Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8L ´98 kevyttä hifistystä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8L ´98 kevyttä hifistystä



    En tiedä laskeeko tätä isot pojat oikeeksi projektiksi mutta kokeillaan..

    Eli autona on ´98 A3 1.8 20V. Tehoahan tuossa ei juuri ole mutta sen takia ei vielä ole mistään myöhästytty. Pari vuotta tuli ajeltua lähes vakiokuntoisena, tosin alustasta löytyi jotkut Eibachin jouset ja keulalta iki-ihanat luomet sekä lukulasit (lisäpitkät). Molemmat lähti melko nopeesti pois.

    Lähtökohta, tosin jo ilman lisäpitkiä:
    http://i337.photobucket.com/albums/n...C00109edit.jpg

    Alkuun tuli lähinnä vaihdeltua valoja facelift-mallisiin ja vanteita isompiin, pari kesää mentiin 18" RS4 replicoilla ja talveksi hommasin TT:n alkuperäiset 17".

    http://i337.photobucket.com/albums/n...i/DSC_0262.jpg

    Viime talvena sitten yksi naishenkilö tuli huoltiksen pihalta eteen ja etupuskuri otti hieman kipeetä. Ajattelin että jos sitä samalla kokeilis jotain hillittyä korisarjan tapaista. Viime kesänä tuli sitten laiteltua paikalleen käytetty Riegerin "S3-look" etupuskuri mihin oli modattu S6:n päivävalot. Takapuskuri ja sivuhelmat ovat RDX Racedesignin mallistosta ja takalasin päältä löytyy S3:n lippa. Vanteina pyörii nykyään 8x18" I.A Mesh Inox II tusinavanteet Falkenin FK452 215/40 kumeilla. Mukavasti venähtää pikkasin kumi vaikkei ole ton leveempi vanne. Alustana edelleen sama Eibach, pikkasen matalampihan se vois olla mutta korisatsin myötä raapii jo nyt turhan helposti maata.

    http://i337.photobucket.com/albums/n...i/DSC_1097.jpg

    http://i337.photobucket.com/albums/n...C_1089edit.jpg

    Pientä päivitystä poppipuoleen on myös tehty, edestä löytyy Rainbow SAX 5,25" 2-tie erillissarja ja kontista SPL Dynamicsin V-12S subi. Vahvistimena joku Rockford Fosgaten 4-kanavainen. Etuovet, takakontti ja jalkatilat on vaimennettu Vibroplastilla.

    http://i337.photobucket.com/albums/n...i/DSC_1388.jpg

    Viimeisimpänä tuli laiteltua sisustaan 3-puolanen nahkaratti, S-line nuppi ja pakolliset TT:n poljinpinnat ja lepuutustuki sekä yleismallin kynnyslistat.

    http://i337.photobucket.com/albums/n...i/DSC_1386.jpg

    http://i337.photobucket.com/albums/n...i/DSC_1385.jpg

    Tuolla loput kuvat: http://s337.photobucket.com/albums/n...nikk1111/Audi/

    Asiallisia risuja ja ruusuja otetaan mielellään vastaan. Opintotuilla mennään eli jatkossa ei varmaan kovin suuria muutoksia odotettavissa.
    Viimeksi muokannut sonikk; 8.5.2010, 01:14.

    #2
    Tuosta keulan ilmeestä kyllä tykkään. Ei muuta ku puskurin päät tosiaan kunnolliseks. Ja pikkuse matalampana toimis viel paremmin.

    Comment


    • #3
      Hienoa että sait tännekin puolelle tuon Audisi esille ;) FFP:llä jo jotain olen kommentoinutkin. Sisustaa vaan seuraavaksi käsittelyyn. Ovipahvien keltaiset osat on helppo päällystää itse, joten noihin vain valkoista, mustaa tai jotain muuta kangasta/nahkaa päälle. Sitten etupenkit ambition-mallista ja verhoilijalle ;) Samalla kaavalla kuin itse tein. Ei siinä mitään jos oikeasti tykkää noista keltaisista vakiojakkaroista, mutta varmasti parempikin vaihtoehto löytyy :) Opintotuilla tosin ei ihan samantien penkkejä osteta ja verhoilla...

      Comment


      • #4
        Juu kyllähän nahkasisusta sporttipenkeillä olis ykkönen mutta veikkaan että siinä vaiheessa vaihtuu koko auto. Eiköhän tohon jotain tuu vielä kehiteltyä mutta ei tosiaan nykyään budjetti anna myöten kovin suuria muutoksia.

        Seuraavaks pitäis alkaa askarrella noiden ledien kytkentöjä uusiks. Kävin konttorilta kyselemässä niin pelkillä noilla saa luonnollisesti ajaa päivällä eikä silloin vaadita takavaloja (kuten mm. uudet Mersut). Ne saa myös palaa "yötä päivää" eli myös lähivalojen kaverina. Ainut ongelma oli että kun noi nykysellään on kytketty parkeiks niin pitäis löytyä vielä erikseen parkit. Tilasin Saksasta tommosen ohjainlaitteen http://www.nikutronics.com/Light-Mod...p22_len_x2.htm minkä pitäis himmentää ne parkki- ja lähivaloasennossa mutta enpä saanut toimimaan, oli ohjeet sen verran suppeet englanniks enkä saksasta juuri mitään ymmärrä. Lisäksi toi on tarkotettu autoon jossa ei ole valoautomatiikkaa. Pitää ottaa kuva niistä ohjeista kun kerkeen jos joku osaisi pistää vinkkiä kytkentään.

        Comment


          #5
          Ajovaloautomatiikan saa pois kun ottaa TFL johdon irti, kytkimen takana olevasta liittimestä, pinnin numero löytyy varmasti, kun vähän googlettaa.

          Comment


          • #6
            Todella hyvännäkönen peli...varsinkin tuo väri luonnossa nähtynä on ainakin omaan silmään todella hyvä. Kelpaa esitellä projektiosiossa!;)

            Ei muuta ku tsemppiä rakentelulle ja törmäillään...

            Comment


            • #7
              Kiitokset vinkeistä ja kannustuksesta. Nyt on ledit vihdoin kytketty niinkun pitääkin, oli loppujen lopuksi ihan simppeli homma olin vaan ite merkannut yhden johdon joskus väärin. Eli TFL-johto vaan irti/poikki ja valokytkimen ja valojen väliin ohjainboksi. Nyt pitäis mennä leimasta läpi eikä enää kiusata vastaantulijoita pimeellä, noista kuvista ei oikein näy mutta aika kirkkaat ne on luonnossa.

              http://i337.photobucket.com/albums/n...C_1429edit.jpg
              http://i337.photobucket.com/albums/n...C_1432edit.jpg

              Takavalot olis kyllä hyvä saada kytkettyä niin että palaa tossa 0-asennossa vaikkei laki sitä vaadikkaan.

              Lisäksi on taas kerran noi etualatukivarren taaimmaiset puslat finaalissa, aattelin kokeilla josko Powerflexit olis yhtään pitkäikäisemmät. Onkohan noita edes mahdollista vaihtaa pihahommina vai viedäkkö suosiolla johonkin pajalle?

              Comment


              • #8
                Nyt alkoi omaa silmää häiritsemään älyttömästi, kun nuo puskurin päät irvistää. Kiinnityksestä vai mistä johtuu moinen?

                Comment


                • #9
                  Joo kyllähän toi häiritsee kun muuten osat istuu moitteettomasti. Puskuri oli käytetty ja edellisellä omistajalla levitetyt kaaret, siitä johtuu. Onneks toi on muovia joten pieni lämmitys + ihan päistä kiinni tohon kaareen niin luulis auttavan. Se kaartuu onneks vasta muutama sentti ennen tolleen ulospäin. Tietysti jos jollain on pistää parempaa neuvoa niin kuunnellaan. En oo vaan jaksanu nyt paneutua asiaan.

                  EDIT: Tuli nyt haettua uretaanipuslat etualatukivarsiin ja taka-akselille. Taidan suosiolla jättää homman ammattilaiselle, ainakin takaa taitaa olla turhan hankalaa kotikonstein. Missähän työ kannattais teettää, kävin huvikseni kysymässä Keravan Laakkoselta niin koko homma kulmien säätöineen n. 500 €. Leppäsuolta kyselin myös mutta ei oo vielä tullu vastausta.
                  Viimeksi muokannut sonikk; 2.10.2009, 14:51.

                  Comment


                    #10
                    Joko sait tuntumaa uusille pusslille? Huomaatko että olisi jämäkämpi ohjaus tai jotain muuta enemmän taikka vähemmän ihanaa..?

                    Comment


                    • #11
                      Ainakin kolinat väheni ja ehkä se on vähän jämptimpi nyt, ei ainakaan huonompaan suuntaan menny. Kiitokset vaan.

                      Nyt ilmenikin sitten uus ongelma. Otin spacerit takaa pois ja lähdin ajamaan kohti katsatusasemaa niin yhtäkkiä löi abs- ja (!)-valon päälle mittaristoon. Mietin että mitä helvettiä kunnes tajusin että olin vetäny pyörät samoilla pulteilla kiireessä takasin. Ilmeisesti pitkä pultti rikkonut anturit navan sisältä. Kävin lukaseen koodit niin molemmat taka-anturit herjaa. Semmosta. Mistähän noita antureita kannattais metsästää ja miten ne on kiinni tossa navassa? Ei oikeen selvinnyt onko se kuusiokolopultti vai mikä kun oli niin paskan peitossa.

                      Edit: Motonetissä näytti anturi olevan 30 €/kpl, jostain vielä halvemmalla?
                      Viimeksi muokannut sonikk; 8.10.2009, 18:28.

                      Comment


                        #12
                        Jos se on tuosta vielä halvempi, ei sillä tee mitään. Tekeekö noilla Motonetin antureillakaan, en tiedä..

                        Comment


                        • #13
                          Juho hommas mulle saksasta abs-anturin 30€ hintaan toimituskuluineen.

                          Comment


                          • #14
                            Maksoin Fixuksella 50e vasemman etupään anturista vastaavaan audiin. Motonetiä halvemmalla tuskin saat, ainakaan yhtä nopeasti.

                            Comment


                            • #15
                              Itse hain joskus etuoikeeseen abs-anturin biltemasta hintaan 24,90?

                              Comment


                                #16
                                Ittelläni on edessä motonet anturi ja toimii.

                                Comment


                                • #17
                                  Noniin nyt on paketti taas kasassa, uudet anturit tilalle niin alko pelittää ja merkkivalokin sammu itsestään. Pultit oli tosiaan vetässy anturin päät rikki. Joutu levytkin irrottaan ja hakkaan ne entiset sitäkautta väkivalloin pois. En tiennytkään että muovi voi istua metallissa noin lujasti. Noh toivottavasti taas oppi jotain tästäkin.

                                  Niin ja noi puskurin päät on nyt fiksattu, ei pääse enää niistä kuittailemaan ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kuinka leveät spacerit sulla oli tuossa paikoillaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Takana 16 mm, edessä ei ollenkaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Olisi tarkoitus aloittaa pieni hifipuolen päivitys. Tähän asti on tultu toimeen Rainbow SAX 230 2-tiesarjalla edessä, SPL Dynamics V-12S subilla ja Rokkarin P4004 4-kanavaisella vahvarilla. Soittimena jo usean vuoden vanha Sonyn paremman pään malli, muuten kelvollinen mutta ei toista edes mp3:sia. Eteen aion kokeilla samaa sarjaa 6,5" koossa kun sain hyvään hintaan. Aloitin jo ovipaneelien tekoa, tarkoitus kuiduttaa paikat ja suunnata midit yläviistoon. Vibroplastia löytyy kontista ja etuovista, mutta ovipahveja tarkoitus jäykistää ja vaimentaa lisää ja mahdollisesti koko auto lattiaa ja kattoa myöten. Subiksi oon ajatellut Seasin L26ROY:ta varapyöräkoteloon. Muutamia kysymyksiä mitä tuli mieleen:

                                        Miten toi subikotelon kuidutus olisi viisainta tehdä? Kanaverkkoa pohjalle ja sen mukaan? Mitä väliin ettei kuitu tartu pohjaan? Kansi tulisi MDF:stä.

                                        Etuovien pahveissa on jo vähän vibroplastia, tarttuuko lasikuitu siihen folioon, eli tarviiko ne kaikki repiä pois vai voinko kuiduttaa päälle?

                                        Minkälaisilla tehoilla alkaa konkasta olla jotain iloa? Nykyinen vahvari antaa eteen 50 W / kanava ja subille sillattuna 200 W, ei paljoa mutta riittänyt toistaiseksi kun ei juuri tarvetta huudattaa.

                                        Kuuntelen mielelläni kokeneempien vinkkejä, ei ole tullut lasikuidulla kun vähän venettä paikattua joten sen kanssa oon ihan noviisi. Budjetti pysyy opiskelun takia aika maltillisena, tarkoitus saada soimaan siihen nähden mahdollisimman nätisti.
                                        Viimeksi muokannut sonikk; 22.4.2010, 15:51.

                                        Comment


                                          #21
                                          Varapyöräkotelon itse juuri kuidutin ja omasta mielestä helpoin tapa on:

                                          1. Teippaa koko kotelon kauttaaltaan tavallisella pakkausteipillä (kaikki teippien saumat yms kohdat pitää tarkistaa ettei sieltä valu sitten hartsia läpi ja mielellään kirkasta teippiä niin ei jää jälkiä kuten esim. ruskeasta jää).
                                          2. Teipin päälle gelcoat niin ei jää teippi kiinni lasikuituun.
                                          3. Hartsia gelcoatin päälle ja sopivia lasikuitumaton paloja lätkimään. Hartsi kannattaa laittaa lasikuidun alle ihan sen takia, että kuidun palaset jäävät kiinni myös sinne kotelon seiniin jolloin on helppo laittaa kerros lasikuitua koko koteloon.
                                          4. Kastelee lasikuidun kunnolla hartsilla ja lisää kerroksia. Itse laitoin 3 kerrosta ja taitoskohtiin 4 kerrosta.
                                          5. Kun lasikuitu on kunnolla kuivunut niin ottaa valmiin kotelon pois ja siistii reunat yms, jonka jälkeen kuiduttaa sisäpuolelta kansilevyn kiinni. Tottakai kansilevyyn pitää tässä vaiheessa olla tehty reikä subia varten, että pääsee sisäpuolelta kuiduttamaan.

                                          Kannattaa varata lasikuitua ja hartsia kunnolla. Itselläni meni 4neliötä kuitua ja reilu 4 purkkia hartsia. :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Minä käytin alumiinifoliota muotin ja kuidun välissä. Ei haittaa vaikka jääkin kuituun kiinni.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kuinka suuri kotelosta on tarkoitus tehdä? Minulla on varapyöräkaukalossa mdf:stä tehty kotelo, joka on muistaakseni 23 litran luokkaa. Tämän kotelon kanssa tilaakin jäi yli, joten mdf on yksi vaihtoehto, jos ei halua välttämättä kuidusta tehdä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Riippuu vähän mikä elementti sinne päätyy, toi Seas ilmeisesti toimii melko pienessäkin kotelossa. Kuinkahan iso tulee jos kuiduttaa "täyteen", en oo yhtään mittaillut vielä. Mitenkäs muuten ton lasikuidun kanssa, pitääkö edellisen kerroksen kuivua täysin ennen kun alkaa vetämään uutta pintaan?

                                                Tonne keräilen kuvia mitä on keretty tekemään, saa vapaasti kertoa mitä olis voinu tehdä toisin ;)
                                                http://s337.photobucket.com/albums/n...11/Asennuksia/
                                                Viimeksi muokannut sonikk; 23.4.2010, 01:04.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Parempi laminoida seuraava kerros tahmean edelliskerroksen päälle niin on jotain toivoa että se uusi kerros tarttuisikin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Joskus A4 avanttiin kun kuidutettiin varapyöräkotelo "täyteen" niin tuli muistaakseni jopa 60 litran kotelo.

                                                    Muista tehdä kotelosta sellainen, että sen saa sieltä otettua myös pois. Joissain autoissa takapuskuria lähinnä oleva varapyöräkotelon reuna menee takakontin reunan alle ja jos sinne asti kuiduttaa, niin koteloa ei sieltä välttämättä saa pois.

                                                    --> Siihen takareunaan teippaa esim. pahvin ja jättää takareunaan senverran tilaa ettei kotelo ylety takakontin reunan alle ja kuiduttaa sen pahvin mukaan.

                                                    Voin laittaa sulle muutaman kuvan tosta omasta tekeleestä jos haluat? :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ootko jo tän tsekannut? A3 hifiprojekti
                                                      Itselläni oli juuri tuo kyseinen subi omassa käytössä muutaman hetken, ennen kuin Audin myin. Tein suljetun kotelon koivuvanerista, ihan simppelisti. Tuolta tuo suljetun kotelon "optimitilavuuskin" muistaakseni löytyy. Hieman tuolla tyylillä tulee kyllä sieltä vararenkaan syvennyksestä yläpuolelle, kuten kuvistakin selviää.
                                                      Ovipahveihin en itse koskenut kuidun kanssa, kun hommasin Sallisen vanhat aikanaan ;) Mutta vaimennusta sinne kyllä laittelin :D

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eipäs kun joo, eihän tuo uus versio tullutkaan tuolta reunojen yläpuolelle. Mutta tuohon tapaan sitten subikin täytyi laittaa "väärin päin". Selviää kun luet projektin kuvineen :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ok kiitos tiedoista, laita vaan Jani kuvia, ei niistä ainakaan haittaa ole kun alan tota suunnittelemaan.

                                                          Lueskelin tota Jimin ketjua, nätin näkönen asennus ja hyvä selostus. Kyllä mä ton Seasin kannalla edelleen oon, päivittää sitten vahvistinta myöhemmin jos ei nykyinen riitä. Luulen että itelle tulee astetta vaatimattomampi toteutus mutta sen näkee sitten, jos nyt ensin saisi noi ovet valmiiksi..

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja sonikk Näytä viesti
                                                            Ok kiitos tiedoista, laita vaan Jani kuvia, ei niistä ainakaan haittaa ole kun alan tota suunnittelemaan.

                                                            Lueskelin tota Jimin ketjua, nätin näkönen asennus ja hyvä selostus. Kyllä mä ton Seasin kannalla edelleen oon, päivittää sitten vahvistinta myöhemmin jos ei nykyinen riitä. Luulen että itelle tulee astetta vaatimattomampi toteutus mutta sen näkee sitten, jos nyt ensin saisi noi ovet valmiiksi..
                                                            Jees laitan kuvia tulemaan heti kun kerkeän käydä tallissa muutaman kuvan napsimassa. :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X