Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 aiheista puuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Täytyy tutkia auton mukana tullut vanha moottori, että onko siinä vauhtipyörää paikoillaan. Ja huoltokirja. - Siellä on muistaakseni ainakin maininta kytkinsarjan vaihdosta.

    EDIT: Niin siis mietin, että olisikohan uuteen moottoriin vaihdettu vanhan moottorin vauhtipyörä.
    Viimeksi muokannut audiq; 3.6.2015, 20:29.

    Comment


    • 012-laatikon kanssa kytkinasetelman halkaisija on sen 240 milliä ja aikaisempien lootien (esimerkiksi se, mikä siinä 87 audissasi todennäkösesti on) sen 228 milliä, jos oikein muistan. Vauhtipyörät on KP ja RT-koneissa eri johtuen erilaisesta laatikosta.

      Comment


      • Ok. Sachs 228 luki mielestäni varaosa-Audin paineasetelmassa. Siitä on nyt laatikko irrallaan. Varaosan huoltokirjassa ei ole mitään mainintaa kytkimeen liittyen.

        AjoAudin huoltokirjassa taas luki, että kytkinsarja oli vaihdettu jossain 390tkm ja uudelleen 443tkm, samalla kun moottori on vaihdettu. Eli kytkinsarja kesti 111tkm. Edellistä taisi tosissaan ottaa päähän saksalainen kytkinpoljin, kun on vaihdeltu kytkinsylintereiden korjaussarjoja, sylintereitä ja kytkinsarjoja useampaankin kertaan suht lyhyen ajan sisällä. Se on kysymysmerkki, että miksi kytkinsarja on vaihdettu toistamiseen samalla kun moottori on vaihdettu. Kertoisi siitä, että vanha ei ole sopinut paikoilleen, mutta kuitenkin vanhasta moottorista näytti uupuvan vauhtipyörä. Toisaalta ei auton mukana tullut sen uudenkaan moottorin vauhtipyörää. No, ehkä asia selviää siinä kohtaa, kun saa ajoAudista paineasetelman irti.

        Huoltokirjassa tosiaan luki, että 443tkm on vaihdettu kytkinlevy, paineasetelma ja laakeri. Se taisi jäädä kysymysmerkiksi, että onko laakeri painelaakeri vai silmälaakeri.

        Comment


        • Eli sen uuden kytkimen haet KP-koneen mukaan, niin tulee luultavimmin oikea.

          Comment


          • Niin se luultavimmin on. Englantilainen kytkin ollut Audissa. Saatana. Paineasetelmassa oli numerosarja qy93752, mutta ei löydy googlella mitään.

            Kyllä ne varaosa-Audin ja ajoAudin kytkimet vaikuttavat ihan samanlaisilta. Eli vauhtipyörä taidettu laittaa vanhasta moottorista. Paineasetelma on ihan vinksallaan. Osat on tosi puhtaita ajoAudissa. Levyä on ihan hyvin jäljellä, mutta jousia saa sormin hieman liikutettua. Eikös ne pitäisi olla ihan tiukkoja? Siitä on niin kauan kun viimeksi olen kytkinrojuja hipelöinyt. Eikös tuollainen levy täristä, jossa jouset melkein helisevät? Tuo levy on ollut aika herkkä kosteille keleille, eli aamun ensimmäisessä lähdössä on meinannut täristää. Tuntuu monessa Volkkarissa olevan samanlaista vaivaa.

            Varaosan paineasetelmassa on aavistus ruostetta ja se on jonkin verran uraantunut, mutta varmaan ihan toimiva asetelma kuitenkin. Onhan se 370tkm ilmeisesti jo toiminut ongelmitta ja hyvää vuosikertaa, niin ei kai sellainen hajoa.

            Tekisi vähän mieli nuukailla, kun on tuo varaosa-Audi olemassa. Tavallaan vähän turha hankinta, jos hakee kuitenkin kaikki osat uutena kaupasta. Kytkinlevyn ainakin uusin ja laakereita mietin. Paineasetelma tekisi mieli laittaa varaosasta, kun se on periaatteessa ihan ehjä.

            Pientä hikoilua on havaittavissa kampiakselin takastefalta. Se on oikeasti pientä hikoilua. Saakos vauhtipyörän pultit käyttää uudestaan? Takastefa on vaihdettu huoltokirjan mukaan silloin 110tkm sitten.

            Comment


              Vauhtipyöränpultit on tavattu uusia. Sitä voi miettiä, mitä tapahtuu, jos ne pultit päättävät murtua kesken leikin. En nyt muista momentteja, kuinka lähelle myötörajaa ne kiristetään. Eihän se iso erä ole uusia, joten itse vaihtaisin jo ihan yöunien nimissä.

              Painelaakeri näissä on perinteisesti ollut muovikuorinen ja Wisa on yhden täysin käypäsen Urssin kytkimen vaihtanut kuluneen painelaakerin takia. Viiden pennin vika, jonka takia en itse haluaisi heti ruveta laatikon irrotussavottaan. Ei muistaakseni kallis osa sekään.

              Comment


                Ei niitten pulttien takia tarvitse yöunia menettää kyllä ne voi käyttää uudestaan. Virimoottorit sitten asia erikseen.

                Melkein 400tkm. ajettua asetelmaa en kyllä laittaisi enään paikoilleen.

                Comment


                • Ei ole iso erä uusia. Muotoilin kysymykseni huonosti. Tarkoitin, että onko ne uudelleen käytettäviä. :)

                  Kytkinsarja maksaa mansikoita. Olikohan se 460e joku laatusarja ja toinenkin yli 300e. Ei me nyt taideta ihan sellaisiin lähteä. Pelkkä saksalainen kytkinlevy oli yli 130e.

                  Hankala tuo kytkinsarja-asia, kun en ala mitään 400e kytkinsarjoja laittamaan, ei kannata laittaa Italy-osia ja jäljelle jää se ehkä vähiten huonoin vaihtoehto, eli laittaa se vajaa 400tkm ajettu Sachsin paineasetelma. Jos vaihtoehdot on uusi Italy-osa tai 400tkm ajettu Sachs, niin aika paha?

                  Motonetista kysyin levyä, niin se on joku Italy ja se asuu Kouvolassa.

                  Painelaakeria mietin sillä, että sehän on 110tkm sitten uusittu. Jos se on merkkiosa, niin melkein uskaltaisi jättää vaihtamatta, kun sehän on käytännössä lähes ajamaton. Mutta jos se on samaa paskaa kuin paineasetelma, niin särkymävaara on ilmeinen, vaikka ei kulumavikaa noilla kilometreillä vielä olisikaan. Tutkin jos näkyy merkkejä valmistajasta.


                  Nyt olisi kauhean hyvä, jos joku sanoisi, että hällä on uusi Sachsin kytkinlevy hyllyssä ja voisi myydä sen poies.

                  Seuraavaksi kyselen Turusta heidän kytkinsarjan valmistajaa.

                  Comment


                    Reilu 200€ Sachs paketti virosta.

                    Comment


                    • Mites tämä? http://www.mister-auto.fi/fi/kytkinp...8158_g479.html
                      Kytkinpaketti
                      LuK 623 0084 06
                      Onhan tuo oikea paketti, vaikka levyn halkaisijaksi on ilmoitettu 230 mm? Tuo olisi pikana noin 200e. Edullisin merkkikytkin kuitenkin minkä löysin. Foorumilla oli juttua lafkasta. Ei pelkkää hehkutusta.

                      Mistä sen Viron paketin löydän? Oliko se 3000 053 006?

                      Comment


                      • Motonetista löytyy yksi sarja 169,90e ja sen valmistaja on Sachs. Sarjassa on paineasetelma ja painelaakeri. Eiköhän me siihen nyt lähdetä. Ja varasinkin sen jo itselleni.

                        Comment


                          Spareto ja tuolla samalla numerolla oli.

                          Comment


                            Mulla on rt koneisen levy ja asetelma n 20tkm ajettuna jouten
                            Edita: eipäs ollutkaan rt:n vaan tossa levyssä seisoo 323 0276 10 ja asetelmassa 124 0056 10, 228mm ja suora vauhtis
                            Viimeksi muokannut qbo; 5.6.2015, 23:23.

                            Comment


                            • Se on sitten juuri se uudempi, eli väärä. :( Uudemman mallin käyttämätön sarja oli myös Torissa myynnissä.

                              Motonetin sarja ei ilmeisesti ole 3000 053 006, mutta pitäisi olla silti sopiva. En tiedä onko tuossa 006:ssa silmälaakeri mukana, kun sai joltain sivulta sellaisen kuvan, kun oli pieni pahvilaatikko levyn, asetelman ja painelaakerin lisäksi. Motonetin sarjassa ei silmälaakeria ole.

                              Miten muuten se silmälaakeri vaihdetaan?

                              Comment


                              • Olisi pari kysymystä. Miten vanha silmälaakeri kannattaa irroittaa ja uusi asentaa? Ei ole ollut missään autossa aiemmin tuollaista. Ja toinen kysymys, millä uusi kannattaa voidella? Ihan tavan vaseliinia pitäisi olla hyllyssä ja kuparitahnaa kytkinakselille. - Siinäkin tekisi kyllä mieli kokeilla jotain kestävämpää tavaraa.

                                Tänään on osat Matkahuollossa ja samalla pitää käydä paikallisessa hakemassa sinne tilaamani osat. Katson samalla rasvoja, jos tietäisi mikä olisi toimivaa tuollaisessa.

                                Comment


                                  Onkos se laakeri nyt tuossa vp:ssä vai kampuran päässä ? Asennuksessa ei sinällään mitään ihmeellistä. Entinen pois ja uusi tilalle ihan vaan vasaralla naputtelemalla.

                                  Laakeriin vaikka tavan/musta vaseliini. Kytkinpaketin mukana tulee yleensä rasva akselille, mutta jos ei niin siihenkin enemmin tavan vaseliinia tai jokin sprayvaseliini käy myös.

                                  Comment


                                  • Jaa-a, en osaa sanoa. Jos pitäisi arvata, niin veikkaisin se olevan kampuran päässä. Vauhtipyörä pitäisi irroittaa, kun tarkistan ja todennäköisesti vaihdan kampiakselin stefan, niin sitten se selviää kummassa on.

                                    Vaseliini kuulostaa akselilla kuparitahnaa paremmalta. Kuparitahna on äkkiä sellaista jankkia. Painelaakerin holkki kannattaa varmaan voidella samalla tavaralla kuin akseli. Katsotaan tuleeko kytkinsarjan mukana mitään.

                                    Comment


                                    • RT-koneessa silmälaakeri on vauhtipyörässä (itse silmälaakerin RT-koneeseen vaihtaneena). Mutta jos tässä koneessa on sitten vanhan KP-koneen vauhtis niin sitten silmälaakeri on käsittääkseni kampuran päässä.

                                      Kytkinpaketin mukana tuli ainakin minulla semmosta vaseliinin tyyppistä rasvaa, mitä sitten laitoin kytkinakselin booreihin ja painelaakerin kiinnitykseen kytkinhaarukkaan. On se nyt ainakin 25 000 km kestänyt :D.

                                      Comment


                                      • Silmälaakeri on kampiakselissa. Oli vähän paskamainen ottaa pois. Se oli aika tiukassa ja ei saanut oikein mitenkään kiinni. Lopulta löin rullat pois, löin prikan pultin kanssa vinottain laakerin kuorien sisälle ja käänsin suoraksi, jolloin prikka jäi laakerissa olevan taitoksen taakse. Sitten pari kampiakselin pulttia paikoilleen alustaksi, niiden päälle latta jossa reikä ja reiästä läpi se silmälaakerista töröttävä pultti. Mutteri päähän ja vetämällä laakeri ulos. Tällä patentilla tulikin jo nätisti pois.

                                        Sitä jäin pohtimaan, että miten päin silmälaakerin kuuluu olla? Vanha oli neulat laatikkoon päin ja kumiprikka kampiakseliin päin. Äkkiseltään ajateltuna vaihdelaatikon asennusta varten laakerin olisi ehkä parempi olla toistepäin. Käytössä sillä ei varmaan enää ole suurta merkitystä, että miten päin se siellä on.

                                        Aiemminhan kunnostelin kytkimen pääsylinterin, kun oli ilmestynyt talven pakkasilla hieman ilmaa poljintuntumaan. Se arpa ei ilmeisesti voittanut, koska työsylinterin suojakumin alla oli nestettä. Vaihtolaatikossa oli ihan kuiva työsylinteri ja se on toiminutkin hyvin, mutta en saa mäntää ulos sylinteristä. Kompuran täydeltä työnsin ilmaakin, mutta siellä on ja pysyy. Syvemmälle menee ja puoleen väliin tulee kevyesti, mutta sitten stoppaa. Stoppaa selkeästi ennen lukkorenkaan uraa.

                                        Sitten se mitä vähän arvasinkin ja pelkäsin. Vaihtolaatikossa oli vajausta öljymäärässä. Sieltä puuttui 0,5-0,7 litraa. Propussa ei kuitenkaan ollut lainkaan metallihilettä. Että kyllä tuon laatikon taidan kokeilla. Vuotoja en ole havainnut, että sikäli vähän erikoista tuo vajaus. Toisaalta ei sen paljoa ole tarvinnut vuotaa, kun öljy oli tummaa, niin ei sitä ole ainakaan lisäämällä vaihdettu. Se on muuten jännä, että miksi laatikkoöljy menee tummaksi, vaikka ei siellä ole nokea. En uskaltanut laskea vertailuarvoksi vanhan laatikon öljyjä kippoon, jotka ovat laatikossa pyörineet reilu kymmenen vuotta. Oletan että näyttävät edelleen samoilta kuin laatikkoon kaadettaessa.

                                        Olisiko jollain kiristysarvoja/-ohjetta vauhtipyörälle, paineasetelmalle ja sisempien vetonivelien M10 tähtipäisille pulteille?
                                        Minulla on korjauskirja, mutta en ihan täysin luota sen kertomiin arvoihin. Vauhtipyöränpulteissa on lukite valmiiksi, mutta kuuluuko paineasetelman pultit laittaa lukitteen kanssa? Vetonivelien M10 tähtipäät laitoin viimeksi lukitteen kanssa ja ajattelin tälläkin kertaa laittaa.

                                        Comment


                                          Tuo silmälaakerihan on helpoin irrottaa kun tunkee reijästä vaseliinia, etsii laakerin keskireijän kokoisen tuurnan ja napauttaa vasaralla niin vaseliini pullauttaa sen pois.

                                          Comment


                                            VP 60 Nm + 90 astetta.
                                            Asetelma 25 Nm.

                                            Ei tarvitse lukitetta, mutta ei siitä tipasta haittaakaan ole. Murrokset voi vetää ranteella niinkuin kaikki muutkin.

                                            Comment


                                            • Kekseliään kuuloinen tuo vaseliinikikka. Työsylinterin männän kanssa voisi toimia myös.

                                              Kiitos Sleepy2!

                                              http://file.yoyoparts.com/oeimage/20.../57372831s.JPG
                                              Tässä on kuva silmälaakerista. Tuossa näkyy hyvin se, että neulat eivät ole reunaan asti toisella puolen, vaan siellä on jonkinlainen kumi. Eikö missään virallisemmassa ohjeessa kerrota kummin päin tuo kuuluisi asentaa? Minun onneton kirjani ei kerro. Tosiaan vanha oli kumi kampiakseliin päin.
                                              Viimeksi muokannut audiq; 11.6.2015, 16:04.

                                              Comment


                                                Tiiviste kytkinakseliin päin.

                                                Comment


                                                • Kiitos! Kuulostaa järkevältä. Tosiaan sieltä suunnaltahan ne epäpuhtaudet tulevat. Eli ohjaimen lisäksi sillä on käytön aikaistakin merkitystä.

                                                  Löysin sopivasti vaseliinia täyden pötkön, joka on juuri rulla ja kuulalaakereille tarkoitettua. Vanha laakeri oli varmaan vähän hämillään asennuksesta, kun kampiakselin kuppi oli täynnä rasvaa, mutta laakeri oli niin päin, että siellä oli kumitiiviste rullien ja rasvavaraston välissä. :D

                                                  Comment


                                                  • Aika hidasta nyhertämistä. Nyt on laatikko nostettu paikoilleen, mutta melkein kaikki muu on vielä irti. Vaihdan samalla vaihdekepin vivustoineen, kun tykkäsin varaosa-Audin keppituntumasta. Täytyy vielä "uusi" vivusto huoltaa.

                                                    Oli aika hankala saada laatikko yksin paikoilleen. Meinasi epätoivo iskeä, kun eihän sitä meinaa jaksaa lattialla edes siirrellä, saati nostella sitten koneen jatkoksi. Erinäisiä patentteja hyödyntäen laatikon sai hollille ja se sujahti äärettömän huonoon työasentoon nähden yllättävän sujuvasti paikoilleen. Toivotaan että romut on edelleen oikeassa järjestyksessä.

                                                    Täytyy käydä hakemassa uusi työsylinteri ja laatikkoon öljyt. Mitähän sitä laittaisi. VS200:sta oli ennen, mutta minusta se ei ollut kovin hyvää kyseiseen laatikkoon. Red Linea hehkutettiin foorumin keskusteluissa niin kauan ennen kuin tuli ensimmäiset pakkaset. Sitten löytyi muutakin kuin kehuttavia ominaisuuksia kyseisestä öljystä. Castrollia suosittelivat paikallisessa. Ehkä tätä oli hyllyssä http://www.castrol.com/fi_fi/finland...le-75w-90.html
                                                    Mobilia olen aina käyttänyt tässä Audissa joka kolossa, mutta laatikossa kokeilen nyt kyllä jotain muuta. Onko kokemuksia tuosta Castrollista Audin hitaan laatikon kanssa?

                                                    Otin vaihdelaatikoista kuvankin. Jos ei tule kasauksen kanssa isompia ongelmia, niin voisin pitkästä aikaa laittaa jonkun projektikuvan.

                                                    Comment


                                                      Tällaisessa tapauksessa ottaisin, mitä hyllystä löytyy. Näissä ei tarvitse miettiä kuuman rasvan ominaisuuksia jne. Luulisi Castrolin osaavan perus laatikkoöljyn tekemisen.

                                                      Comment


                                                      • Omiin lötköihin olen huohotin reijän kautta "ylitäyttänyt" Lääkeruiskulla.
                                                        Monien lötköjen lootat tuppaavat huristamaan, ni tuolla eliminoi tulevaa.

                                                        Hiljenee jopa huristava loota.=)

                                                        Comment


                                                        • Vaihteensiirtäjän stefan tiiveys kannattaa tarkistaa. Tuppaa vuotamaan, maksaa alkuperäisenä 8e.

                                                          Comment


                                                          • No sen huomaa jos jättää lammikon allensa.. Vielä ei ole tiputellut.

                                                            Comment


                                                            • Koeajolla käyty. Se perkeleen vaihtolaatikko kohisee! Ääni on kovempi ja metallisempi kuin vanhassa laatikossa. Tuollaista en kuuntele, vaikka kestäisikin käytössä. Tässä on nyt vähän muutakin tekemistä, mutta koitan vaihtaa ennen juhannusta vanhan laatikon takaisin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X