Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t + V8T aiheista puuhastelua leuka rinnassa

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 034 tuli vastaus ja kehuivat, että "What size is your fuel hose? At 8mm we saw restrictions at 400whp,
    upgrading to 10mm hose removed restrictions and pump flowed enough for
    530whp."

    Uus 044 ois myös tontilla. Saattais mennä ilman imusukkaa tankkiin, jos tuon kierteen sais nätisti vielä pois.
    Pitää varuuksi tuo b-letku vielä päivittää isommaksi.
    Viimeksi muokannut -03 tq; 10.12.2010, 10:05.

    Comment


    • Pannaan Sahlmanilta tuollanen tilaukseen ja toivotaan parasta. Näin ainakin AZ:llä neuvottiin ratkaisuksi.
      http://www.034motorsport.com/fuel-in...n-p-18675.html
      Tuon hukkiksenkin purin tuos viikonloppuna ja oli sisältä irronnut lukitusmutteri joka pitää valun ja kellon yhdessä. Sisälle vaihdoin löysemmän jousen, mutta olikin liian löysä. Paine nyt 0.45bar. Uskomattoman laiska vaikka laskennalisesti on joku 240hp. Enemmän kuin esim k04:lla oli :) Samalla kaavalla vapariteho nyt 160hp = vakiona turbolla.
      DP:n Lapa hitsaili uuteen uskoon, ettei kolaja enää. Samalla putken päihin tigattiin 3" 45 asteen käyrät tdi hengessä. Sopivasti meni vanha simonssikin kaupan.

      Niin ja pumppu ei ole pwm ohjattu.
      Viimeksi muokannut -03 tq; 12.12.2010, 23:48.

      Comment


      • Niin ja pumppu ei ole pwm ohjattu
        Paljastatko lähteen? Onko pumpussa integroitu säädin, joka vuotaa tankkiin, ja pumppu saa kaiken aikaa tasavirtaa?

        Comment


        • 034 motorsport. Eikös se paluu ole siinä suodattimessa ja regu sen päässä.
          Mitäs APR:n kaverit asiasta sanoo?
          Viimeksi muokannut -03 tq; 13.12.2010, 10:05.

          Comment


            Oletteko koskaan miettineen, miten bensatukilla bensapaine reagoi säätimen ollessa 3m 8mm putkenpäässä ja bensaa pyydetään nopeasti (alueella ollessa moottorijarrulta täyskaasulle tai esim. vaihteen vaihdossa). Olen melko varma, että paine ei ole kovin tasainen.

            Ottaen huomioon projektin laajuuden asentaisin AEB-bensatukin, painesäätimen ja rakentaisin paluulinjan moottoritilasta asti.

            Comment


            • Hyvä pointti, koitan silti tuon letkun ensteks. Vanhan b-putken voi sitten vaikka käyttää paluulinjana taakse.
              Tukki ja säädin löytyy jo valmiina.

              Comment


              • jarkon kommenttia miettien : sama massanhitaus sillä bensalla on huolimatta siitä onko se b-painesäädin konehuoneessa vai tankin kupeessa.
                tilanne ei muutu mihinkään muun osalta kuin että bensa ei kierrä niin pitkää matkaa.

                ei siitä paluuputkesta mitään haittaakaan ole, mut kannattaa vähän miettiä onko se oikeasti tarpeellinen - monessa orkkiksenakin tehokkaassa autossa ei.

                paluuvirtausta pitää olla aina 2-3l/min Vähintään täydellä b-paineella ja täydellä kuormituksella (bensantarpeella), muuten tapahtuu kaikkien pelkäämä paineiden putoaminen ja sitten onkin jo housut märkänä.

                Comment


                  Muuttuu! Paine syntyy vastuksesta ja linjasta tulee vastusta. Perinteisessä systeemissä paine pumpulla on selvästi isompi kuin kiskossa. Mitattu juttu aikoinaan. Virtauksen kasvaessa vastuskin kasvaa ja sitä mukaa paine-ero myös.

                  Comment


                    Nää vanhemmat ei kyllä tiedä PWM ohjauksesta mitään. Jos bensafilsu on kallis, kertoo se siitä että siinä on itessään regu, mutta nyt en tosiaankaan muista oliko se b6:ssa suotimessa vai ennen sitä.
                    Uudemmissa alkaa sitten olemaan ohjainlaitetta säätelemässä b-pumpun toimintaa.

                    Comment


                    • Kyllä, juurikin on sivun verran ollut juttua, että on paluulinjaton vehe ja regu filtterissä.

                      Comment


                      • Muuttuu! Paine syntyy vastuksesta ja linjasta tulee vastusta. Perinteisessä systeemissä paine pumpulla on selvästi isompi kuin kiskossa. Mitattu juttu aikoinaan. Virtauksen kasvaessa vastuskin kasvaa ja sitä mukaa paine-ero myös.
                        noh, ronklataan nyt vielä : asiahan on noin kuin speksasitkin putkistopaineen erojen kohdalla, mutta nyt ei kyse ole siitä.

                        jos erona ei ole muutakuin että onko käytössä paluuputkisto keulalta saakka vai ei, niin ei sillä ole vaikutusta suuttimen kärjessä olevaan paineeseen (olettaen että lähtö-b-paine on sama - säätimet molemmissa tapauksissa fiksatulla paineella jne).
                        paluuputkiston painehäviöhän toisi sitten per-aatteessa pitkälinjaisessa järjestelmässä suuremman kiskopaineen, vaikkakin näinhän ei kyl käytännössä ole - ei se paluulinja koskaan toimi painetta rajoittavana elimenä.

                        Comment


                          Missä 100hp/sylinteri ei ole paluulinjaa? Tiedän, että 200hp T4 volvossa ei ole paluulinjaa, mutta viritettyihin se rakennetaan vanhempien osilla.

                          Massan hitaudesta säätimen ollessa bensatukissa; Kun suuttimet ovat vain vähän auki, on syöttöputkessa sama virtaus kuin suuttimien ollessa auki - ylijäämävirtaus palaa paluuputkessa.

                          Sama asia, kun säädin on tankilla; suuttimet vähän auki on pieni virtaus syöttöputkessa ja suuttimien ollessa auki on virtaus suuri. Eikö tämä juuri aiheuta paineen laskun bensatukille muutoshetkellä?

                          Lisäksi kannattaa muistaa, että suuttimia avataan 15-120Hz taajuudella muuttuvilla ruiskutusajoilla. Täydellä kuormalla jokainen suutin on auki yhtäaikaa ja osakuormalla vain yksikerrallaan. Näin ollen paineensäätimen saama painepulssitus sisältää hyvin monenlaisia variaatioita.

                          Mä uskon Petrin mittauksiin.

                          Comment


                            Jos ajatuskuvio on jotenkin hankala niin tässä pari pointtia:

                            -Systeemi ilman paluulinjaa tyhjäkäynnillä: kulutus noin 0,5-1,0 litraa tunnissa, ei varmaan vastusta vähän pidempikään linja koska virtaus on tooodella pieni.
                            -Systeemi ilman paluulinjaa täys uga päällä 150l/h eli 150-300 kertainen virtaus ylläolevaan nähden samassa tuubissa, onko paine tuubin toisessa päässä sama? Entä jos virtaus on vieläkin isompi?
                            -Systeemi ilman paluulinjaa ja kilometrin pituisen letkun kanssa sama tilanne, onko paine sama kuin letkun alkupäässä? Jos paine muuttuu kilometrin letkussa, miksei se muutu nelimetrisessä?

                            Överiesimerkeillä moni asia on helpompi hahmottaa.

                            Comment


                            • no ei kyl tule montaa tommosta 100hp/zyl konstruktiota minkään automerkin tehtaalta mieleen. taino, lasketaanko jotenkin joukkoon nykyiset dieselit missä litratehot on 100hp/l ?
                              niissähän ei ole pahemmin paluuputkia tankille asti vaikka tilavuusvirrat on isompia.
                              (ok ok tilanne ihan eri joo mutta vain 1 putki)

                              muutokset suihkutussuuttimien kuormassa pysytellessä noissa järkevänkokoisissa suuttimissa ~600cc rupeavat olemaan pahimmat kun duty on 50% luokkaa koko työkierroksesta, silloin virtaus on "sykkivintä", mutta tällöinkin tilannetta syöttöpumpun näkökulmasta taas tasoittaa kun viereinen suutin imaisee taas sen oman 50% edestä bensaa jne -> virtaus laminarisoituu putkiston ominaisuuksien ansiosta.

                              ajatusta voisi vähän suhteuttaa (ehken huonosti?) siihen että miksi 6zyl 3l koneessa on samankokoinen ilmamassamittari kuin 4zyl 2l koneessa, kuitenkin että tuossa 6zyl-koneessa on enemmän torqta, tehoa ja kulutusta.

                              en oo porkkiksen mittailuja epäillytkään, niinkuin tuos jo tuumasinkin. vastustaahan sähköjohtokin sähkön kulkua - poikkeuksetta kaikki energian/liikkeen siirtäminen tapahtuu häviöllisesti.

                              kaiketi tähän bfb:n tulee paluulinja - mikä voi olla ihan ok ratkaisu että saa käytettyä vakio-paineisena suuttimia eikä tartte nostaa peruspaineita kiskossa ihan jatkuva-aikaisesti isoksi (koska b-paine max = haluttu suuttimen peruspaine + max ahtopaine) <- ilman ali/yli-paineohjattua kelloa kiskossa b-paine pitäisi olla jatkuvasti ns. max rajalla.

                              Comment


                                vastustaahan sähköjohtokin sähkön kulkua - poikkeuksetta kaikki energian/liikkeen siirtäminen tapahtuu häviöllisesti.
                                Asia, mistä ei juuri puhuta. Esim. päävirtakaapeli autohifipuolella varsinkin kannattaa vetää mahdollisimman suorana. Mutkat ja kiepit tekevät häviötä virrankululle.

                                Comment


                                • Vaikken asiasta paskaakaan tiedä saati ymmärrä niin itse laittaisin sen b-painesäätimen tukin päähän ja siitä paluulinjan takas.. Näin noita on ymmärtääkseni tehty aina motorsporttiosastolla tai ainakin Audi Sport on käyttänyt mokomia 80-luvun alusta lähtien niin rallissa kuin radalla.

                                  Comment


                                  • n7000km on nyt uudella koneella ajettu. Jatkaa elämää daily driverinä ja saa tohvelia niinkuin ennenkin :) Hyvin tuntuis toimivan, mutta tuossa kovien pakkasten (-25c)aikaan oli kylmäkäynnistyksissä jotain. Lähtee kyllä käyntiin, mutta alkaa tukehduttaa itteensä hetipian muutamaksi sekunniksi. Vaihdoin bosch 5 tulpat alkuperäisiin jos olis auttanut, mutta jäi vähän auki tuo kelien lauhduttua.
                                    Myös huohotin on ollut murheena kuten monella muulla, vaikka kannesta ja lohkosta hönkiikin auton alle. Suodattimet päissä jääty ja alkoi letkut jäätyä aika pitkälle sisäänpäin = 20cm XD. Tästä syystä pullautti suodattimenjalasta 0-renkaan ja venakopantiivisteet paskaksi. Huomaa melko selkeesti tuon jäätymisen, kun ajaa tasasta. Pakolämmöt on melkein n80c korkeemmat kuin normisti ja meno tukkoista. Rukalla täyty käydä moottoripesulla kun oli ruikkinu pitkin konehuonetta. Kulutus ollut sellaista 9-13L/100km.

                                    Comment


                                    • Kun saat auton, niin otappa videopätkää miten se käytännössä heräilee.
                                      Muutaman lyhyen videon otin tuossa illalla. Räpätys videolla ei ole nakua vaan viisarin räpätystä VDO ahtopainemittarista.
                                      http://www.youtube.com/watch?v=bIIrFs3g0qQ
                                      http://www.youtube.com/watch?v=MOvDGc9hoLk 4000rpm/1.5bar
                                      http://www.youtube.com/watch?v=cNcKJ5ndn_8 3600rpm/+1bar

                                      Paine tippuu korkeemmalla kun oon vaihtanu hukkikseen löysempää jousta seuraavaa säätöä varten. Pakopaine taitaa nostaa venan ;)
                                      Viimeksi muokannut -03 tq; 14.1.2011, 20:24.

                                      Comment


                                        Keskimmäisen videon lopussa vähän vaarallisen oloiset kakut. Ahdot tapissa ja yli 14 afr?

                                        Comment


                                        • Joo niin se on se kaakku onkelma vielä. Perhana edes ite hokannu et se noin laihalla on!
                                          No ajotyyli nyt ei ole tuollasta muuten ollu onneks. Kk:n päästä päästään jatkaa Motestilla jos bensavermeet ehtii tulla ennen.

                                          Comment


                                          • No nyt tuli 034 fuel kit ja Apikol snubmountit b5 ja b6een Sahlmanilta. Vanhat olikin melko murusena. Toivottavasta auttaa tuo etukumi edes vähän 3. vaihteen kytkeytymiseen +7trpm. Jäänee tuo säätöhomma tämän auton osalta kuitenkin keväämmälle, kun tuo toinen kone vie kaiken tällä hetkellä.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • Eilen Motestilla haettu taas säätöjä. Tuo suotimen/säätimen ja suuttimien välinen letku ei parantanut bensan saantia. Pumppuakin metsästettiin tovi ja lopuksi päästiin 044:lla toteamaan, että ongelma ei ole pumpussakaan. B-paineet käyttäytyy todella oudosti. Johtopäätksenä rakennamme siis pumpun ja suotimen välin uusiksi paksummilla letkuilla, virtaavammalla suodattimella ja säätimellä. Tai paluulinjasysteemin kiinteällä paineella. Jospa se siitä.

                                              Comment


                                              • Tais löytyä ratkaisu tähän ongelmaan. "paluulinjassa" 1.5mm-2mm reikä josta pitäs soppa kulkea takasin tankkiin. On siinä pumppu ollu kovilla.

                                                http://www.audizine.com/forum/showth...=1#post6323096

                                                koko ketju
                                                http://www.audizine.com/forum/showth...ssure-too-high...

                                                Comment


                                                  En nyt ihan kyllä päässyt kärryille tuon systeemin kanssa. Siinä on ilmeisesti bensansuodattimessa bensanpaineensäädin?

                                                  Mutta jos paluulinjassa on rajoitus niin paineiden pitäisi mennä juurikin niin että kun bensaa ei pala, paineet on korkealla ja kun suurin osa menee suuttimiin, paine laskee jos pumpun teho ei riitä. Mutta miten tuo "paluu" sitten tuossa toimii kerran sitä ei ole? Ja ainakin 044 pumpulla kyllä olis pitänyt bensaa riittää, eli ei sekään siinä voi olla syynä.

                                                  Comment


                                                    Eikö kaiken tämän suunnittelun ja ihmettelyn aikana olisi jo moneen otteeseen asentanut toimivaksi koetun AEB:n bensatukin, painesäätimen ja paluulinjan?

                                                    Comment


                                                    • Kyllä kyllä, onhan tuossa aikasemmin jo tullut selväksi, että fp on suodattimessa. Ja kyllä tässä vehkeessä paluu on, se vaan ei kierrä kiskon kautta. Suodattimelta regun jälkeen tankkiin ja siinä linjassa on tuo 1.5mm reikä.
                                                      Jarkko, ois varmasti, mutta oon niin saamaton jätkä että ajelen mielummin Jyskälään testaileen juttuja :/

                                                      Comment


                                                      • Asensin eilen koukun, mutta kärryn äärivalot vilkkuu (LED). Vilkku ja jarru pelaa normaalisti, mutta takahuomiovalot myös vilkkuu. Onko mahdollisesti syy ledivaloissa vai pitääkö koodata kärry canväylään?
                                                        Viimeksi muokannut -03 tq; 3.6.2011, 22:47.

                                                        Comment


                                                        • Kyllä pitää kertoa bordnetzille ja mittaristolle että koukku on laitettu. Minkä sähkösarjan laitoit?

                                                          Comment


                                                          • ECS electronics 13 napainen. Joutui laittaan adapterin väliin. Vuokra kärryssä 7 napainen töpseli. Koukku on Thulen irroitettava. Tuntus tuo 5:llakin jaksavan pitää vauhdin 80km/h :P

                                                            Comment


                                                              Paljonkos B6:lla saa vetää? Kutosquulla saa vetää 1900kg ja alkaa olemaan normikärryllä siinä rajoilla, että compea vetää laillisesti

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X