Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8L Hifiprojekti: Takakontin asennukseen päivitystä (Rutkasti kuvia!)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8L Hifiprojekti: Takakontin asennukseen päivitystä (Rutkasti kuvia!)

    Tässäpä tuosta Ac3 of spades projektista irralleen otettu topic hifistykseen keskittyen. Vielä tarkemmin, takakontin uudelleen järjestely.
    Vanha asennus tuntui jo syntyessään vasemmalla kädellä tehdyltä ja nyt halusin tehdä kaiken lähes alusta asti, ja oikealla kädellä tällä kertaa. Tätä kirjoittaessa kontti on jo valmistunut, joten ahneimmat projektien kahlaajat saavat tyytyväisenä lukea koko stoorin ilman odotteluja. Niin kiirettä on ollut, etten kerennyt projektin aikana siitä kirjoittamaan. Pari viikkoa sitten aloittelin varsinaisen suunnittelun ja materiaalin sekä puuttuvien työkalujen hankkimisen.
    -21mm koivuvanerista subiboksin valmiiksi mittoihin leikatut palat Messupuusta Tampereelta.
    -9mm koivuvaneria kontin pohjalle sekä tukilevyiksi, että lopulliseksi kansilevyksi.
    -Ruuveja, kulmarautoja, iskumuttereita, kuusiokolopultteja sprayliimaa jne. Bauhausista
    -Kangas ja keinonahka omasta takaa
    -Niittipyssy ja niittejä (korvaamaton apuväline!) K-raudasta
    -10mm akryylilevy DLS ja Alpine laseroinneilla Tampereen Liikeacrylistä

    Loput oikeastaan olikin jo olemassa. Kyllä noihinkin kamoihin useamman euron sai tuhlattua. Itse asiassa yllättävänkin paljon.

    Ensin vanha asennus purettiin ja johdot niputin pois tieltä. Ensimmäisenä aloitin kasaamaan subiboksia vararengaskoteloon. Samalla menetelmällä kuin aikaisempikin, eli 21mm koivuvanerista kuutio, sillä kokemattomuuttani en halunnut lasikuidulla lähteä leikkimään. Loppujen lopuksi pienen kämmin jälkeen koteloon tuli liian iso reikä 10" subille, joten sitten vain upotusta ja uusi reikä :) Sitten sovittelua kontin pohjalle. Koteloon tein reiän josta pulttasin tuon vararenkaan kiinnitysruuvin paikalle. Ei maailman tukevin, mutta toimiva tapa silti.

    Sitten subikotelon päälle 9mm vanerista päällilevyn leikkaus. Tarkkojen mittailujen jälkeen tähän reikä subin kohdalle.

  • #2
    Jahas, vihdoinkin nähtävänä kuvamateriaalia nykyisestä kokoonpanosta, pistäs Jimi vauhtia sillai että keskiviikkona jo auto soi että pääsee näkemään pyntsällä.:) mulla on kesäloma joten pitäähän se rs4 setupilla lähteä miitissä käymään.heh! Lauantaina olin ite HifiKonexilla Porissa painegembaloissa ja kenwoodilta oli tullut pari 1,5kw lankkua mitkä taitaa löytää kodin ässän takaluukusta syksyllä.:D

    Comment


    • #3
      Samalla suunnittelin kontin sivujen verhoilujen päälle jotain millä saisi edellisen omistajan jättämät lampaanvilla/liimajäljet siististi piiloon. Lopulta tein 4mm vanerista noihin saman muotoiset levyt, jotka verhoilin keinonahalla. Itse olen ihan tyytyväinen lopputulokseen. Tuohon säilytyslokeroon pääsee nykyään yläkautta, kun leikkasin "tuuletusräppänän" muovirimat irti.

      Subikotelon päälle aloin hahmottelemaan karkeasti kontin pohjalle levyä, mihin vahvistin kiinnitettäisiin. Tässä vaiheessa olin juuri käynyt Powersetistä hakemassa DLS:n A7 vahvistimen jolla soitetaan koko kärryn popit. Levyn päälle mallailin jo subia ja vahvistinta.
      Sahasin pohjalevyyn reiän subin päälle ja tein 21mm vanerista vahvistimelle korokepalat levyyn. Ruuveilla ja sikaflexillä kiinnitin palikat pohjalevyyn. Sitten vain kilikalia päälle jotta vähän saisi yhtenäisempää ja siistimpää ulkoasua, vaikkakin kaikki tämä jää lopullisessa asennuksessa täysin piiloon. Tässä jälleen testailua ja hienosti istuu tähän asti.

      Comment


      • #4
        Jos huomenna on kovin sateista, niin siirtyy keskiviikkoon kun on treffit kuvaajan kanssa töiden jälkeen... Jälkimmäinen osa omista tavotteista siis toteutumassa ;)
        Saapa nähdä kerkeenkö pyntsällä pyörähtään :)

        Comment


        • #5
          Kontin vasemman puolen sivut valmiina.
          Sitten oli vuorossa subin ympärille rakentuvan "pehmeän huoneen" suunnittelu. Kulmaraudoilla vaneria pystyyn ja samaa materiaalia kuin penkeissäkin yhtenäisyyden vuoksi seiniin. Tämä kehikko tuli siis subiboksin päällä olevaan 9mm levyyn parilla kulmaraudalla kiinni. Ja jälleen sovittelua...

          Tässä välissä irroitin takapenkit ja sivupahvit kun vaihdoin maadoituspaikkaa takapenkin turvavyön kiinnityspultin alle. Tukevan kiinnityksen sai tuonne aikaiseksi. Sitten lyötiinkin jo johdot kiinni jotta pääsin ottamaan ensimmäiset äänet uudesta vahvistimesta ja uudesta (käytettynä ostetusta) Seas L26ROY subista.

          Tässä välissä tuli myös tuo keskikonsolin etupaneeli maalattua kilikalilla mustaksi, kun aiemmin se oli alkuperäisen hopean värinen. Ei niin onnistunutta jälkeä tullut, ja todennäköisesti hion sen vielä kertaalleen ja vedän uusiksi maalilla.

          "Pehmeä huone" alkaa valmistumaan. Sprayliimaa kankaan ja vanerin väliin ja reunat takapuolelle niittipyssyllä kiinni.

          Kontin sivuille tein jälleen kulmarautoja ja 9mm vaneria hyväksi käyttäen kehikon jonka kulmiin pienet palat sikaflexillä kiinni. Näihin paloihin tein reiät ja kiinnitin iskumutterit. Näppärillä koristepulteilla sitten nuo reunapalat saa "kiinteästi" kiinnitettyä reunoille, ja vain keskiosan iso kansilevy on vapaasti nostettavissa.

          Comment


          • #6
            Kontti alkoi valmistumaan loppua kohden varsin nopeasti. Eihän se viimeistelyt useinkaan hirveästi aikaa vie :)
            Pohjalevyyn sahasin vahvistimen sekä pehmeän huoneen kohdille suorakaiteen muotoiset reiät. Sitten kansilevyn verhoilun pariin. Tuohon verhoiluhommaan kovasti tykästyin kun se on niin rauhoittavaa hommaa läiskiä niittejä vaneriin.
            Tällaisen akryylipalan kävin teettämässä. Oikeassa yläreunassa Alpinen logo, vasemmassa DLS:n logo. Levyssä on vielä molemmin puolin suojamuovi paikallaan ennen lopullista kiinnitystä.

            Lopulta sain kontin kuntoon. Tässäkin vielä suojamuovi paikallaan, ja sininen lediputki asentamatta, sekä subin johtojen suojasukan laitto siistimmän ulkonäön vuoksi, mutta muutoin siis nykyisessä kuosissa. Kovin tyytyväinen olen asennusjälkeen ja toteutukseen. Seuraavalla kerralla sitten teenkin jo molemmilla käsillä asennuksen ;) Nyt kun on harjoiteltu ensin vasurilla ja nyt oikealla kädellä.
            Asennus jatkaa hyvin sisustan teemaa ja sulautuu pehmeän huoneen verhoilun ja mustan keinonahan ansiosta hyvin koko auton sisustaan! :) Vielä käyn ottamassa kuvat pimeässä, jotta valaistuksestakin saa jotain käsitystä. Tällainen "pikaprojekti" tällä kertaa, olkaa hyvät! :)


            Täältä vielä kaikki kuvat nähtävissä ja itse klikkailtaviksi

            Comment


            • #7
              Minkäs lehden kuvaaja on muuten tulossa ikuistamaan diudia?:)

              Comment


              • #8
                Entten tentten, jompi kumpi näistä meikäläisistä lintulautalehdistä :) En tiedä kuinka salaista tietoa se on, mutta jääköön nyt vielä kertomatta etten joudu hankaluuksiin ;D Kyllä sen sitten sieltä pitäisi joskus ilmestyä, ellei kummia tapahdu.
                Niin, ja syyskuun lopulla on Audi esillä 100+:ssa Tampereen Pirkkahallissa. Toivottavasti jo uuden omistajan hallussa silloin :) Ei sillä etteikö itseäni tuo messuilu kiinnostaisi! Se on vallan mukavaa hommaa!

                Comment


                • #9
                  Jimi asiallisesti kerrottu koko projekti kuvien kera! Matkustamon tyylikkyys jatkuu myös kontissa, pisteet siitä.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos Arttu ;)
                    Eilen kävin vapaalla kädellä räpsäisemässä muutaman kuvan vielä tuosta kontin valaistuksesta pimeässä. Tässäpä näitä siis: Ensimmäinen, toinen, kolmas

                    Comment


                      #11
                      Kivan näköinen asennus. Huomenna miitille näyttää asennuksia.

                      Comment


                      • #12
                        Siinä ja tässä miten vaan kerkeen. Kuuden maissa ois tarkoitus Naistelahdessa treffata kuvaaja näillä näkymin... Saattaa olla ettei kerkee kyllä pyntsälle sellaiseen aikaan että siellä joku vielä on.
                        Sitten lähteekin auto jo kiertoon "lukkoon lyötyjen puheiden" mukaan :)

                        Comment


                        • #13
                          Seas

                          Samanlaista subia ja vahvaria omaan A3 suunnittelen ja kiinostaa et miten toi Seas soi 300w teholla kun käsittääkseni sais olla laadukas kilowatti voimaa että soi kunnolla?
                          Kuinka iso kotelo sulla on ja onko se suljettu?

                          Comment


                          • #14
                            No tottahan se varmaan tehoja tykkää syödä, se on selvää. Itse olen tuollaiseen "hifistelyyn" nyt mieltynyt tätä asennusta aloitellessa, ja siihen tarkoitukseen soi kyllä ihan kivasti. Eihän siitä liikaa painetta tule, mutta säätämällä saa hienosti toistumaan etupään kanssa ja kaikki ääni tulee kuskin korvien etupuolelta (luonnollisesti). Napakka, tarkka ja mukavasti bassonpotkua alaäänille antava.
                            Kotelo on suljettu ja nettotilavuutta jäi muistaakseni 17-18 litraa. Vanut heitin perään. Tuon kotelon varmasti voisi tehdä paremminkin, mutta itse en noissa mikään ekspertti ole.. Vahvistimen tehot kuitenkin riittää ihan nätisti aktiivisen 2-tie etupään ja pikkusubin soitattamiseen näin viikon kokemuksella :) Suosittelen kyllä. Kysäsepä vielä vahvistimelle tarjous Powersetistä, niin ei jää tuota ovh 799e hintaakaan ;)

                            Pieni kompromissihän tässä itseni kanssa kävi, kun halusin tosiaan vain yhden vahvistimen autoon, erillisen subilankun ja etupään lankun sijaan. Eli jostain oli vähän nipistettävä, kun ei yli 1000 euroa tehnyt mieli vahvistimeen laittaa. Audisonilla muistaakseni olisi järeä 5-kanavainen, josta subillekin sai suuret lukemat 4ohmiin. En nyt jaksa googlettaa, mutta tsekkaapa, jos ei rahasta ole kiinni. Vaasan ykkösradion sivuilta löytyy (muistaakseni...) :)

                            Comment


                            • #15
                              Hietaharjun Tompan kans olin kaupoilla tuosta ja sano:" Seas erottelee hienosti,
                              vaikka jakotaajuus olisikin hieman korkeammalla ja se myös menee matalalle
                              pienessä kotelossa. Tarkkuuttakin löytyy todella hyvin, mutta tehoa on
                              sitten oltava. Mielellään kilowatti ja nimenomaan laadukas sellainen, niin
                              silloin pelittää. Muuten on aika vaisu, ainakin suljetussa kotelossa.
                              Refleksistä ei ole vielä kokemuksia, mutta ainakin herkkyys on ohjelman
                              mukaan parempi, jolloin pienemmän tehon pitäisi riittää."

                              Sen takia kyselen et ei taida monella olla tietoa kuinka toi soi ja kyllähän sointi muuttuu kunhan sen elementin sisään ajaa, vaikka sulla taitaa olla se sama käytetty jota itsekin havittelin.

                              Joo hyvä tarjouskin A7 on pöydällä ja Audisonia myös katseltu antaa kuitenkin reilusti enemmin tehoa 4ohm. Mullakin sama homma et yhdellä lankulla tultava toimeen eikä varapyörää saa poistaa niin tekee haasteellisex.

                              Comment


                              • #16
                                Autosoundin palstalta ostin tässä parin viikon sisään. En nyt muista kuinka kauan oli ollut käytössä edellisellä omistajalla, mutta ei tainnut olla kuin pari kuukautta.
                                Mulla ei kyllä hirveästi subeista ole kokemusta, joten tarkempaa analyysiä en osaa korvieni kanssa kertoa... :D Mutta hyvin tyytyväinen olen. Varmasti se kilowatti tekisi hyvää tuolle, sitä en kiellä.
                                Pistä varapyörän tilalle paikkauspullo niin saat tilaa käyttöön! :) Tai sitten vaan subi selkänojaa vasten koteloon ja vahvistin varapyörän päälle. Sitten tosin kohoaa lattiapinta jonkin verran.

                                Comment


                                • #17
                                  Audi on tänään myyty ja löytyy nykyään Raumalta!

                                  Comment

                                  Working...
                                  X