Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t + V8T aiheista puuhastelua leuka rinnassa

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Äläpäs Tero sekoile siellä, kyllä ne männät on Mahle merkkiset.

    Comment


    • Ah, no paketti tais olla väärä kun luki muutenkin että 19mm tapilla :)

      Comment


      • E85 ja sylinteripaine tsiljoona, vähän nakua päälle niin romua tulee. Ennakot?

        Comment


        • Vilkaisin sitä conffia ja sieltä löytyy aika melkoisia sytkäennakoita..

          Esim. 6500rpm @ 2,6bar pyydetään 46 astetta sytkäennakkoa... Suosittelisin selvittämään, onko perusennakko ollut edes 20 asteen sisään todellisesta. Vaikka olisikin, niin silti ollaan aika kaukana siitä, mitä siellä pitäisi olla. Terveet todelliset toteutumat pyörii noissa paineissa jossain luokkaa 10-20 asteessa, joskin tämä on niin moottorikohtaista, kuin vain voi.

          Mielenkiintoista olisi tietää, miten tämän auton sytkäennakot on säädetty. Mikäli perinteisellä bensakoneen "sytkät naulaan ja pari napsuu takaisin" -metodilla, niin konerikon syy on melko selkeä. Etanolikoneessa naularaja on yleensä useita asteita parhaan sylinteritehon "takana" ja ennen naulaa alkaa ilmeisesti sylinteripaine nousemaan rajusti, koneen tuottaman tehon kuitenkin pudotessa. Tästä syystä viinakoneen ennakoita on todella vaikea säätää kadulla ja penkissäkin se vaatii nostetun sytkän tuottaman tehon järjestelmällistä vertailua aiempaan vetoon.

          Comment


          • Ei kyl tuos kartas ole 46 astetta minkä lähetin !? 2baris noilla kiekoilla 26´ ja 2.6 barilla 23´. toki ei ajeta 2.6 barilla. Kierroksille nousee n29. Max väännön kohilla noin 23´
            Viimeksi muokannut -03 tq; 9.7.2012, 17:06.

            Comment


            • Aika rajua on 20-30 haarukkakin.. millaisia ennakoita oli bensalla käytössä? Onko testattu penkissä että teho tippuu kun ennakoita tiputtaa/teho vielä nousi selvästi aikaistamalla?

              Comment


              • Tällä kansi/nokka/turbo yhdistelmällä ei koskaan ajettu bensalla. Ei ole tallessa enää hx35 bensakarttoja vaparinokilla/vakiokannella, mutta muistelisin että pyöri 18 +-5´ Tuolloin ei ollut mitään jälkiä kannessa tai männissä.
                Eikä tämä ensimmäinen viinalle opetettu motestilla ole. Muut vehkeet toimineet. Paras kun säätäjä itse olis kommentoimassa asiaa.. Huomioitavaa myös että koneessa melko väljä pakopuoli ja rajuhkot nokat jolla dcr tippuu ja nakun kesto paranee=ennakkoa. Yksilöitähän nämä koneetkin on.
                Viimeksi muokannut -03 tq; 9.7.2012, 18:00.

                Comment


                  Mistä confis-filestä on puhe? Eikös tässä ole vielä Motronic?

                  Comment


                    Vertailuksi oma vitonen antoi parhaan tehon viinalla 18ast ennakolla. Painetta 1.4 ja puristus 10.8.

                    Comment


                    • Okkim, b5:sta puhutaan. Tatech.

                      Juttelin Oikarille tuos illalla ja sanoi että ennakko kelpas, mutta kaikki on irti otettu mitä antoi.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja -03 tq Näytä viesti
                        Ei kyl tuos kartas ole 46 astetta minkä lähetin !? 2baris noilla kiekoilla 26´ ja 2.6 barilla 23´. toki ei ajeta 2.6 barilla. Kierroksille nousee n29. Max väännön kohilla noin 23´
                        No sitten luen tota tatechin softaa jotenkin aivan miten sattuu.. En ole aiemmin käyttänyt sitä.

                        https://dl.dropbox.com/u/28860826/tatekki.png

                        Tuolle se näyttää, tulkitsin nuo pystypalkit sytkäarvoksi, tuossa palkkinäytön päällä painetta 2,6bar ja kierrokset 6500? Paljos tuossa sitten on?

                        Comment


                        • No sulla näyttää noin. Uudempi versio näköjään sotkee arvot.

                          Hah piti googlettaa tuokin kuinka saa tuon ruudun näkyviin. Kaikenlaista..
                          Attached Files

                          Comment


                          • Mistä tiiät, että vain mulla näyttää noin? Ettei eculla näytä samalle? :P

                            Noh, oli miten oli, on toi 23 astettakin noissa paineissa aika raju ennakko. Onko siellä 28 astetta 2 barilla?

                            Missäs tässä oli vääntöhuiput? Oliko penkkilappua jossain tässä threadissa?

                            Edit: löyty se lappu. Vääntöhuiput näköjään karvan auki 6000rpm. Muttatuotanoin.. Ecu mapattu 6500rpm asti ja kone kiertää 8500rpm? Tuossa matikassa on jotain, mitä en aivan ymmärrä....

                            Comment


                            • a-z näppiksillä liikkuu sitten vaikka 11.5krpm offlinessä

                              Comment


                              • Tuli sattumoisin juttua JNL racingin ukon kans. Pyysi kuvia koneesta. Lähetin, katotaan mitä mieltä on.

                                "Ok pictures of bearings will tell me ignition problem.
                                Pictures of pistons will tell me if issue with piston strength
                                Pictures of block face and face will tell me if water entered combustion chamber before failure.
                                Not fan of arp's on 1.8t engines they lift with too much ignition timing. I have another customer that had build his engine himself runs 9.8 quarter mile times. He had cyl 3 crack as head lifted on arp from too much ignition timing on race fuel. Before then running less power with stock fuel and using nitrous and ran like that for 2yrs. Race fuel was fine on dyno then 3rd quarter mile run and bang. So he's now dropped engine to me to build."

                                Comment


                                • "Too much ignition timing" viittaa siihen että ei kestä sylinteripainetta. Onhan tuo mahdollista että kansi nousee liian korkean sylinteripaineen takia.

                                  Comment


                                  • ymmärtäisin asian että pultti vetää lohkoa kun ei laajene. Kansi taas laajenee*(rauta/alu). Repii lohkon auki. Nuo halkeemat kun on identtisessä paikoissa sylintereissä. Suorassa linjassa pultinreikiin nähden..vakio pulteilla vois olla vielä ehjä.

                                    http://www.facebook.com/?ref=logo#!/...=photo_comment
                                    Viimeksi muokannut -03 tq; 10.7.2012, 22:29.

                                    Comment


                                      Taisin joskus omassa rakentelu topicissa kirjoitella tuosta "kunnon" pulttien käyttämisestä. Taitaa siis olla oikeassa ne puheet mitä minulle niistä on kerrottu. :)

                                      Comment


                                      • Mitä facebookin puolelta kuvia katselin männistä, niin näyttäis tosiaan sille, että kone on yksinkertaisesti leikannut kiinni. Onko tämä sitten johtunut veden pääsemisestä sylinteriseinälle vai muusta voiteluhäiriöstä, sitä ei osaa sanoa. Missäs kunnossa veivilakrut oli? Oliko mosa kunnolla lämmitelty, kun tuo tapahtui? Minkälaisessa tilanteessa? Minkälaisilla seoksilla ajettuna jne?

                                        Comment


                                        • Big end bearings are showing very little sign of detonation. So little you can ignore as issue.

                                          The location of damage on pistons is from contact to bores. If piston was faulty crack happens on wrist pin.

                                          So two things can cause problem. Will need to see close up of combustion chamber side of head and top of pistons. To confirm or eliminate headgasket failure.

                                          Other problem is twisting of block causing crank to walk making pistons interfere with bores and crack.


                                          Tuommonen vastaus tuli.

                                          Kyllä, kone on aina ollut lämmin kun kengitty. Seos on tyhjäkäynnillä, alipaineilla vielä vähän rikkaalla. Wot 11-12. Männissä ne halkeamat on samassa kohdissa kuin halkeama sylinterissä. Selittänee jäljet. Toki jotain leikkaantumista on voinut tulla jälkeenpäin kun vedet on öljypohjassa. Tulitaanko tuota nyt sitten että tarvis tuen kampipukkeihin niin ei kampi "kävele" :)

                                          Comment


                                          • Ei vaan tulkitaan niin, että männät on leikannu kiinni. Jos männässä olisi vika, niin se olisi murtunut tapin kohdalta. Minusta se yksi haljennut mäntä ainakin näyttää sille, että se on ollut matkalla alas leikatessaan kiinni ja helma juuttunut sylinteriin tapin halutessa jatkaa matkaansa.. Helma sitten revennyt siitä heikoimmasta kohdasta tapin alueen paksunnoksen vierestä.

                                            Voiteluhärö tai jokin öljykalvon poishuuhdellut tekijä siis on mun veikkaus. Männänlaet kyllä kielii silti naulasta, joten oisko se sitten ensimmäisen ongelman tehnyt, turvottanut männänlaen ja sitten leikannut kiinni? Onko rengasurat täysin jumissa, vaikka näkyvää vauriota ei kys. urassa olisi? Onko männänlaen "pohjapuoli" männän sisällä oikean muotoinen edelleen?

                                            Comment


                                            • Oli renkaat täysin "irti" ja laki muodossa, tai ainakaan ei selvää silmäänpitävää vikaa. Voin niiitä vielä tarkemmin tutkia illalla. Kaikissa männissä oli helmat murtunut samanlailla.

                                              Comment


                                                AFR 11 viinalla on hyvän matkaa laihan puolella. Lambda 1 = AFR 9.8 E85:llä. Parempi nykyään puhua lambda-arvoista, kun ne ovat universaaleja.

                                                Tollanen reilu 20 astetta viinalla kuulostaa mun korvaan ihan hyvältä ennakolta tähän kokoonpanoon. Bensalla taas voidaan pitää jonkinlaisena nyrkkisääntönä, että jos menee yli 20, ei täytös ole kunnollinen. Siis maksimaalinen sytkän kesto ei ole mikään tavoiteltavissa oleva juttu sinällään. Tämä siis tietysti sillä oletuksella ettei nakuherkkyyttä ole pakopaineen tai muun vastaavan johdosta vaan moottori toimii kuten sen kuuluukin.
                                                E85:llä voi helposti laittaa liikaa ennakkoa, kun sitä nakutusta ei juuri esiinny.

                                                Ite laittaisin seuraavan kasaan tavallisilla kansipulteilla ja ottaisin vaikka ahtoa ja sytkää hitusen molempia alas. Mukavampi varmaan ajella vaikka ilman viimeistä 30 heppaa, mutta luottavaisemmin mielin että vehkeet pysyy kasassa.

                                                Oliko vedenlämmöt hallinnassa vauriohetkellä?

                                                Comment


                                                • Joo mut lambdaa se anturi itse lukee ja muuttaa sen afr näkymäksi, jos sitä haluan kattella. Bensanäyttämä lambda e85:lla afr 12 on lambda 0.8 paikkeilla. Etanolilla tuo ikkuna on suurempi missä toimii.
                                                  Varmaan kävi hetken kuumanakin kun vedet karkas. Tänään sain uuden motin tulille. Kaikki ok. huohotuksesta teen suljetun, jos pukkaa tavarat vielä pihalle koneen päälle niin ei pala koko auto.
                                                  Sytkää otin kilosta ylöspäin 4-5 astetta pois vähän ennen maksvääntöä rajottajalle asti. Ens viikolla Alastaros käynti. Toivottavasti pelaa..

                                                  Lambda E85 AFR Gas AFR
                                                  0.500 4.880 7.350
                                                  0.510 4.978 7.497
                                                  0.520 5.075 7.644
                                                  0.530 5.173 7.791
                                                  0.540 5.270 7.938
                                                  0.550 5.368 8.085
                                                  0.560 5.466 8.232
                                                  0.570 5.563 8.379
                                                  0.580 5.661 8.526
                                                  0.590 5.758 8.673
                                                  0.600 5.856 8.820
                                                  0.610 5.954 8.967
                                                  0.620 6.051 9.114
                                                  0.630 6.149 9.261
                                                  0.640 6.246 9.408
                                                  0.650 6.344 9.555
                                                  0.660 6.442 9.702
                                                  0.670 6.539 9.849
                                                  0.680 6.637 9.996
                                                  0.690 6.734 10.143
                                                  0.700 6.832 10.290
                                                  0.710 6.930 10.437
                                                  0.720 7.027 10.584
                                                  0.730 7.125 10.731 @ Max Power Multi Turbo
                                                  0.740 7.222 10.878
                                                  0.750 7.320 11.025 @ Supercharged/Turbo
                                                  0.760 7.418 11.172
                                                  0.770 7.515 11.319 @ Max Power NA
                                                  0.780 7.613 11.466
                                                  0.790 7.710 11.613
                                                  0.800 7.808 11.760 @ Consistant Race
                                                  0.810 7.906 11.907
                                                  0.820 8.003 12.054
                                                  0.830 8.101 12.201
                                                  0.840 8.198 12.348 @ Part throttle RACE
                                                  0.850 8.296 12.495
                                                  0.860 8.394 12.642
                                                  0.870 8.491 12.789 @ Idle
                                                  0.880 8.589 12.936
                                                  0.890 8.686 13.083
                                                  0.900 8.784 13.230
                                                  0.910 8.882 13.377 @ Part throttle STREET (economy)
                                                  0.920 8.979 13.524
                                                  0.930 9.077 13.671
                                                  0.940 9.174 13.818
                                                  0.950 9.272 13.965
                                                  0.960 9.370 14.112
                                                  0.970 9.467 14.259
                                                  0.980 9.565 14.406
                                                  0.990 9.662 14.553
                                                  1.000 9.760 14.700
                                                  1.010 9.858 14.847
                                                  1.020 9.955 14.994
                                                  1.030 10.053 15.141
                                                  1.040 10.150 15.288
                                                  1.050 10.248 15.435
                                                  1.060 10.346 15.582
                                                  1.070 10.443 15.729
                                                  1.080 10.541 15.876
                                                  1.090 10.638 16.023
                                                  1.100 10.736 16.170
                                                  1.110 10.834 16.317
                                                  1.120 10.931 16.464
                                                  1.130 11.029 16.611
                                                  1.140 11.126 16.758
                                                  1.150 11.224 16.905
                                                  1.160 11.322 17.052
                                                  1.170 11.419 17.199
                                                  1.180 11.517 17.346
                                                  1.190 11.614 17.493
                                                  1.200 11.712 17.640
                                                  Viimeksi muokannut -03 tq; 17.7.2012, 22:36.

                                                  Comment


                                                  • Eilen ajoin b5:lla muutaman login, ei vastannut n75 ohjaukseen. Tänään mittasin nuo piuhat ja 12v kadonnut johonkin. En alkanut selvittämään sen kummemmin mihin päätyy vaan vedin uuden virran. Boxin signaali oli ok. Varmaan ahtanut vitusti > rikki.

                                                    Uudet vanteet sain lainalle ens viikolle. Dunlopin 03g oli ennestään, mutta vanteet puuttui. Ne meni Leskisen ässään talvella. Vissiin tuli kaljossaan aikoinaan huolella mankeloitua nuo kaaret kun ei Lenson 9.5x18 et 30 raappaa kiinni :)
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      Varmaan ahtanut vitusti > rikki.
                                                      Onko sulla N75 eri tavalla kuin normaalisti? Virrattomanahan kotelopaine menee porttia aukaisemaan eikä ahtoja pitäisi mahdottomia tuolloin olla?

                                                      Comment


                                                      • Tuolta Tatechin asennusohjeista ton pähkäilin että kuuuis olla 12v jatkuvaa toiseen napaan ja boxista tulee hukkiksen digilähtö. Noihin johtoihin/asetuksiin ei ole koskettu sitten tatechin/Tatun asennuksen.

                                                        Comment


                                                          vaan mikä on digilähdön perustila?

                                                          Comment


                                                          • Sr tuota aikaisemmin päivällä ihmeteltiin Oikarin kanssa, että pitäis olla peruspaine. En ymmärrä gedu? invertoitu?
                                                            Viimeksi muokannut -03 tq; 22.7.2012, 22:27.

                                                            Comment


                                                              Mikä moottorin ohjaus siellä nyt pyörii? Jos tatech niin mittasitko moottori käynnissä, vai sammuksissa, ja jos sammuksissa niin pumppasiko pa-pumppu silloin kun mittasit?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X