Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 aiheista puuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -87:n kanssa tuli juuri kymmenen vuotta täyteen yhteistä taivalta. Juhlapäivän kunniaksi täytin pissapojan vedellä. Olisi ansainnut Audi pesuainettakin veden sekaan, mutta pönttö on hukassa.

    Audi-harrastushan alkoi siitä, kun reilu kymmenen vuotta sitten sain tutun tutulta 100:n vetokoukun ja ratin. Sitten hommasin vetokoukkuun sopivan auton. Nyt tuo saamani Westfalia on -87:ssa kiinni. :)

    -88 temppuili taas. Oli ajossa sytyttänyt lataus- ja ABS-valon. Matka ei kuitenkaan katkennut. Vaihdoin laturin, niin valot sammuivat. Jouduin vaihtamaan laturin jalan, kun uudessa käytetyssä laturissa oli erilainen kiinnitys. Oli sopiva jalka irrallaan, niin ei tullut ongelmaa asiasta. Pitää kunnostaa joku laturi, niin ei tarvitse hetkeen sitten taas tuskailla laturimurheiden kanssa, vaikka ihan hyväkuntoinen laturi sinne menikin nyt. Piti jo aiemmin kunnostaa laturi ennen kuin se hajoaa, kun sillä oli kilometrejä jo takana, mutta jäänyt tekemättä sen erilainen kiinnityksen takia, kun joku laturi pitää olla paikoillaan, kun auto on päivittäin ajossa.
    Viimeksi muokannut audiq; 12.7.2012, 00:04.

    Comment


    • Lahjoittakaa joku Jussille C4-koppaisen ratti, niin on Jussilla syy päivittää Audikalustoa uudempaan; ratistahan se alkaa. =)

      Mukava näitä t44-turinoita on lukea. Joskus käy itselläkin mielessä, että pitäisikö hommata t44 (koska se on pojankin mielestä meidän perheen paras auto ollut), mutta sitten järki sanoo, että ei kannata. Hyvä, että joku jaksaa harrastaa.

      Comment


      • En minä noihin uudempiin Audeihin lähde. Auton pitää olla huoleton ja ei jaksa sellaista pakon vaatimaa ropailua. ;) No ok, vitoskoneinen C4 vielä menisi. Olen minä Q Avant -tarjontaa aina välillä silmäillyt.

        Puukaupassa käydessä muuten myyjä sanoi, että "sinullahan on oikein klassikko-Audi, on hyvä auto". :) Opel-kuskin kanssa kun oli juttua moottorilämmöistä, niin tuumasi, että Audi vanhuuttaan käy lämpöisenä, mutta piti korjata, että oli ainoa auto, johon uskallettiin laittaa muuttokuorma perään, kun ei NUO UUDEMMAT autot oikein tunnu kestävän vetohommissa, heh heh hee. :D Aiemmassa muutossa kun vetoautosta meni ilmeisesti öljyrenkaat jumiin koneesta.
        Oli kyllä aika rääkkiä Audille, kun kolmosella kaasu pohjassa mentiin lukuisia mäkiä ylös. Lämmöt oli jossain 105 asteessa, mutta eipä tuo tuntunut olevan moksiskaan. Jos oikein laskin, niin kulutus oli muuttohommissa jossain kympin paikkeilla. Eli noin viisi litraa vähemmän mitä aiemmassa muutossa oli SE UUDEMPI vetoauto vienyt. Saman havainnon tehnyt velikin, Audi vei monta litraa vähemmän kuin toisen merkkinen vastaavat paino/tehoarvot omaava auto, kun kiskoi 1300kg venetraileria. Lisäksi Audin vitonen jaksoi vetää kilpailijan konetta paremmin.

        Loppukommenttina vielä todettakoon, että eilen kun ajelin mökkiä kohti, eikä radio ollut päällä, niin jäin kuuntelemaan, että kymmenen vuoden kuuntelun jälkeenkin, niin kyllä se Audin vitonen kuulostaa vaan hiton hyvältä, eikä siihen ääneen tunnu kyllästyvän. Toisin kuin naisten kanssa. :)

        Comment


          5-syl 10v on kyllä kivan kuuloinen vaparina ja myöskin turbona :)

          20v ei taas ole yhtään niin kiva äänimaailmaltaan, mitä tuolla 20v lötköllö jo melkein 4tkm ajellut.

          Comment


            Eihän 4A ole lopun pitäen kuin vähän radikaalimpi face-lift 44:stä. =) Noissa omissa vehkeissä alkaa olla osat jo sekaisin, vaikka autoilla on melkein 10 vuotta ikäeroa.

            Uudemmillakin ajaneena tyydyn toteamaan, että kehitys kehittyy. Vielä kun saisivat ne ekonomit häädettyä suunnittelupöytien nurkilta. Luulenpa tosin, että typ. 44:n robustiudella tehty auto maksaisi tämän päivän säädöksiin tehtynä melko perkleesti. Ei sillä, etteikö niitä olisi, ne vaan eivät vielä ole päässeet näyttämään kynsiään.. =)

            Tuosta äänestä on pakko olla Härskin kanssa samaa mieltä.

            Comment


              Vakio 10v vaparin äänimaailma johtuu lähinnä siitä, että niillä saa polkea tosissaan, jos haluaa edetä edes vähän rivakammin :) On menoa ja meininkiä, kun laillisiin lukemiinkin saa vedättää pidemmän ilon kaavan kautta.

              C4 ei kieltämättä kauas ole harpannut facelift-typ44:stä. Eihän sitä sisällä istuessaan oikeastaan edes erota, kummassa istuu.

              Mutta hitto, en pysty kyllä pitämään lötköä edes aikansa tekniikan huippuna. Mahdottoman hieno auto, mutta kyllä kilpailijoilla oli parempia teknisiä taidonnäytteitä kaupan. Ei mahda mitään. Ja onhan se tekniikka aika kauas jäänyt nykyisistä. Kehitys kieltämättä kehittyy ja hyvä niin :) Tämä ei toki vähennä näiden kanssa harrastamisen iloa, mutta ei nyt sentään saabismiin heittäydytä ;)

              Comment


              • Tekniikan huipulla olo ei ole välttämättä pitkässä juoksussa avain onneen. :) Mersukin sai kestävän auton maineensa sillä, että teki vanhalla, hyväksi havaitulla kaavalla autonsa. Audissakin kompastuskivenä kikkailut keskushydrauliikan kanssa. Olisivat vaan tehneet jollain perinteisellä tavalla ohjaus- ja jarrutehostuksen niin kuin moni muu merkki.

                Mutta on Audissa tilaa ihmeen paljon. Viiden istuttava kulmasohva piti toimittaa viimeiselle matkalleen, niin ihme ja kumma, sain koko sohvan mahtumaan kerralla kyytiin. Olihan se osiksi laitettu, mutta silti kohtuullisen hyvävetoinen tavarankuljetin sedaniksi. :)

                Comment


                  kohtuullisen hyvävetoinen tavarankuljetin sedaniksi. :)
                  OT:ksi menee, mutta B4 sedanin takaluukkuun meni 8 kpl 20L maalipönttöjä. Ei ihan pöllösti sekään :)

                  Comment


                    Taitaa olla enempi tämmönen yleishöpinäketju lötköstä joten lainaan tätä aihetta,
                    Ostin tuommosen RT-koneisen avant lötkön alkuvuodesta jota oli muokkailut 200-näköiseksi. Aikaisemmin mulla on ollut pääasiassa noita c4-korisia.

                    Oli muuten ulomman vetarin vaihdon kanssa ihmeellisyyksiä. Tilasin ensin ABSitoman osan, kunnes huomasine rekkarista, että autossa onkin ABSit. Kerkesin vielä "onneksi" muuttamaan tilausta puhelimella. Erona vetareissa on se että ABS-versiossa on sellainen hammastettu kehä, jota ei ole tavan versiossa.

                    Kun aloin vaihtamaan vetaria niin huomasin että paikallaan oleva oli ilman ABSn hammaskehää oleva versio joka nyt sitten vaihtui autoon kuuluvaan ABS-versiolliseen vetariin. Luulisi vaikuttavan ABS toimintaan???
                    Vaihto onnistui vasta kaikenlaisten yritysten jälkeen ajamalla vanha pois rälläkällä. Ulompaa vetaria koko ajan tarkoitan.

                    Autosta pari kuvaa:



                    ps. jos jollain on halua vaihtaa kuvan mukainen musta takapaneeli punaiseen niin voisin vaihtaa
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Audiowille; 12.9.2012, 09:31. Perustelu: Kuvien lisäys

                    Comment


                    • Ei näy kuvat ainakaan minulla. Luulisi siellä ABS-valon palavan, jos vääränlainen vetonivel. Vähän ihmettelen, että mikähän siinä on ollut aikanaan ajatuksena, kun on vääränlainen nivel vaihdettu. Kun silmämääräisesti tarkisteltunakin ihan eri näköinen nivel.

                      Ajo-Audissa vaihteeksi murheita. Rengas puhkesi, taas. Viime kesänä meni kivi läpi ja nyt peltikattoruuvi. Jos jollain nurkissa 108-jaolla olevia järkevän merkkisiä kesäkumeja, niin voipi tarjota.

                      Tutkailin eilen Audin takapäätä ja näyttää pahasti siltä, että ennen katsastusta pitää ottaa hitsauskone esille ja ottaa ruosteita kiinni takapalkeista ja hiekkapellistä. Massan allekin oli päässyt kosteutta. Kävi mielessä, että laikkaisi pois ne typerät töttöröt taka-aisoista ja kävisi muutenkin suurennuslasin kanssa läpi takapään. Taka-akselikin ollut vaihtolistalla jo monta vuotta. Varaosa-Audissa taitaa olla vaihdetut napatapit ja rumpujarrujen ne taustakilvet, niin siinä olisi varmaan kelpo aihio. Puslat voisi vaihtaa myös. En osaa oikeastaan mitään yksittäistä ongelmaa edes nykyisestä taka-akselista sanoa, mutta olisi sitten käyty niiltäkin osin auto läpi ja olisi kauniimman näköinenkin akseli sitten.

                      Comment


                        Kokeilin korjata kuvalinkkejä. ABS-mysteeri selvinnee katsastuksessa, jos niissä joku ongelma on. Kokeilitko korjata kumia sillä semmosella paikkausaineella, jota saa huoltoasemilta alle kympin. Helppo ja halpa juttu.
                        Onko ideoita mittariston valaistuksen tehostukseen. Tuli vaihduttua uusi mittarista, jossa toimii nopeus- ja matka nyt sitten. Onko Jussin lötköilllä paljonkin lasketeltu menemään?

                        Comment


                        • Paikkasin sen tällaisen paikkaussarjan avulla. Monta vuotta ollut jo käytössä ja viimeinen paikka meni nyt, joten täytyy hommaa lisää niitä tahmanaruja. Ihan kätevä sarja. Minulla ei vaan noita painepulloja ole, mutta autossa on pieni kompura, niin ajaa saman asian.

                          ABS-ongelmat ei todennäköisesti selviä katsastuksessa, jos ei valo edes pala. Nyt en sitten tiedä, palaako valo missään tilanteessa vai ei, niin paha sanoa enempää.

                          Mittariston valaistusta paransin omastani joskus laittamalla palat foliota valkoisten muoviosien päälle, polttimon ympärille. Ledit olisi varmaan tätä päivää ja folioteippiä vielä lisäksi.

                          Omassa ajo-Audissani on mittarissa muistaakseni 537tkm. Saksantuonnista en tiedä kilometrejä, kun niiden mittareilla on tapana pyöriä molempiin suuntiin. Joku 400tkm sillä ainakin on ajettu. Samoissa lukemissa oikeastaan noissa muissakin, yhdessä taitaa alkaa nelosella ja muissa vielä kolmoselle mittarilukema.

                          Comment


                          • Niin kuin tuonne tekniikkapuolelle kirjoittelinkin, niin -87:ssa oli veto-ongelmia, kun veti vähän turhankin innokkaasti moottorijarrutuksen puuttuessa. Ja tosiaan monien mittailuiden ja pähkäilyiden jälkeen vaihdoin määränjakajassa olevan läpän ohivirtausventtiilin ja tuntuisi nyt taas toimivan normaalisti.

                            Samalla vaihdoin hytikkapumppuun irtoinaisesta pumpusta yhden +-korkin, kun tuo yksi korkki on tihkuttanut tasaisin väliajoin, eikä tunnu auttavan mikään. Pumppuhan tähän uusittiin joku vuosi sitten ja merkkiliikkeestä sen silloin ostin. Tihkui jo alle vuoden ikäisenä ensimmäisen kerran. Sen verran vertailin korkkeja ja tiivisteitä, että huomasin irtopumpun O-renkaan hieman litistyneeksi, mutta autossa kiinni olleessa pumpussa rengas oli sen näköinen kuin asentaessakin. Joko tuoreudesta johtuvaa, tai korkki ei purista O-rengasta tarpeeksi ja siitä vuoto. Hydraulilukitetta olen käyttänyt O-renkaan lisäksi ja nyt laitoin lisäksi vielä O-renkaalle moottorisilikonia. Aikanaan, kun ensimmäistä kertaa silloista pumppua tiivistin, niin laitoin ylikokoiset O-renkaat moottorisilikonilla ja se pumppu ei sen jälkeen vuotanut, mutta kun alkaa hifistelemään, niin ei tunnu pitävän. No, aika näyttää.

                            Tästäkin kirjoittelin jo "Nyt ottaa päähän" -ketjuun, mutta tilasin Audiin myös uudet kesärenkaat, Michelinit. Ei vaan näytä kovin hyvältä renkaiden kanssa, kun kahdesti jo noutopäivä siirtynyt. Yleensä kun jossain liikkeessä ei ala homma sujumaan, niin se ei suju myöhemminkään. Mutta oli niin hyvä tarjous, että täytyy jonkin aikaa odotella, jos ne sieltä vaikka vielä tulisivat.

                            Taka-akselin kunnostukseen liittyen, niin koitin irroitella varaosa-Audista akselia, mutta yllätyksekseni huomasin, että se onkin aika rapeassa kunnossa, eikä sitä kannata alkaa enää alle vaihtamaan. Vasaralla löin reiän jarrukilven viereen akseliin. Enpä ole aiemmin nähnyt noin rapeaksi päässyttä akselia, kun paksua tavaraahan se on uutena ollut. Lisäksi keskellä akselia maalitkin vielä kohtuu hyvin tallella, niin outoa, että jarrukilpien läheltä niin pehmeäksi mennyt. -85:ssa olisi tietysti akseli kanssa, mutta kunnosta ei tietoa. Mahtaako -85:n akseli olla samanlainen kuin -87:ssa? Kun jotain erikoista muistan takapäässä nähneeni, mutta nyt en saa enää mieleeni, että mitä se oli. Koukku ainakin hyvin erikoinen Kovilin valmistama ristikko. - Ihme tangot kulkevat varapyöräkotelon alitse runkopalkkeihin. Se putkihässäkkä näkyy kauas ja kuitenkin tehdastekoinen koukku.

                            Tässä kun on nyt Audin kanssa ollut puuhaa, niin vaihdoin akunkin. Vanhan lepojännite alkoi olemaan 12,2 volttia jo päivän seisomisen jälkeen. Ikää tuolla Delphi Freedom Standard merkkisellä akulla olikin jo kuusi vuotta. Meni juuri niin kuin oletinkin. Boschin Silver sippasi melkein heti takuuajan jälkeen ja yli puolet halvempi ja minulle tuntematon akkumerkki jaksoi tuplasti pidemmälle. Vaatimuksena minulla olikin mahdollisimman halpa ja mahdollisimman epäillyttävän kuuloinen merkki, kun kyllästyin noihin sippaaviin merkkiakkuihin. Harmi, että noita ei enää paikallisessa ole myynnissä. Lisäksi tuota pilipali-akkua ei tarvinnut talvisin latailla pitemmän seisonnan jälkeen niin kuin piti hopeakenno-akkua. Harmi, että ei ole venäjällä kävijöitä lähipiirissä, kun sieltä voisi saada vieläkin erikoisemman merkkisiä akkuja. Ladojen alkuperäis-akuthan mm. kestävät pitkään.

                            Comment


                              Silloin kun vaihdoin vetarin niin jäi löysälle tuo alatukivarren läpi kulkeva pultti joka näkyy alle olevassa linkissä kohdassa "J". Myöhemmin yritin kiristää sitä mutta kierteet ovat jotenkin menneet eikä se kiristy. Inhottava kolke alustassa. En osaa tarkemmin selittää mikä kohta se on. Onko sille jotain nimeä? Pitäisikö vaihtaa se läpikulkeva pultti vai jotain muuta.

                              Jussi tekee oikein perusteellista rojektia autoille


                              http://www.google.fi/imgres?num=10&h...:21,s:23,i:212

                              Comment


                                Se on kallistuksen vakaaja. Kierteet voi koittaa entrata, jos on sopiva kierrepakka. Uudella mutterilla läjään. Tanko on melko paksu, joten saattaisi olla mahdollista, että pienemmän kierteen teko onnistuu. Tämä on kyllä vähän niin ja näin, onko se hyvä juttu.

                                Vakaajan uusinnalla pitäisi ainakin selvitä. Mittaa vakaajan paksuus, noita on ainakin kahta kokoa (26 ja 28 mm), ellei peräti useampaakin.

                                Toki kannattaa vasrmistaa, että vika on nimenomaan vakaajan kierteessä, eikä mutterissa. Puslan kunto lienee myös syytä tsekata..

                                Comment


                                • -85:n akselissa on erilaiset kiinnitykset jarruletkuille. Ei kai siinä muuten ihmeempää eroa ole. Mutta en alkanut tuunaamaan, vaan hain Mikulta kelvollisen aihion ja kylvetin sitä sitruunahapossa. Jarrukilvet kävi kylvyssä kanssa. Akseli tankoineen ja kilpineen happomaaliin ja sitten päälle kiiltävä musta. Maalien oston jälkeen vasta katselin, että onko tuo alunperin ihan musta edes ollutkaan, mutta musta se on nyt.

                                  Navat otin varaosa -87:sta, kun siihen ne oli uusittu. Vähän sipaisin hiekkapaperilla napoja, kun tuntui, että purkaessa puree sisäkoolit turhan tiukkaan napaan.

                                  Korista päädyin ottamaan pois ne töttöröt sieltä takapalkeista. Olen aina vihannut niitä, kun saanut putsailla mujuja pois. Käytännössä tapahtui niin, että rälläkällä kontin kautta ja puukkosahalla palkin poikki. Korjauspalat tein kahden millin pellistä. Päittäin saumat hitsaten tuli ihan ok siisti. Täytyy vielä jotkut roiskesuojat keksiä pyöräkoteloiden taakse. Roiskeläpät löytyisi, mutta saisi olla vähän suojaavammat.

                                  Siinä kun palkkien kanssa ähelsin, niin havaitsin, että taka-akselin poikittaistankojen kiinnityspisteet on vähän huonossa kunnossa. Pähkäilyn jälkeen päätin ratkaista ongelman kunnolla ja kävin poraamassa varaosa-Audista toisen kiinnityspisteen pistehitseistä irti ja sama temppu sitten ajo-Audiin. Ja elektrolyyttinen ruosteenpoisto korjauspalaan, hitsaten porausrei-istä kiinni ja happomaali niskaan.

                                  Toisen puolen kiinnityspisteen irroitin puukkosahalla varaosa-, että ajo-Audista ja saumat päittäin hitsaten paikoilleen. Tuo olisi ollut niin hankala pisteistä vaihtaa, että päädyin tuollaiseen helpompaan ratkaisuun. Happomaalia, pintamaalia, ML:ää ja alustamassaa sitten päälle vähän sinne ja tänne. Ihan tyytyväinen olen lopputulokseen. Äkkiseltään ei huomaa, että hitsauskone rätisi aika monena iltana.

                                  Leimalle meinasi tulla vähän kiirus, niin viikonloppu meni sitten vuorokauden ympäri Audin kimpussa ja en millään meinannut saada takajarruja mieleisikseni. Maanantai-aamuna pääsin leimaa kokeilemaan ja jännitti, kun olin huomannut koeajolla, että pommi ei varaa enää riittävästi paineita. Katsimies kehui jarruja ja kun näki taka-akselin, niin tuumasi, että onpa hieno ja että jäisi häneltä kyllä tekemättä. Oli hyvä fiilis, kun näytti katsimies arvostavan tuota pakkomielteistä ähellystäni akselin kimpussa. :)

                                  Vähän hutiloiden sitten kävin muun auton läpi ennen katsastusta, mutta ei siinä muita vikoja pitänyt ollakaan, niin leima tuli ilman huomatuksia. Ja nyt se oli se kymmenes leima peräkkäin ilman huomautuksia. Se oli oikeastaan tavoitekin.

                                  Niin ja alkuperäisen pakoputken hommasin kanssa Mikulta, niin laitoin sen sitten alle, kun alkoi tuo oma alkuperäinen osoittamaan väsymisen merkkejä. Saatana kun eivät osaa tehdä edes kunnon pakoputkia, vasta 538tkm/25V takana ja heti lahoaa käsiin. "Uusi" putki on vuoden uudempi kuin edellinen, niin saa nähdä minne saakka kestää. Tarvikepönttöihin en halunnut lähteä, kun ne ei oikein tunnu kestävän ja vanhassa autossa on muutakin puuhaa kuin pönttöjä vaihdella.

                                  Vielä jäi kuitenkin tekemistä. Hiekkapelti taakse pitäisi vaihtaa ja siihen on korjauspala jo olemassakin. Vetokoukun kiinnitykseen meinasin tehdä toisenlaiset kiinnitysraudat kontin sisäpuolelle ja pieniä maalausjuttujakin olisi vielä myös tehtävä. Ja kun innostuu, niin se pommi vaihtaa. Mielestäni -87:ssa varaosa-Audissa oli ehjän tuntuinen pommi.

                                  Vielä taka-akselista sen verran, että kasasin akselin vanhoilla jarruilla, kun olen vaihtanut kengät, jousisarjat, säätökiilat, rummut, laakerit, käsijarruvaijerit, sylinterit, eli kaikki jo aiemmin, niin osat oli ihan hyvässä kunnossa, joten en katsonut tarpeelliseksi uusia niistä mitään. Sylinterit huolsin samalla kun siirsin ne kunnostettuihin jarrukilpiin.

                                  Ajotuntumasta uudella akselilla en osaa oikein sano mitään, kun vaihdoin toisen rengastuksen alle samalla. Oli vihdoin ja viimein tulleet ne Misukatkin, niin pitäisi ne joku päivä jaksaa hakea ja ne menee niille vanteille, jotka tuli alta nyt pois. Huomasin kanssa, että peppu on remontin jälkeen korkeammalla, joka ilmeisesti johtuu siitä, että varaosat, työkalut ja sammutin eivät ole nyt kyydissä. Eli vissiin himpun painaa tuo minun autovarustus hallitunkkeineen. :) Vähän se on erikoisen oloinen tuntumaltaan, mutta ihmettelen sitten lisää, jos se vielä uusilla renkailla ja normaali lastissa tuntuu oudolta. Nuo nyt alla olevat renkaat on neliskulmaiset Continentalit, jotka eivät ihan parasta matkustusmukavuutta ole aiemminkaan tarjonneet. Etupäässä on kulmissa jotain sanomista, mutta en ole vielä keksinyt että mikä siellä mättää. Ei se rengasta syö, eikä se huono ole, mutta on se parempikin ollut. Toki oli renkaatkin silloin paremmat.

                                  Että semmoista pientä askartelua taas täällä. Kuvia on vain kännykässä, kun Kuvablogi katosi bittiavaruuteen.

                                  Comment


                                    Hei, tuota osaa en saa kunnolla istumaan. Eli tukivarren pää jää löysälle kun sen kiinnittää pultilla ja mutterilla. Sinne jää välystä. El vasemmassa kuvassa nuolilla osoitettu pultti ja mutteri ovat tosi kireällä. Oikean puoleinen kuva: nuoli osoittaa kohtaa joka liikkuu ylös ja alaspäin (välystä jää)... Mikä auttaisi ongelmaan. Tukivarsi ja sen puslat ovat uusitut. Vasemman kuvan kohta "J" ei pysy paikallaan vaam liikkuu ylös ja alas
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      Olikohan noita muuten kahdella eri tapin halkaisijalla? Jossain vaiheessa vaihtui millin isommaksi, kait. Ettei olisi liian pientä yritetty puristaa paikoilleen?

                                      Tosin, jos tolpan puolella on vielä ihan normaalilta vaikuttava rako hahlossa kiristettynäkin, niin eiköhän ole oikea osa. Uusi pultti ja kireämmälle vaan.

                                      Comment


                                        Eikös juuri tuolla CAC:n sivuilla ole kahta vaihtoehtoa tuolle osalle 18mm ja 19mm?

                                        http://homepage.internet.lu/customau...SPENSION PARTS
                                        Viimeksi muokannut jasso; 22.11.2012, 15:20.

                                        Comment


                                        • Muistaakseni minulla on -87:ssa 19mm. Ostin foorumilaiselta tukivarret, joita on ilmeisesti koitettu murjoa 18mm reikään. Silloin niitä tappeja tuli mittailtua. Kannattaa tapin paksuus mitata ja tolpasta reikä. Sillähän se selviää. Onkohan se 18mm tehostamattomalla ohjauksella oleviin, kun pappamallissakin on 19mm.

                                          Comment


                                            200 20v ja V8 on 19mm alapallon tapin halkaisija. Muissa perusvehkeissä 18mm. Muuten noissa alatukivarsissa ei ole mitään eroa keskenään. Tämä siis omalla kokemuksella huomattu ja etkaa tavailemalla selvinnyt.

                                            Comment


                                              Sanoisin, että quattrot ja 200:set vaihtuvat kaikki 19mm tappiin faceliftin yhteydessä. Ihan ensimmäisiä faceliftejä on voinut olla vielä 18mm tapilla. Pre-faceliftit ja kaikki etuveto 100:set ovat kaikki 18mm tapilla.

                                              19mm = 441 alkuiset, 18mm = 443 ja 437 alkuiset.

                                              Comment


                                                Ei vaihdu. Minun kumpikin uudempi värkki on alunperin 18mm tapilla,vaihdoin ruumisautoon ruosteen takia C4.sen tolpat,ja sen vuoksi siinä on nyt isommalla tapilla.Entiset tolpat on siitäkin tallessa,että ne voi mitata,jos ei muuten usko.V8 sensiaan taitaa olla aina 19mm tapilla.

                                                Comment


                                                • -88:n katsastusaika. Reilu kuukausi sitten tein alustavan tarkistuksen. Vetoakselin suojakumi, takajarrusatula ja vaihdelaatikon kumityyny. Kuukausi sitten törkin satulan rasvanipasta rasvaa ja CRC:tä, kun prässi tuntui falskaavan. No se puoli oli auennut kuukauden aikana, mutta toisen puolen satula oli alkanut männästä jumimaan, joka on uusittu muutama vuosi sitten ja kuukaudessa oli palat menneet vaihtokuntoon. Huomioin kyllä palojen vähäisen pinnan jo aiemmin.

                                                  Vetarin suojakumin vaihto meni ok, kun hommasin napamutteriin järeämmän vääntimen. 1/2 tuumainen väännin oli -15 pakkasessa kuin keitettyä makaroonia. On se kesäkelillä kestänyt murjoa paljon enemmänkin.

                                                  Laatikon kumityynyn vaihto kanssa ok, mutta takapäätä lähestyttäessä alkoi tökkimään enemmän. Polttoainelinja oli aikanut vuotamaan ja meni sitten takapätkä vaihtoon ja hyväkuntoiselta näyttänyt painevaraaja piti liittimineen uusia. Helikiveltä Hyrylästä löytyi oikeanlainen liitin hyllystä.

                                                  Uudet palat taakse ja satulasta työnsin männän melkein pihalle ja putsailin paskoja pois. Ei tullut ihan priima, mutta ei se nyt ihmeemmin laahaakaan. Tuossa sen taas näkee, että itse kunnostettu on huomattavasti pitkäikäisempi kuin uusi. Kaksi uutta satulaa on jo juminut itsensä huoltokuntoon sinä aikana, kun tuo kunnostamani on toiminut. Nyt vasta kunnostetussa alkoi olemaan jumimisen merkkejä, mutta niin kuin kerroin, alkoi toimimaan voitelulla. Rasvaprässiin uusi letku, niin meni rasvakin perille asti.

                                                  Pakoputken myös tiivistin kunnolla, kun syksyllä vaihdetut pätkät eivät tuntuneet pitävän kunnolla. Tähänkin olisi pitänyt hommata 25 vuotiaita alkuperäisosia, niin ei olisi tuotakaan murhetta ollut.
                                                  Ei noilla "uusien autojen osilla" oikein kelvollista jälkeä saa tehtyä.

                                                  Jarrupaineensäätimen perinteisessä vuosivoitelussa huomasin jumitusta toisessa männässä. Ensin tuntui olevan kovempaakin juminut kiinni, mutta vähän vasaraa, voiteluainetta ja nitkuttelua, niin alkoi liikkumaan kevyesti.

                                                  Päästöt olisin halunnut mitata etukäteen, kun viime katsastuksessa oli happiarvo jälleen korkealla. Co 0,15, HC 190 ja happi 4,0 tällä kertaa konttorin mittarilla. Eli laihalla taas käy. En tiedä mikä sitä vaivaa, kun kerran jo säädetty kohdilleen. Vuodesssa meni takaisin laihalle, mutta siinä tuo näyttää pysyvän. Arvot on käytännössä samat kuin edellisessä katsastuksessa. Putki tuntuu tiiviiltä. Fortet käytin loppukesästä läpi ruiskun.

                                                  Tänään sitten katsastukseen. Ensin oli happi yli kahdeksan, mutta kun tunki mittapään syvemmälle putkeen, niin laski tuohon neljään. Jarrut edessä 0% ja takana 8%/8%.

                                                  Uutta otetta ei tullut, mutta leima tuli. - Oli koneet vaihteeksi nurin. Ei ollut mitään huomautettavaakaan. Monta vuotta tämäkin Audi ollut jo perheessä ja muistaakseni mennyt aina ensimmäisellä läpi. Tämä on se ensimmäinen varaosiksi ostamani Audi, joka menikin sitten pienen kunnostuksen jälkeen ajoon. Tänäänkin ajoa Helsinki-Tuusula-Järvenpää-Helsinki-Tuusula. Kilsoja kertyy vanhukselle. 80-luvun autobaanakamut, Mersut, Bemarit, Volvot ja Saabit siirtyneet jo manan maille. Mutta kyllä kai Audillekin aletaan kohta pellonreunasta loppusijoituspaikkaa katsomaan. Autossa kun ei mitään ihmeellistä vikaa ole, niin asialla ei ole hoppua. Mutta Nettiautoa selailtu satunnaisesti jo pitkään. Uudemmat Astrot ja C4 Avantit kardaanilla ja vitoskoneella olleet hakuna.

                                                  Comment


                                                  • -88:n kanssa puuhasteltu lisää. Lämmityslaitteen kennon vaihdoin. Behr/Hella kenno oli vissiin se alkuperäisosaa vastaava laadultaan. Sellaisen laitoin. Tulee tosi kuumaa ilmaa nyt.

                                                    Tuontiauto kun kyseessä, niin matkamittari saanut vissiin liiasta ruuvailusta kipeää ja loppui liike joku vuosi sitten. Vaihdoin nyt toisen nopeus-/matkamittarin vanhaan mittaristoon. Ja nopeusmittarin vaijerin. Ulisi vähän tämä uusi mittari, mutta toivottavasti notkistuu ajamalla. Kuitenkin seissyt useamman vuoden. Voitelua en uskaltanut vaihto-operaatiossa tarjota, kun öljyssä on huonotkin puolensa. Mutta pakko se on kai koittaa vielä voidella, jos ei hiljene muuten.

                                                    Samalla mittariston irroittamisella vaihtui polttimot ja tein foliosta heijastinpinnat. Nyt on taas oikea kirkkaus taustavaloissa.
                                                    Vaihdekepin suojapussin vaihdoin myös ja kun oli ratti irti, niin viiksipaketti meni vaihtoon samalla siitä syystä, että vilkun palautus takkusi välillä.

                                                    Ajovaloumpiot meinasin kanssa vaihtaa parempiin, mutta en jaksanut tuolla kylmässä niiden kanssa leikkiä. Pitää toinen umpio vielä avata ja tiivistää lasi uudelleen.

                                                    Nyt on taas Audi vähän paremmassa kunnossa. Sikäli ihan mukavaa puuhastelua, kun ei mitään varsinaista vikaa edes ollut. Laskeskelin, että 400tkm on tainnut mennä jo rikki ja plus mitä siitä on saksassa ruuvattu aikanaan pois. Uusi matkamittari näyttää 379tkm ja vanha oli pysähtynyt 360tkm, että ei ihmeemmin muuttunut lukema kun vaihdon tein.

                                                    Comment


                                                      Noin paljon ajetuissa lötköissä on aivan sama, jos mittariston vaihtaa ehjään, vaikka kilometrit muuttuu. Ei näiden autojen kilometreihin pidä niin sokeasti katsoa ;)

                                                      Comment


                                                      • Ei pidä ei. Mutta silmälle mukavampi, kun mittarilukema kasvaa vain 19tkm viikonlopun aikana. Tavallaan jatkaa siitä, mihin edellinen jäi. :)

                                                        Folio liimaten oli ihan hyvä juttu mittarivaloille. Nyt näkyy taas mittarit hyvin. Led-polttimoita olisi tehnyt mieli kokeilla, mutta ei ollut hyllyssä sellaisia. Mitähän sellaiset tykkää kirkkaussäädöstä?

                                                        Comment


                                                          Ledivaloista on hyvin vaikea löytää riittävän ympärisäteilevää. Tuppaavaat aina olemaan eteenpäin valaisevia keiloja, mikä taas sopii hyvin huonosti lötkön pre-face-mittariston valaistukseen. Kirkkaussäätöön ledit vastaavat ihan siinä missä hehkukin, tosin himmennysaste voi olla hehkuun nähden vähäisempää. Riippuu paljon ledistä.

                                                          Comment


                                                          • Nämä saivat nyt kaverikseen C4:n. Tarjottiin 220tkm ajettua vitoskoneista sedania lähipiiristä, niin pitihän se kokeilla, kuinka isoin harppauksin laatu menee huonompaan suuntaan uudempiin siirryttäessä. Vielä ei päässyt testaamaan eroa käytännössä, kun C4 päätti, että tänään(kin) ajellaan C3:lla. :D

                                                            Comment


                                                              Typ 44+4A aiheista puuhastelua? :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X