Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
No täältä tulee sitten :) Autohan ei näytä aivan uudelta enää melkein 15 (huh huh!) vuoden jälkeen, mutta siitä kyllä tulee sellaisen näköinen. Kaikenlaista ylimääräistä romua siitä jääkin yli.
Kun kone ja akselistot oli purettu pois, tein vähän erilaisen "apurungon" kuin Risaan. Tuo antaa tilaa pyöräkoteloihin. Sitten piti ottaa nuo pienet takasivulasit irti. On kyllä inhottava homma, vielä hankalampi kuin Avantissa. Ostin uudet sivulasit koska ne sattui olemaan Tradissa alennuksessa. Ja onhan niitä hyvä olla hyllyssä.
Minulla oli jo Risan ovet ja kaikki muutkin tallissa, ostin ne ennen auton ostoa., mutta takalokareita ei ollut tullut mistään vastaan. Mutta sitten kävi tuuri, ja löysin Ruotsista hyvän purkamon joka leikkasi minulle takalokarit juuri niin kuin halusin, ja kävin hakemassa ne sieltä. Samalla tuli vähän muutakin romua :)
Löysin toisenlaisen pistehitsiporanterän jolla sai isommat pistehitsit aika näppärästi irti.
Sitten menikin tunteja että sain kaikki turhat osat irti takalokarista. Piti miettiä tarkasti miten tuon puran ettei tule virhettä ja irroittaisin jotain väärästä kohtaa.
Sitten vaan rälläkkä käteen ja leikkaamaan. Tuskanhiki oli aluksi otsalla, mutta minkäs teet, pakkohan se on kerran leikkiin on lähdetty:)
Otin ensin pintapellin irti että pääsin irroittamaan peltien välissä olevan pellin ikkunan alareunasta. Se on erilainen Avantissa ja sedanissa, joka teetti paljon miettimistä että miten sovitan sen Risan lokarin sisään. Sitten vaan sisäpuolen kimppuun. Muutama pistehitsi oli todella piilossa ja hankala kaivaa esille.
Takalokarin ikkunan kohdan ylänurkka ei sovi Avantista sedaniin, eli sekin piti vaihtaa. Ja taas tuli harmaita hiuksia sovittaessa. Tuolla välissä on pelti joka on myöskin erilainen, ja se piti taikoa sinne paikoilleen ensin.
Risan takakaari on juotettu kiinni helmasta, ässässä ei ole.
Ensimmäinen sovitus ja kyllähän se sinnepäin istui. Hivenen sai huokaista helpotuksesta, mutta vielä oli PALJON työtä edessä.
Tuo näkyville jäävä sauma on pokattu ja liimattu. Halusin liimata sen siksi ettei maalit pala, ja ei pitäisi tulla ruosteongelmia.
Tämä homma on kyllä aivan jäätävä, tuskin koskaan haluan tehdä samanlaista uudelleen. Hirveästi miettimistä ja mittailua ettei tule leikattua väärin. Ja työtäkin on paljon. Veikkaan että tällä tavalla tehtyjä levityksiä ei ole kovin montaa. Nimittäin tuon sisäpellin kanssa tehty vaihto monimutkaistaa asoita todella paljon ja kasvattaa työmäärää. Mutta näin se on paras tehdä, lokarin kaaren saumaa ei tarvi purkaa (joka olisi erittiäin vaikeaa koska pellit on liimattu ja pokattu), ja sisäpeltiin ei tule mitään hitsisaumoja levityksen takia joka pitäisi tehdä jos sinne jäisi vakio pelti.
Tässä vähän lisää kuvia toiselta puolelta. Tuo helman liitoskin oli "mielenkiintoinen" homma! Tuota on hankala hitsata koska se on sinkitty, pellit pitää puhdistaa todella hyvin tai muuten tulee reikiä ja roiskeita. Lisäksi päällimmäisen pellin mitoituskin oli ikävän työlästä puuhaa että sen sai sopimaan tarkasti. Mutta tuo ylänurkan pelti oli ehkäpä vielä ikävämpi. Mutta SIELLÄ LEPÄÄ nyt! :)
Kyllä, viimeinkin! On ollut ihan ”hivenen” kaikkea muuta ja ne on siirtäneet tätä, mutta nyt oli pakko ottaa tämä työn alle. Jos korin saisi maalarille lähiaikoina niin sitten voisi rakennella konetta rauhassa.
Sellaisella paineilma pokkauskoneella. Siitä ei ole kuvia, mutta otanpa ensi kerralla jos muistan. Ostin sen ihan tätä hommaa varten jo varmaan 10 vuotta sitten :)
Okei, luulisi Audin Exclusive tai Porschen PTS värikartat riittävän tuohon hommaan. Valitse joku oikeasti hieno ja mitä ei vielä ole näissä "R"S4 sedaneissa nähty..
Hyviä värejä saa ehdotella. Totta kai valitsen "oikeasti hienon" (kauneus on katsojan silmässä), mutta viime kerrallakin se valita oli liian vaikea. Mutta olen kyllä edelleen siihen tyytyväinen.
Tuo PTS kartta onkin hyvä sivusto, ensin voi valita mielenkiintoisen värin ja sitten pääsee näkemään oikeita kuvia autoista. https://www.ptsexplorer.com/
Dragon skin risa oli keltainen ja edellinen ässä sininen niin tasavälein väriympyrässä etenemällä seuraavaksi valikoituis punainen, mutta eiköhän sille joka tapauksessa hyvä väri löydy ja erottunee normaalista gray-scale liikenteestä.
Voin kyllä kuvitella että joutuu aika kullata muistoja tovin ennen kuin seuraavan kerran alkaa takakaaria sovittamaan uusiksi, mutta hyvin näyttää istuvan tilaansa.
Punaista olen miettinyt, mutta ei se ehkä ole paras väri. Lizard on liian "haalea", tuo Mamba on parempi. Helmiäistä pitää olla paljon. Joku vihreä se voisi ehkä olla, mutta ei ehkä Java Grün.
Tänään on muuten päivälleen 17 vuotta sitten kun mun eka WB ässä oli valmis :)
Tässähän tulee nostalginen fiilis kun mikko levittää autoaan. Pitänee itekki alkaa jotain taas lihottamaan. Tsemppiä prokkikseen on mukavaa seurattavaa!
Jatketaanpa sitten tarinointia. Hioin takalokarien sisäpuolista ruosteet pois, joita ei onneksi ollut juuri ollenkaan. Pistehitseissä oli perinteiseen tyyliin, ja sitten jotain alkavaa "kariesta". Sitten hapotin sisäpuoliet moneen kertaan, ja hinkkasin uudelleen ja hapotin taas. Sen jälkeen vedin jonkin Mipan rosteverglungin hiottuihin kohtiin, ja sen päälle Mipan epoksin. Ärsyttävää hommaa könytä tuolla pyöräkoteloissa (olen tehnyt sen jo neljästi eri autoihin), mutta jospa se nyt kestäisi loppuiän. Laitan vielä epoksin päälle polyuretaani lavamaalin kunhan saan ensin muut jutut tehtyä.
Maalasin takakaaret myös ulkopuolelta ja helmat siinä samalla.
Laitoitko/laitatko sisäpuolelle saumoja jotani suoja ainetta? Eikös niihin kuitenkin vielä kontin koteloiden kautta pääse käsiksi ennen kuin verhoilu menee paikalleen.
Uskallan, mutta en varmasti laita! :) Ei nuo muutkaan ehdotetut värit oikein nappaa. Tuota bemarin väriä kyllä mietin toiseen ässään aiemmin, mutta ei se kuitenkaan sytytä tarpeeksi.
Laitoitko/laitatko sisäpuolelle saumoja jotani suoja ainetta? Eikös niihin kuitenkin vielä kontin koteloiden kautta pääse käsiksi ennen kuin verhoilu menee paikalleen.
Laitoin (ja laitan myöhemmin lisää) kotelosuoja-ainetta. Tuo liimahan suojaa saumat jo itsessään, eli ei sen pitäisi ruostua vaikken laittaisi mitään. Sitten vielä ajattelin laittaa tuohon hommaan tarkoitettua uretaanivaahtoa joka sulkee koko pinnan niin ettei sinne pääse kosteus.
Tuo vaahto onkin hyvä lisä. Ja aina sinne jää joku pieni kapilaarireikä liimaukseen tai asennusnaarmu mistä saattaa päästä korroosio alkuun. Siksi ei kannata ainakaan jättää laittamatta mitään lisäsuojaa.
Muistat vaan läträtä sitä kunnolla vasta maalauksen jälkeen ettei maalari kiittele kun joka raosta tursuaa ja maalit kiehuu. :)
Comment