Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.0E kunnossapitoa ja pientä laittoa(?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2.0E kunnossapitoa ja pientä laittoa(?)

    Ajattelin tässä jouto illan tekemiseksi väsätä jotain päiväkirjan tyyppistä, jos ei oo kuuluva rojekteihin niin viskoo mettään täältä mutta yritetään ainakin.

    Mitään erikoista tuskin on luvassa, koska rahaa ei ole käytössä kovinkaan suuresti. Kaikki pyrin tekemään ite, tietty jotakin pitää teettää jollakin.

    Eli autona minulla on 80 2.0E 83Kw 3A koneella. Vuosimalli on -90 ja kilometrejä kertynyt tähän päivään 394tkm. Auto on ollut ennen minua kahdella omistajalla, joista ensimmäinen ajanut 385tkm, toinen sitten pikkisen reilut 7tkm. Autossa on täydellinen huoltokirja tähän päivään asti, josta ilmenty että aikesempi ei ollut tehnyt mitään muuta kun antanut kenkää. Auto tuli ostettua kesällä (2009), tarkoituksena laitella siitä itelleni auto n. 3kuukauden aika ennenkuin opetusluvilla ruvettais ajamaan. Autossa oli valmiina konin jäykkyys säädettävä alusta ja miedot madallus jouset, oisko luokkaa -20mm. Lisäksi puskuria on maalattu, takakontin päälle laitettu lintulauta, hellan tummat takavalot, kirkkaat etuvilkut, savunharmaat sivuvilkut ja maskiakin leikelty ja laitettu krominauhaa reinoille. Suksiluukkukin löytyy, mutta pussi on johonkin hävinnyt ajansaatossa. Sisustaltaan auto on siisti, verhoilut on lähes täydellisessä kunnossa, tosin ei tuo sininen verhous niin nätti kuitenkaan ole, mutta ei se vauhtia huononna. Alla kesärenkailla 15" alut. talvirenkaillakin alut. Kuvia tekovaiheista ei oo tullu otettua, mutta kaikenlaista on tehty.

    -Perus juttuja, öljynvaihto ja semmosta.

    - Takajarrut. Levyt ja palat oli kulunu ihan loppuun joten uutta osaa sinne. Ja kuten varmaan monet tietää on takaliukujen tapit jumissa, niin tässäkin. Toisella puolella niin pahasti että irrotellessa toinen katkes ja eikun marmorilta uutta osaa hakemaan. Osa löytykin hyllystä ja kustansi 63€.

    - Sitten seuraavaksi käytiin pakoputken kimppuun. Aikasempi omistaja oli tehny "amis" virityksiä; taka pönttö oli poistettu ja keski vaimenninta hitsattu luokattoman huonosti-> koko putki katilta taakse päin vaihtoon.

    - Seuraavana tarkastelemaan etupään niveliä kun montuissa kuuluu ylimäärästä kolahtelua. Vaihtoon laitettiin raidetangonpäät, alapallot ja toisen puolen vakaajan tanko, toiselle puolelle se olikin jo vaihdettu. Lisäksi iskareiden yläpään laakereita vähän kiristettiin ensiapuna, mutta nekin tulee varmasti vaihdettua keväällä.

    - Vesipumppu piti hivenen ääntä ostaessa, mutta se ei häirinnyt pahemmin. Termostaatin vaihdon yhteydessä sitten kuitenkin vahdettiin pumppukin, ja siitä tulikin aikamoinen episodi: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=79757

    - Vaihdettiin sitten se lämppärin kennokin, kuten linkin takaa tulee ilmi. Olikin paha homma tehä kotona ulkona kylmässä ja pimeessä...

    - Sytkänohjausyksikkö (periaatteessa turhaan) ja Hall-anturi + sytkien säätö kohilleen. Vedot parani aikasemmasta, ilmeisesti ollu jo vähän vanhuuttaan heikentyneet osat?

    Lisäksi on tehty vähän paikka maalailua, ja ensi keväänä olisi tarkoitus maalata/maalauttaa ovien alareunat kun maalit on lohkeillu ja paikkamaalaukset tehty miten sattuu. Takaluukun alareunaa kun rupesin maalaamaan ja takavaloja irrotellessa huomasin sitten kauhukseni ruostetta ihan reippaasti. rekisterikilven kiinnitysreikien ympäriltä oli lähteny vetämään ruostetta. Toinen puoli on vielä helposti korjattavissa mutta toinen puoli vaati jo sitten ruosteen muunnin aineen, kun ei päässy hitsaamaankaan. Tosin ei ollu puhki mennyt, mutta eika syvälle oli pirulainen kerenny. Muuten auto on kyllä ruosteeton.

    Ja meikäläinen kun ei luonteelleen mitään mahda niin pakko saaha jotain näperretäävää ja sitten meinaa aina karata mopo käsistä. Eli kaverille hain renkaita ja sitten mulle tulikin tarjous renkaista ja vanteista, oli niin mahtavan edullinen paketti että piti ostaa pois ja jos en ois käyny niin harmittamaan olisi jäänyt. Eli vanhat Ronalin vanteet tuli hankittua. Alunperin kiiltävä reuna oli saanut siipeensä talven suolakeleistä ja reunat olikin näköset. Tässä sitten puhaltanu reunat ja maalannu vanteita, tosin yksi vasta valmiina.

    En tiijä mitä multa jäi kirjottamatta ja mitä kirjotin liikaa, lisäillään aina kun jotain tapahtuu.

    Kuvia:

    Just kotiin tuotuna:



    Pestyna ja vahattuna jne.





    Viimeksi muokannut Nikke_; 6.12.2009, 20:16. Perustelu: Kuva linkkejä korjattu

  • #2
    Pitää laittaa toiseen viestiin kuva maalatusta vanteesta kun ei tuohon ekaan anna sitä laittaa :



    Väri ei ihan omaa silmää ehkä miellytä vaikka se näytti purkissa hyvältä. Piti tulla vähän tummempi mutta ei tullukkaan. Saa nähä miltä näyttää kun saa alle laitettua. Antakaas vikkiä mistä saisin noihin vanteisiin keskukupit. Mittasin vanhasta kupista että reikään menevä osa on n. 52mm halkaisijaltaan. Yks kuppi hukkunut joten voisin sitten ostaa kaikki uudet.

    Laitetaan sitten kuva vielä siitä kun purettiin auto lämppärin kennon vaihtoa varten. Kuvan oton kohdalla kenno vielä irrotamatta ja kaikki ilmakanavat vielä kiinni.

    Viimeksi muokannut Nikke_; 24.10.2009, 20:34. Perustelu: Linkkiä korjattu ja tekstiä lisätty

    Comment


    • #3
      Nuo ronalin vanteet on ihan OK näköiset alla, mutta melkein vaatisi spacerit, kun menee niin syvälle koteloon.

      Komia on auto muuten ;) maalaa helmat korin väriseksi? näyttäis matalammalta.

      Onnea matkaan & kortin kans.

      Comment


      • #4
        Ite huomasin saman kun laitoin vanteet autoon kiinni ja kävin ajamassa että aika syvälle menee. Näyttäs paremmalta kun laittas spacerit väliin. Mitenkä paljon levitteviä kannattas laittaa ja mistä hommata ja tietenkin edukkaasti? Helmojen maalaminen vois olla kanssa ihan hyvä juttu ja antas vähän lisää näköä autolle.

        Comment


        • #5
          Biltemasta saat n. 3,5e/pari spacereita, jotka ovat 3mm tai 5mm paksuja. Jos haluat paksummat niin sitten menee luonnollisesti pultitkin vaihtoon.

          On se kyllä muuten ihan siistin näköinen rassi

          Comment


          • #6
            Nuo Ronalit on aina nätit tämän ikäluokan Audeissa. Ehdottomasti niihin ne mustat muoviset "keskimutterit". Itsekin moiset pitäisi jostain löytää. Tosin en ole vielä juuri etsinytkään. Eiköhän niitä saa.

            Valkoisena toki noista vanteista sporttiurkkivariaatio on se kaikkein nätein :) http://www.kvquattro.com/gallery/8.jpg

            Comment


            • #7
              Joo, kovasti oo yrittäny ettiä alkuperäsiä kuppeja. Ainakin yhen tarviisiin, jos ei löydy tarvii jostain hommata "yleismalliset" kupit ja laittaa audin keskimerkit.

              Comment


              • #8
                Tepolta näyttäs saavan 4.60€ ja suomihinta siinä 10€ paikkeilla.

                841 601 165 ja värikoodi 01C
                Viimeksi muokannut Silizium; 28.10.2009, 07:18.

                Comment


                • #9
                  Pitääpä ottaa teppoon yhteyttä jos sitä kautta saisi hommattua. Ite en edes tajunnu että voisi tepolta kysellä.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt ois kaikki neljä vannetta maalattuna. Pitääpi ruuvailla tänään autoon kiinni ja laitella kuvia. Suhteellisen hyvä tuli pinnasta ottaen työympäristön (ulkona ja kuivattelu sisällä) ja maalin (paukkupurkki =) ) huomioon. Kokemuksena näin ensi kertalaiselle ihan mielenkiintoinen homma, voisi tehdä toistekkin.

                    Comment


                    • #11
                      Joo eipä kerennykkään eilen valosan aikaan laittaa vanteita joten meni nyt aamuhommiks. Pari kuvaa autosta mukana olleilla vanteilla ja maalatuilla..

                      http://kuvablogi.com/nayta/2330542/

                      Hirveen pieniltä näyttää nuo ronalit auton alla... =)

                      http://kuvablogi.com/nayta/2330541/

                      Comment


                      • #12
                        minkä kokooset renkaat sulla on noilla? omissa on 185/65/14, eikä ne ny niin hirveän pienet ole, vaikka vähän turhan sisällä ovatkin. ihan hyväthän niistä tuli ;)

                        Comment


                        • #13
                          Omissa vanteissa on 175/65/14 renkaat. Eihän ne nyt pienet ole, nuo toiset on 185/70/14, mutta näyttävät jotenkin isommilta.. =)

                          Comment


                          • #14
                            No noi 185/70/14 ei ainoastaan näytä isommilta vaan nehän on isommat. Halkaisiassa on eroa n.3cm ja sivuvallin korkeudessa eroa reilu 1,5cm. Nämä erot saa selville kun syötät noi koot tänne

                            Comment


                            • #15
                              Totta, ne on pienemmät, mutta lähinnä tarkotin alunperinkin vanteita, jotka näyttävät pienemmiltä kun nuo aikasemmat.

                              Comment


                              • #16
                                Johtuu varmaan tosta pienestä huulesta mikä on vanteessa. Jos nuo "puolat" menis lähelle renkaan "sisähalkaisijan" reunaa, niin näyttäis isommilta.

                                Comment


                                • #17
                                  Mullekkin tuli vähän tuo huuli tuossa mieleen. Kun vertaa audin alkuperäiseen vararenkaan vanteeseen (joka on myös ronal?) jossa menee puolat vanteen ulkokehälle asti, niin näyttää vanne melkein pykälää isommalta.. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Etuveto =)
                                    http://kuvablogi.com/nayta/2339252/

                                    Ja toinen on neliveto.. =)
                                    http://kuvablogi.com/nayta/2339253/

                                    Ikävästi huomasin kuvasta että teksti meni vinoon.. :(

                                    Samoiten tuli puukoteltua hattuhyllyä että saa kajarit mahtumaan. Jonkun verran piti myös puukottaa niitä B7/B6 kajareitakin, että sai ees näyttämään kaiuttimelta. Kovasti tekis mieli rakentaa kunnolliset äänilaitteet mutta ei vaan pysty, mutta kyllä nuo paremmilta kuulostoo kun aikasempi kokoonpano. Vielä pitäis etuoviin suunnitella paikat, vähän hahmotelmaa päässä, mutta sitä en tiedä iskeekö sääli ja arkuus yhtäaikaa eikä kehtaa ruveta leikkelemään ovitaskuja..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ulkokuoreen voisi lisätä vaikka S2-puskurin. Sopii mielestäni tosi hyvin näihin "vakiokuntoisiin" kasikymppisiin, kun itseä tuo vakiopuskuri ei oikein miellytä.

                                      Sulla alkaa nälkä kasvamaan tuossa vanneasiassa, ja kohta huomaatkin että alla on vanteet, mallia iso huuli :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla oliski sopivasti Rondellin 17" vanteet tämmöseen :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mitens toi S2-puskuri osuu kohilleen typ89:n "etulokarin kaaren" kanssa? Uudempiin kasikymppeihin, joissa on samanlainen kaari ku koupessakin, varmaan istuu. Itsekkin vähän samaa juttua miettinyt omaan ysikymppiin. Eteen sais lisää kaarta vaihtamalla etuloksut, mut sit tarttis takakaariaki pullistaa ja se on kai astetta isompi rojekti nelioviseen...

                                          Noista Nikken poppis-suunnitelmista sen verran et helpommalla pääset jos asennat kunnolliset etukajarit/erillissarjan alkuperäisiin paikkoihin, ku et alat leikkelemään ovipahveja. Soi kirkkaammin kuin silleen et äänet tulis jaloista, bassoa sitten kontista/hattuhyllyltä tarpeen mukaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Elekee kehatko hullulle puhua 17" vanteista ja puskimista perhana.. =) Itekkin katellu kaiken näköstä ja huomannu että puskureitakin saa suht halvalla mutta saanu vielä hillittyä ittensä..
                                            Joo ovi taskujen silpomisesta luovuin aikoja sitten, sen verran sääliks käy vanhaa "palvelijaa", joka tänään jätti tielle kun ilmeisesti Hall meni. Jätettiin auto muutamaks tunniks parkkiin ja käytiin hakemassa Kuopiosta osia niin sillä aikaa jäähtyneenä sen sai ajettua takasin kotiin.. Lämpimänä ei edes luvannu käyntiin.
                                            Eli seuraava "projekti" alkaa huomenna virranjakajan purkamisella.. =)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itekkin oon omaa kasikymppistä kunnostamassa (ollut jo aika kauan). Hienos kunnos on ja jos meinaat vanteet joskus vaihtaa eikä ronaleille oo enään sit käyttöä niin voisin olla kiinnostunut!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ronalit kyllä pysyy itellä.. :)
                                                Onkos porukalla heittää mitään hinta-arvioo paljonko auton ylimaalaaminen maksaa? Ideana ei ole vaihtaa väriä, koska se teettäs vaan paljon töitä. Ovien alareunat maalaan/maalautan ainakin.
                                                Toinen asia mikä rupes kutittamaan takaraivoa olis sisustan uusiks verhoilu ja etupenkkien vaihto tuon aikuisiin oem sportti jakkaroihin. Lisäks kojelaudan ja ovipahvien ja muiden muovien värjääminen mustaks kiinnostas, jos edes mahdollista (en meinannu tyylillä tokmanniin ja paukkumustaa mukaan ja läträämään vaan noihinhan on ilmeisesti olemassa ihan omat maalinsa?). Toinen sitten olis se että hommais mustan sisustan purkuautosta (kuolannu yhestä ilmosta ainakin) ja pistän penkkien ja pahvien verhoilun uusiks, mutta sitten taas jäis tuo vanha sisusta riesaks, eikä sitä nyt kehtais kaatiksellekkaan viedä. Mutta nämä voi olla kaukaa haettua omille rahoille, kaipa se on hyvä että ees haaveilee jostakin.
                                                =)
                                                Lisäks nuo hifi jutut on taas mietinnässä. Eli mittailujen perusteella 5,25" erkkasarja ei mene kojelautaan ilman puukkoo, tai joutuu tekemään pinta-asennuksella. Mietin sitten että tekeekö niin vai sitten silleen että jättää pikku kajarit kojelautaan ja istuttaa midbassot etuoviin? 4" erkoissakin taitaa jäädä toistoalue niin korkeelle että jää sitten aukko ääneen ja supiakaan ei kehtaa jakaa niin yläältä että se paikkaa sen aukon? Supistin on hommattu, ei asennettu vahvistimen puutteen takia ja se puute taas johtuu siitä että en ole saanut sitä vielä päätettyä. Ja ei, tarkoitus on tehdä edullisesti tasapainoinen systeemi eikä mikään "vitusti bassoo". Eli vinkkejä ottaisin taas vastaan..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Teet kokonaan uudet paikat oviin niille 5.25" mideille ja jätät kojelaudan paikat kokonaan käyttämättä? Tietysti sinnehäin saisi diskantit ja jakosuotimet piiloon...

                                                  Ensimmäisessä lötkössä mulla oli kojelaudalla asennettuna 5.25" erillissarja, kun eihän se vakiopaikalla upoksiin mennyt. Tuossakin asennuksessa tulee vaan hyödyksi, kun midit heijastuvat tuulilasista kuulijaa kohden. Mut 80:ssa taitaa tulla elementit suoraan kuulijaa kohti?

                                                  Mun mielestä kaiuttimien pitää kattaa se koko äänialue, mitä juuri kuuntelija haluaa kuulla. Ettei jää asennuksista tai ennen kaikkea säädöistä johtuvaa "pimeää aluetta". Eli joku taajuusalue puuttuu välistö kokonaan... Vähän vaikeasti selitetty, mutta jospa tuosta tajuaisi.

                                                  Niin ja sit sellanen, jos rahat antaa periksi, niin tee koko autosta aktiivinen. Eli etupään erillissarja tms on vahvistimen perässä. Jos vähänkin laadukas erillissarja, niin on huomattava ero vahvistimen ja soittimen "vahvistimen" välillä. Jos nyt haluaa takakaiuttimet ottaa käyttöön, niin niitä nyt voi vielä soittaa soittimella.

                                                  Henkilökohtaisesti vierastan takakaiuttimia autossa, jossa on viitsitty nähdä vaivaa asennuksessa ja laitteiden säädöissä. Tottakai kanssamatkustajille lisämukavuutta tuo äänentoisto takanakin. Ps; kuinka moni foorumin lukijoista istuu musiikkikonsertissa selkä orkesteriin päin? ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sporttipenkit näköjään foorumilla myynnissä: peiponen

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Härski: Kasikympissä on kanssa kajarit ylöspäin eli heijastuu tuulilasista. Jos oviin rupeen laittaa erkkoja niin samalla vaivalla laittaa sitten 6,5" sarjan. Jeps, itellä oli alkuunsa suunnitteilla että ois ostanu 5ch lankun, mut lueskelin lisää ja sit rupesin kattelemaan 4ch lankkuja millä soittas subin ja etupään, eli siis siltaisin (tai miten se nyt sanotaan) sellasen 3 kanavaiseks. Takaset sitten veimeena soimaan soittimen avulla.

                                                      Vilik: Ite kans bongasin tuon, ei tarviis ees verhoilla kun on hyvä väri ja kiva kuosi. Kuskin jakkarasta vaan paikkais reunan. Onkos kellään kokemusta noitten muovi osien maalauksesta? Tuossa näyttää tulevan ovipahvit mukaan niin tuleeko sävy eroo tuo audin musta vs. kojelauta maali. Kehtaakohan lattia mattoo sitten jättää siniseks?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        4-kanavainen toimii hyvin myös tollasessa käytössä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei kehtaa jättää siniseks, ja samallahan sekin vaihtuu, kun penkit vaihtaa ja niitä muoviosia maalattavaksi irrottaa.

                                                          Itellä ysikympissä on 4", ihan perus 2-tie höskät niis orggis paikoissa, ja sitten erilliset diskantit niissä tuuletus rei-issä joihin on laitettu jotkut pioneerin jakosuodattimet väliin. Sitten perältä löytyy maltillinen 4ch denverin vahvistin johon on kytketty 12" pioneer ja hattuhyllyllä olevat 2kpl 5.25" 2-tie höskää. Kaikki basso kuuluu pioneeristä, ja normi kaiuttimet soi kovempaa etupäässä kuin hattuhyllyn kaikuttimet. Omaan korvaan kuulostaa todella hyvältä, varsinkin kun vertaa ääntä siihen käytettyyn 300euroon (sis. subin, kaiuttimet, diskantit ja soittimen).

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eikös se sininen ole vähän karmiva väri?
                                                            Itellä on juuri tuon Peiposen myymän sisustan kaltainen sisusta ostettuna jälkikäteen ja eroa tuon 90 mustiin paneeleihin yms. ei kyllä huomaa. Suosittelen kyllä ostamaan tuollaiset penkit ja pahvit. On nimittäin hyvännäköiset ja tuntuiset (vrt. orkkis).. Tosin miun kuljettajan penkin istuimen tuki on "aika" väsynyt ja vaatisi korjausta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X