kohdalta (palautui n. viikon jälkeen normaaliksi)
- Kuljettajan istuinta ei voi taittaa oven puoleisesta kahvasta, koska se on rikki
- Keskikonsolin alaosassa oleva musta "jalkatuki/-pehmike" puuttuu pelkääjän puolelta (varaosan hinta oli liian suolainen, että olisin sitä tähän hätään hankkinut)
- Sähköikkunoiden automaattinen "1cm auki kun oven avaa ja automaattisesti kiinni kun oven sulkee" -mekanismi kääntyi toimimaan juuri päinvastoin kuskinpuoleisesta ikkunasta. Vika poistui nollaamalla useaan otteeseen ikkunat ja toisaalta oivaltamalla, että kun oven melkein sulkee, ikkunan saa reagoimaan suuntaan tai toiseen.
- Kesällä alkoi kuulumaan hihnojen tienoolta zikz-zikz-zikz ääntä, kun auton starttasi kylmänä. Moottorin lämmettyä ääni poistui. Useimmat autoharrastajat olivat sitä mieltä, että ääni tulee joko apulaitehihnasta tai jakopäänhihnasta. Epäilin apulaitehihnaa, koska jakopäänhihna oli juuri vaihdettu. Lopulta Audi-huollossa sanoivat, että se on sittenkin jakopää. Vein auton liikkeeseen, jossa jakopää oli huollettu ja siellä sanoivat, että kyse on apulaitehihnasta. Vaihtoivat siis apulaitehihnan ja ääni hävisi., kesä 2009
- Ystäväni havaitsi jäähdytysnestevuodon. Vuotokohta oli kohdassa, jossa jäähdytysneste menee/tulee moottorilohkoon edestä katsottuna oikealla puolella moottoria. Jäähdytysnestettä pääsi tippumaan vaihteiston päälle. Audi-huolto korjasi vian vaihtamalla viallisen letkun (tietenkin minun täytyi maksaa osakokonaisuudesta, johon kuului koko joukko muitakin osia kuin vain tuo yksi letkunpätkä.... ja hintaa tuli)
--> kun sitten auto oli toisen syyn takia Audi-huollossa hieman myöhemmin, havaittiin, että edelleen vuosi samasta paikkaa. Todettiin, että letkun lisäksi myös vesioksassa oli halkeama, joten se täytyi uusia., syksy 2009
- TT alkoi nykimään, kun antoi kaasua. Ensin vähän väliä ja sitten melkein koko ajan. Sain auton juuri ja juuri ajettua huoltoon. EPC- valo paloi. Todettiin, että hall-anturi oli mennyt rikki. Anturi uusittiin., syksy 2009
- hall-anturia uusiessa huoltomies huomasi, että jakopäässä on jotain epäilyttävää. Asia tarkistettiin ja havaittiin, että hihna oli öljyyntynyt, koska vuotoa oli ketjunkiristimen tiivisteestä sekä jakopään stefoista. Vuodot tukittiin ja uusi jakohihnasarja sisään. Tämä harmitti, sillä jakohihnahan oli huollon yhteydessä vaihdettu juuri puoli vuotta sitten. Ei siinä huollossa ollut kuitenkaan tehty öljyvuodolle mitään (myyjäliike halusi siis päästä halvalla ja jättää öljyvuodon tulevan omistajan huoleksi...Huonoa toimintaa heiltä)., talvi 2010
- etuvalon korkeudensäätömoottori uusittu, kevät 2010
- viallinen airbag-ohjainlaita vaihdettu uuteen (Paikallinen korjaamo löysi käytetyn osan ulkomailta huokealla hinnalla. Osaa ei kuitenkaan koskaan kuulunut Suomeen, joten vaihtoivat samalla hinnalla uuden. :D), kevät 2010
- kierteet olivat menneet takaa oikeasta pyörännavasta. Napa uusittiin. (mukana tuli myös pyränlaakeri), syksy 2010
- oikea alapallonivel väljä sivuttaissuunnassa. Vaihdettiin uusi, syksy 2010
- etuiskarien laakerit pitivät ääntä. Vaihdettiin uudet, syksy 2010
--> Vaikka ostin käytetyn auton, olen ollut yllättynyt kuinka paljon on ilmaantunut vikoja ja korjattavia asioita. Kyllä nämä käytetyt ja etenkin tuontiautot kannattaa siis syynätä todella, todella tarkkaan ennen kuin ostaa. Pintapuoleinen tarkistus ei välttämättä kerro lähellekään koko totuutta. Itse toivon, että nyt olisi edessä kosolti vikavapaita kilometrejä.
Täydennän tätä postausta vielä kunhan ennätän ja liitän kuvia autosta.
Comment