Joo eli eiköhän tästäkin ole jo aika alkaa projektikertomusta tekemään kun sitä on jo niin moni kysellyt ja nyt olisi hetki aikaa kun emäntäkin halkesi tänään aamulla 8.45, poika tuli tällä kertaa eli toinen tulokas on meidän perheessä.
Eli autoa hankittaessa oli tarkoitus saada tehokas auto hintaluokkaan max.~15000?, harkinnassa oli plussan lisäksi kossuesko mutta kun perhettäkin alkoi kertyä päädyttiin audiin. No, sopivan oloinen kulkine löytyi nettiautosta halikosta ja sitä päädyttiin katsomaan, auto oli muuten erittäin hyväkuntoinen jopa 130 000 ajetuksi mutta ulkokuori oli hirveässä kunnossa, takaluukussa oli ruostetta ja pieniä naarmuja ympäri autoa, takapuskurikin oli jossain vaiheessa pusun saanut. Hetken jo meinasin että antaa olla mutta myyjä tinkasi 2k? huonon ulkokuoren takia niin kaupat syntyivät. Ostin siis ruosteisen ja kolhitun 10 vuotta vanhan audin 13500 euroon 2007 loppusyksystä.
No, ulkokuori ei ollut kuitenkaan niin kauhea kun äskeisestä voisi päätellä niin otettiin auto käyttöön sellaisenaan ja tulihan sitä hiukan poljettuakkin hymyssäsuin, kun kerran oli ensimmäinen oikeasti tehokas auto. No meni pari kolme, neljäkin päivää niin tuntui että eihän tämä enään mihinkään mene, jotain oli siis tehtävä. Eli autosta kaivettiin muutama lisähevonen pienillä edullisilla ja helpoilla tavoilla, lähinnä imupuolen hengitystä parantamalla ja heittämällä kaikkea ylimääräistä romua autosta pois sekä muilla pienillä kevennystoimenpiteillä. Liike parantui sen verran että asian selvästi huomasi mutta ei siitä mitään ohjusta senkään jälkeen tullut, hymyä sentään riitti taas päiväksi kunnes jotain oli taas tehtävä.
Siinä vaiheessa mietintään tuli lastun hankinta ja muutama muu pieni toimenpide tyyliin putkisto yms, joilla lisäiloa olisi taas varmaankin päiväksi riittänyt, mutta tiedossa oli jo ettei sekään tulisi lopullisesti riittämään kuten todennäköisesti ei koko koneen virittäminen vapaasti hengittävänä vaikka siihen rahaakin upottaisi älyvapaita määriä joten ajatukseksi tuli koneen ahtaminen. Siispä joulun tienoolla 2007 autosta otettiin kone laatikkoineen pois ja purettiin se täysin atomeiksi, tietenkään ennen kuin auton lainasta oli ensimmäistäkään euroa maksettu takaisin pankkiin. No tarkoituksena oli pärjätä hetki vanhalla autolla eli opel kadet vm89 elämää rumemmalla farmarilla ja hakea siihen leima vanhentuneen tilalle joulun jälkeen kun töihin piti palata, auto siis vakuutukseen takaisin ja nokka kohti konttoria. No tottakai se hajos täysin ennen puoltamatkaa siihen kuntoon ettei tarvinnut kun paalauksen, siinä sitten tuli päätä raavittua että mites tässä näin kävi, enää ei ollut ensimmäistäkään toimivaa autoa koko perheessä. Sen jälkeen tuli hetki ajeltua kaikenmailman vanhoilla romuilla hetken aikaa odotellessa auton kasaantumista ja uudelleen käyttöön ottoa, siinä vaiheessa piti autosta vielä tulla käyttöystävällinen emäntääkin ajatellen.
No kuten arvata saattaa projekti lähti pikkuhiljaa täysin käsistä muunmuassa umpikännissä äkkinäisen päähänpistoksen takia mitään sen enempää miettimättä tilatun uuden moottorin takia, sen takia piti konekin maksaa heti kun en kuitenkaan olisi melkein viittä tonnia uskaltanut selvinpäin matkaan laittaa muutaman ebayssa olevan valokuvan perusteella ilman mitään palautetta myyjästä. Silloin alkoi tulemaan selväksi ettei auto välttämättä sovellukkaan enää emännän käsiin, eihän siinä varmaan vakiokytkinkään enää pitäisi ja noi virikytkimet ei ainakaan ajomukavuutta paranna niin tuli aika hankkia perheeseen jälleen järkevä auto, ja mikäs muukaan kuin Audi. No tämän vuoden toinen päivä löysi uusi ykkösauto tiensä kotiin, vanha voitiin siis pyhittää täysin harrastuskäyttöön eikä valmistumisellakaan olisi enää tolkuton kiire, eipähän tarvitse tehdä hätiköityjä päätöksiä / ei toivottuja kompromisseja auton suhteen.
No uusi kone tuli sitten muutaman viikon pään raapimisen jälkeen pihalle, meinasi jo usko loppua kunnei konetta kuulunut sovitussa ajassa ja myyjäkään ei vastannut pariin päivään puheluihin, tekstiviesteihin eikä sähköposteihin, mutta sitten rahtifirmasta tuli puhelu että paketti on kohta pihalla, tules kuittaamaan. No heti töistä kotiin ja kone odotti tallin edessä lavalla, kuitti paperiin ja pressu pois koneen ympäriltä. Kone oli siisti ja niin julmetun kokoinen että ensimmäinen ajatus oli että ei mene konehuoneeseen ikinä. No kaverin kanssa mittailtiin konehuonetta ja konetta tovi ja todettiin että toivoa on. Onneksi kaveri lupasi vielä ottaa homman vetääkseen, itseltä ei projekti varmasti ennen eläkeikää valmistuisi huonohkon tietotaidon ja erittäin puuttellisten tilojen (ahdas autotalli) sekä esim. huonojen työkaluvalikoimien takia, tietenkään itsellä ei ole autonostureita ym. käytettävissä.
Sitten alkoikin asennus kun kaikki "romut" oli pajalle viety, kun moottori oltiin päätetty istuttaa auton vakioon laatikkoon oli edessä välilevyn hankinta. Eli laatikosta ja koneesta mitat kampiakselin keskilinjasta, piirtämään kuva ja vesileikkuuseen. Sen jälkeen hitsattiin pinnapultit levyyn laatikkoa varten, reiät koneistettiin vielä varmuudeksi kartioksi ja laitettiin kartiopultit etteivät vahingossakaan tule levystä kiristäessä läpi sekä sen jälkeen tehtiin vielä muutama ohjuritapin paikka että paketti kiristyy varmuudella haluttuun paikkaan. Kaveriksi paketin väliin hankittiin vielä SRE:n massalevy ja jäykempi asetelma jolle pitoa luvattiin 565nm, saas nähdä millain pitää, sekä uusi painelaakeri, myös vauhtipyörä tehtiin mistälie kromimolysta ihan keventämistä ajatellen, pyörästä tuli noin 6 kg painava ja asetelmasta saatiin vielä kilo sorvissa pois. Lopuksi kytkin vauhtipyörineen tasapainotettiin. Kun kone oli saatu laatikon perään alkoi paketti näyttää siltä että laatikko antautuu alle viikossa, vähän saman näköinen paketti olis tullut ehkä hiukan liioiteltuna kun isolohko jenkkikasiin olisi laitettu vaikka vanhan takavetoeskortin pikkulaatikko.
Samalla alettiin sovittamaan starttia ja huomattiin ongelman olevan aikamoinen, startti olisi pitänyt saada siirrettyä todella paljon sisäänpäin paljon pienemmän vauhtipyörän starttikehän takia, eikä laatikossa ollut käytännössä yhtään tilaa isommalle vauhtipyörälle. No rälläkkä ja vinku työmaalle ja aloin rälläköidä v10 moottorin startin korvia niin että sen saisi sisemmäs. No menihän se ja aika paljonkin, ehkä jo puolimatkassa oltiin. Sen jälkeen vinku käteen ja aloin vinguttaa lohkosta tavaraa pois, siinä on startin etupäässä turha uloke jonka poistin ja sen jälkeen vielä lohkoon koko startin matkalle ehkä millin syvennys, taas oltiin lähempänä. Viimeiseksi vaihtoehdoksi jäi suurentaa startin ratasta, ja vauhtipyörän tehnyt paja neuvoi koneistamon missä kuulemma onnistuisi, käynti siellä ja kaverilta löytynyt ford zetekin ratas malliksi kun sopi hampailtaan vauhtipyörään ja v10 koneen starttiin. Parisen viikkoa kului ja soitettiin että valmis on, kävi vielä heidän toimestaan karkaisussa. Ratas maksoi muuten 300?, kilohinta varmasti kohdallaan. Kun konetta ensimmäisen kerran startattiin oli pieni pelko että jaksaako pyöriä kun oli ~20mm pienempi vauhtipyörän kehä ja 3 piikkiä isompi startin ratas mutta ilosestihan se pyöri.
Sitten kun paketti oli kasassa alettiin sitä nostamaan keulalle, saatiin nippu paikoilleen ja huomattiin että taitaa jopa oikeastikkin sopia. Kone sovitettiin niin että laatikko tuli vakiopaikalle ja kone jatkui siis sen yhden sylinterin eteenpäin. Jäi vielä sentti tilaakin lukkopeltiin, ei siis edes ahdas. Vanha kasi on tehty niin että siinä on flekti päässä toisin kuin uudessa kympissä, se kun jäi pois ja syyläristä flektin muovi niin tilaa on riittävästi. Koneen korvat tehtiin tietty uudet, kun olivat valmiit vein ne vielä hiekkapuhallukseen hallille ja puhalsin aivan puhtaaksi, sen jälkeen pohjalle sinkkiepoksi ja kun se oli kuiva niin kastoin ne vielä mattamustaan maaliin. Hyvät tuli. Nykyään koneen saa vielä pois ilman että apurungon irroittaa vaikka onkin sijoitettu niin alas kun mahdollista, vanha ei tullut, mikäköhän siinäkin osui kerrankin nappiin...
Kun kone oli paikoillaan, tuli soiteltua paikkaan jos toiseenkin pakosarjojen teon takia, jokapuolelta nosteltiin hiukan käsiä pystyyn ja myytiin eioota, toisaalla oli hintaa ~4000?. Loppujen lopuksi otin pakosarjan tiivisteen ja matka kävi taas vesileikkuuseen ja pari laippaa tilaukseen. Pian soitettiinkin että valmiit ovat, ei kun hakemaan ja kaupan kautta vielä vesijohtoputkea mukaan, kasa käyriä ja suoraa putkea mukaan, koko oli muistaakseni 38mm sisämitaltaan. Sen jälkeen nippu toiselle kaverille joka erittäin taitava metallimies, on ennenkin tehnyt hyvällä menestyksellä pakosarjoja autoihin ja sanoi tämänkin onnistuvan ja jo syntyi pakosarjat viikonlopun aikana, tilaa ei ollut tehdä 5-1 sarjoja joten tehtiin alkuperäisen tyylinen 2-1-2 ratkaisu, downpipeksi laitettiin 2x3" eli ehkä hiukan isotkin, eivätpähän lopu ikinä kesken. Hintaa tuli ehkä 400? kaikenkaikkiaan. Lopuksi tasopintojen oikaisu, hiekkapuhallus, paineistus, vuotavien reikien tukkiminen ja taas hiekkapuhallus saippuaveden takia sekä pintaan black satin pakosarjapinnoite. Nätit tuli. Sarjojen jatkoksi laitettiin vielä 2x3" katit, joustoliitokset, supiste 2,5", pätkät 2,5 tuumasta putkea ja Tepolta aikoinaan tilattu 2x60mm Bn pipes rosteriputki.
Eli autoa hankittaessa oli tarkoitus saada tehokas auto hintaluokkaan max.~15000?, harkinnassa oli plussan lisäksi kossuesko mutta kun perhettäkin alkoi kertyä päädyttiin audiin. No, sopivan oloinen kulkine löytyi nettiautosta halikosta ja sitä päädyttiin katsomaan, auto oli muuten erittäin hyväkuntoinen jopa 130 000 ajetuksi mutta ulkokuori oli hirveässä kunnossa, takaluukussa oli ruostetta ja pieniä naarmuja ympäri autoa, takapuskurikin oli jossain vaiheessa pusun saanut. Hetken jo meinasin että antaa olla mutta myyjä tinkasi 2k? huonon ulkokuoren takia niin kaupat syntyivät. Ostin siis ruosteisen ja kolhitun 10 vuotta vanhan audin 13500 euroon 2007 loppusyksystä.
No, ulkokuori ei ollut kuitenkaan niin kauhea kun äskeisestä voisi päätellä niin otettiin auto käyttöön sellaisenaan ja tulihan sitä hiukan poljettuakkin hymyssäsuin, kun kerran oli ensimmäinen oikeasti tehokas auto. No meni pari kolme, neljäkin päivää niin tuntui että eihän tämä enään mihinkään mene, jotain oli siis tehtävä. Eli autosta kaivettiin muutama lisähevonen pienillä edullisilla ja helpoilla tavoilla, lähinnä imupuolen hengitystä parantamalla ja heittämällä kaikkea ylimääräistä romua autosta pois sekä muilla pienillä kevennystoimenpiteillä. Liike parantui sen verran että asian selvästi huomasi mutta ei siitä mitään ohjusta senkään jälkeen tullut, hymyä sentään riitti taas päiväksi kunnes jotain oli taas tehtävä.
Siinä vaiheessa mietintään tuli lastun hankinta ja muutama muu pieni toimenpide tyyliin putkisto yms, joilla lisäiloa olisi taas varmaankin päiväksi riittänyt, mutta tiedossa oli jo ettei sekään tulisi lopullisesti riittämään kuten todennäköisesti ei koko koneen virittäminen vapaasti hengittävänä vaikka siihen rahaakin upottaisi älyvapaita määriä joten ajatukseksi tuli koneen ahtaminen. Siispä joulun tienoolla 2007 autosta otettiin kone laatikkoineen pois ja purettiin se täysin atomeiksi, tietenkään ennen kuin auton lainasta oli ensimmäistäkään euroa maksettu takaisin pankkiin. No tarkoituksena oli pärjätä hetki vanhalla autolla eli opel kadet vm89 elämää rumemmalla farmarilla ja hakea siihen leima vanhentuneen tilalle joulun jälkeen kun töihin piti palata, auto siis vakuutukseen takaisin ja nokka kohti konttoria. No tottakai se hajos täysin ennen puoltamatkaa siihen kuntoon ettei tarvinnut kun paalauksen, siinä sitten tuli päätä raavittua että mites tässä näin kävi, enää ei ollut ensimmäistäkään toimivaa autoa koko perheessä. Sen jälkeen tuli hetki ajeltua kaikenmailman vanhoilla romuilla hetken aikaa odotellessa auton kasaantumista ja uudelleen käyttöön ottoa, siinä vaiheessa piti autosta vielä tulla käyttöystävällinen emäntääkin ajatellen.
No kuten arvata saattaa projekti lähti pikkuhiljaa täysin käsistä muunmuassa umpikännissä äkkinäisen päähänpistoksen takia mitään sen enempää miettimättä tilatun uuden moottorin takia, sen takia piti konekin maksaa heti kun en kuitenkaan olisi melkein viittä tonnia uskaltanut selvinpäin matkaan laittaa muutaman ebayssa olevan valokuvan perusteella ilman mitään palautetta myyjästä. Silloin alkoi tulemaan selväksi ettei auto välttämättä sovellukkaan enää emännän käsiin, eihän siinä varmaan vakiokytkinkään enää pitäisi ja noi virikytkimet ei ainakaan ajomukavuutta paranna niin tuli aika hankkia perheeseen jälleen järkevä auto, ja mikäs muukaan kuin Audi. No tämän vuoden toinen päivä löysi uusi ykkösauto tiensä kotiin, vanha voitiin siis pyhittää täysin harrastuskäyttöön eikä valmistumisellakaan olisi enää tolkuton kiire, eipähän tarvitse tehdä hätiköityjä päätöksiä / ei toivottuja kompromisseja auton suhteen.
No uusi kone tuli sitten muutaman viikon pään raapimisen jälkeen pihalle, meinasi jo usko loppua kunnei konetta kuulunut sovitussa ajassa ja myyjäkään ei vastannut pariin päivään puheluihin, tekstiviesteihin eikä sähköposteihin, mutta sitten rahtifirmasta tuli puhelu että paketti on kohta pihalla, tules kuittaamaan. No heti töistä kotiin ja kone odotti tallin edessä lavalla, kuitti paperiin ja pressu pois koneen ympäriltä. Kone oli siisti ja niin julmetun kokoinen että ensimmäinen ajatus oli että ei mene konehuoneeseen ikinä. No kaverin kanssa mittailtiin konehuonetta ja konetta tovi ja todettiin että toivoa on. Onneksi kaveri lupasi vielä ottaa homman vetääkseen, itseltä ei projekti varmasti ennen eläkeikää valmistuisi huonohkon tietotaidon ja erittäin puuttellisten tilojen (ahdas autotalli) sekä esim. huonojen työkaluvalikoimien takia, tietenkään itsellä ei ole autonostureita ym. käytettävissä.
Sitten alkoikin asennus kun kaikki "romut" oli pajalle viety, kun moottori oltiin päätetty istuttaa auton vakioon laatikkoon oli edessä välilevyn hankinta. Eli laatikosta ja koneesta mitat kampiakselin keskilinjasta, piirtämään kuva ja vesileikkuuseen. Sen jälkeen hitsattiin pinnapultit levyyn laatikkoa varten, reiät koneistettiin vielä varmuudeksi kartioksi ja laitettiin kartiopultit etteivät vahingossakaan tule levystä kiristäessä läpi sekä sen jälkeen tehtiin vielä muutama ohjuritapin paikka että paketti kiristyy varmuudella haluttuun paikkaan. Kaveriksi paketin väliin hankittiin vielä SRE:n massalevy ja jäykempi asetelma jolle pitoa luvattiin 565nm, saas nähdä millain pitää, sekä uusi painelaakeri, myös vauhtipyörä tehtiin mistälie kromimolysta ihan keventämistä ajatellen, pyörästä tuli noin 6 kg painava ja asetelmasta saatiin vielä kilo sorvissa pois. Lopuksi kytkin vauhtipyörineen tasapainotettiin. Kun kone oli saatu laatikon perään alkoi paketti näyttää siltä että laatikko antautuu alle viikossa, vähän saman näköinen paketti olis tullut ehkä hiukan liioiteltuna kun isolohko jenkkikasiin olisi laitettu vaikka vanhan takavetoeskortin pikkulaatikko.
Samalla alettiin sovittamaan starttia ja huomattiin ongelman olevan aikamoinen, startti olisi pitänyt saada siirrettyä todella paljon sisäänpäin paljon pienemmän vauhtipyörän starttikehän takia, eikä laatikossa ollut käytännössä yhtään tilaa isommalle vauhtipyörälle. No rälläkkä ja vinku työmaalle ja aloin rälläköidä v10 moottorin startin korvia niin että sen saisi sisemmäs. No menihän se ja aika paljonkin, ehkä jo puolimatkassa oltiin. Sen jälkeen vinku käteen ja aloin vinguttaa lohkosta tavaraa pois, siinä on startin etupäässä turha uloke jonka poistin ja sen jälkeen vielä lohkoon koko startin matkalle ehkä millin syvennys, taas oltiin lähempänä. Viimeiseksi vaihtoehdoksi jäi suurentaa startin ratasta, ja vauhtipyörän tehnyt paja neuvoi koneistamon missä kuulemma onnistuisi, käynti siellä ja kaverilta löytynyt ford zetekin ratas malliksi kun sopi hampailtaan vauhtipyörään ja v10 koneen starttiin. Parisen viikkoa kului ja soitettiin että valmis on, kävi vielä heidän toimestaan karkaisussa. Ratas maksoi muuten 300?, kilohinta varmasti kohdallaan. Kun konetta ensimmäisen kerran startattiin oli pieni pelko että jaksaako pyöriä kun oli ~20mm pienempi vauhtipyörän kehä ja 3 piikkiä isompi startin ratas mutta ilosestihan se pyöri.
Sitten kun paketti oli kasassa alettiin sitä nostamaan keulalle, saatiin nippu paikoilleen ja huomattiin että taitaa jopa oikeastikkin sopia. Kone sovitettiin niin että laatikko tuli vakiopaikalle ja kone jatkui siis sen yhden sylinterin eteenpäin. Jäi vielä sentti tilaakin lukkopeltiin, ei siis edes ahdas. Vanha kasi on tehty niin että siinä on flekti päässä toisin kuin uudessa kympissä, se kun jäi pois ja syyläristä flektin muovi niin tilaa on riittävästi. Koneen korvat tehtiin tietty uudet, kun olivat valmiit vein ne vielä hiekkapuhallukseen hallille ja puhalsin aivan puhtaaksi, sen jälkeen pohjalle sinkkiepoksi ja kun se oli kuiva niin kastoin ne vielä mattamustaan maaliin. Hyvät tuli. Nykyään koneen saa vielä pois ilman että apurungon irroittaa vaikka onkin sijoitettu niin alas kun mahdollista, vanha ei tullut, mikäköhän siinäkin osui kerrankin nappiin...
Kun kone oli paikoillaan, tuli soiteltua paikkaan jos toiseenkin pakosarjojen teon takia, jokapuolelta nosteltiin hiukan käsiä pystyyn ja myytiin eioota, toisaalla oli hintaa ~4000?. Loppujen lopuksi otin pakosarjan tiivisteen ja matka kävi taas vesileikkuuseen ja pari laippaa tilaukseen. Pian soitettiinkin että valmiit ovat, ei kun hakemaan ja kaupan kautta vielä vesijohtoputkea mukaan, kasa käyriä ja suoraa putkea mukaan, koko oli muistaakseni 38mm sisämitaltaan. Sen jälkeen nippu toiselle kaverille joka erittäin taitava metallimies, on ennenkin tehnyt hyvällä menestyksellä pakosarjoja autoihin ja sanoi tämänkin onnistuvan ja jo syntyi pakosarjat viikonlopun aikana, tilaa ei ollut tehdä 5-1 sarjoja joten tehtiin alkuperäisen tyylinen 2-1-2 ratkaisu, downpipeksi laitettiin 2x3" eli ehkä hiukan isotkin, eivätpähän lopu ikinä kesken. Hintaa tuli ehkä 400? kaikenkaikkiaan. Lopuksi tasopintojen oikaisu, hiekkapuhallus, paineistus, vuotavien reikien tukkiminen ja taas hiekkapuhallus saippuaveden takia sekä pintaan black satin pakosarjapinnoite. Nätit tuli. Sarjojen jatkoksi laitettiin vielä 2x3" katit, joustoliitokset, supiste 2,5", pätkät 2,5 tuumasta putkea ja Tepolta aikoinaan tilattu 2x60mm Bn pipes rosteriputki.
Comment