Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 aiheista puuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tämän Audin tarinan jatkoa mietitään jatkossa sitten tämän aiheen alla.

    Varaosa-autoksi tämän varsinaisesti ostin, mutta tarkoitus on kuitenkin ensin tutkia, saisiko Audin vielä korjattua takaisin liikenteeseen.

    Tuossa mitä kerkesin autoa ennen pimeän tuloa hieman tutkimaan, niin ainakin moottori on siirtynyt paikoiltaan.
    Oikean puolen etukorvakkeesta on vulkanointi revennyt ja luultavasti vaihdelaatikon tuenta oikealta puolella on jollain tapaa pettänyt.

    Kaasuläppäkotelosta puuttuu myöskin palanen ja jotain sähköjohtoja oli leikkautunut poikki.
    Myös ISV:een ja kaasuläpän joutokäyntikytkimen pistokkeet olivat irrallaan.

    Huomenna koitan tutkia, että saisiko moottorin kammettua takaisin paikoilleen vai onko vasen runkoaisa vääntynyt niin pitkältä, että se olisi moottorin paikoiltaan saanut. Itse moottorissa kun ei varsinaisesti näkynyt osumajälkeä missään.

    Takalokasuoja on irronnut pyöräkotelosta liimauksistaan ja painunut vasempaan takaoveen kiinni. Katto vaikutti äkkiseltään suoralta.

    Eli kunto on vähintäänkin huono, jos ei jopa kelvoton. Eniten minua mietityttää, paljonkohan kardaaniin on kohdistunut rasitusta. Ettei tälli ole rikkonut jotain voimansiirrostakin.

    Tuota Halikon Hinausta voin muuten sitten suositella muillekin harrastajille. Kaikki meni juuri niin kuin oli sovittu ja hinta oli mielestäni hyvin kohtuullinen.

    Päivittelen tietoja, kun saan autoa enemmän tutkittua.

    Comment


      #32
      Mihin toi on ajettu? Quattrohan tuo on?

      Comment


      • #33
        Foorumin sisällä varmaankin uskaltaa edelliseltä omistajalta lupaa kysymättäkin linkittää taustatietoihin.

        Täällä jarpale hieman kertoo "Romun" viimeisistä hetkistä.

        Ja quattrohan tuo. Siksi minua se kiinnostaisi henkiin herättääkin. :)

        Comment


          #34
          Huh, aikamoinen savotta olisi tuo laittaa liikenteeseen :)

          Kerropa lisää autosta, kun ehdit.

          Comment


          • #35
            Nyt on moottori kammettu taas paikoilleen ja määränjakajalle menevä kumitöttörö viritetty takaisin paikoilleen imusarjaan. Pari nippusidettä se kaipasi, että pysyy siinä, kun kaasuläppäkotelon reuna on murtunut.

            Purkasin etukehikon ja syylarin pois, niin sai paremmat näkymät ja puuhastelutilaa.
            Runkoaisat ovat molemmat kieroja ja vasen puoli vaatii vaihdon tai oikaisun irrallaan.

            Apurungon kohdalta vaikuttaisi, että kori olisi säilynyt suorana. Eli aika lyhyellä matkalla on vaurioita.
            Rautakankea aisat totteli hyvin ja nyt ne ovat vähän lähempänä oikeaa paikkaansa.

            Hukassa olevat vaihteet eivät löytyneet koneen siirronkaan jälkeen. Pienen mietiskelyn jälkeen kokeilin työntää vaihdekeppiä voimalla eteenpäin. Se auttoi sen verran, että nyt taitaa löytyä kaikki muut vaihteet paitsi pakki.
            Eli vaihdevivusto siellä ilmeisesti on vääntynyt.

            Sitten kun konehuoneessa alkoi olemaan tavarat oikeilla paikoillaan, niin kokeilin startata Audia. No, eihän se käyntiin halunnut lähteä. Heti huomasi, että koneessa ei ole puristuksia. Kun pyöritin konetta kampiakselin pultista, niin sehän oli aivan löysällä.
            Ja ajoitusmerkit eivät osuneet kohdalleen.

            Pienen purkamisen jälkeen havaitsin, että kampiakselilla oleva jakohihnan hammaspyörä oli yhdestä kohtaa halki.

            Laitoin kuitenkin hihnapyörän takaisin, sen jälkeen jako kohdilleen ja uudestaan starttaamaan. Nyt oli puristuksia taas koneessa. Jotain hieman epämääräistä kilistelyä koneen suunnilta kuului, mutta se saattoi tulla startistakin, kun akusta loppui saman tien puhti.

            Ja vaikka olisi virtaa riittänytkin, niin eipä tuo olisi edelleenkään käynnistynyt. Kun kuulostelin jo ensimmäisen starttausyritykseni jälkeen, että bensapumppu ei hurahda.

            Syy löytyikin siitä, että virranjakaja on osunut puolaan ja jakajan liitin on rikkoutunut.

            Koska akusta loppui virta ja alkoi pimeä laskeutumaan, niin lopetinkin hommat tältä päivältä.

            Vaikka uutta vikaa löytyi aika paljonkin, esim. suurin osa koneen sähköpistokkeista on rikki, niin olo on oikeastaan rauhallisempi auton tulevaisuuden suhteen.
            Vieläkään ei ole löytynyt sellaista vikaa, joka laittaisi lyömään hanskat tiskiin.

            Varaosa-auton tuo kyllä tarvitsisi. Avantteja ei vaan puissa kasva sopivan hintaisina, että saisi samasta autosta suoran takakyljenkin.

            Päivitellään taas tietoja, kun lisää kerrottavaa tulee.

            Comment


              #36
              Hae multa toi 200 niin siitä saat ehjiä osia vinon pinon koneen lisäks ;)
              Toi tosin on sedan..

              Comment


              • #37
                Mäntsälään oltu yhteydessä. :)

                Mutta kysymys. Tutkailin virranjakajan kiinnitystä ja siellä on iso niitin oloinen pallukka ja sen alla u-profiilinen, metallista tehty pätkä.
                En ole koskaan törmännyt tuommoiseen systeemiin. Yritin kuikuilla sinne alle, että onko jakajan 13mm kannalla oleva mutteri sen alla vai onko jakaja tuolla niitatulla metallipalalla kiinni. Pätkä painaa kyllä jakajaa, mutta siellä alla mielestäni ainakin on se käpälä, joka kiristetään normaali mutterilla. Onko joku törmännyt vastaavaan ja miten on sen niitatun kalikan irroittanut?

                Sen verran selvinnyt, että sytkäboksi on pimeä ja hahlolevy jakajan sisällä on vääntynyt ja hall-anturiin törmättyään alkanut pyörimään akselilla.
                Sytkäboksin ja hall-anturin löysin jo, mutta olisi hyvä saada jakaja irti, niin saisi sytytyksen säädettyä kohdilleen. Minulla kun ei ole tietoa, missä asennossa se hahlolevy siellä on alunperin ollut.

                Comment


                  #38
                  Se on juurikin noin, että käpälä joka painaa virranajakajaa ja käpälä kiristetään pultilla. Alkuperäisenä siinä on vain tuollainen kannaton pultti jakajan säädössä. Taltalla pyöräyttää löysäksi ja ruuvaa pois. Pitäisi lähteä suht kivuttomasti kuitenkin. Sitten normi pultti tilalle.

                  Idea on vissiin, että siihen ei saa/tarvitse koskea :) Vähän kuin K-jetin CO-ruuvi. Uutenahan osassa on säädön kohdalla vain alumiinitulppa, joka pitää ensin porata pois.

                  Comment


                  • #39
                    Kiitos tiedoista! Erikoista, että jakaja on saanut olla koskemattomana vuodesta -86.
                    Josta voi varmaankin vetää johtopäätöksen, että saattaa olla hivenen jumissa jakaja kanteen. :)

                    Itse asiassa tappelin tänään jo -86 240 Volvon jakajan kanssa, kun sellaisesta kävin hall-anturin ja sytkäboksin lainaamassa. Siitä ei jakaja irronnut lievällä väkivallalla. Purkasin sitten hall-anturin esille jakaja paikoillaan. Onneksi Audissa on jakaja paremmin esillä. Sitä pääsee paremmin vääntelemään ja kopauttelemaan.

                    Comment


                      #40
                      Oli minullakin toissakesään asti jakajan orkkispultti paikoillaan, mutta täysin kivuttomasti se lähti.

                      Comment


                      • #41
                        Edestä. Kuljettajan puolen aisa on selkeästi lyhyempi kuin toisella puolen. Kuskin puolen lokasuojan sai ihmeen suoraksi pienellä murjomisella.

                        Etuaisa vas. Tämä pitäisi vaihtaa apurungon etupuolelta.
                        Etuaisa oik. Oikeni rautakangella ja ihan ryhdikkäässä kunnossa.

                        Hihnapyörä. Saanut hieman osumaa. Toisella puolen on jäljet, että se on pyöriessään osunut jonnekin. Ihan kuin olisi smirkelissä käytetty.

                        Takalokasuoja. Renkaan takapuolelta sauma auennut. Lokasuoja on myös painunut takaoveen kiinni.
                        Tarkemmin kun tutkin, niin on auton katossakin nähtävissä takaoven kohdalla ylimääräinen heijastus.

                        Takakulma 1
                        Takakulma 2
                        Takakulmaa olen miettinyt, että millä hitolla sitä lähtisi oikaisemaan.

                        En ole vielä päättänyt, mitä tälle tapahtuu, mutta ei minua oikeastaan vieläkään hirvitä mikään kohta autossa. Varaosa-autoa olen jo myös kysellyt. Siitä saisi lähes kaikki muut osat paitsi tuon takanurkan.

                        Comment


                          #42
                          Puskuri pois, takakulma sopivasti kiinni johonkin puuhun ja sitten ihan toisella auto vetoa vaan? Ei tuo taida ihan paukuttelemalla suoristua, sellasia kulmia kuitenkin?

                          Comment


                          • #43
                            Minulla olisi -88 satku avant joka voisi luovuttaa takanurkan 'hyvään tarkoitukseen'. Saisit itse tulla mukaan rälläköimään/leikkaamaan, auto on Inkoossa.

                            Laita vaikka meiliosoite privana jos kiinnostaa niin voisin laittaa joitain kuvia.

                            Comment


                            • #44
                              Mitäs tälle kuuluu?

                              Comment


                              • #45
                                Ei ole edistynyt Avant, kun keli on ollut aika kehno ulkoremonttiin. -Audihan siis seisoo mökin pihalla pressujen alla.

                                Osia olen kuitenkin haalinut koneeseen. Hihnapyörä, haitarikumi, kaasuläppäkotelo ja muuta vastaavaa pikkunippeliä odottaa kiinni ruuvaamista.
                                Syylarin ajattelin korvata moottorin koekäytön ajaksi putkella, jonka yksi päivä tein. Syylaria kun ei vielä kannata hankkia ennen kuin selviää, alkaako kone toimimaan kunnolla nyt olemassa olevilla varaosilla.

                                Miku lähetteli varaosa-Avantistaan kuvia (kiitos niistä!) ja ajatus oli, että tässä keväällä leikattaisiin sopiva korjauspala siitä irti.

                                Nämä kelit vähän sylettää, kun mielestäni maaliskuun puolessa välissä pitäisi olla kevät ja nyt ei kyllä siltä näytä. Minä luulen, että tämä projekti alkaa taas edistymään, kun alkaa nuo kelit lämpenemään. :)

                                Comment


                                • #46
                                  No niin, päivitellääs tietoja.

                                  Laittelin uuden hihnapyörän paikoilleen, sekä virranjakajaan uuden kannen ja puolanjohdon.
                                  Tuurnalla naputtelin irti jakajaa kiinni pitäneen pyöreäkantaisen pultin. Se oli tosi löysässä kiinni ja sen sai pyöriteltyä magneettikynän avulla irti. U-palan alla oli 13 mm kannalla oleva mutteri, joka jakajan lukitsee.

                                  Avant lähti laakista käyntiin, kun olin edellä mainitut osat vaihtanut. Kun sain jäähdytinnesteet koneeseen, niin pääsin käyttämään konetta kunnolla. Ilmeni sellainen erikoinen vaiva, että kone ei aina käynnisty ja välillä jopa sammuu käynnistä.
                                  Tarkistelin, että kipinää vaikuttaisi koko ajan tulevan, joten ruiskun puolella on jotain häikkää.
                                  Haitarikumi on hieman revennyt ja saattaa olla, että repeämä ylettyy niin pitkälle, että siinä alla ei ole enää kaasuläppäkoteloa.

                                  Määränjakajan mittalevyn säädin ja seuraavaksi olisi tarkoitus vaihtaa uusi haitarikumi, sekä kaasuläppäkotelo. Hieman vaan tuntuu tökkivän homma, kun joudun ottamaan vanhasta kotelosta läppäakselit. Tai oikeastaan meinasin ottaa, mutta ne nyt ei menekään ihan heittämällä paikoilleen. Täytyy puntaroida, miten noista kahdesta saisi yhdisteltyä yhden toimivan.

                                  Koria olen tutkaillut sen verran, että tuota on ennenkin kolaroitu ja vauriot ovat olleet ilmeisesti aika vastaavia silläkin kertaa.
                                  Konepelti on ainakin vaihdettu ja oletettavasti myös puskuria, sekä muuta vastaavaa.

                                  Takaluukun sain auki ja pääsin sitä kautta tutkimaan nyt takanurkkaa paremmin. Niin kuin tuossa jo mainitsin, niin kolaroitu on ennenkin. Havaitsin, että nyt rutussa oleva takasiipi on aiemmin vaihdettu jo kertaalleen. Aloin ihmettelemään takaluukun lattiamatossa olevaa muutamaa hitsauskipinän reikää.
                                  Vähän kun sisustaa irroitteli, niin paljastui pistehitsit takaikkunan alakarmista. Samoin takavalon alla näkyy selvät pistehitsaukset.
                                  Ja kun tarkemmin tutkin, niin havaitsin, että takaluukun reunojen (pilarit) pistehitsaukset ovat erilaisia eri puolin. Ilmeisesti siis koko takasiipi pilareineen on vaihdettu.
                                  Takaluukku on maalattu myös sisäpuolelta, joten ilmeisesti sekin on jossain vaiheessa vaihdettu.

                                  Sitten hieman ikävämpi yllätys, että vetokoukku on mielestäni aavistuksen vääntynyt. Vaikutti kuitenkin siltä, että se ei olisi vääntynyt tässä viimeisessä tällissä vaan aiemmin. Sen verran ruostetta oli jo paikoissa, mistä maali oli lohjennut pois, että ei taitaisi edes Kovilin koukku ruostua niin nopeasti.

                                  Ja jossain aiemmassa viestissäni kun mietiskelin mahdollisia vaurioita voimansiirrossa, niin kyllähän alustasta jokin ylimääräinen rusahdus ja kolahdus kuului liikkeelle lähtiessä. Pieni epäillys on aiheuttajasta, mutta tutkitaan ensin asiaa ja palataan siihen aiheeseen myöhemmin.

                                  Mutta ei pelkkiä ikäviä yllätyksiä tullut vastaan. -Mukaviakin juttuja oli. Avant liikkui taas omin avuin lyhyiden talviunien jälkeen. :)

                                  Comment


                                  • #47
                                    Läppärunko ja haitarikumi vaihdettu. Olipahan askartelu saada kahdesta huonosta läppärungosta yksi välttävä. Tiiviste oli niin kovaa jämähtänyt kiinni, että tein puhelinluettelon kannesta uuden. :)
                                    Jos tuosta joskus auto vielä tulee, niin täytyy vaihtaa parempi läppärunko ja samalla uusi tiiviste.

                                    Mitä nyt koekäyttelin Avanttia, niin ei ainakaan toistaiseksi sammunut kertaakaan ja lähti hyvin käyntiin.

                                    Uusi vikakin jo ilmestyi. ISV tipahtaa pois melkein heti käynnistyksen jälkeen. ISV surisee, kun virrat laittaa päälle, mutta käynnistyksen jälkeen, kun kierrokset käyvät ylempänä, niin ISV lopettaa surinan ja joutokäynti tippuu alas. Ei ole normaali tipahtaminen, vaan liian nopea ja liian aikaisin.

                                    Läppärungon joutokäyntikatkaisin naksuu ainakin oikein, mutta en vielä sen sähköistä toimintaa mitannut. Katkaisimen liitin on ainakin saanut hieman kipeää, mutta ei näyttänyt olevan kuitenkaan mitään oleellista poikki. Kolme johtoa siihen taisi tulla. Vaihtaakohan se sitten johtoa, jonka yhdistää?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Palataas voimansiirto-asiaan. Tänään Avantilla hieman ajelin ja jotain siellä on takapäästä hajonnut. Täristää autoa jo ihan pienessäkin vauhdissa. :(

                                      Ääni on vanhemmalle quattrolle tyypillinen pieni kardaanin kilahdus, mutta paljon voimakkaampana ja tuntuu, että ihan kuin takapyörä siirtyisi hieman, kun vaihtaa pakilta ykköselle tai päinvastoin. Tämä on siis kuitenkin vain tuntuma.

                                      Kun tärinä tulee esiin jo niin pienessä vauhdissa, niin uskoisin vian olevan kardaanissa.
                                      Osaako joku arvioida, mikä siellä voisi pettää ensimmäisenä, jos moottori siirtyy taaksepäin? Pääseekö kardaani menemään sisäänpäin paljonkin vai pettääkö siellä ristikko tai vaihteiston/perän kuoret?

                                      Perän kohdalle oli tippunut luultavasti peräöljyä. Ei se öljylle sormissa tuntunut, mutta ei se oikein muutakaan voinut olla. Perämurikka oli kyllä hieman likainen, joten ei se ennen tälliäkään täysin tiivis ole ollut. Vuotamaton perämurikka kun ei kerää tuossa määrin likaa. Että se öljyvuoto ei välttämättä liity tärinään ja kilahdukseen mitenkään. :/

                                      Comment


                                      • #49
                                        http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2578418.jpg

                                        Keula kiinni koivussa ja perä männyssä. On se jo suorempi kuin aiemmissa kuvissa.

                                        Comment


                                          #50
                                          Asennetta tuollaisessa työskentelyssä :)

                                          Mites se kardaanin tukilaakeri?

                                          Comment


                                          • #51
                                            En ole vielä päässyt auton alle. Tämä kun on mökki-projektina, niin viime reissulla oli piha sen verran pehmeä, että en uskaltanut mennä auton alle. Pyörän otin kuitenkin pois ja sieltä ei näkynyt mitään erikoista.
                                            Nyt on piha sen verran kuivunut, että tarkoitus on mennä kardaania tutkimaan.

                                            Tuo takanurkka mietitytti/tää eniten, niin siksi aloitin siitä. Ei se onneksi enää niin pahalta näytä, vaikka siinä vielä riittääkin nykimistä.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Näyttäisi sutivan hieman "tyhjää" kardaanin ja etummaisen nivelen välissä.
                                              Sieltä se kolahdus ilmeisesti on peräisin. Ja jurina myöskin.

                                              Löytyyköhän tuota samaa niveltä jostain etuvetoisesta? Polon niveliä on jossain jemmassa. Näytti kyllä hieman isommalta.

                                              EDIT: Tämäkö se on? www.motonet.fi/web/guest/varaosat#query=17-4165
                                              Viimeksi muokannut audiq; 3.5.2010, 22:24.

                                              Comment


                                              • #53
                                                -87:n katsastusremonttina vaihdoin raidetangonpään suojakumin, takajarruista puhaltelin pölyt pois ja jarrupaineensäätimen mäntien liikkuvuuden tarkastin ja samalla laitoin jarrukumirasvaa mäntien suojakumien alle. Lisäksi sitten yleistä tarkistelua ja pientä siivousta/pesua.

                                                Oli melko nopea katsastus ja Audia ei kovin tarkkaan tutkittu, mutta ei siitä olisi kyllä tarkemmallakaan syynillä pitänyt mitään löytyä. -Sen verran tarkkaan kuitenkin katselin paikat etukäteen läpi.
                                                Eli "vikoja ja puutteita ei havaittu". :)

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Eikö puutelistalle tullu edes takavetoaksiloota? :)

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ikävä kyllä ei. Ihan mielelläni sellaiset voisin kyllä jälkikäteen lisätä. Ei vaan taida olla enää edes sallittua vetotavan muutos. :)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Päivitellääs vähäsen puuhasteluita.

                                                      Veljen 100:n quattro oli syksyllä isommassa kunnostuksessa. Vaihdoin toisen alemman takatukivarren siihen, kun oli sen verran paksusti ruostunut jostain syystä vanha.
                                                      Samalla tuli laitettua muutamat helat alatukivarsiin, uudet takalaakerit, jarrulevyt, palat, toinen takasatula kunnostettiin ja asennettiin nippa (toisessa jo oli ennestään). Myös molemmat jarrukilvet vaihdettiin uusiin ja tulikin nätin näköinen, kun aika hyvin käyty nyt takaripustukset ja jarrupuoli läpi.


                                                      Kun molemmat alatukivarret olivat irti, niin se massattiin samalla.
                                                      ABS-anturin jouduin rikkomaan, kun ei useamman päivän liottelu, ym muut irroitusyritykset tuottaneet toivottua tulosta. Saa tarjota, olikohan se 16mm tapilla olevaa ABS-anturia. -Kuitenkin ilmeisesti se uudempi, ohuempi malli kyseessä (auto vm. -89). -Ei ruuvikiristeinen.

                                                      Katsastuksessa ei mitään yllättäviä vikoja tai puutteita havaittu (tuulilasista huomautus ja se oli tiedossa). Itse kyllä havaitsin satulan vuotavan katsastuksen jälkeen ja tuo satulan korjaussarja siis siihen vasta katsastuksen jälkeisenä päivänä vaihdettiin.

                                                      Tämä Audi yllätti positiivisesti lähdettyään ilman lämmitystä laakista käyntiin reilu viiden viikon meren rannassa seisomisen jälkeen. En olis kyllä uskonut, kun hälytin ja radio kuitenkin jotain virtaa vievät jatkuvasti ja pakkastakin silloin oli.



                                                      Sitten -88 NF yksilöön. Katsastus siinäkin oli. Jarruletkut vaihdoin eteen ja molemmat alatukivarsien suojakumit. Toisella puolella oli muutaman vuoden vanha Moogin alatukivarsi ja siinäkin kumi siis jo vaihtokunnossa. -Ei hyvä.
                                                      Päästöt kävin säädättämässä, koska tämä yksilö on aina käynyt tosi laihalla. Sinetti oli vielä paikoillaan CO-ruuvissa.
                                                      Nyt sitten on happiarvo alhaalla ja lambda-arvo kohdallaan. Muutenkin ihan terveen koneen päästöjä päästeli.
                                                      Päästömittauksessa havaitsin, että koneesta kuuluu ylimääräisiä ääni, mutta niihin palaan kohta.

                                                      Jarrulevyt ja palat tuli tähänkin yksilöön taakse vaihdettua. Jostain syystä en saanut käyttöjarrua takana toimimaan tasaisesti. Tai siis tallissa otti tasaisesti, mutta katsastuksessa sitten enää ei.
                                                      Täytyy jossain kohti muistaa ottaa paineensäädin tarkastelun alle.
                                                      Tämä oli ensimmäinen auto kymmeneen vuoteen, kun antoi eri arvot tallissa ja katsikonttorilla, niin täytyy selvittää, mistä heitto johtui.
                                                      Mutta tämäkin yksilö sai leiman ja vikoja ja puutteita ei havaittu.



                                                      Eli kolme Audia leimattu ensimmäisellä yrittämällä. Siinä mielessä ihan hyvin, kun kaikilla on kilometrejä jo jonkin verran takana. -88 taitaa olla noin 400tkm ajettuna vähiten ajetuin ja -87 on eniten ajettu, 528tkm taitaa olla tällä hetkellä mittarissa.


                                                      Sitten siihen ylimääräiseen ääneen moottorissa. Otin hihnakotelon pois ja totesi, että vesipumpussa ja ohjainrullassa tuntuu pieni välys. Kun kilometrejä oli osilla jo 50000 takana, niin ajattelin, että vaihdetaan ensin nuo jakopään osat ja jos ääni vielä kuuluu, niin sitten laturin kimppuun.

                                                      Hihnan vaihdossa ei oikeastaan yllätyksiä tullut. Ääni hävisi, mutta epäilys on, että jos sitten kuitenkin se ääni on lähtenyt laturista. Koska laturissa tuntuu selvä välys laakereissa ja vesipumpussa oli välystä vasta sen verran, että sitä ei tunne kuin pumppu kiinni moottorissa. -Eli ei nyt ihan loppu kuitenkaan ollut.

                                                      Ohjainrullassa näköjään kuuluu olla välystä uutenakin, koska samalla tavalla se uusikin hieman antaa myöten. Tosin vanhan ohjainrullan laakerit pitivät jonkin verran ääntä, kun rullaa pyöritti kunnon vauhdilla. Eli ei ihan turha remontti kuitenkaan, vaikka ääni ilmestyisikin taas kuuluviin.

                                                      Tässä vähän miettinyt, että uusiiko vanhaan laturiin rojut vai ostaako uuden. Joku on laturin pitkän pultin korvannut kahdella 10mm pultilla, että uusi laturi ei varmaan ilman pientä muutosta sovi paikoilleen.

                                                      Montussa kun jäkopään kimpussa touhusin, niin huomasin, että vihreätä kultaa on tippunut apurungon päälle. Putki/letku, joka lähtee pumpulta ja päätyy pommille, niin sehän siellä tihkusi. Ei kuitenkaan maahan saakka ollut vielä merkannut vuotoaan.

                                                      Letkun ja putken liitin oli hieman löysän oloinen ja koitin tuota hankalasti kiristettävän oloista liitosta saada kireämmälle. Kovemmilla pakkasilla sitten näkee, pitääkö vai ei. Yksi päivä kun kurkin alle, niin oli ainakin vielä kuiva liitos, mutta tuskin selviän noin halvalla ja pienellä vaivalla.



                                                      Sitten -86 Avant quattro, eli tämä kolariauto. Ei ole löytynyt sopivaa varaosa-autoa etsinnöistä huolimatta. Siinä on vikalistaa löytynyt jo niin paljon, että pakko siihen on kokonainen varaosa-auto hommattava, jos meinaa kuntoon saada. Syksyllä huomasin, että konekin siinä on entinen. Sitä epäilin kyllä jo aiemminkin.

                                                      Varsinaista järkeähän korjauksessa ei ole, mutta kyllä minä sen ajattelin korjata, jos jossain kohtaa sopiva varaosa-auto löytyy.

                                                      Lähinnä se siinä on ajatuksena, että kun quattro olisi kiva, mutta ne alkaa olemaan kuitenkin niin ajettuja, että isot remontit niihin joutuu kuitenkin tekemään, niin se nyt on sitten se ja sama, mistä sitä alkaa rakentelemaan mieleistään. Mutta katsellaan nyt, mitä vastaan tulee.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ei ole löytynyt sopivaa varaosa-autoa etsinnöistä huolimatta.
                                                        Eli hae se mun varaosa-avantti kokonaan... Tarvitsen siitä säkhköikkunat, joitain sisustan osia ja ehkä pari muuta osaa. Kulkee edelleen omin voimin (kilvetön). RT kone. Piha niin täynnä että olis ihan hyvä jos tämä kelpais jollekin :)

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Hinnasta ja kunnostahan se riippuu. Pitäisi olla sellainen yksilö, että saisi siitä mahdollisimman paljon osia hyödynnettyä. Siis niitä yli jääviäkin osia muissa Audeissani. Saisi sitä kautta remontin hintaa järkevämmälle tasolle.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            No hinta ei tule olemaan ongelma ;) Kunto on sun arvioitava, poikkeaisit tsekkaamassa. Se on muuten facelift -88 josaa automaaginen ilmastointi (joka ei tietenkään toim)

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Pidän asian mielessä, kun mökille jossain vaiheessa taas suunnistan. Sieltä kun ei matkaakaan olisi paljoa ihmettelemään Avanttia. :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X