Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t + V8T aiheista puuhastelua leuka rinnassa

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Topiccia vähän lainaten. Onko tietoa paljonko vaparin nokissa, eli ADR:n moottorin nokissa on asteita?

    Comment


    • NA golf cams I measured had appr. 1mm higher lift on both cams, as well as some 20 degrees more duration than the S3 stock ones I compared them with.
      IOW either my S3 cams were pretty evenly worn, or there are some minor differences in the cams.
      If You plan to use big turbo and low boost, use both cams, if You plan to use smaller turbo and high boost, use only ex cam. If You plan to use tiny turbo and ridiculous boost, use only intake cam. IOW for more You expect to see backpressure, the milder Your ex cam should be.
      Part numbers:

      058 109 021f
      058 109 022d

      ex duration 248deg
      ex 1mm->1mm 208deg
      ex center 112
      lift tdc 0,38mm

      in duration 238deg
      in 1mm->1mm 222deg
      in center 101
      lift tdc 0,34mm
      All timing related stuff relates to Golf cams in APY S3 engine on factory timing marks.
      I also have exel-table of lift / degrees. Want me to upload it somewhere? e: added some units to avoid misunderstanding

      Repo kirjoitellut joskus Vortexilla

      Comment


      • Laita tero kuvia ta-audista etenkin konehuoneesta olis kiva nähdä kuinka ahdasta sielä on.

        Comment


        • http://tero2.kuvat.fi/kuvat/kilpuri/
          Siellähän on hyvin tilaa :)

          Comment


          • Kuun vaihteessa siirryn omaan talliin ja pääsen jatkamaan.
            Isoa kantta ei näytä olevan hirveesti liikenteessä, niin vingutan itse adr:stä "isoreikäsen". Olen lukenut, että imukanavan koolla ei hirveästi ole merkitystä, vaan seetin ja ohjurin välisellä ns. venttiilitaskulla. Toki kanavan leveys pitää sovittaa imusarjaa vastaavaksi.
            Imupuolelle leikataan kolmikulmat ja pakovenaan ajattelin vain pyöristyksen lautasen alapintaan. Kannattaako siis jättää imupuolella seetistä hieman ylöspäin(n.4mm) koskemattomaksi/ahtaanmaksi, että saadaan ilmalle kiihtyvyyttä venttiilin raottuessa, tai muotoilla pieni hyppyri siihen? Vai onko tuolla vain hyötyä matalilla kierroksilla sylinteritäytökseen? Hieman avartaa ja pyöristää sitä ala ja ylä mutkaa ja kanavakokoa joku 1mm isommaksi muuten?
            Tämä pienireikäinenhän tulee jyrkemmin lautaselle kuin esim aeb joka tulee melkein suoraan. Pakopuolelle tulee 1mm isompi vena joten lautanen tulee melko reunaan palotilassa. Sieltä ajattelin ihan aavistuksen ottaa pois kannentiivisteen rajoissa tietysti.
            Pakokanavasta saakin sitten vissiin ottaa reilummin, itseasiassa tuohon hajonneeseen kanteen harjottelin eilen, kuva myöhemmin.. Ajatuksia oonko ihan metsässä?
            Viimeksi muokannut -03 tq; 8.11.2011, 11:35.

            Comment


              Isokanava kannet alkaa kait olemaan katoava luonnonvara kun niitä ei enää uutenakaan saa. On vain pienireikästä.

              Comment


              • pahasti kyllä menee ot:n puolelle, mutta tuli heti tästä kansihommasta mieleen SE kuuluisa netissä pyörinyt "turkkilainen" mitsun tuunaus :) kansi hiottu viilalla ym.. :)

                Vittuiluna en siis tätä tarkottanu :) Tekemisen meininkiä.

                Comment


                • Juu, "naapuritallin pellepelottomille" tulossa virtauspenkki, niin näkee paljoko huononee.. 2 kpl löytyy hyllystä noita pienireikäsiä.

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja mika_.s Näytä viesti
                    Isokanava kannet alkaa kait olemaan katoava luonnonvara kun niitä ei enää uutenakaan saa. On vain pienireikästä.
                    Te ootte, Tero ja Mika, käyttäny jo kaikki tämän valtakunnan AEB-kannet.. ;D

                    Comment


                      Omistan kaksi semmoista. En oo enempään syyllinen :D

                      Comment


                        Kyllä sillä imukanavan kuten pakokanavankin koolla on merkitystä jos moottorin haluaa kunnolla toimiva. Tai riippuu tietysti sitä mitä koulukuntaa haluaa kuunnella. Vanhan liiton kosuset porttaa näppituntumalla lähinnä tavaraa pois jyrsimällä ja uudempi koulukunta laskee matematiikalla ja fysiikan sääntöjen mukaan kanavien kokoja ja tarvittaessa pienentääkin kanavia.

                        Pelkän venttiilitaskun porttaaminen on sellainen helppo ja nopea lähestyminen asiaan, ja usein sieltä voi kyllä saada sen 80-90% saatavilla olevista parannuksista jos pelkässä materiaalin poistossa pysytään. Jos ei tietoa ja/tai aikaisempia testituloksia ole niin kannattaa rajoittaa jyrsiminen valun ja koneistuksen jälkeisten virheiden poistamiseen, eli toisin sanoen pyrkiä jouhevaan muotoon. Varsinkin jos ei kartota kanavan kokoa tarkemmin.

                        Uudemman koulukunnan mukaan mentäessä kanavan oikea koko perustuu lähinnä sylinterin tilavuuteen, venttiilin kokoon ja haluttuun maksimitehon kierroslukuun. Teholukemat tai oikeammin haluttuun huipputehoon vaadittu VE-protsentti vaikuttaa myös, samoin kanavan muoto, onko se ns. dumppaava melkein venttiilin varren suunnassa seetille tuleva kanava vai isommassa kulmassa seetille tuleva tumble-kanava. Ensin mainittu antaa selkeästi paremmat virtauspenkkilukemat ja kapeamman tehoalueen, jälkimmäinen häviää virtauslukemissa ja usein huipputehossa mutta vetoalue on huomattavasti laajempi. Audin kannet taitaa olla suurin osa näitä jälkimmäisiä ja siksi virtauspenkkilukemat on usein vaatimattomia muiden merkkien kansiin verrattuna.

                        Hyvä peukalosääntö imukanavan koolle sen pienimmässä kohdassa on noin 80% venttiilin koosta ja se pienin kohta tulisi olla juuri ennen venttiiliohjuria. Seetin sisähalkaisijaksi suositellaan jotain vähintään 86-88% venttiilin halkaisijasta, riippuen nostosta ja käyttöalueesta. Pakopuolella tavoitteena on seetin alapuolelta laipalle tasaisesti laajeneva kanava. Pienin kohta jossain 84-86% tienoilla pakoventtiililin koosta ja laipalla muutaman prosentin yli venttiliin tai venttiilien yhteenlasketun pinta-alan. Jos näitä mitoituksia haluaa enemmän ihmetellä niin suosittelen Pipemax- nimisen ohjelman hankkimista. Siinä näytti olevan tuki myös kolmen imuventtiilin kannen laskemiseen. Tosin pää voi tulla useamman kertaan kipeäksi ja sormet täyteen tikkuja kun yrittää selvitellä miksi mitäkin täytyy tehdä milläkin tavalla.

                        Yllämainitut mitoitustavat olen todennut toimivaksi neliventtiilikannessa ja parannusta on tullut läpi kierrosalueen heti tyhjäkäynniltä alkaen. Viisventtiilisistä ei ole omaa kokemusta. Huhut väittää että viisiventtiilisen kannen virtausten pilaaminen onnistuu huomattavasti helpommin kuin neliventtiilisen, mutta en osaa edes arvata mikä siihen on syynä.

                        Comment


                          Näemmä ihan kohtuullisesti tanskassaki jumalasta saatu voemoo;

                          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=9mywWchKK2g[/ame]

                          Eikä nyt mitkää huonot käppyrät.

                          Comment


                          • Tosta oli jo edellisellä sivulla, kiihdytyslaite. Jos vähän alempaa sais vetoja kuin tossa :) Mutta onhan tuo +1000hp kuitenki ihan jees.

                            Comment


                              Varsinkin 920cc suuttimilla, suorastaan ihme.

                              Comment


                              • Mistä löysit suutinkoon? Vaikuttaako nossit suutinkokoon? Ahtopainetta oli näköjään 3.2 niin luulis b-paineet olevan jotain 6baria? mitä ton kokoset sitten tuottaa sillä paineella? luulis lujempaa kulkevan vartilla noilla tehoilla?
                                hej
                                så er bilen lige kørt af rullefeltet
                                vi fik 948 hk ud af den på 99 okt v-power ved 3 bar tryk
                                så fyldte vi 118 okt race fuel
                                ved 3 bar tryk 983 hk
                                så hævede vi den til 3,2bar så fik den 1024 hk
                                super turbo
                                så er den klar til dhb
                                når vi har lavet et par road test

                                Comment


                                  Tuossa videollahan se on. Kaasusysteemissä on varmaan oma ruokinta, joka voisi selittää tuon homman.

                                  Sun kannattaa vielä vähän miettiä tuota että lisääntyykö tuotto ahtopaineen kasvaessa vai ei.

                                  Comment


                                  • Nii just, se sama n. 3han siellä kärjessä on silti jos p-paine kiskossa n 6bar ahtopaine olessa 3 ja oletetaan 3bar säädin. tai siis niin, tiiät mitä mä meinaan :)
                                    Viimeksi muokannut -03 tq; 9.11.2011, 10:59.

                                    Comment


                                    • Isokansi löyty foorumilaiselta sopivaan hintaan. Nokiksi valitsin cat cams 3658 parista imun ja 3652 billet sarjasta pakonokan. Imunokan speksit 52 sarjassa samat kuin 58 mutta säästää pari euroo kun ei ota billettinä.
                                      Specsit imu: 268´/226´, nostoa 9,25mm, 110´, 3/43´ auki ykk1,3mm
                                      pako:280´/232´, nostoa 11mm, 108, 44/8´, auki ykk 1,95mm.
                                      Noilla saa kivasti huuhtelua kun pysytään vielä hytikka kannessa.

                                      Comment


                                        Kuulostaa hirmusen tutulta nokkaspeksi :)

                                        En tajua miks lopettivat normaalin 3652-setin ja pelkästään billetti jäljellä.

                                        Comment


                                        • No sit ei voi olla huono :)

                                          Comment


                                            Onko nää nyt semmoset nenät että viherpiiperöt hirttäytyy ku auto on käynnissä? :D

                                            Comment


                                            • Kaikki ylimenevä bensa/viina yritetään polttaa viimestään ulostullessa :)

                                              Comment


                                                Joo kyllä silmiä kirvelee kun tuota tallissa käyttää. Älkää kopioiko tätä speksiä vähäpäästöisiin katuautoihin!

                                                Comment


                                                • Isokanava ADR kansi tuli matkikseen eilen. Käytin päivällä Isokankaalla purettavana ja vingutin yhen sylinterin kanavat. Hirveesti en uskaltanut, kun ei aikasempaa kokemusta ole. Tynnyriterällä karheimmat pois ja hiekkapaperirullalla perään.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • kunhan kansi taas kasassa ja nokat tulee käytän virtauspenkissä.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • Nokatkin näköjään tuli jo. Onko toi prikan tarkotus olla nokkarattaan ja pulttien välissä? Oliko näis jotain ongelmaa että pultit ottaa kiinni johonkin? Muistelisin että 5 koneissa oli jotain tämmöstä..Mites toi perusajotus, kun ei ole mitään merkkejä? Porkkiiis...

                                                      Comment


                                                        Jaa vai ajoitusohjeita...

                                                        En muista mitään prikkoja omissa olleen. Sellainen melkein rattaan kokoinen levy tulee pulttien alle. 5syl rosten fillarin pultit pitää vaihtaa tai laikata matalampiin tosiaan.

                                                        Ajoitustyyli on ihan vapaa, mutta siis tietty heittokellohommia. Dampperiin astelevy johon haet 1ykk:n siten että merkkaat männänliikkeen esim 5mm ykk:n molemmin puolin ja siitä puoliväliin merkki.

                                                        Laita vaikka pakonokka vain ensin hihnapyörän kanssa kohdilleen. Astelevyn ja paininkupin liikkeen mittauksen avulla saat joko ykk-aukiolon tai 1mm avautumis/sulkeutumishetken säädettyä haluamaksesi. Etsittävä vain hihnapyörän oikea hammas, jolla olet tarpeeksi lähellä että säätövara riittää hoitamaan loput. Tässä kohtaa ja tietysti koko ajan muutenkin varottava ettei venttiileitä paina mäntiä vasten.

                                                        Sitten imunokka kiristimen kanssa kikkaillen kiinni ja ketjupyöristä sen ajoitus. Heittokellon kanssa on tosi ahdasta eli tarviit jonkun hoikan jatkovarren siihen joka tapauksessa. Ketjupyörät vaikka säätönsä puoliväliin molemmat ennen nokkien paikalleenlaittoa ja etsit hampaan jolla olet tontillaan ykk-aukiolossa.

                                                        Venttiiliavautuman mittaus aina koneen pyörimissuuntaan eli aika paljon eestaas veivausta ja heittokellon kierrosten laskentaa tiedossa.

                                                        Lopuksi tarkistusmittaus, ketjupyörien pultit yksi kerrallaan auki, lukite ja loppukiristys.

                                                        Comment


                                                        • Jaa kerkesitkin jo käydä kannen kimppuun.... nopeata toimintaa.

                                                          Comment


                                                          • Juu, eilen meni yömyöhään vinguttaes taas :) Kaks imukanavaa vielä jää tälle päivää. Joulun jälkeen nakkaan sen koneistamoon kasattavaksi. Lapa lupas tulla kellottaan nuo nokat, kun saan kannen kiinni. Jos menee kaupat vanteista putkeen, niin saan rahotettua uuden holsetin samaan konkurssiin ja säädön jo tammikuun loppuun. Sitä ennen pitäis vielä rakentaa uus putki ja DP. Lapan hommia seki jos kerkee pätkän rakennuksesta irtaantuun hetkeksi. Dp tulee 4" ja ajatus ois tehä pohjaan lisää tilaa rekentamalla putkelle tunneli takajalkatilaan asti ja ulostulo nätisti takaovesta pihalle. Näin sais putken pois tieltä, kun tehdään pohjalevy /diffuusori.

                                                            Comment


                                                            • Tarkistitko missä kunnossa ohjurit oli? oliko ok?

                                                              Ootko kattonu tarkemmin miten F1:ssä on toteutettu pakoputken ulostulo`?

                                                              Tuli vaan mieleen että jos ja kun putki jää sinne pohjalevyn sisään. Niin se tunneli kannattaa varmaan tehdä sinne oveen asti ja jättää se ulostulo reikä jonkin verran putkea isommaksi.

                                                              Putkesta kun tulee kuumaa pakokaasua niin se ikäänkuin imee sieltä tunnelista samalla kuumaa ilmaa pois.

                                                              F1:ssä tuota käytetään lähinnä moottoritilan ilmanpoistoon. Mutta kannattaa käydä kattoo niistä mallia/kuvia.

                                                              Korjatkoon joku jos muistan väärin:)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X