Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 Avant 1.8T -04

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A4 Avant 1.8T -04

    Viime vuonna saatiin opiskelut päättymään ja oli aika ostaa auto (Hondaa ja Fiatia ei lasketa). Olin jo useamman vuoden halunnut ostaa B6 mallisen Quattron. Tosin osto vaiheessa meitin myös B5 S4:ää, mutta en löytänyt sopivaa yksilöä sopivilla kilometreillä.

    Valinta oli sen jälkeen helppo. Itse tykkäsin enemmän Avantista kuin Sedanista, joka myös helpotti valintaa. Katse siirtyi Ruotsin puolelle ja monen sähköpostiviestin ja puhelinsoiton jälkeen (kiitos Ronille/RFCImpotsille kärsivällisyydestä) löytyi sopiva yksilö.

    Tukholmasta löytyi BEX-koneella oleva 1.8T vm- 04, jolla oli ajettu 46tkm. Auto oli hyvässä kunnossa, ainoastaan takaluukussa oli pieni kolhu ja keskikyynernojan "kannen" lukitus oli murtunut. Nämä eivät haitanneet ja auto uitettiin Suomeen ja Porvooseen. Koeajon jälkeen hymy oli herkässä ja kulta läksi kotiin.

    Ongelmia ei ole ollut kuin yhden bensapumpun ja Toyotan verran. Toytoa sen takia, koska tuli kolmion takaa suoraan kuskinpuolen etukulmaan. Onneksi ei muuta kuin peltiä ja pissapojansäiliö. Hintaa tuli 4500?.


    KONEHUONE:
    -1.8T (BEX)
    -Täysin vakio (vielä)

    ULKOKUORI:
    -Vakio
    -Korin väriin maalatut helmat
    -18" RS4-vanteet (New Replica värinä tumma)
    -Takalasien tummennukset by Lustig (sivulasit 35% ja takalasi 20%)

    SISUSTA:
    -Prosport
    -Ajotietokone
    -Alcantara
    -Keskikyynernoja
    -jne

    Alusta:
    -Tehdasmadallus (olisko -20mm)
    -312 mm etujarrut (EBC rei'itetyt levyt ja Redstuff-palat)
    -255 mm takajarrut(EBC rei'itetyt levyt ja Redstuff-palat)

    Tulossa:
    -KW Variant 2
    -RS4 takakallistuksenvakaaja
    -Diskopottu
    -Tummat takavalot
    -Tummat etuvalot ja vilkut
    -jne
    -Nämä kunhan ne saa selitetty operatiiviselle johdollo järkevästi

    Selostus autoon tehdystä jarruremontista tulossa seuraavaksi


    Kuvat autosta ovat viime vuodelta. Parempia tulee kunhan saa viikonloppuna taas auton pestyä
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Cronos; 4.7.2009, 23:03. Perustelu: lisätty huono kuva

    #2
    Alkuperäinen kirjoittaja Cronos
    -Nämä kunhan ne saa selitetty operatiiviselle johdollo järkevästi
    Eli valmistumista saadaan odottaa.. :)

    Mun mielestä tuo alkaa olla ulkoisesti tuossa. Ehkä S-line listat ovan helmoihin ja joku kevyt (Cupran?) lippa etupuskurin alle ja se on siinä.
    Pannuhuoneessa taas voi touhuta mielin määrin. =)

    Siisti vekotin. Kelpais mullekin!

    Comment


    • #3
      Siisti vekotin tosiaan. Mietin tässä vaan sitä, ettei miksei 2.0T tuoda? Onko liikaa hintaeroa?

      Comment


        #4
        Jarruremontti

        Auton jarrut alkoivat olemaan tiensä päässä, joten ajattelin vaihtaa kaikki kerralla ja samalla myös päivittää niitä hieman tehokkaimmiksi.

        Etujarrut

        Etujarruista en tee sepostusta, koska hyvät ohjeet siitä löytyy täältä. Kiitos siitä 4Avant.

        Etujarrut olivat tosi helpot vaihtaa. Aikaa ensimmäiseen meni 1.5h, koska piti opiskella samalla. Toinen puoli meni sitten jo 0.5h. Kaikki pultit lähtivät hyvin irti eivätkä tarvinneet ylimääräistä vaivannäköä.

        Kuvia lopputuloksesta myöhemmin.

        Takajarrut

        Takajarrujen vaihto lähti liikenteeseen tutkimalla yllä olevaa topicia. Ajattelin asian tiimoilta syntyvän hankaluuksia, mutta olin positiivisesti yllättynyt.

        Homma lähti pyörän irroittamisella (kuva 1.). Takajarrut olivat paremmassa kunnossa verrattuna etujarruihin, mutta ulkonäen takia vaihdoin myös ne. Omasta mielestä on myös hyvä kerralla vaihtaa kaikki, niin säästyy myöhemmiltä murheilta.

        Jarrusatula on kiinni kannakkeessa kahdella 13mm pultilla (kuva 2.) Pultit lähtevät irti liukutapista pitämällä kiinni 15mm mutterista (kuva 2.) ja kääntämällä 13mm pultista.

        Kun satula on saatu irti tilanne näyttää kuten kuvassa 3. Itse köytin satulan kiinni iskunvaimentimeen jotta sain työtilaa.

        Seuraavaksi mietin, että pitääkö satulan kannake myös irroittaa, mutta huomasin saavani levyn oikein hyvin pois ilman irroittamista (kuva 4.) Putsasin uuden levyn ja laitoin paikoilleen.

        Jotta uudet palat mahtuvat satulaan, täytyy satulan sylinteriä pyörittää sisään päin (kuva 5.). Koko hommasta tähän meni suurin osa aikaa. Pyörittelen sylinteriä yli 2 tuntia per puoli. En tiedä miten siihen sai niin kauan aikaa menemään, meni silti.

        Lopputulos näkyy viimeisessä kuvassa 6. Otin myös vetailun vuoksi kuvan alkuperäisestä levystä ja EBC:n levystä (kuva 7).

        Tässä oli jarrujen vaihto yksinkertaisesti ja lyhyesti kerrottuna. Ykstyiskohtia en jaksanut tähän aikaan enää kertoa, mutta kysymällä selviää.

        Aikaa meni n.2 h etuakselilla ja 5 tuntia taka-akselilla, kun ekaa kertaa tekee.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja _jone_ Näytä viesti
          Siisti vekotin tosiaan. Mietin tässä vaan sitä, ettei miksei 2.0T tuoda? Onko liikaa hintaeroa?
          Niitä oli ainakin vähemmän tarjolla silloin kun autoa etsiskelin. Hinnassa ei mielestäni suuria eroja ollut.

          Comment


          • #6
            Vuotaa vissiin toi takajarruletku, näyttää satula "märältä"? Myös sen alapuolella on mähmää.
            Vai onko se vaan CRC:tä/vastaavaa? :)

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
              Vai onko se vaan CRC:tä/vastaavaa? :)
              Se on CRC:tä. =) Piti hieman putsailla kurasta.

              Comment


              • #8
                Pyörittelen sylinteriä yli 2 tuntia per puoli.
                Oliko sylinteri niin jäykkä vai mikä oli vikana? Kai muistit katsoa, ettei jarrunestesäiliö ollut jo valmiiksi täynnä ja kun työntelit mäntiä sisään, niin sekin saattaa ahistaa aika pahasti ja jarrunestettä on voinut pursuta pois säiliöstä. Nestepinta laskee kun palat kuluu ja huollossa lisätään vain lisää nestettä...sitten kun vaihtaa kokonaan uudet palikat joka kulmaan voi nestettä olla liikaa.

                Itsellä sama jumppa edessä jossain vaiheessa...eteen olen moneen autoon vaihtanut, mutta taakse en...kiitokset hyvistä ohjeista. Joku viisas joskus pamautti, että takapyörän laakeritkin pitää vaihtaa takalevyjen kanssa, mutta taisi olla ukkelin höpinöitä vain!?

                Ja on se autokin tosi tyylikäs!;)
                Viimeksi muokannut jaarli81; 15.5.2009, 08:35. Perustelu: Kirotusvireitä

                Comment


                  #9
                  Sylinteri pyöri kyllä hyvin, kunhan sai sen aluksi liikenteeseen. Jotenkin tuntui vain että sylinteri ei meinannut millään kiertyä sisään. Alkoi toisella puolella jo voimat loppua kun oli puoli iltaa pyöritellyt. Tekisi mieli mennä kysymään merkkarista miten ne siellä tuon sylinterin pyörittää.

                  Edessä jarrunestesäiliö riitti juuri ja juuri. En joutunut siis tyhjentämään säiliötä. Oli muutenkin helpompi, koska ei tarvinnut kuin työntää sylinteri sisään.

                  Comment


                  • #10
                    Jotenkin tuntui vain että sylinteri ei meinannut millään kiertyä sisään.
                    Ei siihen pitäisi tuolla kuvassa näkyvällä työkalulla mennä kuin muutama minuutti.

                    Comment


                      #11
                      Niin minäkin luulin. =) Tosin vertailupohjana on nyt oma, että jos jollain olisi toisenlaisia kokemuksia niin haluaisin kuulla niitä.

                      Comment


                        #12
                        Ei pitäisi ei. Tuon C4:n takajarrumännät pyöri myös tosi huonosti ja tuloksena olikin lääkärireissu noin klo 4:30 lauantaiaamuyöstä, kun omaani vastaavan jumpan tein. Vaimon B4:n männät olikin sitten paljon herkemmässä. Kummatkin toimii kuten kuuluu. Tiedä sitten..

                        Comment

                        Working...
                        X