Tomas, aiheuttiko nakua vai pätkimistä muut tulpat? Millanen setuppi muuten?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.8t + V8T aiheista puuhastelua leuka rinnassa
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Tuolla on muuten selitetty hyvin nuo eri tulppien + ja -
http://www.audigeeks.com/forums/index.php?topic=56.0
Copper is one of the best conductors of electricity and heat, but they just plain dont last. Using Platinum and Iridium plugs, the center electrode (fine-wire) thin, that under high boost, they get so hot, they will begin to "heat glow" and cause premature ignition in the combustion cycle (pre-ignition => detonation) unless they were properly designed to pull the heat. This is a problem for all of us turbo guys running high boost. Copper on the other hand, has a much thicker center electrode, on top of that, the copper material is able to dissapate heat from the combustion chamber fast enough to keep the combustion temperatures lower. Coppers use thicker electrodes simply based on the fact that they can easily jump the spark, whereas platinum and iridiums will require a fine wire to better direct the spark to prevent missfires.
Remember the TWO primary functions of a sparkplug:
1) To efficiently ignite the A/F mixture without missfires (gap..etc)
2) To pull heat from the combustion chamber into the head, where the cooling system should dissapate that heat. (Heat Range)
With those 2 in mind, coppers will work much better in these environments. For those thinking: "What If I just simple use a colder Platinum plug?" Well, for the kind of boost our A4's make w/ the Krispy-Kreme K03's, we will reach EGT's of over 900C Degrees (keeping in mind that Pre-ignition can start to occur at around 870C). Once those colder platinums reach preignition temperature, it will take them FOREVER to dissapate that amount of heat (with the details about the material/design I mentioned above). A platinum/Iridium plug in a colder heat range usually runs just as hot as a copper in the standard heat range when under high stress. So many people will use a Platinum/Iridum plug TWO steps colder to counter that. But using a plug that is 2 steps colder, will lead to two things:
1) More prone to carbon-fouling on "normal driving" where EGT's are kept low. (Plugs must stay above 550C Deg to burn off excess carbon deposits to "self-clean")
2) As a result, loss of horsepower from a less efficient/inhibited spark.
http://www.youtube.com/watch?v=sEf8va1S7SwViimeksi muokannut -03 tq; 23.4.2010, 18:15.
Comment
-
Minkälaisella kannentiivisteellä tämmöinen kannattaa kasata? Lohkon tasopinta oikaistu ja ARP:n kannenpultit. Kestääkö victor reinz näissä kuinku kun diisseleissä ainakin tuntuu kestävän mitä vaan VHT:n copper gasketin kanssa kasattuna. Alkaa itsellä olla osat kaikki niin vois alottaa niputtamisen
Comment
-
Reinz kestää mitä vaan myös bensakoneessa.
Nakutus tai veden puute ei sitten ole mitä vaan. Eikä ARP pulttien jälkikiristämisen unohtaminen.
e: me ootellaan täällä kieli pitkällä dynolappuja
Comment
-
Onkohan muuten ylipäätään tarpeellista käyttää muita kuin orkkispultteja? Poislukien tietysti tosi-extreme varttimailerit, missä täytyy varmistaa koneen nipussa pysyminen. Mutta "katu"moottoreissa, mitkä säädetään siten että nakutusta ei pääse missään olosuhteissa tapahtumaan. Jos olisi tietoa noista palopaineista, niin siitähän sitä varmaan pystyisi kuutioimaan näin teoreettisella tasolla.
Comment
-
Kyllä itselle ainakin haluan tehdä riittävän varman koneen, edullisemmaksi tulee nuo arpit kun voi käyttää useamman kerran samoja pultteja jos sitä innostuu montaa eri kantta kokeilemaan.
Tiivisteet saa kappaleiksi jos kiristää kovilla pulteilla liian tiukalle, kansikin taipuu mutkille sopivalla momentilla. Yllättävän pienelle momentille kiristetään nuo arp pultitkin niin ei pitäisi olla ongelmaa
Comment
-
Agu koneesta tehdään, kaveri porttasi kannen, newman camsin nokat ja perinteiset wisecot/h-profiilit. Haltech E8 tullaan ohjaamaan pakettia. Turbosta ei vielä tietoa mutta Fin-turbon tuotosta joka tapauksessa. Amw:n painekotelo yms. luulisi kestävän noilla osilla tämä moottori lain sallimat 204hv 90q korissa
Comment
-
Missä hintaluokassa asiallinen koko paketin 1.8t viritys pyörii 400-500hv laitteissa? Lähinnä haen vertailukohtaa 2.7bt laitolle.
Comment
-
Oma kone on tehty niin että, kanteen kaikki uutta ja hieman hieromista. Lohko porattu. Kaikki tasapainotettu. Kone kasassa paikoillaan. 6000e mennyt turboineen päivineen. Työn hintoja on tullut laskettua mukaan koska nehän kuuluu myös budjettiin.
Hieman joutuu vielä sijoittamaan ja sitten avaimesta käyntiin. Suurin osa osista tullut ulkomailta.
Eli vanhaa jäi periaatteessa vain koneen kuoret ja kampiakseli. Tehoista sen verran että toivottavasti löytyy lastutettua 1.8T konetta enemmin. ;)
Säätöineen ym luulisin että 7000e on aika katto hinnassa.
Comment
-
Tuollaista hintaluokkaa arvelinkin. Hieman arvokkaampi kuin bt töineen, mutta suuruusluokka sama.
Arvostusta jätkille, että jaksatte harrastaa tuolla tasolla.
Comment
-
Mitäs tälle prokkikselle kuuluu?
OT, mutta parin viikon kuluttua saa nähdä mitä gt2871:lla saa 1.8t koneesta, kun otetaan kaikki irti kompurasta. Kilpuriin tulossa alakerran vahvistus ja uusi pakosarja 60mm ulkoisella hukkiksella. Näyttäis olevan tuo AJL kansikin ns. isokanava kansi?! Ainakin aivan eri imukanavat kuin BFB.Viimeksi muokannut -03 tq; 27.6.2010, 22:33.
Comment
-
Vaihtoehtoja pitää nyt alkaa miettimään. Ensviikolla haen auton pois, ilmeisesti sellaisena kun sen sinne vein (toivottavasti edes).
Näille sähkökaasullisille ei hirveästi näytä olevan purkkeja kaupan. Yksi vaihtoehto päällimmäisenä, ViPec 88.http://www.vi-pec.com/page_files/V88.html
Kellään tästä kokemusta vastaavassa autossa? Ilmeisesti kytkettävä rinnan orkkis boxin kans, jotta auton muut toiminnot säilyy?
Tai vaihdan kilpurista ahtimet päittäin tähän. Luulis maltillisemmille tehoille jo löytyvän tästä maasta ohjelmantekijää. Menis silleen sutjakkaasti, kun siinäkin just ollut kone auki ja odottaa uutta pakosarjaa muutenkin.
Comment
-
OBD-katsastettavaan autoon on melkolailla haastavaa ja mielenkiintoista asentaa ohjelmoitavaruisku. Olen kaksi toteuttanut, mutta aikaa kuluu todella paljon. Alkuperäinen ecu on säilytettävä ylläpitämässä ajoneuvon toimintoja ja vieläpä sen verran tyytyväisenä ettei vikakoodien määrä kasva yltiömäiseksi.
Selvitä ensin, mikä motronicissä tökkii ja mieti vasta ajan kanssa ohjelmoitavia ecuja. Ymmärrän, että auto on ollut pitkään työnalla ja olisi jo kiva saada ajoon. Mieti kuitenkin rauhassa ratkaisu ja lähde sitä toteuttamaan. Saat parhaan lopputuloksen.
Comment
-
Tässä tapauksessa sanoisin vähentäkää ahtopaineita . Kokonaispaineet näyttää tulevan liian suuriksi eli palotapahtumaa ei pysty hallitsemaan . Puristussuhteen pitäisi olla ehkä 6...7. Kokonaispaine saa koneessa tulla noin 30 bariin, muuten nakuttaa. Nakutusta voi estää rikkaammalla seoksella ja myöhäistämällä sytytystä , kuitenkin sytytyksen myöhäistäminen johtaa maksipaineen tulemisen väärään kohtaan ja se taas johtaa erittäin koviin pakolämpöihin.
Yleensä on vähän väärä käsitys lastuvirittäjistä, todellisuudessa ei yleensä tehdä ohjelmaa, vaan modifoidaan Boschin ohjelmaa ja modifoidunkin ohjelman omistaa kaiketi Bosch, näinhän Mihneakin sanoi jossain. OBD-hommat on todella haasteellisia tehdä, Eu-lainsäädännöstäkin voi lukea mitä helpotuksia eri autovalmistajat saivat OBD-mittausten alkuaikoina.
Comment
Comment