Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 2.7tt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    UrS4 2.7tt

    Kuvia ei ole ekaan postiin laittaa, se on vaan niin :(

    Kuten varmaan tarkkasilmäiset ovat huomanneet pistin aikamoisen läjän 2.2 20vt koneen osia myyntiin. Kaikkia en edes ensimmäiseen myynti-ilmoon muistanut laittaa. Tarina alkaa 13.6.2008, jolloin autoni jäi parkkiin kun kansi piti pistää Kansisetille käsittelyyn. Samalla oli tarkoitus laitella erinäköisiä osasia, joihin löytyy erinäköisiä viittauksia muissa viesteissä. Jossain kohtaa takaisin rakentamisen aikana pääsi syntymään vaurioita lohkon runkolaakeri siltoihin. Paljain silmin pestystä lohkosta löytyi 4 halkeamaa. Nämä löytyivät 16.1.2009. Joten ei muuta kuin mietintämyssy päähän ja pohtimaan, että mistä tekniikkaa tilalle. Pikaisella selvittelyllä "halvin" raakile olikin 2.7L tuplaturbo tekniikka ja lopullisen hinnan saatuani ja selvitettyäni rahoituksen operaatiolle päätin lähteä ihan toiseen suuntaan kuin alunperin oli tarkoitus.

    Ajatus biturbo tekniikasta oli kyllä kytenyt jo siitä lähtien kun tuon auton ostin. Laatikkohan on samaa sukua, ensimmäisiä versioita kyseistä 01E perheestä, joten koneen pitäisi pulttautua nätisti voimansiirtoon. Koneen kannakkeet ja keulimistuet joudutaan taikomaan, kunhan saan tekniikan itselleni. Jos kerran tekniikka saadaan coupen keulalle ja B5 koriin sovitettua, en usko, että C4 korissa rupeaa ahdistamaan. Pykälien mukaan autoon saa sovittaa vertailumallia tehokkaamman, painavamman ja suuremmalla iskutilavuudella olevan koneen. AGB:ssä on ilmoitettu 285hv, joka itseasiassa jää "vertailumoottoria" vähäisemmäksi, samoin iskutilavuus on noin puolitoistalitraa pienempi. Painon kanssa en usko ongelmia tulevan, koska tuo alkuperäinen malmikasa painaa niin sanotusti syntisesti. (Itseasiassa olen kuullut, että V8 moottori painaa loppujen lopuksi hiukan enemmän kuin I5 turbomoottori.) Vähäpäästöisestä aihiosta kun on kyse, niin uudesta moottorista pitää olla päästötiedot ja tiedot että on korkeintaan yhtä vanha kuin alkuperäinen. AGB:n tapauksessa tämä ei ole mikään ongelma, koska urssin valmistus on loppunut aiemmin kuin koko konetta on edes myyty.

    Eli, mitä kaikkea tarvitsee taikoa, että auto saadaan käynnistymään? Ensinnäkin pitää tehdä jäähdytyspiiriin letkut. Samoin turbojen imupuoli, ja ahtopuoli. Onneksi Urssin konetila on suunniteltu 2 pyttyä pidemmille koneille, joten koneen edessä on tilaa tehdä erinäköisiä kommervenkkejä (kuten mahdollisesti siirtää jäähdytintä vaikkapa kymmenisen senttiä taaksepäin). Hydraulipiiri saattaa teettää hommia, autossa kun on vakiona hydraulitehosteiset jarrut, joiden käyttövoima otetaan samalla pumpulla, kuin ohjaustehostuksen paineet.

    #2
    Millä ihmeellä saat lohkon halkeamaan tuolla tavalla?!
    AGB lienee 265hv.
    C4:ssä ollut sahapukkia, joten eiköhän valmiit koneenkorvat löydy helposti?
    Mikset käyttäisi urssin omaa tehostinpumppua?

    Comment


      #3
      Lohkon halkeamisesta kertoisin enemmän jos tietäisin.

      Koneen korvat todennäköisesti saa "alkuperäisosina", tämä on tiedossa. Urssin oman tehostepumpun käyttömahdollisuudet näkee sitten kun pääsee sovittelemaan paikoilleen, eiköhän se toki sinne jotenkin istahda.

      Comment


      • #4
        Näin vanhan vitosen kannattajana on vaikea nähdä huomattavia etuja. Kun vitosestakin olis varmaan samal kustannuksella kuin toi 2.7tt osto, niin stroukannu 2.7l.

        Mutta jokainen tekee niinkuin haluaa ja hyvä niin. Parempaa onnea tällä moottorille!

        Comment


          #5
          Mielenkiintonen projekti. Ei näitä kuitenkaan jokapäivä näe, että C4 koppaan tuplaturbo vinkkeli istutetaan.

          AAN tais olla kyllä painavempi kuin V8 kone, jos on uskomista muutaman vuoden takaisessa tuninglasikuituspoileri(GTI) -lehdessä.Harvoin kyllä on!:D Kun siinä esiteltiin Coupe quattro, johon oli lainattu urssista V8 keulille

          Comment


            #6
            Jeps, tuo paino on vähän kiikerinkaakerin, hyvin samanpainoiset kokonaisuudet nuo kasi ja AAN ovat.

            Juhakill, Ei onnistu suorasta vitosesta 2.7L samoilla hinnoilla, saatan päästä jopa alle pelkän tarvittavan kampuran hinnan (vitonen tarvitsee noin 100mm iskua, että 2.7L saa 83mm männillä)

            Comment


            • #7
              Kuulostaa mukavalta projektilta. Olikos aikomus laittaa vakio kaluilla oleva tt vai järeemmillä osilla heti kättelyssä?

              Comment


                #8
                Noh, perinteisestihän vähäpäästöiseen koneeseen ei auta koskea ;)

                Comment


                • #9
                  Tätä joutuu seuraamaan. :) Vieläkö jatkat sen bolt-on vesi/ilma coolerin kehittelyä?

                  Comment


                    #10
                    Voin toki sitäkin jatkaa, mutta sitten tarvitsen jonkun kohtalotoverin apua, että voin todentaa sen toiminnan. Kunhan siis saan kiinnitykset viimeisteltyä, ja sähkösarjan rakenneltua on setti valmis. Sitten vain tosiaan tarvitsen "muulin" testausta varten :)
                    Viimeksi muokannut gedu; 17.1.2009, 22:04.

                    Comment


                    • #11
                      Harmi kun tuo ei onnistu etänä, tuo mun "raato" ois aivan jouten.

                      Comment


                        #12
                        Jeps, eiköhän tästä pk-seudulta joku halukas löydy ostamaan "omakustanteena" tuollaisen setin ;). Löysin jo sopivan hintaiset toimittajat osille :)

                        Jaa, oli näköjään edellisen editointi vielä kesken, eli tokihan pystyn sen paikoilleen sovittamaan omassa raadossa, mutta tosiaan toiminnan varmistamiseen tarvitsen apuja.

                        Comment


                          #13
                          Meinasko gedu vaihtaa uuteenkin koneeseen alakerran lakrut? ;)

                          Comment


                            #14
                            En ainakaan vielä :P

                            Comment


                              #15
                              Oisko ollu jotain nestettä runkolaakeripulttien reikäsissä kun on vedetty momenttiin?

                              Comment


                                #16
                                hyvinkin mahdollista, eihän nuo itsestään räks sano, varsinkin kun kone ei ole edes käynnissä ollut kasauksen jälkeen.

                                Comment


                                  #17
                                  Noh tekevälle sattuu. Saako sitä sun projektia tulla vilkaisemaan, kun saat sen kunnolla vauhtiin? Mulla saattais olla jotain vinkkejä, mitä ei kannata tehdä. Siis sellaisia jotka olen todennut huonoiksi ratkaisuiksi =).
                                  Tsemppiä projektiin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Asiallinen moottori menossa sinne! ;)

                                    Meinaatko käyttää alkuperäistä ECUa?

                                    Oliko moottori jo hankittuna? Mulla olis kohta yksi jouten.
                                    Viimeksi muokannut okkim; 18.1.2009, 10:49.

                                    Comment


                                      #19
                                      okkim: Yhdestä on jo tilaus vetämässä, Laturi ja ilmastoinnin kompura pitää ainakin jostain metsästää ;)

                                      mcpete: kaikki neuvot ovat tervetulleita :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        gedu, mulla on laturi sekä ilmastoinnin kompura ylimääräsinä, ja muutakin jos tarvetta tulee.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kone on Kaukokiidon terminaalissa Vantaalla, yritin sitä tänään noukkia matkaan, mutta ei se pirulainen suostunut saabin kyytiin. Pitää käydä huomenna pakun kanssa nappaamassa matkaan :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Huomasitko jo tämän sivun eräällä toisella foorumilla :

                                            http://sergeynik.com/project/inst27.html

                                            Comment


                                              #23
                                              Enpä huomannut. Kielestä en mitään tajua, mutta kuvat kertovat eräitä kivoja asioita ;)

                                              Konekin on saapunut ja käynyt tutustumassa tulevaan elinympäristöönsä.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ahtaalta näyttää, vai näyttääkö vain?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ahdasta siellä on, siitä ei pääse yli eikä ympäri, pitää mennä läpi ;) Kuvassa siis kone on vapaasti roikkumassa konehuoneessa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Epäilisin, että tilaa on vaikka muille jakaa. Mahtuuko turbot olemaan koneen takana vai ottavatko raidetankoihin kiinni?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ajattelin että noista pdf:stä vois olla hyötyä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Veli venäläisen kuvien perusteella mahtuisivat vakiopaikoilleen. Mitä sitten tuottaa 11mm taaksepäin siirtäminen on selvillä vasta kun oikeasti sovittaa paikoilleen.

                                                        PDF:tä on luettu jo muita reittejä pitkin, täältä forumilta löytyy ainakin ensimmäinen ja rs246 tarjoaa kummatkin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Vähän enemmän selkoa tosta sivusta, ehkä:

                                                          http://babelfish.yahoo.com/translate...rUrl=Translate

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jos nyt kahden käännöksen yhdistelmänä ymmärsin oikein, niin imuputket aiheuttavat harmaita hiuksia. Näiden takia tuossa projektissa on konetta (ja käsittääkseni laatikkoa) otettu 30mm eteenpäin. Pyritään välttämään omassa projektissa, koska jos kerran saan koneen painopistettä pytyn verran taaksepäin, niin en rupea siirtelemään muuta painavaa eteenpäin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X