Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4 WB sedan "all-in" (Hulk)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kyllä tarkoitus on ollut tehdä aina asiat kerralla kunnolla, niin ei jää harmittamaan. Mutta voi tsiisus että siihen palaa aikaa järjettömän paljon!

    Takajarrusetup muuttui B7 RS4 jarruista nelimäntäisiin Bremboihin ja normi facelift (käsi)jarrusatulaan. Olis noilla B7 jarruillakin ehkä pärjännyt, mutta kun tuo idea tuli mieleen, en vaan päässyt siitä yli toteuttamatta sitä :)

    Ostin käytetyt Brembot ja hioin sekä lasikuulapuhalsin ne puhtaaksi, ja niiden lisäksi uudet B5 S4 satulat ja niille kannakkeet. Yksi jarrunippa katkesi satulaan vaikka lämmitin sitä kunnolla ja moneen kertaan. Eikä se irronnut edes hitsaamalla mutteri siihen, senkin tein moneen kertaan. Sitten pitikin porata se melkein kokonaan pois, jonka jälkeen otin vingulla lisää kunnes sain loput kaivettua piikillä pois. Mutta kierteet meni vähän pilalle, niin oli otettava jyrsin käyttöön ja tehtävä uudet kierteet. Sain onneksi kierretapin alkuperäisiin kierteisiin jonka mukaan sain kohdistettua terän oikeaan asentoon.

    Maalasin ne kahteen kertaan koska ekalla kerralla unohdin pintaväristä kovetteen... :( Kyllä muuten tuli muutama kirosana kun huomasin kovetteen pöydällä! Ei auttanut muu kuin liuottaa kaikki pois ja aloittaa alusta. Mutta kyllä työ tekijäänsä kiittää, nyt takajarrutkin näyttää katu-uskottavilta :)

    Asensin samalla JHM DTS:n, sekin on ollut vuosia hyllyssä odottamassa, viimeinkin sain sen autoon kiinni.

    Comment


      Pitihän se tuokin maalata :) Laitan isomman tehostimen ja jarrupääsylinterin niin poljintuntuma pitäisi olla hyvä vaikka satulat on isommat. Kylläpä jo tekisi mieli päästä kokeilemaan miltä ne tuntuu!

      Comment


        Ettei menis Mikko överiks tuo värjäily =D

        Comment


          Samaa mietin, mutta tulin siihen tulokseen että ei :) Ja eihän se tuolta paljoa tule näkymään, niin hyvä se on!

          Comment


            En jaksanut mennä tänään tallille, niin askartelin kotona. Ihan mukavaa puuhaa tuokin. Paljon helpompaa kuin kattopahvin verhoilu.

            Comment


              Sain loputkin pilarien muovit tehtyä. Ilme paranee kyllä mukavasti noilla.

              Kokosin eilen ovia, meni koko päivä ja sain kromilistat kiinni ja kuskin ovenkahvan koottua. En oikein tajua miten sitä aikaa paloi niin kauan.
              Viimeksi muokannut Killeri; 21.10.2024, 22:57.

              Comment


                Etkö enempää vaimenna? Vai onko nyt vain pointtina keveys ja räminät vähän kuriin?

                Comment


                  En vaimenna, Risaan laitoin kunnon vaimennukset, tässä mennään eri teemalla. Mitä kevyempi, sitä kevyempi :)

                  Comment


                    Kyllä on taas aivan hirveän hidasta nysväystä. Olen koonnut ovia jo kolmatta päivää. Sitten muistin että peilin runko pitää koota niin saan asennettua sen helpommin paikoilleen kun oven karmi oli vielä löysällä. Ostin A6:sta ison peilin oikealle puolelle, mutta sen runko olikin aivan hapettunut joten se piti hiekkapuhaltaa ja maalata. Sen tein jo kauan sitten, ja nyt aloin kokoamaan.

                    Korin puoleinen osa täytyy ottaa ässästä, ja peilin runko on A6:sta. Sen takia niitä yhdessä pitävä jousi täytyy ottaa pois, ja se on pirun hankalaa koska peilistä ei voi puristaa sen jalan ympärillä olevan muovin takia. Eikä sitä siltikään saa painettua millään helposti, ja kokoaminen on vieläkin vaikeampaa.

                    Raavin aikani päätä, kunnes keksin tehdä työkalun jolla sen saa painettua. Käytin jyrsimen pöytää siinä apuna. Sen avulla sokan sai irti ja paikoilleen todella helposti. Älkää naurako saumalle, hitsasin sen silmät kiinni koska en jaksanut hakea maskia :)

                    Sitten aloin kuskin puolen peilin kimppuun, sen runko onkin (tottakai) erilainen kuin faceliftissä joten sekin piti ottaa A6sta ja hiekkapuhaltaa sekä maalata. Vaikka tuollainen hapettunut osa ei näy mihinkään, eikä se edes vaikuta toimintaan niin oli ne vaan pakko kunnostaa kun ne oli niin törkeät. Aikaa meni ehkä viisi tuntia… eipä ihme että projekti etenee hitaasti.
                    Viimeksi muokannut okkim; 27.10.2024, 17:39.

                    Comment


                      Taas on nysvätty mutta eipä ole juurikaan mitään näkyvää tullut. Takapuskurin heitin paikoilleen ja se kyllä piristi, auto näyttää heti paljon paremmalta. Laitoin myös ensimmäiset takavalot mitkä sain käsiini, hyllyssä oli neljä pakettia sedanin takavaloja. En edes muista minkälaisia missäkin on. Yhdessä ainakin on jotkut ledit, ne ostin jo varmaan joskus vuoden 2009 tienoilla.

                      Sitten asensin loput jarruputket ja ABS-pumpun sekä jarrunestesäiliön. Jarrupääsylinterille meneviä putkia täytyi taivuttaa hieman koska tuossa uudessa lähdöt menee vähän eri suuntiin. Mutta se oli helppo homma.

                      Laitoin myös uuden kytkimen työsylinterin letkun, siinä on vaimennin välissä niin sen pitäisi auttaa voimansiirron kestossa jos innostun tekemään kytkinpommeja :)

                      Etulokareihin täytyi laminoida lisää reunaa koska joku oli leikannu niitä niin paljon ettei noita muovimuttereita enää olisi saanut pysymään paikoillaan. Siinäkin hurahti muutama tunti.

                      Liimasin helmojen kiinnitysraudat, maalari oli vähän hifistellyt koska ne oli maalattu (turhaan) kokonaan korin väriin :)
                      Viimeksi muokannut okkim; 4.11.2024, 07:12.

                      Comment


                        Välillä ”vähän” sähköhommia. Nappasin kojelaudan, lattiamaton ja johtosarjan pois. Vanha vähän kärähti hitsatessa niin nyt on hyvä syy laittaa faceliftin johtosarja. Se ei olekaan ihan simppeli homma koska johtosarja minkä löysin ei sisällä kaikkia ässässä olleita toimintoja. Joudun siirtämään niitä vanhasta uuteen ja joudun myös ostamaan lisää johtosarjan osia. Saapa nähdä miten paljon joudun taistelemaan että kaikki toimii.

                        Comment


                          Toin vähän ”töitä” kotiin. Pesin lattiamaton tekstiilipesurilla ja vaihdoin kuramattojen kiinnikkeet eteen facelift-mallisiksi, ja taakse lisäsin ne. Oli tuossakin taas näprättävää.

                          Comment


                            Pääsin viimeinkin asentamaan helmoja. Homma jäi kesken aiemmin kun yritin saada pohjaan tulevia tulppia paikoilleen, mutta koska olin laittanut sinne ”liikaa” maalia ja lavapinnoitetta niin ne tulpat eivät enää menneet paikoilleen. Niissä on pieni ura joka menee pellin päälle, mutta kun pellistä maaleineen tuli liian paksu niin eipä ne menneet kirveelläkään paikoilleen. Piti kerätä energiaa ja siirtää auto taas nosturille että sain hiottua maalin ja pinnoitteen pois tulppien kohdalta. Sitten maalasin helman uudelleen epoksilla. Nyt tulpat meni heittämällä paikoilleen.

                            Helmojen päädyissä on pienet metalliset klipsit ja ne puuttui toisesta helmasta. ETKAsta ei löydy niille osanumeroa, niin taiteilin ne sitten itse.

                            Sitten aloin säätämään taas ovien asentoja. En saanut tehtyä sitä kunnolla ennen maalausta koska minulta puuttui hiilikuituiset helmalistat, enkä tiennyt paljonko niille tarvii varata tilaa. On kyllä todella ärsyttävää hommaa! Mutta nyt vasen puoli on melkein valmis.
                            Viimeksi muokannut okkim; 22.12.2024, 19:08.

                            Comment


                              Oikea puolikin tuli valmiiksi, oli vähän vähemmän taistelua mutta oli se silti ärsyttävää. Onneksi kojelauta oli nyt irti, koska etuoven yläsaranaa piti säätää vähän ja sisäpuolella on yksi pultti minkä eteen kojelauta tulee aika ikävästi. Nyt siihen pääsikin todella helposti käsiksi :) Olisi kyllä kiva nähdä miten ne säätää nuo tehtaalla kohdilleen, ei niillä siinä voi kauaa mennä.

                              Comment


                                Totesin omaan autoon takaovia ja karmeja paikalleen laittaessa että herkemmällä saattais mielenterveys olla kovilla.

                                Comment


                                  Joo on se aika tuskaa, varsinkin kun ihan kaikki osat on olleet irti. Mutta jotain hyvääkin, niin kaikki karmit oli oikestaan ihan heittämällä kohdillaan, ei tarvinut mitään muuta kuin kiristää pultit :)

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                    Oikea puolikin tuli valmiiksi, oli vähän vähemmän taistelua mutta oli se silti ärsyttävää. Onneksi kojelauta oli nyt irti, koska etuoven yläsaranaa piti säätää vähän ja sisäpuolella on yksi pultti minkä eteen kojelauta tulee aika ikävästi. Nyt siihen pääsikin todella helposti käsiksi :) Olisi kyllä kiva nähdä miten ne säätää nuo tehtaalla kohdilleen, ei niillä siinä voi kauaa mennä.
                                    Tämä tuli itsekin kantapään kautta opeteltua, TT:n kuskin puolen yläsaranan kohdalla. Apukuskin puolen yläsaranan sai kiristeltyä paikallensa, kun hanskalokero ei ollut paikallansa. Tuossa kohtaa ei käynyt mielessäkään että kuskin puolella on yllätys odottamassa. Siinä tippu hyvin äkkiä työkalut kädestä, valot sammu tallista ja poistuin tallista veks kirosanojen säestämänä.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X