Ny saadaan sitte kuulla kuinka paska C4 onkaan :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Typ 44 aiheista puuhastelua
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viestiNy saadaan sitte kuulla kuinka paska C4 onkaan :)
Ei vaan - eihän sitä olisi hankittu, jos olisin C4:sta ihan paskana pitänyt. Olisi ollut mielenkiintoista vertailla saman verran ajettuja C3:sta ja C4:sta. Kun onhan tuo oma ajo-Audinikin 320tkm enemmän ajettu kuin C4, niin antaa vähän tasoitusta.
Mutta joo, listasarjoja katselin jo, yllätys yllätys, ja sitten sellaisia perusjuttuja on ohjelmistossa, eli takasatuloiden huolto ja venttiilikopantiivisteen vaihto. Ja ilmeisesti aamuiset varoitusvalot mittaristossa tarkoittivat, että pitäisi kolvi laittaa lämpeämään. Että jos ei listoja oteta lukuun, niin muuten ihan C3:sta tuttuja puuhasteluja tiedossa. :)
Niin ja sähköikkunoissa oli joku Audin oma viivekytkin. Eli jonkinlaista sähkövikaa. Onko jollain muulla kokemusta viiveellä heräävistä sähköikkunoista, että mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Molemmat katkaisijat ja ikkunat mykkiä hetken aikaa ja sitten heräävät. Kuulemma toiminta ollut jo kauan samanlainen.
Comment
-
Mulla oli tossa lötkössä viiveikkunat. Laitoit auton käyntiin niin ei puhunut eikä pukahtanyt ikkunat. Ajoit 10 kilsaa niin ikkunat alkoivat toimimaan. Lähdin helpoimmasta ja purin sähkölasien releen ja juottelin sen läpi uudestaan ja putsasin ja nyt ikkunat toimivat normaalisti.
Comment
-
Konehuoneen puolella asiat voivat olla paremmin vitoskoneisessa C4:ssa, mutta itseäni häiritsee C4:n kori. Se on näpeissä halvemmalla tehdyn tuntuinen ja samaa sanoivat perheen muut Audistit. - Pellit ohkaisempia ja maalipinta laadultaan huonompaa kuin C3:ssa. Parannusta sitten mm. järkevämmin toteutettu jarrutehostin.
Siihen en vielä keksinyt syytä, että miksi kone on ponnettomampi kuin noissa C3:sissa. Täytyisi tarkistaa ajoitukset, kun jakopää oli joku aika sitten tehty. NF:ssä ja RT:ssähän oli molemmissa jako hampaan pielessä edellisten omistajien jäljiltä. C4:n konetyyppi taisi olla AAR.
Täytyy kaivella ikkunoiden rele esille. Mistä Castrol löysit C3:sta tuon releen, jos olisi C4:ssa samassa paikassa? Ja kiitos vinkistä!
Comment
-
Kyseessä siis kaiketi Power window control module(t) J139 ja myös Automatic closing relay J261 .
Kyseiset releet ovat kuskin jalkatilassa vasemmalla puolella, sivupaneelissa . Muutama ruuvi auki ja ne saa näkyviin. Samassa paikassa myös ABS rele J156 ja coolant fan sulake S42.
Itsellä ollut Audi 100 2.8 vuodesta 1996 eikä ole aikomustakaan myydä ko. autoa, ajelen sen loppuun saakka. Kerron sitten , kun unelma päättyy . Ehdottommasti paras auto mitä minulla on koskaan ollut.
Comment
-
C4 kopassa ikkunarele on tosiaan ns "kickpanelin" takana kuskinpuolella.
Tässäkin kohtaa C4 kori tunnustaa lötkön suvun, osanumerona on 441959257D. Omani korjasin kolvilla, kun oli eksynyt moottorin johdon liitin kuskinovessa mekanismin väliin ja käräytti ohjausyksikön huolella :D
Comment
-
Heti saatiin ropauskeskustelua aikaiseksi, että se hyvä puoli lisättäköön C4:n listaan. :)
Ohjaako tuo J261 ikkunat kiinni oven lukkopesästä, vai mikä sen tarkoitus on? Googlettelun perusteella ikkunoiden pitäisi sulkeutua, kun kääntää ovet lukkoon ja hetken pitää avainta käännettynä?
Comment
-
Ikkunarele (441959257D tosiaan luki kyljessä) paikallistettu, avattu ja löydetty ainakin yksi ihan selvästi viallinen juotos. Laatikon sisällä olevan pikkureleen jalka oli irti.
Testasin myös ennen ikkunareleen purkamista kopauttaa relettä ja ikkunat heräsivät henkiin. Tinauksen jälkeen ei ole viiveitä toiminnassa ollut. "Comfort modulen" paikka oli tyhjä. Kiitos asiaan liittyvistä vinkeistä ja tiedoista, oli iso apu!
Vahasin C4:n ja pesin konehuoneen. Nyt sitten odotellaan, että mistä kaikista raoista alkaa öljyä tursumaan ulos.
Olikos näissä kaasupoljinkin jonkinlainen vakiomurhe? Kaasupoljin aavistuksen narisee ja siihen on tehty jotain patenttia.
Comment
-
C4: Huoltokirjan mukaan öljyillä oli ajettu 4500km, mutta värin perusteella näyttivät enemmän ajetuilta. Mobilia oli viimeksi laitettu ja se on tunnetusti melko pesevää tavaraa, niin saattaa johtua siitä nopea likaantuminen, jos on aiemmin käytetty jotain vähemmän pesevää laatua. Laitoin ennen öljynvaihtoa puhdistusaineen öljyjen joukkoon.
Venttiilikopan mutterit olivat todella löysässä. - Sormin sai osan avattua. Kiristelin varovasti, jos vähän rauhoittuisi vuoto ja täytyy hommata juhannuksen jälkeen uusi tiiviste. Koneen kyljessä on ilmeisesti jonkinlainen alipainepumppu? Sen tiiviste vuotaa myös.
C3: -87:sta kuuluu joku kahnuttava ääni vasemmalta edestä nopeammissa mutkissa. En löytänyt syytä äänelle. Kaikki kuluva osa etupäähän on vaihdettu äskettäin ja napamutteri on tiukassa, että ei kai auta muu kuin seurailla. Jarrukilven ajattelin vielä tarkistaa uudelleen, että jos olisi liian lähellä levyä.
-88 meni liikennekäytöstä poistoon. Viisi ja puoli vuotta taisi olla ajossa. Noin 100tkm ja jokaisesta katsastuksesta ensimmäisellä läpi. Rahallinen arvo tuona aikana hieman noussut ja auto toiminut hyvin, niin ei pöllömpi hankinta ole ollut.
-89 quattro pitäisi palautella ajoon. Bensapumppu ainakin on vaihtolistalla, kun ei ole tietoa, että onko koskaan vaihdettu. Sitten pitäisi etsiä ABS-anturi jostakin vasemmalle taakse.
Comment
-
Comment
-
Jousia kysyin joskus quattroon marmorilta, niin yhtenä vaihtoehtona oli korotettu alusta. Olisiko ollut +30mm? Semmoisia on siis todennäköisesti ainakin ollut saatavana.
C4:n takasatulat kunnostettu ja nipotettu. Hammastankoa sai hieman kiristettyä. Ajotuntuma läheni nyt C3:sta, eli suunta on hyvä.
Jarruletkut jo hankin eteen, mutta näissä on näköjään putketkin huonompaa tavaraa kuin C3:ssa, niin eipäs liitoksia tuosta vaan avattukaan. Täytyy hankkia junttureita lisää, niin saa etupään putken uusittua sitten kaikki samalla.
Bensankulutuksesta sen verran, että C4 tuntuu olevan painavampana hieman juopompi kuin C3. Kun siis verrataan noita 2,3 litraisia keskenään. Ehkä ne repsottavat listat laittavat hanttiin C4:ssa. :)
Comment
-
Paljos se 2,3:nen sitten vie sun ajossa?
Oon ilmesesti ainoo tällä foorumilla, jonka mielestä typ44 voi 5-pyttysenä olla taloudellinen nm. parhaimmillaa tänä kesänä keskikulutus tankillisella 7,4 litraa sataa kilometriä kohden sisältäen pari pitempää reissua ja muuten 10 km työmatkaa nopeuksilla 70-130 km/h. Muutoin 10 km työmatkaa ajaen kulutus ehkä vähän yli 8 litraa/ 100 km.
Marmorista puheenollen kävin kysymässä hiljattain alatukivarsia sataseen... vasenta ei saa ja oikeaa saisi huokeaan 360 euron hintaan, päivän naurut. Pommeja oli kuulemma tänä vuonna myyty muutama.
Comment
-
Jotain seiskan paikkeilla NF on vienyt motarilla. Ja onhan Typ44 taloudellinen. - Ihan samaa mieltä olen asiasta.
RT vei kerran mittarin mukaan jotain viidellä alkavaa rauhallisessa matka-ajossa, enkä saanut kaikkia mahdollisia mittausvirheitä huomioimallakaan kulutusta lähellekään seitsemää litraa tai muuten uskottavaa tulosta. En tiedä mikä sitä silloin vaivasi, kun oli ihan tuttu reitti, mutta sen yhden kerran tuntui, ettei viisari laske lainkaan, vaikka kilometrejä tuli satoja. Oli kyllä tosi hyvä tie ajella höyryillä, kun ei tarvinnut kääntyillä ja rajoitus oli pääosin sen 80 ja poikkeuksellisesti tyhjä auto.
Uudet TRW-alatukivarret ostin foorumilaiselta joku vuosi sitten halvalla. Vakaajan kumit niistä puuttuu, mutta niitä sai ainakin ennen irrallaan. Oli niin ilmaiset, että piti ostaa varastoon, kun noita C3:sia on vissiin kuusi. :)
Alatukivarren merkistä riippuu paljon hinta. Biltemasta taisi saada 49 vai 59, mutta ostin silloin omaani TRW:n 139e, kun se kestää sitten taas aikaa kunnolla. Kymmenen vuotta on nyt vaihdosta. :)
Comment
-
Mä en oikee osta autoon muuta ku orkkista, oe-laatusii ja vähemmä kriittisempiin osii sitte hyvää tarviketta. Ei kiinnosta tehä asioita kahteen kertaan ja auto säilyy luotettavana. Alkuperäslaatusten osien saatavuus on vaan heikko.
12,2 on kyllä aika paljon, kun en päässy pätkäajolla talvellakaan yli 10 litran lukemiin. Auton ruisku on kyllä säädetty ja päästöarvot melko hyvät eli tuon yksilön Kelju-K tuntuu olevan ihan hyvässä iskussa. Toki käytän paljon moottorijarrutusta ja koetan ajaa muutenkin taloudellisesti. Vitosvaihdetta ei paljoa alle 80 km/h nopeuksissa kannata käyttää, menee nelosella kevyellä kaasulla.
Comment
-
Edellinen oli Volkkari ja se vei aina 6,7l, vaikka olisi jättänyt viikoksi käyntii pihalle. Audin vitosessa kyllä käyttötottumuksilla on selkeä vaikutus kulutukseen. 12,2 kuulostaa korkealta, mutta kyllä se on itsellänikin joskus vienyt yli kympin lukemia, kun esimerkiksi ei ollut jääskrabaa autossa, niin tuli monta talvea aina käyteltyä ikkunat suliksi. - Se näkyi kyllä kulutuksessa. Kärry ei tunnu nostavan kulutusta paljoakaan, vaikka olisi painoakin, mutta talvi tuntuu nostavan.
Ja jossain rengastestissähän ero eri rengassarjoilla kulutukseen oli lähes litran luokkaa. Omassani on aina ollut Michelinit kesäajossa ja ymmärrääkseni ne on sieltä taloudellisemmasta päästä.
V-kone vertaukseen sen verran, että vitosessa tankataan polttoaine yhdestä reiästä. :) Volkkarikin vei alkuaikoina puoli litraa polttoainetta enemmän, jos laski myös öljynkulutuksen. Vettä meni kanssa ämpärillinen, mutta se ei kustannuksissa näkynyt. :)
Vitosvaihteesta, niin itse ajelen käytännössä aina vitosella. Jostain syystä tuo ajo-Audini menee sillä mukisematta kaupunkinopeuksissa. Audin myyneelläkin oli kaksi samanlaista ja kertoi, että tuo RT-yksilö vääntää jostain syystä ihan eri tavalla kuin se toinen. Toisessa oli sama kone, mutta oli puhdittomampi alakierroksilla. Saman havainnon olen myös itse tehnyt, ei nuo muut meidän vitoset väännä noin alhaalta.
Comment
-
Joo kyllähän toi omakin 2,0 menee esim 55 km/h vitosella ihan ok ja jaksaa ihmeen alhaalta vetää. Kolmosella esim joku 1300 kierrosta ja ihan eleettömästi jaksaa vetää.
Sen sijaan, kun ajoin 2,2 KU koneisella quattrolla niin se ei kyllä vääntänyt alhaalta ollenkaan, käytännön suorituskyky on aivan samaa luokkaa etuvetoisen 2,0:n ja nelivetoisen 2,2:en kanssa.
Osasyy myös, miksi käytän vitosta vähän vähemmän on se, että loota on vähän jo vammainen, niin saapi enemmän roiskevoitelua. Toki siitä pääsisi vaihtamalla laatikon kun semmoinen olisi jo hyllyssä odottamassa.
Comment
-
Nyt on kyllä pakko sanoa kun bemarin hajottua oli ostettava joku auto väliaikasesti niin soitettiin että olis tällänen -91 audi sata. Sen enenpää taustatietoja autosta tietämättä menin paikan päälle ja siellä oli vähän nähjääntynyt Audi 100 2.0E kaupat tehtiin ja aluks aattelin että kai tällä nyt ajelee sen minkä on pakko... 10vt viitosen äänet on kyllä niin kivat että lähes vastuttamaton kiusaus painaa kaasua :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Villee Näytä viestiJoo kyllähän toi omakin 2,0 menee esim 55 km/h vitosella ihan ok ja jaksaa ihmeen alhaalta vetää.
Juu, ja kyllä vitosessa on kiva ääni. :)
Comment
Comment