Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Yksi näitä perinteisiä 1,8tq projekteja..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Yksi näitä perinteisiä 1,8tq projekteja..

    Pistetääs nyt vähän tästä omastakin projektista juttua tänne. Jos vaikka tulisi paineita saada se joskus valmiiksi ;) Vaikka näitä samanlaisia pelejä taitaa jokaisessa pienemmässäkin kylässä olla jo enemmän kuin vakioita.

    Profiilin autoa siis rakentelen. Tuli se tuossa syksyllä purettua, sopivasti samaan aikaan kuin aloin taloa rakentamaan. Eli aikataulu "hieman" venähti. Onneksi on emännän rankka vm.90 corolla käytössä, että pääsee kulkemaan ;)

    Syynä tuohon purkuun oli lisääntynyt öljyn kulutus, viskon laakerin ääntely ja tietysti suunnaton vauhdin kaipuu..Ja lisäksi auton sisällä oli n.127 litraa vettä niiden v***n tukkeutuneiden vedenpoistoreikien takia!

    Jos vaikka laittelen tähän vähän listaa, että mitä on tullut tehtyä ja mitä pitäisi vielä ehtiessään tehdä.

    Tehty:
    Lattiamatto revitty kuivumaan. Meni hermot, ei lähtenyt ehjänä..(ehkä etsin uuden, ehkä en..jos jättäisi kokonaan racemalliseksi..)
    50w xenonit lyhyisiin ja pitkiin(facelift valot)
    FK tummat takavalot
    alustaa massailtu ja pieniä alkavia ruostevaurioita maalailtu
    takalasit tummennettu
    M3 lippa takaluukkuun
    venttiilinvarsien kumit vaihdettu(kansi paikallaan, en suosittele hommaa pahimmalle vihamiehellenikään..)
    3" rosteriputkisto
    vemsin laajakaistalambda/pakokaasujen lämpötila,ahtopaine ja öljynpainemittarit a-pilariin
    bensanpaine, pakopaine ja imuilman lämpötilamittarit keskituuletus suulakkeiden paikalle
    öljynkeräyssäiliö huohotusjärjestelmään
    koneesta purettu lähes kaikki apulaitteet irti..

    osat hommattu:

    RS4 B5 jarrut eteen ja taakse
    S4 jarrutehostaja
    goodridgen teräspunosjarruletkut eteen ja taakse
    eteen RS4 alumiiniset napa-asetelmat(tai millä nimellä niitä palikoita kutsutaankaan, johon tukivarret yms. kiinnittyy..)
    RS4 takanavat
    FK Königsport alustasarja
    Powerflex puslat eteen ja taakse niihin tukivarsiin joihin niitä saa..
    taakse säädettävät takakallistuksen vakaajan "koiranluut"
    RS4 puskurit eteen ja taakse + jotkut yleismallin lasikuituhelmahärpäkkeet
    S4 voimansiirto(6v laatikko, kardaani, perä ja vetarit)
    XTD kiinteä vauhtipyörä + 6 lapainen jousitettu sintterilevy
    GT28rs turbo isommalla pakopesällä + atp pakosarja
    keraamiset pinnoitteet pakosarjaan ja turbon pakopesään
    440ccm suuttimet
    S4 tankki bensapumppuineen
    3" ilmamassa-anturin runko
    1,8l vaparin nokat
    3" downpipe
    Välijäähdytin nokalle(600x300x76)
    öljynjäähdytin vaihtuu myös nokalle..
    034 moottorin ja laatikon track kovuuden tukikumit
    034 takaperän kannitinkumit ja moottorin etukannakekumi
    tarvikkeet nokkahihnan vaihtoon
    torsen takaperään
    hiilikuituinen nokkapelti
    RS4 alcantara ratti, S4 vaihdekepin nuppi ja pussi

    No joo, ei nyt jaksa varmaan muistaa kaikkea mutta jatkan listaa jos jotain tulee mieleen ja laittelen kuvia kun kerkiän. Nyt pitää mennä tuutimaan, huomenna aikasin herätys ja rakennukselle laittelemaan betoniverkkoja lattiaan. Sitten vielä iltavuoroon töihin..Vapaa-aika? Mitä se on..
    Viimeksi muokannut 8866; 17.2.2009, 09:25. Perustelu: Allekirjoitukset pois

  • #2
    Vapaa-aika
    ei semmoista perheellisillä olekaan :D

    edit_ koitapas pistää sitä meitsin trokaamaa verkkoa hyötykäyttöön

    Comment


    • #3
      Ja kuvia, hyvältä kuulostaa.

      Comment


      • #4
        Hyvältä kuulostaa tämä projekti! Ei näitä b5 1.8Tq projekteja ainakaan tässä laajuudessa mielestäni liikaa tällä palstalla ole.. Kuvia vaan tuleen, kun ehdit.
        "subscribed" niinku lontoon kielisillä voorumeilla sanotaan.. ;)

        Comment


        • #5
          Muutaman kuvan voisi kokeilla laittaa, kun sain niitä tuolta kortilta siirrettyä koneelle.

          Eli tuossa kuva huono laakeri.jpg siitä viskotuulettimen laakerista. Kuten huomaatte, laakerissa on kuulia enää aika säästeliäästi. Kuulosti moottorin käydessä erehdyttävästi sepelimyllyltä täynnä nyrkin kokoisia kiviä..

          Tuossa pari kuvaa venttiilinvarren kumien vaihdosta. Rakentelin siihen itse tuollaisen puristimen vent.kum.1.jpg , vent.kum.3.jpg . Muuten työnä varsin yksinkertainen, mutta kun noita imuventtiileitä on niin tuhottoman paljon ja vielä tungettu niin h****t*n hankalaan paikkaan. Pakoventtiilit olikin sitten yhtä juhlaa, vain 8 kappaletta ja tilaa ihan yllinkyllin..Magneetti, pinsetit ja vähintään neurokirurgin hermot + käsien kontrolli lähes pakolliset tuossa operaatiossa. Toivottavasti öljynkulutus johtui noista tiivisteistä..

          Putkistoon putkisto.jpg tulee hieman muutoksia, kun teen sen 3" downpipen. Tuo jousto muuttuu suoraksi putkeksi ja laitan sen joustopalan sitten sinne downpipen alaosaan, lisäksi teen nuo jatkokohdat v-panta liittimillä. On tuo nykyinen jousto auton alimmaisena kohtana ja vaarassa kulua puhki lievistä pohjakosketuksista. Kontiokin ihmetteli nähdessään autoni mataluutta, ihan leimakelpoinen silti :) Tosin ajattelin hieman "korottaa" autoa tuon uuden alustasarjan myötä, ainainen madaltaminen on niin amista..

          RS4 puskuri audi 003.jpg olikin jo keskeneräisenä hetken paikallaan, pitää vielä leikkoa, paklailla, kuiduttaa, hioa, paklailla, hioa yms. että saa sen edes jotenkin istumaan paikalleen. Miksei kukaan varoittanut kuinka iso homma siinäkin oikeastaan on? Tai ehkä en vaan osaa..No, harjoitellaan.

          Ja loppuun perinteinen kuva xenonien asennuksesta puolixenon.jpg.
          Pitkissähän valoteho n. nelinkertaistui, lyhyissä ei oikeastaan tullut merkittävää eroa halogeeneihin nähden. Pesurit pitää asentaa ja tehdä niille jonkinlainen ristikytkentä. Autossa kun ei aikaisemmin pesureita ollut..
          Attached Files
          Viimeksi muokannut miolta; 18.2.2009, 01:00.

          Comment


          • #6
            Perään Perä.jpg olisi tosiaan tarkoitus sovitella tuollainen Torsenin Torsen.jpg murikka. Ei sen toimivuudesta ja hyödyistä ihan tarkkaa kuvaa ole, mutta tuskin siitä haittaakaan on? Eihän se tietenkään ihan heittämällä sinne mene, mutta ei kuitenkaan suuria muutoksia vaadi. Onneksi tuossa lähellä asustaa sellaiset Karpiolan veljekset, eiköhän nuo muutostyöt heiltä onnistu ;)

            Vauhtipyörä Vauhtipyörä.jpg menee kanssa paikalleen melko helpolla. Ainoastaan kiinnityspultteja pitää lyhentää, kun en äkkiseltään sopivan pituisia löytänyt paikallisesta pulttifirmasta(tuon uuden vauhtipyörän kiinnityspinnan paksuus on n.14mm ohuempi, kuin kaksoismassan). Ja sille tosiaan kaveriksi tuo sintterilevy asetelma + sintteri.jpg, se on sitten arvoitus minkälainen tuo on ajaa. Kait tuo jousitettu levy hieman pehmentää kytkimen toimintaa..

            Kytkimen vaihtoon suurin syy lienee tämä GT28 + pakosarja.jpg, vakiokytkin olisi varmaankin antautunut. Tuohon liittyen olisikin pari kysymystä. Eli pakolämpöanturin ja pakopainemittauksen lähdön paikat. Tuon lämpöanturin ajattelin laittaa tuohon pakosarjan kollektoriin, eli lähelle turbon kiinnityslaippaa. Ja pakopaineen lähtö olisi lienee syytä laittaa sitten tuohon turbon pakopesän kylkeen. Onnistuisikohan ne noin? ja minkälaiset kiinnitystavat olisivat suotavia, ettei valuosat lähtisi halkeilemaan? Ihan vaan reikä ja kierteitys vai kenties hitsaamalla?
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Vielä muutama kuva jarruista. Tässä tosiaan ne RS:n etunavat Etunavat.jpg. Painavat todella vähän verrattuna teräksestä valmistettuihin vastaaviin osiin. Kait sillä kompensoidaan näiden levyjen painoa Jarrut2.jpg. Ylhäällä tosiaan parit takalevyt ja alhaalla etulevyt + ihan oikealla vakiot verrokkina. Ja levyjen alapuolella RS4 satulat verrokkinaan vakiosatulat.

              Tuollainen splitteri splitteri1.jpg pitäisi sovitella etupuskuriin. Sen jatkoksi kun vielä rakentelisi esim. 3mm alumiinilevystä koko pohjan peittävän pohjapanssarin, niin vaikeutuisi ainakin katsastusinsinöörin hommat. Eipähän pääsisi pohjaa kolkuttelemaan..
              Attached Files

              Comment


                #8
                Hieno projekti! Tuoko on v8:in takatorsen?

                Comment


                  #9
                  Mittaapas noiden tolppien painoerot.

                  Comment


                  • #10
                    Ihme aamuvirkkua porukkaa täällä ;) Vai onko tultu baarista kotiin ja katseltu sitten projekteja..

                    Joo, tuo on tosiaan vm.94(vai olikohan -93, ei pysty muistaan)V8 Audin perästä ulostettu tuo Torsen. Taisi olla täällä foorumilla puhetta, että sellainen sinne sopisi ja olihan se sitten saatava! Kait niitä muutkin on täällä autoihinsa laitelleet, mutta kun ei mitään selkeätä tietoa sen hyödyistä ole kerrottu niin itsehän se sitten on kokeiltava. Tosin minun ajajan taitoni eivät ehkä riitä sen hyödyn mittaamiseen.. Muuten se sopii tuohon S4:n perän kuoriin aika heittämällä, mutta toisen laakerin koko ei täsmää. Onneksi S4:n perään sopivan laakerin halkaisija on pienempi, eli sovitus onnistuu vain sorvaamalla. Ei tarvitse täytellä yms..
                    Mihin muuten kannattaisi perässä ja vaihdelaatikossa asentaa öljyn lämpötilan anturi? Onko siellä jossain peräti valmiina vahvempi valu jossain kohdassa, vai pitääkö ihan summassa katsella jostain sopiva kohta johon tällää reiän ja kierteet? Sinällään tuo tieto lämpötilasta ei hirveän tärkeä ole, tuskin se liian korkeaksi nousee. Mutta itse olen jostain syystä tykästynyt seuraamaan kaikenlaista tietoa auton tilasta ja onhan nuo Autometerin mittarit aika race..

                    Koitan mittailla noitten tolppien painot jossain välissä. Ei ole kyllä mitään hyvää vaakaa, mutta kai henkilövaakalla alueelle päästään. Mutta noin mutu tuntumalta sanoisin, että jos teräksinen painaa 7 kiloa niin tuo alumiininen voisi painaa n.3kg..Nämä kyllä sitten ihan puhtaasti arvioina..

                    Paljonkos muuten Mikko tuo 2,7bit painaa enemmän kuin tuo 1,8t? Ihan vaan vastasen varalle kysäisen, kun näistä painoista kerran alettiin puhumaan ;)

                    Comment


                      #11
                      En tiedä paljonko enemmän se painaa, mutta biturbo painaa 200 kg. Mitä lie 1.8t?

                      Comment


                        #12
                        Netistä lukeneena olen ymmärtänyt, että noita v8 takatorseneita olisi varsinkin varttimailia harrastaessa mennyt rikki.

                        Comment


                        • #13
                          Onko sulla kuvaa miltä tuo M3 lippa siinä luukussa näyttää?

                          käyköhän tommonen b6 s-line lippa tohon luukkuun...

                          Comment


                          • #14
                            On siitä kuvia, on vaan toisella koneella. Koitan jossain välissä laittaa tänne. Se oli joku ebayn yleismallinen M3 spoileri, tuli muistaakseni Hong Kongista tai jostain muusta vinkuintiasta..makso muistaakseni n. 15 ekee. Teipillä kiinni ja hyvin on pysynyt.

                            Lyhentelin tuossa ne vauhtipyörän pultit ja pistin sen samantien kiinni. Aika tiukkaan neuvoo Bentleyn opas vääntään pultit. Ensin 60 newtonia ja sitten 180 astetta päälle. Eikös nuo pultit veny kiristettäessä ja se on sen mukaan laskettu. Kun lyhensin noita sen 15mm niin tuntu että menee aika pirun tiukkaan. Meni ehkä suosilla n.90 astetta..No, laitoin 243 loctitea kierteisiin, niin kaippahan pysyvät.

                            Torsenin hain Karpiolalta sorvauksesta. Nyt vaan odottelen että uudet laakerit tulee, niin pääsee asenteleen sen paikalleen. Ja hei PV, kaikenhan ne saa muutenkin rikki vartilla :) Ei tuohon nyt sellaisia tehoja tule, että tuo Torsen ainakaan helpolla antautuisi. Jos se siinä tehokkaassa V8 laivassa kestää, niin kai nyt tuossa paljon köykäisemmässäkin.

                            Comment


                              #15
                              Lyhyille pulteille on eri momentti ja myöskin ne tulisi aina uusia niinkuin pääsääntöisesti kaikki pultit, joissa on annettu kulmakiristys.
                              19,5mm pituiset pultit: N 90206103 (30Nm + 90 deg)
                              22,3mm: N 90665001 (ehkä turhan korkea kanta?)

                              Comment


                              • #16
                                Mites tämä projekti etenee?

                                Comment


                                  #17
                                  Täällä kans kiinnostas.. Eritoten tuo s4 voimansiirron laitto kokonaisuudessaan a4:seen, kuinka närkästävä homma laittaa? Bolt-on ? :>
                                  Viimeksi muokannut bonus; 28.7.2009, 14:18.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X