Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Ihan pientä edistymistä havaittavissa. Sain turbot viimeinkin modattua, johan ne vuoden tallissa odottikin.
Tuo kellohan sojottaa toisessa turbossa suoraan sivulle, ja vipu myös 90 astetta väärään suuntaan. Kellot otan vanhoista turboista, ja ne pitää vielä säätää oikealle kireydelle.
Viimeksi muokannut okkim; 30.9.2023, 22:20.
Perustelu: Kuvat lisätty forumille.
Lämmöllä. Siellä kotelossa on liima joka pitää sen kiinni, mutta se lähtee kun lämmittää tarpeeksi ja vaikka hieman kopauttaa takaosaan.
Itsehän tässä tapauksessa en noita purkanut, vaan hitsasin vähän kerrallaan ja jäähdytin paineilmalla koska takaisinliimauksesta ei ole kokemusta. Kaipa sen saisi sikamassalla ikuisesti jumiin, mutta ehkei kannata :)
Eilen hitsailin vanhoja rikki meneviä pakosarjoja, ja teen niistä ei-rikkimenevät :) Samalla porttaan kannen ja pakosarjan reiät samankokoisiksi, pakosarjassa on sisäpuolella laipan juuressa aikamoiset saumat joista tulee turhaa virtausvastusta.
Sovitan samalla myös turbon ja pakosarjan reiät samankokoisiksi. Laitan näistä jutuista kuvia myöhemmin jakoon.
Johan tässäkin on aikaa taas vilahtanut. Sain pakosarjat portattua, ja turbotkin on hitsailtu ja jopa kiinni koneessa.
Hioin sarjoista saumat pois ja hitsasin ne varmuuden vuoksi TIGillä etteivät irtoa. Ja hitsasin myös normaalisti kollektorin irtoavan sisäputken kiinni, ja sovitin sen saman kokoiseksi turbon kanssa.
Kone alkaa olemaan nipussa, vain huohotinsysteemi kaipaa vähän rakentelua ja yksi ahtoputki muokkausta.
Rakentelin pienen erikoistyökalun jolla voi lukita vauhtipyörän, ettei tarvitse käyttää kampuran lukituspulttia. Pultit kun väännetään niin sairaan kireälle, että aina on (tuskan)hiki otsalla kun noita kiristää. Joskus ovat kuulemma saaneet lohkon halki kun on käytetty kampuran lukituspulttia. Mutta eipä ne minulla ole hajonneet, mutta varmuuden välttämiseksi :)
Onko starttikehä lämmöllä irrotettavaa mallia vai vauhtikseen koneistettu? Aattelin vain ettei muutaman aukomisen jälkeen ala pyörimään tyhjää jos oiken kovasti joutuu vääntämään.
Starttikehässä on muutama täppi ja lisäksi "lämpöliimaa". Luulis pysyvän paikoillaan kun kestää starttaillakkin. Toisaalta Mikolla on sellaiset pirtelöt fastin purkissa, että tarvis erilaisen lukitusavaimenkin. =)
Niin, siis vakio vauhtipyörässä on mig-liimaa. Tuo on muistaakseni ihan lämpösovitteella (vp kun on alumiinia), mutta ei se sieltä irtoa mihinkään. Ja kyllä tuota meikäkin joutuu vääntämään pitkällä varrella ihan kunnolla ;)
Varmasti on, mutta millä tehoilla eipä siitä taida olla mitään faktaa esillä. Silloin kun kaasujen äänennopeus saavutetaan tulee seinä pystyyn.
Kyllähän nuo hitsisaumat jotain siellä vaikuttaa kun ovat niin tyhmästi siinä tiellä. Samalla kun saa reiät samankokoiseksi, niin ei se ainakaan haittaa menoa. Minkäverran on vaikutusta, paha sanoa. Mitä isompi teho, sen tärkeämpi on että kaikki palikat toimii oikein.
Onpas taas aikaa vierähtänyt... Jopa sen verran että kattopahvin kangas oli päättänyt tippua alas ilmeisesti kosteuden vaikutuksesta. Tämä päättelin siltä kun ostin ehjän kattopahvin joka tosin haisi ummehtuneelle, joten aloin pesemään sitä huuhteluimurilla. No, kangas irtosi siitäkin :(
Ei muuta kuin tuota vaahtomömmöä irroittamaan, se liukeni veteen aika hyvin. Kun se oli pois, liimasin 3 mm vaahtomuovin pahviin. Sitten liimasin kattokangasta pieni pätkä kerrallaan. Tuli kyllä yllättävän hyvä, pieniä ruttuja/kuoppia tuli etureunaan mutta sellaisiin paikkoihin ettei ne näy.
Jospa sen saisi joskus vaihdettuakin, kunhan saan ensin toisen projektin alta pois...
Laitanpa tähän tarinaa Allusta jonka ostin 2.8 aanelosen tilalle. Hommasin ensin isälle Allun, jonka jälkeen iski hinku saada itselle samanlainen. Satuin löytämään yhden halvalla, mutta se vaati kyllä paljon huoltoa. Turbot oli aivan väljät, turbiini antoi vikakoodia, nokkien väliset ketjut hankasi kanteen, sisempi vetonivel oli aivan väljä, jarrut osittain jumissa ja loppu, ilmapussi vuosi sekä kardaanin tukikumi oli "korjattu" isolla mällillä sikaflexiä. Lisäksi sisällä oli aika mukavasti hometta koska varapyöräkotelossa oli jostain syystä aika paljon vettä ja auto oli seisonut puolitoista vuotta.
No, ei muuta kuin auto heti nosturille, kone pois ja turbiini huoltoon. Turbot löytyi omasta hyllystä. Sitten hommasin uuden kardaanin tukilaakerin, mutta se olikin A6 malliin ja 25 mm liian matala. Myyjä ei tiennyt mitä myi. Irroitin laakerin raudasta ja hitsasin sen vanhaan tukirautaan. Jakopään tein tietty samalla.
Huohotin oli aivan tukossa. Oli hyvä aika puhdistaa sekin. Samalla asensin pumpulla olevan letkulämmittimen akun alle. Löytyi aika kiva paikka.
Sitten ajovalot piti kiillottaa, koska ne oli aika huonossa kunnossa. Laitoin samalla uudet bixenon heijastimet niihin, koska vanhat heijastimet olivat mustat ja toinen jopa sulanut.
Eikö jutut Allusta kiinnosta? Entäs sitten ässäjutut? Sedan projekti pääsi viimeinkin työn alle! On kyllä mennyt aivan liian kauan, mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan.
Aloitin purkamalla koneen pois. Sitten aloin sovittaman takalokaria paikoilleen. Hivenen kylä aluksi hirvitti alkaa leikkaamaan täysin ehjää autoa, mutta olihan se pakko kerran leikkiin on lähdetty.
Hauska nähdä miten paljon tässä threadissa on aiemmin kommentoitu, toivottavasti some ei ole vienyt porukkaa kokonaan pois forumilta.
Sain lohkon tilkittyä umpeen, hitsaaminen oli erittäin helppoa. Tuli vaan pieniä säröjä saumojen viereen, en tiedä haittaako se? Etupuoli näytti ensin tältä, mutta huomasin takapuolelta että siellä oli pieniä säröjä. Kun hitsasin ne umpeen, oli ulkopuolelle tullut säröjä.
Lämmitin lohkoa ensin kuumailmapuhaltimella (noin 50 asteiseksi) ennenkuin hitsasin, mutta ei tainnut riittää. Pitääköhän sille vielä tehdä jotain (kuumentaa pillillä ja hitsata lisää), vai antaa olla noin? Tuossa kuvasta niitä säröjä ei vielä ole.
Lohko kesti noin viisi vuotta, kunnes siitä murtui runkolaakeripukin yläpuoli (kohtuu yleinen vika riittävän paljon viritetyissä lohkoissa.)
Eikö jutut Allusta kiinnosta? Entäs sitten ässäjutut? Sedan projekti pääsi viimeinkin työn alle! On kyllä mennyt aivan liian kauan, mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan.
Aloitin purkamalla koneen pois. Sitten aloin sovittaman takalokaria paikoilleen. Hivenen kylä aluksi hirvitti alkaa leikkaamaan täysin ehjää autoa, mutta olihan se pakko kerran leikkiin on lähdetty.
Hauska nähdä miten paljon tässä threadissa on aiemmin kommentoitu, toivottavasti some ei ole vienyt porukkaa kokonaan pois forumilta.
Kyllä nämä kiinnostaa, varsinkin kun on selkeesti kätevä kaveri käsistään joka touhaa. Kyllähän meitä osan vaihtelijoita (mihin luen myös itseni) on moneen lähtöön, mutta sitten ku ruvetaan oikesti tekemään, niin tekijät harvenee huomattavasti. :)
Todelakin kinnostaa. En oo ikinä innostunut noista ruumisautoista, vaikka tekijän yksilöt ovatkin ihan puhasta kultaa. Nyt kun sama efortti menee sedaniin, kiinnostus on potenssiin kolme.
Comment