Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT 1.8T 132kW "PMTT"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TT 1.8T 132kW "PMTT"

    Lyhyesti: Ostin TT:n maaliskuussa 2009 autoliikkeestä. TT:ni on tuontiauto ja myyntiliike on tuonut sen ulkomailta alkuvuodesta 2009. Auto vaikutti hyvin pidetyltä, eikä mittarissakaan ollut liikaa kilometrejä, joten toteutin varsin pitkäikäisen haaveeni ja ostin Audi TT:n. Muistan vielä elävästi, kun armeijassa poikien kanssa katselimme autolehdestä, että kylläpä Audilta on tulossa upean näköinen uutuus markkinoille. Siitä asti olen TT:stä haaveillut. Mahtavalta tuntui saada avaimet käteen ja kaasuttaa liikkeestä baanalle.

    Tarkempia tietoja:
    Malli: Audi TT Coupe 1.8T 132kW / 180 hp
    Moottori: AJQ
    Vaihteisto: DZF
    Maali: LY7W/LY7W eli hopea (erittäin hyvässä kunnossa 10 vuotiaaksi, yksi kiveniskemä muistona kesästä)
    Sisustus: N5D/JN eli mustaa nahkaa
    Kesävanteet: EtaBeta 8,5x18" (hienot, mutta erittäin raskaat & ehkä takaa liian kapeat)
    Talvivanteet: Alkuperäiset aluvanteet
    Luovutuspäivämäärä: 12.4.1999

    Huoltohistoria Suomessa:
    Luovutushuolto: 3.3.2009 (jolloin auto tuotiin Suomeen), mittarissa 129 tkm
    Vuosihuolto: 13.3.2009, jossa jakohihna+vesipumppu+kiristimet vaihdettiin, mittarissa 129 tkm (autoliike ei teetättänyt huoltoa merkkiliikkeessä)
    Vuosihuolto: 2/2010 Laakkonen, vaihdettiin myös tulpat ja ilmansuodatin, mittarissa 145 tkm
    Vuosihuolto: 10/2010 Pirkanmaan autohuolto, lähinnä vaihdettiin öljyt (pitäydyin Shellin Helix Ultrassa) ja korjattiin muutama selkeä vika, mittarissa 161 tkm

    Viat ja puutteet:
    - Bensamittari näyttää lähes 1/4-osan pieleen (toivottavasti tämä mittarivika ei lähde ihan lähivuosina laajenemaan, hieman viallisen bensamittarin kanssa vielä elää)
    --> kerran on kierrosmittari näyttänyt ihan omiaan (palautui seuraavalla käynnistyksellä) ja kerran nopeusmittari päätti aloittaa 60 km/h kohdalta (palautui n. viikon jälkeen normaaliksi)
    - Kuljettajan istuinta ei voi taittaa oven puoleisesta kahvasta, koska se on rikki
    - Keskikonsolin alaosassa oleva musta "jalkatuki/-pehmike" puuttuu pelkääjän puolelta (varaosan hinta oli liian suolainen, että olisin sitä tähän hätään hankkinut)
    - Sähköikkunoiden automaattinen "1cm auki kun oven avaa ja automaattisesti kiinni kun oven sulkee" -mekanismi kääntyi toimimaan juuri päinvastoin kuskinpuoleisesta ikkunasta. Vika poistui nollaamalla useaan otteeseen ikkunat ja toisaalta oivaltamalla, että kun oven melkein sulkee, ikkunan saa reagoimaan suuntaan tai toiseen.
    - Kesällä alkoi kuulumaan hihnojen tienoolta zikz-zikz-zikz ääntä, kun auton starttasi kylmänä. Moottorin lämmettyä ääni poistui. Useimmat autoharrastajat olivat sitä mieltä, että ääni tulee joko apulaitehihnasta tai jakopäänhihnasta. Epäilin apulaitehihnaa, koska jakopäänhihna oli juuri vaihdettu. Lopulta Audi-huollossa sanoivat, että se on sittenkin jakopää. Vein auton liikkeeseen, jossa jakopää oli huollettu ja siellä sanoivat, että kyse on apulaitehihnasta. Vaihtoivat siis apulaitehihnan ja ääni hävisi., kesä 2009
    - Ystäväni havaitsi jäähdytysnestevuodon. Vuotokohta oli kohdassa, jossa jäähdytysneste menee/tulee moottorilohkoon edestä katsottuna oikealla puolella moottoria. Jäähdytysnestettä pääsi tippumaan vaihteiston päälle. Audi-huolto korjasi vian vaihtamalla viallisen letkun (tietenkin minun täytyi maksaa osakokonaisuudesta, johon kuului koko joukko muitakin osia kuin vain tuo yksi letkunpätkä.... ja hintaa tuli)
    --> kun sitten auto oli toisen syyn takia Audi-huollossa hieman myöhemmin, havaittiin, että edelleen vuosi samasta paikkaa. Todettiin, että letkun lisäksi myös vesioksassa oli halkeama, joten se täytyi uusia., syksy 2009
    - TT alkoi nykimään, kun antoi kaasua. Ensin vähän väliä ja sitten melkein koko ajan. Sain auton juuri ja juuri ajettua huoltoon. EPC- valo paloi. Todettiin, että hall-anturi oli mennyt rikki. Anturi uusittiin., syksy 2009
    - hall-anturia uusiessa huoltomies huomasi, että jakopäässä on jotain epäilyttävää. Asia tarkistettiin ja havaittiin, että hihna oli öljyyntynyt, koska vuotoa oli ketjunkiristimen tiivisteestä sekä jakopään stefoista. Vuodot tukittiin ja uusi jakohihnasarja sisään. Tämä harmitti, sillä jakohihnahan oli huollon yhteydessä vaihdettu juuri puoli vuotta sitten. Ei siinä huollossa ollut kuitenkaan tehty öljyvuodolle mitään (myyjäliike halusi siis päästä halvalla ja jättää öljyvuodon tulevan omistajan huoleksi...Huonoa toimintaa heiltä)., talvi 2010
    - etuvalon korkeudensäätömoottori uusittu, kevät 2010
    - viallinen airbag-ohjainlaita vaihdettu uuteen (Paikallinen korjaamo löysi käytetyn osan ulkomailta huokealla hinnalla. Osaa ei kuitenkaan koskaan kuulunut Suomeen, joten vaihtoivat samalla hinnalla uuden. :D), kevät 2010
    - kierteet olivat menneet takaa oikeasta pyörännavasta. Napa uusittiin. (mukana tuli myös pyränlaakeri), syksy 2010
    - oikea alapallonivel väljä sivuttaissuunnassa. Vaihdettiin uusi, syksy 2010
    - etuiskarien laakerit pitivät ääntä. Vaihdettiin uudet, syksy 2010

    --> Vaikka ostin käytetyn auton, olen ollut yllättynyt kuinka paljon on ilmaantunut vikoja ja korjattavia asioita. Kyllä nämä käytetyt ja etenkin tuontiautot kannattaa siis syynätä todella, todella tarkkaan ennen kuin ostaa. Pintapuoleinen tarkistus ei välttämättä kerro lähellekään koko totuutta. Itse toivon, että nyt olisi edessä kosolti vikavapaita kilometrejä.

    Täydennän tätä postausta vielä kunhan ennätän ja liitän kuvia autosta.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Novice; 22.10.2010, 19:08.

  • #2
    Vuosihuollossa löytyi seuraavat viat, joita ei vielä korjattu:

    - raidetangonpäässä hieman klappia (Laakkonen neuvoi hoidattamaan heti, paikallinen pikkuputiikki sanoi, ettei asialla vielä kiire)

    - vasemman ajovalon korkeudensäätö ei toimi --> moottori rikki --> tällä hetkellä jännätään löytyisikö pelkkä moottori jostain, ettei tarvitse koko valoaihiota ostaa uutena
    --> onko kenelläkään kokemuksia tämän vian huokeasta korjaamisesta?

    - airbag-valo palaa kojelaudassa. Syyksi varmistui viallinen ohjainlaite. Harmittaa, että tuommoinenkin kapistus muka menee itsekseen rikki. Ei ole nimittäin ihan ilmainen, jos uutena ostaa. Mistä tuommoisen toisaalta käytettynäkään saisi??

    Eivät siis harmit ole loppuneet...

    Comment


    • #3
      Omassa 2000 mallisessa (käyttöönotettu -01) jonka toin juuri vuodenvaihteen jälkeen itse Latviasta, sama vika kuskin penkissä, oviaukon puoleinen vipu puuttuu.
      Muutoin kaikki ok, paitsi kuskin puolen sähköpeilin säätö ei toimi, joko itse peili tai sitten kytkin viallinen, en ole pitänyt kiirettä korjaamisen suhteen.
      Jopa mittaristo toimii oikein (koputtaa puuta)...
      Kilometrejä omassa käytössä kertynyt noin 5000, auto ostettiin juuri ennen Joulua ja oli käytössä vuodenvaihteeseen asti Latviassa jonka jälkeen tulin sillä Suomeen.
      Omassa moottori APP
      Olisikohan vaihteisto EWV
      Sisustus N5D/JQ eli pääasiassa harmaa ja sitten mustaa.
      Väri LZ6W/LZ6W eli tummahkon vihreä.
      Talvi ja ainoat tällä hetkellä vanteet alkuperäiset viidellä leveällä puolalla (taisi olla varustelistalla nimetty Competition Wheels:eiksi :-)
      Tänään hain suomikilvet :-)
      Luottavaisin mielin eteenpäin :-)

      Comment


      • #4
        Itsellä oli aikanaan 99 vm apx koneinen nelikko ja siinä ei juuri vikoja ollut. Mittaristo joskus hurjatteli(jätti välillä kierroslukumittarin ylös) vaikka n.45 tkm ajelin(135-180tkm). Öljyt ja hihnat vaihdatin suomeen tuotaessa saksasta ja sitten kovaa ajoa. Jtn ongelmia oli viriviri osastolla, mutta ne nyt ei kuuluneet "auton" ongelmiin.

        Comment


        • #5
          Mulla olisi varmaankin tuo "jalkatuki" osa tallella jos pystyt laittamaan vielä tarkemman kuvauksen esim valokuvan muodossa puuttuvasta osasta.
          Täällä tarkempi "myyntimainos":

          http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=84559

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja sjugel Näytä viesti
            Mulla olisi varmaankin tuo "jalkatuki" osa tallella jos pystyt laittamaan vielä tarkemman kuvauksen esim valokuvan muodossa puuttuvasta osasta.
            Täällä tarkempi "myyntimainos":

            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=84559
            Kuulostaa hyvältä! Etsin kuvan, josta osa ilmenee.

            Comment


            • #7
              Tässä kuva tuosta osasta:



              Eli löytyykö tuollaista? Väri on musta.

              Harmi kun nuo etuvalot on menneet. Sieltä olisin saanut sen moottorin, joka säätää valoja (sikäli kun sinulla olisi ollut halogeenit).

              Ai niin, löytyykö mahdollisesti toimivaa Airbag-ohjainlaitetta?

              Comment


              • #8
                Patrik, kannattaa sähköpostitse kysellä tuolta osia jos ei suoraan suomesta löydy. Varsin avuliaita ja saattavat löytää sulle tarvittavat osat kohtuu hinnalla. http://www.riedel-autorecycling.de/

                Itse olen tuolta saanut huomattavasti halvemmalla osia kuin täältä ruåttista purkaamoilta.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja uiop Näytä viesti
                  Patrik, kannattaa sähköpostitse kysellä tuolta osia jos ei suoraan suomesta löydy. Varsin avuliaita ja saattavat löytää sulle tarvittavat osat kohtuu hinnalla. http://www.riedel-autorecycling.de/

                  Itse olen tuolta saanut huomattavasti halvemmalla osia kuin täältä ruåttista purkaamoilta.
                  Kiitos vinkistä!

                  Comment


                  • #10
                    Valitettavasti juuri tuo oikeanpuolen "kauhukahva" on mennyt. Samoin bagien ohjainlaite meni juuri.
                    Kaikkea muuta pientä palikkaa löytyy eli kannatta kysäistä mikäli tulee tarve.

                    Comment


                      #11
                      Se on knee pad eli polvisuojus/-suoja tai polvituki. Tuo jalkatuki tuo mieleen heti lepuutustuen. Aika paljon on vikaa näköjään kertyny. Ei verrata omaan tai pitäisi koputella puuta. :)

                      Comment


                      • #12
                        Itsellä TT 1.8T 165Kw vuosimalli 2000 toiminut erittäin hyvin. Mitään "pakollisia" korjauksia ei ole tarvinnut autoon tehdä. Tuotu saksasta loppuvuosi 2008, ollut yhdellä omistajalla suomessa. Itse ostin elokuussa 2009 entiseltä omistajalta. Tällä hetkellä jotain 145 tuhatta mittarissa. Vapaahtoisia korjauksia muutama tehty. Ainoastaan ainut rikkonainen asia on CD boxi joka ei toimi. En ole katsonut tarpeelliseksi vielä korjata, samalla pitäisi vaihtaa myös vakiosoitin pois.

                        - Jarrupalojen ja levyjen vaihto (ei vielä olisi ollut kuitenkaan kiire)
                        - Yksi pienempi määräaikainen huolto
                        - Etumaskin vaihto ja puskurin maalaus (joku peruutti maskiin maasturilla, törttöilijän vakuutukseen siis)
                        - Samalla huomasivat Audi liikkeessä että toinen vesitankki joka pesee valoja piti vaihtaa, joten se vaihdettu
                        - satunnaisia sähkövikoja jotka ovat korjaantuneet itsestään esim. ajotietokoneen näyttö joskus punottaa mutta korjaantuu hetken perästä, joskus palaa ESP valo joka korjaantuu sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudestaan

                        Comment


                        • #13
                          Päivittelin avausviestiä vuosihuollon ja vikojen&korjausten suhteen. Rahanmenolta ei voi välttyä, mutta kyllähän näin oivaan autoon vähän sijoittaakin. Kivenhakkaamia on kertynyt vuoden aikana rutkasti lisää, mutta yleisesti ottaen maalipinta on pysynyt aika hyvänä. Zainot kun pisti kesällä pintaan, niin on kyllä kiiltoa riittänyt. :)

                          Comment


                          • #14
                            Ostitko auton Rintajoupilta?

                            Comment


                            • #15
                              En. Kävin noutamassa pääkaupunkiseudulta melko pienestä putiikista.

                              Comment


                                #16
                                - Bensamittari näyttää lähes 1/4-osan pieleen (toivottavasti tämä mittarivika ei lähde ihan lähivuosina laajenemaan, hieman viallisen bensamittarin kanssa vielä elää)
                                Tuon bensamittarivian pystyn korjaamaan viisarimoottorin vaihdolla. Tyyppivika TT:ssä.

                                Comment

                                Working...
                                X