Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Toyota - Jotain ihan muuta...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Toyota - Jotain ihan muuta...

    12.1.2009
    Näin alkavan laman kunniaksi piti pyöräyttää uusi projekti käyntiin. Ja kun ei niitä kunnon nelivetokelejä tunnu tulevan, niin pitää sulkeutua talliin odotteleen kesään.
    Eli kyseessä on projekti josta haluaisin kertoa täälläkin, koska jotakuta saattaisi tälläinenkin kiinnostaa. Mitään merkkirasismia en jaksaisi nyt kuunnella, joten jos projekti ei miellytä, ei ole pakko lukeakkaan, saati kommentoida...

    Ja asiaan:

    Ostin jokunen vuosi sitten sprintti Starletin ja kylkiäisenä tuli toinen kori.
    Kori on lepäillyt jo jokusen tovin autotallissa odottamassa tekijäänsä, nyt on sen vuoro.
    Autosta olisi tarkoitus tehdä SS-tekniikkasääntöjen mukainen hauskuutuslaite ihan omaksi iloksi. Sprinttiäkin olisi tarkoitus kokeilla, joten sen mukaan autoa pitäisi myös rakennella.
    Ihan mitään perus Toyotan tekniikkaa ei ole tulossa, sen takaa ylimääräiseksi jäänyt Nissanin SR20DET moottori ja Volvon voimansiirto. Katsotaan nyt mitä sitä keksii tulevan vuoden myötä..

    Kori tosiaankin tarvitsee hieman huomiota...




  • #2
    13.1.2009
    Ja niin alkoi kikkailu auton kanssa.
    Aivan aluksi pyrin sovittamaan tekniikan sisuksiin. Volvon 1030-Perän laitoin jo viimetalvena paikoilleen. Samalla muokattiin takatavaratilaan, varapyöräkotelon tilalle akulle ja bensapumpuille tilaa, sekä laskettiin alkuperäistä bensatankkia alemmas.
    Kori on edellisen omistajansa toimesta jo asiallisesti kaaritettu ja vahvistehitsattu. Tosin kaariin tulen haluamaan tiettyjä lisäyksiä vielä.
    Koneen mahtuminen nokalle hieman epäilytti, mutta kyllähän se viimein sinne alkoi istua.
    Leikkasin alkuperäiset etupalkin moottorinkorvat poikki ja pulttasin tyngät koneeseen kiinni. Puslien virkaa toimittaa puunpalikat, kun sopivia en vielä hyllystä löytänyt!
    Kone sopi öljypohjaltaan uskomattoman hyvin tähän koriin ja etupalkkiin. Kaikki sopi hienosti toisiinsa, ihan kuin kone olisi tarkoitettukin starlettiin! Jopa lämmityslaitteen letkut löysivät reikänsä paloseinästä suoraan. Sitten vain hitsailtiin korvakot uudestaan etupalkkiin kiinni ja hitusen vahvistuspaloja 5x30 latasta.
    Seuraavaksi voikin koko etukelkan purkaa pois käsittelyyn. Etutolpat vaihtuu ja ohjausta nopeutetaan, kaikki uusitaan ja maalataan.

    Aloitin kuitenkin ensin sovittelemaan nokalle vesijäähdytintä, joka on peräisin 2.5 Tdi Transportterista. Se on kieltämättä hieman suuri, mutta eiköhän se siihen istu. Ensisovituksesta tuli vähän huono koska maskisäleikkö ei sopinutkaan enää kunnolla paikalleen. Täytyy huomenissa koittaa hieman laskea jäähyä alemmas ja taaemmas. Pitäisi vielä välijäähdytinkin saada sopiin ja pari puhallinta!!

    Kuvia ilmestynee Fotki galleriaan -> http://public.fotki.com/CastrolSpiri...ta-ss-starlet/
    Viimeksi muokannut CastrolSpirit; 14.1.2009, 20:25.

    Comment


    • #3
      Tässä tuntuu olevan tekemisen meininkiä kun laitetaan tommoseen kannettavan painoseen koriin nismon kyvykäs moottori :)

      Comment


        #4
        Prkl. Kohta laitetaan topikki lukkoon, ellei mene viispytty keulalle! :)

        Comment


        • #5
          Munki mielestä vollen :p vitoskone sopis tohon keulille paljon paremmin kuin joku nismon mopomoottori :D ;)

          Tsemppiä ja jaksamista projektiin, tuosta tulee varmaan melko huima laite sprintteihin :)
          Viimeksi muokannut Kenda; 14.1.2009, 11:34.

          Comment


            #6
            Eiköhän Nissanin kone ole ihan harkittu ratkaisu. Kohtuullisen painoinen ja pystymallinen moottori sopii pienenkin auton keulalle. Lisäksi viritysosat ovat siedettävän hintaisia ja helposti saatavilla.

            Onnea projektiin!

            Comment


              #7
              Eiköhän tuosta nelimukisestakin irtoa aivan riittävästi jerkkua tuollaisen kipon liikutteluun, ja paino sekä ennenkaikkea painojakauma pysyy paremmin kurissa. Olikos tuossa peräti alumiinilohko?

              Comment


              • #8
                On alumiinilohko. "Touhutonnilla" irtoaa ~300hp. Eli ei ihan huonoimmasta päästä aihio.
                Viimeksi muokannut ExPReS; 14.1.2009, 17:37. Perustelu: Typo

                Comment


                • #9
                  Jopas on mielenkiintoinen projekti, paljonko tuo kone painaa? Itsellä on tallissa samassa asennossa Starletti ja siinä vieressä Audin V8 AEC 4.2, joka myös mahtuu moottoritilaan. Ahtaampaa toki tulee ja ainakin ohjaus vaatii muutoksen. Hankin Volvon 760 2.4D laatikon (A-ryhmän välityksellä), joka näyttää menevän hieman vinoon asentoon koneiden erilaisten alkuperäisasentojen takia. Perä on Fordista 5.8 välityksellä ja jo sovitettuna. Etutolpat ja jarrut tulee myös isommasta laitteesta.
                  Päädyin tähän moottoriin riittävän vakiotehon ja helpon luonteen sekä äänen takia. Aikataulua ei ole mutta hyvä jos kesällä pelittää, tavoitteena hauska auto (300hp/900kg).

                  Seurailen mielenkiinnolla tätä projektia, onnea.

                  Comment


                  • #10
                    Vastaillaan nyt vaikka ei oma topicci olekkaan, mutta kun on tuon 6vuoden "Nissantausta"
                    Euromallin Sr20det painaa 177kg, tuo Japanin mallin paino voi heittää parilla killolla suuntaan jos toiseen.

                    Comment


                    • #11
                      Hieno juttu että projekti on saanut hyvän vastaanoton! Kiitos siitä. Kyllähän aluksi tähän suunniteltiin audin tekniikka ja jopa nelivetoa (!), mutta kun tuo SR-kone oli ylimääräisenä niin.. No, katsotaan mitä tulee. Kone tosiaan on kevyemmästä päästä vaihtoehdoista joita mietin ja mitä luultavammin siitä potentiaalia löytyy, joten se sinne keulalle nyt sullottiin :)



                      14.1.2009

                      Ja touhu jatku heti työpäivän päätteeksi. Aluksi tikkailin taka-akselin hitsaukset ja kiinnitykset valmiiksi ja etsin vesijäähdyttimelle tilaa auton takaa, akselin edestä ylhäältä. Sinne sitä ei kuitenkaan olisi järkevästi saanut toteutettua, joten rälläkät soimaan keulan osalta. Lopulta lopputulos parani eilisestä roimasti ja jäähdytin istuu nokalla nätisti.
                      Sen jälkeen Tupilta ostettu Raatikaisen tekemä välijäähdytin sovitukseen. Cooleri sopi yllättävän hyvin, eikä lähtöjäkään tarvinnut muokata. Etusäleiköstä joutu raksiin takapuolelta muoviklipsejä pois, että sen sai omalle paikalleen. Nyt keulan saa purkaa, nostaa moottorin pois ja alkaa sovittaan sen kaveriksi Volvon vaihdelaatikkoa. Kyllä se siitä. Päivän lopputulos tästä.

                      Comment


                      • #12
                        26.1.

                        Nyt ei ole tapahtunut auton kanssa juuri mitään kun on joutunut oleen mettähommissa ja ne quattrokelitkin puski päälle....
                        Mutta kuitenkin sain jo vaihdelaatikon roudattua hallille, myöskin pari ketaletta flektejä on tilattu.
                        Aloittelin myös hieman kojelautaprojektia purkamalla vanhan yksilön atomeiksi.
                        Hallilla on ollut myös puhetta tulevasta moottorinohjauksesta ja siitä voidaan olla montaa eri mieltä, mutta valitsin duunarille sopivan vaihtoehdon, eli megasquirtin. Boxi on hommattu ja edis4 modattu. Ja tuostahan voi jo päätellä että sytytyksesi tulee Fordin edis4 keksintö.
                        Täytynee tällä viikolla alkaa suunnitteleen polttoainelinjoja yms...

                        Comment

                        Working...
                        X