530000km tuli -87:n mittariin tänään. :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Typ 44 aiheista puuhastelua
Collapse
X
-
Tuosta tulikin mieleen.
Kulutusmittari on varmaan tulossa uusiin Audeihin muutaman vuoden aikana, jos travolution-järjestelmä yleistyy. Tuohan mahdollistaa muun muassa polttoaineen maksamisen pumpulla suoraan MMI-järjestelmästä, koska auto pystyy kommunikoimaan WLAN-pohjaisen järjestelmän avulla liikennevalojen, muiden autojen ja pumpuilla olevien maksuautomaattien kanssa.
Samalla auton ajotietokone voisi pitää kirjaa kaikista tankkauksista, joten sieltä voisi kaivaa esiin auton kokonaiskulutuksen (paljonko auton elinaikana on tankattu travolution-järjestelmää tukevista pumpuista) sekä kuinka paljon tähän on kaiken kaikkiaan kulunut rahaa. Pelottavaa? Vai näppärää?
Comment
-
-
Tämä oli vähän sellainen Sulo Vilén -homma. Jos ette sitä jo arvanneetkin. :)
-87 100:n 2.0 ja 390tkm matkaa taittanut. 20 vuotta ollut edellisellä omistajalla/perheellä. Mielestäni ajatuksella pidetty. Hansikaslokerosta löytyi katsastusraportit vuodesta -95 ->.
Samoin merkkiliikkeen kuitteja osista ja korjauksista. Jopa akusta löytyi kuitti. Mukana tuli myös pari pahvilevyä, joihin on kirjoitettu autolle tehdyt korjaukset 90-luvulta lähtien.
Bensaputki tihkutti, niin siksi trailerikuljetus. Muuten Audi tuntuu ihmeenkin vetreältä muutaman vuoden seisseeksi. Mitä olen vähän kerennyt autoa tutkimaan, niin hydr.pumppu ja hammastanko on kunnostettu. Hammastanko osin merkkiliikkeessä (irto-osana). Iskarit/jouset on vaihdettu. Samoin syylari, lämmityslaitteen kenno ja kaikenlaista muuta pientä.
Avanttia ajatellen tässä on vasen etunurkka hyvässä kunnossa ja samoin ajovaloumpiot on vaihdettu uusiin jossain kohti. Ja tosiaan syylari on suht tuore, jota osaa Avant myös kaipaisi.
Tuntuu vaan vähän turhankin hyväkuntoiselta purettavaksi tämä sedan. Mutta hyväkuntoisia osiahan minä olen koittanut Avanttiin etsiä ja niitähän tässä nyt olisi.
Comment
-
Ymmärtääkseni kovin homma on lupatekniset seikat. Vetotavan muutos on tehty perin hankalaksi, ellei peräti mahdottomaksi. C4:ssä etuvedon korin takaosan lattia eroaa quattron vastaavasta, eli huutaa ainakin hieman sähköliimaa yms. Jotain keskustelua aiheesta on foorumilla joskus ollut.
Comment
-
Siinä keskustelussa muistaakseni osa oli sitä mieltä, että pohjalevy on sama ja osa sitä mieltä, että ainakin kardaanitunnelissa on korkeuseroa.
Olen joskus jutellut henkilön kanssa, joka oli Typ44 etuvedon nelivedoksi muuttanut. Ei ollut silloin vielä Audia, niin ei jäänyt mieleen ne yksityiskohdat.
Comment
-
Etkasta tuo varmaan selviäisi kun vertailee korin korjauspeltien osanumeroita. The Lötköhän oli etuveto-satkusta värkätty, mutta ei ole tiedossa mitä siihen oli muutettu. Massaa ja soraa oli auton pohjassa siinämäärin että ei pystynyt sanomaan. Väittäisin kuitenkin, että kardaanitunnelia siihen ei ollut vaihdettu, tai jos oli niin se oli tehty erinomaisen siististi.
Comment
-
Avantissa ja sedanissa on varmaankin samanlaiset kardaanitunnelit, jos vetotapa on sama. Täytyypä ottaa mitta käteen ja mitata Avantin (Q) ja sedanin kardaanitunnelin korkeus. Tukivarsien kiinnitys kanssa mietityttää. Voisikin ajaa nuo vierekkäin ja ryömiä autojen alle tutkimaan kiinnityspisteitä. Alatukivarren etukiinnitys on etenkin se, mitä mietin. Muutenhan nuo Q-osat taitavat olla quattron takakelkassa kiinni.
Comment
-
Avanttiin vaihdoin sen hajonneen etummaisen kardaanin nivelen. Jyristää silti, prkle. Mutta ei läheskään niin paljon kuin aiemmin. Pölkkyjen päällä kokeillessa 50km/h jyristää hyvin selkeästi ja sitten alkoi hiljenemään. 80km/h jyristyksen tuntee, mutta se on paljon vaimeampi kuin 30-50km/h välillä.
Kun auto oli kerran ylhäällä, niin laitoin vitosen päälle ja ryömin auton alle tutkimaan. Keskilaakerin kiinnike ei ainakaan värissyt havaittavasti. Ilmeisesti ääni tulee perästä päin jostain. Onhan se taaempikin kardaanin nivel voinut saada kipeää.
Ristikossa oli aavistus välystä ja rasvanippa. -Liekkö vaihdettu joskus.
Semmoisen homman huomasin, kun putsailin takalevyjä käsijarrulla veto päällä, niin auto vetää koko ajan molemmilla akseleilla. Sammuu, kun vetää käsijarrun päälle. Irroitin lukkojen katkaisijan kojetaulusta ja lisäksi irroitin kaikki alipainejohdot. -Edelleen vetää molemmilla akseleilla. Keskitasaispyörästön merkkivalo ei pala missään vaiheessa. Takalukon valo syttyy, kun lukon kytkee päälle. -Tuntui kytkeytyvän oikeastikin.
En nyt alkanut tutkimaan, onko keskilukon polttimo otettu pois. Saattaisi jopa olla. Tosin se ei ole suurin kysymysmerkki tässä asiassa.
Kun olin aikani kerännyt vitutusta auton alla ähistessä, niin samalla säädin vaihdevivuston. Nyt tuntuisi paremmalta. Menee pakkikin kohtuullisen hyvin päälle.
Jos nyt jotain positiivista, niin se lohkovikainen moottori käynnistyi vallan mallikkaasti pitkän seisonnan jälkeen. Toisaalta se on aika pieni ilo, kun moottori on kuitenkin romurautaa laturin kiinnikkeen murtumien takia.
Touhujen päätökseksi pesin Avantin ja ajoin sen takaisin omalle paikalleen. Tuntuu siltä, että oli kesän puuhastelut Avantin kanssa siinä. Alkaa lähestymään muiden Audien katsastukset, niin täytyy keskittyä niihin välillä. Ja Mondeo pitäisi saada vihdoin valmiiksi. -Se tuntuu kyllä ruostuvan vauhdikkaammin kuin minä kerkeän maalaamaan sitä. Jos siitä pääsisi eroon, niin voisi katsella vaikka Typ44q Audia tilalle...
Valitettavasti projektikuvia ei tullut Avantista tällä kertaa otettua.
Comment
-
Nyt kun on kaksi -87 vuosimallia olevaa Audia, niin hankalampi yksilöidä ne kirjoittaessa. Mutta siis ketjun aloitusviestin -87 kyseessä.
Katsastustarkistusta tehdessäni huomasin, että takaluukun alla oleva kotelo kaipaa huomiota. Pahaenteinen ruostekertymä kotelon seinässä. Jos joutuu peltiä vaihtamaan, niin operointi täytyy tehdä takaluukun puolelta, tekemällä palkin kohdalle pohjaan reikä.
Vähän ihmetyttää vain, että kun palkki tuntuu ruosteiselta myös sisäpuolelta, niin miksi en olisi ruostetta huomannut, kun vetokoukun vaihdoin muutama vuosi sitten. Täytyy jossain kohtaa rapsutella massat irti ja tutkia kotelon kunto tarkemmin.
Takajarrut myös kaipasivat säätöä. Lähes joka vuosi sama homma, vaikka ne automaattisäädön kiilatkin on uusittu, sekä jousisarja. Mittailin, että yksi kiilan hampaan muutos vaikuttaa jarruvoimaeroon jo paljon. Eli käytännössä tuntuu, että toinen kiila tulee hampaan perässä ja siitä tuo lähes joka vuotinen heitto aiheutuu. Sain heiton säädettyä omien mittailujeni mukaan 10-15% välille ja katsastuskonttorin jarrudyno näytti 13% käyttö-/käsijarrulle.
Muu puuhastelu olikin lähinnä tarkistelua ja pientä puunausta. Höyrypesu verhoiluihin ja sisätilan muovipintojen käsittelyä. Ulkopinta oli sen verran vielä vahassa, että se sai vain kunnollisen pesun ja vahataan vasta lähempänä talvea uudelleen.
Loppuraporttiin. -Yhdeksännen kerran peräkkäin vuosikatsastuksessa, "vikoja ja puutteita ei havaittu". :)
Comment
-
-88 Audiin vetonivelen vaihto. Vanhasta, 2007 uusitusta, oli kumi ollut rikki jo vaikka kuinka kauan, niin ajattelin sitten vaihtaa Löbron nivelen ja kumin italialaisesta Metelistä viisastuneena. Vanha lähti kivuttomasti pois, ihme kyllä, mutta Löbroa sai nuijia paikoilleen ihan urakalla. Samalla tavalla tiukassa oli 2007 pois vaihtamani, ilmeisesti alkuperäinen nivel. Se piti silloin rikkoa ja ulosvetäjällä kiskoa jämät pois.
Sikäli turha tuo nivelen vaihto, kun ei siinä vanhassakaan tuntunut vikaa olevan. Se löytämäni klappi olikin akselilta, eikä nivelestä johtuvaa. Ihme sikäli, koska varmaan viimeiset 15tkm se kumi on ollut jo ympäri haljennut.
-88 pitäisi katsastusremonttiakin alkaa tekemään. Viikko taitaa olla aikaa. Takajarruissa on ainakin käsijarrun osalta heittoa. Paha niille vaan tehdä mitään, kun levyt takana ja kaikki periaatteessa toimii. Voi olla, että ongelma on jomman kumman satulan sisällä automaattisäädössä. Niistäkin toisen on uusittu ja toinen minun kunnostamani. Se uusi minua enemmän epäillyttää.
Käyttöjarrua en vielä mitannut, kun muistelen, että parit letkut voisi vaihtaa ennen leimaa. Lähinnä sen takia, ettei tarvitse niitä enää miettiä.
Alapallo tuntui jo hieman kuluneelta, kun sormin sai pyöräytettyä tapista jousijalan ollessa irti. Mutta varsinaista välystä en kuitenkaan vielä siitä löytänyt. Toivottavasti johtui herkkyys siitä, että olen nivelet vuosi sitten öljynnyt ja rasvannut.
Sitten -87. Sen kanssa olikin murhetta pitkästä aikaa tässä syksyllä. Jostain syystä vetoakselin mutteri oli hieman löystynyt (vajaa puoli kierrosta sai kiristettyä). Oli oikein pieni klappi laakerissa. Outo homma sikäli, kun mutteri on kovaa kyllä laitettu kiinni. Saattaa olla, että jousijalka-remontti, siinä happomaalatut navat ja happomaalikerros navan ja vetoakselin välissä olisi aiheuttanut mutterin löystyminen.
Siinä sitten ne -87:n isoimmat remontit. Pissapojan täytin myös, mutta vanhoissa autoissahan noita joutuu silloin tällöin täyttelemään. :)
Comment
-
Niin sitä joutui täyttämään -88:nkin pissapojan. Ei ne jarruletkut nyt niin loppu olleet, niin ajattelin vaihtaa ne paremmalla ajalla. Satuloiden käsijarruvivuissa on jostain syystä eri liikematka, vaikka kaikki osat liikkuvat herkästi. Tuo näkyi myös konttorilla, mutta oikeastaan yllättävän vähän oli heittoa rullilla. Käsijarrulla 13% ja käyttöjarrulla 8%.
Mutta vikaakin löytyi. Vaihdoin siis aiemmin vasemman vetonivelen ja katsimies huomasi pienen pienen reiän oikean vetonivelen suojakumissa. Ei ollut rikki vielä talvirenkaita vaihtaessa kuukausi takaperin.
Päästöissä oli myös pieni yllätys turhan alhainen CO ja laihalla käynti. Viime vuonna päästöt säädettiin oikeisiin arvoihin juuri vastaavista lukemista. Oletin laihalla käynnin silloin johtuvan tukkeutuneista suuttimista, kun ei alipainevuotojakaan tunnu olevan, mutta täytyy ottaa mahdolliset alipainevuodot uudelleen tarkistukseen. Muistui kyllä arvot nähtyäni heti mieleen jasson kirjoitus, että ei pitäisi olla tarvetta CO-ruuvia Jetissä käännellä, että vika on jossakin muualla. Niin se kai sitten on. :D
Lohkosta lähtevät paksu huohottimen letku on ainakin haperon oloinen, perinteinen öljyn turvottama, että se ensimmäisenä vaihtoon, vaikka en oikein jaksa uskoa, että tuo letkun pätkä laihalla käyntiä aiheuttaakaan. -Olisi liian helppo vika.
Sitten semmoista pientä huomioin, että lämmityslaitteen puhalluksen mukana tulee vieno glykolin tuoksu. Ikkunoissa ei kyllä minkäänlaista kalvoa ole, eikä höyrystyminen ole ongelma, mutta täytyy tutkia, mistä haju johtuu. Voihan se konehuoneenkin puolelta tuoksun matkustamoon imeä.
Ihan nyt ei sitten puhdas paperi tullut, kun korjauskehoitus vetoakselin suojakumista, mutta muuta huomautettavaa -88:sta ei löytynyt. Siinä mielessä ihan kiva, kun tämä ostettiin vara/varaosa-autoksi vissiin 2007 ja on siitä lähtien ollut ahkerassa käytössä, kun osoittautuikin kelpo yksilöksi pienen kunnostusurakan jälkeen. Sen takia tämä yksilö on jäänyt vähän vähemmälle huomiolle, koska on lähes aina ajossa, eikä viikon elvytysprojektit ole olleet mahdollisia. Samoin huomioin huoltokirjaa tutkaillessani, että LL-huoltoväliä taidetaan noudattaa. Seuraavaksi täytyykin hommata tähän ja -87:aan huoltotarvikkeet vuosihuoltoon. 7/-10 on oli viimeinen huoltomerkintä -88:n huoltokirjassa. Mielestäni öljyt on vaihdettu keväällä -11, mutta taitaa tuo huoltokirja muistaa minua paremmin asian oikean laidan. Matkamittarihan on luonnollisesti saksantuonnissa epäkunnossa, pysähtyneenä lukemaan 360tkm, joten kalenterin mukaan tätä on huollettu, kun vuoden ajomäärä on aika tarkkaan tiedossa.
Nyt on sitten Audit leimattu tälle vuoteen. -89 pitää välivuotta ja se saa talven huilia. Se olisi tarkoitus leimata vasta toukokuussa, kun alkaa uusi katsastuskausi.
Comment
-
Tarkennetaan, että kun vikaa ei löydy ja CO on edelleen hieman pielessä, sitten on aika ok käännellä ruuvia :) Syystä että, kun kaikki nivelet ja venttiilit vessanpytyssä ovat enemmän tai vähemmän kuluneet, ei alkuperäinen säätö enää välttämättä ole ihan justiinsa.
Comment
-
Sillä perustelinkin itselleni tarpeen säätöön, kun oli vielä alkuperäinen sinetti paikoillaan, että jos olisivat palikat asettuneet paikoilleen 400tkm:ssa, mutta joku muu juttu siinä nyt on.
Ihmetyttää kyllä se, kun olen kirjoittanut jolkottavasta käynnistä aiemmin ja käynti rauhoittui lopullisesti CO-säädöllä. Ja nyt ollaan taas lähes täsmälleen lähtötilanteessa, mutta käynti on edelleen hyvää. Olikohan CO nyt 0.14 ja happi 3.95. HC taisi olla 190. Eli hyvin vielä palaa, vaikka on tosi laihalla (tyhjä kat). Viime vuonna lambda-arvo säädettiin yhteen ja CO oli silloin noin 1.5. Viallinen lambda-anturikin taitaa herkemmin rikastaa, kuin laihemmalla säätää seosta.
Comment
-
-88:n lukkojen kanssa puuhasteltu. Dominoefekti kävi, kun kuskin oven lukkopesän päästä pullahti muovinivel irti. Kun ei tullut käytettyä sitten lukkoja, niin sen seurauksena alkoi keskuslukituksen sylinterit jäätymään ovissa. Kun nivel-homman sai kuntoon ja samalla vaihdoin uuden kahvan, kun hyllystä löytyi metallipallolla oleva vanhan muovipallollisen tilalle, niin sitten olikin jo sylinterit jäässä ja ei taaskaan tarvinnut ovia lukita.
Sitten taisi vielä jotain muutakin irrota kuskin oven sisältä, kun nyt kuskin ovi toimii itsenäisesti, eikä pelkääjän ovesta keskuslukitus vedä sitä lukkoon, mutta sitä vikaa en ole vielä tutkinut. Volkkarin lukot ja talvi on masentava yhdistelmä. Jännä miten Ladassa ihan vastaavanlainen rakenne toimii hyvin, mutta Volkkareissa ei.
Sitten 87:aan. Uudet Rally Formulat koneeseen. -Pakkasilla pimentynyt lämmityslaitevipujen taustavalon vaihto. -Ledeistä haaveilua, katsellessa sulaneita taustavalon muoveja.
Ja isompana hankintana varaosa-Audin alta kunnoltaan uutta vastaavat 15 tuumaiset vanteet ja niihin yhtä moitteettomassa kunnossa olevan alkuperäis-tyyppiset kapselit. Ja se varsinainen hankinta, Hakkapeliitta ykkösten päivitys seiskoihin. Nelosia jo mietin joku vuosi sitten, mutta olivat 88:iin hankittaessa pettymys äänekkyytensä takia, niin pysyttelin hiljaisissa ykkösissä, joissa kuitenkin pintaa ja nastoja oli vielä hyvin. Tänä talvena alkoi olemaan niin lipsua menoa ykkösillä, että pakko oli tuoreempiin kumeihin päivittää, vaikka takapakkia äänessä oletinkin tapahtuvan. Ja onhan nuo "markkinoiden hiljaisimmiksi" kutsutut seiskat äänekkäämmät kuin ykköset, mutta onneksi eivät niin äänekkäät kuin neloset. Ajotuntuma vaatii kanssa totuttelua. -Ovat kulmikkaammat ohjaustuntumaltaan, mutta toivottavasti siihen tottuu.
Huollon yhteydessä tuli samalla pestyä Audi, uusittua sulkia ja muuta sellaista yleistä tarkistelua tehtyä. Jos taas hetken menisi.
Comment
-
Kesärenkaita Googlettelin ja siemailin kahvia samalla. Kolme minuuttia tuon jälkeen olen puhelimessa kyselemässä Audi 100:sta lisätietoja. -Selvisi muunmuassa, että Audin mukana ei kesärenkaita tule. Eli sellaiset on edelleen hakusessa... Mutta tämmöinen tuli hommattua, kun se ikään kuin halusi muuttaa meille asumaan.
Olettehan kuulleet tarinan kissasta, että jos ei sitä kukaan ota, niin se menee lopetettavaksi. :( Kaupassa tuli mukana myös toinen takaluukku ja jotain valoja. Märkä tehostinpumppukin näytti luukusta löytyvän. Pommi on hengetön, mutta muuten vaikutti auto olevan ihan ok kunnossa. Hammastanko näytti kuivalta, ihme kyllä. Syylari oli uusittu tähänkin.
Tässä tuli vain muutama johto keskuslukituksen moottorille. En ole tiennytkään, että kytkentöjä on erilaisia. Aina oppii uutta.
Comment
-
Ovenkahvojen perusteella väittäisin auton olevan prefacelift. Hienoa että taas yksi alkupään yksilö on pelastettu. Tiedän hyvin tuon kissanpentuvertauksen: syksyllä 2007 sain maksutta erään autonraadon jolle oli annettu tappotuomio. Ajoin auton Kajaanista Espooseen ja auto on ollut niillä sijoillaan siitä saakka. Eihän tässä muuten mitään mutta auto seisoo parkkihallissa paikalla, josta joka kuukausi tulee kuluja..
Comment
Comment