Vuoden etsiskelyjen jälkeen helmikuun lopulla ostin nimimerkki Jaakolta ´86 vuotisen typ81 80 quattron. Koneena oli mahtavasti vääntävä 1,8 kaasutinmoottori, jolle öljykin meinasi vähän maistua. Silläpä ei nyt ollut mitään merkitystäkään, heti ostaessa oli jo tiedossa että jotain muuta sinne tulee.
Ennen liikenteeseen ottoa kuitenkin piti tehdä pikkuremppaa, eihän se kanttirapee aivan turhasta tule :) Tällä kertaa riitti kuitenkin etuapurungon vaihtaminen, vähän oli takakulmat päässeet mätänemään. 1 ja 2. Pihalla makaava etuveto-td luovutti lähestulkoon ruosteettoman apurungon, johon sitten hitsailin kiinni vaihdelaatikon korvakot entisestä. Apurungon puslat sorvailin alumiinista, eipähän notku sieltäkään. Tukivarsiin ja vakaajalle tuli myös uudet kumiset puslat ja eteen uudet jarruletkut. Näillä eväillä päästiinkin sitten hakemaan tuoretta leimaa paperiin. Liukkaat kelit loppuikin sitten tähän kohti, aina sai ajaa kaasu pohjassa :D Järven jäällä vaan meinasi pikkasen sutia vielä kakkosellakin :o
Talviluukkiin kuului aluksi vakiot ruosteiset mustat 14" pellit, mutta pienen etsinnän jälkeen löytyi orkkiskapselit niihin päälle :) Kesärenkaita ei tullut mukana mitään, joten hommasin alle jonkun sitikan 16x6,5 et25 peltivanteet. Rengaskooksi tuli 195/50/16.
Kuatrokelien päätyttyä nousi vanha moottori pois keulalta. Tilalle oli jo hommattuna pitkien pähkäilyjen ja vaihtoehtojen miettimisten jälkeen ´98 AEB. Hyvin vahvana vaihtoehtona oli loppuun saakka 2,5TDI, mutta kokeillaan nyt pensiinimoottorilla.
Joissain paikoissa tekee tiukkaa, imusarja ja jarrupääsylinteri on ainakin törmäyskurssilla. Tuosta selvinnee pienellä imusarjan viilailemisella. Toisin paikoin onkin sitten reilummin tilaa :) Korvakot tuohon joutui tekemään itse, valmiitahan ei ole olemassa. Kumityynyiksi jäi kopan alkuperäiset. Etukannakkeeksi tuli A4 korvakko moottoriin ja vastakappale huonekaluputkesta tehtyyn uuteen keulapalkkiin
Aikaisempien dieseleiden kans tuli painittua lämpöjen kanssa, joten halusin mahdollisimman suuren syylärin tähänkin. Hetken Nissensin luetteloa selatessa huomasin B4 TD:n syylärin olevan saman mittainen kun omakin, mutta 10cm korkeampi. Ja sellainen sinne sitten tulikin. Edellisessä kantissa oli A4 syyläri, joka on pikkasen isompi. Siitä vaan piti leikellä lampunpohjatkin paloiksi ja konepellin lukot pois että mahtui. Sitä en tähän halunnut... Nyt ollaankin tässä päivässä menossa, pakosarjan teko alkaa juhannuksen pyhinä. Ruiskupuolelle tulee Mega ja suuttimiksi 630cc Dekat.
Ulkonäkö pysyy noita 16" peltivanteita lukuunottamatta täysin vakiona, kuulerit ja syylärit jää pikkupuskurin taakse nätisti piiloon.
Koria onkin hitsailtu Jaakon toimesta ja maalaus on kanssa sieltä perältä. Kyllähän tuolla hitsailtavaa vieläkin löytyy kun kopistelee, uudet helmapellit ainakin on jo odottelemassa. Niitä pitää sitten kattella paremmalla aikaa...
Ennen liikenteeseen ottoa kuitenkin piti tehdä pikkuremppaa, eihän se kanttirapee aivan turhasta tule :) Tällä kertaa riitti kuitenkin etuapurungon vaihtaminen, vähän oli takakulmat päässeet mätänemään. 1 ja 2. Pihalla makaava etuveto-td luovutti lähestulkoon ruosteettoman apurungon, johon sitten hitsailin kiinni vaihdelaatikon korvakot entisestä. Apurungon puslat sorvailin alumiinista, eipähän notku sieltäkään. Tukivarsiin ja vakaajalle tuli myös uudet kumiset puslat ja eteen uudet jarruletkut. Näillä eväillä päästiinkin sitten hakemaan tuoretta leimaa paperiin. Liukkaat kelit loppuikin sitten tähän kohti, aina sai ajaa kaasu pohjassa :D Järven jäällä vaan meinasi pikkasen sutia vielä kakkosellakin :o
Talviluukkiin kuului aluksi vakiot ruosteiset mustat 14" pellit, mutta pienen etsinnän jälkeen löytyi orkkiskapselit niihin päälle :) Kesärenkaita ei tullut mukana mitään, joten hommasin alle jonkun sitikan 16x6,5 et25 peltivanteet. Rengaskooksi tuli 195/50/16.
Kuatrokelien päätyttyä nousi vanha moottori pois keulalta. Tilalle oli jo hommattuna pitkien pähkäilyjen ja vaihtoehtojen miettimisten jälkeen ´98 AEB. Hyvin vahvana vaihtoehtona oli loppuun saakka 2,5TDI, mutta kokeillaan nyt pensiinimoottorilla.
Joissain paikoissa tekee tiukkaa, imusarja ja jarrupääsylinteri on ainakin törmäyskurssilla. Tuosta selvinnee pienellä imusarjan viilailemisella. Toisin paikoin onkin sitten reilummin tilaa :) Korvakot tuohon joutui tekemään itse, valmiitahan ei ole olemassa. Kumityynyiksi jäi kopan alkuperäiset. Etukannakkeeksi tuli A4 korvakko moottoriin ja vastakappale huonekaluputkesta tehtyyn uuteen keulapalkkiin
Aikaisempien dieseleiden kans tuli painittua lämpöjen kanssa, joten halusin mahdollisimman suuren syylärin tähänkin. Hetken Nissensin luetteloa selatessa huomasin B4 TD:n syylärin olevan saman mittainen kun omakin, mutta 10cm korkeampi. Ja sellainen sinne sitten tulikin. Edellisessä kantissa oli A4 syyläri, joka on pikkasen isompi. Siitä vaan piti leikellä lampunpohjatkin paloiksi ja konepellin lukot pois että mahtui. Sitä en tähän halunnut... Nyt ollaankin tässä päivässä menossa, pakosarjan teko alkaa juhannuksen pyhinä. Ruiskupuolelle tulee Mega ja suuttimiksi 630cc Dekat.
Ulkonäkö pysyy noita 16" peltivanteita lukuunottamatta täysin vakiona, kuulerit ja syylärit jää pikkupuskurin taakse nätisti piiloon.
Koria onkin hitsailtu Jaakon toimesta ja maalaus on kanssa sieltä perältä. Kyllähän tuolla hitsailtavaa vieläkin löytyy kun kopistelee, uudet helmapellit ainakin on jo odottelemassa. Niitä pitää sitten kattella paremmalla aikaa...
Comment