Topiccia vähän lainaten. Onko tietoa paljonko vaparin nokissa, eli ADR:n moottorin nokissa on asteita?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.8t + V8T aiheista puuhastelua leuka rinnassa
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
-
NA golf cams I measured had appr. 1mm higher lift on both cams, as well as some 20 degrees more duration than the S3 stock ones I compared them with.
IOW either my S3 cams were pretty evenly worn, or there are some minor differences in the cams.
If You plan to use big turbo and low boost, use both cams, if You plan to use smaller turbo and high boost, use only ex cam. If You plan to use tiny turbo and ridiculous boost, use only intake cam. IOW for more You expect to see backpressure, the milder Your ex cam should be.
Part numbers:
058 109 021f
058 109 022d
ex duration 248deg
ex 1mm->1mm 208deg
ex center 112
lift tdc 0,38mm
in duration 238deg
in 1mm->1mm 222deg
in center 101
lift tdc 0,34mm
All timing related stuff relates to Golf cams in APY S3 engine on factory timing marks.
I also have exel-table of lift / degrees. Want me to upload it somewhere? e: added some units to avoid misunderstanding
Comment
-
-
Kuun vaihteessa siirryn omaan talliin ja pääsen jatkamaan.
Isoa kantta ei näytä olevan hirveesti liikenteessä, niin vingutan itse adr:stä "isoreikäsen". Olen lukenut, että imukanavan koolla ei hirveästi ole merkitystä, vaan seetin ja ohjurin välisellä ns. venttiilitaskulla. Toki kanavan leveys pitää sovittaa imusarjaa vastaavaksi.
Imupuolelle leikataan kolmikulmat ja pakovenaan ajattelin vain pyöristyksen lautasen alapintaan. Kannattaako siis jättää imupuolella seetistä hieman ylöspäin(n.4mm) koskemattomaksi/ahtaanmaksi, että saadaan ilmalle kiihtyvyyttä venttiilin raottuessa, tai muotoilla pieni hyppyri siihen? Vai onko tuolla vain hyötyä matalilla kierroksilla sylinteritäytökseen? Hieman avartaa ja pyöristää sitä ala ja ylä mutkaa ja kanavakokoa joku 1mm isommaksi muuten?
Tämä pienireikäinenhän tulee jyrkemmin lautaselle kuin esim aeb joka tulee melkein suoraan. Pakopuolelle tulee 1mm isompi vena joten lautanen tulee melko reunaan palotilassa. Sieltä ajattelin ihan aavistuksen ottaa pois kannentiivisteen rajoissa tietysti.
Pakokanavasta saakin sitten vissiin ottaa reilummin, itseasiassa tuohon hajonneeseen kanteen harjottelin eilen, kuva myöhemmin.. Ajatuksia oonko ihan metsässä?Viimeksi muokannut -03 tq; 8.11.2011, 11:35.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mika_.s Näytä viestiIsokanava kannet alkaa kait olemaan katoava luonnonvara kun niitä ei enää uutenakaan saa. On vain pienireikästä.
Comment
-
Kyllä sillä imukanavan kuten pakokanavankin koolla on merkitystä jos moottorin haluaa kunnolla toimiva. Tai riippuu tietysti sitä mitä koulukuntaa haluaa kuunnella. Vanhan liiton kosuset porttaa näppituntumalla lähinnä tavaraa pois jyrsimällä ja uudempi koulukunta laskee matematiikalla ja fysiikan sääntöjen mukaan kanavien kokoja ja tarvittaessa pienentääkin kanavia.
Pelkän venttiilitaskun porttaaminen on sellainen helppo ja nopea lähestyminen asiaan, ja usein sieltä voi kyllä saada sen 80-90% saatavilla olevista parannuksista jos pelkässä materiaalin poistossa pysytään. Jos ei tietoa ja/tai aikaisempia testituloksia ole niin kannattaa rajoittaa jyrsiminen valun ja koneistuksen jälkeisten virheiden poistamiseen, eli toisin sanoen pyrkiä jouhevaan muotoon. Varsinkin jos ei kartota kanavan kokoa tarkemmin.
Uudemman koulukunnan mukaan mentäessä kanavan oikea koko perustuu lähinnä sylinterin tilavuuteen, venttiilin kokoon ja haluttuun maksimitehon kierroslukuun. Teholukemat tai oikeammin haluttuun huipputehoon vaadittu VE-protsentti vaikuttaa myös, samoin kanavan muoto, onko se ns. dumppaava melkein venttiilin varren suunnassa seetille tuleva kanava vai isommassa kulmassa seetille tuleva tumble-kanava. Ensin mainittu antaa selkeästi paremmat virtauspenkkilukemat ja kapeamman tehoalueen, jälkimmäinen häviää virtauslukemissa ja usein huipputehossa mutta vetoalue on huomattavasti laajempi. Audin kannet taitaa olla suurin osa näitä jälkimmäisiä ja siksi virtauspenkkilukemat on usein vaatimattomia muiden merkkien kansiin verrattuna.
Hyvä peukalosääntö imukanavan koolle sen pienimmässä kohdassa on noin 80% venttiilin koosta ja se pienin kohta tulisi olla juuri ennen venttiiliohjuria. Seetin sisähalkaisijaksi suositellaan jotain vähintään 86-88% venttiilin halkaisijasta, riippuen nostosta ja käyttöalueesta. Pakopuolella tavoitteena on seetin alapuolelta laipalle tasaisesti laajeneva kanava. Pienin kohta jossain 84-86% tienoilla pakoventtiililin koosta ja laipalla muutaman prosentin yli venttiliin tai venttiilien yhteenlasketun pinta-alan. Jos näitä mitoituksia haluaa enemmän ihmetellä niin suosittelen Pipemax- nimisen ohjelman hankkimista. Siinä näytti olevan tuki myös kolmen imuventtiilin kannen laskemiseen. Tosin pää voi tulla useamman kertaan kipeäksi ja sormet täyteen tikkuja kun yrittää selvitellä miksi mitäkin täytyy tehdä milläkin tavalla.
Yllämainitut mitoitustavat olen todennut toimivaksi neliventtiilikannessa ja parannusta on tullut läpi kierrosalueen heti tyhjäkäynniltä alkaen. Viisventtiilisistä ei ole omaa kokemusta. Huhut väittää että viisiventtiilisen kannen virtausten pilaaminen onnistuu huomattavasti helpommin kuin neliventtiilisen, mutta en osaa edes arvata mikä siihen on syynä.
Comment
-
Mistä löysit suutinkoon? Vaikuttaako nossit suutinkokoon? Ahtopainetta oli näköjään 3.2 niin luulis b-paineet olevan jotain 6baria? mitä ton kokoset sitten tuottaa sillä paineella? luulis lujempaa kulkevan vartilla noilla tehoilla?
hej
så er bilen lige kørt af rullefeltet
vi fik 948 hk ud af den på 99 okt v-power ved 3 bar tryk
så fyldte vi 118 okt race fuel
ved 3 bar tryk 983 hk
så hævede vi den til 3,2bar så fik den 1024 hk
super turbo
så er den klar til dhb
når vi har lavet et par road test
Comment
-
Isokansi löyty foorumilaiselta sopivaan hintaan. Nokiksi valitsin cat cams 3658 parista imun ja 3652 billet sarjasta pakonokan. Imunokan speksit 52 sarjassa samat kuin 58 mutta säästää pari euroo kun ei ota billettinä.
Specsit imu: 268´/226´, nostoa 9,25mm, 110´, 3/43´ auki ykk1,3mm
pako:280´/232´, nostoa 11mm, 108, 44/8´, auki ykk 1,95mm.
Noilla saa kivasti huuhtelua kun pysytään vielä hytikka kannessa.
Comment
-
Jaa vai ajoitusohjeita...
En muista mitään prikkoja omissa olleen. Sellainen melkein rattaan kokoinen levy tulee pulttien alle. 5syl rosten fillarin pultit pitää vaihtaa tai laikata matalampiin tosiaan.
Ajoitustyyli on ihan vapaa, mutta siis tietty heittokellohommia. Dampperiin astelevy johon haet 1ykk:n siten että merkkaat männänliikkeen esim 5mm ykk:n molemmin puolin ja siitä puoliväliin merkki.
Laita vaikka pakonokka vain ensin hihnapyörän kanssa kohdilleen. Astelevyn ja paininkupin liikkeen mittauksen avulla saat joko ykk-aukiolon tai 1mm avautumis/sulkeutumishetken säädettyä haluamaksesi. Etsittävä vain hihnapyörän oikea hammas, jolla olet tarpeeksi lähellä että säätövara riittää hoitamaan loput. Tässä kohtaa ja tietysti koko ajan muutenkin varottava ettei venttiileitä paina mäntiä vasten.
Sitten imunokka kiristimen kanssa kikkaillen kiinni ja ketjupyöristä sen ajoitus. Heittokellon kanssa on tosi ahdasta eli tarviit jonkun hoikan jatkovarren siihen joka tapauksessa. Ketjupyörät vaikka säätönsä puoliväliin molemmat ennen nokkien paikalleenlaittoa ja etsit hampaan jolla olet tontillaan ykk-aukiolossa.
Venttiiliavautuman mittaus aina koneen pyörimissuuntaan eli aika paljon eestaas veivausta ja heittokellon kierrosten laskentaa tiedossa.
Lopuksi tarkistusmittaus, ketjupyörien pultit yksi kerrallaan auki, lukite ja loppukiristys.
Comment
-
Juu, eilen meni yömyöhään vinguttaes taas :) Kaks imukanavaa vielä jää tälle päivää. Joulun jälkeen nakkaan sen koneistamoon kasattavaksi. Lapa lupas tulla kellottaan nuo nokat, kun saan kannen kiinni. Jos menee kaupat vanteista putkeen, niin saan rahotettua uuden holsetin samaan konkurssiin ja säädön jo tammikuun loppuun. Sitä ennen pitäis vielä rakentaa uus putki ja DP. Lapan hommia seki jos kerkee pätkän rakennuksesta irtaantuun hetkeksi. Dp tulee 4" ja ajatus ois tehä pohjaan lisää tilaa rekentamalla putkelle tunneli takajalkatilaan asti ja ulostulo nätisti takaovesta pihalle. Näin sais putken pois tieltä, kun tehdään pohjalevy /diffuusori.
Comment
-
Tarkistitko missä kunnossa ohjurit oli? oliko ok?
Ootko kattonu tarkemmin miten F1:ssä on toteutettu pakoputken ulostulo`?
Tuli vaan mieleen että jos ja kun putki jää sinne pohjalevyn sisään. Niin se tunneli kannattaa varmaan tehdä sinne oveen asti ja jättää se ulostulo reikä jonkin verran putkea isommaksi.
Putkesta kun tulee kuumaa pakokaasua niin se ikäänkuin imee sieltä tunnelista samalla kuumaa ilmaa pois.
F1:ssä tuota käytetään lähinnä moottoritilan ilmanpoistoon. Mutta kannattaa käydä kattoo niistä mallia/kuvia.
Korjatkoon joku jos muistan väärin:)
Comment
Comment